Keskustelua dance-musiikista ja -tapahtumista

  • 282 807
  • 1 523

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Dj Paul Elstak - Don´t leave me alone

Toi oli mun mielestä joskus The Biisi, eli parempaa ei ollut olemassakaan. Ja kyllähän tuo edelleen toimii.
Vastaus tuli oikeastaan osoitteesta, josta sitä osasin odottaakin... Toinen vaihtoehtoinen tietäjä tuli sitten muuten vain kommentoimaan.

Levyhyllyssäni on muuten Pepsi Dance '96 - Change The Script -kokoelmalevy, jolta tuo originaali löytyykin. Pahoittelen muistini hienoista pätkimistä; kyseessä on näemmä hollantilainen levy - ei saksalainen.

Heitetään nyt samalta levyltä toinen klassikko:

ZhiVago - Celebrate The Love

Robert Miles -vaikutteita?
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Kieltämättä. Jos tuossa ei laulettaisi lainkaan, niin voisi vaikka vannoa, että Robert Milesin biisi on kyseessä.

Tämä vanha Dj Data - Grand piano on vähän samaa sarjaa. Ja itse asiassa kuulostaa melkein samalta tämän X-files -klassikon kanssa.

Oli muuten mukava huomata, että Waldo´s People elää ja voi hyvin. Tätä uutuutta on tullut soitettua aika reippaasti viime päivinä:

Waldo's People - Emperor's Dawn.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Lisäänpä nyt muutaman dance-biisin Mikäs sen biisin nimi olikaan...? -ketjusta, että löytyvät sitten tarvittaessa yhdestä paikasta.

Bushman - No One Else
Sasha Dith - Russian Girls
Way Out West - Fall (Original Mix)
X-ite - Down Down Down

Nämä ovat siis tulleet toisessa ketjussa esille suunnilleen viimeisen puolen vuoden aikana (syksy 2008). Jossain vaiheessa - kun aikaa, innostusta ja olutta on riittävästi - ajattelin metsästää tuosta ketjusta lisää dance-biiseja vähän wanhemmistakin postauksista.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tutzba hakkaa mailalla pleksiä jäähyaitiossa ja lähetti terveisiä:

Dave Darell - Children

Ihan pätevän oloinen versio wanhasta Robert Miles -klassikosta. Hieman ihmettelin kuvausta lukiessani, kun kyseessä on "rising star Dave Darell". Täh... sehän on jo wanha gubbe! Mies ja "the biisi" parinkymmenen vuoden takaa sekä BBC Radio1:n vakioääni viidentoista vuoden takaa. Avautuihan se sitten vihdoinkin jo toisella kahvikupilla:

Dave Darell
Dave Dorrell

ja se klassikko, jossa Dave Dorrellilla on ollut sormensa pelissä, on tietysti:

M/A/R/R/S - Pump Up The Volume
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Pakkohan on silti laittaa yksi kunnon kiksuttelu linkki:DJ Dean - Protect Your Ears<-Mr.Fox varmaan diggaa...
Mitä vit...

Ihan asiallinen biisihän tuo on, mutta kommenttisi vaikutti siltä, että mä olisin enemmänkin melodisen trancen ystäviä. En ole kiksua kuunnellut pahemmin noin viiteen vuoteen. Mielestäni olen suuntautunut pääasiassa 90's eurodanceen sekä taas pienen tauon jälkeen Goa tranceen.

Heitellään nyt kuitenkin pe-illan kunniaksi muutama namupala jokaisesta kategoriasta:

Melodinen trance:
Jan Johnston - Flesh (Tilt Remix)
Slusnik Luna - Sun (Warp Brothers Remix)

Goa trance:
Astral Projection - Mahadeva
Miranda - Phenomena

90's eurodance:
Full Speed - Star
Taboo - I Dream Of You Tonight

Bonuksena vielä yksi "löysä kikkelitrance":
Konkrete - Law Unto Myself

Syystä että...
Toinen tutustumisen arvoinen biisi vuodelta 2001, jonka nyt muistin on:

Konkrete - Law Unto Myself.

On muuten pitkästä aikaa ensimmäinen biisi, jota en löytänyt Youtubesta. Kyseessä on vähän toisentyyppistä, joita olen aiemmin maininnut. Löysäksi kikkelitranceksihan tuota voisi lähinnä kutsua. Mm. Paul Oakenfold on tuota seteissään soitellut.
...viime keväänä tuo biisi ei vielä löytynyt YouTubesta. Nyt näemmä on kaksikin vaihtoehtoa: toinen on lisätty October 25, 2008 ja toinen November 06, 2008.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Äijä kyllä lähes poikkeuksetta heittelee helmiä vetoja. Varsinkin eurodance tärpit on toiminut meikälle.
No kiitos, kiitos! Tulee muuten paineita seuraaviin postauksiin...

Eilen piipahdin vanhempieni luona ja otin autoon pinkan wanhempia kokoelmalevyjä. Yksi helmi muistui jälleen mieleen! Harvinaisen yksinkertainen, mutta toimi ainakin pimeällä saaristotiellä (EDIT1: ai niin, biisi toimi jopa niin hyvin, että peltipoliisi päätti ottaa kuvan muistoksi... VITTU!):

DJ Miko - Rhythm

Lisäksi hokasin yhden puutteen; tässä ketjussa ei ole mainittukaan Centorya. Asia korjataan just nyt:

Centory featuring Turbo B - Point Of No Return
Centory featuring Turbo B - Take It To The Limit
Centory featuring Trey D - Girl You Know It's True

EDIT2: ai niin, palstaa saattaa lukea niinkin nuoria dance-musiikin ystäviä, jotka eivät välttämättä tiedä, miksi Turbo B:n ääni on niin tutun kuuloinen...

Snap! (featuring Turbo B) - Cult Of Snap! (1990; tällaisesta se 90's Eurodance aikoinaan alkoi...)
Snap! (featuring Turbo B) - Rhythm Is A Dancer (1992; parissa vuodessa vaihdettiin tämän tyyliseen...)

EDIT3: lisätään nyt Turbo B:ltä vielä se kolmaskin "tuleminen":

Master Blaster featuring Turbo B - Ballet Dancer (2003)

Turbo B:hän on käynyt jenkkiarmeijan ja on koulutukseltaan pomminpurkaja (?). Muistaakseni hän on lisäksi useiden eri taistelulajien harrastaja. Aikoinaan Snap!:in kultavuosina liikkui sellaista juttua, että Saksassa jonkun keikan jälkeen paikalliset kovanaamat olivat menneet aukomaan päätään tälle 160-kiloiselle neekerille. Kuonoonhan siinä tuli ja huolella. Eins, Zwei Polizein tullessa paikalle Turbo B oli kertonut helvetin huonolla saksankielellään tyynesti poliiseille: "He aloittivat, minä lopetin! Minä menen putkaan, he menevät sairaalaan!". Tarinan todenperäisyydestä ei ole mitään tietoa!
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tulee muuten paineita seuraaviin postauksiin...
Eipä edellisistä ainakaan mitään sora-ääniä tullut, joten voinen heittää pari lisäbiittiäkin...

Kumpaakin oli muuten hemmetin vaikea löytää YouTubesta eikä sieltä löytynytkään kuin live-versiot (tai siis playback-versioita tyyliin Rantarock...):

DJ BoBo - Take Control

Biisistä kannattaa tonkia esiin singleversio (Radio Mix tai Club Mix). Ero tähän Dance With Me -albumiversioon on selkeä etenkin naivokaaleissa. Siis tuo linkkaamani versio ei ole lähelläkään totuutta.

Toisena biittinä ajattelin heittää wanhaa kunnon Alexiaa. Harvassa paikassa mainitaan, ketä nämä naisvokaalit oikeasti laulaa. Itse olen aina ollut siinä uskossa, että hän on SE Alexia (Alessia Aquilani):

Double You - Part Time Lover

Alexia ainakin oli Double Youn taustavokalisti tuohon aikaan (1993).

EDIT1: lisätäänkö tähänkin vielä jotain? Dieter Bohlen oli aikoinaan Modern Talkingin "SE" vaaleampi osapuoli ja varmasti Torsten Fenslaun ohella Saksan kuuluisampia dance-musiikin tuottajia. Eurodancen kultavuonna näki päivänvalonsa seuraava "iskelmä":

Major T. - Keep The Frequency Clear (1994)

...ja kerran Torsten Fenslau tuli mainittua, niin ei voi olla sivuuttamatta hänen suurinta hittiään...

Culture Beat - Mr.Vain (1993)

EDIT2: ...ja kun nyt aloin näitä Eurodance-tuottajia tässä tuoda esiin, niin samalla ihmettelen, että näillä meriiteillä Gianfranco Bortolottilla ei ole omaa Wikipedia-sivua... Ei ehkä suurin hitti, mutta...

Cappella - U Got 2 Let The Music

EDIT3: ...enkä tähän väliin voi olla mainitsematta kahta ruåtsalaista tuottajaa: Max Martin ja DenniZ PoP. Mitäs heiltä heittäisi? No...

Melanie C - I Turn To You (Hex Hector Remix)
E-Type (featuring Nana Hedin) - Set The World On Fire

Molemmilta löytyy varmasti parempia tuotoksia, mutta tässä nyt minulle mieleen juolahtaneet; vähän uudempaa remixia ja Eurodancea parhaimmillaan.
 
Viimeksi muokattu:

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Ei ole soraääni, mutta tämän kappaleen suhteen minulla on henkilökohtainen ongelma. Tykkäsin näet Alphavillen muutamista biiseistä valtavasti, enkä voinut sietää niiden raiskaamista. Kuuntelemalla tätä Alphavillen Sounds like a melody -kappaletta ajasta 2:32 eteenpäin, huomaa suorastaan törkeän kopion.

Minua häiritsee samoin Forever youngista tehdyt ainakin 10 versiota, mukaanlukien tuo edellä mainittu suomenkielinen.


Tästä tuli mieleen yksi toinen vuoden 1993 biisi, jossa käytetään hyvin samanlaista taustaa kuin Mr.Vainissa. Tuntemattomampi kappale ainakin Suomessa, mutta mielestäni jopa parempi! Mitään muuta järkevää biisiä ilmeisesti tämä ryhmä ei ole koskaan tehnyt?

Matrix - Can you feel it

Mainittakoon, että tuo on mulla cd-maxina ja kannessa lukee "Tapani Ripatti" sekä siihen on kirjoitettu jotain päivämääriä ja minuutteja/sekunteja.


Jep, tämän myötä tutustuin E-Typeen kesällä 1994 juuri päästyäni armeijasta. Ja kyllä E-Typen eka cd on kokonaisuudessaan todella mainio. Tässä levyn viides raita (vuosiluku on muuten perseellään tossa):

Fight it back

Tässä vielä yksi helmi samalta 1994 -vuodelta:

Ab Logic - Real world
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
KLF:lta kuulin järjettömän koukuttavan biisin:

Antoine Clamaran & Tristan Garner - Cancun Paradise (Antoine Clamaran Remix)

Mikä koukku tässä oikein on? Tavallaan koko ajan odottaa, että koskas se biisi ihan oikeasti "alkaa". Ennen kuin huomaakaan, on tuon biisin soittanut kymmenen kertaa putkeen ja huomaa hyräilevänsä joka paikassa: "Yora a etauare yora itita bone e...".
 

tutzba

Jäsen
Pelikiellon aikana jäi jatkoaikailun kokoinen aukko. Sijoitin sen musiikin kuunteluun ja löysin Pakiton uudelleen.

Living on Video, Moving on Stereo, Are U Ready sekä You Wanna Rock ovat kyllä sellaisia mestariteoksia, että pakostikin tekee mieli tanssilattialle! Onneksi kaiken maailman onneloiden dj:t ovat olleet armollisia kun olen ranskalaista klubimusiikkia käynyt pyytämässä.

Lisäksi Fragman Tocas Miracle 2008 toimii jopa paremmin verrattuna ensimmäiseen painokseen ko. kappaleesta. 2008-versioon on saatu enemmän melodisuutta ja jollakin tavalla herkkyyttä, ja se jos mikä toimii!

Guru Josh Projectin Infinity on tänne jo aiemminkin linkitetty, mutta haluaisin nostaa tämän biisin yhä ihmisten tietoon. Aluksi en pitänyt tätä minään, kuten eivät myöskään maailmalla levyjä soittavat dj:t. Huomasin kuitenkin yksi ilta kuuntelevani tätä pimeässä huoneessa ja saavani paljon muistoja mieleeni. Eivät ne tähän kappaleeseen siis mitenkään liity, mutta Infinity palautti ne jollakin tavalla. Kaunis biisi kunhan sen kauneuden ensiksi löytää.

Loppuun erityiskiitos Mr. Foxille kun suostuit toimimaan viestinvälittäjänä Dave Darellin Childrenille. Johtuuko se vain minusta, vai löytyykö Infinity-kappaleesta ja Children-biisistä yllättävänkin paljon samaa?
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Legendaarista.
Mach 7:n parempi biisi on omasta mielestä Alacazam.

Ysäribiittiä parhaimmillaan:
Po.Lo - I Want You
X-Ite - Down down down

Seuraavaksi lähteekin haaste lähinnä kolmikolle Teemu73, Tutzba ja Mr. Fox. Muutkin saa toki kertoa jos tietää.
Videon postaajallakaan itseni mukaan lukien ei ole enempää kerrottavaa seuraavasta keksinnostä-> Cop - Amazing
Jos joku sattuisi tietämään jotain?
 
Viimeksi muokattu:

tutzba

Jäsen
Seuraavaksi lähteekin haaste lähinnä kolmikolle Teemu73, Tutzba ja Mr. Fox. -- Cop - Amazing

Joudun valitettavasti olemaan ensimmäinen, joka tuottaa pettymyksen. Eurodanceahan tuo on, mutta en kyllä pitkän mietinnänkään jälkeen osaa kertoa mitään enempää. Jotenkin tuosta biisistä tuli mieleen vanha kunnon La Cream.

Ja kun vauhtiin on päästy, niin tässä pari kappaletta Sashilta. Ecuador ja La Primavera ovat kyllä mukavan kesäisiä biisejä. Näitä harvemmin enää nykyään kuulee. Sashin With my own eyes -biisissähän on muuten suomalaista väriä, kun naisvokalisti on Suomesta. Olin tämän kappaleen unohtanut, mutta onneksi sain hiukan apua etsimiseen.

Sitten hiukan omalaatuisemmassa kategoriassa onkin Antiloopin Only U. Jotenkin psykedeelisen pelottava melodia tässä kappaleessa!
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Cop - Amazing
Jos joku sattuisi tietämään jotain?

Ei mitään havaintoa. Ekana tästä tuli mulle mieleen Look Twice - Go away. Taitaa siinä olla jotain yhteistä.

Vähän tohon liittyen - minua on vaivannut sellainen asia, että voisiko TH Expressin (esimerkkibiisinä I´m on your side) ja Mr.Presidentin (Up´n away) naislaulaja olla sama henkilö?

Samalla kaavalla tehty kappale joka kuullostaa enemmän Sashilta kuin Sash itse: Encore! - Le Disc Jockey

Tässä samasta kappaleesta toinen, mun mielestä parempi versio

Sitten on tietysti paljon sellaisia biisejä, joiden alkuperäisversio on suorastaan oksettava, mutta joku remix toimii, kuten nämä Motiv8:n versiot:

Dupstar - Stars
Saint Etienne - He´s on the phone

Vanhasta Hittibuumi -sarjasta muuten löytää muutamia todellisia helmiä, vaikka yhtäkään levyä ei välttämättä jaksa kokonaan kuunnella. Tämä toimii aina:

Janal - You gotta set me free
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Cop - Amazing
Jos joku sattuisi tietämään jotain?
Valitettavasti tyhjä arpa tulee tältäkin suunnalta. Vkl:na näen (ehkä) pari DJ-kaveriani, joten voin vähän kysellä. Saattaa tosin olla, että maistelemme "yhdet" jouluoluet, joten ihan varmaksi en mene lupailemaan.

Pikaisella haulla tuota löytyi muutamilta venäläisiltä mp3-sivustoilta yksittäisenä (ei siis koko sinkkua tai kokoelmaa) ja parilta sivustolta löysin lyriikatkin. Aika tuntematon suuruus taitaa olla. Jäi kuitenkin kaivelemaan.
Samalla kaavalla tehty kappale joka kuullostaa enemmän Sashilta kuin Sash itse: Encore! - Le Disc Jockey
Itse asiassa mä tykkään enemmän juuri tästä versiosta kuin tuosta teemu73:n versiosta.
Tästä biisistä muuten opin aikoinaan sellaisen ranskan sanankin, jota ei ihan tavallisista sanakirjoista löydy:
le fumigéne - savukoneen savu/tuotettu savu (la fumée - tavallinen savu).

"En dansant dans un club comme d'habitude
J'ai appercu a travers le fumigene le regard du disc-jockey
nos yeux se sont rencontre seulement un instant
mais depuis, je suis tout feu, tout flame
"

Mun mielestä ranska vaan toimii järjettömän hyvin niissä muutamissa harvoissa eurodance-biiseissä, vaikka käytännössä en puhu/ymmärrä ranskaa ollenkaan. Tästä syystä jouduin aikoinaan hylkäämään haaveenikin urasuunnitelmista rantapummina Ranskan Rivieralla.

Toinenkin asiallinen biisi Encorelta:

Encore - Le Paradise (Short Remix)

Tämän original-versio on käytännössä balladi. Jos sinkku löytyy jostain, niin John B. Norman Remix on aivan ehdoton!

Ja kun ranskaa sisältävistä eurodance-biiseistä tuli puhetta, niin ei tulisi kuuloonkaan olla mainitsematta:

Cool James & Black Teacher - Dr.Feelgood

On sitten kuulemma sellaista etelän maahanmuuttajaranskaa, että peruskoulunsa pohjois-Ranskassa käynyt kaverinikaan ei saanut sanoista käytännössä mitään selvää...
 

tutzba

Jäsen
Guru Josh Projectin Infinity -- Aluksi en pitänyt tätä minään, kuten eivät myöskään maailmalla levyjä soittavat dj:t.

Tästä tulikin mieleeni, että en myöskään alkuun osannut arvostaa Tiëston Trafficia. Verrattuna esimerkiksi uskomattoman kauniiseen Adagio for Strings -biisiin, ei Traffic tarjoa mitään "uutta". Toki Adagio for Stringsin kauneudesta saamme kiittää Samuel Barberia. Nyt kuitenkin olen oppinut löytämään Trafficista sen helmen, mikä piilee tuon yksinkertaisuuden alla.

Adagio for Stringsiin verrattavaa herkkää melodiointia löytyy muuten Armin van Buurenin Sail-biisistä. Uskomaton yhdistelmä tuo jousimusiikki ja dance.

Jos hiukan eksytään enemmän tuollaisen yökerhomusiikin puolelle, niin tämän hetken ykkösnimi on Benny Benassin Illusion. Ainoa miinus on tuo helvetin ruma lauluääni. Tuollaisen melodian päälle sopisi paljon paremmin esimerkiksi David Guettan käyttämä kaunis ja puhdas naisääni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös