Juha (Watt) Vainio

  • 15 408
  • 49
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Ajatelkaas tätäkin " jäätyy kylmään hankeen jälki kyyneleen " , voiko sen paremmin sanoa ?

Oli ihme mies en muuta sano , yhdessä lauseessa puolimaailmaa , pitää vain itse ottaa se miten haluaa.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tuosta, kun mainitsin Junnun sanoituksissa kannanottoja ajankohtaisiin asioihi, tuli mieleen. Ensimmäiset "kukkahattutädit" paheksuivat video materiaalia ja vaativat sensuuria saksimaan kaiken seksin ja väkivallan filmeistä pois, mitä tekee Junnu?

Rajaseudun Rambon

...katsoo Alavar Johansson, kuinka vito borleon tempaa palttonalta pummppuhaulikon. Mafia kun aivot seinään läväyttää, se erämiehen mieltä oikei säväyttää, ka justiin tuollalailla putoo riekko salomailla hihkuu Alvari tuolillaan, katselu uusiksi kanksterit muusiksi, korvessa totuttu on toimintaan...

ennen, kun veini ehtii, niin...
PS. ...lyyti nyt äkkiä, nostappa täkkiä, korvessa totuttu on toimintaan.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti Battleaxe
"Tappara on terästä"
Pakkohan munkin on olla Junnufani.

Sama. Vaikka ruisriävä onkin aina vähän hiertänyt.

Se b-puolikin pitäisi taas joskus kuulla, elikkä Kaukalosamba:

Tuomari on nuija
huutaa joku muija,
joka lienee tyytymätön tuomioon.
Oven avaa vaksi.
Minuuttia kaksi.
Muuta oteta ei huomioon.

Hienoja sanoituksia, Kotkan poikii, Pankinjohtajan vapaailta, Kulkija kuustoistavuotias, Elämää ja erotiikkaa ja monia monia muita hienoja biisejä.

Muistelen jostain joskus kuulleeni, että Vanhoja poikia viiksekkäitä oli Suomen Luonnonsuojeluliiton tilausbiisi Junnulta. Jos pitää paikkansa, niin eivätpä menneet ko. puljulta ainakaan ne rahat hukkaan.

t. hanu
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti hanu
Muistelen jostain joskus kuulleeni, että Vanhoja poikia viiksekkäitä oli Suomen Luonnonsuojeluliiton tilausbiisi Junnulta. Jos pitää paikkansa, niin eivätpä menneet ko. puljulta ainakaan ne rahat hukkaan.

Voi hyvinkin pitää paikkaansa. Junnu on tehnyt muitakin tilausbiisejä, jotka ovatkin sitten tavallaan olleetkin hienoja iskelmäteoksia. Niissä tuo tilattu teema onkin hienolla tavalla kätkettynä teokseen.

Yksi tällainen on ainakin Keuruun kunnan (vai kaupungin?) aikanaan tilaama kappale. Tästä syntyi muistaakseni Beritin esittämä "Keurusselän Sini".

Niin, ja tuo "Kulkija Kuustoistavuotias" on siis nimeltään "Sellaista elämä on".
 

Kimble

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Junnua on tullut kuunneltua skidistä asti. Isä aikanaan opetti kuuntelemaan. Eka biisi taisi olla "Tulta päin". Tekstin kaksimielisyydet tosin eivät vielä tuolloin avautuneet. Vainio on textitekijänä ehkä suurin mitä on ollut. Juice pääsee aika lähelle, niinkuin Juice itsekkin laulaa:

"puhuimme Junnusta,
sanoin: en tunnusta
jatketta perinteen.
Kaikki se kyllä
on päittemme yllä
ja sen vähin erin teen"

Suosikkikappaleita on vaikea keksiä, mutta jos jotain luettelen:
Pankinjohtajan vapaailta
Laihian keikka
Ookko käynyt oopperassa
Perunalaulu
Heiskasen kanssa kun heiluttiin

Mitä mieltä Junnu-fanit ootte Vesku Loirin tulkinnoista. Itselläni on molemmat levyt. Alkuperäisiä ei voita mikään, mutta jos jonkun piti uudet versiot tehdä, niin Vesku oli ainoa vaihtoehto. Hän kun oli Junnun hyvä ystävä ja osaa tulkita tekstit niin, että Vainiokin olisi varmasti tyytyväinen.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsehän luulin pikkulikkana, että 'Kauhea Kankkunen' kertoi miehestä, jonka nimi oli Kankkunen. Tilanne selkisi (sic) sitten joku vuosi myöhemmin Bordeaux Blanc'in avustamana (yäk).

'Se on kauhea kankkunen
itse kerjäsit seuraa sä sen
tulee vuoteen jalkopäästä
kun se tulee, ei se säästä -
se on kauhea kankkunen!'


Henk koht en kestä Loirin tulkintoja yhtään. Missään. Ikinä.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juha Vainion syntymästä tuli äitienpäivää edeltävänä lauantaina 10.5. kuluneeksi 70 vuotta. Juhlan kunniaksi tämän viikon keskiviikkona julkaistiin mahtava 10 cd-levyn boksi "Legendan laulut - kaikki levytykset 1963-1990".

Mukana ovat kaikki Junnun levylle laulamat 245 laulua sekä yli 100-sivuinen kirja Junnun elämästä ja urasta.

Lisätietoa aiheesta löytyy osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Legendan_laulut_-_Kaikki_levytykset_1963-1990

Jokos joku Jatkoajan Junnu-faneista on kyseisen boksin kokoelmiinsa hankkinut?
 

BigJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä mieltä Junnu-fanit ootte Vesku Loirin tulkinnoista. Itselläni on molemmat levyt. Alkuperäisiä ei voita mikään, mutta jos jonkun piti uudet versiot tehdä, niin Vesku oli ainoa vaihtoehto. Hän kun oli Junnun hyvä ystävä ja osaa tulkita tekstit niin, että Vainiokin olisi varmasti tyytyväinen.



Kamalaa! Loirin tulkinnat ovat mielestäni kamalia ja kun kyseessä on mm. Eikka ja Junnu, niin sydäntä oikein riipaisee kun noita kuulee.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mitä mieltä Junnu-fanit ootte Vesku Loirin tulkinnoista. Itselläni on molemmat levyt. Alkuperäisiä ei voita mikään, mutta jos jonkun piti uudet versiot tehdä, niin Vesku oli ainoa vaihtoehto. Hän kun oli Junnun hyvä ystävä ja osaa tulkita tekstit niin, että Vainiokin olisi varmasti tyytyväinen.

Junnuhan ei itse kovin kummoinen laulaja ollut, mutta osasi tehdä itselleen sellaisia tekstejä ja sävellyksiä, joita kukaan muu ei osaa tulkita. Jotenkin aina muiden tulkinnat kuulostavat epämääräisiltä.

Loirin tulkinnat ovat hyviä, koska hän ei matki ketään ja tekee todella oman tulkinnan. Loiri tietysti on sellainen laulaja, joka jakaa mielipiteet tasan kahtia. Itse olen oppinyt pitämään miehen tyylistä ja omaperäisyydestä.
 
Viimeksi muokattu:

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä mieltä Junnu-fanit ootte Vesku Loirin tulkinnoista. Itselläni on molemmat levyt. Alkuperäisiä ei voita mikään, mutta jos jonkun piti uudet versiot tehdä, niin Vesku oli ainoa vaihtoehto. Hän kun oli Junnun hyvä ystävä ja osaa tulkita tekstit niin, että Vainiokin olisi varmasti tyytyväinen.

Arvostan Veskua taiteilijana kovasti, mutta en tykkää yhtään näistä hänen laulamistaan Junnun biiseistä. Tuossa äitienpäivänä MTV3:lta tulleessa Junnun muistokonsertissa Vesku esitti pari Junnun kappaletta ja livenä kuultuna ja nähtynä se oli vielä paljon pahempaa kuin levyltä kuultuna.
 
Suosikkijoukkue
Tampereen TAPPARA
Loistava lauluntekijä, ei voi muuta kuin hattua nostaa. Tehnyt siinä sivussa myöskin muille artisteille lukemattoman määrän sanoituksia. Esim. Kikan Tahdon sua kiihdyttää-biisissä oli poikansa Ilkan mukaan yksi niin rivo säe, ettei Kikka suostunut sitä laulamaan.
Kotkan Kairoon on tehty takavuosina pyhiinvaellusmatkakin. ;)
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi olla, että Junnun kutsuminen iskelmäksi on pahin loukkaus, mitä maa päällään kantaa, mutta jos iskelmägenrestä pitää joku suosikki mainita, niin kyllähän Vainio on omaa luokkaansa. En tosin yhtään levyä omista, mutta tuo boksi on kyllä aika houkutteleva. Kokoon ja kattavuuteen nähden noin 70 euron hinta ei tunnu kovin pahalta ja epäilenkin, että se jossain vaiheessa löytää tien hyllyyni.

Meikäläinen harvemmin musiikin takia vetistelee, mutta Vanhojapoikia viiksekkäitä on kyllä yksi niistä biiseistä, mitkä tuppaavat aina kostuttamaan silmäkulmat.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen tässä juhannusviikolla kierrellyt paikallisia marketteja Raumalla ja Eurassa ja koettanut kysellä tätä Junnun "Legendan laulut"-boksia mutta sen saaminen tänne jumalan selän taakse tuntuu olevan melko ylivoimainen tehtävä.

Eurassa ei tiedetty mistään mitään, en jaksanut niille umpitampioille edes ruveta vittuilemaan. Mutta Raumalla sentään oltiin sen verran hereillä että tiedettiin bokseja toimitettavan "tilausten mukaan". Ja silti olivat saaneet kauppoihin kuin härsykkeeksi 50 laulun tuplacd:n, joka kulkee samalla nimellä kuin tuo boksi eli "Legendan laulut", eli siihen on otettu sekalainen otos Junnun lauluja kyseiseltä boksilta. En ostanut, en.

Boksin pistin kuitenkin tilaukseen, ja hinta kuulemma on liki 80 euroa, mutta on se sen arvoinenkin varmaan.

Sitä mä vaan ihmettelen että kun kyse on kuitenkin Juha Vainiosta, joka on melkein jokaiselle suomalaiselle tuttu ainakin jollain tapaa, ja tällainen boksi julkaistaan ja sitä oikein telkkarissakin mainostetaan Junnun pojan Ilkan toimesta, niin luulisi että niitä nyt sentään kauppoihin muutenkin toimitetaan myytäväksi kuin tilauksesta, onhan Junnun laulujen ystäviä muuallakin kuin Kotkassa ja Helsingissä.

Olisi ollut mukavaa viettää juhannusta kuuntelemalla Junnun lauluja, mutta ei se nyt onnistunut. Täytyy varmaan lykätä juhannuksen viettoa siksi että boksi saapuu.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sitä mä vaan ihmettelen että kun kyse on kuitenkin Juha Vainiosta, joka on melkein jokaiselle suomalaiselle tuttu ainakin jollain tapaa, ja tällainen boksi julkaistaan ja sitä oikein telkkarissakin mainostetaan Junnun pojan Ilkan toimesta, niin luulisi että niitä nyt sentään kauppoihin muutenkin toimitetaan myytäväksi kuin tilauksesta, onhan Junnun laulujen ystäviä muuallakin kuin Kotkassa ja Helsingissä.
Ihmettelen samaa. Tosin en ole edes yrittänyt vielä tosissaan etsiä, mutta esimerkiksi Hgin keskustasta en löytänyt tätä isoa boksia mistään, kun viikko takaperin koetin silmäillä. Tuplaa kyllä myydään ihan näkyvästi, mutta sen ostaminen ei kiinnosta minua yhtään. Sekalaisia Junnu-kokoelmia on muutenkin ollut saatavilla läpi vuosien, mutta boksin olemus ja kattavuus olisi omaa luokkaansa.

Boksin ensimmäinen painos saattaa olla melko pieni. Levy-yhtiö ei tietenkään halua tehdä ylisuurta painosta, jonka pitkää häntää myytäisiin syksyn ajan Anttiloissa puoleen hintaan. Tuplan kohdalla riskit ovat boksiin verrattuna mitättömät. Miten vaan, mutta olisin odottanut vähän rohkeampaa lähestymistapaa kustantavalta taholta. Olihan julkaisu sentään synkronoitu Junnun syntymän 70-vuotispäivälle, ja sitten potentiaalisia asiakkaita eikun härnätään jollain kuppaisella tuplalevyllä.

Onko kukaan muuten nähnyt tuota boksia jossakin myymälässä esillä?
 

Migelo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Spurs, JJK
Onko kukaan muuten nähnyt tuota boksia jossakin myymälässä esillä?

Itse olen boksiin törmännyt Jyväskylän Anttilassa. 70 euron paikkeilla taisi hinta pyöriä.

Itse olen töissä jyväskyläläisessä Prismassa ja ihmetellyt jo pitkään miksei meille ole toimitettu ollenkaan edes sitä 48 biisin versiota myyntiin. Musiikin suhteen Prismat eivät tee tilauksia vaan myytävät levyt lähetetään meille suoraan toimittajalta hyllyyn, mutta ilmeisesti he eivät näe Prismaa otolliseksi paikaksi myydä Junnua, vaikka minusta juuri Prisman kaltaiset tavaratalot olisivat juuri niitä.
 

Janezky84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Argentiina, Italia, AC Milan
Yksi 24v Junnu-fani ilmoittautuu täällä! On ehdottomasti paras iskelmäsanoittaja Vexi Salmen ohella.

Junnun (useankin biisin) viimeiset säkeistöt kertoo totuuden. Pari esimerkkiä:

Kun lähelleni näin mä naurulokin kaartavan
silloin tajusin, mä jotakin nyt vihdoin oivallan:
siinä sielu on sen miehen jonka työt jää puolitiehen
ja joka kaiken rakentaa vain varaan unelman...

- Albatrossi


Oon pian akateemikko jo kumarainen
ja alan aavistella mistä ilman jäin,
kun ikiteekkari tuo Oiva Piirakainen
se senkuin nuortuvan vain näyttää päivittäin.
Hän laulaa: elämää ja erotiikkaa, luotiin meidät opiskelemaan...

- Elämää & Erotiikkaa


Näitä kun on pienestä pitäen kuunnellut, niin ei näitä voi enää olla kuuntelematta, varsinkaan pienessä humalassa. Tuossa oli vaan pari esimerkkiä Junnun loistavista sanoituksista, mutta paaaaaljon muitakin löytyy. Tälläkin hetkellä soi stereoista Yksinäinen Saarnipuu - Junnun 48 biisin kokoelmalta tietty. Tuohon "kaiken sisältävään" boksiinkin törmäsin, mutta en ostanut. Tältä löytyy kaikki parhaat ja se riittäkööt, pitää katsoa sitten myöhemmin josko ostaisi tuon ~70€ boksin.
 

Ferris

Jäsen
Suosittelen lämpimästi kaikille Junnu-faneille menemistä Tornaattori-yhtyeen keikoille, jos vain satutte niihin jossain törmäämään. Yhtye on lähinnä keikkaillut Etelä-Karjalan maastossa ja aika harvoin, koska soittajaporukka on ympäri maata nykyään. Isokokoinen pumppu (toisinaan torvisektio & hanuristikin mukana normibändin lisäksi) vetää legendaarisia junnubiisejä tunteella ja taidolla kolmen eri jannun hoitaessa laulupuolta. Vaikken itse mikään suuri Junnu-fani olekaan, niin tämän bändin keikoista olen aina pitänyt! Suosittelen lämpimästi!
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tulikin mieleeni kommentoida, kun tuonne taustalle laitoin levyn soimaan. Isäinpäivänä ilmestyi meikäläiselle tuo, Legendan lauluja paketti. Levyt on kuunneltu jo menesti läpi ja kirjakin luettu, eikä ole pettymyksen häivää. Todellinen unelmapaketti tämmöiselle "Junnu"fanille.

Vaikka olen aina koittanut haalia kaikki Junnun tuotokset, niin silti löytyi yllätykseksi kappaleita, joita en koskaan ole kuullut.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tulikin mieleeni kommentoida, kun tuonne taustalle laitoin levyn soimaan. Isäinpäivänä ilmestyi meikäläiselle tuo, Legendan lauluja paketti. Levyt on kuunneltu jo menesti läpi ja kirjakin luettu, eikä ole pettymyksen häivää. Todellinen unelmapaketti tämmöiselle "Junnu"fanille.
Vaikka boksia oli heti julkaisunsa jälkeen tosi hankala ostaa muutoin kuin tilaamalla, niin loppuvuodesta ne ovat löytäneet hyvin tiensä levykauppoihin ja tavarataloihin. Selkeä isänpäivä- ja joulusesongin tuote. Itse ostin junnuboksin sukulaiselle lahjaksi tänä syksynä, taattua tavaraa.

Juha Vainion ekoista sinkuista ja LP-levyistä joutuu maksamaan hyväkuntoisina jo suolaiset rahat, ja myös 70-luvun tuotanto on hiljalleen noussut jonkinmoisiin keräilyhintoihin. Junnun vinyylejä ostavia löytyy nuoremmistakin keräilijäsukupolvista. Haastetta Junnu-keräilyssä ainakin riittää. Levyjä Vainio ehti julkaista moniaita, ja joukossa oli useita pienen painoksen mainos- ja merkkipäivälevyjä. Päälle tulevat tietysti muiden artistien levyt joilla oli Junnun tekemiä kappaleita tai ainakin sanoituksia, näitäkin jotkut Junnu-kerääjät metsästävät ahkerasti.

Näin. Soitetaanpa perjantain kunniaksi vaikka Varsinaiset Seiväsmatkat.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaikka boksia oli heti julkaisunsa jälkeen tosi hankala ostaa muutoin kuin tilaamalla, niin loppuvuodesta ne ovat löytäneet hyvin tiensä levykauppoihin ja tavarataloihin. Selkeä isänpäivä- ja joulusesongin tuote.

Ilmeisesti. Kävin tänään Rauman Prismassa ja sinnekin oli vihdoin saatu tämä koko 10 cd:n boksi hankittua, ilman eri tilausta siis. Siinä niitä oli hyllyssä Tapio Rautavaaran cd-boksin kanssa rinnakkain.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Kyllä oli niin hieno mies riimittelemään, ettei siinä mitkään leevi liivinksit oikein vastaamaan pystyneet. Salmen Vexi pystyy tosin taistelemaan Watin kanssa tasapäin. Kumman puolelle kolikko kaatuu, vai jääkö pystyyn, makuasioita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös