Kunnon tietämätön analyysi -osa II
Ilves valtapelin nappulana - kuppikunnat
Jokaisessa urheiluseurassa on kuppikuntia, joissa asiat tiedetään toista paremmin. Ehkä nostan tämän jopa kirjoitukseni päätteeksi suurimmaksi esteeksi Ilveksen menestykselle. Ilveksen ympärillä pyörii kuppikuntia, jotka eivät näköjään voi sietää toisiaan. Seurauksena on mädännäisyys, joka tuhoaa tukipilarit. Haluan uskoa, että on sitten Ilves ry:n edustaja, edellisen tai nykyisen hallituksen ystävä, Raipen ystävä, Juupen ystävä tai Ilveksen kannattaja, niin jokaisen yksilön oma henkilökohtainen halu olisi sille, että Ilves menestyisi. Jokainen haluaisi Ilveksen parasta. Kun objektiivisena kuulen eri osapuolten tarinoita, en voi käsittää, miten samasta asiasta tai tapahtumasta näkemykset ovat täysin vastakkaiset. Ilveksen ympärillä olevat kertovat asioita eteenpäin - jopa julkisuuteen - edistäen oman leiriytymän tarpeita. Minulle tulee mieleen Kummisetä tai nyt mielestäni loistava sarja Boardwalk Empire. Meillä ei sentään onneksi käytetä fyysisiä otteita, mutta Ilves pyörii valtapelin nappulana, jossa "puukotetaan" selkään
Mikä ajaa ihmisen tähän? Itse päättelen, että tieto on valtaa. Halutaan olla tiedon keskuksessa. Halutaan kuulla tulevat hankinnat etukäteen tai kuka juopotteli ja missä. Halutaan olla junailemassa asioita.
Itse koen, että Ilveksen tulisi pikaisesti löytää nyt henkilö, joka liimaisi Ilves-perheen niin ehjäksi, kun sen vai voi tehdä tällaisen valtapelin jälkeen. Ei ole olemassa oikeaa eikä väärää leiriä. Yksi kertaa nolla on nolla. Jokaisella leirillä on pomminvarmasti (tässä sana pommi ei tarkoita oikeaa pommia) erittäin paljon hyvää annettavaa Tampereen Ilveksen tulevaisuudelle. Nyt tarvitaan nopeasti oikea tahtotila pelastaa Tampereen Ilves yhdessä, eikä kokea nautintoa siitä, että toisen leirin johdolla Ilves ajaa kohti tuhoa. PERKELE, mikä kateuden kiima!. Tiitolat & Co. eivät olisi voineet ikinä ajatella tällaista, kun tietämättään aloittivat ilvesläisen historian.
Yhteenvetoni: Kuten huomaatte, en ole vielä tässäkään vaiheessa päässyt päivittäiseen toimintaan. Mielipiteeni on, että Ilves Hockey Oy:n perustat ja sen ympärillä hyörivät eri suuntaan vetävät leirit pitkälti estävät Ilveksen pitkäkestoisen menestyksen. Kääntäen asian toisin päin, yhteen (no puoli kahteenkin) puhaltava Ilves-perhe olisi mieletön voimavara. Sanonkin sinulle lukija ja Ilves-kannattaja: mitä ikinä kuuletkin Ilveksestä, mieti monta kertaa voiko se olla totta vai voiko olla niin, että joku taho käyttää sinua pelinappulana edistäen omia tarpeitaan. Mietin jopa tämän lauseen päättyessä, että olenko itse pelinappula. Mielestäni en, koska en omaa aktiivisia Ilves kontakteja. Haluaisin niin kovasti vain Ilveksen menestyvän, että minun on analyysia pyydettynä, kirjoitettava, kuten itse asiat näen.
Ilveksen talous:
Tämä on oikeasti sitä alaa, mihin minut on koulutettu, mutta en omaa tietoa Ilveksen taloudesta. Olen elänyt vain sillä tiedolla, mitä luen lehtien palstoilta. Mutta sen sanon, että mielestäni nuo lahot perustat eivät voi olla vaikuttamatta siihen, mitkä edellytykset on rakentaa Ilveksen taloutta. Kaudella 2009-2010 Ilveksestä julkaistut lehtileikkeet olivat 90% negatiivisia. Nyt ollaan ajauduttu taas samaan tilaan. Kun kierre on negatiivista on siinä vaikea saada aikaiseksi positiivista taloudellista tulosta. Share Ilveksen (en kuulu) julkilausumasta on helppo päätellä, että nyt juttuja on vuodettu Ilveksen sisältä... Miksi? Edistääkö se jonkun aikeita?
Kun Ville Raunio otti vetovastuun -muistaakseni tilikauden 2010-2011 neljäntenä kuukautena - ajattelin itsekseni, että minä en ainakaan vedä johtopäätöksiä hänen kompetenssistaan ennen tilikauden 2011-2012 tuloksen julkaisua. En voi kadehtia Raunion tehtävää, sillä viestikapulan vastaanottaessaan tilanne oli todella huono. Viime tilikauden jäljiltä se on vieläkin huonompi. Suuntaa on vaikeaa kääntää nopeasti. Itsellä ei maalaisjärki riitä siihen, että miten noinkin pienellä bisneksellä on saatu noinkin isot tappiot 3 vuodessa. 10 mummon miljoonaa!!! Olen nähnyt Raunion livenä kahdesti - kättelinkin -, mutta en tiedä kaverin kompetenssista tai käyttäytymisestään mitään. Ilveksen puolesta toivon, että on kova kaveri.
Yhteenvetoni: Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Suolle on vaikea rakentaa pankkia. Kun pörssi ei ole kunnossa, ei meitä kiinnostavia pelaajia pystytä houkuttelemaan ja omat karkaavat saadessaan kovia tarjouksia. Talouden osa-alueella haluan kuitenkin yhdestä asiasta kritisoida voimakkaasti nykyistä johtoa. Mikä ihme siinä tuloslaskelman laatimisessa ja julkaisemissa kestää?! Itse toivoin "uudelta" johdolta parempaa läpinäkyvyyttä kuin edelliseltä, mutta viime kaudellakin taidettiin saavuttaa kyseenalainen kunnia julkaisemalla viimeisenä seurana tilikauden tulos. Tai Ilves ei oikein tainnut sitä edes julkistaa. Tuo toiminta luo vääjämättä salailun tunteen, vaikka se sitä ei olisi. Joskus viivettä seliteltiin Vinnien vuoden aikaan myöhäisellä käynnillä. Jos asia on vieläkin näin, niin eikö tuota ratkaisevaa käyntiä voida aikaistaa?
Ilves kaukalossa - Raipe liigan kaikkien aikojen haukutuin kakkoskoutsi?
Kevään 2010 jälkeen Ilves oli tilanteessa, jossa agentit lähes kieltäytyivät tuomaan pelaajiaan Ilvekseen. Ilveksen tilanne koettiin erittäin epästabiilina. Analyytikot povasivat Ilveksen saavuttavan alle 10 voittoa tulevalla kaudella. Ilves yllätti erittäin positiivisesti monella toiminnan sektorilla. Juttelin erään tärkeimmän agentin kanssa noin vuosi sitten ja hän totesi, että moni ei tiedäkään kuinka hyvä paikka Ilves on nyt pelaajille. Tämän kuultuani jatkoin entistä tyytyväisempänä passiivista Ilves-elämää. Pelaajat viestittivät kovista harjoituksista ja raatajat nauttivat siitä, että tiukassa ottelutahdissa välipäivätkin mennään kovaa. 2010-2011 kausi oli kaukalossa positiivinen yllätys. Voisi jopa sanoa, että keväällä 2010 olisi voinut ajatella, että keväällä 2011 karsitaan ja seuraavana ollaan sääleissä mukana. Jotain on mennyt pahasti pieleen kevään 2011 ja syksyn 2011 välisenä aikana. Mitä?
Pidän erittäin paljon molemmista herroista, niin Juupesta kuin Raipesta. Ja koska itse olen valmentanut, niin aihe on omalla tavalla vaikea. Mitä tapahtui kesällä 2011? Oma tietämätön teoria - en ole kummankaan kanssa aiheesta jutellut - on se, että herrat kiristivät ruuvia entisestään - liikaakin? Jos näin, niin olisiko uusi harjoitustahti ollut liian kova jopa HIFK:n pelaajille, jotka olivat olleet Kari Jalosen käsissä pari edeltävää vuotta vai oliko kiristetty tahti liian kova Ilvespelaajien taustat tuntien. Jos osun tässä arviossa oikeaan (tähän lisänä ohkaisen materiaalin loukkaantumiset), niin valmentajana annan valmentajalle tämän anteeksi. Valmentaminen on oppimisprosessia. Jos seuraavana kesänä toistetaan tuo virhe, niin sitten ei ole tapahtunut oppimisprosessia ja oppijoissa on vikaa. Samoin Rautakorpi vei määrätietoisesti joukkueen kohti mestaruutta oppien ja tehden korjauksia. Kannattaja näkee asian luonnollisesti siten, että tällä hiekkalaatikolla ei ole varaa harjoitella ja erehtyä.
Palstoja seuratessa ei voi kuin ihmetellä salaliittoja. Kenen kirjalla pelattiin ja koska? Jos Raipe oli vastuussa alkukauden pelitavasta, niin hänen johdollaan ilmeisesti näin "menestyttiin" viime kaudella? Vastasiko Raipe kesäharjoittelusta, jolloin on pakosti tehty jotain väärin? Kävelikö Raipe kesällä Juupen yli? Valmentaminen on nykyään tiimityöskentelyä. Vova aikoinaan sanoi minulle, että hänelle mieluisin kakkoskoutsi olisi painisalin Bob-nukke. Eli ei puuttuisi mitenkään hänen toimiin. Nykyään vaihtoaitio on täynnä pukumiehiä ja tehdään tiimityötä. Päävastuu on kuitenkin aina päävalmentajalla. Juupen potkupäivä oli minulle surullinen päivä. Itse halusin ajatella, että herrat täydentävät hyvin toisiaan. Siinä missä nuori pelaaja luulee menevänsä kovaa, niin Raipe tietää, että hän itse meni paljon kovempaa. Toisen sata voi toiselle olla kahdeksankymmentä. Juupe luo puolestaan hyvän hengen ja tunnelman saapuessaan tilaan. Mikä meni pieleen?
Valmennuksessa kakkonen on viime kädessä kuitenkin aina vain kakkonen. Päävalmentaja sanoo - tai ainakin pitäisi sanoa - viimeisen sanan ja tekee päätöksen. Kakkosena et saa vietyä asioita läpi, jos ykkönen haluaa toiseen suuntaan. Haluan uskoa, että Juupe olisi itse eronnut tehtävästään, jos olisi kokenut olevansa päävalmentaja vailla päävalmentajan valtaa. Eli on vastuut, mutta ei valtaa. Kiistatonta on, että keväästä syksyyn oltiin tehty vääriä valmennuksellisia asioita ja näistä Juupen pitää kantaa vastuu. Jos Juupe ei ollut todellinen päävalmentaja, niin se sekoilu menee taas tämän organisaation piikkiin.
Aivan toinen keskustelu on se, mitä tapahtui Juupen potkujen alla. Nimimerkki Ahde tietää, että potkut päätti Meskanen ja Helenius. Mutta, jos päätös tapahtui hallitustasolla, niin kuka oli kolmas hallituksen jäsen, joka puolsi potkuja? Itse en tähän osaa ottaa kantaa. Oliko Vinniellä asiaan mitään sanottavaa? Ainakin edellisiin potkuihin on ollut, vaikka hän ei ole niitä suoraan taitanut antaa (Case Hämeenlinna).
Yhteenvetoni: Kesällä on varmuudella epäonnistuttu, joukkue liikkui alkukaudesta todella huonosti. Korvaavat liikkeet nostivat Ilveksen hetkellisesti säälien tuntumaan, mutta sitten romahdus. Jos pysymme sarjassa, niin oppiko Raipe viime kesästä mitään vai onko hän kaikkien näiden valmentajahaukkumisten arvoinen. Joka tapauksessa Ilveksen kannattajat ovat suoneet Raipelle taas yhden ennätyksen, nyt kyseenalaisen sellaisen ... Suomen (olisiko jopa koko maailman) kaikkien aikojen haukutuin virallisesti kakkoseksi ilmoitettu valmentaja. Itse en asetu kummankaan herran leiriin. Toivoin erittäin kovasti heidän yhteistä onnistumistaan.