Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 142 119
  • 24 186

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko mahdollista, että "ulkomaalaistaustaisuus" on endogeeninen muuttuja? Uhrit raportoivat herkemmin nämä ulkomaalaistaustaiset, koska rikoksen tekijä ei ole lähipiiristä.
Sitäkin voi miettiä, kuinka iso kynnys vastaavasti maahanmuuttajataustaisella naisella on ilmoittaa lähipiirin tekemästä raiskauksesta, kun kokemus esim. poliisin tai oikeuslaitoksen puolueettomuudesta lähtömaassa ei välttämättä ole kovin positiivinen. Tai kulttuurillinen aspekti, jossa avioliitossa tehty pakottaminen ei välttämättä olekaan raiskaus, joten siitä ei kannata ilmoittaa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Puhutko nyt tuomituista vai epäillyistä?
Jos aukaiset sen postaamani linkin ja luet sen, niin siellä se kerrotaan.

Onko mahdollista, että "ulkomaalaistaustaisuus" on endogeeninen muuttuja? Uhrit raportoivat herkemmin nämä ulkomaalaistaustaiset, koska rikoksen tekijä ei ole lähipiiristä.
Eikö tuo sama logiikka päde myös ulkomaalaisiin. Heidän - tarkoitan islamilaistaustaista - parisuhteissaanhan sitä mahdollisesti vieläkin enemmän raiskataan puoliso, kun nainenkin on kasvanut kulttuurissa jossa on tapana, ja suorastaan velvollisuus avioliitossa, että jos mies haluaa seksiä, niin sitä on saatava. Eikä sitä parisuhderaiskausta kenellekään ilmoiteta. Suomalaiset tasa-arvon mallimaan naiset sen sijaan oletettavasti varmaankin helpommin ilmoittavat tuollaiset parisuhderaiskaukset, kun tietävät, ettei siihen raiskaukseen miehellä ole mitään oikeutta. Puskaraiskaukset nyt luulisi ilmoitettavan samalla tavoin poliisille, riippumatta tekijän kansallisuudesta. Eli siis asia voi olla ennemminkin niin, että tuo tilasto itse asiassa vain kaunistaa lukemia, ulkomaalaissyntyisten kannalta. Tämä on toki tässä kohtaa samanlaista mutua, kuin perunankin arvelut tässä asiassa.

Miten tämä 40 % hajaantuu eli kuinka moni on "oikeita" mamuja ja kuinka moni vain turisteja. Onko siellä yhden henkilön piikkejä eli suorittaako yksi ja sama henkilö useita kymmeniä raiskauksia? Kuinka suuri osa maahanmuuttajista raiskaa, onko tämä "40 % “ vain pieni joukko ihmisiä... Tässä muutama kysymys.
Suomalaistenkin kohdalla on niin, että taparikolliset ja jo entuudestaan vankilassa istuneet tekevät enimmät vakavat rikokset. En näe asiassa suurta eroavaisuutta, rikokset eivät jakaudu tasaisesti eri tekijöiden välillä. Ulkomaalaisraiskaajat ovat joko hyvin aktiivisia verrattuna suomalaisiin taparikollisiin tai sitten ulkomaalaisten pieni vähemmistö on suhteellisesti (pian jo absoluuttisestikin, ainakin raiskausrikoksissa, kuten aiemmassa postauksessa esitinkin) suurempi kuin suomalaisten rikollisten vähemmistö. Tilastojen mukaan somalit erityisen paljon tekevät noita ryöstöjä, tosin on siellä eräitä muitakin kansallisuuksia "hyvin" edustettuina. Vaikea on kyllä uskoa, että esimerkiksi Somaliasta käytäisiin Suomessa lomalla ja raiskaus- ja ryöstötilastot sen vuoksi ovat mitä ovat. Tai mistäs sen tietää, jos vaikka Puuhamaan mainoksen ja siinä Mikko Alatalon rallattelema "Puuhamaa on paras paikka.." on kovakin hitti Somalian savimajoissa ja sen vuoksi Suomeen on aivan pakko päästävä lomailemaan. Ratkeaisikohan ongelma siis lähettämällä Mikko Alatalo Somaliaan?
 
WTC:n jälkeen taidettiin kysyä amerikkalaisilta parin islamilaisen maan pommittamisesta maantasalle? Oikeutus taisi olla aika lähellä 100 prosenttia.

Vai onko se itsemurha siinä itsemurhapommituksessa se hyihyi-kohta?

Vähän sikäli huono vertaus, koska siinä oli kansaa kiihottanut juuri tuhoisin terroristi-isku ikinä. Todennäköisesti korkea prosentti olisi jokaisessa maassa, joka tuollaisen kohtaa. Samoin se olisi siellä tohjoksi pommitetussa maassakin. Muutoinkin on vähän huono verrata itsemurhapommituksia, koska ne eivät läheskään aina korreloi kohteineen heidän koko kansansa tahtoa, vaan pääsääntöisesti ne on pienen ryhmän itselleen oikeuttamia iskuja. Sotatoimet puolestaan käy harvoin vain pienen piirin kautta, joskin pahimmillaan juuri yhdysvalloissa sotapäätös tehdään erittäin pienen piirin sisällä.

Viisaampaa olisi pohtia sitä, olisiko länsimaissa yleisesti yhtä korkea prosentti omaan kysymykseesi, ottaen huomioon alkuperäisen viestin mitä kritisoit. Voisi toki ollakin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kun ottaa huomioon maahanmuuton hyvin kompleksisen luonteen ja maahanmuuttajien erittäin hajautuneet taustat niin vähän tuntuu tosiaan surkialta notta keskustelu tässä aihepiirissä lähinnä keskittyy pääkaupunkiseudun raiskaustilastoihin (raiskauksia mitenkään sinänsä vähättelemättä erityisen vastenmielisenä rikoksena - ylipäänsä mukavaa miten muuten pers-suomalaiset yhdistävät islamofobiaansa esimerkiksi homojen ja naisten oikeuksien puolustamisen, mitkä itsessään valtaisan myönteiset asiat yleensä näissä sinimustissa piireissä ovat vähemmällä ylistämisellä). Kun itse olen sitä mieltä, että maahanmuuttoa tulee lisätä voimakkaasti aivan lähivuosina (itse asiassa mieluiten heti vaikka taloustilanne onkin haastava) niin tuntuu aika uuvuttavalta, että keskustellaan vähemmistön vähemmistön vähemmistöstä eli raiskaavista somaleista yms. kai pohjimmiltaan. Ei siinä paljon paina edessä oleva demografinen kriisi kun mietitään onko islam raiskaususkonto ja loka lentää edes ja takaisin.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Suomessakin alkaa nimittäin olemaan töitä, joita alkuperäisväestö ei mielellään tee. Tämä on seurausta siitä, että myös syrjäseutujen asukkaat hakeutuvat vähintään keskiasteen koulutukseen oppivelvollisuuden päätyttyä.
Onko se sitten oikein, että tänne tuodaan ihmisryhmiä joiden tehtävänä on tehdä ne meidän "paskaduunit" joita alkuperäiset eivät suostu tekemään? Mun mielestä tuollainen ajattelu on jo melko rasistista, etten sanoisi kolonalistista. Ei se ainakaan minun mielestäni ole mitenkään päin oikein, että tänne tuodaan sivistymätöntä väkeä tekemään vain se työ mitä kukaan muu ei viitsi tehdä.

Entäs sitten kun elintaso näidenkin ryhmien keskuudessa nousee eivätkä hekään suostu enää tekemään kaikkia huonompia töitä. Keitä tänne sitten tuodaan?
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Sitäkin voi miettiä, kuinka iso kynnys vastaavasti maahanmuuttajataustaisella naisella on ilmoittaa lähipiirin tekemästä raiskauksesta, kun kokemus esim. poliisin tai oikeuslaitoksen puolueettomuudesta lähtömaassa ei välttämättä ole kovin positiivinen. Tai kulttuurillinen aspekti, jossa avioliitossa tehty pakottaminen ei välttämättä olekaan raiskaus, joten siitä ei kannata ilmoittaa.

Tuo on myös varmasti mahdollista, pointti silti säilyy. Datasetti on korruptoitunut/huono, joten siitä ei voi tehdä tilastollisesti merkittäviä päätelmiä?

Raiskaus on hirveä asia, koska siinä ryöstetään ihmisen/yksilön oikeus hallita omaa kehoa. Rikos on hyvin fyysinen, mutta entä henkiset raiskaukset? Rasistisesta lausonnut / kansankiihotukset voidaan nähdä henkisenä raiskauksena - rasistihan "ryöstää ihmisen vapauden", koska tuomitsee toisen ihmisen, koska toinen ihminen sattuu kuuluumaan johonkin kulttuuriin/rotuun/väriin. Pitäisivätkö siis myös rasistit karkottaa (jos mahdollista) vai eikö henkinen raiskaus ole niin paha asia?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Islamin usko on väkivaltainen. Sitä toteutetaan väkivaltaisesti joka päivä ja sen edustajat puhuvat avoimesti islamilaisesta maailmasta. Se, että maltillisiakin muslimeita löytyy ei poista sitä tosiasiaa, että muslimeita, jotka ovat valmiita kuolemaan uskonsa puolesta löytyy huolestuttavan paljon.

Kristinusko oli väkivallan uskonto noilla kriteereillä historiallisesti aivan hiljattain. Osin se ainakin ajatusten tasolla on sitä vieläkin eräissä piireissä. Islam on kristinuskoa 600 vuotta nuorempi - katsotaanko 600 vuoden päästä uudelleen? Vaikea nähdä uskontoa tässä olennaisena tekijänä, epäilemättä kysymys on pitkälti sosiologinen ja myös reaalipoliittinen (siinä mielessä että ainoa tapa edetä kohti demokratisoitumista ovat useimmissa maissa islamilaiset liikkeet, kun taas länsi tukee vallassa olevia korruptoituneita harvainvaltoja). Ongelmaa ei varmasti helpota se, että modernisaation ensi vaiheissa identiteetti-politiikka ja vastakkainasettelu ovat suorimpia teitä kansanjoukkojen ja niitä johtavien keskiluokkaisten ryhmien suosioon. Tässä siis Muhammedin höpinöitä olennaisempaa lienee ihan vain taistelu yhteiskunnallisesta vallasta ja länsivastaisuuden valjastaminen kamppailun moottoriksi.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
keskustelu tässä aihepiirissä lähinnä keskittyy pääkaupunkiseudun raiskaustilastoihin... itse olen sitä mieltä, että maahanmuuttoa tulee lisätä voimakkaasti aivan lähivuosina Ei siinä paljon paina edessä oleva demografinen kriisi kun mietitään onko islam raiskaususkonto ja loka lentää edes ja takaisin.
Pääkaupunkimme tilanne on sikäli hyvä kohde arvioida, siellä kun enemmän ihmisiä ja myöskin ulkomaalaisia, näin yksittäiset teot eivät pääse vaikuttamaan tilastoihin niin suuresti. Kyllähän ryöstöissä ja kiristyksissäkin se ulkomaalaissyntyisten prosenttilukema on hurja, 31,8 %. Ongelma koskee siis todellakin muutakin kuin somalien tekemiä raiskauksia, työvoimapula, jonka verukkeella heitä tänne paljolti otetaan, se vasta surkeassa jamassa on. Huoltotaseemme paranemiseen ulkomaalaisten avulla en usko päästävän.. koskaan! Tai ainakaan sataan vuoteen. Heidän kun pitäisi työllistyä vähintään yhtä paljon kuin syntyperäisten suomalaistenkin, jotta huoltotase paranisi, kuka siihen uskoo?

Tämän lisäksi Suomessa ekologinen jalanjälki on usein moninkertainen verrattuna siihen mitä se tulijan lähtömaassa oli. Maapallokin siis kärsii maahanmuutosta Suomeen. Demografista kriisiä pidän itse asiassa hyvänä asiana. Linkolan kanssa kun olen tässä asiassa samaa mieltä (aika monessa muussa asiassa eri mieltä), että täällä on jo nyt liikaa ihmisiä. Ei jatkuva väestönkasvu ja talouskasvu saa olla loputtomasti kaiken edelle menevä missio.

Ei se ainakaan minun mielestäni ole mitenkään päin oikein, että tänne tuodaan sivistymätöntä väkeä tekemään vain se työ mitä kukaan muu ei viitsi tehdä.
Kyllähän tämä on sivistyneempi versio ammoisesta orjakaupasta. Nyt sentään maksetaan 8 e/h, vaikka tulijalla olisi yliopistokoulutus, harvoin tosin on.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Linkolan kanssa kun olen tässä asiassa samaa mieltä (aika monessa muussa asiassa eri mieltä), että täällä on jo nyt liikaa ihmisiä.

Tähän asiaan on ihan yksinkertainen apukeino. Kerätkää vaan porukka kasaan Linkkolan kanssa niin minä voin toimittaa sponsoritarroin vaustetut köydet ihan ilmaiseksi.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tähän asiaan on ihan yksinkertainen apukeino. Kerätkää vaan porukka kasaan Linkkolan kanssa niin minä voin tuoda sponsoritarroin vaustetut köydet ihan ilmaiseksi.
Tartun trollin provoon, kun sitä niin kovasti näemmä haluaa ja jo aiemmin sitä yritti mutten tarttunut.

En ole missään kohtaa sanonut, että ketään pitäisi tappaa. Ei maahanmuuttajia eikä ketään suomalaistakaan. Olen sitä mieltä, että syntyvyys on Suomessa nyt ekologisesti paremmalla tasolla kuin se oli esimerkiksi vuonna 1947. Myös ekologisesti, yhteiskuntarauhan ja rikollisuuden kannalta olisi tilastojen mukaan parempi jos tänne ei hirvittävästi tiettyjen maiden ihmisiä tuotaisi. Tai jos tuodaan, niin palautetaan takaisin heti jos syyllistyvät vakaviin rikoksiin. Tuota palautustahan ei kylläkään tehdä juuri koskaan. Kuollut kirjain.

Erittäin läheinen sukulaiseni toimii maahanmuuttovirastossa töissä ja saan kuulla paljon tarinoita siitä menosta siellä. Nykyinen iso ongelma on esimerkiksi se, että valkovenäläiset saapuvat Suomeen ja tekevät siinä ajassa erittäin paljon omaisuusrikoksia ja ryöstöjä. Heidän suorittamansa shoppailuturvapaikanhakureissut lienevät pahinta laatua tuolla saralla. Istuvat heistä monet sitten aikansa vankilassa ja palaavat hyvissä rahoissa takaisin kotomaahansa. Tuo on kuulemma suorastaan trendi nyt.

Onhan se ikävä kuulla semmoisiakin tarinoita, että joku irakilainen nuori nainen saa kuulla, että turvapaikkaa ei ole myönnetty, että palaa sinne mistä tulitkin. Kidutuksenkin kohteena kotimaassaan ollut (tosin poliisihan on kertonut, etä mamut saattavat usein liioitellakin näissä asioissa saadakseen varmemmin turvapaikan), hermot riekalaina pitkään ollut, joutuu sitten tuonlaiseen tilanteeseen.

Toinen tuttavani toimiikin sitten maahanmuuttajien kotouttajana ja sieltä saa siten kuulla niiden tarinoita, jotka ovat saaneet luvan jäädä tänne. Yksittäisistä tapauksistahan ei saa toki puhua mutta noin yleisiä linjoja ovat kertoneet, kun ruohonjuuritasolla näkevät sen todellisuuden.

No, eipä nuo enää tähän asiaan varsinaisesti liity...
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
työvoimapula, jonka verukkeella heitä tänne paljolti otetaan, se vasta surkeassa jamassa on. Huoltotaseemme paranemiseen ulkomaalaisten avulla en usko päästävän.. koskaan! Tai ainakaan sataan vuoteen. Heidän kun pitäisi työllistyä vähintään yhtä paljon kuin syntyperäisten suomalaistenkin, jotta huoltotase paranisi, kuka siihen uskoo?

Lueppa oma kirjoituksesi ajatuksella uudestaan. Miten me voimme päästä tilanteeseen, jossa huoltotaseemme "käyrä" kääntyisi nousuun, kun on sinun kaltaisia ihmisiä, jotka jo valmiiksi asenteellisesti ilmoittavat, etteivät usko ulkomaalaistaustaisten olevan vastaus tähän "käyrän" nostamispyrkimyksiin. Miten sinä nostaisit meidän huoltotaseemme tasoa?

Onko se sitten oikein, että tänne tuodaan ihmisryhmiä joiden tehtävänä on tehdä ne meidän "paskaduunit" joita alkuperäiset eivät suostu tekemään? Mun mielestä tuollainen ajattelu on jo melko rasistista, etten sanoisi kolonalistista. Ei se ainakaan minun mielestäni ole mitenkään päin oikein, että tänne tuodaan sivistymätöntä väkeä tekemään vain se työ mitä kukaan muu ei viitsi tehdä.

Kyllähän tämä on sivistyneempi versio ammoisesta orjakaupasta. Nyt sentään maksetaan 8 e/h, vaikka tulijalla olisi yliopistokoulutus, harvoin tosin on.

No niin. Onko kyse todellakin orjakaupasta, kun tämä nykyajan "orja" itse hakeutuu tänne töihin. Vielä sellaisella ajatuksella, että elintaso tulisi todennäköisesti olemaan parempi, kuin lähtömaassa. Missä kohtaa tässä täyttyy orjuuden tunnusmerkit? onko länsi onnistunut jotenkin kääntämään järjestelmä ihan ylösalaisin, jossa "orjakauppa" on ulkoistettu itse "orjille"? Tuovat itse itsensä kahleissa länteen, jossa heillä ei ole mitään sanaa omasta elämästään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pääkaupunkimme tilanne on sikäli hyvä kohde arvioida, siellä kun enemmän ihmisiä ja myöskin ulkomaalaisia, näin yksittäiset teot eivät pääse vaikuttamaan tilastoihin niin suuresti. Kyllähän ryöstöissä ja kiristyksissäkin se ulkomaalaissyntyisten prosenttilukema on hurja, 31,8 %. Ongelma koskee siis todellakin muutakin kuin somalien tekemiä raiskauksia, työvoimapula, jonka verukkeella heitä tänne paljolti otetaan, se vasta surkeassa jamassa on. Huoltotaseemme paranemiseen ulkomaalaisten avulla en usko päästävän.. koskaan! Tai ainakaan sataan vuoteen. Heidän kun pitäisi työllistyä vähintään yhtä paljon kuin syntyperäisten suomalaistenkin, jotta huoltotase paranisi, kuka siihen uskoo?

Tämän lisäksi Suomessa ekologinen jalanjälki on usein moninkertainen verrattuna siihen mitä se tulijan lähtömaassa oli. Maapallokin siis kärsii maahanmuutosta Suomeen. Demografista kriisiä pidän itse asiassa hyvänä asiana. Linkolan kanssa kun olen tässä asiassa samaa mieltä (aika monessa muussa asiassa eri mieltä), että täällä on jo nyt liikaa ihmisiä. Ei jatkuva väestönkasvu ja talouskasvu saa olla loputtomasti kaiken edelle menevä missio.

No, mitähän tuohon nyt sanoisi? Ensinnäkin kai sen, että mitä ilmeisimmin saamme sitten empiirisesti nähdä miten tulee käymään - siirtyykö Suomi hallitusti ja järkevästi radikaalisti huonontuneen huoltosuhteen maaksi vaiko lopulta putoamme kahden tuolin väliin eli lisäämme voimakkaasti siirtolaisuutta ilman mitään suunnitelmallisuutta vasta kriisin puhkeamisen jälkeen ilman suurta harkintaa tai järjenkääyttöä. Oma vaihtoehtoni eli siirtolaisuuden voimakas lisääminen jo tässä vaiheessa (enkä puhu siis turvapaikanhakijoista, jotka ovat täysin marginaalinen ryhmä tässä kysymyksessä) sekä äärimmäisen merkittävä panostamainen reaalisesti kotouttaviin rakenteisiin, ei ainakaan tule toteutumaan. Mitä sitten tulee Linkolan "visioihin" niin en oikein usko, että Suomen eläköityminen tulee tilannetta radikaalisti "parantamaan" eli murskaamaan suomalaisen modernin yhteiskunnan alkaen (eikä niinkään niihin lopettaen) sen vapaamielisistä rakenteista. Mutta, kuten sanottu, saamme varmasti todistaa sen mihin siunauksellisuuteen johtaa tämä pers-suomalaisuuden aalto, joka nyt "pelastaa" Suomen siltä vaihtoehdolta, mikä ei olisi koskaan muutenkaan toteutunut samalla estäen kaiken järjellisen varautumisen huoltosuhteen romahtamiseen.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tartun trollin provoon, kun sitä niin kovasti näemmä haluaa ja jo aiemmin sitä yritti mutten tarttunut.

Älä nyt viitsi puhua paskaa. Et vain keksinyt mitään nasevaa sanottavaa, kun huomasit kuinka pieneksi rikokseksi raiskaus Suomessa luetaan tuomittujen rangaistusten perusteella.

Eikä tämäkään mikään trollaus ole. Elämä on valintoja ja jos sinun mielestäsi maailmassa on liikaa ihmisiä, niin itsemurhan tekeminen auttaa varmasti asiaan. Linkola tosin voisi olla sanojensa mittainen mies ja aloittaa maailmanpelastamisen itsestään ja muut pikku linkolat voivat sitten mennä jonon jatkoksi.
 

CaGe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No niin. Onko kyse todellakin orjakaupasta, kun tämä nykyajan "orja" itse hakeutuu tänne töihin. Vielä sellaisella ajatuksella, että elintaso tulisi todennäköisesti olemaan parempi, kuin lähtömaassa. Missä kohtaa tässä täyttyy orjuuden tunnusmerkit? onko länsi onnistunut jotenkin kääntämään järjestelmä ihan ylösalaisin, jossa "orjakauppa" on ulkoistettu itse "orjille"? Tuovat itse itsensä kahleissa länteen, jossa heillä ei ole mitään sanaa omasta elämästään.

Tietyllä tavalla kyllä. Sen sijaan että että teet työtä herrallesi ja hän ruokkii sinua, teet työtä herrallesi ja ruokit itseäsi. Ilmiö tunnetaan nimellä "Wage Slavery".
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Toinen tuttavani toimiikin sitten maahanmuuttajien kotouttajana ja sieltä saa siten kuulla niiden tarinoita, jotka ovat saaneet luvan jäädä tänne. Yksittäisistä tapauksistahan ei saa toki puhua mutta noin yleisiä linjoja ovat kertoneet, kun ruohonjuuritasolla näkevät sen todellisuuden.

Niin, herää kysymys, että onko tällaiset ihmiset tehtäviensä tasalla? Jos sieltä jotain ihan kauhukertomuksia kuulee ja ilmenee, että näiden ongelmatapausten sopeutuminen yhteiskuntaan ei ole onnistunut, niin kuka on tehnyt huonoa työtä (eli tuhlaa meidän yhteiskunnan varoja)? Jos vanhus jää vanhainkodissa ilman hoitoa, niin kait se on aivan selvästi osoitettavissa hoitajien syyksi (vaikka todellinen syy voi olla määrärahoissa), miten tämä asia muuttuu, jos kyseeseen otetaan maahanmuuttajien huono sopeutuminen yhteiskuntaan?
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Tietyllä tavalla kyllä. Sen sijaan että että teet työtä herrallesi ja hän ruokkii sinua, teet työtä herrallesi ja ruokit itseäsi. Ilmiö tunnetaan nimellä "Wage Slavery".

No mutta, jos me tällaiseen lähdetään, niin onhan meillä "orjia" ihan omasta takaa Suomessa (osaa heistä kutsutaan vuokratyöntekijöiksi). Ei tällaista argumenttia voida käyttää pelkästään maahanmuuttopolitiikkaa vastaan. Lisäksi jos tuollainen ongelma todella on, niin ammattiliitot olisi kaiketi vastaus nykyaikaiseen orjuutukseen =)
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Miten me voimme päästä tilanteeseen, jossa huoltotaseemme "käyrä" kääntyisi nousuun, kun on sinun kaltaisia ihmisiä, jotka jo valmiiksi asenteellisesti ilmoittavat, etteivät usko ulkomaalaistaustaisten olevan vastaus tähän "käyrän" nostamispyrkimyksiin. Miten sinä nostaisit meidän huoltotaseemme tasoa?

Ulkomaalaistaustaisella ja "ulkomaalaistaustaisella" on eroja, vaikka yhteistyötä, ystävyyttä, avunantoa, suvaitsevuutta ja kaikkien kulttuurien tasavertaisuutta aikoinaan korostaneilla lastenohjelmilla kasvatetut ihmiset eivät pysty tätä hyväksymään. Maahanmuuton absoluuttinen määrä Suomessa vuonna 2008 Lähi-Idästä tai Pohjois/Itä-Afrikasta on yli 10 000 henkilöä. Tähän ei lasketa siis EU:n alueelta muuttaneita, opiskelijoita, Suomen kansalaisten kanssa avioituneita tai työperäisiä maahanmuuttajia.

Viime vuonna saapuneiden 4000:n humanitaarisen maahanmuuttajan perhekoko vaihtelee 3:sta 42:een henkilöön. Lopullinen maahanmuuttajien määrä on siis varmasti yli 12 000. Noin joka neljäs humanitaarisista syistä oleskeluluvan saanut on afrikkalainen, joista 90% on luku- ja kirjoitustaidottomia. He eivät käytännössä voi koskaan työllistyä Suomen kaltaisessa tietoyhteiskunnassa kuten viime vuosikymmenen nousikausi todistaa. Edes nousukaudella Suomi ei löytänyt töitä humanitaarisille maahanmuuttajille, jotka ovat saapuneet ilman koulutusta Itä-Afrikasta. Miten tämä voisi onnistua seuraavan suuren laman kynnyksellä? Samoin on heidän sukulaistensa, ja perhesyistä maahan seuraavina vuosina tulevat ovat, afrikkalaisten suurten perhekokojen vuoksi, useammin juuri Afrikasta. Kun tänä vuonna oleskeluluvan saa kriisialueilta (jotka ovat 100% muslimimaita) 6000 - 10 000 henkilöä, heitä seuraa 18 000 - 40 000 perheenyhdistäjää vuosittain samoista maista.

Kehittyvien maiden maahanmuuttajat ovat keskimäärin huomattavasti nuorempia kuin kantaväestö. Globaalisti eniten ongelmia on maissa, joissa on runsaasti 1-25 vuotiaita poikia ja miehiä, joilla ei ole mitään tekemistä. Voimme siis kuvitella tilanteen, jossa länsimaisen valtion väestöstä on maahanmuuttajia vain 20% mutta nuorten miesten osuudesta väestössä heitä on jopa puolet, eikä heillä ole mitään tekemistä. Lisäksi monikulttuurinen vastakkainasettelu estää minkäänlaisen integroinnin, ja omituinen vasemmisto-islam -klikki, jota yhdistää lähinnä viha Yhdysvaltoja ja valkoista miestä kohtaan, takaa sen etteivät nämä nuoret tule olemaan järin kiitollisia ympäröivälle yhteiskunnalle.

No niin. Onko kyse todellakin orjakaupasta, kun tämä nykyajan "orja" itse hakeutuu tänne töihin.

Esimerkiksi Lex-Thors määrittelee, että oleskeluluvan saanut henkilö voi hakea välittömästi töitä. Tätä lakia koko Eduskunta kannatti innoissaan. Kuitenkin niistä joiden työllistyminen on vaikeaa, eli humanitaarisella perusteella oleskeluluvan saaneista, 80% on hävittänyt matkustusasiakirjansa ja passinsa eikä Suomessa tiedetä laisinkaan keitä he ovat.

Kuinka todennäköisenä pidämme työllistymistä sellaisella henkilöllä, joka ei suostu kertomaan kuka hän on, aivan sama onko hän kantasuomalainen tai vaikka marsilainen? Kuvitteleeko kukaan joka lukee tätä saavansa töitä, jos ei kertoisi potentiaaliselle työnantajalle minkä ikäinen tai kuka on, puhumattakaan koulu- tai työtodistuksista.
 

CaGe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mutta, jos me tällaiseen lähdetään, niin onhan meillä "orjia" ihan omasta takaa Suomessa (osaa heistä kutsutaan vuokratyöntekijöiksi). Ei tällaista argumenttia voida käyttää pelkästään maahanmuuttopolitiikkaa vastaan. Lisäksi jos tuollainen ongelma todella on, niin ammattiliitot olisi kaiketi vastaus nykyaikaiseen orjuutukseen =)

Tarkoitus ei ollut argumentoida maahanmuuttopolitiikan puolesta tai vastaan vaan yksi kohta edellisestä kirjoituksestasi tarttui silmään.

En jaksa ottaa kantaa keskusteluun sillä täällä vääntävät kättä sellaisest osapuolet jotka eivät ikänä tule pääsemään sopuun. Vastaan lyhyesti ketjun aiheeseen että monikulttuurisuus on rikkaus kunhan kunnioitusta vierasta kulttuuria kohtaan on (molemmilta) ja asia hoidetaan järkevästi alusta alkaen (sopeutuminen ym.).
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No mutta, jos me tällaiseen lähdetään, niin onhan meillä "orjia" ihan omasta takaa Suomessa (osaa heistä kutsutaan vuokratyöntekijöiksi).

Hieman off topic, mutta kovan nousukauden aikana ainakin meikäläisen alalla iso osa duunareista hakeutui nimenomaan vapaa-ehtoisesti vuokrafirman palvelukseen voidakseen itse ns. valikoida työvuoronsa paremmin jne. multakin on lähtenyt pari hyvää tekijää, jotka kummatkin ovat itse oma-aloitteisesti ottaneet nyt yhteyttä, että josko olisi töitä... sitä voidaan nyt kysyä että kannattiko..

Mutta asiaan, puhtutaan että on yliopistokoulutus.. on varmaan mutta kuinka verrattavissa se on tasoltaan sivistyneen länsimaan (vastaanottajamaan kanssa), ja kuten aikaisemmin jo laitoin, että eihän noista kriisipesäkkeistä ne huono-osaisimmat pakoon lähde ensimmäisinä, heillä kun ei ole resursseja moiseen...

Kyllä mielestäni näitä avun tarpeessa olevia ihmisiä pitää pystyä auttamaan kestävän kehityksen nimissä. Se että lennätetää muutama tuhat tänne, vaiko autetaan kymmeniä, jollei satoja tuhansia paikallisesti omassa kotimaassaa olisi kaikkien kannalta parempi...
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
monikulttuurisuus on rikkaus kunhan kunnioitusta vierasta kulttuuria kohtaan on (molemmilta) ja asia hoidetaan järkevästi alusta alkaen (sopeutuminen ym.).
Olen kyllä tismalleen samaa mieltä mutta kun asioita ei nyt hoideta järkevästi ja tietyt tulijat eivät kunnioita vieraan kulttuurin tapoja tilastojen valossa lähimainkaan siihen malliin kuin pitäisi, niin siitähän se ongelma kumpuaakin. Kovin harva maahanmuuttokriittinen lienee nykypäivän Suomessa sellainen, joka pitää itseisarvoisesti "neekerit takaisin Afrikkaan" -argumentointia, vaan kyllä syyt ovat rationaalisemmat.

Niin, herää kysymys, että onko tällaiset ihmiset tehtäviensä tasalla? Jos sieltä jotain ihan kauhukertomuksia kuulee ja ilmenee, että näiden ongelmatapausten sopeutuminen yhteiskuntaan ei ole onnistunut, niin kuka on tehnyt huonoa työtä
Siitähän tässä osittain on kyse, kriittinen maahanmuuttopolitiikka on sitä, että kritisoidaan sitä, miten maahanmuuttopolitiikkaa hoidetaan. Se ei siis ole sitä, että "neekerit raiskaa" ja siinä se argumentointi. Vaan mitä siinä voi tehdä jos kotoutetaan ja silti tietyt tulijat kantavat mukanaan kulttuurillista taustaansa niin hyvässä, kuin pahassakin. Ja mielestäni tilastojen valossa se pahuus on liiallista. Ei se naisenalistamiskulttuuri ja väkivaltakulttuuri häviä yhtäkkiä, kun he tulevat Suomen rajojen sisäpuolelle ja pidetään joku kotouttamiskurssi, jossa kerrotaan, että meillä länsimaissa vallitsee miehen ja naisen välinen tasa-arvo ja pitää olla kiltisti. On aika naiivia kuvitella, että semmoinen kotouttamiskurssi ongelmaa poistaisi, lieventää se sitä toki voi, mutta mielestäni ei riittävästi, ei ainakaan nykynäyttöjen perusteella.

Aika mielenkiintoista ja mielestäni rasistista Tsekki77:lta verrata maahanmuuttajia vanhainkotipotilaisiin, jotka ovat holhouksen alaisia ja täysin kykenemättömiä huolehtimaan itsestään ja joiden ÄO lienee todella matala. Tuo on se ongelma, että mamukritiikittömät ajattelevat, että jos maahanmuuttaja tekee vakavan rikoksen, syy on suomalaisten. Mitä jos pääsyy kuitenkin on heidän rikollisemmassa ja naista alistavammassa kulttuurissaan.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Ulkomaalaistaustaisella ja "ulkomaalaistaustaisella" on eroja, vaikka yhteistyötä, ystävyyttä, avunantoa, suvaitsevuutta ja kaikkien kulttuurien tasavertaisuutta aikoinaan korostaneilla lastenohjelmilla kasvatetut ihmiset eivät pysty tätä hyväksymään.

Mitäköhän sä tällä haluat sanoa ja kenelle? =) Etkö itse sitten ollut tuon (mielestäsi ilmeisesti propagandakoneiston) uhri? Jos et, niin samalla viivalla ollaan. Itse meinaa tuli lastenohjelmat aikanaan katsottua natomaassa ja vasta myöhemmin muutettua/palattua tänne Suomeen.

joista 90% on luku- ja kirjoitustaidottomia. He eivät käytännössä voi koskaan työllistyä Suomen kaltaisessa tietoyhteiskunnassa kuten viime vuosikymmenen nousikausi todistaa. Edes nousukaudella Suomi ei löytänyt töitä humanitaarisille maahanmuuttajille, jotka ovat saapuneet ilman koulutusta Itä-Afrikasta. Miten tämä voisi onnistua seuraavan suuren laman kynnyksellä?

Niin, miten se voisi onnistua? Voisiko asennemuutos olla ihan ensimmäisenä paikallaan. Ei nähdä tätä ongelmana, vaan mahdollisuutena. Suomessa ei varmaan ole ihan mahdotonta järjestää koulutusta (osana sopeuttamisprosessia), jolla nämä kynnysongelmat ratkaistaan. Sen jälkeen meillä onkin valmista massaa työmarkkinoille.

Tässä tullaan siihen kysymykseen, että kumpi on kannattavampaa. Panostaa todella siihen sopeutumiseen kaikilta osin, jolloin voidaan saada suuri massa tuottavaa työtä tekeviä ihmisiä/asukkaita/kansalaisia, vai puolihuolimattomasti vähän sinnepäin sopeutetaan (pienemmillä resursseilla) ja loppupeleissä maksetaan ongelmista paljon enemmän, kuin kunnon sopeuttamisesta (joka siis ennen pitkää alkaa maksamaan itseään takaisin).
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
WTC:n jälkeen taidettiin kysyä amerikkalaisilta parin islamilaisen maan pommittamisesta maantasalle? Oikeutus taisi olla aika lähellä 100 prosenttia.

Vai onko se itsemurha siinä itsemurhapommituksessa se hyihyi-kohta?

Ei - minulle on yksi hailee kuinka itsemurhan tekevät kunhan eivät siinä sivussa tapa kymmeniä tai satoja sivullisia. Toisaalta sama pätee myös läntisiin demokratioihin, voimankäytön tulee olla perusteltua ja siihen voidaan minusta turvautua vasta siinä vaiheessa kun mitään muuta keinoa ei ole käytössä, esim. Irakin tapauksessa näin ei tehty.

Jos kuitenkin tehdään kysely johon noukitaan kansalaisia kymmenestä läntisestä maasta niin normioloissa* (ei siis WTC:n kaltaisen tilanteen jälkeen, jolloin etenkin Yhdysvalloissa vihanlietsonta sai hurmoshenkisä ja kuvottavia piirteitä) tehdään kysely, onko oikeutettua pommittaa islamilaiset maat kivikasoiksi? Jotenkin epäilen, että kovinkaan monessa maassa ehdottomia kyllä vastauksia ei tule useita kymmeniä prosentteja. Voi toki olla väärässä mutta näin uskon, ja tämä viha mikä monissa muslimeissa kytee - ei siis kaikissa - on minusta otettava huomioon kotouttamisohjelmissa kuin myös tukiprojekteissa joita kyseisissä maissa harjoitetaan. Näin tarkasteltuna ehkäpä NATO:n tai Yhdysvaltojen harjoittamat "tukiprojektit" eivät aina onnistu parhaalla mahdollisella tavalla kun taasen suomalaiset selviytyvät keskimääräistä paremmin myös sellaisissa pesäkkeissä joissa osallisena konfliktissa on muslimeja. Jokainen voi miettiä syitä miksi näin on.

vlad.


*: Toki voidaan miettiä kuinka monessa islamilaisessa maassa vallitsevat normiolot, mutta hyvin monessa epävakaiset olot juontavat juurensa loppujen lopuksi johonkin muuhun kuin todelliseen vihaan länsimaita kohtaan. Tiettyjen ryhmien vain on helppoa mobilisoida nämä köyhät ja kouluttamattomat ihmisjoukot ja "aivopestä" heidät ajattelemaan fundamentalistisella tapaa, ja nämä taustajoukot vetävät sitten naruja. Tämä kävi selville esim. Muhammed-piirroskuvissa. Koulutuksen myötä tilanne varmasti paranee olennaisella tapaa ja sen myötä kuilu lännen ja islamilaisen maailman välillä kapenee. En kiellä etteikö länsimaidenkin pidä katsoa peliin, kaikkea kehitystä ei voi viedä perille kiväärit tanassa.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Vaan mitä siinä voi tehdä jos kotoutetaan ja silti tietyt tulijat kantavat mukanaan kulttuurillista taustaansa niin hyvässä, kuin pahassakin. Ja mielestäni tilastojen valossa se pahuus on liiallista. Ei se naisenalistamiskulttuuri ja väkivaltakulttuuri häviä yhtäkkiä, kun he tulevat Suomen rajojen sisäpuolelle ja pidetään joku kotouttamiskurssi, jossa kerrotaan, että meillä länsimaissa vallitsee miehen ja naisen välinen tasa-arvo ja pitää olla kiltisti. On aika naiivia kuvitella, että semmoinen kotouttamiskurssi ongelmaa poistaisi, lieventää se sitä toki voi, mutta mielestäni ei riittävästi, ei ainakaan nykynäyttöjen perusteella.

Olen kanssasi samaa mieltä, että on täysin naiivia ajatella, että yksi pikkukurssi jossain kurssikeskuksessa riittää kotouttamiseen. Tällaisella ajattelulla nämä nykyiset ongelma on aiheutettu. Kotouttaminen pitää nähdä pitkänä ja tavoitteellisena projektina. Jos tähän olisi näin aikoinaan suhtauduttu, niin meillä voisi olla ongelmien sijaan (nykyistä enemmän) tuottavaa työtä tekevää massaa, joka kaiken lisäksi olisi hyvin sopeutunutta ja ongelmien sijaan rikastaisi kulttuuriamme (nykyistä enemmän). Niinku jo aiemminkin olen todennut, nämä on valintakysymyksiä.

Aika mielenkiintoista ja mielestäni rasistista Tsekki77:lta verrata maahanmuuttajia vanhainkotipotilaisiin, jotka ovat holhouksen alaisia ja täysin kykenemättömiä huolehtimaan itsestään ja joiden ÄO lienee todella matala.

Niin mielenkiintoista on, että et kyennyt näkemään vertailtavina hoitajaa ja maahanmuuttajien sopeuttamisesta vastaavia ihmisiä (varsinkin kun viittasin kertomukseesi mamu sopeuttajasta), mutta sehän osoittaa juuri sen, ettet sinä edes halua kuin tietynlaista ratkaisua "ongelmaan". Sinun kaltaisellasi ajattelulla eläkepommia ei voida estää ja toivottavasti sinä olet valmis maksamaan tulevaisuudessa sen kustannukset, kun et "linkola läppiä" parempaa ratkaisua pysty meille tarjoamaan.

Tuo on se ongelma, että mamukritiikittömät ajattelevat, että jos maahanmuuttaja tekee vakavan rikoksen, syy on suomalaisten. Mitä jos pääsyy kuitenkin on heidän rikollisemmassa ja naista alistavammassa kulttuurissaan.

En tiedä kenellä tällainen ongelma on? Itse olen toistuvasti tuolla aikaisemmin kertonut, että jos mamu raiskaa, niin tunnen häntä kohtaan ihan yhtä suurta vihaa, kuin jos tämä raiskaaja olisi kotimaista tekoa. Ja että toivon kummallekkin aivan yhtä ankaraa rangaistusta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
No justiinsakin näin. Tässä ei ole mitään epäselvää. Tätä työtähän kovasti meilläkin tehdään ja ymmärtääkseni sopeutuminen on onnistunut kohtalaisen hyvin. Jos siis verrataan uskontojen erilaisuutta.

Ei nyt kuitenkaan ehkä kannattaisi näihin puheisiin ottaa itsemurhapommituksia tms. ääri-ilmiöitä mukaan, jotka liittyvät islamiin.

Toin vain lainaamaani viestinpätkään liittyen sen olennaisen tiedon mikä tutkimusten mukaan kertoo sen tilanteen mikä monissa muslimimaissa tällä hetkellä vallitsee. Tämä asia on ikävä kyllä otettava huomioon myös Suomen kotouttamisohjelmassa jotta tänne ei edes pääse pesiytymään ääriaineksia. Euroopasta löytyy lukuisia esimerkkejä siitä kuin on toimittu väärällä tapaa ja tilanne on ryöstäytynyt tai ryöstäytymässä käsistä - toki on huomioitava, että näissä maissa ulkomaalaisten ja samalla myös muslimien osuus on huomattavasti suurempi kuin Suomen mutta jos muuttoliike Suomeen jatkuu voimistuvana niin tuolloin nämäkin seikat on minusta otettava huomioon, jottei tänne muodostu moskeijoita joissa imaamit opettavat oppilailleen jihadia (kuten Iso-Britanniassa) tai täällä ryhdytä värväämään taistelijoita kriisipesäkkeisiin (kuten esim. Ruotissa) etc.

Kotouttamiseen on siis panostettava, kotouttamisen ohella ulkomaalaisten koulutukseen on panostettava ja heille on annettava yhtälaiset mahdollisuudet kouluttautumiseen kuin myös työntekemiseen kuin suomalaisilla. Jos näin ei toimita niin ikävä kyllä näitä ääriaineksia voi pesiytyä yhteiskuntaamme, paljon pahempia kuin Helsingin rautatieasemalla puukko taskussa seinustoilla nojailevat jengit.

vlad.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
1. Suomi ei tietenkään voi yksinään maailmaa paljon muuttaa, se on totta. Korsi on kuitenkin kannettava mielestäni kekoon. Ja siinäkin olen samaa mieltä, että kansainvälisen yhteisön pyrittävä vakauttaan oloja tyypillisissä maastamuuttomaissa. Sitähän World Bank ja IMF pyrkivät tekemään - toki monien mielestä imperialistisessa hengessä.

2. Mielestäni eurooppalaiset maat eivät missään tapauksessa kärsi maahanmuutosta. Eikä automaattisesti myöskään maastamuuttomaat. Päinvastoin, takaisin voi tulla hyvä määrä osaamista ja rahaa. En väitä mitään mannan satamisesta.

1. Tähän ei tarvitse enää puuttua, olemme aika pitkälti samaa mieltä.

2. Eikö mellakat ja muu rikollisuus ole sinusta kärsimystä? Eikö maahanmuuton välilliset ja välittömät kustannukset ole aina jostain pois? Eikö se aiheuta välillisesti kärsimystä ja katkeruutta? Näitä kysymyksiä voisi jatkaa pitkään mutta eiköhän tuosta selviä jo ajatus.

Maastamuuttomaat eivät välttämättä kärsi ollenkaan, se on totta. Silloin kun sieltä lähtee rikollinen, koditon, sairas tms. Mutta kun täällä tunnutaan puhuttavan kehityskelpoisesta kansanosasta. Juurikin siitä osasta mitä siellä nyt ja vastaisuudessa tarvitaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös