Ensimmäinen vuokra-asunto omillani asuessani oli Jyväskylässä erään rauhallisen taloyhtiön a-rapussa. Hyvillä mielin sinne muutin kaverini kanssa kimppaan ja muuttaessa tulikin tervehtimään tuleva seinänaapurimme ja toivottamaan tervetulleiksi ja kertomaan hieman talon säännöistä. Olen varsin rauhallista sorttia. En omista kalliita äänentoistolaitteita tai muutenkaan pidä mitään kovalla voluumilla kämpässä. Aika pian kuitenkin rupesi selviämään pieniä yksityiskohtia ns. natsipapasta. Jo asumisen alkuaikoina rupesi kuulemaan kaupungilla, että siihen taloyhtiöön ei missään nimessä kannata muuttaa. Edes päiväsaikaan ei saanut esimerkiksi nauraa tai puhua kovempaan ääneen, tai oltiin jo uhkailemassa poliiseilla ja terveysviranomaisilla. No jätimme jutut omaan arvoonsa. Ihme ja kumma, mutta Super Bowlista ei tullut sanomista, vaikka meitä oli yöllä ahtautuneena kaksion isompaan huoneeseen pitkälle toistakymmentä. SM-liigan playoffit olivat sitten viimeinen tippa. Kello puoli kahdeksan lauantai-iltana katsomme muutaman kaverin kanssa JYPin peliä ja maalin jälkeen tuli pienet taputukset porukalta. Lyhyet toki, koska oltiin pidetty hiljaista ääntä ja huolta, että se myös pysyy niin. Sitten tullaan oven taakse. Kaverini sattui olemaan oven lähettyvillä ja avasi sen. Pappa yritti lyödä kaveria. Ollaan yritetty tunkeutua useita kertoja hänen asuntoonsa ja nyt pidämme mielettömiä juhlia, joita normaalit ihmiset eivät pidä. Poliisit ja terveysviranomaiset ja jopa lehdistökin tullaan kutsumaan, jos homma jatkuu sinä iltana. Myös esitti mahdollisuuden oikeudellisista toimista. Esitimme asiamme ystävällisesti ja asiallisesti takaisin vanhempaa ihmistä kunnioittaen, mutta emme allekirjoittaneet hänen sanomisiaan. Luonnollisesti. No harrastajajoukkueessani sattui silloin pelaamaan sekä poliisi, että lakimies. Kyselin heiltä, miten toimin seuraavalla kerralla. Sanoivat, että soittakaa poliisi seuraavalla kerralla, koska meidän oli mahdollista hakea lähestymiskieltoa jatkuvan kotirauhanhäirinnän vuoksi. Lisäksi solvauksia tuli jatkuvasti. Käytännössä joka lauseessa. Seuraavana iltana marssin papan luokse, kun oli ulkona perinteisesti tarkastamassa, että roskat ovat varmasti lajiteltu. Ilmoitin, että seuraavalla kerralla kun häiritset aiheetta, niin meidät on ohjeistettu soittamaan itse poliisi paikalle ja vaikka oikeusteitse hakea lähestymiskieltoa, koska lakimiehen ja poliisin mukaan emme ole kertaakaan tehneet mitään väärää. Tämän jälkeen pappa rupesi vain kurkistelemaan parvekkeen kautta sisälle olohuoneeseen ja meistä tuli helvetin kaljaveikkoja ja pidimme jatkuvasti bileitä. Limsaa juoden. Kesällä makasin parvekkeella yhtenä kauniina päivänä, kun pappa tuli jälleen tirkistelemään ja säikähti kun makasinkin siinä ja huusin että mitähän helv*ttiä siinä tihrustat meidän asuntoon. Olin lähestulkoon alasti, eli boksereissa. Pappa siirsi syytöksensä tällä kertaa siveettömyyteen. Kerroin, että minulla on periaatteessa uima-asuun verrattavissa oleva vaatetus ja kaikenlisäksi olen kotonani. Sitten soitin joukkuekaverilleni ja pyysin häntä kertomaan poliisin näkökulman asiaan. Kaverini oli kehoittanut pappaa jättämään meidät rauhaan ja kertonut, ettei oikeustoimissa ole papalla minkäänlaisia mahdollisuuksia voittaa, mutta tuomion voi saada.
Tämän jälkeen ei juurikaan papasta ollut vaivaa ja löysikin uuden uhrin toisesta naapurista. Kun olimme tammikuun lopussa roudaamassa tavaroita pois asunnosta, tuli toinen naapuri kyselemään olemmeko saaneet paljon siltä naapurin tyhmältä papalta turhia varoituksia. Kyselijä pian 80 ikäinen rouva. Kerroimme, että jonkinverran ollut ongelmia hänen kanssaan, mutta olemme pistäneet kovan kovaa vastaan. Rouva kertoi sitten, että hänellä on ollut riitaa ukon kanssa toisinaan ja pappa on tehnyt tihutöitä. Puhkonut kumin pyörästä joskus esimerkiksi. Pappa ei katso tv:ta eikä omista myöskään tietokonetta. Hänellä ei ole myöskään minkäänlaista sosiaalista elämää. Muutama vuosi sitten taloon tuli kaapeli ja pappahan ei siitä tykännyt. Yleisavaimen omistamana oli sitten käynyt kytkemässä kaapelit pois käytöstä.
Vielä huhtikuussa eivät olleet saaneet asuntoa vuokralle. Pappa on varsinkin nuorison keskuudessa jo niin tunnettu, etteivät missään nimessä halua siihen nimenomaiseen taloon muuttaa.
Että sellaista. Nykyinen taloyhtiö Lahdessa onkin sitten todennäköisesti parasta mahdollista laatua. Lukuunottamatta talonmiestä, joka ei tutki pielessä olevien asioiden toimivuutta. Esimerkiksi ovisummerit ovat sekaisin ja siitä olen minäkin sanonut. Eipä uskonut, kun kerroin ettei mene oikeisiin asuntoihin summerinsoitot. Eikä ole vieläkään kunnossa tietääkseni.