Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 015 009
  • 12 381

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinä sitten erästä Audistia ohittaessani ja takaisin oikealle kaistalle siirryttyäni sain pitkien valojen vilautuksien sarjan ja varmaan muutaman kirosanankin perääni. Mitäköhän tein väärin? Hetken eri syitä mietittyäni tulin siihen lopputulokseen, että ohitettava joutui todennäköisesti käyttämään tuulilasinpyyhkijöitään tuon märän tien ja ohitukseni seurauksena.
Jutusta ei selviä, missä vaiheessa palasit omalle kaistallesi.

Yleisesti ottaen on äärimmäisen vittumaista, kun joillakin on kelillä kuin keilillä hirveä kiire palata oikealle kaistalle, vaikka sen voisi tehdä niinkin, ettei ohitettava auto saa kaikkea kuraa ja vettä päälle. Pelisilmän käyttö ja sään mukaan toimiminen on aina suotavaa liikenteessä.

Vikaa voi olla myös ohitettavissa. Itse ajelin viikonloppuna Hämeenlinnanväylää ja tien pinnasta nousi kohtalaisen paljon vettä ajaessa. Yhdessä ohituksessa sain perääni pitkien valojen vilautukset joltain Astra-kuskilta, vaikka siirryin takaisin oikealle kaistalle noin 100 metriä ohituksen jälkeen. Ei sitä nyt sentään kilometritolkulla ohituskaistalla voi roikkua.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa männäviikolla köröttelin Turusta Saloon vievää moottoritietä pitkin. Keli oli selkeä mutta tien pinta oli loppuneen sateen jälkeen märkä. Ajelin reipasta nopeutta, joten osa ohitettavista tuli ns. perävalot edellä vastaan. Siinä sitten erästä Audistia ohittaessani ja takaisin oikealle kaistalle siirryttyäni sain pitkien valojen vilautuksien sarjan ja varmaan muutaman kirosanankin perääni. Mitäköhän tein väärin? Hetken eri syitä mietittyäni tulin siihen lopputulokseen, että ohitettava joutui todennäköisesti käyttämään tuulilasinpyyhkijöitään tuon märän tien ja ohitukseni seurauksena. Haluan esittää julkisen pahoitteluni Teille vihreän Audi A6:n kuljettaja, aiheutettuani kohtuutonta vaivaa toiminnallani. Olen samaa mieltä kanssanne, ohittaminen moottoritiellä on rangaistava, minimirangaistus olkoon valojen vilautus ja keskisormi.

Itselleni ei aukea, miksi paskallakin kelillä pitää välittömästi ohituksen jälkeen palata oikealle kaistalle ohitetun auton eteen ja roiskauttaa sellainen määrä loskaa ohitetun tuulilasille ettei tämä näe hetkellisesti mitään. Tiedä sitten onko kyse ohittajan ajattelemattomuudesta, välinpitämättömyydestä vai silkasta kusipäisyydestä. Jos kyse on ajattelemattomuudesta, pieni muistutus valoja vilkuttelemalla ehkä herättää ohittajan ymmärtämään tilanne, ettei seuraavalla kerralla palaa ohituksen jälkeen etupuskuria hipoen oikealle kaistalle. Eri asia on sitten vain nämä ns. kusipäiset ohittelijat joihin sinäkin kommenttisi perusteella kuulut. Eli tajuavat kyllä vittumaisen ohitustyylinsä, mutta eivät aio tehdä mitään sen muuttamiseksi. Saatana, jos joku ajaa hitaampaa kuin minä, niin senhän voi vaikka kiilata ojaan.
 

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Edellä kirjoittaneet osuvat naulan kantaan. Ymmärrän jos ohittavan auton takaa tulee joku kiireinen kaveri niin tilan antaminen hänelle on ymmärrettävää. Sitä taas en saa pieneen mieleeni miksi ohituksen jälkeen pitää välittömästi palata omalle kaistalle jos baanaa on edessä kilometritolkulla? Joskus olen meinannut avautua samasta asiasta, varsinkin silloin kun on auton käynyt itse pesemässä ja varta vasten vaivautunut käsillä hinkkaamaan puhtaaksi.

Tulee väkisin mieleen mieleen, että porukka kuvittelee olevansa jossain formulakisoissa, jossa ensin minimoidaan tuulenvastus ja lähdetään ihan perälaudasta ohittamaan ja välittömästi ohituksen jälkeen takaisin radan puhtaalle osalle ja valmistautumaan seuraavan mutkaan..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joskus olen meinannut avautua samasta asiasta, varsinkin silloin kun on auton käynyt itse pesemässä ja varta vasten vaivautunut käsillä hinkkaamaan puhtaaksi.
Tämähän taas ei ole muiden autoilijoiden vika missään määrin.

Itse asiasta olen kuitenkin samaa mieltä, sen kummemmin Veijarin tapausta tuntematta ja häneen kritiikkiä kohdistamatta.
 

gebardi

Jäsen
Yleensä nämä ohittajat, jotka tulevat eteen heti ohituksen tehtyään iskevät juuri silloin kun olet juuri saanut tuulilasin pestyä puhtaaksi edellisen ohittajan jäljiltä.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Täytyypä ihan itseään kehaista tässä.

Ihmettelen suuresti sitä, että mikä *tun idea niin monilla edes vähänkään korollaa kalliimpaa autoa ajavilla pääsee läheisriippuvaisuus iskemään välittömästi ohituksen jälkeen? Ihmeen tavalla näitä perse edellä vastaan tulevia "executive" automallien omistajia tuntuu kiehtovan kuljettamani Golf:n tai V70:n perse. Miksi siis niin helvetin moni autoilija tien päällä kokee minun kiinnostuvan heidän autojensa valokeilasta tai valovoimasta, että ne täytyy välittömästi minun heidät ohitettuaan koettaa tunkea farkun tavaratilaan?

Olen tullut siihen lopputulokseen, että ilmeisesti näitä kuljettajia vaivaa jokin suurempi puutostila. Pillun tai minkä vain, mutta enimmäkseen järjen. Joku taitava myyntimies on saanut nämä autoilijat uskomaan, että auto on hyvä sijoitus. Nyt sitä sijoitusta pitää sitten koettaa esitellä edestä ja takaa, jos nyt vain joku sattuu tien päällä samaan suuntaan ajamaan.

Joudun pääsääntöisesti kahdesti viikossa ajamaan noin 300km opiskelupaikkakunnalta takaisin sivistykseen. Tiet ovat kuin tarkoitettu ajettavaksi ~90km/h keskinopeudella, raskasta liikennettäkään ole kuin nimeksi, harvaan asuttua aluetta, eikä edes villieläimiä näy tiellä. Tuolla lähes tyhjällä tiellä sitten kun ohitat jonkun valopään, niin eiköhän siinä pian käy niin, että tämä vatanen "varvaa" saman tien ja tukkeeksi eteen.

Mikä saatana siinä on niin vaikeaa tajuta, että kun on päätetty jotain vauhtia ajaa, pidetään se? Ei niin, että pari kilometriä 120, sitten seuraavat 14km mennäänkin piirun alle rajoitusten...

Ja se itsekehu? Annan aina tilaa toisille autoilijoille. Jos jonkun auton valot näyttävät saavuttavan minua peräpeiliin vilkaisemalla, annan vilkulla heti merkin kun on hyvä paikka ohittaa. Vihaan tientukkeita, joten itse en ainakaan sellaiseksi tahdo ryhtyä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Aamulla joku oli lähtenyt ilmeisen kiireessä töihin kun oli jäänyt auton lasit jäähän. Varmasti oli myös peliliike pysähtyä raappaamaan niitä motarille. Sen verran positiivista toiminnassa kuitenkin oli, että jätit autosi (uudehko Lada) puoliksi siihen pientareen puolelle etkä tukkinut kuin osan toisesta kaistasta. Siinähän olisi ollut myös hyvä mahdollisuus pistää auto vaikka poikittain ja tukkia molemmat kaistat. Aika kiva hässäkkä tuli kun porukka veti liinat kiinni vauhdista ja varmasti oli jollain ohjelmaa taaempana kun edellä olevat hiljentävät rajusti tai jopa pysähtyvät.
 

Benamy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HPK ja Hokki
Viimeiset kaksi kesää on tullut ajettua aiempaa enemmän ja suureksi ihmetyksen aiheeksi ovat nousseet perässä roikkujat. En tarkoita puskurissa kiinni ajavia jotka ovat sitten oma lukunsa vaan näitä ylinopeutta ajavia jotka jäävät ajamaan perässä kilometrikaupalla, ohituskaistoista huolimatta. Ennätys tähän mennessä on 4 käyttämätöntä ohituskaistaa kunnes viidennellä sitten ohitus ja paluu ylinopeuteen. Mikähän logiikka siinäkin oli?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mikä v*ttu siinä on, että jos autolijat ajavat esim. kolaripaikan ohi, niin vauhti pudotetaan 10km/h ja siihen jäädään typeränä pällistelemään tapahtunutta.

Ainakin Helsingin kehä-teillä (ja tietysti muuallakin) tuota tapahtuu jatkuvasti. Tänä aamuna viimeksi. Poliisi on 1000 kertaa pyytänyt muuta liikennettä jatkamaan ajamista normaalisti, ettei ruuhkaa synny liikaa, mutta kuuroille korville kehotukset menee. Ei se piipaa-auton välähdys voi olla niin pelottava, että kuski lamaantuu täysin tilanteessa.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Pitkät päällä takana ajelijat. Vittu mitä porukkaa. Jos on niin sokea että täytyy siinä kilometrin valotolpattomalla metsäpätkällä kääntää ne pitkät päälle, niin ajaisi sitten suoraan poliisilaitokselle ja ojentaisi koko ajokortin takaisin tiskin yli ja kertoisi rehellisesti että näkö ei ole riittävä autoiluun.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viimeiset kaksi kesää on tullut ajettua aiempaa enemmän ja suureksi ihmetyksen aiheeksi ovat nousseet perässä roikkujat. En tarkoita puskurissa kiinni ajavia jotka ovat sitten oma lukunsa vaan näitä ylinopeutta ajavia jotka jäävät ajamaan perässä kilometrikaupalla, ohituskaistoista huolimatta. Ennätys tähän mennessä on 4 käyttämätöntä ohituskaistaa kunnes viidennellä sitten ohitus ja paluu ylinopeuteen. Mikähän logiikka siinäkin oli?

Tähän liittyy usein vielä se, että kun lopulta lähtevät ohi, tapahtuu se lähestyttäessä jotain hidasta ajoneuvoa ja juuri ennen kuin itse olisit lähtenyt ohittamaan; saavat sinut näin jarruttamaan ja hetkeksi kiilattua sen hitaan taakse.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Hassua, kovin kovin hassua. Tuossa alla on linkki uutiseen, jossa kerrotaan italialaismiehen vetäneen kuorma-auton alle. Hassua ei siis ole se, että on päästy kuorkin rakenteita katselemaan, vaan se että näin tuon auton eilen, vielä ehjänä, menossa Pihjalamäestä kohti keskustaa. Teki sitten u-käännöksen hiukan Sturenkadun ja Hämeentien risteyksen jälkeen.
Ihmettelin jo silloin sitä meininkiä, että miten mahtaa käydä. Herra jäi jokaisiin valoihin vähäks aikaa jumiin, mutta vähän ajan kuluttua painoi ohi about kahdeksaa kymppiä pujotellen muiden autojen välistä seuraaviin valoihin ja sama homma.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/stadi/uutinen.asp?id=1481541
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hassua, kovin kovin hassua. Tuossa alla on linkki uutiseen, jossa kerrotaan italialaismiehen vetäneen kuorma-auton alle. Hassua ei siis ole se, että on päästy kuorkin rakenteita katselemaan, vaan se että näin tuon auton eilen, vielä ehjänä, menossa Pihjalamäestä kohti keskustaa. Teki sitten u-käännöksen hiukan Sturenkadun ja Hämeentien risteyksen jälkeen.
Ihmettelin jo silloin sitä meininkiä, että miten mahtaa käydä. Herra jäi jokaisiin valoihin vähäks aikaa jumiin, mutta vähän ajan kuluttua painoi ohi about kahdeksaa kymppiä pujotellen muiden autojen välistä seuraaviin valoihin ja sama homma.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/stadi/uutinen.asp?id=1481541

Stadin ainoa hopeanharmaa C3?
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Stadin ainoa hopeanharmaa C3?


Noup. Tietenkin voi olla, ettei kyseessä ole sama auto, mutta... Autossa oli Italian rekkari ja tuossa jutussa loukkaantunut mies on italialainen, on todennäköisyys melkoinen. Toki unohdin laittaa edelliseen viestiin, että autossa oli Italian rekkari.
 

Veijari

Jäsen
Sanottakoon nyt sen verran, että esim moottoritiellä muita tiellä kulkijoita ohittaessani ja takaisin oikealle kaistalle siirryttyäni jätän aina kunnollisen turvavälin ohitetun auton ja itseni välille. Mikäli kuljettaja saa ihottumaa ja hengen ahdistusta siitä, että auto likastuu ohituksen seurauksena niin kannattaa jättää sellaisilla keleillä se kottero talliin ja ajella vain kuivana kesäpäivänä. Tosin silloinkin on tietysti se vaara että auto pölyyntyy.
 
Viimeksi muokattu:

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tässä jäi nyt epäselväksi mikä on Veijarin "kunnollinen turvaväli".
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pitkät päällä takana ajelijat. Vittu mitä porukkaa. Jos on niin sokea että täytyy siinä kilometrin valotolpattomalla metsäpätkällä kääntää ne pitkät päälle, niin ajaisi sitten suoraan poliisilaitokselle ja ojentaisi koko ajokortin takaisin tiskin yli ja kertoisi rehellisesti että näkö ei ole riittävä autoiluun.

Jaa. En tiedä minkälaiset Night Visionit muilla on käytössä, mutta itse ainakin laitan pitkät päälle lyhemmilläkin metsäpätkillä. Yleisesti voin todeta että kanssa-autoilijat ottavat ihan älyttömiä riskejä laittamalla lyhyet päälle tajuttoman aikaisin kohtaamistilanteissa ja takaa lähestyttäessä. Kai ne vastaantulijat luottaa siihen että meikäläinen valaisee sen väliin jäävän pätkän, ja niin teenkin. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä vastaantulija vaihtaa aikaisemmin lyhyille, yhdessä tapauksessa vaihdamme about samaan aikaan. Noin about kuusi noista yhdeksästä vaihtaa lyhyille niin saatanan aikaisin etteivät varmasti näe tietä ja piennarta siltä matkalta jolla pystyvät kulkineensa pysäyttämään. Ja sitten asiaan kuuluu tietysti se että tuijotetaan niitä mun pitkiä ja ihmetellään kun häikäisee.

Ja ainakin niissä autoissa joita minä olen ajanut on sellainen magistinen taustapeili jonka nappulaa napsauttamalla saa peilin himmennettyä, kannattaa kokeilla, ei takaa tulijan pitkät häikäise, jos ei niihin erikseen keskity.

Toinen asia on sitten öinen moottoritie. Älkää nyt herrajumala vaihtako pitkiä pois toiseen suuntaan kulkevan liikenteen takia. Ne pitkät ei juurikaan häikäise, oikeastaan mitä lähemmäs tullaan niin sitä vähemmän. Silti reilusti yli puolet vaihtaa lyhyille jo varmaan kilometrin päässä, ei mitään järkeä, kun tuskin edes huomaavat että minä en vaihda lyhyille (paitsi jossain erityistilanteissa mutkan ja korkeuserojen vaatiessa).

Mikäli kuljettaja saa ihottumaa hengen ahdistusta siitä, että auto likastuu ohituksen seurauksena niin kannattaa jättää sellaisilla keleillä se kottero talliin ja ajella vain kuivana kesäpäivänä. Tosin silloinkin on tietysti se vaara että auto pölyyntyy.

Just niin, ei täällä muutkaan puhtailla autoilla aja saatana, siitäs sait.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Toinen asia on sitten öinen moottoritie. Älkää nyt herrajumala vaihtako pitkiä pois toiseen suuntaan kulkevan liikenteen takia. Ne pitkät ei juurikaan häikäise, oikeastaan mitä lähemmäs tullaan niin sitä vähemmän. Silti reilusti yli puolet vaihtaa lyhyille jo varmaan kilometrin päässä, ei mitään järkeä, kun tuskin edes huomaavat että minä en vaihda lyhyille (paitsi jossain erityistilanteissa mutkan ja korkeuserojen vaatiessa)..

Niin, itse pidän näitä moottoritiellä pitkät päällä ajavia lähinnä rikollisina, joiden tarkoituksena on sokaista, ynnä häikäistä, vastaantulijat ja minä sentään ajan päivittäin kymmeniä kilometrejä pimeällä moottoritiellä, tosin sellaisiin aikoihin, jolloin on paljon muitakin menijöitä.

Että jotain tolkkua siihen pitkät päällä -käyttäytymiseen. Kiitos.

Täältä tähän
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Että jotain tolkkua siihen pitkät päällä -käyttäytymiseen. Kiitos.
Täältä tähän

Nytpä pelaan jo tässä vaiheessa keskustelua autokoulu-korttini ja totean että: Autokoulussa opetettiin.
Ei ne häikäise, oikeesti, keskity omaan kaistaasi.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Nytpä pelaan jo tässä vaiheessa keskustelua autokoulu-korttini ja totean että: Autokoulussa opetettiin.
Ei ne häikäise, oikeesti, keskity omaan kaistaasi.

Niin, ehkä "kirkkaalla" kelillä ja lumen ollessa maassa tuo saattaa juuri juuri pitää paikkaansa, mutta koska Suomessa yllättävän usein sataa vettä, tahi räntää, ja paska lentää etenkin moottoriteillä, kaikenlainen lisähäikäisy ei mitenkään paranna turvallisuutta.

Tähän kun vielä lisätään vähänkin vanhempi tuulilasi kivenhakkautumineen, ynnä muine naarmuineen, niin johan alkaa näkyvyys kadota.

Jos ei näe pitkittä, kannattaa ajaa hiljempaa.

Täältä tähän
 

Näsä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Clarke Wilm, Teppo Numminen
Valojen käyttö

Ja ainakin niissä autoissa joita minä olen ajanut on sellainen magistinen taustapeili jonka nappulaa napsauttamalla saa peilin himmennettyä, kannattaa kokeilla, ei takaa tulijan pitkät häikäise, jos ei niihin erikseen keskity.

Niinpä, eli pitäisi siis keskittyä koko ajan eteenpäin ja unohtaa takaa tuleva liikenne. Oletko huomannut että takaa tulevan pitkät valot eivät vaikuta vain taustapeiliin vaan myös sivu peileihin ja itse ainakin tulee kuorma-autollakin ajettua niin sitä liikennettä/tienreunaa on hieman vaikea seurata jos takaa tulevalla hönöllä on pitkät päällä. Ja yleensä takaa tuleva on noin 40 metrin päässä pitkät päällä. Toinen asia mikä tuntuu olevan vaikeaa noissa valoissa on ne sumuvalot, joita saa käyttää sumun tai kovan vesisateen aikana, eli niitä ei tarvitse laittaa päälle tihkusateessa.
Niin ja sitten vielä tämä ikuisuus ketutus, kun ajelet hieman yli sen sallitun nopeuden niin kuitenkin aina joku tulee siihen metrin päähän takapuskurista roikkumaan. Jättäkää nyt edes jonkulainen turvaväli, Kiitos!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös