Niin, tämä vastausketju mikä on seurannut palauttaa jälleen mieliin sen lähtökohdan, mistä Liverpoolista keskustellessa automaattisesti itsensä löytää. Jos puolustaa Rafaa ja Liverpoolin toimintatapoja, olet selkä seinää vasten. Jos heittelet Divisin kaltaisia heittoja että "kuka tahansa noista olisi noussut samalle tasolle ilman Rafaakin", saat osaksesi selkääntaputtelijoiden ryöpyn. Hämmästyttävän yhtäläisyyden olen löytänyt tuntemieni Liverpool-fanien tai -kirjoittajien kohdalla, nimittäin tämän seikan: mitä intensiivisemmin ja kriittisemmin Liverpoolia seuraa ja pohtii, sitä useammin ajatusmaailmat ovat sen suuntaisia kuin itse tuossa yllä kirjoitin.
"Kekearmstrongeilla" en tarkoittanut esimerkiksi ketään täällä, vaan yleisesti ottaen tätä ilmiötä, miten kevyin perusteluin Rafaa kritisoidaan. Ei siis ollut tarkoitus leimata ketään palstan kirjoittajaa (en ole edes lukenut kuin äärimmäisen satunnaisesti) miksikään puusilmäksi, varsinkaan Batsia joka kirjoittaa mielenkiintoisia näkökulmia. Mutta kuten Keke Armstrong toteaa, kuinka Benitez on idiootti kun puolustaa kulmapotkuja aluepuolustusmenetelmällä, ja jättää toteamuksen siihen analysoimatta yhtään tarkemmin Liverpoolin puolustusjärjestelmää tai mahdollisia vaihtoehtoja siihen. Tätä tarkoittaa "kekearmstrongilaisuus". Nytkin Chelsea on päästänyt kahdessa edellisessä ottelussaan käsittääkseni neljä erikoistilannemaalia ja Chelsea puolustaa erikoistilanteet hyvin samankaltaisesti kuin Liverpool. Tämä nyt vain esimerkkinä mainitakseni.
Minä en, Graigner, ole Rafa-fani vaan Liverpool-fani. Seuraan kriittisesti Liverpoolia kuten aina olen tehnyt, ja jos päätän jotain asiaa Pooliin liittyen kehua ja tukea kuten esimerkiksi teen Rafan suhteen, niin se perustuu hyvin pitkälliseen omaan seurantaan ja pohdintaan eikä mielipide heittele sen mukaan, häviääkö Liverpool valioliigassa 2 vai 7 ottelua yhden kauden aikana. Usein törmää kommenttiin, että Benitez ei ole pystynyt viemään Liverpoolia eteenpäin kun toisella kaudella saatiin 82 pistettä valioliigassa ja seuraavilla kahdella kaudella siitä jäätiin. Mielestäni tämä on juuri hyvin pinnallinen tapa arvioida Benitezin toimintaa ja Liverpoolin suuntaa. Siinä vaiheessa kun Benitezin Liverpoolissa tehdään mielestäni asioita strategisesti väärin ja joukkueen suunta kääntyy laskuun, eikä Benitezillä mielestäni ole annettavaa jäljellä, olen varmasti ensimmäinen joka tulee vaatimaan miehen eroa. Tällä hetkellä itse en näe mitään merkkejä jotka siihen viittaisivat, sanoisin että jopa päin vastoin Benitez on viimeisen parin vuoden aikana tehnyt parempaa työtä kuin ensimmäisten 3 vuotensa aikana Liverpoolin managerina.
Batsille tuosta Liverpoolin nuorten pelaajien hinnoista, Fulham tarjosi elokuun lopulla Lauri Dalla Vallesta 3,5 miljoonaa puntaa kylmää käteistä. Liverpool halusi 5, eikä kauppoja syntynyt. Dani Pacheco on kehityksessä Dalla Vallea edellä, ja Nemeth antaa parhaillaan näyttöjä kyvyistään Kreikan liigassa ja hiljattain nuorten MM-kisoissa. Kaikista näistä pelaajista pitää maksaa usean miljoonan suuruinen summa, jos haluaa ostaa. Pointti on lähinnä se, että jos Liverpoolin akatemiasta ja reserveistä pelaaja nousee edustuksen porteille, ja myydään voitolla johonkin euro cup-tasoiseen seuraan, se ei ole epäonnistumista vaan päin vastoin. Se näyttää nuorille pelaajille että Liverpool on paikka johon kannattaa tulla, eikä ura mene alas vaikka ei juuri Poolissa breikkaisikaan. En ole Babelin suoritustasoon tyytyväinen, koska hänestä maksettiin 10 milliä ja nyt saataisiin ehkä 8. Näitä sattuu. Mutta pointti on se, että jos joku 18-vuotiaana Pooliin tuotu lupaus nousee sille tasolle että hänestä saadaan usean miljoonan siirtokorvaus, mielestäni systeemi silloin toimii.
Vielä pakko kommentoida näitä pelaajia jotka luettelin esimerkiksi, miksi itse pidän Rafaa hyvänä pelaajien kehittäjänä. Torres oli jumiutunut La Ligassa 15 maalin mieheksi ja useat tuntemani Madridistat pitivät häntä jonkinlaisena vitsinä. Suurin osa bongaamistani mielipiteistä Torresin siirtymiselle Liverpooliin pari vuotta sitten olivat sen suuntaisia, että Torres on floppi tai vähintäänkin epäonnistuu, eikä sopeudu alkuunkaan englantilaiseen jalkapalloon. On melko hämmästyttävää, että kun 15 maalin tasolla pitkään polkenut pelaaja vaihtaa maisemaa ja maalimäärä tuplaantuu, Benitezillä ei ole mitään asian kanssa tekemistä. Xabi Alonso tuli Pooliin 21-vuotiaana 10 miljoonalla ja poistui 27-vuotiaana, seuraan mikä valitsee pelaajat, 30 miljoonalla. Gerrard ei ollut pelannut yhden yhtä 10 maalin kautta ennen Rafaa. Carragher tuhlasi uraansa laitapakkina, ennen kuin Rafa teki hänestä Hyypiän toppariparin ja Liverpoolin puolustuksen kuninkaan (kuka nyt herranjumala pitää Carraa sen tason lahjakkuutena, että hän olisi joka tapauksessa noussut niinkin korkealle tasolle??) - mikään ei kuitenkaan ole ikuista kuten viimeinen vuosi on näyttänyt. Yossi Benayoun, 5 miljoonan hankinta ja enpä ihan heti keksi, keneen saman pelipaikan pelaajaan haluaisin hänet Valioliigassa vaihtaa. Mascherano oli West Hamissa koirankopissa, hänen uransa oli paitsiossa, ja nyt hän on siellä missä on - ja vieläpä itse julkisesti sanonut että Beniteziä on kiittäminen hänen uransa pelastumisesta ja nykyisestä tasosta. Kaikkia edellä mainittuja pelaajia vieläpä yhdistää se, että he ovat kehuneet Beniteziä erinomaiseksi valmentajaksi. Jermaine Pennantit ja Djibril Cisset eivät varmaan pidä Rafaa kovin hyvänä valmentajana.
Onhan se täysin selvää, että ei Benitez eikä kukaan muukaan tee pelaajasta yhtäkkiä erinomaista. Rafa on näiden pelaajien kohdalla tarjonnut oikean roolin, tuen ja ympäristön missä pelaaja on saanut itsestään parhaan irti. Eikä se ole itsestään selvyys huippupelaajienkaan kohdalla, esimerkiksi Gerrard pelaa nyt parasta peliään maajoukkueessa, kun Capello on löytänyt hänelle käyttökelpoisen ja sopivan roolin.
Mielestäni on keskustelun kannalta harmillista esim. Graignerin kaltaiset trollausheitot, kun kirjoittaa omista mielipiteistään. Toteat että Benitez ei ansaitse yhtään kunniaa siitä että Torres nyt pelaa tuolla tasolla. Todellako olet tuota mieltä?