Pakkoruotsin suurin ongelma on siinä, että sillä sahataan puuta oman tavoitteen alta. Tavoitteena lienee, että mahdollisimman suuri osa suomalaisista oppisi ruotsia. Pakkoruotsilla heikennetään ruotsia opiskelemaan halukkaiden mahdollisuuksia aidosti oppia ruotsia - ja kiusataan turhaan niitä, jotka eivät halua.
Suomessahan ei kenenkään ole pakko oppia ruotsia, pakko on vain osallistua ruotsin opetukseen. Sillä kielitaidolla, joka vaaditaan peruskoulun, lukion tai jopa yliopiston pakollisista kursseista läpi pääsemiseen, ei tee oikeassa elämässä vielä yhtään mitään.
)
Täyttä asiaa!
Itse en oppinut ruotsia yhtään peruskoulussa/lukiossa. Ne vähät mitä siellä opin, unohtuivat heti valkolakin saatuani. Oikeastaan vasta nyt yliopistossa olen oikeasti yrittänyt opetella ruotsia (täälläkin pärjäisi tosiaan kevyemmälläkin panostuksella). Onhan se helkkarin hankalaa, mutta tammikuussa olin vielä käytännössä nollatasolla ruotsin kanssa. En vielä pysty kommunikoimaan ruotsiksi niin että sitä voisin käyttää työssä, mutta HBL:n lukeminen ja muu perusshitti jotenkin onnistuu.
En väitä etteikö koululaitosten ruotsin opetuksesta olisi apua kielen opettelussa, mutta tärkein asia siinä on kuitenkin motivaatio. Kielen oppii vain jos haluaa tai jos on oikeasti pakko (esim sellaisissa maahanmuuttotilanteissa missä englanti ym yleiskieli ei riitä). Uskon että motivaatio paranee mikäli ruotsin tilalle saadaan valinnaisuutta. Kielten kokonaisosaaminen aivan varmasti kasvaa, mutta väitän myös että niin tapahtuisi ruotsin osaamisellekin.
Yksi asia mikä edesauttaa pakkoruotsivihaa, on opettajat. Mulla on ollut nopealla laskulla n. 10 eri ruotsinopettajaa ja noista n.70% on ollut helvetin ärsyttäviä tyyppejä. Eikä tämä päde pelkästään ruotsiin, vaan kieltenopettajiin yleensäkin. Miksi vitussa heistä suurin osa on pikkusieluisia nihilistejä? Muutamia rentoja ja mukavia opettajia täytyy kehua ja heidän toiminnallaan on suora yhteys opiskelumotivaatioon.
Ruotsin kielelle näen Suomessa ja maailmalla käyttöä. Koko pakkoruotsikeskustelu ajautuu liian usein väärään suuntaan ja silloin lähdetään vääntämään asiaanliittymättömistä asioista. Toinen leiri sanoo "ruotsia ei tarvita, koska venäjä, saksa ym ovat tärkeämpiä" kun taas pakkoruotsin puolustajien yhtä huonot kärkiargumentit ovat "onhan meillä pakkomatikka, pakkobiologia jne" sekä "ruotsin kieli on osa suomalaisuutta".
Ensinnäkään en lähtisi vertailemaan kieliä tärkeyden mukaan. Kaikki kielitaito on tärkeää. Yhtä tosi on se ettei jokainen suomalainen ruotsia tarvitse. Ruotsia ei voi verrata muihin kouluaineisiin.
Täysin suomalaisena, täysin suomenkieliset taustat omaavana uskallan väittää että "ruotsin kieli on osa suomalaisuutta". Mutta tämä ei silti ole mikään argumentti pakkoruotsin puolesta, koska tässä puhutaan ihan eri asioista. Vaikka olenkin pakkoruotsin vastustaja, niin en silti ole ruotsin kieltä mihinkään hävittämässä ja hyväksyn ruotsin kielen virallisen aseman. Suomenruotsalaiset saavat mun puolesta molottaa sitä svenskaa ihan vapaasti ja "suomensuomalaisia" tulisi kannustaa ruotsin opetukseen niiltä osin kun on tarpeellista. Porkkanaa eikä keppiä!
Tässä koko pakkoruotsi-keskustelussa on samoja piirteitä kuin yleisessä asevelvollisuudessa tai ev.lut.kirkon toiminnassa. Kaikki edellämainitut on todettu jo ajat sitten toimimattomiksi, mutta vanhoihin haamuihin vedoten mitään ei voi muuttaa ja argumentaatio asian muuttamattomuuden puolesta on erittäin puutteellista. "Näin on, koska näin on aina ollut" / "Koska minäkin olen tehnyt näin niin muidenkin pitää tehdä näin" / "Ontuva hevonen on meetwursti"