Mainos

Sahti

• 3 658
  • 10

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kiljua on valmistettu näillä sivulla jo kahden sivun verran, mutta miten tehdään sahtia? Olen päässyt kerran maistamaan aitoa pohjalaasta sahtia ja se vei kielen mennessään. Tapahtuma oli kesäiset häät ja morsian oli kotoisin jostain pohjanmaalta. Morsiammen suvussa sitten oli sahdin tekijöitä, jotka iloksemme olivat kuskanneet 70 litraa sitä ihteensä juhlapaikalle.

Kyselin tekijöiltä valmistuksesta, mutta pelkästään sen kertomiseen meni varmaa 30 minuuttia ja ainoa mitä muistan oli äärettömän monta tekovaihetta.

Eli kysymys: Osaako kukaan aidon sahdin valmistuksen, siis aidon?

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä osaan.

Olen kotoisin Kanta-Hämeestä, Suomen sahtialueen sydämestä ja olen oppinut tuon jalon juoman teon mummoltani. Ensimmäistä kertaa maistoin pari lasillista sahtia 16-vuotiaana. Myös tuon sahdin olin saanut mummoltani. Ensimmäistä kertaa tein sahtia itse muistaakseni juhannuksena -98. Sen jälkeen olen tehnyt tuota jumalten juomaa noin kymmenkunta kertaa. Sahdin teko on suhteellisen työlästä ja sitä tulee kerralla vähintään 50 litraa, joten kannattaa olla iso porukka juomassa. Tuo kun ei säily kuin max. pari viikkoa.

Tässä sahdinteko-ohjeet:

tarvikkeet:

1 kg sokeria
1 iso pussi sahtimallasta
3 kg Tuoppi-kaljamallasta.

1. Sekoita maltaat.
2. Kaada kädenlämpöistä (harmahtavaa) vettä maltaisiin niin, etteivät maltaat ole enää kuivia.
3. 4 tunnin ajan lisätään maltaisiin aina vaan lämpimämpää vettä noin puolen tunnin välein siten, että lopussa vesi on jo lähes kiehuvaa.
4. Sahtimallasta keitetään noin tunnin ajan isossa padassa ja sekoitetaan koko ajan.
5. Maltaat kouruun siivilän päälle.
6. Lämmintä vettä lasketaan maltaiden päälle 5-6 ämpärillistä.
7. Lasketaan näin syntyvä vierre pois kourusta ja kipataan maitotonkkiin.
8. Jäähdytetään vierretonkat kädenlämpöisiksi tai alle.
9. Sokeri ja n. 3 pakettia hiivaa lisätään tonkiin.
10. Annetaan käydä noin 1 viikko.
11. Kaadetaan kanistereihin.
12. Juodaan.
13. Kärsitään krapulasta.

Tämä ei välttämättä ole se aito ja oikea sahdinvalmistustapa, mutta mummollani on noin 65 vuoden kokemus sahdinteosta - ehkä jopa ylikin, hän on nyt 81-vuotias.

Teimme sahtia parin kaverini kanssa ylioppilasjuhliimme ja saimme suuret kiitokset ja kehut kaikilta vierailta. Paikallisen alkon johtaja, joka on usein ollut sahdinvalmistuksen kunnanmestaruuskisoissa tuomarina, sanoi, että tuolla sahdilla olisi päästy kolmen parhaan joukkoon.

Pariin vuoteen en ole ehtinyt sahtia tekemään kiireellisenä opiskelijana. Mummulan karjakeittiö alkaa niin ikään olemaan jo sen verta rapistunut, että saas nähdä, tuleeko sinne enää koskaan mentyä keittelemään. Perinnetaito olisi toki kiva säilyttää.

Viimeksi muokattu:

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jotain tietoa

En muista tarkkaan, mutta melko tarkkaan. Aito sahti valmistuu jotensakin näin:
Tarvitset puisen saavin, ison, ainakin 50 litran vetoisen. Saavin pohjalle olkia, pohjanpeitoksi ja toiseen kerrokseen katajan oksia.
Katajan oksia pitää olla paksumpi kerros kuin olkia.
Seuraavaan kerrokseen 20 kg sahtimaltaita ja päälle noin 2 kg ruismaltaita.
Lopuksi saavi täyteen kuumaa vettä, tai kiehuvaa vettä, tai kylmää vettä. Veden lämpötila on jokaisen "koulukunnan" oma kikka ja näistä kolmesta vaihtoehdosta on itse kokeilemalla päädyttävä itselle parhaaseen vaihtoehtoon.
Jos laitat kylmää vettä, on muutaman tunnin kuluttua ongittava saavista, noin kahdeksan-kymmenen litran kattilallinen mäskiä ja kuumennettava. Kuumennuksen jälkeen mäski lisätään takaisin saaviin ja taas kohta otetaan uusi "satsi" kuumennukseen.
Tämä mäski muhii pirtin nurkassa neljä viikkoa. Itse suosittelen alkukuummennuksien jälkeen sahtisaavin sijoittamista kylmempiin olosuhteisiin, mutta enpä tiedä. Perimätiedon mukaan naisille ja vanhuksille sahtia voi maistattaa jo kahden viikon kuluttua, mutta juomakelpoista se on vasta neljän viikon kuluttua.

Kokeilumieltä ja mukavia juominkeja toivottelee koo

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Jotain tietoa

Viestin lähetti koo

Tarvitset puisen saavin, ison, ainakin 50 litran vetoisen. Saavin pohjalle olkia, pohjanpeitoksi ja toiseen kerrokseen katajan oksia.
Katajan oksia pitää olla paksumpi kerros kuin olkia.
Seuraavaan kerrokseen 20 kg sahtimaltaita ja päälle noin 2 kg ruismaltaita.

Katajan oksat unohtuivat tuosta meikäläisen reseptistä. Ne pitää siis tuossa versiossa lisätä kouruun maltaiden joukkoon. Tosin mummoni mukaan katajan oksien vaikutus on melko olematon. Usein olemmekin tehneet sahtimme ilman katajaa ja maussa ei ole tuntunut mitään muutosta.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sistis ja Koo: Tuhannet kiitokset.

Muistan silloin häissä kuulleeni, että hyvä paikka sahdin säilytykseen on pihakaivo. Pysyy sopivan viileenä.

Täytyy aloittaa tekeminen, sillä parempaa juomaa saa hakea.

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti tombraider
Sistis ja Koo: Tuhannet kiitokset.

Muistan silloin häissä kuulleeni, että hyvä paikka sahdin säilytykseen on pihakaivo. Pysyy sopivan viileenä.

Täytyy aloittaa tekeminen, sillä parempaa juomaa saa hakea.
Älä aloita vielä sahdin panemista, sillä savun hälvettyä suomalainen kaivaa käyttöohjeen jne...
Löysin oikean Sahtireseptin kaappini kätköistä ja täydennän nyt vielä antamaani ohjetta.
Se puusaavi pitää olla pohjatapilla varustettu ja kuumennettu mäski valutetaan toiseen astiaan. Tämän astian päälle murennetaan hiiva ja sahti pannaan todellakin kaivoon käymään. Hiivan määrää en muista eikä sitä ohjeessanikaan ole, mutta kunhan "sössö" alkaa käymään, niin silloin hiivaa on tarpeeksi.
Varsinaisessa käymisastiassa tulee olla ilmareikä, jotta sahti ei happanisi. Sokerista ei minun ohjeessani puhuta mitään. enkä muista laitoinko silloin satavuotta sitten sahtikokeiluuni sokeria, mutta ei valmis juoma minusta ainakaan makeata ole.

Terveisin koo

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Yksi lisäys

Viestin lähetti Sistis

10. Annetaan käydä noin 1 viikko.
11. Kaadetaan kanistereihin.
12. Juodaan.
13. Kärsitään krapulasta.

Niin, mainittakoon että itse en ole sahdin suuri ystävä vaikka olenkin Lammin naapurista kotoisin. Tästä johtuen ehdotankin, että lisäät tuohon listaan 11. ja 12.-kohdan väliin sellaisen pointin kuin "varaudu mahaoireisiin", niitä nimittäin saattaa ilmetä ainakin jos ei ole tottunut ko tuotteeseen.

Omakohtaisista sahtikokemuksista sen verran, että tulin kerran ostaneeksi 5 litran lestin ehtaa Lammilaista, josta pystyin juomaan alle 0.5 litraa. Loppu menikin sitten velipojalle, jolle kyllä maistui.

Täältä tähän

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sahtireseptit

Sahtireseptejä tuntuu olevan yhtä monta, kuin on tekijöitäkin.

Viimeksi olen päässyt hyvää sahtia maistamaan vaimoni veljen häissä, joissa oli tarjolla sysmäläisen reseptin mukaan valmistettua 6 viikkoa käynyttä mainion makuista, aika vaaleaa sahtia.

Valitettavasti isä-ukko kerkesi kaatua raskaan työn ja toisinaan yhtä raskaiden huvien uhrina ennen kuin ehti siirtää omalta isältään oppimansa perinteisen padasjokelaisen reseptin minulle ja veljelleni. Siinä katosi iso kappale hämäläistä kansanperinnettä, sillä resepti oli kuulemma kulkenut suvussa jo melkoisen pitkään.

Silloin, kun sahti on hyvää se on todella hyvää, mutta kun se on pahaa sitä ei juo pirukaan vinkumatta. Ja tottumattomien kannattaa todellakin varautua vatsavaivoihin sekä siihen, että jalat menee alta ennen kuin itse huomaakaan olevansa humalassa. Sahti on meinaan aika salakavalaa ainetta.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti tombraider
Tosi juttu. ps. kerrotko ihan sivumennen, että missä tämä kaivo on mitä meinaat käyttää... Oli kaksoissetien 50-v synttäreillä menneenä kesänä 200 litraa sahtia. Ihan ok-maku vaikkei itselläni ollut motivaatiota sitä kunnolla kaataa. Sen voin silti sanoa, että kyllä kyseinen aine ainakin vatsan saa toimimaan...

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Re: Yksi lisäys

Viestin lähetti ervatsalo

Niin, mainittakoon että itse en ole sahdin suuri ystävä vaikka olenkin Lammin naapurista kotoisin.

Lammin sahti on venetervaa...

Itsekin olen kotoisin sahtipitäjästä, joskin meillä päin arvostetaan enemmän tuota vaaleampaa sahtia, ei siis tuota lammilaista käytettyä kotikaljaa. Tulihan tuota viime viikonloppuna häissä (ei kai vain tomb ollut samat häät?) taas pari litraa juotua, boolia taisi mennä merkittävästi enemmän. Kaivon lisäksi myös kellari on hyvä säilytyspaikka. Niin ja valmistaa en osaa, vaikka olen touhussa pari kertaa mukana ollutkin, juomisessa olen sensijaan melko etevä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Re: Re: Yksi lisäys

Viestin lähetti Taze

Lammin sahti on venetervaa...

Itsekin olen kotoisin sahtipitäjästä, joskin meillä päin arvostetaan enemmän tuota vaaleampaa sahtia, ei siis tuota lammilaista käytettyä kotikaljaa. Tulihan tuota viime viikonloppuna häissä (ei kai vain tomb ollut samat häät?) taas pari litraa juotua, boolia taisi mennä merkittävästi enemmän. Kaivon lisäksi myös kellari on hyvä säilytyspaikka. Niin ja valmistaa en osaa, vaikka olen touhussa pari kertaa mukana ollutkin, juomisessa olen sensijaan melko etevä.

Paskapuhetta! Lammin sahti on parasta. Piste! Ja se on aitoa.

Siis, jos tarkoitat tuolla vaaleammalla sahdilla tätä Sysmässä päin tehtävää harmaata kuravelliä, niin en voi muuta sanoa, kuin että hyi v***u. No makuasioista ei passaa kiistellä.

Viestin lähetti ervatsalo

Niin, mainittakoon että itse en ole sahdin suuri ystävä vaikka olenkin Lammin naapurista kotoisin. Tästä johtuen ehdotankin, että lisäät tuohon listaan 11. ja 12.-kohdan väliin sellaisen pointin kuin "varaudu mahaoireisiin", niitä nimittäin saattaa ilmetä ainakin jos ei ole tottunut ko tuotteeseen.

Juu, tuo pitää paikkaansa. Isukki on kertonut legendaa, jolloin hänelle tuli joskus vieraita työn puolesta. Isukki asui tuolloin Hattulan Tyrvännössä, jonne hän oli onnistunut hankkimaan käsittääkseni lammilaista sahtia. Tätä hän sitten tarjoili vierailleen.

Vieraat eivät olleet tottuneet sahtiin, eivätkä tienneet sitä, että tuo tuote menee erittäin hitaasti päähän ja vieläpä miltei kertarysäyksellä. No vieraat olivatkin juoneet muutaman litran sahtia ja uhonneet kovasti: "Eihän tämä mene päähän!"

No jostain syystä sitten porukka sai idean, että lähdetään Lammille juopottelemaan Lamminhoviin. Eipä siinä, porukka sai kuskin ja lähti Tyrvännöstä kohti Lammia. Hauhon kohdalla olikin sitten jouduttu pysähtymään oksentamaan, kun sahti oli jysähtänyt kerralla päähän ja heittänyt myös pakin sekaisin. Lammille päästyään äijät eivät olleet enää kyenneet nousemaan autosta. Joten ei muuta, kuin takaisin Hattulaan. Aamulla isukki oli herännyt kummaan kolinaan, joka kuului pesuhuoneesta. Siellä oli toinen vieraista kalsaripyykillä. =)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy