Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 953 960
  • 47 142

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Historian tunnilla opettaja puhui jostain tänä syksynä julkaistusta Antiikin aikaa laajalti käsittelevästä suurteoksesta, jonka oli kirjoittanut joku suomalainen arvostettu antiikin tutkija. Nimi ei tule mieleen, mutta tietokirja se ainakin oli, joten luulisin että sieltä löytyy jotain myös puunilaissodista.

Voisiko kyseessä olla Alf Henrikson: Antiikin tarinoita. Tuossa (tai noissa, osia on kaksi) ainakin kerrotaan puunilaissodista jotain. Germanicuksen kannattaa yrittää saada käsiinsä aihetta käsitteleviä artikkeleita ja käydä läpi niiden lähdeluetteloita, niistä saattaa löytyä aihetta käsitteleviä suomenkielisiä kirjoja.

Muok. No ei varmaan ole. Kysyt tänä syksynä julkaistua teosta, ja annan vastaukseksi vuonna 2004 12. painoksensa saanutta teosta. Hyvä minä.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Paavo Castrénin Uusi antiikin historia oli se kirja jota hain. Tosin eipä tuo mitään uutta välttämättä tarjoa jos olet jo asiaan perehtynyt, kuvauksessa kun kirjan luvataan olevan "kansantajuinen yleisesitys" antiikin historiasta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Vituttaa, kun noita Adrian Goldsworthyn kirjoja suomennetaan niin kitsaasti, sieltä meinaan löytyisi!
Nyt on vissiin taannoin tullut Antonius ja Kleopatra suomeksi. Rooman valtakunnan tuhon ja Caesar-opuksen muistan ainakin lukeneeni, ja helvetin hyviä kyllä olivat.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Nyt on vissiin taannoin tullut Antonius ja Kleopatra suomeksi. Rooman valtakunnan tuhon ja Caesar-opuksen muistan ainakin lukeneeni, ja helvetin hyviä kyllä olivat.

Omistan jo kaikki ja lukenutkin olen jo pariin kertaan tuon Rooman valtakunnan tuhon. Helvetin hyvä kirjoittaja, joka tietää noista asioista paljon.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Omistan jo kaikki ja lukenutkin olen jo pariin kertaan tuon Rooman valtakunnan tuhon. Helvetin hyvä kirjoittaja, joka tietää noista asioista paljon.
Nopeasti vilkaistuna taitaapi olla tämä kirja, joka toiveesi täyttäisi. Ei kun toivomaan, että joku suomentaisi. Tai sitten alkukielisen kimppuun.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
3 jannua perustaa oy:n, yhdellä jannulla on luottotiedoissa merkintä, nyt tämä jannu haluaa minun olevan se johtohahmo yrityksessä, siihen en suostu kovin helpolla. Mites jos pistämme tämän perustajan olemaan se johtohahmoke ja kun on luottotiedoissa häikkää niin mitenkä se ihan rehellisesti vaikuttaa osakeyhtiön pyörittämisessä? Onko ihan tuhoontuomittu skenaario vai pitääkö minun nyt sitten uhrautua?

Toimintamme olisi lähinnä vakiduunin ohella tehtävää promootiosysteemiä joten emme edes tarvitse mitään rahoitusta pankista.

Kaikilla yhtä vähän kokemusta perustamisesta ja muuten hommat jo suunniteltu mutta tämä vain kalvaa mieliämme pahasti.
 

J.Petke

Jäsen
3 jannua perustaa oy:n, yhdellä jannulla on luottotiedoissa merkintä, nyt tämä jannu haluaa minun olevan se johtohahmo yrityksessä, siihen en suostu kovin helpolla. Mites jos pistämme tämän perustajan olemaan se johtohahmoke ja kun on luottotiedoissa häikkää niin mitenkä se ihan rehellisesti vaikuttaa osakeyhtiön pyörittämisessä? Onko ihan tuhoontuomittu skenaario vai pitääkö minun nyt sitten uhrautua?

Ikinä en lähtisi vastuumieheksi yritykseen missä pääjannu on hoitanut raha-asiat niin huonosti, että on saanut merkinnän luottotietoihin.

Käsitykseni on, että kyllä yrityksen pystyy perustamaan ja pyörittämään vaikka onkin merkintä. Sitten jos jotain rahoitusta tai muuta tarvitsee niin asia voi olla monimutkaisempi.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mitä tuolla "johtohahmolla" tarkoitetaan?

Mutta varmaan se yleisin tapa on joka tapauksessa, että joku päätyy hallituksen puheenjohtajaksi ja joku toinen toimitusjohtajaksi.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämän olisi varmaan voinut laittaa myös tyhmien kysymysten-ketjuun, mutta kysytään täältä.

Tarttui tuosta lähikaupasta mukaan tuote nimeltään kiuaspussi. Olin jo pussiin heitellyt makkaraa ja kavereitaan, mutta tämän jälkeen huomasin ettei tuota saisi laittaa suoraan kiuaskiville. Pitäisi joku helvetin keinu viritellä kuvan mukaan kiukaan päälle, jossa tuo pussi olisi. Käynkö siis nyt ottamassa tuon kiuaspussin pois kiukaalta ja syön ruoat kylminä, vai voiko tuon pussin antaa levätä kiuaskivien päällä?

Joskus 15 vuotta sitten tullut tuollaista viimeksi käytettyä, ja kyllähän se silloin laitettiin suoraan kiukaalle.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Tarttui tuosta lähikaupasta mukaan tuote nimeltään kiuaspussi. Olin jo pussiin heitellyt makkaraa ja kavereitaan, mutta tämän jälkeen huomasin ettei tuota saisi laittaa suoraan kiuaskiville. Pitäisi joku helvetin keinu viritellä kuvan mukaan kiukaan päälle, jossa tuo pussi olisi. Käynkö siis nyt ottamassa tuon kiuaspussin pois kiukaalta ja syön ruoat kylminä, vai voiko tuon pussin antaa levätä kiuaskivien päällä?

Foliohan on paljon parempi vaihtoehto, mutta kyllä mä ainakin olen laitttanu tollasen kiuaspussin suoraan myös kiukaalle. Täytyy vaan olla varovaisempi siinä, että ei mitään karmeita löylyjä ainakaan samaan aikaan ota. Mieto lämpö kiukaassa ja välillä pientä löylyä, niin siinä se menee. Omalla vastuulla toki ;)
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Mitä tuolla "johtohahmolla" tarkoitetaan?

Mutta varmaan se yleisin tapa on joka tapauksessa, että joku päätyy hallituksen puheenjohtajaksi ja joku toinen toimitusjohtajaksi.

Nimenomaan hallituksen puheenjohtajasta kyse.

Sinäänsä ongelmallinen tilanne kun tällä luottotietonsa menettäneellä on oikeasti hyvät suhteet sun muuta ja vaikka onkin luottotiedoton niin homma hallussa, luotan täysin ja samoin myös kolmas pyörä kuviossa. Velat kuitenkin suhteellisen pienet, avoimesti meidän kaikkien tiedossa vieläpä. Itse olen suht tarkka kaikessa ja järkevin tilanne olisi että juuri tämä luottotiedoton olisi se hallituksen puh.johtaja koska kuitenkin vetää tätä hommaa. Vaikkakin on sivubisneksenä pyörivä homma niin kuitenkin meistä jokainen on menestyksen nälkäinen eli oikeasti tässä haluaa varmistella ensin tilannetta ennenkuin lähdetään tosissaan liikkeelle. Yhteiset hyvät näkemykset ja tosiaan emme halua mitään lainoja ottaakkaan firmalle, pienillä kuluilla sekä investoinnella mennään etiäpäin.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Foliohan on paljon parempi vaihtoehto, mutta kyllä mä ainakin olen laitttanu tollasen kiuaspussin suoraan myös kiukaalle. Täytyy vaan olla varovaisempi siinä, että ei mitään karmeita löylyjä ainakaan samaan aikaan ota. Mieto lämpö kiukaassa ja välillä pientä löylyä, niin siinä se menee. Omalla vastuulla toki ;)

Kiitokset uskoni vahvistamisesta. Foliota en tajunnut edes ostaa, kun tuo pussi siinä makkarahyllyssä mulkoili. Toivotaan nyt ettei koko kämppä pala. "kopkop"
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Foliota en tajunnut edes ostaa
Osta ensi kerralla. Siitä saa väsättyä sellaisen kivan hatun, joka torjuu vihamieliset henkiset yhteydenotot vierailta, ihmistä älykkäämmiltä organismeilta. Sitä kannattaa myös kieritellä kenkien ympärille ettei maasäteily vaikuta liikaa.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Osta ensi kerralla. Siitä saa väsättyä sellaisen kivan hatun, joka torjuu vihamieliset henkiset yhteydenotot vierailta, ihmistä älykkäämmiltä organismeilta. Sitä kannattaa myös kieritellä kenkien ympärille ettei maasäteily vaikuta liikaa.

Käytän foliohattua ainoastaan grillatessani. Eli tuo on sellainen kesäinen asuvalinta.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Haussa on se sivu jossa vilisee paljon mäyriä ja taustalla soi joku dancetranse biisi. Kiitos!
 

Ralph

Jäsen
Dekosta selviää uusia piirteitä. Toiset tykkää isästä, toiset pojasta vai miten se meni.

Ja se kysymys; onko NHL 12:ssa jo HPK:lla oranssit pelipaidat?
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Mikä helvetti se hämärä nettipeli oli missä piti klikkailla vain ruutua ja sieltä sai availtua esim ovia sun muita ja ei näitä pelejä tainnut olla kuin kolme? Ekassa osiossa taisi olla joku tykki millä ammuttiin jotain siltaa ynnämuuta, availtiin klikkaamalla jotain ikkunoita ja oliko siellä pelissä jotain pikku ukkojakin? Oikein klikkailemalla siis aina pääsi eteenpäin.


Selkee selitys, nimikin oli mun mielestä simppeli. ps. en ole aineissa.

EDIT: SE oli hapland!! Eli linkki vie kyseiseen ilmaiseen peliin Hapland - Älypelit - Pelikone - Ilmaiset Pelit ja Nettipelit
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Mikä helvetti se hämärä nettipeli oli missä piti klikkailla vain ruutua ja sieltä sai availtua esim ovia sun muita ja ei näitä pelejä tainnut olla kuin kolme? Ekassa osiossa taisi olla joku tykki millä ammuttiin jotain siltaa ynnämuuta, availtiin klikkaamalla jotain ikkunoita ja oliko siellä pelissä jotain pikku ukkojakin? Oikein klikkailemalla siis aina pääsi eteenpäin.

Selkee selitys, nimikin oli mun mielestä simppeli. ps. en ole aineissa.
Pisteet ensinnäkin tärkeästä loppukaneetista.

Pahoittelen kuitenkin, en tiedä vastausta, mutta kuvaus sopi joka tapauksessa täydellisesti tähän klassikkovideoon. Ovia on tässä ainakin availtu, tykillä luultavasti ammuttu ja pikku-ukotkin bongattu. (Linkki ohjaa Youtubeen.)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuis nollaverokortin kanssa on, voiko sellaisen hommata tammikuuksi ja samalla sopia, että maksaa loppuvuoden korjatulla prossalla? Kyseessä olisi siis yhden kuukauden tapaus, koko vuotta en tässä yritä kikkailla vapaaksi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kuis nollaverokortin kanssa on, voiko sellaisen hommata tammikuuksi ja samalla sopia, että maksaa loppuvuoden korjatulla prossalla? Kyseessä olisi siis yhden kuukauden tapaus, koko vuotta en tässä yritä kikkailla vapaaksi.

Sen kuin tilaat suoraan verottajan nettisivuilta tuon nollakortin tammikuuksi ja sitten korvaat sen tammikuun jälkeen uudella. Tämä ei tietenkään toimi, jos meinaat tammikuussa tienata miljoonia.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kumpaa IFK-fanit tässä Suomi-Ruotsi pelissä kannustavat? Suomella on Granlund ja Peltonen, mutta vastassa Ruotsi.
Toi juttu oli lapsellinen ja kulunut jo 1980-luvulla ollessani ala-asteella.
Eli tarkoittanet kyseessä olevan enemmänkin kommunismin kannattamisen toverillisena aatteena kuin tietyn maan?
En tiedä kuinka pahasti olet nukkunut historian tunneilla, mutta selvennettäköön vielä sen verran, että Venäjällä perustettiin bolsevikkipuolue vasta 1900-luvun alussa, jolloin HIFK oli jo perustettu. Ja ei: bolsevikkipuolueen perustaminen ei ollut seurausta IFK Helsingforsin perustamisesta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Siis tä. Sattui silmiini tuolla poliisikoulukeskustelussa nuo jonkun linkittämät pääsyedellytykset, ja niistä tämä kohta laittoi ihmettelemään:

"Näkökyvyn tulee olla kummallakin silmällä erikseen vähintään 0,2 ilman silmälaseja ja piilolinssejä sekä silmälasein tai piilolinssein korjattuna kummallakin silmällä erikseen vähintään 1,0."

Mitä tuo tarkoittaa? Mitä lukuja nuo ovat? Jos nyt vaikka katson omien silmälasieni lukuja ne ovat tuommoiset:

Sf: Oikea +0,00, Vasen +0,25
Cyl: Oikea -1,75, Vasen -1,00
Ax: Oikea 60, Vasen 122

No enhän mä noistakaan luvuista mitään tajua muuta kuin sen että hajataittoa ja miinusta on oikeassa silmässä. Mutta miten nämä luvut ja nuo raja-arvot synkataan? Kuka osaa olla optikkona?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös