Oma kantani on se, että puolustaa pitää, mutta sen tehkööt ne jotka siihen ovat osaavia ja motivoituneita, muita halveksimatta. Ketään ei myöskään pidä pakottaa tai painostamaan tarttumaan aseeseen. Monet tuntuvat unohtavan sen, että nykypäivänä 40-luvulta poiketen sotilaallisen kriisin sattuessa Suomessa on muitakin tehtäviä kuin juoksuhaudassa ryynääminen.
Olen sen verran itsekäs, että käytän väkivaltaa puolustautuessa korkeintaan jos omaa lähipiiriäni eli henkilökohtaisesti tärkeitä ihmisiä (perhe, ystävät) uhataan, silloin voisin kuvitella suorittavani jonkin kuolettavankin teon, jos se auttaa lähimmäisen selviytymisessä. Muussa tapauksessa itsesuojelu toimii ja pidän huolen omista asioistani ja yritän vain itse selviytyä hengissä ja kunnossa.
Eli pakko on vastata ihan jo provomielessäkin tuo antautuminen, vaikka se oman maan eteen toimiminen jollain tasolla voisi siis käydä päinsä.
Tässä kaksi viestiä, joita arvostan ja
Ted Raikas, minusta tuo ei ole provo. Vaikka jotkut täällä on varmaan minuakin keskustelujeni pohjalta pitämässä sotahulluna (tai kuten fabu - T.A.Mikkosena), niin mielestäni nuo muut kuin sotilaalliset tehtävät olisivat ihan yhtälailla tärkeitä ja itse ainakin olisin erittäin paljon mieluummin taistelemassa vastaantulevaa ukkoa vastaan, jos tietäisin, että eripuolilla Suomea olisi ihmisiä, jotka muulla tavoin olisi auttamassa ja tukemassa toimintaa.
Sen verran voin paljastaa itsestäni, että en omista tästä Suomi nimisestä pläntistä yhtään mitään, eikä minulla ole vaimoa ja lapsia, olen myös miettinyt erinlaisia skenaarioita vuosien saatossa liittyen juuri tähän kysymykseen, että mitä tekisin jos sota syttyisi, Ruotsiin karkaamisineen ja Thaimaassa löhöilyyn.
Silti, olen tullut siihen lopputulokseen, että vaikka varmasti olisi paskaa lahkeissa jokapäivä, niin asekädessä olisin puolustamassa, pelottaisi varmaan ihan hemmetisti, mutta mentävä olisi. En siis missään tapauksessa toivoisi sotaa ja mielestäni paras sodan ehkäisymenetelmä on yksinkertaisesti vahva, hyvinkoulutettu reservi ja kalusto jolla pystyy toimimaan ilmankin data-, elektroniikka-, tutka sekä ynnämuu hilavitkutin laitteistoa. Olimme sitten EU:ssa, Natossa tai vaikka Varsovan liitossa. Tätä ollaan nyt ylimmän johdon tasolta ajamassa alas ja syy siihen on se, että on helpompi selittää Natoon liittyminen.
Kuten olen jo aikaisemminkin sanonut, niin mieluummin tekisimme sotilasyhteistyötä muiden pohjoimaiden kanssa, pitäen nämä yllä mainitsemat asiat kunnossa, koska viimekädessä se on suomalaiset, jotka siellä ensimmäisenä taistelee vaikka ei mitään Mannerheim-linja, juoksuhautatyyppista taistelua käytäisikään. Ilman Natoa pysyy myös Venäjä suhteet parempina, ei niin, että tarvitsisi sinne kumarrella, mutta veikkaan, että noottia tulee jos liitymme Natoon, niin pitkä yhteinen raja meillä on Venäjän kanssa.
SamSpaden mainitseman tyyppinen skenaario on sodan syttyessä erittäin todennäköinen, jos sellainen syttyisi. Uskon, että Suomessa on jatkuva pieni joukko venäläisiä erikoisjoukkoja, jotka ovat täällä valmiudessa kokoajan. Juurikin siitä syystä, että vaikka venäläiset osteleekin kesämökkejä täältä, niin sen lisäksi monissa Suomelle tärkeiden kohteiden vieressä on venäläisten ostamia maaplänttejä, joissa ei kukaan asu, mutta siellä tietyn väliajoin käydään "tarkistelemassa tiluksia".
Sanotaan vähän vielä, että vaikka Suomen nuoriso, varusmiehet ja reservi alkaa enemmän ja enemmän olla sitä paskamaha-pepsimax sakkia, itsekään en missään parhaassa coopperi kunnossa ole vaikka lihasvoima on hyvällä tasolla (en ole myöskään bodari), niin siinä kun alkaa paukkua niin kyllä ne pepsimaxitkin laittavat aika kipakasti sitä jalkaa toisen eteen. Eli uskoisin vastustajan tällaisessa tilanteessa hyökkäävän vahvasti alkuvaiheessa ja silloin harva meistä olisi todellisia sotilaita, mutta kun alkuiskusta oltaisiin selvitty ja viivytystaistelu sekä sissitoiminta alkaisi, niin 2vk-2kk kuluessa jokainen suomalainen taistelija olisi jo ihan sotilaan näköinen ja todellinen sotilas.