Kannattajakulttuurin kehittäminen ja ”kehittäminen” SM-Liigassa

  • 112 279
  • 461

Hockey Story

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ainoa mahdollisuus

Kun jotakin mellakkaa sattuu, tapahtumien kulku hyvin harvoin selviää täydellisesti ja siksi kahden osapuolen välillä rytinässä on vain kaksi osapuolta, joista yksi mätti toista osapuolta tauluun ja tämän kaveri kohta takaisin ja tällä vuorovaikutuksella kasvaen. Kun kaksi vähän maistissa olevaa kansakuntaa kohtaa ottelun katsomossa niin syyllisyyden etsimisessä ei kukaan jää jääviksi. On kysymys vain siitä, yrittikö kumpakaan osapuoli pidättäytyä vastaprovoista tai mitenkään katkaista jo syntyneen ryysimisen, eli löytyikö jäitä hatussa lopettamaan mellakoinnin. Jos syntyy kärhämää, riittää hyvin kun toinen osapuoli lyö jarrut päälle jossain kohtaa ja lopettaa siihen paikkaan ja jatkaa omaa alkuperäistä duuniaan. Järkkärit hoitakoot omansa.Jos eivät hoida, pollarit kehiin ja perästä kuuluu vaan ei meille.
Jos ei tule järkkäreitä, pollareita eikä merijalkaväkeä pyynnöstäkään, sitten saa puolustaa henkensä pitimiksi jos nyt sitten on pakko.
Tosin tällätavalla järjestystoimintaa hoitava organisaatio ei kaukaa liigapelejä järjestäne ja siksi asia jää pitkälle teoreettiseksi.

Itse olen montakin kertaa joutunut tilanteeseen jossa vahvasti juovuksissa oleva vastustajan kannattaja tulee silmien eteen sättimään joukkuettani ja yrittämään myllyä. Minä kun olen matkustanut ehkä 400 kilsaa päästäkseni otteluun kannustamaan omaa porukkaa, enkä sentakia että joku saa soittaa Pasille kuopioon toimistoon että tule maksamaan ne kaksi idioottia täältä raumalta putkasta ulos kiitos. Sinnehän minä pääsisin jos antaisin kaverille kyytiä eli ottasin järkkärin hommat itselleni. Ei, minä jatkan kannustusta aivan rauhassa ja jos kaveri vielä seisoo siinä, järkkäri joka hoitaa työnsä josta hälle maksua suoritetaan ja hakee provoajan pois. Sitten, jos järkkärit eivät hoida töitään ihan ihan toinen juttu, ja se on vakavempi ongelma kuin katsojamyllyt.

Jos päälle käydään ilman mitään syytä eikä järjestysmieskään auta, laki ei kiellä suojelemasta lähimmäisiään ja itseään tarpeellisen verran ja sitä ei ole suomen rikoslaissakaan kielletty jos henkikulta on oikeasti vaarassa tai välitön terveys. Mutta nämä tilanteet pystyy omalla ammattimaisella käyttäytymisellä välttämään, joskin provosoinnin jalo taito kantaa niin helposti hedelmää että kiusaus lähteä tuulettamaan kunnolla turpakäräjiä on suuri vaikka olisi miten lauhkea lampaanpää tahansa itsekin. Kun oikein rupeaa kuumottamaan kaalissa, sen ajattelu että tässä ollaan omaa vaakunaa ja paitaa edustamassa samaten kun koko kuopiota matkalla. Se antaa kummasti rauhallisen fiiliksen ja kohta huomaa että hei, anna jätkän hetki örveltää, jos täällä järjestystoiminta on lain tasalla, jätkä lähtee ja saat tehdä kannustushommasi rauhassa jonka takia matkan teit. Johonkin on voitava itsensä lisäksi luottaa.

Olen käynyt erään tunnetusti aktiivisen sukulaiseni kanssakin sekä raumalla että lahdessa kannustamassa omaa joukkuettani useastikin, ja kummassakin paikassa olen saanut ammattimaista kohtelua sekä lukko- että pelicans- kannattajilta. Suurimman osan vastustajan arvostuksen saamisessa- ei siis minkään pokkuroinnin eikä mielistelyn vaan vastustajan kannatustyön arvostamisen osakseen ansaitsemisessa--joutuu kuitenkin jokainen meistä tekemään ihan itse. Kukaan muu ei provosoinnin pikkuperkeleen kynsistä sinua pelasta. Voimme syyttää loputtomasti lahtelaisia, raumalaisia, porilaisia, turkulaisia,vaasalaisia,espoolaisia ja tamperelaisia ja helsinkiläisiä ja aivan kaikkia kutakin minkäkin rähinän aloittamisesta, ja täyttää palstat jatkomatseilla verbaalisen pamputtamisen merkeissä, mutta mikään ei kasva, kehity eikä muutu suomalaisessa katsomokulttuurissa sillä. kannatuskulttuuri voi saada vakavemmin suhtautuvia ihmisiä mukaansa ja yleistä arvostusta osakseen lisää vain, jos kannatuskerhojen etiikka alkaa tukea järjestysmiestoiminnan kehittämistä, yhteistyötä ja edistämistä.

Meidän pitäisi pelipaidan väristä huolimatta tehdä töitä itsemme ja omiemme parissa, jotta voimme velvoittaa vastustajammekin luopumaan ei-urheilullisista toimista katsomoissa. Harva pelipaitansa päälle pukeva nyt kuitenkaan on niin täysin debiili diletantti, ettei ala miettimään onko oma homma peffasta vai mistä jossakin vaiheessa, kun ympäristö skarppaa.
mieheltä ei viedä munia eikä miehisyyttä kannatustyössä sillä, että tämä ei reagoi jokaiseen kännikalan örinään ja vittuiluun, vaan keskittyy omaan hommaansa ja näyttää sillä, että tässä ollaan täysipäisellä ja kunnioitettavalla linjalla liikenteessä. Kun valtaenemmistö kaikkien kannatuskerhojen jäsenistä omaksuu ja asettuu toimillaan tukemaan pelipaidalle ja seuran tunnuksille arvostusta ja arvokkuutta tuovaa toimintaa, alkaa syntyä tuloksia katsomoturvallisuuden puolella oikeasti, ei vahtimalla.

Ja ei, minä ja kaverini emme ole oikeassa eikä muut ole väärässä, mutta jostakinhan se täytyy johtua , että voi käydä juuri vaikkapa lahdessa ja raumalla kummassakin kilpi-tai susipaita päällä aivan rauhassa kannustamassa omiaan, eikä kukaan vastapuolen kannattajista kuin korkeintaan tiukkailmeisesti nyökkää vastaan tullessaan tervehdykseksi, kun ei senkummemin tahdo "veljeillä" joka sekin on oikein tehtynä vain käytöstapakulttuuria ja sitä kulttuurivaihtoa. Ja silti, pahin vastustaja ei ole vastustajan fani vaan oma itsensä.On löydettävä kannatuksessa syyt, miksi haluaa uhrata aikaansa mieluiten toiminnalle, josta voisi saada pitkän matkan aikana arvostusta ja kunnioitusta seuralle, joukkueelle ja kannatuskerholle ja lopuksi itselleen vielä hyvän mielen että sai jotakin oikeaa aikaiseksi.
ja kyllä, edelläkerrotut asiat on saanut tunkea turhautuneena hanurilaansa useita tuhansiakin kertoja kannattajauransa aikana, mutta sieltä niitä vaan aina vedetään takasin esille ja puetaan päälle pelipaidan alle, sen nimi on etiketti ja siitä ollaan landella ylpeitä, riippumatta onko "landepala" mukana keskellä espoota vai kuopijossa.

Pelipaita on minulle ja kavereilleni susiklubissa velvoite, käytöskäsite ja moraalinen periaate edustaa kuopion KalPaa kunnialla julkisilla paikoilla ja siten, että perintö kestää seuraavallekin sukupolvelle jahka vanha joskus kannetaan hallista. Tämä oli aatos, miete, funtsaus, ei saarna eikä ripitys.
Sillä kokemuksella suomen halleissa, minkä voi käyttää niin monella tapaa.
Suurin toive onkin se, että voi jos näistä meidän reissuista jäisi vielä jotakin kestävää käytöstapaa elämään ja olemaan ja sitä jopa voisi ja saisi vielä joskus nimittää katsomokulttuurin osaseksi suomessa.
Täytyy mennä omaan toimintaan ja sen sisältöön, meillä ei ole muuta mahdollisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Clubber"s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Ylläolevaan kirjoitukseen liittyen olisi varmaan asiallista tehdä jossakin vaiheessa jääkiekkoliiton ja SM-liigankin puolelta yhteistyötä jonkinlaisten katsomotempausten puolesta, eli jos halutaan asiallista ja arvostettavaa käytöstapakulttuuria osaksi katsomokulttuuriin, niin sellaisen puolesta pitäisi tempaista fanikerhojen, liigan ja liiton, seurojen ja järjestysosastojen yhteisenä projektina. Pelkkä ihmisten aitaaminen omiin sektoreihinsa ei yksinänsä auta pitkälle,ja kuten edellämainitussa storyn jutussa tuli esille, peliin kannustamaan menevän ihmisen täytyy tuntea oikean suuntaiset motiivit ja sisällöt oman kannatushommansa edistämiseksi. Jääkiekko siinä kuin mikä tahansa muukin laji on ollut liian helppo" likakaivon tyhjennysreitti" vetää päänsä täyteen ja mennä haistattelemaan ja tappelemaan, kun yleinen ilmapiiri ei riittävästi tue ja kannusta asialliseen toimintaan.

Jotta katsomoväkivalta ja lasten muistiin jäävä kirosanakulttuuri saisi oikeasti toimivan vaihtoehdon, on luotava vastapainoa ja käytöstapakulttuurille lisäsisältöä.
Katsomokulttuurin puolella on valtavasti tehtävää juuri näissä sisältökysymyksissä, kuin puhutaan julkisilla paikoilla esiintymisestä ja halutaan sillä parantaa yleistä turvallisuutta.Ongelmaa ei ole pystytty kunnolla hoitamaan, koska keskustelu katsomokulttuurin sisällöstä on ollu vähäisempää ja rajoittunut lähinnä ulkoisiin seikkoihin, jotka nekin ovat tärkeitä omassa lajissaan. Meillä kiekkonaisillakin on siis omalla osallamme paljon tehtävää, ja haaste on olla olematta ns. hössöttäjä-kukkahattuosastoa, vaan tervejärkisen ja asiallisen katsomokulttuurin puolestapuhujina.
 

Clubber"s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Mitenkäs tämä tapahtuisi käytännössä? Idea on hyvä, mutta en keksi tapoja sen toteuttamiseksi.

Yksi tie ainakin on nimenomaan fanikerhojen sisältä lähtevä arvojen korostaminen ja esiintuonti omille uusille jäsenille, meillä kilpiverkostossa ollaan tähän kinnitetty alusta asti huomiota. Meillä näin, tapoja löytyy kyllä.
 

Susimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Toronto Maple Leafs,Westghost,Ghostbusters
Susiklubiyhdistys on tehnyt Sm-liigalle 3.3.2010 aloitteen "Fair play katsomossa-Kunnioita vastustajaasi"- teemaviikon järjestämisestä niin Sm-liigan kuin Mestiksenkin-otteluissa. Viikon aikana olisi aloitteen mukaan tarkoitus keskittyä hyvien katsomokäytöstapojen vaalimiseen ja mukana tempauksessa olisivat Sm-liiga,Mestis/Jääkiekkoliitto,seurat ja kannattajayhteisöt.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Susiklubiyhdistys on tehnyt Sm-liigalle 3.3.2010 aloitteen "Fair play katsomossa-Kunnioita vastustajaasi"- teemaviikon järjestämisestä niin Sm-liigan kuin Mestiksenkin-otteluissa. Viikon aikana olisi aloitteen mukaan tarkoitus keskittyä hyvien katsomokäytöstapojen vaalimiseen ja mukana tempauksessa olisivat Sm-liiga,Mestis/Jääkiekkoliitto,seurat ja kannattajayhteisöt.

Tarkoittaako tämä sitä että seuraavassa Hjartwallin paikallisessa Eteläpäädyn HIFK:lle piirtämät kikkelit saataisiin kohteliaisuuden nimissä oikeisiin mittasuhteisiin?

----

Njoop, mutta tosissaan tästä asiasta (vastustajan kunnioittaminen) voin olla HIFK-fanina ylpeä, sillä Nordiksella en ole törmännyt vastustajan halventamiseen. Kaikkia liigahalleja en tosin ole korkannut, mutta joissakin paikoissa olen törmännyt selkeään vittuiluun (siis sellaiseen jossa tarkoitus ei edes ole kannustaa omia vaan ainoastaan ärsyttää vastustajan faneja, yleensä heikoin tuloksin siinäkin tosin).
 
Suosikkijoukkue
KalPa /naisjoukkue
Eilisen kierroksen saldoa katsomokulttuurissa: Savupommi katsomossa, kaikki ulos yhtäällä, rikkoutuneita tuoleja, kolikoita jäällä ja paikkakunta on prseestä-lakanoita katsomossa toisaalla, itselleni tulossa viran puolesta play-offseja seuraamaan ulkomaisten liigajoukkueitten toimihenkilöitä vieraina ja tälläistä meininkiä luvassa (?) niissäkin. Kyllä tuo KalPa-fanien esittämä katsomo-fairplayesitys kiekkoliitoille ja liigalle on enemmän kuin paikallaan, ettei tarvitsisi hävetä silmiään päästään ulkomaistenkin vieraitten silmissä, jos jotakin näyttävää ja vähemmän mairittelevaa taas tapahtuu. Kannatan!
 

SjV

Jäsen
http://www.jokerifanit.net/n/?m=pages&a=showpage&t=551

Linkin takana Eteläpääty ry:n kannanotto viime kauden alkuvaiheilta. Jakelu: SM-liiga, SM-liigaseurojen toimitusjohtajat, hallien turvallisuuspäälliköt
Ideanahan tuollainen vieras fanclubin "eristäminen" olisi hyvä, mutta onko muualla kuin Hartwall-areenalla ja Turussa tuollaista oikeasti mahdollista järjestää? No Porissa ainakin tuon esimerkin mukaan. Olisiko fanclubilaiset valmiita maksamaan korkeampaa lipunhintaa kuin oma toimi matkaajat. Esim. 200 lipun poistamien pienimmissä halleissa aiheuttaisi jo jonkinlaista lovea lipputuloihin, jos vieras fanclubista olisi tulossa vain 50 henkeä ja muuten ottelu olis mahollista myydä loppuun, niin kumman kontolle tuo 150 lipun erotus tulisi, vieras fanclubille vai kotijoukkueelle?

Nyt kun Hippoksen (Synergia-areena) järjestelyistä tämä keskustelu taasen "hyppäsi" esille, niin Hippoksella tuollainen yhden katsomolohkon eristäminen muusta hallista on käytännössä mahdotonta hallin rakenteen takia. Hippoksen tilanteesta enemmän tuolla lauantain savustus-ketjussa, koska kuuluu sinne ennemmin.

Siirretty Jokerit-osion "Fanitoiminta ja sen seuraukset ketjusta", kun kuulunee tänne paremmin
 
Viimeksi muokattu:

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Olen lueskellut tuota Jyväskylän savupommi ketjua ja en saata, kun ihmetellä. Millä helvetillä saadaan ottelun järjästäjä vastuuseen, vierasjoukkueen finninaamakatraan kusipäisyydestä ? Minä olen vuodesta 1972 seurannut Lukon otteluita ja tullut muutoma vieraspeli katsottua. Missään, koskaan ei ole tullut tilannetta, etten olisi hyvähenkiseen keskusteluun jahkautunut vastustajajoukkueen kannattajien kanssa.

Kaikkein naurettavinta, on vaatia omia katsomonosia, mellakka-aitoja ja tiukempia turvajärjästelyjä, että teidät saadaan pidettyä kurissa. Siis mitä v**tua. Teidät pitäisi eristää, ettette olisi vaaraksi muille ? Olisikohan jäänyt kotikasvatus ja yhteiskunnan normistoon totuttelu jäänyt hieman vähille ?

Kyllähän turvatarkastuksiakin voidaan tiukentaa, mutta mahtaisitteko viimekädessä siitäkään tykätä ? Ehdottomasti toimivin olisi seuraava tarkastusmuoto. Fanibussinne saapuvat paikkakunnalle X. Teitä on vastassa 100-200 "turvatarkastajaa", sieltä karuimmasta päästä. Komento olisi, "jokainen heittää kledjunsa ja reppunsa sisällön maahan, katsotaas mitä löytyy. Jos joku kieltäytyy, voi mennä saman tien busiin takaisin. Korostan, että nämä "turvatarkastajat" eivät olisi viranomaisi, eikä järjästyksen valvojia. Tätäkö te haluatte ? Esimerkkini on karrikoitu, mutta anarkia ajaa jossain vaiheessa vittuuntuneet vastapuolen edustajat vastaavaan.

Mua oksettaa tuo jeesustelu, ei ollu meidän fanimatkalaisia, kukaan ei nähnyt mitään ? Oliko kyseessä sokeain fanimatka. Normaali-ihminen näkee, jos kymmenen metrin säteellä sytytetään savupommi, tai soihtu. Itse olen kerran nähnyt kolikonheiton jäälle, vinkkasin järkkärin paikalle ja osoitin heittäjän. Kaveri kielsi ja sen kaverit ei ollu mitään tommosta havainnu, mutta mun läheltä muutoma muukin osoitti selkärankaa ja todisti heittäjän oikeaksi, kaverilta jäi ottelu kesken. Heittäjä oli vieläpä kanssani samanseuran kannattaja.

Ja viralliset faniyhditykset, tehkää nyt edes te jotain omissa yhdistyksisäne. Saatanalliset sanktiot ja tekijät viranomaisten haltuun, sekä erottaminen yhdistyksestä, näin te mielestäni palvelisitte kaikkien etua.

Ei mulla toistaiseksi muuta, minä kun olen siitä kummallinen äijä, että menenkatsoman halliin jääkiekko-ottelua ja koitampa, vähäisellä kokemuksellani, hieman analysoida kenttätapahtumia.
 
Nykypäivänä kannattaminen on muuttunut ja monelle seura on henki ja elämä. Kun tämä viedään vielä jengissä pidemmälle fanitoiminnan suhteen tulee siteestä vielä suurempi, kuin eläisit symbiosissa sun joukkueen kanssa. Joukkue on sulle kuin vaimo.. tai vitut vielä isompi asia.

Mitä sä tekisit siinnä vaiheessa silloin, kun joku käy uittamassa rapalaa sun vaimossa ja tulee vielä tuulettelemaan jälkeenpäin sun eteen sen takia?

Ei se ole niin vaikeaa.. fanit tiiviseen nippuun ja järkkärit ympärille pitäämään sitä järjestystä. Missään muussa maassa tämä ei ole mitenkään erikoista, eikä tule olemaan tulevaisuudessa Suomessakaan.

Anteeksi avautuminen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Missään muussa maassa tämä ei ole mitenkään erikoista, eikä tule olemaan tulevaisuudessa Suomessakaan.

Kas kun Kanadassa ei tehdä näin.

"Väärin kannattamista" vastausta odotellessa.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nykypäivänä kannattaminen on muuttunut ja monelle seura on henki ja elämä. Kun tämä viedään vielä jengissä pidemmälle fanitoiminnan suhteen tulee siteestä vielä suurempi, kuin eläisit symbiosissa sun joukkueen kanssa. Joukkue on sulle kuin vaimo.. tai vitut vielä isompi asia.

Mitä sä tekisit siinnä vaiheessa silloin, kun joku käy uittamassa rapalaa sun vaimossa ja tulee vielä tuulettelemaan jälkeenpäin sun eteen sen takia?

Eikö tuo kaikki ole sinusta äärimmäisen junttia touhua? Kyllä mä ymmärrän että oma suosikki on tärkeä, mutta jos sitä ei osaa erottaa muusta elämästä niin kyseessä lienee jonkin sortin häiriö kehityksessä?

Savupommin vieminen pieneen halliin kertoo myös jonkin sortin henkisestä ongelmasta.

Ei tää voi olla niin vaikeeta.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Kaikkein naurettavinta, on vaatia omia katsomonosia, mellakka-aitoja
Ottamatta kantaa soihtuepisodiin, niin itse asiassa niitä omia katsomonosia on vaadittu sitä varten, ettei kannustaminen häiriintyisi ja toisaalta ettei seisominen, lippujen heiluttelu, tifot ja muut häiritsisi paikallisia katsojia ja jouduttaisi siitä asiasta vääntämään kesken pelin. En tiedä mistä nämä mellakka-aidat, vallihaudat, piikkilangat, ratsupoliisijoukot ja karhuryhmä pitää aina vetää näihin kommentteihin mukaan, mutta tuo se "omien katsomoiden" ja "eristämisen" pääpointti on tähän asti ollut ja on vastakin.

Se, että myydään pääsyliput ryhmittäin ja jaoteltuina eri katsomoihin eri katsojaryhmille sen sijaan että myytäisiin kaikki sikin sokin ei ole mikään ovenavaus huliganismille vaan ihan käytännön asioiden helpottamista ja katsomiselämyksen parantamista puolin ja toisin. Ja itseasiassa se helpottaisi järjestyksenvalvonnan toimimistakin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tuo kaikki ole sinusta äärimmäisen junttia touhua? Kyllä mä ymmärrän että oma suosikki on tärkeä, mutta jos sitä ei osaa erottaa muusta elämästä niin kyseessä lienee jonkin sortin häiriö kehityksessä?

Suurelle osalle maailman ihmisistä se on täysin normaalia. Onko suomalaisilla joku häiriö kehityksessä? Kuka tietää?

Kai sitä vähän täytyy päässä viirata, että tällaista touhuakin seurailee, mutta kyllä siinnä joku vain iskee.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suurelle osalle maailman ihmisistä se on täysin normaalia. Onko suomalaisilla joku häiriö kehityksessä? Kuka tietää?

Kai sitä vähän täytyy päässä viirata, että tällaista touhuakin seurailee, mutta kyllä siinnä joku vain iskee.

Suurelle osalle maailman ihmisistä se ei ole normaalia. Suurin osa maailman ihmisistä ei löydy urheilukatsomoista. Kyllähän siinä saattaa päästä viirata vähän enemmänkin.

Joku helvetin realismikatkaisin nyt toiseen asentoon sieltä päästä.

Ehkä sinne katsomoihin tarvitsisi saada sama homma kuin mitä kentälle huudellaan. Turpaan vaan pariin kertaan jos on niin vaikea ymmärtää miksei niitä savupommeja pamautella siellä katsomossa, kunnes alkaa ymmärrystä löytyä.

Jos te karsinoita haluatte, niin menkää korkeasaareen, apinat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen lueskellut tuota Jyväskylän savupommi ketjua ja en saata, kun ihmetellä. Millä helvetillä saadaan ottelun järjästäjä vastuuseen, vierasjoukkueen finninaamakatraan kusipäisyydestä ? Minä olen vuodesta 1972 seurannut Lukon otteluita ja tullut muutoma vieraspeli katsottua. Missään, koskaan ei ole tullut tilannetta, etten olisi hyvähenkiseen keskusteluun jahkautunut vastustajajoukkueen kannattajien kanssa...

Jääkiekko on peli joka herättää tunteita ja jokainen käsittelee nämä tunteet omien kykyjensä kautta. Valitettavasti urheilu imee puoleensa myös yhteiskunnan heikompia tapauksia, jotka löytävät fanibussista tarkoituksen elämälleen. Tämä näkyy katsomoissa entistä räväkämpinä tempauksina ja seurojen tulee varautua näihin. Vetoaminen hyvään kotikasvatukseen ja koko vastuun siirtäminen faneille on pään työntämistä pensaaseen tai jopa sinne synkempään paikkaan.
 

PJx

Jäsen
Valitettavasti urheilu imee puoleensa myös yhteiskunnan heikompia tapauksia, jotka löytävät fanibussista tarkoituksen elämälleen. Tämä näkyy katsomoissa entistä räväkämpinä tempauksina ja seurojen tulee varautua näihin.
Jossain kulkee myös raja, jossa näiden bussien kulkemiseen on syytä puuttua. Jos ilmiö uhkaa karata käsistä, niin saattaa olla kokonaisedullisempaa ryhtyä vaikeuttamaan fani-toimintaa kuin ryhtyä suuriin turvainvestointeihin.

Fanien merkitys tapahtumalle on tunnelman luonti (raha tulee muualta). Jos tämä uhkaa tulla reisille häiritsemällä niitä, jotka homman rajoittaa, niin mitä hyötyä faneista järjestelmälle loppujen lopuksi on?
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vetoaminen hyvään kotikasvatukseen ja koko vastuun siirtäminen faneille on pään työntämistä pensaaseen tai jopa sinne synkempään paikkaan.

Toki niin on, että myös seurojen tulee huolehtia katsojien turvallisuudesta ja pyrkiä poistamaan nämä lieveilmiöt halleista, mutta vastuu on kyllä sillä toisella osapuolella. Siis ihan oikeasti jokaisella on edelleen vastuu omista tekemisistään ja on mielestäni naurettavaa siirtää millään tavalla näiden soihduttelijoiden tekemisistä vastuu vierasjoukkueelle. Harmittaa todella paljon, ettei ole lain puitteissa mahdollista antaa kannattajille porttikieltoja. Sehän oikeasti helpottaisi huomattavasti seurojen toimintaa. Mokauksesta tietysti vakavuudesta riippuen elinikäinen porttikielto halliin, joka olisi mahdollista saada kumottua vain henkilökohtaisella anomuksella. Yksinkertaista ja uskoakseni toimivaa.
 

huihai

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jossain kulkee myös raja, jossa näiden bussien kulkemiseen on syytä puuttua. Jos ilmiö uhkaa karata käsistä, niin saattaa olla kokonaisedullisempaa ryhtyä vaikeuttamaan fani-toimintaa kuin ryhtyä suuriin turvainvestointeihin.

Fanien merkitys tapahtumalle on tunnelman luonti (raha tulee muualta). Jos tämä uhkaa tulla reisille häiritsemällä niitä, jotka homman rajoittaa, niin mitä hyötyä faneista järjestelmälle loppujen lopuksi on?

Mainittakoon nyt, etteivät Nykäskylän savupommien heittäjät olleet fanibussin kyydissä (olivatko edes helsinkiläisiä, vai oliko tämä vain provokaatio jokerifaneja vastaan?). Näin en ymmärrä, miten bussien kulkemiseen puuttuminen estäisi vastaavaa tapahtumasta uudelleen.
 

Makis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mainittakoon nyt, etteivät Nykäskylän savupommien heittäjät olleet fanibussin kyydissä (olivatko edes helsinkiläisiä, vai oliko tämä vain provokaatio jokerifaneja vastaan?). Näin en ymmärrä, miten bussien kulkemiseen puuttuminen estäisi vastaavaa tapahtumasta uudelleen.
Voisi siinä kynnys olla korkeammalla, jos ei olisi sitä "omaa" katsomonosaa.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voisi siinä kynnys olla korkeammalla, jos ei olisi sitä "omaa" katsomonosaa.

Siinähän sitä turvallisuutta onkin taas kaikille, kun ripotellaan sieltä täältä tulleet kannattajat paikallisten nappiverkkareiden sekaan. Ketähän sillon syytetään? SM-liiga tuskin itsellensä sakkoja jakaa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Siinähän sitä turvallisuutta onkin taas kaikille, kun ripotellaan sieltä täältä tulleet kannattajat paikallisten nappiverkkareiden sekaan. Ketähän sillon syytetään? SM-liiga tuskin itsellensä sakkoja jakaa.
Tässä tullaankin siihen, että kannattaako yhtä ongelmia aiheuttavaa ryhmää varten tehdä erikoisjärjestelyjä vai vaan suoraan sulkea heidät ulos, varsinkin kun muille ryhmille nuo järjestelyt ovat olleet riittävät.
Vähäntäisi varmasti halua törttöilyihin jos suojana ei olisi muuta ryhmää, tällöin törttöilijöillä on tuskin halua lähteä omatoimimatkalle kun suoja puuttuu.
Kunnollisesti käyttäytyvät fanit valitettavasti kärsivät noista puupäistä, mutta järjestäjien kannalta homma on noin huomattavasti helpompi tehdä ja myös taloudellisesti kannattavampi.
 

Makis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Siinähän sitä turvallisuutta onkin taas kaikille, kun ripotellaan sieltä täältä tulleet kannattajat paikallisten nappiverkkareiden sekaan. Ketähän sillon syytetään? SM-liiga tuskin itsellensä sakkoja jakaa.
Ei siinä mitään ongelmaa ole, paitsi jos tsadilaisten on pakko uhota. On noita ainakin Raksilassa useinkin yksittäisiä vastapuolen kannattajia katsoimoissa, mm. yksi HIFK-fani, joka on pitänyt kiitettävästi ääntä, mutta nimenomaan omiaan kannattaen, ei esimerkiksi siihen malliin, kuin Jokeri-kannattajat Oulussa muutama vuosi sitten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös