Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 129 691
  • 876
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Autonkuljettaja on autonkuljettaja, eikä sellaiselta voine odottaa sivistyneistön käytöstapoja. Tosin sivistyneet autonkuljettajat käyttivät vanhaan hyvään aikaan virkapäähineenään koppalakkia, jonka sisätiloihin saapuessaan siivosti riisuivat.
 

julle-jr

Jäsen
Autonkuljettaja on autonkuljettaja, eikä sellaiselta voine odottaa sivistyneistön käytöstapoja.
Ehkä pointti on se, että esimerkiksi tämä kyseinen autonkuljettaja ei välttämättä tiedä yhtäkään merkittävää syytä miksi hän tekisi siten kuin joku niin sanottu sivistyneistö tekee. Kyllä hän varmaan olisi ilman pipoa, jos siihen löytyisi joku hyvä syy. Sinänsä kyllä esimerkiksi ravintoloitsijalla tulisi mielestäni olla täysi valta päättää kuka ja millaisessa asussa hänen ravintolaansa tullaan. Jos joku haluaa ravintolaansa pipopäisen Kimin tai liian lyhyeen hameeseen sonnustautuneen Britney Spearsin niin sen tulee mielestäni olla ravintoloitsijan oma päätös.

Itse en olisi esimerkiksi urheilugaalaan hommannut mitään Ville Haapasaloa, koska olisin arvannut, että hän haluaa olla myssy päässä. Se näyttää ikään kuin olevan välttämätön paha, joka tulee Ville Haapasalon mukana. Siksi olisin jättänyt hänet kokonaan pyytämättä.
 

julle-jr

Jäsen
Miksi kenenkään pitäisi välittää mitä toiset ajattelee käytöksestään? Jos haluaa olla jonkun mielestä sivistymätön, niin sitten on.
En usko, että Kimi varsinaisesti haluaa olla sivistymätön. Hän vain ei ehkä välitä siitä onko sivistymätön jonkun mielestä vaiko ei.

Esimerkiksi minun pitää monissa tilanteissa jossain määrin välittää siitä, muuten jotkut muut tärkeänä pitämäni tavoitteet eivät toteudu. Jonkinlainen korrekti käytös siis helpottaa minua saavuttamaan erinäisiä asioita, esimerkiksi työelämässä.

Kimin elämässä sen sijaan luultavasti toteutuu ne asiat joiden hän haluaakin toteutuvan riippumatta käytöstavoista. Minunkaltaiseni rahvas joutuu panostamaan käytöstapojen kaltaisiin turhuuksiin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En usko, että Kimi varsinaisesti haluaa olla sivistymätön. Hän vain ei ehkä välitä siitä onko sivistymätön jonkun mielestä vaiko ei.
Tai ei ymmärrä välittää. Sivistyneeksi kukaan ei ole kai Räikköstä nimitellytkään.

Jonkun puolijurrisen Ville Haapasalon myssy päässä käsienheiluttelu sisätiloissa on aivan tietoista, mutta en yhtään osaa sanoa mitä Räikkösen päässä liikkuu, kun tämä menee pipo päässä ravintolaan.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi kenenkään pitäisi välittää mitä toiset ajattelee käytöksestään? Jos haluaa olla jonkun mielestä sivistymätön, niin sitten on.

Ei tarvitsekaan, mutta toisille käytöksestä on seurauksia. Luuletko että huoltoukko Fabio voisi istahtaa tallipäällikkön viereen hienolla lounaalla lätsä päässä? Fabio on aina korvattavissa, kun taas Kimejä ei liikaa ole. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.
 

julle-jr

Jäsen
Tai ei ymmärrä välittää. Sivistyneeksi kukaan ei ole kai Räikköstä nimitellytkään.

Jonkun puolijurrisen Ville Haapasalon myssy päässä käsienheiluttelu sisätiloissa on aivan tietoista, mutta en yhtään osaa sanoa mitä Räikkösen päässä liikkuu, kun tämä menee pipo päässä ravintolaan.
No en minäkään väitä tietäväni Räikkösen päänsisäisiä liikkeitä, mutta voisin arvata hänen miettivän esim. "I don't give a shit". Siis kyllähän hänelle ihan hyvää liksaa maksetaan työstä jota hän haluaa tehdä oli pipo päässä tai ei. Lisäksi hänellä todennäköisesi riittää kavereita ja hauskaa seuraa sekä naisista että vaikkapa halutessaan miehistä pipoudesta riippumatta. Terveyteenkään pipopäisyys ei vaikuta ellei tule liian kuuma. Ja hän varmaan saa lääkäreiltä ja muilta trainereilta vinkkiä terveysvaikutuksista mikäli niitä tarvitaan. Sosiaalisen statuksenhan on sanottu olevan ihmiselle hyvin tärkeä. Siihen taas vaikuttaa paljon raha. Ja jos on maailman paras tai parhaita jossain laajalti arvostetussa asiassa, on status väkisinkin hyvä. Eli sekin puoli on Räikkösellä kunnossa.

Eli ehkä hän yksinkertaisesti saa sen minkä elämältään haluaa vaikka pipo olisikin päässä. Ja jos hän jostain syystä tykkää pitää pipoa niin miksi sitten ei pitäisi kun kerran siitä ei ole mitään haittaa hänelle.

Edit. Änähaim edellisessä viestissä hyvin tiivisti ainakin yhden puolen tästä asiasta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Ei tarvitsekaan, mutta toisille käytöksestä on seurauksia. Luuletko että huoltoukko Fabio voisi istahtaa tallipäällikkön viereen hienolla lounaalla lätsä päässä? Fabio on aina korvattavissa, kun taas Kimejä ei liikaa ole. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Aivan huikeaa settiä. Eli pipoa ei saa pitää sisällä paitsi jos sattuu olemaan Kimi tai tai joku muu marginaaliurheilun stara. Muutkin rikkaat saa jos ravintolassa kaikki muut on köyhempiä.

EDIT: Voisiko joku loukkaantuja kommentoida hieman pikkuleijonien kypärätemppua. Mielestäni siinä liikuttiin junttimaisuudessa jo ihan anteeksiantamattomalla tasolla, mutta oliko poikkeuslupaa?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
EDIT: Voisiko joku loukkaantuja kommentoida hieman pikkuleijonien kypärätemppua. Mielestäni siinä liikuttiin junttimaisuudessa jo ihan anteeksiantamattomalla tasolla, mutta oliko poikkeuslupaa?

Ehdottomasti olisi pitänyt jättää moinen pelleily väliin ja jättää ne kypärät ruotsalaisille muistuttamaan siitä, mikä jäi saavuttamatta. Olisivat voineet askarrella niistä vaikkapa näppäriä kukka-amppeleita tai yöastioita.
 

julle-jr

Jäsen
Aivan huikeaa settiä. Eli pipoa ei saa pitää sisällä paitsi jos sattuu olemaan Kimi tai tai joku muu marginaaliurheilun stara.
Kylläpäs ymmärsit väärin.

Ei kai siitä ollut kyse mitä saa tehdä. Kyse oli siitä, että teolla on seuraus. Siis eihän se laitonta kai ole olla pipo päässä. Pointti oli siinä, että tuo huoltomies saattaa saada kenkää jos tekee jotain mistä päällikkö ei tykkää. Eli jos nyt oletetaan, että huoltomies saisi kenkää tämän takia, hänellä olisi silti kaksi vaihtoehtoa josta valita ihan itse:

- Pidän pipoa ja saan kenkää
- En pidä pipoa ja en saa kenkää

Kimi ei missään tapauksessa saa kenkää pipon takia, koska hän on maailman parhaita kuskeja. Hän voi siis huoletta pitää pipoa. Tai siis toki hän voisi siltikin pitää vaikka saisi kenkää, mutta tällöin hänen ei ehkä kannattaisi pitää pipoa, siis jos tallipaikka Ferrarilla olisi hänelle tärkeämpi kuin pipon käyttö sisällä.

Eli voit tehdä jotain mikä lasketaan yleisesti vaikkapa sivistymättömäksi tai moraalittomaksi, mutta teolla on mahdollisesti joku seuraus. Jos ei välitä seurauksista tai seuraukset ovat itselle merkityksettömän pienet teon etuihin nähden, niin toki sitten on helppo valita, että ei jätä tekoa tekemättä seurausten takia.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kuka on osallistunut siihen kokoukseen, missä näistä käytöstavoista on tehty yhteinen päätös? Minä en ole saanut valita siihen kokoukseen edes edustajaani.

Luulen, että paljain päin sisällä-sääntö on niiden harvojen keksintö, jolla on luonnostaan hyvännäköiset hiukset.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ihmisen täytyy saada peittää itselleen epäedulliset ruumiinosat julkisella paikalla niin halutessaan.
Kenellekään muulle haittaa aihaeuttamattomista käytöstavoista kohkaaminen on naurettavaa elitismiä, itsensä paremmaksi kokemista muiden kustannuksella.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kieltämättä pipon käyttö sisällä ihmetytti esim. eilisessä Urheilugaalassa, kun näyttelijä Ville Haapasalo tuttuun tyyliinsä oli pukeutunut villapipoonsa astellessaan lavalle jakamaan pyttyä.

Hiki vaan valui ja miehellä oli silminnähden kuuma, mutta paksu myssy oli pakko pitää päässä siitä huolimatta.

Tiedä selityksen tähän asiaan. Ville Haapasalo kärsii samasta ihosairaudesta kuin minä. Minulla ja Villellä pilkottaa keskellä päätä hyvin kasvanut pälvikalju! Sen vuoksi hän sitä pipoa pitää.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Tiedä selityksen tähän asiaan. Ville Haapasalo kärsii samasta ihosairaudesta kuin minä. Minulla ja Villellä pilkottaa keskellä päätä hyvin kasvanut pälvikalju! Sen vuoksi hän sitä pipoa pitää.

Huomattavasti tyylikkäämpää on hikoilla naama punaisena pipo päässä. Ostaisi tupeen, jos niin paljon häiritsee.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hitto krapula vaivasi eilen tuolla urheilugaalassa. Hyvä etten pökertynyt. Ne muut saamarin kravattipellet oli niin skarppina, tukatkin oikein kammattu jne. Onneksi Ville Haapasalo sentään oli toinen krapulaisen oloinen, Nykäsen Mattiakaan kun ei näkynyt.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuka on osallistunut siihen kokoukseen, missä näistä käytöstavoista on tehty yhteinen päätös? Minä en ole saanut valita siihen kokoukseen edes edustajaani.
Entäs kaikki muut tavat ja käytännöt, jotka ovat vakiintuneet aikojen saatossa? Niistäkin on vissiin sitten järjestetty vastaavia kokouksia, koska eihän niitä muutoin voisi olla olemassa? No joo, onhan sulla tosiaan oikeus mielipiteeseesi, olkoon se kuinka typerä tahansa.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Olen valmis vaihtamaan näkökantaani, jos joku osaa perustella, miksi ja millä mekanismilla ja mikä yhteisö määrittää hyvät käytöstavat ja miten tuo yhteisö määrittää niiden sisällön.
Käännän takkiani. No man is an island, joten lähdetään siitä, että yhteisöillä voi olla norminantovaltaa.

Olenko väärässä, jos väitän, että tällaiset muodolliset käyttäytymisnormit ovat historiallisesti aateliston/yläluokan noudattamia tapoja? Tällaisilla sosiaalisilla normeilla suljetaan yhteisöön kuulumattomat sen ulkopuolelle. Liittämällä paheksuntaa ja halveksuntaa tällaisten, yhdentekevien, normien noudattamatta jättämiseen, syötetään myös tietty käsitys noudattamatta jättäjästä omaan ja vaikutuspiirin mieleen. Koska alaluokka pelkää leimautumista sosiaaliseen paarialuokkaan eli roskasakkiin, joka ei osannut käyttää veistä ja haarukkaa, tai myöhemmin, ottaa lakkia päästään soveliaissa paikoissa, se ottaa käyttöönsä yläluokan sille syöttämät normit ja alkaa halveksia hattusäännön rikkojia, koska pelkää saavansa itse väärän leiman, ellei noudata hallitsevan luokan normeja. Siksi kaiken maailman oman elämänsä sankarit toistelevat papukaijana, että "kyllä ei ole käytöstapoja, jos mies on hattu päässä sisällä". He pelkäävät hattunormin asettajan tuomiota.

Hatun käyttö sisällä on siis "sosiaalisesti kriminalisoitu", koska yläluokka haluaa sulkea yläluokkaisuutensa muilta esimerkiksi tällaisia omia sosiaalisia normistojaan ylläpitämällä ja alaluokka pelkää leimautuvansa roskasakiksi yläluokan silmissä, ellei se ylennä itseään roskasakkiin nähden omaksumalla yläluokan arvoja.

Luokkasotaan, veljet ja siskot.

***

Toinen näkökanta:

Postmodernina aikana yhteisöt ovat sirpaloituneet yhdenkin kansallisvaltion sisällä. Suomi ei ole enää homogeeninen. Hattunormi on normi vain osassa yhteisöjä. Ellei koe itseään kuuluvaksi pääsääntöisesti tällaiseen/tällaisiin yhteisöihin, hattunormilla ei ole mitään merkitystä. Tässä tilanteessa siis kielletään normin asettajan norminantovalta.

Siinä vaiheessa, kun riittävän suuri joukko erilaisia yhteisöjä kieltää hattunormin asettajan/asettajien norminantovallan, tapahtuu valaistuminen. Tähän voidaan päästä esimerkiksi ymmärtämällä ylempänä viestissäni esittämä suhtautumistapa hattunormiin ja taistelemalla vapauden, veljeyden ja tasa-arvon puolesta.
 
Entäs kaikki muut tavat ja käytännöt, jotka ovat vakiintuneet aikojen saatossa? Niistäkin on vissiin sitten järjestetty vastaavia kokouksia, koska eihän niitä muutoin voisi olla olemassa? No joo, onhan sulla tosiaan oikeus mielipiteeseesi, olkoon se kuinka typerä tahansa.

No miksei näistä muista tavoista (en tiedä mitä tarkoitat) keskustella näin kiivaasti? Ehkä siksi, että ne ovat selvempiä kuin tämä. Pipon päässä pitämisen paheksunta on mielestäni yksinkertaisen vanhanaikaista. Pipo on nykyään vahva osa asustetta ja joidenkin identiteettiä siinä missä kampauskin. Vinkujat ovat varmaan samaa jengiä, joiden mielestä homous pitäisi olla edelleen rikos.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
-hyvää tekstiä-

Järkevin kirjoitus mitä olen tässä ketjussa lukenut. Kaikkea yli 600 viestiä en tosin ole jaksanut lukea. Muistaakseni yritin tuloksetta kääntää tätä keskustelua pohdintaan miksi näin toimitaan. "No niin on vaan aina ollut vitun juntti. Ei koske juutalaisia".
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pipo on nykyään vahva osa asustetta ja joidenkin identiteettiä siinä missä kampauskin. Vinkujat ovat varmaan samaa jengiä, joiden mielestä homous pitäisi olla edelleen rikos.
Ooh! Siis asustetta? Ja identiteettiä? Ai no sitten, no nyt mun silmät aukeni. Mitä vinkumiseen tulee, niin olet oikeassa. Minä lienen itse asiassa koko palstan pahin homovihaaja. Vitun fägärit. Ovat kyllä varsinaisia demareita/vihervasureita/kommareita/persuja.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Vinkujat ovat varmaan samaa jengiä, joiden mielestä homous pitäisi olla edelleen rikos.

No just. Kyllähän varsinkin kesäisin, kun voi antaa tukan kasvaa ja näyttää muutoinkin Haapasalolta, tulee noloa imagopipoa ajoittain pidettyä päässä sisälläkin, mutta kyllähän se esim. toisen kotiin mennessä tulee otettua jo ihan tiedostamatta päästä ja samoin aina syödessä. Hattu päästä on miehen kunnia, sanoi vaarikin. Vaikka oma katsantokanta tähän kysymykseen on aikalailla lieventynytkin, niin ehkä tyhmintä on alkaa nillittämään vastaan, jos joku oikeasti pyytäisi riisumaan pipon esim. syödessä, koska ei se nyt oikeasti niin kovin iso juttu ole.
 

pest

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Varmaan samanlaisia kukkahattusetiä on aikanaan ollut vinkumassa kuinka törkeää kun joku syö farkut jalassa eikä siisteissä housuissa, maailma muuttuu, jyyrät ei.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Varmaan samanlaisia kukkahattusetiä on aikanaan ollut vinkumassa kuinka törkeää kun joku syö farkut jalassa eikä siisteissä housuissa, maailma muuttuu, jyyrät ei.
Näin epäilemättä, ja sama myös toisinpäin. Aina on ollut ja on oleva niin, että junnuilla on kova tarve kyseenalaistaa isien arvot ja tavat, kun karva käy kyrvänjuuressa oraalle. Tuossa tuoksinassa minä sukeutuu pronomineista rakkaimmaksi. Myös me on sillä lailla tärkeä, että junnu saattaa yhtäkkiä keksiä sen viittaavan kolmea kiloa metallia kaulassaan roikottaviin afroamerikkalaisiin homohousuihin, tai mihin nyt milloinkin ajasta ja paikasta riippuen.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Näin epäilemättä, ja sama myös toisinpäin. Aina on ollut ja on oleva niin, että junnuilla on kova tarve kyseenalaistaa isien arvot ja tavat, kun karva käy kyrvänjuuressa oraalle. Tuossa tuoksinassa minä sukeutuu pronomineista rakkaimmaksi. Myös me on sillä lailla tärkeä, että junnu saattaa yhtäkkiä keksiä sen viittaavan kolmea kiloa metallia kaulassaan roikottaviin afroamerikkalaisiin homohousuihin, tai mihin nyt milloinkin ajasta ja paikasta riippuen.
Sinä ja minä jaamme ilmeisesti Suomen kansalaisuuden, valkoisen miessukupuolen ja akateemisen koulutuksen. Arvomaailmamme eivät ole yhtenevät, tulotasomme ovat erilaiset ja olemme eri sukupolvea. Et ole ollut kasvattajani, enkä ole ihaillen omaksunut arvojasi ja asenteitasi.

Toisaalta esimerkiksi afroamerikkalaisia homohousuja käyttävä Xzibit on suhteellisen lähellä ikäluokkaani ja muokannut ajatteluani. Mm. hänen tokaisunsa (vapaasti): "They had a cencorship issue about Kill You, so they told us not to perform it tonight. I said to Em (Eminem), fuck it. Do it twice tonight." edustaa mielestäni piristävää ajattelua.

Sitten homman biiffi: Mikä sinä olet sanomaan, mihin viiteryhmään minä saan samaistua ja minkä ryhmän arvot jakaa? Sinä saat toitottaa agendaasi hatun pidon juntteudesta minkä haluat. Samaan aikaan olet täysin voimaton sen edessä, ettei kyseessä ole mikään riidaton tosiseikka, joka kaikkien pitäisi omaksua. Tervetuloa 2010-luvulle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös