Gallup: Kuinka monen eri puolueen ehdokasta olet äänestänyt?

  • 5 644
  • 70

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sdp, skp, kesk. ovat ainakin ääniä Korpilta saaneet. Puolueella ei itselleni ole juuri merkitystä äänestettäessä. Tosin eriarvoisuus-puolue kokoomuksen ehdokkaita en ole äänestänyt koskaan, enkä äänestä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toimin Schollin "sijaisena": http://keskustelu.jatkoaika.com/showpost.php?p=2278255&postcount=141

Alkuperäisen lähteen luotettavuudesta ei tosin ole yhtään mitään tietoa.

Tuon viimeisen lauseen voisi kirjoittaa monen oikeistolaisen hautakiveen - kuusi viimeistä sanaa boldattuina. Joo, ei ole todellakaan totta, minkä nyt voisi suoralta kädeltä, ilman mainittavaa ajatustoimintaa, päätellä jo itse lainauksesta. Hmm, käsite "mainittava ajatustoiminta" ja JA:n nimimerkki scholl samassa asiayhteydessä. On kai siellä kieltosana tai negaatio, on kai??? Huh, oli.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
jaa mää vai...?

Tähän asti sekä eduskuntavaaleissa että kunnallisvaaleissa kokoomusta - seuraavissa vaaleissa tuskin. Tai no, mistäpä sitä tietää, katsellaan nyt vielä hieman. Todennäköisesti äänestän vihreitä. Ei ole mahdotonta sekään, että kokoomus saisi vieläkin ääneni. Demareillakin on etsikkoaikansa, mutta mahtaako niin paljon tulla konkreettisia muutoksia kuin tarvisi, enpä usko.

Pressanvaaleissa olen äänestänyt -94 Ilaskiveä (hieman jälkikäteen hävettää ;) ja toisella kierroksella Rehniä. Vaaleissa 2000 Uosukaista (hieman paljon jälkikäteen hävettää ;) ja toisella kierroksella Halosta (Ahoa vastaan). 2006 äänestin molemmilla kierroksilla Niinistöä, eikä hävetä yhtään.

SummaSummarum: useimmiten kokoomus, mutta pressavaaleissa toisella kierroksella myös muita.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yleensä ääneni on mennyt kokoomukselle, mutta myös muut puolueet ovat saaneet hajaääniäni. Kun sain äänestää ensimmäistä kertaa eduskuntavaaleissa, ääneni meni nuorsuomalaisille. Presidentin vaaleissa olen antanut hajaäänet myös RKP:lle ja keskustalle.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Tähän saakka olen äänestänyt kerran Ahtisaarta ja muuten Kokoomusta.

Seuraavaksi saattaa takki kääntyä. En ole varsinaisesti muuttanut mieltä mistään, vaan enemmänkin avannut silmiä uusille asioille ja ehkä painotan vanhoja asioita eri tavalla. Ei, kyse ei ole ilmastonmuutospaskasta, vaan olen nyt poikkeuksellisen vittuuntunut mm.
- Jan Vapaavuoreen ja metropolipoliitiikkaan. Aivan kuin pk-seutu ei osaisi itse kasvaa riittävästi ilman suhteetonta paapomista muiden kasvukeskusten kustannuksella
- Suvi Lindeniin ja jo syntyessään epäonnistuneen nettisensuurin puolustamiseen
- Jyrki Kataiseen case Kanervan hoidossa (vaikka tilalle pätevä löytyikin). Ei tässä Kanervan takia olla takkia kääntämässä, mutta tuota paskalehden edessä nöyrtymistä ei voi antaa anteeksi.

edit. ja kuten tuossa alla, niin punainen ei mahdollinen uusi takki ole.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Pääsääntöisesti Kokoomusta, joissakin tapauksissa myös kepulainen ehdokas on saanut ääneni. Ahon äänestäminen 2000 oli ihan selkeä tilanne. Rehnille meni ääni vuonna 1994, eli rkp löytyy myös kaapista.

Minut saa taluttaa käsipuolesta kankareelle ja laskea täyteisellä läpi, mikäli ikinä vedän äänestyslippuun punaisen viivan.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Kolmen eri puolueen ehdokasta olen äänestänyt, nykyisin tosin yhden puolueen ehdokkaita, presidentinvaalit ovat sitten oma lukunsa varsinkin toisella kierroksella.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Aina vaan Kokoomusta. Persuilla on toki ollut hyviä ehdokkaita, mutta kyseiset ehdokkaat ovat välittömästi valituksi tultuaan muuttuneet vässyköiksi ja menneet virran mukana, joten en ole viitsinyt heitä äänestää.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kiitos pressan vaalien niin kuutta eri puoluetta on tullu äänestettyä.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Kolmen, kerran vassareiden ehdokasta, kahdesti SKP:n ja aikanaan yhdesti jopa kepulaista. Viimeisin oli joku perhetuttu, jonka äänestämisestä sain pizzan ja limpparin porukoilta. Aku-Ankkaa, vaginaa ja ties mitä muuta on kannatettu toki myös.
 

Maastomasto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täytyypä oikein miettiä. Nuorena tuli oltua todella oikeistolainen, kai se tuli sellaisesta nuoruuden kirkasotsaisuudesta - tosin voi se ilmetä vasemmistonkin kannattamisena. Ekat vaalit meni Kokoomus-linjalla, pressan vaaleissa sitten Rehnin takia RKP:tä äänestin. Vaikka muuten RKP olikin punainen vaate...

Jotenkin sitä sitten ajatusmaailma muuttui opiskeluaikoina. Ja niinpä aloin äänestämään Vihreitä! Sillä linjalla on pysytty, vaikka en itseäni sellaiseksi tämän palstan kuvatuksi vihervasuriksi oikein tunnistakkaan: Olen työssäkäyvä heteromies. Duunini on vieläpä hyvin miesvaltaisella alalla, ei taatusti kollegoissa montaa Vihreitä äänestävää ole. Logistiikan suunnittelua sun muuta. Eli kollegat äänestää Kokoomusta ja "alaiset" persuja ja demareita.

Onkohan täällä muita kelkkansa kääntäneitä? Vai onko suurin osa pysynyt samalla linjalla 15- tai ainakin 18-vuotiaasta asti? Tuntuu, että jollain perusteella ihmiset valitsevat tiensa aika nuorena ja siellä sitten pysytään. Ja tässä tuntuu perhetausta vaikuttavan erittäin paljon.

Vanhempani ovat aika keskustalaistyyppisiä, mutta luulenpa että nykyään äänestävät Kokoomusta. Isä saattaa äänestää jopa persuja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
SDP, vihreät, nuorsuomalaiset. Lasketaanko tähän vielä että melkein äänestin Elisabet Rehniä?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Suomessa sentään vielä äänestetään ketkä poliitikot meitä edustaa, kuka missäkin. Rajataan gallup seuraaviin vaaleihin:

-Presidentinvaali
-Eduskuntavaali
-Kunnallisvaali
-Europarlamenttivaali

Presidentinvaaleissa olen antanut ääneni seuraaville puolueille tai ehdokkaille: Vihreät, SDP ja 1994 vaaleissa ensimmäisellä kierroksella Pertti "Veltto" Virtaselle.

Eduskuntavaaleissa ääneni on mennyt seuraaville puolueille: Vihreät, SDP ja Nuorsuomalaiset.

Kunnallisvaaleissa on tullut äänestettyä seuraavasti: Vihreät, SDP sekä viimeisimmissä vaaleissa Myö-kansanliikettä Lappeenrannassa.

Eurovaaleissa ääneni on mennyt Vihreille tai SDP:lle.

vlad.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Laskeskelin, että peräti neljää eri puoluetta on tullut äänestettyä. Demareita, vihreitä ja perussuomalaisia sekä kerran itsellenikin ihmetykseksi vasemmistoliittoa.

Lista ei tuosta varmaankaan kasva, koska kokoomus, RKP ja kepu eivät ole vaihtoehtoja missään olosuhteissa missään vaaleissa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Oikein mikään puolue ei ole ikinä tuntunut ns. omalta, niinpä puolue on vaihtunut melkein joka vaaleissa. SDP, Kokoomus, Keskusta, Vihreät ja yksi sitoutumaton on käyty läpi. Ehkä myös olen kerran äänestänyt Vasemmistoliittolaista, mutten muista ihan varmaksi tuota. Kieltolistallani olevat RKP, PS ja KD ovat toki jääneet ilman ääniäni.

Eli 5-6 puoluetta olen äänestänyt.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Presidenttiä valittaessa olen äänestänyt kepua, demareita ja kokoomusta sekä kerran tyhjää. Eduskuntavaaleissa demareita, kokoomusta, vihreitä ja SMP:tä (Urpo Leppänen!). Kuntavaaleissa kepua, kokoomusta ja sitoutumatonta. Eurovaaleissa muistaakseni vain kokoomusta. Yhteensä siis viittä puoluetta ja yhtä ryhmää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kohtalaisesti eri puolueita olen minäkin äänestänyt, varsinkin nuorena ja naiivina, jolloin osa valheista ja propagandasta meni helpommin läpi, ja jolloin saatoin vaikkapa kunnallisvaaleissa äänestää ns. tuttua ehdokasta puolueesta riippumatta. Tämähän on kardinaalivirhe, ei koskaan pitäisi äänestää mitään "hyvää jätkää" jos tämä on väärässä puolueessa ja ajaa vääriä asioita. Vähän sama asia kuin vaihtaisi kannattamaansa jääkiekkojoukkuetta sen takia, että paras ystäväkin kannattaa toista seuraa.

Kunnallisvaalit: Vihreät, SDP, Olavi Mäenpää -puolue (millä ikinä nimellä hänen ns. puoluettaan sillä hetkellä nyt satuttiinkaan kutsumaan), 2x Perussuomalaiset.

Alkupään äänestysurani kattaa nuo pari ensimmäistä. Kerran äänestin lukioiässä vanhaa lukio-opettajaani, joka oli Vihreiden listoilla. Onneksi ei tullut valituksi. Toisen kerran äänestin ns. perhetuttua ja isäni entistä esimiestä, joka oli ja on demarien isoja kihoja Turussa. Tämä oli ennen kuin tajusin Turun taudin mädännäisyyden johtuvan yhtä lailla demareista kuin kokkareistakin, ja sitä paitsi tämäkin perhetuttu osoittautui vaalilupauksien jälkeen sanansa syöjäksi. Olavi Mäenpäätä äänestin kertaalleen protestiksi, onhan Olkusta ollut iloa kun Olkku on ärhäkästi kaivanut mätää ja visvaa korruptiopoliitikoista ja järkyttänyt status quota. Kaksi viimeistä äänestyskertaa on mennyt Perussuomalaisille. Olen siis äänestänyt viidesti kunnallisvaaleissa. Kummatkin PS-ehdokkaat ovat menneet läpi valtuustoon.

Eduskuntavaaleissa olen äänestänyt neljästi, koska vaalivuonna 1995 en ehtinyt tulla täysi-ikäiseksi ennen vaaleja, vaikka täytin 18 samana vuonna. Ääneni ovat saaneet SDP, Olavi Mäenpää ja kaksi kertaa Perussuomalaiset. Ensimmäinen äänestyskerta selittyy sillä samalla perhetutulla, Olkku samoin perustein kuin kunnallisvaaleissakin.

Eurovaaleja uralle mahtuu kolme eli 1999 alkaen. 1999 äänestin KiPua eli Veltto Virtasta, 2004 äänestyksestä ei ole edes mitään muistikuvaa ja 2009 äänestin Perussuomalaisia eli Soinia. Ketähän mahdoin 2004 äänestää? Niin latteat vaalit, ettei mitään rajaa. En muista noista vaaleista kuin sen, että Alexander Stubb yritti hymyillen tulla opinahjoni tiloihin kokkareiden nuoriso/opiskelijajärjestön kutsumana, mutta tein tuosta protestin ja sain torpattua tilaisuuden, koska minua vitutti, että oppilaitoksesta oltaisiin tehty poliitikkojen temmellyskenttä.

Presidentinvaaleissa olennainen ero on ensimmäisen ja toisen kierroksen äänestämisellä. Ensimmäisellä kierroksella äänestetään sitä puoluetta ja/tai tahoa, jota oikeasti tukee riippumatta siitä, mitkä hänen mahdollisuutensa ovat. Tässä annetaan moraalinen tuki ehdokkaalle ja hänen arvomaailmalleen. Toisella kierroksella taas valitaan kahdesta pahasta pienemmäksi pahaksi arvioitu, yleensä äänestys tapahtuu hammasta purren. Tyhjää arpaa ei jätetä, vaikka valinnat olisivat kuin Stalinin ja Hitlerin välillä.

Presidentinvaaleja uralle mahtuu kolme, ensimmäiset kierrokset menivät seuraavasti:
2000 äänestin Perussuomalaisia, ehdokkaana Ilkka Hakalehto.
2006 äänestin Perussuomalaisia, ehdokkaana Timo Soini.
2012 äänestin Perussuomalaisia, ehdokkaana Timo Soini.

Kakkoskierroksilla äänestäminen oli yhtä rattoisaa kuin usean päivän ripulointi kaikilla kolmella kerralla. En tukenut Esko Ahoa enkä tue Saukki Niinistöä, joten pakko se saatana oli äänestää kärttyisää punatanttaa kahdesti ja viimeksi jopa Haavistoa. Likaiseksi itseni tunsin monta päivää äänestämisten jälkeen.

Kepua, Kokoomusta ja RKP:tä en ole koskaan äänestänyt enkä ajatellut äänestääkään. En ole kristillisdemareitakaan äänestänyt, mutta toisin kuin edellämainittuja niin KD ei ole täysin poissuljettu vaihtoehto. En ole kristitty vaan antikristitty, mutta enemmän pointteja vaikkapa Päivi Räsäsellä tai Sari Essayahilla on kuin punaviherhihhuleilla, pettävillä kepulaisilla, pakkoruotsi-bättre folkilla tai nilkkiliberaali-kauppakamarilaisilla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olen äänestänyt Kokoomusta ja kerran myös RKP:tä. RKP:lle antamani ääni liittyi kunnallisvaaleihin.

Bonus:

Olin alaikäisenä Esko Ahon kannatustilaisuudessa vuoden 2000 pressanvaaleihin liittyen, vaikken siis vielä saanut äänestää. Olin valmis tukemaan läsnäolollani Kannuksen Kennedyä, sillä aavistelin Haloskasta pahaa. Olin ilmeisen fiksu jo tuolloin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokoomusta on tullut äänestettyä, Keskustaakin kerran tai kaks. Etten mä kerran äänestänyt ruottalaisiakin ja oisko Vihreätkin saanut yhden äänen. En nyt muista, kun ei mua toi politiikka hirveästi kiinnosta. Niin ja yhtä puoluetta en edes viitsi sanoa.

Tosin viime vuosina mä oon hieman pohdiskellut että mitä hittoa mä aina noita kokkareita äänestelen... Paskat niillekin paskoille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös