Urheiluvammasi

  • 92 988
  • 292

Richter_35

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Phoenix Suns, Arsenal
Salibandyssä meni neljä vuotta sitten polvi rasitusvamman piikkiin. Meni 1.5 vuotta urheilukiellossa kunnes Diacorin "mahtavat" ortopedit tajusivat että ehkä se sittenkin pitäisi tähystää. Ei korjaantunut ja sitten vuosi sitten mehiläisellä uudestaan tähystykseen ja vasta nytten olen pystynyt pelaamaan jollakin tasolla urheilua. Persieestä sanon minä.
 

lejon

Jäsen
Kiekkoilessa murtui parikin kertaa oikean käden peukalo samasta kohtaa. Vasen nilkka vaatii jonkinmoisen tuen, jos esim. salibandya pelaa. Nivelsiteet vähän huonossa kunnossa. Ei kai minulla muuta.
 

-eikka-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roki, Kärpät ja New York Rangers
sählyä

sählyssä kaveri tuli suoraan sivusta suoraan polveen sattui ai ai ai. eturistiside ja sivunivelside menivät poikki
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Lauantaina oli kauden ensimmäiset jääharkat veteraaniporukassa, ihme ja kumma etten telonut itseäni... Tuli nimittäin pidettyä välivuosi hokista ja tatsi oli vähän hukassa. Kyllä se siitä, tänään toiset reenit.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Rappusissa juostessa on nilkan nivelsiteet venähtäny.

Ja kännissä olen sahannut itseäni peukaloon.
 

Rocco

Jäsen
Nyt saisi listaa pitkäksi jos vain haluaisi. Onnekseni olen selvinnyt varsin vähällä eli isot vammat olen onnistunut välttämään. Pieniä ja inhottavia vammoja on toki ollut useampiakin.

- Sormia murtunut muutamaan kertaan.
- Solisluu vääntynyt sisään.
- Aivotärähdys.
- Hammas siruksi.
- Polvi vääntynyt sisään pariin otteeseen, selvitty tähystysleikkauksella ja muutaman viikon levolla.
- Nilkka vääntynyt vain pari kertaa. Hämmästyttävän pieni määrä.
- Alimman vatsalihaksen revähdys.
- Salibandymaila silmään, silmä ummessa pari päivää ja haava jossakin silmämunassa.
- Nivunen mennyt kertaalleen, ilmeisesti vain kohtalainen venähdys.
- Ukkovarvas murtunut.

Tässä nopemmat mitä muistan...
 

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Ne pahimmat mitä tulee mieleen...

- Nilkasta nivelsiteet
- 3 varvasta murtu kerralla
- Polvilumpio näki päivänvalon
- Toinen polvilumpio näki melkein päivänvalon
- Solisluu irti leuan alta

että sellasta
 

dee_snyder

Jäsen
Suosikkijoukkue
JJK
Harvassa on loukkaantumiset minulla, vaikka pelityyli oli aika railakas...

-molemmat polvet on todettu rakennevikaisiksi ja ahkeralla puntinnostolla kasvuiässä on tuhottu molemmat polvet.

-oikea lonkka menee välillä lukkoon eli ei jalka liiku mihinkään päin. Joku syykin siihen varmaan on, pitäis käydä lääkärillä.

Suurempia vammoja ei ole, mutta tuo ensimmäinen lopetti väliaikaisesti kiekkouran. IV-divarissa koitan ensi talven pelailla.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Onhan sitä jokunen vamma tullut koettua pitkähkön urheilu-uran mittaan. Jos nyt tuollaiset pienet nilkanvääntymiset ja venähdykset unohdan niin siitä huolimatta vammautumisia täytynee listata jonkin verran.

-penikkatauti molemmissa jaloissa, uusiutui vasemmassa sääressä kerran.

-jännetuppitulehdus molemmissa käsissä useamman kerran, krooninen vamma mikä on jäänyt vaivaamaan työelämään saakka.

-pikkuvarvas murtunut uinnin kuivaharjoituksissa kerran.

-puujalka polvitaklauksesta salibandyssä kahdesti.

-huuli haljennut, nenä murtunut, silmä turvonnut kiinni salibandyssä kerran jos toisenkin.

-vasemmasta polvesta takaristiside mennyt, lajina jälleen salibandy.

-olkapää ja selkä mennyt kertaalleen kuntosalilla, seurauksena pitkähköt sairaslomat.

vlad.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En nyt viitsi luetella omia vammojani, vaan kysyn onko kenelläkään hyviä neuvoja nykyisen vamman hoitamiseen. Eli viime viikon matsireeneissä tuli potku sääreen(niitä tulee noin 50 per matsi) noin 10 senttiä nilkan yläpuolelle, mutta tällä kertaa se osui johonkin ihmeelliseen hermoon ja jalka meni aivan tunnottomaksi osumakohdasta varpaisiin saakka. Eilen tuli sitten taas kokeiltua matsaamista, kun ei siinä enää mitään ihmeellistä tuntunut ja taas sama juttu. Nyt tuo samaine kohta on sellainen, että sormella napauttaminen aiheuttaa samanlaisen reaktion nilkkaan kuin kumivasaran käyttö polvessa, eli nilkka suoristuu refleksin omaisesti. Onko kokemusta tai hyviä ehdotuksia? Tänäpän aloitin käsipainojen nostelun varpailla, jos siitä saisi hieman suojaa...
 
Lasketaanko SuperMario urheiluksi? Jos, niin:
Vasemman peukalon nivelsiteisiin jäi joku häiriö. Menee sijoiltaan mutta menee myös takaisin paikalleen. Lääkärit arvailee yhä. Ja tämä siis ei tapahtunut lapsena, vaan 18 vuotiaana..

Kyllä sen kanssa pärjää, mutta tämä sitten tänä kesänä [21 vuotiaana]:

"Potilas tänään festareilla loukannut oikean peukalon. vääntynyt jonka jälkeen kipua sekä turvotusta ilmennyt MCP I nivelen alueella. Subluxoituu nivelestä helposti, selvästi vasenta instabiilimpi."
 

travolta

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kaikkee pientä

Niin se vain on semmoinen juttu, että ei tunnu urheilija tervettä päivää näkevän. Ei mitään suurta ole koskaan sattunut, mutta aina kaikkea pientä.

Tällä hetkellä on selkä siinä kunnossa, jotta sattuu. Tais jollakin tavalla salibandy pelissä venähtää. Pari aamua ollu siinä tilassa aamulla, jotta ei meinaa sängystä ylös päästä. Ja sitten kun viimein pääse, niin missään ei ole hyvä. Särkee niin hitosti. Mutsi tietysti huutaa, että lääkäriin pitäs heti mennä, mutta eihän sinne mennä, luonnollisestikaan. ; )

Vuosien varrella on ollut erilasia lihasten revähtymiä, lähes joka lihaksessa, ainakin siltä tuntuu. Ehkä pahimpana nivelsiteiden repeäminen. Ei tuokaan varmaan ammattilais piireissä kovinkaan pitkää taukoa olisi vaatinut, mutta näin amatöörinä ei ole varaa spesialistien taksoihin.

Eli jos haluat ilman vammoja säilyä, ÄLÄ MISSÄÄN tapauksessa ala urheilla, siitä ei hyvä seuraa.

edit: pientä viilailua mm. oikeinkirjoituksen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Ouzala kirjoitti:
Olin äsken lenkillä ja n. 20 minuutin jälkeen rupesi säären etuosasta sattumaan niin perkeleesti. Olen nyt 2 viikkoa käynyt 3-4 kertaa viikossa juoksemassa ja aikaisemmin ei vastaavaa kipua ole esiintynyt. Ja kipu tuntui nimenomaan sääriluussa. Outoako?

Kuulostaa ns. penikkataudilta. Menee ohi ihan levolla ja Mobilatilla. Itsellä ainakin aikanaan intissä oli vastaavaa tilapäistä oireilua, tällaiset ohjeet armeijan konitohtori antoi.
 

Drew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Milwaukee Admirals
Sen verran kaikenlaista, että paikallinen lääkäriasema muistaa vuosittain joulukortilla. Murtumia, venähdyksiä, revähdyksiä tai vekkejä en ole laskenut enää vuosiin.

Viimeisin isompi vamma oli aivotärähdys pari vuotta sitten, josta toipuminen takaisin urheilukuntoon kesti n. 10 kuukautta. Ei ollut ihan ensimmäinen osuma, mutta poppamiehen mukaan pärjään jatkossa ihan hyvin kunhan en pahemmin kolhi päätäni. Osumakiintiö on kuulemma tullut täyteen...
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Ei mitään vakavempaa, mutta pari kertaa kiekko tullut polveen, reiteen ja selkään. Mustelmilla useimmiten selvinnyt. Sitten kun peli on vähän koventunut niin tullut mailastakin ja vähän nyrkistäkin.
Ei mitään kummempia, joitakin pikku mustelmia ja kolhuja tullut, mutta kuuluu asiaan.
 

Teal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ouzala kirjoitti:
Olin äsken lenkillä ja n. 20 minuutin jälkeen rupesi säären etuosasta sattumaan niin perkeleesti. Olen nyt 2 viikkoa käynyt 3-4 kertaa viikossa juoksemassa ja aikaisemmin ei vastaavaa kipua ole esiintynyt. Ja kipu tuntui nimenomaan sääriluussa. Outoako?

Tuttu "vamma". Minulla se putkahtaa esiin aina silloin tällöin, yleensä osaan sitä jo odottaa jos hetkeen ei ole lenkkeillyt. Menee kyllä ohi pienellä levolla ja särkylääkkeellä ja/tai mobilatilla yms. voiteilla.

Pienenä vinkkinä voisi antaa vielä sellaisen, että jos olet juossut asfaltilla, kokeileppa hetki jotain pehmeämpää alustaa esimerkiksi pururataa. Tepsii ainakin minun tapauksessani!
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Ouzala kirjoitti:
Olin äsken lenkillä ja n. 20 minuutin jälkeen rupesi säären etuosasta sattumaan niin perkeleesti. Olen nyt 2 viikkoa käynyt 3-4 kertaa viikossa juoksemassa ja aikaisemmin ei vastaavaa kipua ole esiintynyt. Ja kipu tuntui nimenomaan sääriluussa. Outoako?
Niinkuin edelläkin on todettu niin kyseessä on selvästikin penikkataudin oireet. Kun vaiva esiintyy noin alkuvaiheessa niin siitä päässee helposti eroon kylmähoidolla (esim. suihkussa ensin jääkylmää vettä muutama minuutti ja sitten lämmintä vettä pari minuuttia, tai jääpussia lenkin jälkeen) ja välttämällä juoksemista. Kannattaa harkita myös muutaman päivän buranakuuria, vaikka noin alkuvaiheessa ei välttämättä tulehduksesta ole vielä kyse.

(En ole lääkäri mutta vaivasta on paljon omakohtaista kokemusta...)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Baletissa meni nivelsiteet nilkoista jo kakarana.
Miekkaillessa sain vastustajan floretista todella pahan ruhjeen pohkeeseen, jossa on muistona edelleen pikku kuoppa.
Skimbatessa kaaduin kerran mukavasti ja molempien peukaloiden jänteet vaurioituvat - paraneminen kesti sairaan kauan ja jänteisiin sattui vuoden verran.
Ja typerin - jatkoin lyöntiä jotenkin huolimattomasti ja löin itseäni ranteeseen squashmailalla, niin että joku pikkuluista murtui.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Tässä mä olen hyvä eli oma urheiluvamma lista (lätkä ja jefu):

-murtunut peukalo x2
-murtunut kyynärpää
-murtunut pikkurilli
-selän välilevy pullistuma (leikattu)
-olkapäät moro
-kuvista todettuja selkävaivoja muutama
-polven ristiside (ei onneksi vaatinut leikkausta vielä)

ja vielä viime kesänä tuli pelitamineet laitettua päälle ja jää reenitkin on jo alkaneet.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Penikkatautihan saattanee pitkälle kehittyessään vaatia sääreen sykähdyksissä tulevia sähköimpulsseja, jotka vieroittavat kipua.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Ainoa pahempi urheiluvamma mitä omistan tuli ruotsissa ollessani hommissa, harrastuksekseni kävin kerran pari viikossa judossa, harjoitusvastustajani oli sellainen satakiloinen vähän päälle oleva irakilainen entinen painija, rojahti polvenpäälle ja kuului vain krunts, sen jälkeen on polkupyöräily ja rappusia yllöskävely tuntunut hevetilliseltä tuskalta pidemmän päälle, lääkärissä en ole käynyt, kun en silloin heti töiltäni ehtinyt, sitten se parani sellaiseksi että sillä pärjää. Tavallisessa elämässä sillä ei tällä hetkellä ole mitään ihmeempää merkitystä, käytän hissejä enkä omista fillaria. Jalka oli kyllä aikas perkeleen kipeä pitkän aikaa tapahtuman jälkeen, käytin siinä siteitä, sillä tavalla pärjäsin joten kuten. Mikähän saatanan side sieltä aikanaan pauhkahti ?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Lensin muinoin salibandymatsissa päin seinää kyynärpää edellä ja seurauksena murskaantui oikean käden kyynärpäästä nivelkapseli. Kapselin kappaleet liikuskelevat miten sattuu kättä koukistaessa ja toisinaan nousevat pintaankin ja silloin kyynärpäässäni näkyy ikävä patti.

Sain tuolla vammalla intistä kaksi vuotta lykkäystä, mutta nyttemmin on inttikin käytynä vaikka tuo sulkeisissa kovasti aluksi meininkiä häiritsikin, varsinkin silloin kun piti eteen viedä. Silloin kirpas niin perkeleesti. Onneksi elimistö kehitti jonkun lihaksen tai jänteen suojaamaan niveltä niin ei tarvinnut asian takia luokitusta laskea B:hen tai muuta yhtä kauheaa.
 

Veivi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja näitähän piisaa, kun lajeina ovat olleet lätkä ja salibandy

- Molemmat olkapäät on pari kertaa mennyt sijoiltaan
- Ranne on kerran käynyt sijoiltaan
- Ranne murtunut
- Peukalo käynyt sijoiltaan
- Polvilumpio on käynyt sijoiltaan
- Polvesta kierukka revennyt
- Polvesta eturistiside edelleen poikki
- Varvas murtunut
- Alavatsalihaksen pieni repämä
- Nilkka pari kertaa pyörähtänyt ympäri
- Tikkejä naamaan mailan iskuista n.10kpl
Ja lopuksi erään päähän kohdistuneen taklauksen jälkeen saldona oli aivotärähdys, musta silmä, nenä murtunut ja 2 hammasta alahuulesta läpi.

Kyllä urheilu on/oli kivaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös