Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 120 829
  • 24 186

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sen sijaan että ihan oikeasti perustelisit väitteesi lähdet taas henkilökohtaisuuksiin, kiitos keskustelusta. Silti, ettei nyt kellekään jää tuosta sanahelinästä epäselväksi, hommahan lähti siis tästä

Jaahans, kello on nyt 19.33 ja edelleen käy.

Ymmärsin että sanoit, että olen esittänyt epätosia argumentteja tässä ketjussa (ja sait väitteelle useamman fanittajan). Aika normaali reaktio tälläisessä tilanteessa on vaatia perusteluita tuollaiselle syytökselle. Nyt sinun reaktiosi täysin normaaliin vastineeseeni menee suurin piirtein, että jos minä olisin sanonut, että sinä olet pelkästään valehdellut tässä ketjussa ja sinä olisit sitten siihen vastannut, että esitä todiste yhdestäkin valheesta niin noudattamalla sinun logiikkaasi niin vastaukseksi riittäisi "kaikkihan sen tietää" ja "todista itse että puhut totta".

Minä edelleen odotan sitä yhtäkin todistusta. Ja kello käy.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Sinulle pähkinä purtavaksi. Tämä on kysymys johon monet väittävät aukotomasti tietävänsä vastauksen. Mm varjo on tämän heittänyt ilmoille ilman että hän on asiaa millään lailla pystynyt todistamaan.

"Monet syyttävät hesaria hyssyttelystä. Hesari edustaa monien nuivien mielestä sitä hyssyttelevää, monikultuurisuutta ihannoivaa eliittiä joka tukehduttaa keskustelun kutsumalla maahanmuuttokriitikkoja rasisteiksi. Hesarilla on ns bias tässä ja monessa muussa asiassa.

Onko Hesari tietoisesti vääristänyt keskustelua? Onko hesarin kanta koskien maahanmuuttoa irrallaan todellisuudesta ja vailla faktapohjaa??"

Et ole ilmeisesti sen pahemmin lukenut niitä viestejä missä on viitattu Hesarin uutisointiin ja jotka ovat johtaneet siihen valitettavaan johtopäätökseen, että Hesarin uutisointi on biasoitunutta. Lisäksi pitää siis huomioida, että tämähän on paljolti mielipidekysymys, biasoituneen uutisoinnin merkittävyys kun riippuu aikalailla katsantokannasta.

Ja ennenkuin nyt yleistät, niin toki kannattaa huomioida että ketä kohtaan osoitat syytöksiä väitteitten perustelemattomuudesta. Mainitset ainoastaan minun nimimerkkini viestissäsi, mutta tarkoitatko siis että minä olen myös sanonut sen mitä lainausmerkeillä korostat?
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ymmärsin että sanoit, että olen esittänyt epätosia argumentteja tässä ketjussa (ja sait väitteelle useamman fanittajan). Aika normaali reaktio tälläisessä tilanteessa on vaatia perusteluita tuollaiselle syytökselle. Nyt sinun reaktiosi täysin normaaliin vastineeseeni menee suurin piirtein, että jos minä olisin sanonut, että sinä olet pelkästään valehdellut tässä ketjussa ja sinä olisit sitten siihen vastannut, että esitä todiste yhdestäkin valheesta niin noudattamalla sinun logiikkaasi niin vastaukseksi riittäisi "kaikkihan sen tietää" ja "todista itse että puhut totta".

Minä edelleen odotan sitä yhtäkin todistusta. Ja kello käy.

Olet kylläkin ymmärtänyt väärin, minä olen ainoastaan pyytänyt sinulta perusteluita väitteellesi.
En nyt ole ihan varma miten tässä oikein pitäisi keskustella, kun ihminen joka esittää väitteen ei suostu perustelemaan väitettään.
Voit toki nyt todistaa väitteesi siitä että olen esittänyt väitteesi olevan epätosi, mutta valitettavasti et tule löytämään todisteita siitä, viitteeksi kaikki viestini alkuperäisen viestisi jälkeen:
http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=3102264&postcount=3604
http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=3106068&postcount=3637
http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=3106091&postcount=3639
http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=3106259&postcount=3641
http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=3106414&postcount=3645
http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=3106835&postcount=3654

Huomannet, vaikka kenties olet jo huomannutkin sen ja nyt vain epätoivoissasi yrität ohjata keskustelua pois siitä asiasta, etten missään kohtaa ota kantaa esittämäsi väitteen totuusarvoon.
Näytätkö vielä missä väitän että väitteesi on epätosi?
Huomannet varmaan, että olen varsin selvästi ainoastaan pyytänyt sinulta perusteita väitteellesi ja juuri sen takia että et ole niitä perusteita tarjonnut, joutunut suhtautumaan väitteessä esitettyihin asioihin kyseenalaistavasti, kuten on yleensä tapana.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Huomannet, vaikka kenties olet jo huomannutkin sen ja nyt vain epätoivoissasi yrität ohjata keskustelua pois siitä asiasta, etten missään kohtaa ota kantaa esittämäsi väitteen totuusarvoon.
Näytätkö vielä missä väitän että väitteesi on epätosi?
Huomannet varmaan, että olen varsin selvästi ainoastaan pyytänyt sinulta perusteita väitteellesi ja juuri sen takia että et ole niitä perusteita tarjonnut, joutunut suhtautumaan väitteessä esitettyihin asioihin kyseenalaistavasti, kuten on yleensä tapana.

Jaaha, kello on nyt 19.49 ja tuosta vuolaasta sanavirrastasi päättelen, että nyt sanot, ettet väitäkään yhtäkään argumenttiani epätodeksi, siis valheeksi, tässä ketjussa. Hyvä että tuli selväksi, nimittäin vähän äkämystyin kuten sinä (fanikerhoinesi) ehkä huomasitkin. Waterloon taistelu kesti peräti, hmm, 1h 25 minuuttia. Vai haluaako Daespoo ja mikä se nyt oli, Beltran ehkä yrittää?
 

HemmoP

Jäsen
Valtion talouden kehyskatsaus 2014 asti:

Hallitus suuntaa 77 miljoonaa euroa nuorisotyöttömyyden vähentämiseen

Lisätalousarvioesityksessä kohdennetaan kaikkiaan noin 77 miljoonaa euroa nuorisotyöttömyyden vähentämiseksi. Lisäyksen seurauksena arviolta 15 000 nuorta työllistyy tai pääsee koulutukseen tai työllistämistoimenpiteiden piiriin. Hallitus tukee myös telakkateollisuutta sekä korjausrakentamista työllisyyden ylläpitämiseksi.

Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimiin hallitus esittää n. 33 miljoonan euron määrärahan ja 9 miljoonan euron valtuuden lisäystä erityisesti nuorisotyöttömyyden vähentämiseksi. Määrärahoilla voidaan lisätä työvoimapoliittisten toimenpiteiden piirissä olevia keskimäärin 3 900 henkilöllä. Nuorille suunnattua neuvontapalvelua parannetaan. Starttirahaa, yrittäjyyskoulutusta ja palkkatukea lisätään. Nuorille ja vastavalmistuneille otetaan käyttöön työllistämisseteli.



Maahanmuuttohallinnossa pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottotoimintaan ja kunnille maksettaviin korvauksiin osoitetaan lisärahoitusta keskimäärin 117 miljoonaa euroa vuodessa johtuen pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden ennakoitua suuremmasta määrästä.

http://www.vn.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/fi.jsp?oid=290879
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jaaha, kello on nyt 19.49 ja tuosta vuolaasta sanavirrastasi päättelen, että nyt sanot, ettet väitäkään yhtäkään argumenttiani epätodeksi, siis valheeksi, tässä ketjussa. Hyvä että tuli selväksi, nimittäin vähän äkämystyin kuten sinä (fanikerhoinesi) ehkä huomasitkin. Waterloon taistelu kesti peräti, hmm, 1h 25 minuuttia. Vai haluaako Daespoo ja mikä se nyt oli, Beltran ehkä yrittää?

Mutta entä ne perusteet väitteellesi?

Olin ensin varsin lähellä asiasta luopumista, mutta tämä on oikeastaan niin hauskaa kun tietää että sinulla on vain yksi vaihtoehto jolla voit pelastaa kasvosi (ja samalla nolata minut ja kaikki muut kriittisesti etnisten ryhmien integraatioon suhtautuvat) ja voi jatkuvasti viihdyttää muita keskustelijoita kiermurtelullasi.

Kai ymmärrät, että olisit päässyt niin paljon helpommalla jos nyt vain rehdisti myöntäisit, että väitteesi oli lähinnä arvaus ja mielipide, ei välttämättä tosiseikka. Tosin ongelma kyllä tulee argumentointimielessä siinä, että jos käytät _argumenttina_ tosiseikkaa, joka ei kenties olekaan sitä, niin tällöinhän kyse on väärästä argumentoinnista.
Oikeastaan ehkä siksi juuri pistit tämänkin karusellin pyörimään, koska ymmärsit että jos perustelut väitteellesi osoittautuisivat perusteettomiksi, olisit tosiaan syyllistynyt väärään argumentaatioon. Eli ei ihme että olet niin haluton perustelemaan edes noita peruskäsitteitä, koska muutenhan joku muu voisi kenties osoittaa väitteesi epätodeksi, jos se sitä on.

Mutta siis, huomattava osuus on siis mielestäsi 30-50% ja melko kohtuullisesti tarkoittaa esim. sitä että vain 75% opiskelijoista ei olisi ongelmaopiskelijoita (siis oletettakoon tämän tarkoittavan sitä että esim. koulumenestys on 75%:n kohdalla heikompaa kuin valtaväestön). Otit nyt esille vain koulussakäyntiaspektin, mutta olenko väärässä jos tarkoitat myös yleisesti että jos yli 25% pärjää muutenkin elämässä kohtuullisesti kyse on "melko kohtuullisesta" integraatiosta?

Tosin sitten kun miettii asiaa hetken lukujesi valossa, "melko kohtuullinen integraatio on siis sitä että 25% pärjää normaalisti ja huomattava osuus on siis pienimmillään 30%.

Ts. jos populaatiokoko on vaikkapa 10 000 niin tämä tarkoittaa että mikäli tästä 10 000 ihmisen joukosta löytyy 750 kappaletta ihmistä jotka vastaavat valtaväestöä niin katsot että kotoutuminen on huomattavalta osalta onnistunut melko kohtuullisesti.
Siis, 750 ihmistä 10 000:stä riittää tähän, 9250 ihmistä voi vaikka maata sohvalla sosiaalitukia nostaen ja silti nämä 750 riittävät vakuuttamaan mjr:n siitä että asiat ovat ihan kelvollisesti, vai ymmärsinkö nyt antamiasi lukuarvoja ja määritelmiäsi väärin? Oikeastaan itseäkin tämä tulos hieman hämää, mutta toisaalta antamasi lukuarvot ovat yksiselitteiset, jos 30-50% suoriutuu siten että 25% tästä joukosta on ei-ongelmatapauksia niin "huomattava osa on kotoutunut melko kohtuullisesti".

Oletan että kenties et tarkoittanut asiaa ihan näin, vaan varmaankin tarkoitit hieman eri asioita antamillasi prosenttiluvuilla? Selventänet varmaan.

Luvuthan löytyvät siis tästä viestistä: http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=3106561&postcount=3652
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Aivan hyviä kriteereitä vai oletko eri mieltä?

Mutta kriteerit tuolle kohtuulliselle integroinnille ovat minusta aivan hyvät: vähintään yksi aikuinen päätoimisessa työssä (jolloin laskisin perheen jäsenet kohtuullisen hyvin integroituneiksi) sekä jonkinlainen järkevä arvio niistä opiskelijoista ja koululaisista, jotka eivät ole ongelmaopiskelijoita, jotka sitten myös laskisin kohtuullisen hyvin integroituneiksi (miten sitten osittainen päällekkyys otetaan huomioon, on asia josta voidaan keskustella erikseen). Aivan hyviä kriteereitä vai oletko eri mieltä?

Sitten väittelyn aiheeksi jää siis se, mitä voidaan legitiimisti tarkoittaa "huomattavalla osalla". Minusta "huomattava osa" voi legitiimisti tarkoittaa 30-50 prosenttia. Sinustako ei? En viitsi tässä ryhtyä mihinkään halpaan retoriikkaan (toisin kuin eräät), mutta sen verran annan kiusaukselle periksi, että totean kuivahkosti, että en oikein usko, että tulet pärjäämään tässä...
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Et ole ilmeisesti sen pahemmin lukenut niitä viestejä missä on viitattu Hesarin uutisointiin ja jotka ovat johtaneet siihen valitettavaan johtopäätökseen, että Hesarin uutisointi on biasoitunutta. Lisäksi pitää siis huomioida, että tämähän on paljolti mielipidekysymys, biasoituneen uutisoinnin merkittävyys kun riippuu aikalailla katsantokannasta.

Ja ennenkuin nyt yleistät, niin toki kannattaa huomioida että ketä kohtaan osoitat syytöksiä väitteitten perustelemattomuudesta. Mainitset ainoastaan minun nimimerkkini viestissäsi, mutta tarkoitatko siis että minä olen myös sanonut sen mitä lainausmerkeillä korostat?

Esitin vain kysymyksen johon haluan vastauksen. Haluan sinulta ja näiltä faktojen pyytäjiltä faktoja. Siitä on näköjään tullut semmonen argumentointi väline. Ei keskustella vaan ruvetaan samantien pyytämään faktoja yhteen viestistä poimittuun lauseeseen. Jotenkin tuntuu että ei haluta pureutua koko kokonaisuuden (viestin) pointtiin. Noh. Käännän vain hieman pöytää. Mainitsin sinut viestissäni koska mm sinä olet kovaan ääneen täällä väittänyt että hs:n bias on fakta.

Nyt tietysti hämmennät minua aivan totaalisesti, kun väität että kyseinen väittämäsi fakta on sittenkin mielipide. Noh sinä varmaan selvennät asian minulle.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Esitin vain kysymyksen johon haluan vastauksen. Haluan sinulta ja näiltä faktojen pyytäjiltä faktoja. Siitä on näköjään tullut semmonen argumentointi väline. Ei keskustella vaan ruvetaan samantien pyytämään faktoja yhteen viestistä poimittuun lauseeseen. Jotenkin tuntuu että ei haluta pureutua koko kokonaisuuden (viestin) pointtiin. Noh. Käännän vain hieman pöytää. Mainitsin sinut viestissäni koska mm sinä olet kovaan ääneen täällä väittänyt että hs:n bias on fakta.

Nyt tietysti hämmennät minua aivan totaalisesti, kun väität että kyseinen väittämäsi fakta on sittenkin mielipide. Noh sinä varmaan selvennät asian minulle.

Jos nyt ensin etsit niin esim. viimeksi kun asiasta keskusteltiin, lopputulos oli se että Hesarin uutisointi on muuttunut viime vuosien aikana objektiivisemmaksi. Se, että bias on ollut havaittava fakta perustuu tietenkin vuosien aineistolle, jota on tässä vähän hankala lähteä täysin kahlaamaan jokaisesta lähdeviitteestä puhumattakaan mutta tehdään nyt jotain kun niitä perusteluita kaivataan. Pelkästään hakusanalla "hesari" löytyy jo tästäkin ketjusta mainintoja.

Klassikkouutisointia on mm. tämä vanha uutinen maahanmuuttajien Suomelle tuomista säästöistä
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Maahanmuuttajista+Suomelle+selvät+säästöt/1135225469147

Uutisessahan ei siis sinänsä ole mitään muuta vikaa, kuin että se on täydellinen epäuutinen, missä ensinnäkin puhutaan vain yleistermillä maahanmuuttajat ja sitten jossitellaan rajusti. Kuitenkin päätarkoitus uutisella on siis se, että "maahanmuuttajat=säästöä" siinä missä esim. humanitäärisen maahanmuuton ja työperäisen maahanmuuton taloudellisten aspektien kohdalla on valtaisa ero, minkä takia maahanmuuton niputtaminen yhteen on aina vähän kyseenalaista.

Lisäksi ihan viime päiviltä toki kannattaa muistaa uutisointi tutkijoitten kohtaamasta inkvisitiosta vieläkin ilman niitä perusteita koko ongelman olemassaololle reaalimaailmassa
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkijat+joutuivat+rasististen+uhkailujen+kohteiksi/1135254434931

Tämän vuoden merkkitapaus lienee myös Hesarin uutisointi maahanmuuttajien ikätestien tuloksista
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...elevat+ikänsä+luultua+harvemmin/1135252136545

Totuushan ikätestien takana oli siis se että testeihin joutuneista epäilyttävistä tapauksista 65% taisi olla siis yläikäisiä, mutta Hesari sitten sopivasti valikoi tutkimusaineistoa siten että jos kiinnijääneitten määrä suhteutetaan koko alaikäisten joukkoon luku vaikuttaa pienemmältä. Mutta ongelmahan ei ole se että 5-vuotias maahanmuuttaja saa turvapaikan alaikäisenä, vaan se että täysi-ikäiset maahanmuuttajat hankkivat ankkurilapsi-statuksen valehtelemalla ikänsä.

Kaikkihan toki muistavat sen valtaisan mediakohun mikä seurasi nyt nykytiedon valossa ilmeisen kuvitteellisesta rasistisesta hyökkäyksestä ulkomaalaista pikkutyttöä kohtaan Espoon keskuksen juna-asemalla. Mutta miten moni on nähnyt oikaisu-uutisointia, missä selvennetään että eipä tapahtuneelle oikein löytynyt todisteita mistään.
Hesari myös näkee aiheelliseksi uutisoida tästäkin "rasistisesta viharikoksesta"
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Nainen+pahoinpiteli+kerjäläisen+Itäkeskuksessa/1135246494038

Taas kerran, onko tapahtuma oikeasti valtakunnallisen uutismedian uutisoinnin arvoinen, olisiko tapahtunutta uutisoitu jos uhrina olisikin ollut suomalainen spurgu?

Halla-ahon kohdallahan Hesari mm. uutisoi kaupunginvaltuustovalintaa mielenkiintoisin terminologioin, mitä voi editoidun uutisen keskustelustakin selvitellä näin jälkikäteen
http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=148178&messageID=2550969&

Ja siis nyt on tietenkin huomioitava, että valtakunnan ykkösmedian uutisoinnin laatua on tarkasteltava eri tavalla kuin vaikkapa jonkun omakustanneprintin.
 
Viimeksi muokattu:

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Miksi vitussa ihmiset eivät voi elää rauhassa keskenään? Aina pitää vääntää riitaa joko asiasta taikka asian vierestä.
 

HemmoP

Jäsen
HS:stä, niin tämän päiväisessä talouden kehyskatsausuutisessa jätetään maahanmuuton rahoittamiseen ohjattavat 266m€ kokonaan mainitsematta. Summa on esillä valtioneuvoston katsauksessa lisärahoituksen 117m€ osin ja kun siihen lisää alkuperäisen välittömän kulun 149m€ saadaan tuo 266m€. Ja kyseessä on vasta ensimmäinen lisärahoitus joka on jo lähes alkuperäisen suuruinen. Odottelen mielenkiinnolla lisärahoituksen lisää.

Eli kyllä hesarin linja on valikoiva koskien maahanmuuton uutisointia jos ei ajoittain jopa täyttä vääristelyä. Tällaista asennetta HS:n kohdalla ei paikata jollakin JHa:n kolumnilla tai jollakin "Valehtelitko kuluista Thors?"-uutisella. Tosin jälkimmäistä ei ole vielä julkaistu...
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jaaha, kello on nyt 19.49 ja tuosta vuolaasta sanavirrastasi päättelen, että nyt sanot, ettet väitäkään yhtäkään argumenttiani epätodeksi, siis valheeksi, tässä ketjussa. Hyvä että tuli selväksi, nimittäin vähän äkämystyin kuten sinä (fanikerhoinesi) ehkä huomasitkin. Waterloon taistelu kesti peräti, hmm, 1h 25 minuuttia. Vai haluaako Daespoo ja mikä se nyt oli, Beltran ehkä yrittää?
Tästä viestistä tulee kyllä jo niin vahvasti mieleen pulu shakin jälkeen... Sinähän mjr esitit väitteen huomattavista osuuksista ja kohtuullisista integraatioista, ja todistusvelvollisuus väitteestäsi on vain ja ainoastaan sinulla. Aika korkealentoista keskustelua tiedossa, jos kaikki keskustelijat vain heittelevät ilmaan todisteettomia väittämiä ja odottelevat muita ampumaan niitä alas.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tästä viestistä tulee kyllä jo niin vahvasti mieleen pulu shakin jälkeen... Sinähän mjr esitit väitteen huomattavista osuuksista ja kohtuullisista integraatioista, ja todistusvelvollisuus väitteestäsi on vain ja ainoastaan sinulla. Aika korkealentoista keskustelua tiedossa, jos kaikki keskustelijat vain heittelevät ilmaan todisteettomia väittämiä ja odottelevat muita ampumaan niitä alas.

No niin, emmeköhän nyt sitten voi todeta, että "tosiseikkani" ovat osoittautuneet tosiseikoiksi. Tästähän lähdin sinua koulututtamaan. Edelleenkin ne ovat toki avoimina kaikelle sitovalle todistelulle eli kello tikittää yhä, mutta kovasti ovat nyt sitten fani-joukot hiljentyneet. Mitä sitten tulee tähän vielä auki olevaan, kiistämääsi väitteeseen (oletan, ettet ole vielä myös siitä perääntynyt) niin olen tuossa jo hahmottanut miten helposti on kriteereilläni (joiden suhteen tarjosin sinulle mahdollisuutta niiden haastamiseen) argumenttini validifioitavissa. Toki tein sen itselleni helpoksi käyttämällä varovaisia muotoiluja, mutta sitä juuri tarkoitin, kun sanoin, että olen yleensä hyvin tarkka retoriikassani. En ehkä noudata formaalisen väittelyn periaatteita (sitähän ei täällä kukaan tee), mutta pyrin aina muotoilemaan argumenttini niin, että tarvittaessa pärjään myös sillä pelialustalla. Ehkäpä tämä oli jonkinlainen opetus sinulle siitä, miten kannattaa varoa tekemästä mitään perusteettomia väitteitä. Pulu ja shakki, todellakin...
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No niin, emmeköhän nyt sitten voi todeta, että "tosiseikkani" ovat osoittautuneet tosiseikoiksi. Tästähän lähdin sinua koulututtamaan. Edelleenkin ne ovat toki avoimina kaikelle sitovalle todistelulle eli kello tikittää yhä, mutta kovasti ovat nyt sitten fani-joukot hiljentyneet. Mitä sitten tulee tähän vielä auki olevaan, kiistämääsi väitteeseen (oletan, ettet ole vielä myös siitä perääntynyt) niin olen tuossa jo hahmottanut miten helposti on kriteereilläni (joiden suhteen tarjosin sinulle mahdollisuutta niiden haastamiseen) argumenttini validifioitavissa. Toki tein sen itselleni helpoksi käyttämällä varovaisia muotoiluja, mutta sitä juuri tarkoitin, kun sanoin, että olen yleensä hyvin tarkka retoriikassani. En ehkä noudata formaalisen väittelyn periaatteita (sitähän ei täällä kukaan tee), mutta pyrin aina muotoilemaan argumenttini niin, että tarvittaessa pärjään myös sillä pelialustalla. Ehkäpä tämä oli jonkinlainen opetus sinulle siitä, miten kannattaa varoa tekemästä mitään perusteettomia väitteitä. Pulu ja shakki, todellakin...
Ihan kiva että minut yhdistetään arvoisan ja fanittamani varjon argumentteihin, ei siinä mitään. Yritin tosin vain ulkopuolisena ilmoittaa että sinulla nyt on se todistusvelvollisuus esittämääsi väitteeseen, ei hänellä. Sinä olet esittänyt olemassaolevan väitteen, sinun pitää se todistaa. Varsinkin kun se niin ylväkkäästi tuli ilmi tosiasiana.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ihan kiva että minut yhdistetään arvoisan ja fanittamani varjon argumentteihin, ei siinä mitään. Yritin tosin vain ulkopuolisena ilmoittaa että sinulla nyt on se todistusvelvollisuus esittämääsi väitteeseen, ei hänellä. Sinä olet esittänyt olemassaolevan väitteen, sinun pitää se todistaa. Varsinkin kun se niin ylväkkäästi tuli ilmi tosiasiana.

Tässä on ollut kaksi asiaa - varjo esitti kategorisen huomion esittämistäni "tosiseikoistani" (jotka kuulemma ansaitsevat lainausmerkit ympärilleen) tässä ketjussa. Rupesin peräämään asiaa ja vastineeksi on tullut pelkää paniikinomaista pulinaa. Tämän lisäksi hän on haastanut (eikä ole tästä haasteesta toistaiseksi perääntynyt) väitteeni, että "huomattava osa somaleista on kohtuullisen hyvin integroitunut", jonka mittareiksi esitin tietyt kriteerit (vähintään yksi aikuinen perheessä täysipäiväisessä työssä, ala-ikäinen opiskelija, joka ei kuulu ongelmaoppilaisiin). "Huomattavaksi osaksi" esitin sitten prosenttilukuja 30-50%. On täysin ilmeistä että näillä kriteereillä argumentti on todella helppo todistaa paikkansapitäväksi. Sinua en ole huomannut varjon fanittajaksi tässä yhteydessä - hänen fanijoukoillaan tarkoitin niitä nickejä, jotka ryntäsivät hurraamaan hänen "tosiseikka"-syytöksiään. Olenkohan nyt niiden osalta sulkenut kaikkien suut - vai tunnetaanko vielä tarvetta urputtaa jotain niiden paikkansapitämättömyydestä?
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Eipä tuo kaava ole pahemmin tässä ajan saatossa muotoaan muuttanut. Nyt en kyllä vain itse jaksa lähteä tanssimaan, koska palkintona siitä ei liene luvassa kuin hyvinkin yksinkertaisten kysymysten sivuuttamista, ja enemmän tai vähemmän ad-hominem heittoja.

Kyllähän aiheeseen suhtautumisessa on ollut selvää muutosta havaittavissa, ihan jo nimimerkki mjr:n osalta, kuin median ja poliitikkojenkin. Joskin luonnollisesti suunnassa ja toisessa on edelleen poterointia havaittavissa.

Joka tapauksessa minua kyllä riepoo tietyt seikat, jotka ovat tulleet hyvin esille muutamissa Hesarin uutisoinneissa, tässä nyt otan esimerkeiksi tässäkin ketjussa esiintyneet Stubbin kommentit sekä tuo tutkijoiden uhkailu-juttu (linkit hesarin kyseisiin uutisiin).

http://www.hs.fi/politiikka/artikke...u+on+muuttunut+vastenmieliseksi/1135254803142

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkijat+joutuivat+rasististen+uhkailujen+kohteiksi/1135254434931

Tuo Tutkija juttu oli muutes kaikinpuolin aikamoista pahkasika-kamaa! Kuitenkin noissa esiintyy erittäin hyvin se implisiittinen käsitys siitä, että asia otetaan jo jotenkin annettuna, vaikka näinhän se ei missään tapauksessa edes voi olla. esimerkkinä nyt seuraava lainaus:

"Nuorisotutkimusverkoston tutkija Veronika Honkasalo sanoo, että harva tietää millaista suoraa häirintää tutkijat kokevat. Hän pitää tutkijoiden velvollisuutena tasapainottaa keskustelun kielteistä sävyä."

Häirintä tietenkin on tuomittavaa, mutta mistä lähtien tutkijoiden rooli on ollut tasapainoittaa keskustelua? Eikös tämä tarkoita, että tutkijoiden tulisi tosiasioista piittamatta aina tarjota "vastakkaista" dataa tai perusteluja? Kuulostaa aika järjettömältä, eikä vähiten tiedettä halveksuvalta. Ylipäänsäkin sanomalla "kielteistä sävyä" ollaan jo otettu selvä kanta asiaan. Jos nyt vaikka sanoisimme, että "tutkijoiden tarkoitus on tasapainottaa kielteistä sävyä, joka vallitsee keskustelussa opetuksen muuttamisessa maksulliseksi", jokainen ymmärtäisi kuinka absurdilta tuo kuulostaisi. Kuitenkin kun on kyse maahanmuutosta, niin samat lähtökohdat eivät jostain syystä enään pädekään, vaikka periaatteelisella tasolla asioissa ei ole mitään eroa.

Sitten Stubbin kommentti "Olen nähnyt viime aikoina liian vähän ihmisiä, jotka sanovat maahanmuuton olevan Suomelle hyvä asia".

Kyseessä voi toki olla vain kaverin oma mielipide, mutta ilman perusteluja se kuulostaa aika ylimieliseltä tokaisulta. "Olen nähnyt viime aikoina liian vähän ihmisiä, jotka sanovat maksullisen koulutuksen olevan Suomelle hyvä asia".

Tässäkään en nyt edes lähde ottamaan kantaa näiden uutisten sisältöön sen enempää, mutta kun lähtökohdat ovat esitetynlaiset, on mielestäni hiukan huvittavaa edes puhua mistään "avoimesta" keskustelusta.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
On täysin ilmeistä että näillä kriteereillä argumentti on todella helppo todistaa paikkansapitäväksi.
No todista sitten, koska se todellakin on sinun tehtäväsi. Muuten tosiasiasi on samaa luokkaa lauseen "maahanmuutto on rikkaus" kanssa. Eli tyhjää sanomista sanomisen vuoksi. Jo aiemmin lanseeratut käsien heilumiset tuulessa kuvaavat täysin sanomisiasi, jopa kunnon air dancer-tyyliin (http://www.youtube.com/watch?v=zw9YvLca9oo&feature=related). Nuo sentään ovat hauskoja.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tässä on ollut kaksi asiaa - varjo esitti kategorisen huomion esittämistäni "tosiseikoistani" (jotka kuulemma ansaitsevat lainausmerkit ympärilleen) tässä ketjussa. Rupesin peräämään asiaa ja vastineeksi on tullut pelkää paniikinomaista pulinaa.

Huoh, jos tahdot ehdoin tahdoin vääristellä asioita niin ihan vapaasti, mutta on aika heikkoa yrittää sitten jotenkin yhä kierrellä asiaa (puhumattakaan siitä että et kyllä vieläkään ole todistanut väitettäsi mitenkään, ehkä luulit että tämä asia unohtuisi sillä että olet suostunut kertomaan määritelmäsi "huomattavalle osuudelle"). Peräsin jo perusteluita asialle, mutta et ole niitä antanut.

Kerro nyt sitten miten väitteitten totuusarvoihin pitäisi suhtautua yleisesti, onko väite tosi jos joku vain sanoo että se on sitä vai onko se tosi vasta kun se on todistettu. Jos esität väitteen jota et todista, eikö tällöin ole ihan validia esittää tämä väite lainauksena, koska väitteen totuusarvo on avoin.
Vai pitääkö nyt tästä kiemurtelustasi tulkita, että mikä tahansa asia jonka esität on fakta sellaisenaan riippumatta siitä jaksatko esittää sille tukea, vai päteekö tämä myös muihin keskustelijoihin.

Esim. voisin todeta:
Unohdat sen tosiseikan että olet aina väärässä, joten tämäkinväitteesi on virheellinen.


Tämän lisäksi hän on haastanut (eikä ole tästä haasteesta toistaiseksi perääntynyt) väitteeni, että "huomattava osa somaleista on kohtuullisen hyvin integroitunut", jonka mittareiksi esitin tietyt kriteerit (vähintään yksi aikuinen perheessä täysipäiväisessä työssä, ala-ikäinen opiskelija, joka ei kuulu ongelmaoppilaisiin). "Huomattavaksi osaksi" esitin sitten prosenttilukuja 30-50%. On täysin ilmeistä että näillä kriteereillä argumentti on todella helppo todistaa paikkansapitäväksi.

Haastanut, miten? Olen tietääkseni vain kysynyt sinulta sinun määritelmiäsi näille määritelmille, jotta voisimme keskustella samoista asioista kun peruskalibroinnit on tehty. Jos argumentin todistus on helppoa, mikset tee sitä? Mikset näytä niitä lukuja, jotka osoittavat väitteesi todeksi.

Toinen keskustelun aihe sitten onkin onko määritelmäsi mitenkään merkityksellinen, koska huoltosuhteen ja verotaseen kannalta saattaisi olla tarpeen käyttää korkeampia raja-arvoja. Ja tästä päästään siihen suurimpaan ongelmaan, jos eri ihmisten määritelmät ovat erilaiset, kyse on puhtaasti mielipiteestä. Ja mielipiteistä nyt voidaan keskustella hamaan loppuun saakka.
Toisaalta kontekstisidonnaisena kysymyksenä voidaan kysyä että jos määritelmäsi on että vaikkapa toinenkin henkilö perheestä on töissä niin voiko tällaista kriteeriä edes käyttää somaliperheitten kohdalla, jossa kulttuuri estänee voimakkaasti naisten työllistymisen.
Eli voiko vaikka nyt somaleista ikinä sanoa että kotoutuminen on edes "kohtuullista" jos perheet eivät olennaiselta osin (valtaväestön naisten työllistyminen) vastaa valtaväestöä.
Ja tämä liittyy sitten juuri verotaseeseen, koska on selvää että yhden henkilön matalapalkka-alan työ ei riitä pitämään perhettä nettomaksajana, suomalainen yhteiskunta rakentuu sen varaan että suurin osa perheenäideistä (muistaakseni n. 60%, voin etsiä luvun jos se kiinnostaa) on töissä ja siten perheitten verokertymät ovat mitä ovat.
 
Viimeksi muokattu:

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Minä olisin kyllä vähän eri mieltä. Varmasti Kokoomus taipuu notkeasti tiukentamaan humanitääristä maahanmuuttoa (joka tosiaan on sinänsä melko marginaalinen asia joka tapauksessa), ja varmasti mainos- ja puoluetoimistossa ollaan ajan hermolla siinä mielessä, että vaalikampanjassa annetaan urakalla ymmärtää, joskin hallituksessa sitten ymmärretään paljon vähemmän antaa. Varmaan nousee yksittäitä ehdokkaita esiin värikkään retoriikan kera, joita sitten puoluejohto on moittivinaan ja kaikki ovat tyytyväisiä. Mutta mitä sitten tulee varsinaiseen maahanmuuttoon niin uskon (ja toivon), että Kokoomus on potentiaalisesti juuri se suuri puolue joka voimakkaimmin tulee ajamaan hyvin merkittävää työperäistä maahanmuuttoa suurten ikäluokkien pian eläköityessä. Halpatyövoimaa toisin sanoen, ja nykytrendithän ovat jo sinällään karuja, mutta en ainakaan itse näe mitään muuta tietä, jolla pohjoismaisen mallimme rapautumista voisi paremmin hillitä ja hidastaa.

Juu, tarkoitin lähinnä sanoja, en niinkään tekoja. En minä nyt ihan niinkään ajattele että kaikki saavat kaljaa ja lakritsia riittämiin kun kaikki vain äänestävät suvilindenejä ja petrisaloja urakalla. Joku näillä sivuilla saattaa sellaistakin yrittää uskotella, mene ja tiedä.

Työperäinen maahanmuutto. Jos sitä kaivattaisiin vain hyvinkoulutetuille aloille suht' kohtuullisella volyymilla, voisi se jotenkin pysyä hallussakin, siis sillä tavalla hallussa ettei seulan läpi livahda ei toivottua ja/eli/tai epä-arjalaista ryhmää.

Kun lisätyövoiman tarve ei varsinaisesti koske Nokian inssejä ja IT-koodaajia ja määränkin voidaan odottaa joidenkin tahojen mukaan lopulta kasvavan melko suureksi, ei voida olettaa että jokainen maahantulija voidaan seuloa niin tarkasti että hän varmasti on valmis tekemään halpatyötä silmät kiitollisuudesta kiiluen. Ja vaikka olisikin, niin silti saattaisivat kehvelit tuoda mukanaan väärän värisiä vaimojaan ja lapsiaan mikä ei pertti-perus-maahanmuutto-kriittiselle oikein sovi, ellei näitä suljettaisi leiriin jonnekin Kainuun korpeen jossa saisivat itse kustantaa elämänsä. Ja kyllä ne tunnolliset työtätekevät sukulaisettomat poikamiehetkin käyvät pertsaa kyrsimään jos kaksi sellaista sattuu pysähtymään keskustelemaan kadulla, eli lorvimaan veronmaksajien rahoilla.

Edellä kuvatun kaltaiset vääjäämättömyydet eivät ole omiaan innostamaan mitään suurta puoluetta kovin rohkeisiin ja oikeasti merkittäviin pitkän tähtäinen avauksiin 'työperäisen' maahanmuuton(kaan) tiimoilta. Kokoomuksen voisi kyllä kuvitella olevan tähän muita valmiimpi mm siksi ettei heillä ole kovin suuria työmarkkina-protektionistisia suuntauksia puolueen sisällä, eikä heille ihmisten rajalla erottelu ole ehkä henkisesti yhtä vaikeaa kuin joillekin toisille. Käytännössä heistäkään on turha odottaa asialle veturia.

Työtodistuksellisen, ammattitaidollisen tai rodullisen jaottelun perusteella tehtävän Suomeen päästämiseen eettisiin ongelmiin ei tässä ehkä viitsi lähteä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Hesarin uutisointi

Liekö tuo Hesarin uutisointi muuttunut vuosikymmenessä (en usko), mutta esimerkiksi 30.9.2000 Hesari yhdessä Tilastokeskuksen kanssa teki tutkimuksen ulkomaisen työvoiman tarpeesta Suomessa vuonna 2020. Asiaa tutkittiin ja sen perusteella Hesari uutisoi tuolloin 30.9.2000: "Pääkaupunkiseutu tarvitsee 440 000 ulkomaalaista 2020". Tietokoneanalyysin avulla selvitettiin, kuinka paljon Suomessa tarvitaan lisää työikäisiä silloisen nykytilanteen säilyttämiseksi: yhtä eläkeikäistä kohti on 4,5 työikäistä. Työikäisiksi katsottiin 15-54-vuotiaat.

Journalistiikkaan syvästi tutkimuksissaan perehtynyt filosofian tohtori Heikki Kuutti kirjoittaa kirjassaan "Tutkittu juttu - Johdatus tutkivaan journalismiin", tuosta uutisoinnista (s. 18): "Tiedot haettiin haettiin Tilastokeskuksen tietokannasta ja tulos selvitettiin täysin mekaanisesti laskutoimituksella. Tutkimus pohjautui pelkästään väestötieteellisiin peruslukuihin, kuten syntyvyyteen, työikäisten määrään ja uusiutumiseen, 65 vuoden eläkeikään ja kuolevuuden alenemiseen. Tulos oli, että ulkomaalaisia tarvitaan pääkaupunkiseudulla 440 000 ja koko maassa yhteensä 2,1 miljoonaa. Laskelmissa ei kuitenkaan otettu huomioon tuottavuuden kasvua, eikä näin ollen todellista tarvetta työikäisten ja ei-työikäisen väestön määrän keskinäisen suhteen säilyttämiseksi nykyisellään."

Lisäksi näin omana huomiona sanoisin, että uutisoinnissa ei kiinnitetty lainkaan huomioita tiettyjen mamuryhmien surkeaan integroitumiseen (lue: työllistymiseen) eikä mahdollisiin muihin ongelmiin, kuten vaikkapa elinkeinorakenteen muuttumiseen eli esimerkiksi paperi- ja monen muun teollisuusalan kaikkoamiseen maastamme, josta syystä ns. kantasuomalaista työvoimaa on koko ajan vapautumassa entistä enemmän reserviin. Lisäksi ihmettelen, että miksi työikäisiksi katsottiin 15-54-vuotiaat eikä esimerkiksi 18-65-vuotiaat. Kyllä ikäryhmästä 55-65 vuotta löytyy vielä runsas määrä työntekijöitä, ei heitä joutilaisiksi pidä laskea, joita tulisi korvata ulkomaalaisilla työntekijöillä.

Hesari siis vain ilmoittaa tiettyjen seikkojen perusteella, miten paljon ulkomaalaisia tänne tarvittaisiin mutta jättää uutisoinnissa samaan aikaan olennaisia seikkoja mainitsematta. Minun, ja kirjan perusteella tohtori Kuutin kirjassa ilmaistun mielipiteen perusteella, se on huonoa journalismia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Haastanut, miten? Olen tietääkseni vain kysynyt sinulta sinun määritelmiäsi näille määritelmille, jotta voisimme keskustella samoista asioista kun peruskalibroinnit on tehty. Jos argumentin todistus on helppoa, mikset tee sitä? Mikset näytä niitä lukuja, jotka osoittavat väitteesi todeksi.

Toinen keskustelun aihe sitten onkin onko määritelmäsi mitenkään merkityksellinen, koska huoltosuhteen ja verotaseen kannalta saattaisi olla tarpeen käyttää korkeampia raja-arvoja. Ja tästä päästään siihen suurimpaan ongelmaan, jos eri ihmisten määritelmät ovat erilaiset, kyse on puhtaasti mielipiteestä. Ja mielipiteistä nyt voidaan keskustella hamaan loppuun saakka.

Tuosta jälkimmäisestä kappaleesta toteaisin, että juuri siksi en olisi lähtenyt sinua haastamaan, jos olisit sanonut "että huomattava osa somaleista ei ole integroitunut menestyksellisesti suomalaiseen yhteiskuntaan". Se on totta. Yhtä totta on todeta, että "huomattava osa somaleista on integroitunut suomalaiseen yhteiskuntaan kohtuullisen hyvin". No, sinä rupesit haastamaan tätä ja pakottamaan minua tyhmään ja pitkästyttävään googlaukseen (koska tietysti haluaisin tehdä referenssit mahdollisimman luotettaviksi). Mutta ehkä ei tarvitse - oheisessa katsauksessa, joka oli viimeisin minkä löysin todetaan, että somalien työttömyysprosentti syyskuussa 2008 oli 46%. Eli työssä olisi tämän mukaan 54%. Tämä ei monista syistä johtuen itse asiassa kerro vielä paljonkaan, mutta mitäs jos odottaisin sinun vastatodisteluasi - minusta tuo 46% (vaikka se olisi vähän laman aikana pienentynytkin) kertoo siitä, että kriteerini (30-50% väestöstä) täyttyy helposti, kun ottaa huomioon perheiden suuren koon ja sen suorastaan banaalin tosiseikan, ettei läheskään jokainen somalialainen opiskelija ole ongelmaopiskelija. (Tuo 1/9 -huoltosuhde muuten Homma-foorumilta olikin totutun harhaanjohtava - se koskee ainoastaan Somalian kansalaisia, jotka muodostavat noin 25-30% täkäläisistä somaleista - huoltosuhde Suomen kansalaisiksi päässeiden keskuudessa lienee olennaisesti parempi).

Sisäministeriön tutkimus

Sitten tuosta ensimmäisestä kappaleesta - ilmeisesti vedät eri johtopäätökset kuin fanisi tuosta "tosiseikka"-muotoilustasi. Onhan se ymmärrettävää että Daespoo ja mikäsenytoli menivät metsään: aika tyypillisesti on nähty, että jos sana tosiseikka laitetaan lainausmerkkeihin niin se tarkoittaa sitä, ettei sitä pidetä oikeasti tosiseikkana vaan valheena. Kiinnostavaa huomata tämä sinun eksentrinen poikkeama normaalikäytännöstä. Hyvä että se palautui jo noin nopeasti mieleesi - muuten olisikin voinut olla hankala todistustaakka. Niin, ja muillekin halukkaille haastajille kello käy yhä edelleen: se on nyt 13.24 ja päivänmäärä on 24.3.2010 - siitä vain halukkaat väittelijät jonoon. En vieläkään tosin pidätä henkeäni - olisinkin jo kohtuullisen sininen kun haasteesta on kulunut jo, mitäs se on, 21 tuntia.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuosta jälkimmäisestä kappaleesta toteaisin, että juuri siksi en olisi lähtenyt sinua haastamaan, jos olisit sanonut "että huomattava osa somaleista ei ole integroitunut menestyksellisesti suomalaiseen yhteiskuntaan". Se on totta. Yhtä totta on todeta, että "huomattava osa somaleista on integroitunut suomalaiseen yhteiskuntaan kohtuullisen hyvin". No, sinä rupesit haastamaan tätä ja pakottamaan minua tyhmään ja pitkästyttävään googlaukseen (koska tietysti haluaisin tehdä referenssit mahdollisimman luotettaviksi).

Heh, riippumatta siitä mikä nyt on totta ja mikä ei, jos sinä esität väitteen, on sinun nyt vain tehtävä sitten se tarvittava paskaduuni väitteen todistamiseksi. Mutta kun nyt kerta sentään vihdoin kaivoit jotain dataa esille, niin on toki onniteltava sinua siitä ettet jatkanut välttelylinjalla!

Mutta ehkä ei tarvitse - oheisessa katsauksessa, joka oli viimeisin minkä löysin todetaan, että somalien työttömyysprosentti syyskuussa 2008 oli 46%. Eli työssä olisi tämän mukaan 54%. Tämä ei monista syistä johtuen itse asiassa kerro vielä paljonkaan, mutta mitäs jos odottaisin sinun vastatodisteluasi - minusta tuo 46% (vaikka se olisi vähän laman aikana pienentynytkin) kertoo siitä, että kriteerini (30-50% väestöstä) täyttyy helposti, kun ottaa huomioon perheiden suuren koon ja sen suorastaan banaalin tosiseikan, ettei läheskään jokainen somalialainen opiskelija ole ongelmaopiskelija.

Niin, Somalien lukema on 46% (mikäköhän tuo ero boldattujen ja ei-boldattujen lukujen välillä on, aika keskinkertainen raportti kun taulukoitten sisältöjä ei pahemmin selitellä) mutta esim. irakilaisten 62 ja kyse on siis ihan riittävän laajasta populaatiosta ja irakilaiset ovat kyllä yleensä mukana kun keskustellaan heikosti integroituvista etnisistä ryhmistä . Nyt siis muistettakoon, että sinä puhuit yleisesti etnisistä ryhmistä, eli se että vaikka nyt somalien tilanne parantuisi on vain osa tilannetta. Ja toisaalta vaikkapa ex-Jugoslavian osalla prosentti on 33, eli vaihtelua löytyy.

Nytkö perheitten koko onkin suuri? Eikö se ollutkaan 4 (vai mitä nyt sanoitkaan)?

Mutta palataksemme yhä väitteeseesi, näyttäisitkö nyt kuitenkin ne luvut minkä valossa väitteesi pitää paikkaansa. Kyllä, se vaatii työtä, mutta sellaista elämä on. Aloita nyt vaikka siitä ensimmäisestä väitteestä eli että 30-50% perheistä edes toinen osapuoli olisi töissä. Tämä vaatii syventymistä näihin tilastojen laatimistapoihin jne. mutta kyllä data on löydettävissä.
Itsestäänselvää se ei kuitenkaan ole, koska työttömyysprosentti ei sisällä "kaikkea tietoa", sen sijaan esim, työllisyysprosentti kertoo paremmin tilanteesta ja tämä lukema ei siis ole 100-työttömyysprosentti, ihan vain vinkkinä. Eli jatka vain, kyllä tuosta vielä jotain saadaan aikaan, jos ei muuta niin ainakin uutta informaatiota.

Onhan se ymmärrettävää että Daespoo ja mikäsenytoli menivät metsään: aika tyypillisesti on nähty, että jos sana tosiseikka laitetaan lainausmerkkeihin niin se tarkoittaa sitä, ettei sitä pidetä oikeasti tosiseikkana vaan valheena.

Nähdäkseni lainausmerkit tarkoittavat enemmänkin, että asian totuusarvossa on puutteita (esim. peruste on puute) ja ainakin siinä kontekstissa olen itse käyttänyt lainausmerkkejä. Tosin Wikipediatarkastelun perusteella pitäisikin ilmeisesti käyttää tuossa tarkoituksessa heittomerkkejä, ei missään nimessä lainausmerkkejä, kai. Mutta tarkoitukseni ei missään vaiheessa kyllä ollut syyttää sinua valehtelusta, vaan ymmärtääkseni kyllä toin tarkoitusperäni esille varsin selvästi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Nytkö perheitten koko onkin suuri? Eikö se ollutkaan 4 (vai mitä nyt sanoitkaan)?

En usko että olen sanonut perhekoosta yhtään mitään (paitsi sen, että syntyvyys näyttäisi kääntyvän melko nopeaan laskuun 2000-luvulla). Ehkäpä etsit lainauksen, jos kuitenkin olet vakuuttunut, että olen väittänyt perhekooksi 4. (Search-toiminto on kohtuullisen kätevä täällä, ei vaadi suuria vaivoja sen viittauksen löytäminen tai ei-löytäminen.) Tuo sisäministeriön tutkimus on muuten epäilyttävä tai ainakin harhaanjohtava siinä suhteessa, että siinä mitä ilmeisimmin puhutaan enemmän tai vähemmän aktiivisista työnhakijoista. Työllisyysprosentti olisi parempi luku, koska näissä ryhmissä on monista syistä kohtuullisen suuri osa aikuisväestöstä poissa työmarkkinoilta. Näin olen ainakin Homma-foorumilta oppinut. On totta ettei dataa ole paljon, mutta eivät nämä ole mitenkään mahdottomia asioita itse laskea ja päätellä, jos on hyvää tahtoa - niin ja päättely- ja laskukykyä.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Työllisyysprosentti olisi parempi luku, koska näissä ryhmissä on monista syistä kohtuullisen suuri osa aikuisväestöstä poissa työmarkkinoilta. Näin olen ainakin Homma-foorumilta oppinut. On totta ettei dataa ole paljon, mutta eivät nämä ole mitenkään mahdottomia asioita itse laskea ja päätellä, jos on hyvää tahtoa - niin ja päättely- ja laskukykyä.
Työllisyysaste on ollut esim. vuonna 2005 somaleilla alle 20% (http://www.izrailit.net/maahanmuuttajien_tyollisyys.html), kun se suomalaisväestöllä kokonaisuudessaan on ollut yli 65% siihen aikaan http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2006/tiedote_006_2006-01-24.html). En nyt löydä ihan viimeaikaista tietoa tähän valitettavasti.

Minun mielestäni tuossa on 'kohtuullinen' ero, vaikka sitä miten hyvällä tahdolla laskisi. Pitäisi jaksaa etsiä vielä ajantasaisempia lukemia...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös