Jatkoaikalaisten joulupöytä

  • 26 016
  • 167

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensimmäistä kertaa tulee vietettyä joulu omassa kodissa, joten ihan mielenkiinnosta ja osittain vinkkien vuoksi kyselen, mitä kuuluu jatkoaikalaisten joulupöytään? Suurisuinen kun olen, menin lupaamaan että teen tänä vuonna kunnon joulusafkat kaikille ja kutsuin vielä avovaimon sisaret sekä vanhemmat meille aatoksi.

Perus laatikot tulee varmaan väsättyä, samoin pyrin duunailemaan paljon kalaa ja tietysti kinkku sekä kalkkuna. Onko mitään hyviä vinkkejä esim. aasialaisista tai muutoin tulisista ruoista, jotka sopisivat joulupöytään?

Juomapuoleen yritän myös satsata erilaisten oluiden, viinien, parin hyvän viskin, glögien sekä juomasekoitusten avulla. Ei nyt varmaan mitään änkyröitä vedetä, mutta hyvässä seurassa kelpaa maistella.

Tämä ketju sopisi varmaan paremmin johonkin Kotilieden niksiosastolle, mutta täällä on sen verran noita ruokahifistelijöitä, että varmasti löytyy hyviä pohdintoja!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitä perinteisempi, sen parempi. Tai no, on siellä seassa aina jotain vaihtuvaa ja kokeilua, mutta perusta on vakaa. Kinkku, lohta eri muodoissaan/kuhaa, silliä, rosollia, salaattia, perunoita, laatikoista maksa, porkkana, peruna imelänä ja lanttu, juustoja, erilaisia sinappeja... mitäs muuta. 100-pinnaista ruisleipää ja makea joululimppu.

En tiedä, sattuuko nämä kohdalleen vinkeiksi, mutta koska meillä kokeillaan vuosittain noiden perinteisten kaveriksi jotain spesiaaleja, voin heittää tähän pari vuosien varrelta:

Jälkkäreistä luumu-kinuskirahka on mun makuuni. Kermainen rahkasössö, johon sekoitetaan luumuhilloa hillitysti, saa jäädä aika vaaleaksi. Mukaan ripaus sokeria, koska luumuhillo ei itsessään ole makeaa, loraus kinuskikastiketta, ja vielä kuohkeaksi vatkattua vaniljakiisseliä. Tämä toimii myös ilman kermavaahtoa, jos käyttää Lidlin 4%:n rahkaa. Kokeilin tuota vuosien jälkeen viime viikonloppuna ja otin sen uusintana jälkiruoaksi. Annosten koristeeksi kinuskikastiketta ja hasselpähkinärouhetta tai vaikka pelkästään (valko)suklaalalastuja, jos tykkää erityisen makeasta. Itse rahkaa pystyy säätelemään helposti makeuden suhteen, perusmaku on kaltaiselleni luumun ja kinuskin ystävälle sopivan lempeä.

Toinen tykkäämäni juttu on erilaiset chutneyt. En ole niitä itse vielä tehnyt, vaan ostanut eri myyjäisistä. Mangochutney oli loistavaa, samoin luumu. Jälkimmäinen natsasi kinkun kanssa loistavasti, mangoa maistelin syksyllä muiden lihojen kanssa. Pitää kokeilla ennen joulua tehdä tuotakin testierä. Noilla saa ainakin eksotiikkaa, kun varioi mausteita oman maun mukaan.

Sinappi on myös helppo duunata ja maustella omaan makuunsa sopivaksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Juomapuoleen yritän myös satsata erilaisten oluiden, viinien, parin hyvän viskin, glögien sekä juomasekoitusten avulla. Ei nyt varmaan mitään änkyröitä vedetä, mutta hyvässä seurassa kelpaa maistella.

Jouluruokia en oikein osaa ehdottaa kun en ole koskaan ollut erityisen erinomainen kokkailija, mitä nyt kalkkunaa on joskus tullut väsättyä ja lampaanviulu on suurta herkkuani mutta juomapuoleen muutama kommentti.

Viinejä en nyt ryhdy pahemmin suosittelemaan, koska en ole punaviinien ystävä - ja ne nyt parhaiten kuitenkin soveltuvat jouluisten liharuokien kanssa. Valkoviinit tietty soveltuvat kalan kanssa tai kanan ynnä kalkkuna kanssa. Samoin jälkiruokaviineiksi makeat valkkarit soveltuvat oikein mainiosti ja jos mahdollista niin Alkon kautta voi tilata myös Alkon Lippulaivamyymälässä myynnissä olevia viinejä, joista osan hintataso on kohtalainen.Mutta jos Alkojen perusvalikoimaan haluaa tutustua niin unkarilainen Hétszölö Tokaji Aszú 6 Puttonyos voisi olla mielenkiintoinen tuttavuus jälkiruoka/seurusteluviininä viininystäville.

Kaikki eivät välttämättä ole oluiden ystäviä, vaan siideri maistuu entistä useammalle, jolloin pöytään kannattaa varata jokunen pullo siideriä ja ehdottomasti, nyt kannattaa lukea tarkkaan, pöydästä kannattaa jättää pois suosiolla suomalaiset siiderit jollei joku ehdottomasti sellaisesta litkusta pidä. Itse valitsisin pöytään muutaman pullon tuhtia ja kuivaa tai puolikuivaa englantilaista siideriä, esim. Henry Westons Vintage (2010 myynnissä alkoissa) tai Aspall Organic, myös Thatchers'iltä löytyy hyviä siidereitä ja itse valitsisin Oak Maturedia, ja jos oikein rapsakan kuivien siidereiden puolelle halutaan siirtyä niin tuolloin kannattaa valita Sheppy's Dry Organic Cider. Ja loppuun suosittelisin Westons Old Rosie Cloudy Scrumpy'a, ja tämän siiderin kohdalla "sakkaisuus" kuuluu kuvaan ja siiderin kuuluu pyöräyttää siten lasiin, että sakka tulee mukana tai siideripulloa on pyöräytettävä kerran pari, jotta "sakka" sekoittuu juomaan. Hyvää ruoan kanssa mutta myös saunan jälkeen. Itse nauttisin Old Rosien mieluiten saunan yhteydessä ja muita aterialla.

vlad.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Kyllä meikäläiselle se kinkku+sinappi sekä laatikot, johon itse otan mukaan myös maksalaatikon sekä riisipuuro luumusetteineen on joulupöydän ydin. Loput sitten saa olla mieltymysten ja makujen mukaan, pääasia, että ruokaa on paljon ja liikaa, jotta sitä voi sitten syödä sen viikonverran.

Monet perinteiset jouluruuat kuten rosollit ja varsinkin lipeäkala maistuu mielestäni ihan paskalle (lipeäkala myös haisee sille), eli näitä en joulupöydässäni halua nähdä. Muuten tosin tykkään monistakin kaloista, mutta en niinkään kylmänä ja erityisesti kuha-, kampela ja ahven sekä muut valkolihaiset kalat ovat mieleeni.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Onko mitään hyviä vinkkejä esim. aasialaisista tai muutoin tulisista ruoista, jotka sopisivat joulupöytään?

Juomapuoleen yritän myös satsata erilaisten oluiden, viinien, parin hyvän viskin, glögien sekä juomasekoitusten avulla. Ei nyt varmaan mitään änkyröitä vedetä, mutta hyvässä seurassa kelpaa maistella.

Viineistä Chileläinen ei ole pettäny ainakaan itseäni koskaan, joten sitä suosittelen ihan molemmissa väreissä ja se on myös halpaa. Tulisen ruuan suhteen suosittelisin Nepalilaista curry kanaa tai lammaskin voisi sopia kun on joulusta kyse. Käypä kokeilemassa Nepalilaisessa ravintolassa jos teilläpäin sellaisia on ja kysy vaikka sieltä reseptiä ja kerrot, että tällaiset isommat kemut olisi kyseessä, mutta varmaan netistäkin ohjeita löytää. Tortillat on sitten ainakin omaan makuun se toinen vaihtoehto sekä joku hyvä perus-salaatti, mihin voi sitten lisätä maunmukaan fetaa, viinirypäleitä ja/tai marinoituja valkosipuleita.

Hittolainen, tuli vesikielelle... :P
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tänä jouluna mennään yksikertaisella kaavalla...mutta laadukkaalla. Kinkkua ei nyt ole tällä kertaa kun sitä saa ihan tarpeeksi sukulaisissa. Itse väsään joulupöydän seuraavasti:

Graavi siika
Kylmäsavulohi
Siian mäti, sipuli, smetana
Suutarinlohi

Sinihomejuusto
Valkohomejuusto
Ritari
Mustapekka

Kalkkunan filerulla
Mustaherukkahillo

Lanttulaatikko
Perunat
Kermainen lihakastike suklaalla ja chilillä maustettuna

Fetasalaatti
Hapankurkkuja, hunajaa, smetanaa

Saaristolaisleipää
Jokioisten tomaattileipää

Portviiniä
Kivennäisvettä

Näitä pystyy helpolla napsimaan kylmänä jääkaapista aattoyönä ja aamulla sitten brunssina.

EDIT Budjetti tuolle satsille on noin 100 euroa kolmelle hengelle ja ehkäpä kolmelle päivälle. Huomioiden, että käydään kummankin porukoilla vierailulla.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
VH87:llä kun näkyy olevan nuo perusasiat kunnossa, niin en niihin puutu. Pari juttua tulee mieleen joita voisi kokeilla ja joita itse olen tehnyt.

Ensinnäkin, tiedätkö vieraista josko joku ei syö lihaa tai muuten vaan on joku viherpiipertäjä tai ituhippi, kuten minä avokkeen tyttären poikaystävää kutsun. Minä tein ituhipille kinkun. Sellaisen soijakinkun, ohjeet löytyy netistä. Itse asiassa siitä tuli ihan hyvä, söin itsekin; perusohjeella siitä ei tule kovin iso ja sitten voi tehdä kuten minä, eli antaa loppu soijakinkku mukaan nuorisolle seuraavalle päivälle.

Toinen juttu on punajuuret. Niitähän laitetaan perinteisesti rosolliin. Tässä pari muuta vaihtoehtoa.

Olen raastanut raakoja punajuuria, aika isolla raasteterällä. Sitten pannulle voita tai öljyä ja raasteet päälle, hiukan suolaa ja mustapippuria, maun mukaan rakuunaa jos siitä pitää, tai jotain muuta yrttiä. Miedolla lämmöllä antaa muhia ja mielellään tarjoillaan lämpimänä.

Jouluruokana helpompi voi olla uunipunajuuret. Keitetään kuoritut punajuuret normaalisti. Siivutetaan n. 2mm siivuja nätisti uunivuoalle, päälle hiukan suolaa, mustapippuria ja reilusti aurajuustoa. Ei tarvitse kuin sen verran että juusto hiukan sulaa, punajuurethan on jo keitetty. Lämpöisenä toki tarjolle persiljan kera.

Ps. Tiesittekö muuten, että punajuurista tulee aivan loistavaa kotiviiniä. No se on toinen juttu taas se.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto (kaudet 1990-91, 2008-09 ja 2016-17)
Jatkoaikalaisten joulupöytä?

Savossa kalakukkoa, Turengissa pottuja, Ilmalassa jaettuja sämpylöitä, Lappeen rannassa lihapiirakoita, Turussa kaiketi HK:n nakkeja. Jyväskylän akateemikoilla lienee sen verran hyvät työttömyyskorvaukset, että on varaa valita. Nämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Onko kukaan ikinä kokeillut tehdä noiden perinteisten laatikkojen rinnalle/sijasta bataattilaatikkoa? Olen tykästynyt bataattimuussiin ja tuli mieleeni että voisi hyvinkin sopia joulupöytään joko laatikon tai muussin muodossa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Toinen juttu on punajuuret. Niitähän laitetaan perinteisesti rosolliin. Tässä pari muuta vaihtoehtoa.

Olen raastanut raakoja punajuuria, aika isolla raasteterällä. Sitten pannulle voita tai öljyä ja raasteet päälle, hiukan suolaa ja mustapippuria, maun mukaan rakuunaa jos siitä pitää, tai jotain muuta yrttiä. Miedolla lämmöllä antaa muhia ja mielellään tarjoillaan lämpimänä.

Jouluruokana helpompi voi olla uunipunajuuret. Keitetään kuoritut punajuuret normaalisti. Siivutetaan n. 2mm siivuja nätisti uunivuoalle, päälle hiukan suolaa, mustapippuria ja reilusti aurajuustoa. Ei tarvitse kuin sen verran että juusto hiukan sulaa, punajuurethan on jo keitetty. Lämpöisenä toki tarjolle persiljan kera.

Aivan loistavaa settiä. Punajuuret ovat mulle suurta herkkua ja uunissa niitä haudutan/paahdan hyvinkin usein ja "mausteeksi" juurikin Aurajuustoa. Tuo raastaminen karkealla terällä ja pannuun voin kanssa kuulostaa erittäin herkulliselta. Sitä nimittäin testataan. Tätä herkullista raaka-aineta syödään nykyisin aivan liian vähän.

Aamulla saattaa muuten hieman pelästyä kun menee tarpeille...
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Kebab lohkoperunoilla ja iso olut, mielellään tsekkiläinen. Pöytähopeina toimivat raflasta mukaan saadut muovikehvelit.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siitä lähdetään, että tänä(kään) jouluna en valmista kinkkua. Periaatteessa se on kyllä ihan hyvää kylmänä sinapin kera ruisleivän päällä, mutta varsinaiseen jouluruokailuun se ei mielestäni sovi. Itseni lisäksi en montaa ihmistä tiedä, jotka eivät erityisemmin kinkusta pidä.

Laatikoista lanttulaatikko on ykkönen ja muutenkin ehkä paras jouluruoka. Muutkin laatikot menettelevät. Siihen vielä kylmäsavulohta ja graavisiikaa ja tietenkin perunat ja mutsin tekemä älyttömän hyvä kastike ja jouluherkut alkavat olla kasassa. Pikkuveljen toiveesta joulupöytäämme ovat kuuluneet jo parikymmentä vuotta myös pekonilihapullat ja nakit.

Siihen vielä rosolli, tumma olut ruokajuomaksi ja glögiä jälkkäriksi. Näistä on minun jouluni tehty.

*edit*

Sellainen kunnon makea joululimppu meinasi unohtua. Sitä on joulupöydässä oltava ehdottomasti.
 

Metalheart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Chris Pronger, HC '05 Banská Bystrica
Meilläpäin taidetaan mennä osittain perinteitä kunnioittaen ja osittain uutta kokeillen. Alkupalapöytään olisi tarkoitus valmistaa mustaherukkaliemessä marinoitua silliä, verigreipissä marinoitua lohta, piparjuuri-tuorejuustomassalla täytettyä lohirullaa, lohihyvettä, sienisalaattia ja riimihärkää. Niin ikään mäti on pakollinen osa joulupöytää.

Pääruoaksi on takuuvarmasti kinkkua, joka kuorutetaan sitten itsetehdyllä sinapilla, neilikoilla ja korppujauholla. Laatikoita olisi tarkoitus olla kahta sorttia ja lisäksi kokeilla mitenkä palsternakasta tai maa-artisokasta tehty pyree sopii joulupöytään. Lisäksi olisi tarkoitus kokeilla miten Kriek-olut taipuu kastikkeeksi.

Jälkiruoaksi sitten taatelikakkua, tyrni-juustokakkua ja tyrnikiisseliä.

Ruokajuomaksi sitten viinejä. Pöydästä löytyy niin puna- kuin valkoviiniäkin. Punaviiniksi valitsisin kevyen punaviinin. Itse ostanen Pinot Noir-rypäleistä valmistettua viiniä. Valkoviiniksi ostan Riesling-rypäleistä valmistettua valkoviiniä. Riesling sopii mineraalisuutensa, hapokkuutensa ja sitrusaromiensa puolesta hyvin kalan ja etikkaisten ruokien kyytipojaksi.

Aikaisemmin mainittu Tokaiji on mitä parhain jälkiruokaviini. Jalohomeen ansiosta kehittää todella yksilöllisen maun, viini sopii erityisesti lakkaa sisältävien jälkiruokien kanssa nautittavaksi. Toinen hyvä vaihtoehto jälkiruokaviiniksi ovat Eisweinit. Hintataso kyseisissä viineissä on valmistustapansa ja työläisyytensä vuoksi aivan eri hintaluokassa. Valinnanvaraa on Alkossa vähän ja halvimmillaan Eisweinia saa 0,375l pullon hintaan 25€. Mutta laadukkaampien merkkien kohdalla hinnan saa vähimmillään tuplata ja parhaimmillaan ainakin nelinkertaistaa. Myös Tawny-laatuiset Port-viinit ovat hyvä vaihtoehto joulupöydän jälkiruokaviiniksi.

Joulusaunaan taitaa mukaan tarttua jo aiemmin mainittua Thatcher'sin Oak Matured-siideriä, Liefmans Cuvee-Brut-hedelmäolutta tai Innis & Gunnin Rum Cask Finished Alea. Nämä sopivat kyllä uskoakseni niin ikään joulupöydän juomiksi. Hintaa Innis & Gunnin Rum Cask Finishedillä ja Liefmansin Cuvee-Brutilla on muistaakseni 4-5€ pullo, mutta ovat ehdottomasti hintansa arvoisia.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Puuttumatta sen enempää itse juhlimiseen, niin voisin kuitenkin suositella pöytiinne valkoviiniksi sisilialaista Inycon Catarrattoa. Kyseessä on sangen edullinen (7 euroa) luomuviini, jossa on erinomaisen hienostunut sekä sitruksinen maku. Tuote sopii erinomaisesti etenkin kalaruokien kylkeen ja kesällä tuli itse syötyä sekä kuhaa ja siikaa samalla Inyconia nauttien.

Kannattaa kokeilla tätä neuvoa, vaikka se onkin joulua vihaavan ateistin antama ;)
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kermainen lihakastike suklaalla ja chilillä maustettuna.

Teehän päivän hyvä työ ja laita tuon resepti jakoon, kiitos.

* * * * *

Omaan joulupöytään kuuluu kaksi asiaa, joita ilman ei mistään tule mitään. Kaikesta muusta voidaan neuvotella, tai vaikka jättää väliinkin:

- Mäti, smetana, sipulihake ja mustapippuri
- Hanhenmaksa ja pari siivua päärynää raikastamaan

Lisäksi kahdeksankymppinen mummini tekee edelleen loistavaa lipeäkalaa.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mikä sopisi paremmin joulupöytään kuin Petteri Punakuono...? Eli allekirjoittaneen taloudessa poronliha on korvannut kinkun jo kauan sitten joulupöydässä! Ja hyvää on, sekä käristyksenä, että paistina. Paisti kääritään kevyen ruskistamisen jälkeen toki pekonin sisään, ettei siitä tule liian kuivaa. Jouluisin olen marinoinut paistin myös punaviinipohjaisella seoksella, mutta ei se sitä välttämättä kaipaa. Muutenkin riista- ja kalaruoat (vaikka en itse metsästä) kuuluvat oleellisena osana joulupöytään.

Laatikoista en muuten välitä, mutta hyvä kaalilaatikko on kerrassaan upea ruoka, myös joulupöydässä!
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Kinkku, imelletetty perunalaatikko, lanttulaatikko, porkkanalaatikko ja karjalanpaisti ovat ne pääruoat meillä.

Näiden lisäksi sitten mätiä, suolakurkkuja, rosollia, lohta eri muodoissa, poroa, sienisalaattia ynnä muita turhakkeita.

Juomiksi kotikaljaa ja viiniä. Loppuillasta sitten glögiä oman maun mukaan, eli sopivasti terästettynä. Hyvää joulua!
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Perinteisissä merkeissä mennään täälläkin.

Ostin ihan normi Atrian 10,5 kiloisen kinkun, siitä lähdetään tietysti. Se grillataan n. kasikymppiseksi ja hunnun väsään taas voimakkaalla impro-meiningillä.

Perusviher-salaattia fetalla höystettynä, Waldorfin salaattia, rosollia, suolakurkkua, tomaatti-sipuli hässäkkää, perunasalaattia.

En syö kalaa allergian takia, joten se puoli jää vaimon kontolle, mutta varmaankin jotain graavia, silliä ym.. pöydästä löytyy.

Joka sorttia laatikkoa tietysti, ne toimii kaikki. Makaronilaatikko saattaa olla siinä kinthaalla, kun sitä voi muutenkin tehdä ja syödä. (Ja turenkilaisille tiedoksi, että olette oikeassa. Joulukinkkua ja lanttulootaa voi tehdä ja nauttia vaikka juhannuksena.)

Hirven jauhelihaa löytyy hyvin pakkasesta, joten sen ja sika-naudan fuusiosta väännän minipullia ja mureketta, jonka sisustaan ajattelin iskeä herne-maissi-paprikaa, pekonia, Pikkusisko-juustoa ja paahdettua sipulia.

Anoppi duunaa briljaltin lihakastikkeensa, jonka reseptiä ei suostu kertomaan. Mutta eipä siinä mitään, itseltä jotain pois. Enkä tuossa lähde kyllä haastamaan, niin loistavaa soosia anoppi tekee. Keitän perunat siihen kylkeen.

Sitten varmaan peruslisukkeita, eli maksapateeta, lihahyytelöä, leikkeleitä ym..

Juustopöytään Auraa, MustaPekkaa, jotain Brie-juustoa ja Turunmaa-kermajuustoa.

Punaisen Ristin joululimppua, kakkoa ja vaimo vääntää erinomaista saaristolaisleipäänsä, aah.
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko kukaan ikinä kokeillut tehdä noiden perinteisten laatikkojen rinnalle/sijasta bataattilaatikkoa? Olen tykästynyt bataattimuussiin ja tuli mieleeni että voisi hyvinkin sopia joulupöytään joko laatikon tai muussin muodossa.
Parina viime jouluna on tullut bataattilaatikkoa syötyä. On kyllä mukava vaihtoehto näille perinteisille joululaatikoille. Laatikon reseptiä en nyt tähän hätään muista, kun vaimo on saanut huolehtia laatikoista ja meikäläinen on hoitanut lihat ja kalat.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Joulupöytä -11 tullee sisältämään rosollia, joko makkarakeittoa tai - jos oikein pröystäilyksi mennään - max. 350 grammaa kinkkua, ei tippaakaan alkoholia, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikkoa sekä teetä. Näillä mennään pitkälle.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Jaa, monen vuoden tauon jälkeen joudun osallistumaan joulun viettoon. Prkl, ei kiinnosta noin niinkun yhtään. Nyt ei vain yksinkertaisesti ole minkään näköistä perustetta kieltäytyä kutsusta. Minulle tosiaan joulu ei ole ikinä merkinnyt mitään, sukulaiset ottavat kuitenkin päivän hyvinkin tosissaan. Viimeksi kun sukulaisten kanssa juhlin, oli pöytä katettu hyvinkin perinteisesti. Kaikki rakentuu kinkun ympärille, perus setit rosolleineen ja kaloineen löytyy myös. Koko suvusta taitaa löytyä yksi ihminen joka syö lipeakalaa, sitä kuitenkin pöydästä löytyy. Jälkkäriksi varmaanki terästetty glögi, nuorisolle alkoholittomana ja minulle koska joudun kuitenkin taas leikkimään autonkuljettajaa. Näin kävi myös viimeksi kun joulua suostuin viettämään. Toisaalta pikkubroidi sai juuri kortin joten saatan saada kuskin hommat delegoitua alaspäin. Jos näin niin vedän seitinohuen kännin jota jatkan juhlien joulua omalla tavallani.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Jaa, monen vuoden tauon jälkeen joudun osallistumaan joulun viettoon. Prkl, ei kiinnosta noin niinkun yhtään. Nyt ei vain yksinkertaisesti ole minkään näköistä perustetta kieltäytyä kutsusta. Minulle tosiaan joulu ei ole ikinä merkinnyt mitään, sukulaiset ottavat kuitenkin päivän hyvinkin tosissaan. Viimeksi kun sukulaisten kanssa juhlin, oli pöytä katettu hyvinkin perinteisesti. Kaikki rakentuu kinkun ympärille, perus setit rosolleineen ja kaloineen löytyy myös. Koko suvusta taitaa löytyä yksi ihminen joka syö lipeakalaa, sitä kuitenkin pöydästä löytyy. Jälkkäriksi varmaanki terästetty glögi, nuorisolle alkoholittomana ja minulle koska joudun kuitenkin taas leikkimään autonkuljettajaa. Näin kävi myös viimeksi kun joulua suostuin viettämään. Toisaalta pikkubroidi sai juuri kortin joten saatan saada kuskin hommat delegoitua alaspäin. Jos näin niin vedän seitinohuen kännin jota jatkan juhlien joulua omalla tavallani.

Otan osaa, tiedän tuskasi. Voithan vielä koettaa keksiä jonkin pakottavan tekosyyn välttyä painajaiselta.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Otan osaa, tiedän tuskasi. Voithan vielä koettaa keksiä jonkin pakottavan tekosyyn välttyä painajaiselta.

Uskoisin, että kaikki keinot on jo käytetty. Toki jos kohtalotoverilla olisi antaa vinkkejä miten tuosta voisi vielä livahtaa? Toimiviksi todettuja selityksiä kaivataan kipeästi. Pahinta on, ettei lasten takia voi osoittaa mieltään ja murjottaa yksin nurkassa. En kuitenkaan haluaisi heidän joulu-iloaan pilata. Ja viimeistään silloin kun mua ehdotetaan TAAS esiintymään joulupukkina(!) joudun poistumaan paikalta ns. nopeasti. Nyt jo tekee pahaa ajatella koko hommaa.

E: Ei taida kuitenkaan olla tämän ketjun aihe tämä avautuminen, pahoitteluni.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Aika pienimuotoiset joulunvietot tiedossa. Eiköhän pöydästä löydy ainakin olutta, punkkua ja jekkua. Ettei tartte tyhjään vatsaan juoda niin löytyy vielä rosollia, sienisalaattia, hirvipaistia ja kaloja eri muodoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös