Sotilaskoti

  • 39 363
  • 107

Kermit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän ne munkkikahvit leirin keskellä parhalta maistuivat. Sodeauto ja Utin sotku jäivät sen takia kaikista mukavimpina mieleen. Valittamista ei kyllä ollut kotoisassa Haminan sotilasbaarissakaan, biljardipöytä tuli tutuksi. Muut kokeillut, eli Lohtaja ja Tikkakoski, jäivät näistä vähän jälkeen. Ei taso välttämättä sen huonompi ole, mutta nostalgiaa niihin ei samalla tavalla liity.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Viestin lähetti stiflat

Gyltö
Pansio
Örö

Heikkilä (ulkoapäin nähtynä)
Dragsvik (siis tämä Tammisaaren paikka ennen inttiä)
.

Jaahas, tässä on nää mulle tutuimmat. Ihan ensiksi kysymys; millon sä olet ollu Örössä sotkussa? Sehän on auki korkeintaan kerran kuukaudessa ja eikä sillonkaan siellä mitään juurikaan oo myynnissä. Mä olin siellä mevana/tulenjohtajana 7kk.

Gyltössä oltiin viimeset aamut, ennen pääsyä reserviin. Siellä oli ihan jopa kohtuullisen hyvä sode. Tarpeeksi isot tilat ja hyvä, laaja myyntivalikoima.

Pansiossa oli mun mielestä aika surkee se kokonaisuus. Tuli vietettyä monet illat siellä, kun joutu komennukselle. Mutta missäs on Heikkilän sode? Siitä mä en kuullu yhtään mitään, mutta ite siellä kasarmin puolella en kyllä käynytkään, vaan siinä terveysasemalla.
Niin ja olin erässä II/03
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
P-kauden (1/04) ampumaleirillä legendaarisessa Kuhmon Vuosangassa iltakymmeneltä vedetyt munkkikahvit ovat jääneet mieleen. Teltalta piti kävellä noin kilsan matka tuonne sotkuauton sijaintipaikalle ja kun oltiin perillä saatiin ähäkutti viimeset munkit. Kuivia ja tahmeita ne olivat mutta kahvi oli kuumaa ja mikä tärkeintä, siinä oli kofeiinia. Tunnelma helmikuisena lauantai-iltana lumisessa metsässä oli sata kertaa parempi kuin mikä tahansa kalsarikännikokemus kämpillä.

KaiPr:n sodessa oli jopa VMTK:n virallisen rankingin mukaan laatumunkit, Suomen kolmanneksi parhaat. Soden ongelma oli se, että se oli iltaisin ammuttu täyteen. Varsinkin heinäkuun alkupuolella, kun sattuneesta syystä iltalomille ei porukkaa Prikaatista päästetty...

Kajaanin sotkussa oli pari ginespantavannäköistä böönaa. Suurin osa työntekijöistä oli tietenkin kilttejä kainuulaismummoja, joiden hyväntahtoisuus helpotti varusmiesten oloa, ja joiden sotilaallisuus oli samaa luokkaa tykäreiden kanssa. Kaikki pisteet Vihreille Sisarille!
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse annan parhaat pisteet Parolannummen vanhalle sodelle. Tunnelmallinen vanha rakennus, jossa ainakin omana aikana oli myös muutama hyvä flipperi, joita pahoinpitelimme aikamme kuluksi. Niinisalon sodessa oli todella hyvä valikoima tiskillä, pointsit siitä. Myös Säkylän sotilaskoti jätti ihan positiivisen kuvan.
 

Hermesfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes, Kärpät, KPV, Jaro, Werder Bremen
Kyllä sitä tuli nautittua sotkun antimista Kajaanissa viime talvena. Varsinkin tämän vuoden alussa gonakaudella oli aivan ihanaa aamulla aamupalan jälkeen lähteä syömään uunituoretta munkkia! NAM! Morttiaikana ne olivat ehtineet kuivahtaa siihen 19.00 mennessä... Iso kiitos vaan sotkun tädeille Kainuun prikaatissa ja Vuosangassa (jotka sinne tulivat)!

Tuo että pääsi uunituoretta munkkia pistämään poskeen, se oli yksi parhaista gonapappojen KSE:eistä!! Ei siinä täysi maha painanut vaakakupissa sotkuun munkkikahaveille lähtiessä kun ihana tuoksu levisi sotkusta melkein kasarmille asti! :)
 
Viimeksi muokattu:

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Saapumiserä oli II/92 ja sotilaskodit Sodankylä I ja Sodankylä II.Ykköseen tuli poikettua oikeastaan vain viikonloppuisin ja joskus harvoin viikolla kun Siilashalli kutsui. Kakkonen oli sitten ihan AUK:n alakerrassa ja yksiköstäkin matkaa oli vain pari sataa metriä. Kyllä kummassakin kelpasi kahvia juoda. Niin Kakkosen yhteydessä oli kirjastokin.

Muuten sitten olen poikennut syystä tai toisesta ainakin seuraavissa Sotilaskodeissa:

Lappeenranta (Rakuunamäellä, lakkautettu jo aikoja sitten)
Vekaranjärvi
Parola I & II
Säkylä
Someroharju (Rovaniemi)
Hennala
Draksvik
Hämeenlinna Linnankasarmi
Kouvola
Pirkkala (SatLsto)
Niinisalo
Hamina
Vammala (Asevarikko 3)
 

laura-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HCT
huoh

Hämeenlinnan sotilaskotiyhdistyksessä töissä vuodesta -01, erinäisiä huhuja kuulleena omasta sukupuolisesta suuntautumisesta sekä - kanssakäymisestä. Koskaan kukaan muu sieltä saanut kuin avopuoliso joka jossain vaiheessa kävi siellä palveluksensa suorittamassa.

Parola 1:n on tunnelmaltaan hyvinkin kolkko ja ankea, mutta väkeä mahtuu sisään ja kaksi kassaa ovat useimmiten toimivaa mallia. Parola 2:n tunnelmaltaan aivan unelma, myynnillisesti taaseen erittäin huono. Siinähän se, työntekijöitä löytyy aina siitä 18v tytöstä 87v muoriin. Joista kumpikaan ei taida jakaa ihan niiden huhujen mukaan..


Leirisotilaskodit ovat kuitenkin sitä parasta mitä löytyy, Niinisalossa on aina hauskaa, Padasjoelle järjestetään tarvittaessa oma sotku ja Rovalla sitä tunnelmaa vasta onkin.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
laura- kirjoitti:
ja Rovalla sitä tunnelmaa vasta onkin.

Ai että! Asiaa puhut! Rova on parhautta, ainakin näin jälkeinpäin.

Silloin, kun se sotku sinne tuli, niin olipas se juhlat paikka. Hajotus hävisi kuin taikaiskusta ja tulevaisuus näytti hetken aikaa valoisalta. Ja munkki maistui.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Humpauttaja kirjoitti:
Ai että! Asiaa puhut! Rova on parhautta, ainakin näin jälkeinpäin.

Silloin, kun se sotku sinne tuli, niin olipas se juhlat paikka. Hajotus hävisi kuin taikaiskusta ja tulevaisuus näytti hetken aikaa valoisalta. Ja munkki maistui.

Omalla kohdallani parhautta edusti Pahkajärven luonnonkaunis sode, jossa munkki maistui aidon kahvin kera. Puhelimenkin sai täällä keitaalla ladattua.

Puolentoista viikon päästä lyhyt keikka Savon prikaatissa. Pääsee taas nostalgian pariin sodessa. Joulukuussa pidempi treeni jossain Joensuun jordaanissa. Ehkä tulee bongattua uusi sode. Sotinpuro kenties.

Sic transit gloria munkki. Katoavaista on mainen munkki, kun mettästä pääsee sodeen...
 

Juulia

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa. Sympatioita ei muille heru...
Inttiä en ole käynyt mutta eräästä, jo lakkautetusta, varuskunnan sotkusta on kokemusta. Kas kun tämän alueella oli tuolloin eräs ratsastustalli. Voitte vain arvailla miltä tuntui mennä sotkuun ostamaan evästä ratsastushousut jalassa... Siis tämähän on tapahtunut vuonna yks ja kaks jälkeen käpysodan, joten silloin oli vielä paikat mullakin kunnossa. Vedettiin aina likkojen kanssa pitkää tikkua, eli koko jengistä kaksi kävi ostaa hirveen satsin munkkeja, sämpylöitä ja limua. Näin kärsimykset yleensä jakaantui useammalle. Ei sitä joka päivä todellakaan halunnu sotkuun mennä nuorten miesten töllisteltäväksi.

Jaa, miksi ei ollu jo valmiina eväitä? Yleensä, ainakin minä, mentiin koulusta suoraan tallillle paskaa kärräämään. Aikaa olis liikaa tuhraantunut liikaa jos kotona ekaks olis käyny.

*voi niitä aikoja...*
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika monessa sodessa on tullut käytyä, mutta ehkä miellyttävimmät muistot liittyvät Kotka Rankin ja Lohtajan sodeihin. Ampumaleiripäivien jälkeen on ollut mukava piipahtaa kahvilla ja munkilla. Ainoa haittapuoli on ollut se, että väkeä on riittänyt ruuhkaksi asti. Viimeksi koin tämän autuuden keväällä kertausharjoitusten aikana.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
dali kirjoitti:
Omalla kohdallani parhautta edusti Pahkajärven luonnonkaunis sode, jossa munkki maistui aidon kahvin kera. Puhelimenkin sai täällä keitaalla ladattua.

Joops. Pahkajärvi on sitten se toinen paikka, missä meikäpoika munkkia naposti urakalla. Vekaralla kun intin kävin niin Pahkallehan sitä nuo leirit pääosin suuntautui. Luonnonkaunis? No joo. Olihan se.
 

trivekku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, IFK
Humpauttaja kirjoitti:
Joops. Pahkajärvi on sitten se toinen paikka, missä meikäpoika munkkia naposti urakalla. Vekaralla kun intin kävin niin Pahkallehan sitä nuo leirit pääosin suuntautui. Luonnonkaunis? No joo. Olihan se.

Los Vekaros, olin siellä II/95 erässä sinkomiehenä ja kävin viime syksynä sodessa, kun tulin kertaamasta Haminasta. Oli pikkuisen haikea olo mennä sodeen, ei paikka ollut muuttunut 10-vuodessa juurikaan. Varusmiehet vain näyttivät vähän nuorilta :)

Pahkajärven sodessa maistui munkkikahvit, kun ensin paleli 30 asteen pakkasesssa ampumaleirillä.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
trivekku kirjoitti:
Los Vekaros, olin siellä II/95 erässä sinkomiehenä ja kävin viime syksynä sodessa, kun tulin kertaamasta Haminasta. Oli pikkuisen haikea olo mennä sodeen, ei paikka ollut muuttunut 10-vuodessa juurikaan. Varusmiehet vain näyttivät vähän nuorilta :)

Pahkajärven sodessa maistui munkkikahvit, kun ensin paleli 30 asteen pakkasesssa ampumaleirillä.

Heil!

Itse pääsin tuolta pois 7.1.2005 ja vielä onneksi ole postilaatikko kolahtanut kutsun merkiksi. Kyllähän sitä aina välillä haikeana muistelee niitä aikoja. Varmaan hauska fiilis sitten joskus käydä tuossa BetoniLinnakkeessa munkit vetäsemässä. Toki ensin täytyy ottaa joku noista loistavista grillin pitsoista. Mitäs niitä nyt olikaan? Olikos joku termiitti tai savusukeltaja? Mutta hyviä olivat ainaki silloin inttiaikana.
 

trivekku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, IFK
Humpauttaja kirjoitti:
Heil!

Itse pääsin tuolta pois 7.1.2005 ja vielä onneksi ole postilaatikko kolahtanut kutsun merkiksi. Kyllähän sitä aina välillä haikeana muistelee niitä aikoja. Varmaan hauska fiilis sitten joskus käydä tuossa BetoniLinnakkeessa munkit vetäsemässä. Toki ensin täytyy ottaa joku noista loistavista grillin pitsoista. Mitäs niitä nyt olikaan? Olikos joku termiitti tai savusukeltaja? Mutta hyviä olivat ainaki silloin inttiaikana.

Missä palvelit?

Niin se grilli oli tullut sodeen, meidän aikaan ostoskeskusessa oil Vekagrilli, joka toi safkat portille. Olen ollut 2 kertaa kertaamassa, 2000 ja 2004, kun ei kerralla opi :) Olin itse panssarintorjunnassa, samassa komppanjassa palveli II/94 Apulannan Toni. Itseasiassa Apulanta oli keikallakin -95 sodessa, juuri suuren suosionsa alkuvaiheessa.

-95 ei tarvinnut mennä sen pääportin kautta ilmoittamaan, pääsi sodeen ilman sitäkin, siviileissäkin. Eikä niitä aitoja ollut ympärillä. Varmaan kyllästyivät häröilyyn.

Parhaat munkit söin tuolla Vekaralla, oltiin kineksessa, sotilaspoliisien apuna, oli tossa pääportilla vartiovuorossa, pääsin suoraan sodeen kun vuoro loppui, oli juuri leivottuja munkkeja tarjolla. Eipä ole mulla ainakaan sotilaspoliiseista pahaa sanottavaa, saman saapumiserän tyypit oli ihan ok. Noita kineksiä oli kun 4-5 kertaa intin aikana, jossa joutui vartionakkeihin.l
 
Viimeksi muokattu:

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
trivekku kirjoitti:
Missä palvelit?

Niin se grilli oli tullut sodeen, meidän aikaan ostoskeskusessa oil Vekagrilli, joka toi safkat portille. Olen ollut 2 kertaa kertaamassa, 2000 ja 2004, kun ei kerralla opi :) Olin itse panssarintorjunnassa, samassa komppanjassa palveli II/94 Apulannan Toni. Itseasiassa Apulanta oli keikallakin -95 sodessa, juuri suuren suosionsa alkuvaiheessa.

-95 ei tarvinnut mennä sen pääportin kautta ilmoittamaan, pääsi sodeen ilman sitäkin, siviileissäkin. Eikä niitä aitoja ollut ympärillä. Varmaan kyllästyivät häröilyyn.

Meilläpä soittikin Indica. Hoh hoijaa...

Tyhmä saa olla muttei tykkimies... No olenpa kuitenkin tykäri. Tykkimiehenä oli ihan hauskaa ja sattui hyvä porukka. Tosin melkein kaikillehan se sattuu hyvä porukka, kun on pakko puhaltaa yhteen hiileen.

Joo nuo aidat tosiaan. Siinä pari kertaa aidan takana odoteltiin, kun oltiin tilattu pizzat läheisestä pizzeriasta, Pizzatykistä. Hyvä nimi muuten ja numero löytyy edelleen kännykästä. En kyllä tiedä miksi.
 

Voppie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vekara, I/02. Sode oli kyllä ihan helmi. Munkkeja & kahvia tai vaihtoehtoisesti isompaan nälkään grillistä makkaraperunat/pizzaa & ykkösolutta. Nuo suolaset mätöt tekivät tähän sotilaaseen kyllä aikamoisen vaikutuksen. Pahkan sode piristi kyllä talvisia metsäkeikkoja mukavasti. Ja nimenomaan niitä talvisia... Vekarajärvellä kun tuntuu olevan ympärivuotinen talvi. Muistan kun eräänä sunnuntaina lähdettiin Stadista dösällä kohti Vekaraa, niin aseman terassilla jengi veti t-paidat päällä olutta, mutta pari tuntia myöhemmin kun Vekaran portit alkoivat näkymään oli maa lumessa. Noh oli siellä sitten kesällä vähän aikaa lämmintäkin...

Niin ja meillä esiintyi Kemopetrol. Enpä varmaankaan ollut ainoa sotilas, joka seuraavana yönä unissaan teki rakkautta Laura Närhen kanssa...
 

EsKa

Jäsen
PohPr ja saapumiserä I/94 eli Hiukkavaaran sotku tuli hyvin tutuksi 240 vrk:n aikana. On näköjään vieläki pystyssä/toiminnassa ? Täytyypä poiketa kun seuraavan kerran tulee käytyä Uleåborgissa. :-)
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Mites tuo sodessa vierailu siviilinä menee? Itse palvelin Vekaralla ja olisin tässä lähiaikoina ajatuksissa käydä siellä sotilaskodissa samalla kun menen kaveria moikkaamaan ja tuli mieleen, että olisiko muilla lisätietoa siellä vierailuista?
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös se ihan näin etene, että kaverisi ilmoittaa esimiehelle vieraasta vapaa-ajalle nimineen ja se on siinä? Ainakin näin meillä meni yksinkertaisuudessaan Upinniemessä. En tiedä onko noissa eroavaisuuksia juurikaan varuskunnittain.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Mites tuo sodessa vierailu siviilinä menee? Itse palvelin Vekaralla ja olisin tässä lähiaikoina ajatuksissa käydä siellä sotilaskodissa samalla kun menen kaveria moikkaamaan ja tuli mieleen, että olisiko muilla lisätietoa siellä vierailuista?
Hmm? Pirkkalaan ainakin vain käveltiin sisään siviilikamat päällä, käyhän siellä nyt tyttöystäviä, vanhempia, ja muitakin siviilejä jatkuvasti. Miten entinen sotilas siitä eroaisi?

Toki Pirkkala on sen verran pieni paikka, etten tiedä onko tämä Vekaralla jotenkin isompi show, mutta ihan julkisia paikkojahan ne arki-iltaisin on.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Hmm? Pirkkalaan ainakin vain käveltiin sisään siviilikamat päällä, käyhän siellä nyt tyttöystäviä, vanhempia, ja muitakin siviilejä jatkuvasti. Miten entinen sotilas siitä eroaisi?

Toki Pirkkala on sen verran pieni paikka, etten tiedä onko tämä Vekaralla jotenkin isompi show, mutta ihan julkisia paikkojahan ne arki-iltaisin on.
Sama juttu on ollut ainakin Porin Prikaatissa, Säkylässä siis. Sotilaskoti lepää siinä portin vieressä, eikä siviilien tarvitse ilmoittautua saati hakea kulkulupaa. Sodeen voi lampsia vapaasti ja liikkua Soderakennuksen, uimalan ja ruokalan rajaamalla aukiolla. Olen joskus harvoin noilla seuduin liikkuessani pyrkinyt vierailemaan munkkikahvilla. Aina sitä hetki sotamuistoihin liikenee, ainakin noilla munkkihinnoilla.
 
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
glykoosipommi
Asiahan ei minulle enää millään tavalla kuulu, mutta onko glykoosi glyserolin ja glukoosin muodostama aineyhdiste, ja onko tämä kenties SE mystinen, maailman suurimman suunnistuskoulun pikkumengelien kehittämä jarru-niminen aine? Vai korvaako glykoosipommi jalkaväkimiinat näin Ottawa-aikakaudella?
 

Mr Uffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muistan silloin aikoja sitten vuonna 2011 kun pelattiin sodessa brutaaleja pingismatseja. Peli oli raakaa ja voittaja pysyi pöydällä, joten huonolla tuurilla kaikki ei päässyt edes yhtä peliä pelaamaan. Tämän takia tappio kirveli aina (harvoin tosin) kun se tuli. Hienoja aikoja!

Munkkeihin en koskenut, ne lihottaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös