Susi – tavattaessa rauhoitettava

  • 233 671
  • 2 197

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Siis en itsekkään varma ole että onko tuo juuri se, mutta eilen näin kuvan tuosta ja sanottiin että se olisi seinäjoen susi. Tai sieltä jostain läheltä, eikä ampumispaikka kuulemma ollut kauhean kaukana asutuksesta. Muutamasta sadasta metristä kuulemma kyse.

Luvan kanssa ammutuista susista otettujen kuvien levittäminen, tai edes kopion pitäminen itsellä on kuulemma sanktioitu niin rankasti, ettei kannata. RKTL on ainoa taho, jolla on oikeus taltioida tällainen kuva. Salakaadosta otetun kuvan levittämiseen ei taida sen tyhmimmänkään metsästäjän älyn puute riittää.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luvan kanssa ammutuista susista otettujen kuvien levittäminen, tai edes kopion pitäminen itsellä on kuulemma sanktioitu niin rankasti, ettei kannata. RKTL on ainoa taho, jolla on oikeus taltioida tällainen kuva. Salakaadosta otetun kuvan levittämiseen ei taida sen tyhmimmänkään metsästäjän älyn puute riittää.

Ottamata kantaa sen enempää tähän susikeskusteluun, niin täytyy kyllä todeta tämän olevan varmasti täyttä kukkua. Suomessa saa julkisella paikalla kuvata lähes mitä tahansa. En usko että kuolleen suden kuvaaminen olisi jollain tapaa rangaistavampaa, kuin humalaisen jääkiekkoilijan kuvaaminen Helsingin yössä. En pikaisella googlettamisella löytänyt tästä mitään, mutta kunhan pääsen kotiin, niin aion katsoa tarkemmin. Jos tämmöine määräys on todellakin olemassa, niin siitä löytyy varmasti jostain tietoa.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Luvan kanssa ammutuista susista otettujen kuvien levittäminen, tai edes kopion pitäminen itsellä on kuulemma sanktioitu niin rankasti, ettei kannata. RKTL on ainoa taho, jolla on oikeus taltioida tällainen kuva. Salakaadosta otetun kuvan levittämiseen ei taida sen tyhmimmänkään metsästäjän älyn puute riittää.

Kyllä minä vain olen kuvan/kuvia nähnyt kaadetuista susista, jopa M&K lehdessä, ei se ole kiellettyä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Ottamata kantaa sen enempää tähän susikeskusteluun, niin täytyy kyllä todeta tämän olevan varmasti täyttä kukkua. Suomessa saa julkisella paikalla kuvata lähes mitä tahansa. En usko että kuolleen suden kuvaaminen olisi jollain tapaa rangaistavampaa, kuin humalaisen jääkiekkoilijan kuvaaminen Helsingin yössä. En pikaisella googlettamisella löytänyt tästä mitään, mutta kunhan pääsen kotiin, niin aion katsoa tarkemmin. Jos tämmöine määräys on todellakin olemassa, niin siitä löytyy varmasti jostain tietoa.

Tässä ymmärryksessä olen laillisessa jahdissa mukana olleen hyvän tuttavan kertoman perusteella. Tämän mukaan kaatoluvan mukana tulleet ohjeet olivat varsin selkeät. Vaikea keksiä miksi olisi tästä vaivautunut valehtelemaan, mutta näin voi toki olla.

Ehkäpä joku jahdissa mukana ollut voi ampua "tietoni" ankkana alas tai piirtää vaikka jenin merkin jos tämäkin on liian tabu asia julkisesti kirjattavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Eihän tuossa metsästäjiä mitenkään mustamaalattu, siinä tehtiin johtopäätös aineiston perusteelle. Onko oikeus ja poliisikin samassa juonessa?

Kun lukee ketjuun lähiaikoina kirjoitettuja viestejä, tulee miettineeksi, että ovatko ne lehtijutut metsästäjistä sittenkin totta. Tai uskallanko minä mennä metsähommin tuonne pihan perälle.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuten sanoin, en ollut varma. Kerroin vain mitä kuulin, joka oli tälläkin kertaa puhdasta paskaa.

Mutta itsekkin luonnossa susia nähnyt ja ovat ne täälläkin aika saakelin isoja.

Joo mua on huijattu myös, tuon kuvan näin minäkin facebookissa. Ei siis ollutkaan kotimainen.

Katselin Avaran luonnon Villi Pohjola-jaksoa sunnuntaiaamuna, ja kyllä ne suomalaisetkin sudet ihan kookkailta näyttivät, varsinkin talvisin kun turkkikin on tuuheimmillaan. Kaikentietävä suomenkielinen Wikipedia kertoo kuitenkin, että Suomessa sudet ovat keskimäärin hieman pienempiä kuin muualla maailmassa, tarkoittaa varmaan juuri noita Pohjois-Amerikan jättimäisiä harmaasusia, joista suurimmat ovat painaneet jopa yli 77 kiloa. Suurimmat Suomessa kaadetut sudet ovat painaneet yli 65 kiloa, joka hyvinkin voisi olla facebook-kuvassa olevan jättiläisen paino.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
12 sutta laskettiin perhossa ja naapurikunnissa muutama. Eiköhän nämä metsästäjät osaa homman, kun tuo jäljestys ja jälkien tunnistus kuuluu aika isona osana koko metsästykseen. Ei se motitus niin vaikeaa ole. Kuhan tie verkosto on tarpeeksi tiheä, niin saadaa helposti rajattua ne motit.

Aiemmin kyselin Hesarin uutisesta tarkempia tietoja tehdyistä havainnoista. Nyt huomasin, että Perhon susilaskennasta oli juttua viikon takaisessa A-studiossa (kohdasta 21:15). Jutussa todettiin, että laskentaa tehtiin yhden päivän ajan lentokoneella ja toisen päivän ajan moottoroidulla liitovarjolla sekä hiihtäen maastossa ja metsäautoteitä autoilla ajaen. Alueella nähtiin nolla sutta. Maastossa havaittujen jälkien perusteella pystyttiin kuitenkin toteamaan, että susikanta alueella on 12 sutta Perhossa ja muutama lisää lähikunnassa.

Edit. jutun kuvien perusteella näyttivät etsivän väärästä paikasta, kun pörräsivät metsien/soiden alueilla, vaikka tiedetään, että sudet pyörivät pihoissa, päiväkotien ympäristöissä ja lammasaitausten ympärillä. hymiö.
 
Viimeksi muokattu:

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Ei se suden löytäminen ilmasta ole helppoa. Tottakai jos se jolkottelee jossain isossa hakkuu aukossa, mutta entä kun se on paikallaan? Sudet makoilevat sekä päivällä että yöllä.

"Ohjelmassahan tuli hyvä läpileikkaus suomalaisen susipolitiikan toiminnasta.

Kojola piti eduskunnan kansalaisinfoa ja keskustelutilaisuutta Helsingissä ja paikalla oli pikaisella vilkaisulla vain ja ainoastaan luonnonsuojelujärjestöjen aktiiveja susiaiheisissa univormuissaan. Keskustelun perusteella Kojola varmaan vie taas päättäjille kansalaisten syvän huolen suomen susikannan alennustilasta ja suojelutarpeen tehostamisesta.

Samaan aikaan metsästäjät painavat maastossa omalla ajallaan ja kustannuksellaan laskemassa paikallisia susia oikean lukumäärän selvittämiseksi. Tämänkin työn Kojola käytännössä mitätöi lausunnollaan.
Kojolan lausunto tuossa ohjelmassa kertoi hyvin sen että hän ei anna minkäänlaista arvoa kentältä tulevilta tiedoilta eli jos RKTL tai riistakeskus ei ole jollain tavalla havainnon teossa mukana ei sitä myöskään noteerata. Tuollaisten havaintojen tekohan on pääosassa tapauksista mahdotonta. Ilmankos susiparista vielä kolmen ammutunkin jälkeen löytyy toistakymmentä yksilöä." Siitä A-talkin ohjelmasta.

Luulisi RKTL tarkastavan nyt perhonki tilanteen, kun itse ovat myöntäneet, että eivät pysty määrittelemää susikantaa. Jotenkin on se outoa, kun perhossa ei pitänyt olla susia tai yksi susipari. No sieltä ammutaan kolme ja niitä on vieläki yksi susipari.
 
Viimeksi muokattu:

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä ymmärryksessä olen laillisessa jahdissa mukana olleen hyvän tuttavan kertoman perusteella. Tämän mukaan kaatoluvan mukana tulleet ohjeet olivat varsin selkeät. Vaikea keksiä miksi olisi tästä vaivautunut valehtelemaan, mutta näin voi toki olla.

Ehkäpä joku jahdissa mukana ollut voi ampua "tietoni" ankkana alas tai piirtää vaikka jenin merkin jos tämäkin on liian tabu asia julkisesti kirjattavaksi.

Aikani tutkittua asiaa, niin olen tullut siihen tulokseen että kyllä susia saa kuvata. Tämä koskee niin kaadettuja, kuin eläviäkin yksilöitä. Perustelen johtopäätökseni seuraavasti:

Perustuslain mukaan julkisella paikalla saa kuvata niin paljon kuin haluaa. Valokuvaus katsotaan sananvapauden harjoittamiseksi.
“Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisälty oikeus ilmaista, julkaista ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä.” (Perustuslaki, toinen luku, 12. §)
Jos kaadetun suden kuvaaminen olisi jostain syystä kielletty, niin siitä olisi varmasti kaatamiseen luvan myöntävä viranomainen jotain maininnut myönnetyssä luvassa. Lupatekstissä tulisi olla tällöin maininta joka kuvaamisen, kuvien hallussapidon ja julkaisun kieltää. Näin ei kuitenkaan ole ainakaan tämän, eikä tämän kaatoluvan perusteluissa. En alkanut etsimään enempää myönteisiä lupapäätöksiä tämän vuoksi, koska jotenkin tämmöinen määräys kuulostaa perustuslain vastaisena täysin absurdilta.

Linkit vievät Riistakeskuksen sivuille, josta löytyvät kaikki käsitellyt suurpetopoikkeusluvat.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
En alkanut etsimään enempää myönteisiä lupapäätöksiä tämän vuoksi, koska jotenkin tämmöinen määräys kuulostaa perustuslain vastaisena täysin absurdilta.

Linkit vievät Riistakeskuksen sivuille, josta löytyvät kaikki käsitellyt suurpetopoikkeusluvat.

Seison korjattuna. Tarkistin tuntemaani tapausta koskevan poikkeusluvan em. linkistä, eikä siinä tosiaan mainita kuvien julkaisemisen olevan kiellettyä. Perustuslain osalta olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Voi olla, että olen kuullut tai ymmärtänyt väärin, mutten myöskään osaa kuvitella, että tämä olisi minulle valheena syötetty.

En metsästä, enkä siten seuraa alan palstoja säännöllisesti. Onko luvalla kaadetuista susista julkaistu kuvia esim. alan keskustelupalstoilla? Ellei, ihmettelisin sitäkin. Niin kova vimma kun susialueiden metsästäjillä onkin päästä susista eroon, ollisi aika erikoista elleivät haluaisi retostella kuvilla kaadon saadessaan.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Seison korjattuna. Tarkistin tuntemaani tapausta koskevan poikkeusluvan em. linkistä, eikä siinä tosiaan mainita kuvien julkaisemisen olevan kiellettyä. Perustuslain osalta olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Voi olla, että olen kuullut tai ymmärtänyt väärin, mutten myöskään osaa kuvitella, että tämä olisi minulle valheena syötetty.

En metsästä, enkä siten seuraa alan palstoja säännöllisesti. Onko luvalla kaadetuista susista julkaistu kuvia esim. alan keskustelupalstoilla? Ellei, ihmettelisin sitäkin. Niin kova vimma kun susialueiden metsästäjillä onkin päästä susista eroon, ollisi aika erikoista elleivät haluaisi retostella kuvilla kaadon saadessaan.

M&K lehdessä eli Metsästys & Kalastus lehdessä oli joskus joku suden kaato kuva. Siinä oli osuvasti sanottu susista. Miehet eivät hihkuneet todellakaan onnesta kun se kaadettiin, ei kaikki olivat hiljaisia ja kunnioittivat sutta. Sitten joku oli sanonut ja kiteytti koko homman "susi on siunattu suomen metsiin liiankin hyvillä aisteilla, että sen tarvisi pihasta hakea ruokansa". En sana tarkkaan muista, mutta pääasia oli se ettei metsästäjät kuvaa rehennellyt "nyt sai susi ansionsa mukaan ja päästinpä näyttämään" Ei, kaikki osoittivat tiettyä kunnioitusta isoa sutta kohti.

Se voi ottaa päähän, kun pihasta joku susi käy hakemassa sen 3-6 vuotiaan koiran, jota on koulutettu monia vuosia ja siitä on tullut toimiva jahtikoira. Pentu on ostettu 500-1000 eurolla, mutta sen arvo on moninkertaistunut sekä aika ja vaiva mitä on käytetty, se on vaikea käsittää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Se voi ottaa päähän, kun pihasta joku susi käy hakemassa sen 3-6 vuotiaan koiran, jota on koulutettu monia vuosia ja siitä on tullut toimiva jahtikoira. Pentu on ostettu 500-1000 eurolla, mutta sen arvo on moninkertaistunut sekä aika ja vaiva mitä on käytetty, se on vaikea käsittää.

Miksi arvokoira on pihalla ilman suojaa? Eikö tuon arvoisille koirille pitäisi rakentaa kunnon tarha?
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Miksi arvokoira on pihalla ilman suojaa? Eikö tuon arvoisille koirille pitäisi rakentaa kunnon tarha?

Luuletko tosiaan, että joku aitaus pidättelee sutta? Pitäisikö siihen rakentaa 3-4 metrin aita, varustettuna sähköllä että susi ei käy? Parin metri korkuinen aitaus ei pidä sutta ulkopuolella, ei todellakaan.

Ja tietyt koirarodut eivät viihdy sisällä. Tulevat levottomiksi ja saattavat kuseskella sinne tänne.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ei se suden löytäminen ilmasta ole helppoa. Tottakai jos se jolkottelee jossain isossa hakkuu aukossa, mutta entä kun se on paikallaan? Sudet makoilevat sekä päivällä että yöllä.

Lainauksia Suomen kuvalehden jutusta, joka oli jo aiemminkin tänne liitetty.

"Susien ajaminen kiinni hiihtämällä onnistui metsästäjien mielestä puolestaan siksi, että ne olivat niin kesyjä: eivät paenneet, vaan jäivät parinkymmenen metrin päähän näreen taakse kurkkimaan seuraajiaan."

"Ainahan täällä on susia liikkunut, muttei tällaisia jopa yli kymmenen eläimen laumoja."

...mutta sitten, kun kaksi päivää etsitään niin saldo on nolla nähtyä sutta.

Montako metsästyskoiraa Perhossa/Halsualla on joutunut susien suihin viimeisen vaikkapa kymmenen vuoden aikana?

Montako lammasta tai muuta tuotantoeläintä tuolla on joutunut susien raatelemaksi vaikkapa viimeisen kymmenen vuoden aikana?

Kysyn, koska en tiedä, kuinka laajasta ongelmasta on OIKEASTI kyse.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luuletko tosiaan, että joku aitaus pidättelee sutta? Pitäisikö siihen rakentaa 3-4 metrin aita, varustettuna sähköllä että susi ei käy? Parin metri korkuinen aitaus ei pidä sutta ulkopuolella, ei todellakaan.

Ja tietyt koirarodut eivät viihdy sisällä. Tulevat levottomiksi ja saattavat kuseskella sinne tänne.

Jaa, miksi sitten naapuriin rakennettiin talkoilla noin puolitoistametrinen susiaitaus lampaille, mikäli sen olisi pitänyt olla 3 - 4 metriä korkea? Tarha oli ihan perinteinen sähköpaimenaitaus, jossa on muistaakseni neljä lankaa.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
12 suden jäljet oli laskettu perhossa eri motteihi minun käsittääkseni ja muutamia yksilöitä naapurikunnissa. Kyse ei ole siitä, että susia hiihdettäisin kiinni, koska tällöin voivat saada karkon ja karkaavat motista, toiseen jossa on myös susia ja näin on mahdotonta sanoa montako niitä on. Eräällä foorumill samaa asiaa on puhuttu ja tästä perhon laskennasta pitäisi tulla materiaaliakin nettiin jakoon, että saadaan jotain todisteita. Minä en ole ollut laskennoissa mukana, mutta mitä olen seurannut ja lukenut, niin tämän käsityksen olen saanut ja mitä olen oppinut metsästyksestä.

Halpa olisi tuollainen susivarma tarha, yhden 5000 euroa vaan ja vähän vie tilaa pihalta. No siinä on kuka tahtoo varman päälle pelata, mutta eipä koirat sieltä pihasta pitäisi olla suden pääsääntöinen saalis, kun niitä hirviä ja muita elukoita on metsässä.

edit:Minä en tiedä vahingoista, mutten hyväksy salakaatoja tässä tapauksessa. Tästä koko jutusta on tullut harmittavan suuri.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...No siinä on kuka tahtoo varman päälle pelata, mutta eipä koirat sieltä pihasta pitäisi olla suden pääsääntöinen saalis, kun niitä hirviä ja muita elukoita on metsässä.

Tuskin koirat ovat susien pääsääntöinen saalis, aika vähän niitä asutuskeskusten pihoista haetaan.

Edit: Viidellä tonnilla saisi aika paljon teräsaitaa.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Tuskin koirat ovat susien pääsääntöinen saalis, aika vähän niitä asutuskeskusten pihoista haetaan.

Edit: Viidellä tonnilla saisi aika paljon teräsaitaa.

Eivät olekkaan, mutta kyllä niitä vaan harmikseen talojen pihasta haetaan. Tosifani oliko muuten kyseisessä aitauksessa sähköt? Ei sen tarvitse olla 3-4 korkea, jos siinä on sähköä ja se on kunnolla tehty. Jos se on pelkkä aitaus, niin kyllä ne sudet harmikseen vaan sinne jotenkin pääsevät, tai kun jotain lehmiä hätistelevät, nämä saattavat itse hajoittaa sen.

edit: Taajamasusi - Sähköaita suojaa susilta 
mutta rajoittaa elämistä Tuossa on vähän että miten kallista se voi olla vuodessa pitää sitä aitausta kunnossa.

Ja kyseessähän olin alunperin, että miten suojata koira ei lammas. Koiran aitaus ja lampaan aitaus on vähän erinlaiset.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eivät olekkaan, mutta kyllä niitä vaan harmikseen talojen pihasta haetaan. Tosifani oliko muuten kyseisessä aitauksessa sähköt? Ei sen tarvitse olla 3-4 korkea, jos siinä on sähköä ja se on kunnolla tehty. Jos se on pelkkä aitaus, niin kyllä ne sudet harmikseen vaan sinne jotenkin pääsevät, tai kun jotain lehmiä hätistelevät, nämä saattavat itse hajoittaa sen.

edit: Taajamasusi - Sähköaita suojaa susilta 
mutta rajoittaa elämistä Tuossa on vähän että miten kallista se voi olla vuodessa pitää sitä aitausta kunnossa.

Ja kyseessähän olin alunperin, että miten suojata koira ei lammas. Koiran aitaus ja lampaan aitaus on vähän erinlaiset.

Sinä sitten linkitit pihaan rakennettavan koiratarhan ja yhden Suomen suurimmista lammastiloista?? Kuten sanoin, viidellä tonnilla saisi aika paljon teräsaitaa sitä pihan koiratarhaa varten.

Katselin Femmalta viime viikolla dokumentin naisesta, joka osti maatilan Nauvosta ja kehitti sitä marjatilaksi. Hän joutui aitaamaan marjapuskansa teräsaidalla, ettei hirvet ja muut metsän elävät pääsisi syömään puskia. Maanviljelyyn kuuluu luonto ja joskus ne eläimetkin.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Halpa olisi tuollainen susivarma tarha, yhden 5000 euroa vaan ja vähän vie tilaa pihalta. No siinä on kuka tahtoo varman päälle pelata, mutta eipä koirat sieltä pihasta pitäisi olla suden pääsääntöinen saalis, kun niitä hirviä ja muita elukoita on metsässä.

Lupaan tehdä riemusta kiljuen kenen tahansa omalle pikku kojootille susivarman(tm) kopperoaitauksen puolella tuosta hinnasta.

Nopean googletuksen tulos:

Vehkomäenkin alueella käytetyn petoaidan on kehitellyt Metsästäjien keskusjärjestö yhdessä Farmcompin kanssa.

Huom. Nykyään suositaan jykevämpää aitaa puupylväin ja vaijerilangoin (verkon asemasta).

Pystytetyn susiaidan tarvikkeet (5 km aitaa, v. 2003) maksoivat noin 8 000 euroa, siis noin 1 600 euroa/ kilometri.


Tämä susikeskustelu saa kyllä aina vain uskomattomampia piirteitä. Nytkin on taas ties mitä seinäjoen susia, valokuvauskieltoja ja muita, jotka useimmiten kerrotaan kuulleen luotettavista sisäpiirilähteistä kunnes paljastuu, että ne on ihan kukkua. Lisätään listaan 4 metriä korkeat ja 5 tonnia maksavat koira-aitaukset.

Alkaa mennä hysteria aika hurjaksi muutenkin näine tuhopolttoineen. Alan tosiaan uskoa, että nämä susimiehet saavat jonkun täysin ulkopuolisen kylmäksi ennen susia. Yksihän jo ampui itsensä, kun jäi salametsästyksestä kiinni.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Alkaa mennä hysteria aika hurjaksi muutenkin näine tuhopolttoineen. Alan tosiaan uskoa, että nämä susimiehet saavat jonkun täysin ulkopuolisen kylmäksi ennen susia. Yksihän jo ampui itsensä, kun jäi salametsästyksestä kiinni.

Tutustuin vähän tuohon taajamasusi-sivustoon ja täytyy sanoa, että aikaa hurjia juttuja kirjoittelevat. Puheenjohtaja näyttää olevan aika omistautunut asialleen.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Sinä sitten linkitit pihaan rakennettavan koiratarhan ja yhden Suomen suurimmista lammastiloista?? Kuten sanoin, viidellä tonnilla saisi aika paljon teräsaitaa sitä pihan koiratarhaa varten.

Katselin Femmalta viime viikolla dokumentin naisesta, joka osti maatilan Nauvosta ja kehitti sitä marjatilaksi. Hän joutui aitaamaan marjapuskansa teräsaidalla, ettei hirvet ja muut metsän elävät pääsisi syömään puskia. Maanviljelyyn kuuluu luonto ja joskus ne eläimetkin.

Minä en linkittänyt yhteen koiratarhaa ja lammastilaa. Minä sanoin vain, että tavallinen tarha ei riitä välttämättä pitämään sutta erossa koirasta, mutta sinä kerroit jotain lammastilalle rakennetusta lammas aidaista, josta mielenkiinnolla kysyin ja sitten linkitin kuinka paljon sellaisen pitäminen voi maksaa.

Saahan sillä 5 tontulla rautaa, mutta siinä on vaa sitten se, että se pitää myös tehdä kunnolla maanalle, ettei sieltä kaiva mikään. Ei se riitä, että rautaa on maanpäällä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä en linkittänyt yhteen koiratarhaa ja lammastilaa. Minä sanoin vain, että tavallinen tarha ei riitä välttämättä pitämään sutta erossa koirasta, mutta sinä kerroit jotain lammastilalle rakennetusta lammas aidaista, josta mielenkiinnolla kysyin ja sitten linkitin kuinka paljon sellaisen pitäminen voi maksaa.

Meillä on muutama satametriä sähköpaimenta hevosaitauksena, tiedän aika hyvin mitä sen ylläpito vaatii ja maksaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös