Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 904 468
  • 4 643

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...palautumisjuoma on kaikkein helpoiten perusteltavissa oleva lisäravinne. Minun ja monen muun kohdalla sekään ei ole perusteltua.

Pitäisi varmaan kelailla taaksepäin, mutta nyt on kauhia kiire.

Kysyisin, että miksi palautusjuoma esim. voimaharjoittelun jälkeen ei ole sinulle tai monelle muulle perusteltua?

edit: No nyt oli aikaa ja ehdin kelaamaan taaksepäinkin. En ihan saanut silti juonesta kiinni miksei heti treenin päälle otettava nopeasti imeytyvä palautusjuoma olisi perusteltua ihan jokaiselle kovaa harjoittelevalle. Aivan varmasti siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
 
Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Juuri luin artikkelin, jonka sisällön olen toki omaksunut jo monesti aiemminkin. Siinä painotettiin taas kerran palkkaria, mutta varsinkin kiinteää ravintoa viimeistään 1,5 - 2h treenin jälkeen. Treeni --> palkkari (heti) --> kiinteä ravinto (viimeistään 1,5-2h treenin jälkeen).

Mahalaukku täynnä verta? Kuulostaa hurjalta. En tiedä mitä tarkoitat, mutta tuskin ainakaan sananmukaisesti tuota?

Heh, se siis liittyy jotenkin ruoansulatukseen ja siihen mitä kehossa tapahtuu kovan treenin jälkeen, mutta en todellakaan ole sen alan asiantuntija, joten en edes lähde sen kummemmin arvailemaan. Enkä muista menikö se veri nyt juuri mahalaukkuun mutta kuitenkin. Epäilen, että se jotenkin liittyy siihen, että kovan treenin jälkeen voi olla täysi olo, vaikkei tietenkään safkaa ole vedetty pariin kolmeen tuntiin.

Oiva kirjoitti:
Puhut tuossa kovasta treenistä. Onko sinusta se riittävän kovaa punttitreeniä, jos neljä kertaa viikossa vetää reilun tunnin maksimivoiman tuottoon tähtäävää harjoittelua? Joo, totta kai osa treeneistä on kevyempiä ja osa perusvoima-alueella, mutta tiedät pointin.

Intin pitkään laitanko koko "kova treeni"-ilmaisua, koska on mahdotonta määritellä mitä se tarkoittaa. Sanotaanko nyt kuitenkin näin, että silloin kun mennään äärirajoilla voidaan puhua kovasta treenistä. Minähän en tiedä miten treenaat, eikä se välttämättä ole oleellistakaan. Kuitenkin jos puhutaan harjoittelusta joka tähtää maksimivoiman tuottoon (räjähtävyys jne) niin edelleen väitän, että palautusjuomista on hyötyä aina.

Uskon, että noin pitkällä kokemuksella osaat harjoitella siten, että tulet toimeen ilman palkkaria mutta ei se poista sitä asiaa, että siitä voisi olla sinulle siltikin hyötyä. Kysehän on siitä, että maksimoidaan se kehon kyky vastaanottaa harjoittelua ja mitä enemmän halutaan kehittyä sen kovempaa pitää myös treenata.

Sanotaan nyt näin, että itse treenaisin aloittelijana (ja nuorena) jopa vuoden ilman lisäravinteita, kolmesti viikossa ja suunnitelmallisesti, jos tavoitteena on suorituskyvyn parantaminen. Kivan kropan saa ilmankin aivan varmasti. Itse pidän nimenomaan sitä intensiteettiä kaiken avaimena kun aletaan pohtia sitä tarvitseeko esim. palautusjuomaa. Ja itselleen täytyy olla rehellinen tässä kohtaa.

Palkkarin yksi etu on ehdottomasti juuri kätevyys. Lisäksi se vähentää tarvetta syödä niin julmetusti, kun yhdestä annoksesta saa jo aika hyvin tarpeellisia aineita. Harrastelijavoimailija pärjää jo mainiosti kun hieman käyttää aikaa siihen, että miettii paljonko tarvitsee proteiinia ja sen jälkeen mistä sen ottaa.

Ja edelleen vielä, tässäkin keskustelussa tulisi mielestäni huomioida se millainen on peruskunto. Pidän etenkin aerobista kuntoa tärkeänä myös lihaskuntoharjoittelussa ja jopa maksimivoimaharjoittelussa, sillä sekin parantaa kehon kykyä palautua ja kestää harjoittelua. Esimerkkinä siis niin, että on toki mahdollista myös harjoitella liian kovaa jolloin syntyy illuusio siitä, että keho kaipaa lisäravinteita, koska paikat ovat paskana. Kuntotasokin pitäisi pystyä huomioimaan sekä treenin rakentamisessa, että arvioidessa tarvetta lisäravinteille. Aina ei siis kyse ole pelkästään puutteellisesta ravinnonsaannista.

Treenaaminen on tietyssä mielessä työntekoa ja tuloksia varten sitä pitää tehdä paljon, tavoitteellisesti treenaavan myös kovalla teholla. Siihen työntekoon liittyy myös sen pohjakunnon ylläpito ja parantaminen ja mielellään tietysti monipuolisesti liikkuen. Lenkkeily vahvistaa esimerkiksi jalkojen lihaksistoa ja parantaa kimmoisuutta, joten se on mainio lisälaji, pallopeleillä voi ottaa sykkeitä ylös ja parantaa siten sarjoista palautumista ja niin poispäin. Jos tuntuu ettei kroppa kestä juoksemista niin sitten juuri pyöräily tai saleilta löytyvä crosstrainer ovat vallan mainioita myös.

No, pitkä teksti mutta pääpointti on kuitenkin se minkä joku tässä jo totesikin, että on paljon muita marginaaleja jotka ovat olennaisia kehityksen kannalta. Palautusjuoma ei ole hirviö mutta ei myöskään oikotie onneen ja sen tarvetta kannattaa mielestäni miettiä vasta viimeisenä, kun on sitä mieltä, että muut osa-alueet ovat kunnossa. Ja sittenkin käy varmasti niin, että huomaa jossain vaiheessa olleensa tyhmä yhdessä jos toisessakin asiassa ja taas kehittyy. Sitä se on, koukuttavaa ja välillä niin saakelin turhauttavaa :)

EDIT. Intensiteetillä tarkoitan sitä, että kun salille mennään niin se treeni tehdään keskittyneesti ja täysillä, eikä istuskella minuuttikaupalla ja jutella kaverin kanssa tytöistä. Itse suosin mahdollisimman lyhyitä palautumisaikoja, pyrin menemään yhdellä minuutilla niin pitkään kuin mahdollista. Kovia ykkösiä tai kakkosia otettaessa toki lähemmäs 5 minuuttia on suositeltava aika, koska kuorma on jo niin lähellä omaa maksimia.

Toinen asia on se kuorma per treeni. Jos käytän taas sitä omaa ohjelmaani esimerkkinä niin siinä yhden treenin kuorma syklin alkuvaiheessa (viikko 1) oli luokkaa 5 125 kg. Ja tuossa on tehty siis pelkkiä vitosia kolmessa eri liikkeessä. Maksimiviikkona (viikolla neljä) tuokin tietenkin kasvaa selvästi.
 
Viimeksi muokattu:
Heh, se siis liittyy jotenkin ruoansulatukseen ja siihen mitä kehossa tapahtuu kovan treenin jälkeen, mutta en todellakaan ole sen alan asiantuntija, joten en edes lähde sen kummemmin arvailemaan. Enkä muista menikö se veri nyt juuri mahalaukkuun mutta kuitenkin. Epäilen, että se jotenkin liittyy siihen, että kovan treenin jälkeen voi olla täysi olo, vaikkei tietenkään safkaa ole vedetty pariin kolmeen tuntiin.
..
Näin äkkiseltään lähtisin veisteleen siihen suuntaan, että veri on nimenomaan lihaksissa - ja jos heti alkaa kovasti syömään, niin verenkierto on heikompaa ruuansulatuselimistössä, jolloin ruoka sulaa huonommin. Tämän takia ravinteiden määrä jää vähäisemmäksi ja rasitus suolistolle on kovempi.

Itsehän nakkaan kourallisen rusinoita naamariin heti reenin jälkeen. Sit kun pääsee kotio, niin väsään sotkun, jossa on hedelmää, marjoja, heraa, bcaa, kreatiinia, hunajaa, auringonkukan-, chia- ja hampunsiemeniä, sekä kookoskermaa. Toi on n. 45min-60min reenin loppumisesta. Sit tosta puolisentoista tuntia, niin heraa naamariin ja siitä tunti-puoltoista, niin iltapalaks n. 200g jauhista ja 200g bataattia, jossa vähä quinoaaki.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Näin äkkiseltään lähtisin veisteleen siihen suuntaan, että veri on nimenomaan lihaksissa - ja jos heti alkaa kovasti syömään, niin verenkierto on heikompaa ruuansulatuselimistössä, jolloin ruoka sulaa huonommin. Tämän takia ravinteiden määrä jää vähäisemmäksi ja rasitus suolistolle on kovempi.

Itsehän nakkaan kourallisen rusinoita naamariin heti reenin jälkeen. Sit kun pääsee kotio, niin väsään sotkun, jossa on hedelmää, marjoja, heraa, bcaa, kreatiinia, hunajaa, auringonkukan-, chia- ja hampunsiemeniä, sekä kookoskermaa. Toi on n. 45min-60min reenin loppumisesta. Sit tosta puolisentoista tuntia, niin heraa naamariin ja siitä tunti-puoltoista, niin iltapalaks n. 200g jauhista ja 200g bataattia, jossa vähä quinoaaki.

Joo, jotain tuollaista se oli. Kuulin sen aikanaan televisiosta kun sieltä tuli joku Gym TV tai vastaava, jossa oli myös ravintonurkkaus. Muistaakseni siinä olivat asiantuntijoina Tapani Valkonen ja Matti Halonen.

Tuo jälkimmäinen kuulostaa hyvältä, ovatko nuo kuinka kalliita tuotteita käyttää esimerkiksi kuukausitasolla? Lähinnä tarkoitan tuota mainitsemaasi "sotkua". Voisin kokeilla ihan mielenkiinnosta.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysyisin, että miksi palautusjuoma esim. voimaharjoittelun jälkeen ei ole sinulle tai monelle muulle perusteltua?

Väärin kysytty. Kysymys kuuluu, miksi se olisi perusteltu? Minun kohdallani perustetta ei ole ja nähdäkseni ei hyvin monelle muullekaan. Riittävä ravinto on saatavissa tavallisesta ruoasta, jopa varsin helposti.

Koko keskustelu lähti siitä, että torppasin tuossa yhdessä jonkun toisen kirjoittajan kanssa lisäravinteiden tarpeen muilla kuin kilpaurheilijoilla. Siitä ajauduttiin keskustelemaan tästä rajatusta aiheesta: palautusjuoma.

En minäkään niin umpimielinen ole, että sitä paheksuisin, jos joku kokee sen helpoksi ja hyödylliseksi. Se on kuitenkin palturia, että palautusjuoma olisi välttämätön. Ilman pärjää ja kehittyy.
 

Pinkman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, PSG, Sveitsi
Itse otan aamulla heti proteiinit(whey),hiilarit(puuro,näkkileipä,kinkku),rasvat sekä vitamiinit(D-vit,Green tea,multivita,omega-3,pellavansiemenet).
Päivällä otan magnesiumin sekä B-6 vitamiinin,joka edistää protskujen ja hiilareiden imeytymistä.
Illalla syön pari kananmunaa ja pähkinöitä
Olen laskenut että päivän aikana tulee syötyä n.200g proteiineja kaikesta mitä suuhuni laitan.
Treenaan punttia 3xviikossa,teen kävelylenkkejä sekä käyn juoksemassa kovaa kerran viikossa.
Palkkari tosiaan pitäisi ottaa 5-30minuutin päästä treenin jälkeen jotta elimistö saa heti rakennusaineet sekä palautuminen pääsee heti käynnistymään.Esim desi wheytä jossa maLtoa seassa ennen ja jälkeen treenin.
Kova treeni vaurioittaa lihaksia ja palkkari tavallaan "korjaa lihaksistoa",siksi olisi suotavaa heittää se heti huiviin.
tää on kans vähän semmonen aihe joka jakaa paljon eri mielipiteitä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se on kuitenkin palturia, että palautusjuoma olisi välttämätön. Ilman pärjää ja kehittyy.

Ei kai kukaan niin ole väittänyt, että se olisi välttämätön. Ei kai välttämätöntä ole monikaan asia tässä elämässä. Ilman palkkariakin siis pärjää ja kehittyy, tottakai.

Oletko samaa mieltä, että palautusjuomasta on enemmän hyötyä kuin haittaa raskaan treenin jälkeen?

Toivottavasti ei ollut taas väärin kysytty.

edit: Seven, mitä hiilihydraattikinkkua syöt.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kai kukaan niin ole väittänyt, että se olisi välttämätön.

On väittänyt. Huomaat, jos selaat ketjua taaksepäin.

Oletko samaa mieltä, että palautusjuomasta on enemmän hyötyä kuin haittaa raskaan treenin jälkeen?

Palauttavasta ravinnosta on enemmän hyötyä kuin haittaa raskaan treenin jälkeen. Tämä on päivänselvää. Voi sanoa, että palauttava ravinto treenin jälkeen on tärkeää kehityksen kannalta. Hakoteillä ollaan silloin, jos ajaudutaan ajatusmalliin, että tarvittaisiin lisäravinteita palauttavaksi ravinnoksi. Tätä olen koko ajan yrittänyt toitottaa ja teen sitä yhä.

Vielä kerran: Koko keskustelu lähtii siitä, että julistin ja julistan yhä, että suurimmalla osalla kuntourheilijoista ei ole tarvetta lisäravinteisiin, vaan huomio kannattaa keskittää siihen, että harjoittelu, lepo ja ruokavalio ovat kunnossa. Palkkari on joillekin kätevä tuote, joten siitä vain. En minä sitä vastaan ole, mutta suurin osa kehittyy ihan yhtä hyvin ilman sitä. Kun mietitään perusteita puolesta tai vastaan, puhutaan niin pienistä marginaaleista, että kuntoilijalle ne ovat yhtä tyhjän kanssa.

Vielä toisen kerran: Kenellä ei ole aikaa tai ruokahalua, voi käyttää palautusjuomaa. Itselläni on aikaa syödä ja ruokahalua niin hyvin, ettei ole syytä turvautua palkkariin. Olisi hukkaan heitettyä rahaa ja turhaa energiaa. Jotain oikeasta ruoasta pitäisi silloin jättää syömättä. Mieluummin ei niin, vaan lisäravinteita vain, jos oikea ruoka ei riitä.

Toivottavasti ei ollut taas väärin kysytty.

Paremmin kysytty tällä kertaa.
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Näin seitsemän viikon bulkin jälkeen etenkin dietillä tuo palautusjuoman helppous ja käytännöllisyys nostaa päätään. Juon heti treenin jälkeen satsin heraa ja vähän vähemmän maltoa, suhteen ollessa 2:1 ja kaloreita tulee se pyöreät 350. Lihakset ovat kovassa pumpissa treenin jälkeen niin kovassa vastaanottavassa tilassa, että pitäisi syödä todella paljon, jotta saisin mieleiseni määrän esimerkiksi proteiinia ruoasta.

Kroppahan taitaa vetää kerralla sen 60-80g proteiinia, riippuen hieman ihmisestä ja sen saa kätevästi tuolla heralla tuikattua sisään. Tuosta määrästä ei taida olla mitään tutkittua tulosta, mutta vaahtoavana kusenahan se imeytymätön proteiini tulee sitten ulos.

Omasta treenailusta vielä sen verran, että paino nousi voimakauden aikana 3,5kg ja voimatasot pykälän kaksi ylöspäin, joten sikäli hyvä syksy on menossa. Kesä kun meni miten meni taas vailla huolia. Saapa nähdä, miten kestää pää diettailun ja voimattomuuden, kun edellisestä todellisesta dietistä on puolisen vuotta aikaa.

Onkos porukka muuten saanut käsiinsä tuota Fazerin uutta proteiinileipää ja Karppisen VHH-leivän tappajaa? Joku sitä kuulemma on jo maistanut ja kuulemma hyvää on, mutta itse en nähnyt tänään Prismassa. Hieman nimittäin kiinnostavat ravintoarvot, kun proteiinia on 100 grammassa se 22g ja leipää menee yleensäkin enemmän kuin tarpeeksi.
 

CaptainSlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, LeKi, Tappara
Sitten ei kun argumentit pöytään!

Minusta tuo on aivan hölmöläisten puhetta. Miten niin hukkaan? Millä perusteella? Miten minun treenini ovat menneet hukkaan, jos olen pystynyt jatkuvasti saavuttamaan tavoitetasoni ja kehittymään?
No ehkä hieman kärjistäen kirjoitin tuon väittämän, mutta aivan takuuvarmasti kehityksesi olisi palautusjuoman kanssa vieläkin parempaa. Siitä saat näppärästi ja nopeasti heti treenin jälkeen tarvitsemat aineet. Sitten kun vielä ruokapuoli on muutenkin kunnossa, niin kehitys on juuri sellaista kuin tavoitteiden puolesta haluaakin. Minä ainakin olen huomannut, että ihan oikeasti se vaikuttaa paitsi kehittymiseen niin myös seuraavan treenin laatuun.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No ehkä hieman kärjistäen kirjoitin tuon väittämän, mutta aivan takuuvarmasti kehityksesi olisi palautusjuoman kanssa vieläkin parempaa. Siitä saat näppärästi ja nopeasti heti treenin jälkeen tarvitsemat aineet.

Juu, ymmärsin kärjistyksen. Minä en usko edelleenkään tuohon. Ruoasta saan saman palauttavan vaikutuksen. Olen minä takavuosina käyttänyt palautusjuomaa eikä sen pois jättäminen muuttanut mitään. Kyllästymiseen asti toistan: marginaalit tällaisissa asioissa ovat kuntoilijalle häviävän pienet.

Tuolla taaempana Swift puhui proteiinin tankkaamisesta jopa 60-80 grammaa kerralla. Aika hurja määrä. Puolet tuosta riittää varsin hyvin. Ei proteiiniakaan saa liikaa vetää. Siitä voi tulla monenlaisia haittoja ja sisäelimet kuten maksa ja munuaiset kuormittuvat turhaan. Ei ihan vaaratonta leikkiä.

Proteiinin saannissa voi pitää kuntosalitreenaajalle hyvänä tasona 1,5-1,8 grammaa painokiloa kohti. Ainakaan 2 grammaa enempää ei kannata vetää. Tutkimukset osoittavat, että suurempaa määrää elimistö ei hyödynnä.

Jos on vaikkapa 90-kiloinen ukko, niin 160 grammaa enempää ei protskua tarvitse syödä. Tuon 160 grammaa saa hyvin helposti tavallisesta ruoasta. Vaikkapa 3 kananmunaa, 1 purkki tonnikalaa, 300 grammaa broileria, 100 grammaa kinkkuleikettä ja kasvikset, leivät yms. päälle, niin tarvittava protskumäärä on kasassa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Proteiinin saannissa voi pitää kuntosalitreenaajalle hyvänä tasona 1,5-1,8 grammaa painokiloa kohti. Ainakaan 2 grammaa enempää ei kannata vetää. Tutkimukset osoittavat, että suurempaa määrää elimistö ei hyödynnä.
Tarkempi laskutapa lienee 2 - 2,5g / rasvaton painokilo, jolloin pläskin ja lihaksen suhde ei vääristä proteiinintarvetta.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarkempi laskutapa lienee 2 - 2,5g / rasvaton painokilo, jolloin pläskin ja lihaksen suhde ei vääristä proteiinintarvetta.

Aika harvalla on käytössä tietoa rasvattomasta massasta, mutta ei muuta kuin mittaamaan, jos on mahdollisuus. Nykyäänhän monilla saleilla inBody-mittauslaitteisto.
 

Mace

Jäsen
Juu, ymmärsin kärjistyksen. Minä en usko edelleenkään tuohon. Ruoasta saan saman palauttavan vaikutuksen. Olen minä takavuosina käyttänyt palautusjuomaa eikä sen pois jättäminen muuttanut mitään. Kyllästymiseen asti toistan: marginaalit tällaisissa asioissa ovat kuntoilijalle häviävän pienet.

Tuolla taaempana Swift puhui proteiinin tankkaamisesta jopa 60-80 grammaa kerralla. Aika hurja määrä. Puolet tuosta riittää varsin hyvin. Ei proteiiniakaan saa liikaa vetää. Siitä voi tulla monenlaisia haittoja ja sisäelimet kuten maksa ja munuaiset kuormittuvat turhaan. Ei ihan vaaratonta leikkiä.

Proteiinin saannissa voi pitää kuntosalitreenaajalle hyvänä tasona 1,5-1,8 grammaa painokiloa kohti. Ainakaan 2 grammaa enempää ei kannata vetää. Tutkimukset osoittavat, että suurempaa määrää elimistö ei hyödynnä.

Jos on vaikkapa 90-kiloinen ukko, niin 160 grammaa enempää ei protskua tarvitse syödä. Tuon 160 grammaa saa hyvin helposti tavallisesta ruoasta. Vaikkapa 3 kananmunaa, 1 purkki tonnikalaa, 300 grammaa broileria, 100 grammaa kinkkuleikettä ja kasvikset, leivät yms. päälle, niin tarvittava protskumäärä on kasassa.

Minua hieman ihmetyttää tämä koko keskustelu ja vastakkainasettelu. Toiset ylistävät palautusjuomat suunnilleen taivaaseen ja yksi sanoo, että ruoka ajaa saman asian. No, jos ruoka oikeasti ajaisi saman asian, ei varmaankaan olisi lukuisia tutkimuksia siitä, miksi nimenomaan palautusjuoma on heti treenin jälkeen se paras vaihtoehto, koska se imeytyy ruokaa nopeammin ja saa täten elimistön nopeammin takaisin lihaksia rakentavaan vaiheeseen. Eniten kuitenkin ihmettelen noita Oivan puheita siitä, että lisäravinteiden käyttäjien kohdalla olisi kyse markkinoinnin uhreista ja niiden käyttäjät laittaisivat rahojaan hukkaan. Minua kiinnostaisi tietää, että jos itse sekoitetun palautusjuoman hinta on esim. 50 senttiä, niin miten paljon siinä sitten säästää, jos ostaa samalla rahalla kaupasta ruokaa? Aivan, ei säästä mitään, vaan menee enemmän rahaa, jos yrittää ottaa vastaavan satsin protskuja ja hiilareita tavallisesta ruoasta. Puhumattakaan tosiaan siitä, miten helppo palautusjuoma on tehdä ja miten kätevä se on kiskaista huiviin käytännössä missä vain. Leipää ja tonnikalapurkkeja ei ihan joka paikassa ole läheskään kaikilla mukana, tai mahdollisuutta alkaa väsätä niistä evästä. Eli kun nyt olen todennut, että palautusjuoma on nopea ja kätevä, hinnaltaan ruokaan verrattuna edullinen ja tutkimusten mukaan heti treenin jälkeen nautittuna tavallista ruokaa tehokkaampi palauttaja (oli tuo ero kuntoilijalle sitten miten marginaalinen tahansa, tai vaikka sitä eroa ei olisi ollenkaan), niin eikö palautusjuoman käyttäminen kuulosta enemmänkin rationaaliselta ratkaisulta kuin markkinoinnin uhrin käyttäytymiseltä?
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli kun nyt olen todennut, että palautusjuoma on nopea ja kätevä, hinnaltaan ruokaan verrattuna edullinen ja tutkimusten mukaan heti treenin jälkeen nautittuna tavallista ruokaa tehokkaampi palauttaja (oli tuo ero kuntoilijalle sitten miten marginaalinen tahansa, tai vaikka sitä eroa ei olisi ollenkaan), niin eikö palautusjuoman käyttäminen kuulosta enemmänkin rationaaliselta ratkaisulta kuin markkinoinnin uhrin käyttäytymiseltä?

Ihan vapaasti voi käyttää, kuten olen sanonut sata kertaa: palkkari on kaikkein helpoiten perusteltava lisäravinne. Onpa muuten halpaa palautusjuomaa, jos saa 50 senttiä annos. Itse olen viimeksi käyttänyt FASTin Recoa ja se näyttää maksavan 26,90 säkki, josta saa vissiin 17-18 annosta eli n. 1,5 euroa annos. Onko itse sekoitettuna noin paljon halvempaa? Onko varmasti laadukkaat raaka-aineet silloin? Lisäravinteissakin on nimittäin eronsa.

Mutta asiaan takaisin: Jos tavallisessa ruokavaliossa kaikki on jo kunnossa, ei siihen tarvitse lisätä edes sitä palautusjuomaa. Maito+kananmuna on jo äärimmäisen kova yhdistelmä palautumiseen. Voitko heittää tänne ne tutkimukset, joissa konsentroidut lisäravinnevalmisteet hakkaavat tuon yhdistelmän selvästi, kun puhut tutkimustuloksista?

Ja vielä semmoinen aspekti, että kun esimerkiksi minun ruokavaliossani on jo 180-190 grammaa proteiinia painokiloa kohden (tämä tulee hyvin helposti) ja energiansaanti vähintään riittävää, niin silloin minun pitäisi jättää jotain oikeasta ruoasta syömättä, että voisin ottaa palautusjuoman. Eikö se olisi vähintäänkin kummallista, jos ei jopa typerää? Lähtökohta on aina, että oikea ruoka on etusijalla, konsentroidut ja prosessoidut lisäravinteet tulevat mukaan, jos ruoka ei riitä.

Harvalla suomalaisella taitaa olla se ongelma, ettei saisi riittävästi energiaa päivän aikana, vaan ruoka maistuu suurimmalle osalle jopa liian hyvin. Kun sitä ruokavaliota hieman kohennetaan, siihen ei tarvitse lisätä yhtään mitään. Jos ruoka ei maistu tai ei ole aikaa, niin sitten palautumisjuoma on perusteltu. Yhä sanon: siitä vain, mutta minulle ja monelle muulle sekään ei ole tarpeellinen.
 

Mace

Jäsen
Ihan vapaasti voi käyttää, kuten olen sanonut sata kertaa: palkkari on kaikkein helpoiten perusteltava lisäravinne. Onpa muuten halpaa palautusjuomaa, jos saa 50 senttiä annos. Itse olen viimeksi käyttänyt FASTin Recoa ja se näyttää maksavan 26,90 säkki, josta saa vissiin 17-18 annosta eli n. 1,5 euroa annos. Onko itse sekoitettuna noin paljon halvempaa? Onko varmasti laadukkaat raaka-aineet silloin? Lisäravinteissakin on nimittäin eronsa.

Hinta oli vähän hatusta heitetty, mutta ainakin tarjouksesta laadukasta heraproteiinia saa n. kympillä kilon ja maltohan ei tunnetustikaan kauheita maksa. Liekö todellinen hinta sitten jossain 50 sentin ja 1 euron välissä. Ei sillä hinnalla saa ruokakaupasta kuin pienen rahkapurkin.

Mutta asiaan takaisin: Jos tavallisessa ruokavaliossa kaikki on jo kunnossa, ei siihen tarvitse lisätä edes sitä palautusjuomaa. Maito+kananmuna on jo äärimmäisen kova yhdistelmä palautumiseen. Voitko heittää tänne ne tutkimukset, joissa konsentroidut lisäravinnevalmisteet hakkaavat tuon yhdistelmän selvästi, kun puhut tutkimustuloksista?

En voi heittää mitään tutkimustuloksia. Oletin, ja oletan yhä, että sellaisia kuitenkin on, koska niin monet (huippu)urheilijat ja voimailulajien heput käyttävät erilaisia ravintolisiä. Ja olenhan toki palautusjuoman tehokkuuden puolesta puhuvia tutkimuksia (tai siis lähinnä niiden referaatteja) lukenutkin. Minun on hyvin vaikea ymmärtää, miksi koko elämänsä urheilussa menestymiseen laittavat ihmiset käyttäisivät lisäravinteita, elleivät he sillä tavalla toimimalla takaisi sen, että saavat treenistä ravinnon puolesta kaiken irti.

Ja vielä semmoinen aspekti, että kun esimerkiksi minun ruokavaliossani on jo 180-190 grammaa proteiinia painokiloa kohden (tämä tulee hyvin helposti) ja energiansaanti vähintään riittävää, niin silloin minun pitäisi jättää jotain oikeasta ruoasta syömättä, että voisin ottaa palautusjuoman. Eikö se olisi vähintäänkin kummallista, jos ei jopa typerää? Lähtökohta on aina, että oikea ruoka on etusijalla, konsentroidut ja prosessoidut lisäravinteet tulevat mukaan, jos ruoka ei riitä.

Tuosta perusperiaatteesta olen täysin samaa mieltä, että oikea ruoka on se, josta valtaosan energiasta ja proteiinista on fiksua ottaa. Puhuin vain palautusjuomasta. Mutta jos sen tehokkuudesta palauttajana normaaliin ruokaan verrattuna ei tosiaankaan oikeasti ole olemassa tutkimustietoa, niin sittenhän kyse tosiaankin on pelkästä kuplasta ja uskomatonta, että huippu-urheilijat menevät moiseen kusetukseen. Uskon edelleenkin, että sellaista tutkimustietoa on, mutta en jaksa nähdä vaivaa kaivaakseni sitä sinulle, joten asia voidaan puolestani jättää tähän.

Harvalla suomalaisella taitaa olla se ongelma, ettei saisi riittävästi energiaa päivän aikana, vaan ruoka maistuu suurimmalle osalle jopa liian hyvin. Kun sitä ruokavaliota hieman kohennetaan, siihen ei tarvitse lisätä yhtään mitään. Jos ruoka ei maistu tai ei ole aikaa, niin sitten palautumisjuoma on perusteltu. Yhä sanon: siitä vain, mutta minulle ja monelle muulle sekään ei ole tarpeellinen.

Minä taas väittäisin, että jos se ruokavalio veivataan oikeasti kohdalleen eli jätetään se enempi paskan syönti pois ja syödään terveellisesti, niin kyllä sitä ruokaa saa puputtaa ihan kunnolla, jotta esimerkiksi 3 500 kaloria tulee kasaan. Itse ainakin tällaisena pitkänä ja kuitenkin jokseenkin hoikkavartisena olen kokenut, että tuohon kalorimäärään saa kyllä järkevän ruokavalion puitteissa syödä aika runsaasti ja sen kuusi kertaa päivässä.

Yhä sanon, että siitä vain ole juomatta palautusjuomaa, mutta mielelläni näkisin mielipiteellesi jotain hieman painavampaakin evidenssiä kuin sen, että olet kyllä kehittynyt ilman palautusjuomaakin. Se kun ei kerro yhtään mitään siitä, miten olisit kehittynyt palautusjuoman kera, joskaan en mutuni pohjalta usko, että ero olisi suurensuuri, kun kerran huolehdit ravinnonsaannistasi tasokkaasti pitkin päivää ja syöt ruokaa myös heti treenin jälkeen.
 

pot67

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Nyt, kun näistä palautusjuomien hyvistä ja huonoista puolista on keskusteltu jo tovi, esitän kysymyksen kokeneemmille salilla kävijöille. Olen käynyt salilla nyt enemmä tai vähemmän aktiivisesti jo jonku aikaa. Ohjelmani on ollu 3-vuoroinen (vetävät,työntävät,jalat) ja lisäksi vatsat ja selät. Päätavoite ei kuitenkaan ole massan lisäys, vaan voimanhankinta. Pelaan kiekkoo ja säbää harrastemieles, joten niissä ei saisi liike kärsiä. Myös lenkkeily kuuluu ohjelmaan.

Niinpä kyselenkin, et mitä palkkaria kannattais käyttää (salil käyn luentojen välissä, jolloin en kerkeä heti syömään) ? Tavoitteena siis saada kaikki hyöty salilla käymisestä irti, eli jänteva kroppa. Aiemmin olen käyttänt Fastin tuotteita, mut en tiä onko niistä ollut konkreettista hyötyä.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Liekö todellinen hinta sitten jossain 50 sentin ja 1 euron välissä. Ei sillä hinnalla saa ruokakaupasta kuin pienen rahkapurkin.

Alle eurolla vissiin saa banskun, kolme munaa ja pikku stoben maitoa, että ei sekään niin kallis palkkari ole ole. Tossa pompsissa on jo noin 35 grammaa protskua ja hiilareita suunnilleen sama määrä. Sitten tulee vielä kylkiäisenä hyviä rasvoja. Kananmunassa on kaikki elimistön tarvitsemat aminohapot, että koostumus on myös sikäli paras mahdollinen. Maito on tutkitusti myös palautumiseen äärimmäisen hyvä. Sen vuoksi sitä käytetään niissä valmiissa teollisissa palautusjuomissakin.

Oletin, ja oletan yhä, että sellaisia kuitenkin on, koska niin monet (huippu)urheilijat ja voimailulajien heput käyttävät erilaisia ravintolisiä. Ja olenhan toki palautusjuoman tehokkuuden puolesta puhuvia tutkimuksia (tai siis lähinnä niiden referaatteja) lukenutkin.

Ja minä olen koko ajan puhunut, että kilpaurheilijoiden pitää ottaa käyttöön kaikki mahdolliset marginaalit, mutta kuntourheilijalle ne eivät merkitse paljonkaan. Ajattellaanpa ihan kuvitteellinen tilanne, että vaikkapa minä kehittyisin prosentin paremmin käyttämällä lisäravinteita. Saisin silloin esimerkiksi penkkipunnerrukseen 500-800 grammaa vuodessa lisää painoja. Ei oikeasti jaksa panostaa tuollaiseen marginaaliin, kun ihan muihin asioihin keskittymällä löydän isommat marginaalit. Ja tuokin on ihan kuvitteellinen tilanne. Epäilen, että tuo hyöty on vielä paljon pienempi. Pelkällä palautusjuomalla tuota en ainakaan saisi, tuskin mitään, kun ravinto on muuten kunnossa.

Vähän harmi, että keskustelu keskittyi pelkkään palautusjuomaan. Minä halusin korostaa sitä pointtia, että koko lisäravinnebisnes on luotu aika pitkälle liioitelluilla mielikuvilla ja äärimmäisen hyvällä markkinoinnilla. Totta kai esimerkiksi kehonrakentajat ovat joka paikassa puhumassa lisäravinteiden puolesta, koska suurimmalla osalla on siinä bisnes. Tsekkaapa vaikka Suomen viimeisen parinkymmenen vuoden parhaat kehonrakentajat, niin huomaat, että hyvin suuri - todennäköisesti suurin - osa on alan yrittäjiä. Hieman kesymmät kaverit markkinoivat tuotteita saadakseen niitä ilmaiseksi tai vähän taskurahaa.

Ja edelleenkin: he ovat kilpaurheilijoita, joille se parisataa grammaa tiukkaa massaa voi olla ratkaiseva juttu menestyksen kannalta. Niin ovat myös samoissa mainoksissa pyörivät kiekkoilijat, yleisurheilijat jne.

Toinen pointti, mitä halusin korostaa, on se, että lisäravinnemarkkinoinnin, bodauslehtien jne. myötä ihmisillä on ihan kummallisia käsityksiä. Tässäkin keskustelussa on tullut esiin väittämiä, että protskua kandeisi treenin jälkeen vetää kerralla 80 grammaa tai että treenin jälkeen mahalaukku on täynnä verta jne. Ihan tervettä kriittisyyttä ja tietoon pohjautuvaa käyttäytymistä minä tässä peräänkuulutan.

Loppukaneettina: emme me ole edes kovin eri mieltä asioista. Ihan hienosäädöstä on kyse. Toiset ovat sitä mieltä, että palkkari kannattaa ottaa - vaikka varmuuden vuoksi. Minä olen sitä mieltä, että sen voi ottaa, mutta ei kummiskaan vain varmuuden vuoksi.

Oisko end of story tällä kertaa? Ihan hyvä keskusteluhan tästä tuli.
 
..

Tuo jälkimmäinen kuulostaa hyvältä, ovatko nuo kuinka kalliita tuotteita käyttää esimerkiksi kuukausitasolla? Lähinnä tarkoitan tuota mainitsemaasi "sotkua". Voisin kokeilla ihan mielenkiinnosta.
Jaa'a.. En oo sinänsä kirjaa pitänyt, mutta tuskin nyt ihan julmetun kalliiksi tulee. Omenoita/appelsiineja/jotakihedelmää menee se pari kerralla, sit hunajaa vajaa rkl. Marjat on ehkä se kallein osuus, jos ei itse poimi tai jostain saa. Niitä laitan yleensä kourallisen. Chiat ja hamput on muistaakseni n. 10€/kg (Runsauden Sarvesta), käytän 0,5dl kerralla. Saman verran ak-siemeniä, mut hinnasta en tiä, ei tuu katottua. Salaatti ei maksa paljo mitään, on se si ruukkusalaattia tai muuta, sitä laitan muutaman lehdykän. Oliiviöljystäkään tuskin kauheesti kustannusta tulee, jauhot maksaa mitä maksaa.

Mutta kaikkinensa, tuskin noista paria kymppiä enempää kuussa yhteensä tulee.
 

Mace

Jäsen
Alle eurolla vissiin saa banskun, kolme munaa ja pikku stoben maitoa, että ei sekään niin kallis palkkari ole ole. Tossa pompsissa on jo noin 35 grammaa protskua ja hiilareita suunnilleen sama määrä. Sitten tulee vielä kylkiäisenä hyviä rasvoja. Kananmunassa on kaikki elimistön tarvitsemat aminohapot, että koostumus on myös sikäli paras mahdollinen. Maito on tutkitusti myös palautumiseen äärimmäisen hyvä. Sen vuoksi sitä käytetään niissä valmiissa teollisissa palautusjuomissakin.

Varmasti erittäin hyvä setti, vaikkei luonnollisestikaan taida olla lihasten käytettävissä niin nopeasti kuin palautusjuoman ainekset.

Ja minä olen koko ajan puhunut, että kilpaurheilijoiden pitää ottaa käyttöön kaikki mahdolliset marginaalit, mutta kuntourheilijalle ne eivät merkitse paljonkaan.

Niin, nythän oli kyse vain siitä, että onko palautusjuomien teho vain markkinoinnin uhrien harhakuvaa vai ovatko palautusjuomat oikeasti tehokkaita. Sain vastauksestasi nyt sen kuvan, että ne ovat sinunkin mielestäsi tehokkaampia kuin tavallinen ruoka, mutta kuntourheilijalle tuo hyöty on niin pieni, ettei asialla ole käytännössä merkitystä.

Ajattellaanpa ihan kuvitteellinen tilanne, että vaikkapa minä kehittyisin prosentin paremmin käyttämällä lisäravinteita. Saisin silloin esimerkiksi penkkipunnerrukseen 500-800 grammaa vuodessa lisää painoja. Ei oikeasti jaksa panostaa tuollaiseen marginaaliin, kun ihan muihin asioihin keskittymällä löydän isommat marginaalit. Ja tuokin on ihan kuvitteellinen tilanne. Epäilen, että tuo hyöty on vielä paljon pienempi. Pelkällä palautusjuomalla tuota en ainakaan saisi, tuskin mitään, kun ravinto on muuten kunnossa.

Selvästikin vain ajattelemme asiaa ihan eri tavalla. Minusta se puoli minuuttia, joka minulla kuluu palautusjuoman tekemiseen, ei ole millään muotoa minkäänlaista panostamista. Päinvastoin, se on sitä helpolla pääsemistä ja yksinkertaista tekemistä. Ennemminkin panostamista olisi se, että alkaisin väsätä ruokaa väsyneenä treenin päälle, kun voin vaihtoehtoisesti napata sen suoraan pullosta erittäin mukavasti pilkotussa muodossa.

Tuota en ymmärrä, että tunnut puhuvan toistuvasti palautusjuomasta ja niistä isomman marginaalin tuottavista muista asioista aivan kuin ne olisivat toisensa pois sulkevia asioita. Eihän tietenkään se palkkari ketään pelasta, jos muuten syö päin persettä ja ei lepää. Luonnollisestikin on verrattava keskenään tilanteita, joissa kaikki muut olosuhteet ovat käytännössä identtiset, mutta toisessa tilanteessa ei käytetä koskaan lisäravinteita ja toisessa käytetään aina treenin jälkeen palautusjuomaa. Vain tuolloin vertailussa on oikeasti järkeä.

Vähän harmi, että keskustelu keskittyi pelkkään palautusjuomaan. Minä halusin korostaa sitä pointtia, että koko lisäravinnebisnes on luotu aika pitkälle liioitelluilla mielikuvilla ja äärimmäisen hyvällä markkinoinnilla. Totta kai esimerkiksi kehonrakentajat ovat joka paikassa puhumassa lisäravinteiden puolesta, koska suurimmalla osalla on siinä bisnes. Tsekkaapa vaikka Suomen viimeisen parinkymmenen vuoden parhaat kehonrakentajat, niin huomaat, että hyvin suuri - todennäköisesti suurin - osa on alan yrittäjiä. Hieman kesymmät kaverit markkinoivat tuotteita saadakseen niitä ilmaiseksi tai vähän taskurahaa.

En millään tasolla kiistä lisäravinnebisneksen ympärillä olevaa runsasta markkinointia, sen vaikutusta, jne. Ihmettelen vain hieman pointtiasi, koska mielestäni ainakaan nuo ihan peruslisäravinteet eli proteiini ja malto eivät ole millään muotoa kalliita aineita, kun laskemme vaikkapa juurikin palautusjuoman annoshintaa. Tai vaikkapa ihan proteiinipitoisen välipalajuoman hintaa. Eli ei niitä käyttävä todellakaan siinä tuhlaa rahojaan yhtään mihinkään, vaan saa kyllä proteiinia ja energiaa aivan kuten saisi silloinkin, jos ostaisi ne tavallisen ruoan muodossa. Eli saa rahoilleen vastinetta. Ja kuten sanottua, tuollainen juoma on monessa tilanteessa huomattavasti kätevämpi nauttia siihen verrattuna, että pitäisi kuljettaa mukana kananmunia, maitopurkkia ja banaania.

Ja edelleenkin: he ovat kilpaurheilijoita, joille se parisataa grammaa tiukkaa massaa voi olla ratkaiseva juttu menestyksen kannalta. Niin ovat myös samoissa mainoksissa pyörivät kiekkoilijat, yleisurheilijat jne.

Ja edelleenkin, nythän olikin vain kyse siitä, että onko siitä palautusjuoman tehosta tutkimustietoa vai ei. Kyselit minulta niitä tutkimuksia, joten oletin, ettet tunnusta tuollaista tutkimustietoa olevan. Nyt kuitenkin annat yllä ymmärtää, että hyötyä on olemassa, vaikka se vain hyvin pieni olisikin.

Toinen pointti, mitä halusin korostaa, on se, että lisäravinnemarkkinoinnin, bodauslehtien jne. myötä ihmisillä on ihan kummallisia käsityksiä. Tässäkin keskustelussa on tullut esiin väittämiä, että protskua kandeisi treenin jälkeen vetää kerralla 80 grammaa tai että treenin jälkeen mahalaukku on täynnä verta jne. Ihan tervettä kriittisyyttä ja tietoon pohjautuvaa käyttäytymistä minä tässä peräänkuulutan.

Tuota protskumäärään liittynyttä kommenttia ihmettelin suuresti itsekin. Itse elän siinä käsityksessä, että 40 grammaa on ehdoton järkevä maksimi, itse syön proteiinia tyypillisesti 20 - 30 grammaa ateriaa kohti.

Ja sanottakoon, etten ole kanssasi oikeastaan lainkaan eri mieltä siitä, että harrastelijasaliukoissa on niitä, jotka ovat aika pellejä lisäravinneuskomuksiensa kanssa. Olen ehdottomasti samaa mieltä, että asiaan tulisi suhtautua kriittisemmin ja miettiä, onko jokainen pilleri- /jauhepurkki oikeasti harrastelijalle hintansa väärti.

Loppukaneettina: emme me ole edes kovin eri mieltä asioista. Ihan hienosäädöstä on kyse. Toiset ovat sitä mieltä, että palkkari kannattaa ottaa - vaikka varmuuden vuoksi. Minä olen sitä mieltä, että sen voi ottaa, mutta ei kummiskaan vain varmuuden vuoksi.

Oisko end of story tällä kertaa? Ihan hyvä keskusteluhan tästä tuli.

Joo, end of story. Ehkä minä luin viestisi rivien väleistä jotain sellaista, mitä siellä ei ollut. Haluan lopuksi vielä korostaa sitä palautusjuoman kätevyyttä, koska uskon sen olevan itseni lisäksi monelle ihan kohtalaisen oleellinen juttu. Sen voi napata "missä vaan" ja kun sen nappaa heti treenin jälkeen, ei tarvitse heti kotiin tultuaan (siis jos nyt ylipäätään menee heti treenin jälkeen kotiin tai voi syödä ruokaa heti treenin jälkeen) alkaa viritellä syömistä, vaan voi huilata sen about tunnin ensin. Ja kun hintakaan ei tosiaan päätä huimaa, niin itse en ihmettele suosiota.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Toinen pointti, mitä halusin korostaa, on se, että lisäravinnemarkkinoinnin, bodauslehtien jne. myötä ihmisillä on ihan kummallisia käsityksiä. Tässäkin keskustelussa on tullut esiin väittämiä, että protskua kandeisi treenin jälkeen vetää kerralla 80 grammaa tai että treenin jälkeen mahalaukku on täynnä verta jne. Ihan tervettä kriittisyyttä ja tietoon pohjautuvaa käyttäytymistä minä tässä peräänkuulutan.

Korjaan nyt sen verran, että vaikka kirjoitin tuon huikean väittämän siitä, että mahalaukku on täynnä verta, niin se on ainoa asia minkä minä olen tuohon kehittänyt ja sekin johtui siitä etten muista mikä se todellinen (fysiologinen) syy on. Alunperin väittämän siitä, ettei kiinteää ruokaa kannata syödä pariin tuntiin treenin jälkeen esittivät siis mainitsemani Tapani Valkonen (ammattikehonrakentaja) sekä Matti "Guru" Halonen, joka on guru juuri ravitsemusasioissa. Toki näistäkin herroista ja heidän puheistaan saa salaliittoteoriat pystyyn, kuten tässä ajassa kuuluu tehdä jokaisesta lauseesta minkä joku asiantuntija päästää suustaan.
 

Swift

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Philadelphia Eagles, Flyers
Tässäkin keskustelussa on tullut esiin väittämiä, että protskua kandeisi treenin jälkeen vetää kerralla 80 grammaa tai että treenin jälkeen mahalaukku on täynnä verta jne. Ihan tervettä kriittisyyttä ja tietoon pohjautuvaa käyttäytymistä minä tässä peräänkuulutan.

No minä en ainakaan ole suoranaisesti kehottanut ketään vetämään treenin jälkeen puolta päivän proteiinitarpeesta. Tuosta maksimiannoksesta ja sen ylittämisestä on ilmeisesti aika vähän tietoa, mutta sen luulen tietäväni suhteellisen asiantuntevalta taholta, että liika annos kerralla ei ole sinänsä vaarallista, vaan lähinnä hidastaa aineenvaihduntaa ja vaahdottaa virtsaa (liika määrä muuttuu aminohapoiksi ja tulee maksan ja munuaisten kautta ulos ammoniakkina). Tosin, voihan tämä tiedonlähteeni olla väärässäkin ja totuus on toinen, mutta uskon tällä hetkellä häneen. Pyörrän sanani ja myönnän, että olit oikeassa, jos maksa poksahtaa :)

Itse otan 2 desilitraa heraa treenin jälkeen eli 46g proteiinia. Näin olen tehnyt ja näin tulen tekemään. Jokainen saa tehdä tyylillään. Oma paino on nyt siellä 90 kilon paremmalla puolella bulkin jäljiltä (rasvat kuitenkin suht. pienet) ja itse pyrin syömään 200-220g proteiinia päivässä. Kunnes toisin todistetaan, syön mielummin liian paljon, kuin liian vähän.

Tiedän, että lopettelit jo keskustelua, mutta oli pakko vielä paikkailla tuota. Artikulointivirhe, sorry siitä.

edit: viilasin hieman.
 
Viimeksi muokattu:

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse otan 2 desilitraa heraa treenin jälkeen eli 46g proteiinia. Näin olen tehnyt ja näin tulen tekemään. Jokainen saa tehdä tyylillään. Oma paino on nyt siellä 90 kilon paremmalla puolella bulkin jäljiltä (rasvat kuitenkin suht. pienet) ja itse pyrin syömään 200-220g proteiinia päivässä.

Juu, ihan oikeansuuntaista tietoa olet saanut liian proteiinin käyttäytymisestä olet saanut, mutta ihan noin yksinkertainen asia ei ole. Nuo tuossa yllä kuvaamasi määrät tuskin aiheuttavat mitään ongelmia. Jos olet kohtuullisen vähärasvainen kaveri ja painoa nyt 90 kiloa, niin ihan turhaan kyllä nostat proteiinimäärää yli 180 gramman. Tutkimusten mukaan siitä ei ole mitään hyötyä.

Ihan anekdoottina mainittakoon, että viime aikoina (muun muassa kuluvana kesänä brittitutkimus) on julkaistu tutkimuksia, joissa kyseenalaistetaan proteiinijuomien käyttö jopa kilpaurheilijoilla. Ei suoranaisesti liity tähän palautusjuomakeskusteluun, mutta siihen keskustelun synnyttäneeseen viestiin kummiskin.

Kiitos vain hyvästä ja perusteellisesta keskustelusta ja treeni-intoa kaikille! Määritelkää riittävän tarkasti, minkälaista kehitystä haluatte. Optimoikaa harjoittelu siihen tavoitteeseen, syökää hyvin ja levätkää tarpeeksi. Jokainen kehittyy sillä tavalla.
 
Olen vähän oikeastaan kolmen vaiheilla ollut tässä asiassa, mutta kertokaapahan minulle mikä olisi oikeanlainen ruoka ennen maksimitreeniä? Eli nyt on kyseessä voimatestit ja ykkösiä on tarkoitus tehdä kyykyssä, penkissä ja rinnallevedossa. Eli periaatteessa tarvisi voimatasot olla 100%, mutta ei niinkään tarvisi taas varsinaisesti energiaa olla pitkään treeniin.

Onko siis kunnon tankkaus kohdillaan vai?
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen vähän oikeastaan kolmen vaiheilla ollut tässä asiassa, mutta kertokaapahan minulle mikä olisi oikeanlainen ruoka ennen maksimitreeniä? Eli nyt on kyseessä voimatestit ja ykkösiä on tarkoitus tehdä kyykyssä, penkissä ja rinnallevedossa. Eli periaatteessa tarvisi voimatasot olla 100%, mutta ei niinkään tarvisi taas varsinaisesti energiaa olla pitkään treeniin.

Onko siis kunnon tankkaus kohdillaan vai?

Jos painot ovat kovat, niin tarttee tehdä kunnon lämmittelyt ja kivuta painoissa hissukseen ylöspäin. Ei penkkiin esim. voi yhtäkkiä rysäyttää 140 kiloa ja ruveta puhisemaan. Tai panepa kyykkyyn 200 kiloa kärkeen, niin ei onnistu kuin vahingon teko.

Sitten pari-kolme maksimiyritystä per liike, niin aika kova rupeama tuo on yhdelle päivälle. Saa siinä silloin energiavarastot olla suhteellisen hyvin täynnä.

Ei siinä silti millekään erityiselle tankkaukselle ole tarvetta. Edellispäivänä syö hyvin ja säännöllisesti. Sitten samana päivänä kunnon aamupala, normaali lounas, pieni välipala ja tunnin-parin päästä kokeilemaan. Jos on liikaa puputtanut evästä, se rupeaa kyykyn tapaisissa maksiminostoissa puskemaan vain ylöspäin. Eikä mahankaan passaa olla sekaisin.

Eli minä menisin ihan normaalilla ravinnolla, kunhan on tullut syötyä säännöllisesti ja pari oikeaa ruokaa sille päivälle. Aamulla puurot, leivät, kananmunat yms. Lounaalla vetäisin pastaa, leipää, kasviksia ja jotain helposti sulavaa lihaa, esim. kalaa tai kanaa. Välipalaksi ottaisin vähän leipää ja hedelmiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös