Otan kantaa tähän asiaan suomenruotsalaisena.
Pakkoruotsin hävittämistä olen itsekin puolustanut jo pitkään. Se aiheuttaa vain ja ainostaan vihaa meitä kohtaan.
Rannikko-pohjanmaalla, Kristiinankaupungista Kruunupyyhyn, kaikissa kunnissa (poislukien Vaasa ja Kaskinen) on ruotsinkielinen enemmistö.
Vähän faktaa ruotsinkielisten osuudesta, etelästä pohjoiseen:
Kristiinankaupunki: 57,4%
Kaskinen: 29%
Närpiö: 91,2%
Korsnäs: 95,1%
Knoppitietoa: Korsnäs oli vielä muutama vuosi sitten maailman ruotsinkielisin kunta (sillon 97%), ei edes Ruotsista löytynyt niin ruotsinkielisempää. Maahanmuuttajat ovat "aiheuttaneet" tuon mutoksen.
Maalahti: 89,2%
Vaasa: 25%
Mustasaari: 71,5%
Vöyri-Maksamaa: 86,3%
Oravainen: 81,4%
Knoppitietoa: Oravaisissa suomenkielisten osuus on pian pienempi kuin maahanmuuttajien: 10,5% suomenkielisiä ja 8,1% maahanmuuttjia.
Uuusikaarlepyy: 90,3%
Pedersöre: 90,6%
Pietarsaari: 55,3%
Kruunupyy: 84,5%
Luoto: 92,8%
Ymmärrän todella hyvin että muualla päin Suomea on vaikea sulattaa ruotsin kielen opiskelun. Siitä ei ole heille (teille) mitään hyötyä ja siitä olen aivan samaa mieltä. Mutta niinkuin voitte yllä-olevista luvuista nähdä, niin ruotsinkielisten osuus rannikko-pohjanmaalla on murskaavan suuri. 9/14 kunnassa on yli 80% ruotsinkielinen enemmistö ja vain 2/14 on suomenkielinen enemmistö.
Nämä luvut esitän siksi, että ehkä muutama jatkoaikalainen pystyy hahmottamaan ruotsinkielen aseman tällä alueella. Täälläpäin ei, tässäkin ketjussa esilletuotu näkemys, ruotsinkielisiä nähdä "eliittinä". Aivan tavallisia böndejä ja duunareita kun suomenkielisetkin. Tuo eliittinäkemys taitaa lähinnä koskea eteläsuomen ruotsinkielisiä. Totta puhuen, niin mekin haukutaan pääkaupunkiseudun ruotsinkielisiä ylimielisiksi "pappa betalar"-ihmisiksi.
Ruotsi on saatava vapaaehtoiseksi aineeksi Suomessa. Ne jotka näkevät että kyseisestä kielestä on hyötyä, lukekoot sitä. Varsinkin täälläpäin ruotsinkielen opiskelusta on hyötyä jos aikoo opiskella palveluammatteja, silloin kaksikielisyys on todellakin valttia. Jossain Kuopiossa tai Joensuussa taas ymmärrän että muut kielet ovat hyödyllisempiä.
Jos pakkoruotsi poistettaisiin, niin uskon että myös "hurriviha" vähenisi maassamme. Live and let live.
Tuo Ahvenanmaan irroittaminen Suomesta on saanut aivan liian suuret mittasuhteet. Anna-Maja Henriksson (pässi mikä pässi), lähtee uhkailulinjalle ja sehän on typerintä mitä hän voi tehdä. Kaiken lisäksi hän ei ole Ahvenanmaalta, vaan Pietarsaaresta. Häneen tyylillään meillä suomenruotsalaisilla on vain hävittävää. Minua hävettää todellakin hänen uhkailut, mutta jotkut poliitikot eivät tiedä mikä nöyryys on.
Ps. Haluaisin nähdä virallista tietoa/lähteen tuohon väitteisiin että Ahvenanmaa maksaa Suomelle 100M€ netto/vuosi. En oiken jaksa uskoa että asia on oikeasti näin?
Edit:
Tuosta Anztan mainitsemasta resurssien hukkaamisesta tulee mieleen että onko koskaan oikein kunnolla laskettu sitä kuinka kalliiksi kaksikielisyys tulee Suomelle? Olisi mukavaa nähdä jotain lukuja siitä paljonko suomalaiset maksavat esim. vuosittain siitä että pieni vähemmistö saa katukyltit, palvelut yms. omalla äidinkielellään.
Tässä on malliesimerkki rasistisesta ajattelusta. Minä maksan veroja, niinkun sinä, saadakseni yhteiskunnallisia palveluja. Minun sukuni on asunut Suomessa varmasti yhtä pitkään kun sinun. Miksi minun ei pitäsisi saada omalla alueellaani (Mustasaari, ruotsinkielisiä 71,5%) palvelua äidinkielelläni?
Minunkin mielestäni rahaa haaskataan tässä maassa sellasiin asioihin joista en voisi vähempää välittää. Mutta nyt on muotia ottaa esille että hurrit maksaa yhteiskunnalle. Paskat. Veronmaksajia/työntekijöitä mekin ollaan niinkuin suomenkieltä puhuvat! Suomessa sattuu olemaa kaski virallista kieltä, esim. Sveitsissä on neljä. Nämä ovat tosiasioita joita ei voi muuttaa. Tai, tottaki, niitä pystyy muuttmaan jos joku näin päättää. Hitlerkin päätti ettei juutalaisia tarvita maailmassa. Yritys oli hyvä.