Lapset on rasittavaa porukkaa !

  • 45 485
  • 307

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Niin koska se tilanne jännittää, jos sitä ei ole harjoiteltu. Koiratkin harjoittelevat tassun antamista niin mikseivät lapset voisi harjoitella kiittämistä. Tai siis korostan, että normaaliperheissä harjoitellaan, mutta niissä valitettavissa syrjäytyneissä ongelmatapauksissa, mitä on ehkä 75 % kansasta, asiaa ei harjoitella. lasten rasittavuuskin perustuu nimenomaan siihen, että normaali tarkoittaa nykyään joka asiassa vähemmistöä.
Tämä on sikäli totta, että hyvin suuri osa aikuisistakaan ei osaa edes kiittää esimerkiksi kassalla asioidessaan. Tätä voi päivittäin todistaa vaikka ruokakaupan jonossa. Mitä heidän lapsiltaankaan voisi sitten odottaa?
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Ja huonosti on ruokailut sovittu, jos on lupa lähteä juoksentelemaan ympäriä käytäviä kun lautanen on tyhjä.

Itse oli 3,5 kaksosten + puoliso kanssa Tukholmassa kesällä. Osuttiin vahingossa vähän hienompaan ravintolaan laivalla, ja lapset olivat jo syöneet ennenkuin oma ruoka tuli pöytään. (raflan moka). Kun sitten oma ruoka tuli ja lapset rupesivat väsymään tehtiin puolison kanssa päätös siitä,mitä tehdään. Ratkaisu: Vedin sen safkan naamariin noin minuutissa, ja lähdettiin sitten sen jälkeen pallomereen. Ei käynyt mielessäkään sanoa, että menkää tuonne itseksenne juoksemaan.

Kotona, kun lautanen on tyhjä voi pääsääntöisesti häipyä leikkimään. Se kuitenkin edellyttää kahta asiaa. 1. Kiitos, 2. Voinko nousta pöydästä.

Muuttaa toki asian, puhuin lähinnä kotiruokailusta.
Ravintolassa yhdessä poistumisen ymmärrän täysin, ja jo ihan turvallisuussyistäkin, ja muiden ruokailurauhan säilyttämiseksi näin on hyvä toimia.
"Kiitos" ja "Voinko nousta pöydästä" ovat tietysti myös toimiviin, hyviin tapoihin laskettavia, mutta jälkimmäistä en pidä mitenkään pakollisena. Kiitos toki pitää kuulua.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä on sikäli totta, että hyvin suuri osa aikuisistakaan ei osaa edes kiittää esimerkiksi kassalla asioidessaan. Tätä voi päivittäin todistaa vaikka ruokakaupan jonossa. Mitä heidän lapsiltaankaan voisi sitten odottaa?

Ei nyt vedetä asuinpaikkakysymystä tähän mutta vähän kuitenkin.

Itse nyt "maalla asuvana" kiitän ja sanon näkemiin/moi kaupassa aina ja se on ihan normaalia.

Sitten kun joskus vierailen kotimaisemissa (pääkaupunkiseutu, ei Hki), niin näin toimiessaan useasti olen saanut ilmeen "mitäs vittua se vielä höpisee, kun on jo maksanut"...

Voi olla että olen osunut siihen kasvattajaan, jonka lapsistakin tulee "vastuuttomia kakaroita", mutta asia on ainakin jäänyt mieleen.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Ratkaisu: Vedin sen safkan naamariin noin minuutissa, ja lähdettiin sitten sen jälkeen pallomereen. Ei käynyt mielessäkään sanoa, että menkää tuonne itseksenne juoksemaan.

Minusta tämä on hienommassa ravintolassa(jota ei muuten mielestäni ruotsinlaivalta löydä) aivan selkeä homma. Jos ei lapsi jaksa olla hiljaa(lue: huutaa) tai lähtee ravaamaan, niin sitten toinen vanhemmista hoitaa lasta toisen ruokailun ajan ja sanotaan tarjoilijalle, että syömme eri aikaan. Erityisesti hyvässä ravintolassa näin on absoluuttisen pakko toimia, tosin kundi on vasta vähän yli vuoden, että kommunkaatiotaidot ja liikunta on muutenkin melko vajavaista. Jos haluaa lähteä hienoon ravintolaan tuijottamaan vaimoa silmiin, niin sitten hoidetaan lastenhoitaja.

Vaikka pojalla ikää on vasta vähän, niin on ehtinyt tutustua muutamaan euroopan kaupunkiin, joissa varsinkin Barcelonassa lapsiin suhtaudutaan täysin erilaisella intohimolla kuin Suomessa. Suomessa lapset ovat tiellä, Barcassa lapset ovat lahja, joita voidaan viedä syömään hienoonkin ravintolaan pienestä asti. Uskon siis vahvasti, että totuttamalla lapset alusta asti matkustamaan ja syömään ravintoloissa he osaavat toimia siellä myös myöhemmin.

Dudelle sellaiset terveiset, että mene itse syömään abc:llesi, minä en sitä paskaa syö. Tulee kyllä yleensä tsekattua, että ravintola on ns. lapsiystävällinen ennenkuin ruokailemaan lähdemme.

Schollille kiitokset päivän nauruista, oli hyvää settiä toi edellisen sivun avautuminen.
 

MikeM

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Jokerit vuoteen 1994,
Maajoukkue (jalkapallo),
Uskon siis vahvasti, että totuttamalla lapset alusta asti matkustamaan ja syömään ravintoloissa he osaavat toimia siellä myös myöhemmin.

Juurikin näin.

Olen alkanut suunnitella lapsivapaita asuintaloja ja muita vastaavia hankkeita.

Sitten kannattaa muuttaa tänne Hgin kantakaupunkiin. Omassa taloyhtiössäni asuu tietääkseni yksi alle 15-vuotias. Harvoin täällä juurikaan näkee lastenvaunuja, futiskenttää täynnä nuoria pelaajanalkuja tai pihapelejä. Sääli sinänsä. Mieluummin sitä kuuntelisi lasten viatonta iloa, kuin eläkeläisalkoholistien örvellystä, mitä nuo mexit ja paitsiot aiheuttaa.

Ruokaravintoloissa sama juttu. Se on yhtä helvettiä, jos huomaa joutuneensa ravintolaan, missä lapsia. Vakava ongelma, johon ei kiinnitetä kunnolla huomiota.

Hassua, että tämä on mielestäsi "vakava" ongelma täällä Suomesssamme, jossa julkisuudessa on käyty vakavia keskusteluja siitä, että saako lapsia viedä ravintolaan, mihin aikaan ja onko sopivaa juoda alkoholia heidän seurassaan julkisella paikalla (ravintolassa), joka varmasti luo paineita monelle lapsiperheelle ulkomaailmaan lähdön suhteen. Näin ollen sanoisinkin, että lapset ravintolassa voi ohittaa menemällä niihin tarpeeksi myöhään ja tarpeeksi kalliisiin. En usko, että esim. Savoyssa, Lehtovaarassa, Nuevossa tai ylipäätään Royal-ravintolaketjun ravintoloissa juuri näitä "terroristeja" on asioimassa.

Toistahan se on esim. etelä-Euroopassa, jossa lapset ovat seurueen keskipiste ja heitä todellakin paapotaan. Suomessa on juuri tämä mentaliteetti, että lapset ovat esim. seuraelämän jarru ja heidän kanssaan pitäisi olla vain kotona, etteivät kanssaihmiset häiriintyisi. Mutta esim. Italiassa lapset ovat yksi seurueen tasapuolinen osa.

Haluaisinkin, täten, lisätietoja miten suomalaisesta ihmisestä kasvaa se eurooppalaistyylinen sivistynyt ravintoloissaviihtyjä, jos tämä isketään pystymetsästä valkoisten pöytäliinojen ääreen. Viini/ruokatietous ja hyvät käytöstavat, joita nimim. Scholl tässä ilm. peräänkuuluttaa ovat kyllä ihan (kotoa) opittuja ominaisuuksia, joita on treenattu viemällä koko perhe syömään, esim. mitä ravintolassasyömiskokemukseen tulee.

Jos olet koko ikäsi syönyt nauravia nakkeja kotona salkkarien ääressä eristettynä "parempien ihmisten" toimesta (josta mielipidepalstat pitävät jo huolen), tuskin osaat missään ravintolassa käyttäytyä tai edes haluat semmoiseen mennä, koska et ole tottunut.

Jossain vaiheessa tietysti tilanne tulee muuttumaan, kun ihmisistä tulee valistuneempia ja vaaditaan kuluttajina enemmän.

Niin, valistuneempia kuluttajia toki tulee jo lapsuudesta ammennetun kokemuksen kautta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Varsin koomista miten tässäkin ketjussa joka toinen (yleensä isukki/äiti) puolustelee oman pikku riiviön tekosia. Aina äpäröinti on jonkun muun kuin oman kullannupun vika.
.....saksenkuva....
Nimimerkillä "merkkipäivä pilalla kalliissa ravintolassa kirkuvan äpärän takia".
Varhaispuberteettista tyylilajia tavoitteleva provosi ei ansaitsisi muuten kommentointia, paitsi siltä osin etten ole nähnyt mainitsemistasi puolustelijoista viitteitä tässä ketjussa. Tuon tapaisia vanhempia tosin tapaa joskus tosielämässä, onneksi harvoin. Niitä samoja joiden koira, kissa tai mikä tahansa on jotain elämää suurempaa. Yhtä rasittavia ovat mielestäni aikuiset jotka eivät siedä ympärillään oikeastaan mitään lasten olemassaoloon viittaavaa ja vaativat äänekkäästi lapsia käyttäytymään kuin pienet vanhukset. Yhteinen nimittäjä on näillä korostunut minäkeskeisyys, varsinaisia asiakaspalvelijan toiveunia.

Äpäräksi nimittelyt sitten vähän äkkiä pois meidän lapsista. He ovat syntyneet avioliitossa eikä isäksi tunnustautuvia ole tarvinnut huhuilla ilmoittautumaan aakkosjärjestyksessä.
 

scholl

Jäsen
Tämä on sikäli totta, että hyvin suuri osa aikuisistakaan ei osaa edes kiittää esimerkiksi kassalla asioidessaan.

Kassatkaan eivät osaa. Sieltä tulee epämääräinen moi, kun asiakas tulee kassalle. Ei edes päivää sanota. Ja lähtiessä saa harvoin kuulla näkemiin. Se on aivan uskomatonta. Se henkilökunta pitäisi lähettää jonnekin leirille harjoittelemaan.

MikeM kirjoitti:
Sitten kannattaa muuttaa tänne Hgin kantakaupunkiin.

Asun kantakaupungissa, mutta kuten todettua yhden rapun pienessä taloyhtiössä on nyt yhdessä asunnossa lapsia. Rapussakiukuttelu kuuluu tosiaan jopa oven läpi asuntooni.

Normaaliperheissä lapset eivät mitään nauravia nakkeja syö, vaan kunnon aterioita.
 

scholl

Jäsen
Astiat voi ihan oma-aloitteisesti viedä tiskialtaaseen tai pesukoneeseen.

Niin voi, mutten itse ainakaan vie, jos on kyse yli yhden hengen ruokailusta. Kyllä siitä yleensä pitää päästä sopimukseen, että kuka astiat korjaa.

On siitä armeijastakin sitten jotain hyötyä, jos hyvät tavat liitetään sotilaallisuuteen. Itse pidän niitä kyllä lähinnäkin kanssaihmisten huomioimisena.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Niin voi, mutten itse ainakaan vie, jos on kyse yli yhden hengen ruokailusta. Kyllä siitä yleensä pitää päästä sopimukseen, että kuka astiat korjaa.

On siitä armeijastakin sitten jotain hyötyä, jos hyvät tavat liitetään sotilaallisuuteen. Itse pidän niitä kyllä lähinnäkin kanssaihmisten huomioimisena.

Eikös se ole sopimus, jos sovitaan, että jokainen vie astiansa ihan itse?
Siinä on kanssaihmisten huomioimista.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Lapsi mukaan projektiin

Kyllä siitä yleensä pitää päästä sopimukseen, että kuka astiat korjaa..

Niin, itse näkisin, että astioiden korjuu asianmukaisesti astianpesukoneeseen, tahi muuten tiskiin, on juuri lapsille sopivaa hommaa.

Aikuinen on kuitenkin se joka näkee suuren vaivan ja valmistaa itse ruoan, joten vähintä mitä lapsi voi tehdä on pöydän korjaaminen ja muutenkin siistiminen.

Vanhempien tulee tietysti opettaa ja ohjeistaa homma aluksi, jottei astioita rikota tahi muuten tarpeettomasti kaltoin kohdella. Tässä yhteydessä on tietysti myös määriteltävä sanktiot, jos ohjeita, käytäntöjä ja sääntöjä rikotaan.

Uskoisin, että näin toimien saadaan lapsi mukaan yhteisen hyvän edistämiseen ja muutenkin kasvatettua vastuuntuntoiseksi ja enemmän salonkikelpoiseksi.

Nykyvanhemmilla vaan tuntuu monessa tapauksessa olevan sellainen harhakäsitys, ettei lasta muka voisi pistää töihin jo ihan pienestä pitäen.

Täältä tähän
 

timosusi

Jäsen
Kyse olikin tuosta logiikasta jota sovelsit; kun tuodaan enemmän rahaa, on myös enemmän oikeuksia vaatia ravintolassa ruokarauhaa - mutta kas kummaa, sama logiikka ei sitten enää jatkukaan muissa ympyröissä kuten kaupassa, jonne taas lapsiperheet tuovat enemmän rahaa kuin lapsettomat - edelleen ne lapsiperheet ovat tuolla "häiriötekijöitä". Ei oikein kestä tuollainen ajattelu, eikä kyllä minun mielestäni pitäisikään kestää vaan kyllä kaikilla on oikeutensa käyttää palveluita, vaikkei yhtä paljon rahaa paikassa käyttäisikään.
Edelleenkin, keksit tuon logiikan ihan itse. Rahan määrä vain sattui tässä tapauksessa indikoimaan millainen paikka on kyseessä. Sama tilanne koskee yhtä lailla vaikka jotain julkista puhetilaisuutta, sanotaan vaikka väitöstilaisuus, ei sielläkään aivan perustellusti oleteta että lapsi ottaa show'n haltuunsa vaikka pääsymaksu on 0e.
Aika vaikeaa minun mielestäni mieltää, että lasten huono käyttäytyminen olisi enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta ehkäpä tämä liittyy aiempaan viestiini jossa kirjoitin että makuja on toki monenlaisia ja toisille riittää se että ylipäänsä on muksuja matkassa, että voi sitten näyttää hapanta naamaa omalle seuralaiselleen. Meillä on kolme muksua joista tosin nuorin vasta 7kk "vanha" joten ei ole hänen kanssaan tullut vielä ravintolassa käytyä syömässä. Näin omasta näkökulmastani voisin vihjaista, että on kyllä kokonaisuutena häviävän pieni osuus kun muksut ovat riehuneet syystä tai toisesta. Enkä ole kyllä muidenkaan mukuloiden nähnyt riehuvan siinä määrin että tohtisin mennä määrittelemään huonoa käyttäytymistä enemmän sääntönä kuin poikkeuksena, mutta ehkä tosiaan määrittelemme tätä sitten eri asteikoilla. Siitä olisikin mukava saada arvioitasi, mikä sitä huonoa käytöstä sitten on? Jos lapsi nykii hihaasi uteliaisuuttaan pari kertaa, niin onko tämä silloin käyttäytynyt huonosti? Entäs jos piltti satuttaa itseään ja säikähtää alkaen parkumaan, onko tämä huonoa käytöstä? Onko kengillä tömistely häiriökäyttäytymistä? Kun tässä itsekkyydestäkin on puhuttu, niin aika itsekästä se on tietysti olla toleroimatta muita ihmisiä ja lapsia ollenkaan.
No kun siitä raflasta oli puhe, niin ensimmäinen ja viimeinen on mun mielestä selvää häiriökäyttäytymistä, ja loukkaantuminen huonoa tuuria johon sopivan reagointitavan Tombe tossa esittelikin.
Tottakai, sehän on päivänselvää. Kuitenkin nyt ollaan sitten vaatimassa vanhempia tilille kun lapset eivät osaa käyttäytyä, mutta kuka vastaa siitä kun ääliö kaupassa laskeutuu riehuvien lasten tasolle ja alkaa suoltaa parhaassa tapauksessa painokelvotonta tekstiä lapsille kyllästyttyään kuuntelemaan lapsia? Aika harva alkaa aikuisia sättimään aikuisten häiritsevästä käyttäytymisestä yhtä herkästi, kaiken maailman känniääliöthän täytyisi heti lakaista pois katukuvasta, puhelimeen pälpättävät bisnesmiehet lukkojen taakse, hajuvesiin pynttäytyneet hienostorouvat täytyisi kieltää jo kaupungin järjestyssäännöissä. Eipä kielletä, vaan siedetään. On hieman erikoista, ettei sitten lapsia siedetä.
Ikään kuin joku olisi väittänyt että aikuisten huono käytös olisi jotenkin hyväksyttävämpää? Jos joku käyttäytyy suuren enemmistön mielestä tilanteeseen sopimattomalla tavalla niin yhtä lailla sitä palautetta tulee. Eikä se tee käytöksestä mitenkään oikeutettua että joku toinen käyttäytyy kohtuuttomasti.

En ole missään kohtaa vapauttanut lasten vanhempia vastuusta; mutta kyllä, on toki aiheellista jokaisen katsoa myös peilistä alkuun, onko käyttäytyminen niin häiritsevää että siitä kannattaa alkaa huomauttelemaan. Jos 90% todellakin on sitä mieltä, niin varmaan huomautettavaa löytyy. Jos se olet vain sinä ja joku muu tiukkapipo, niin kyse lienee ylireagoinnista Kuten aiemmin totesin, niin olen todella harvoin törmännyt tilanteeseen jossa jonkin kakaran käyttäytyminen on todellakin hyvin häiritsevää ja kestää muutamia minuutteja pidempään.
No niin, nyt käsi ylös kenen mielestä on ylireagointia huomauttaa hienossa raflassa mikäli lapsi on parkunut pari minuuttia. Jos se tosiaankin on sitä pienen tiukkapipojen vähemmistön mielestä niin olen sitten aivan puhtaasti väärässä tässä asiassa.
Kyllä, mielestäni on todellakin hermojen hallinnassa jotain ongelmia jos siitä hirttää hihna kiinni jos joku nykii hihasta. Todellakin.

Kysehän oli siitä että hihasta nyitään jatkuvasti, eivätkä vanhemmat puutu tälläiseen aivan ilmiselvään töykeään käytökseen. Mielestäni tällöin ainoa ongelma on vanhemmissa joilla ei ole halua opettaa kullannuppujaan tavoilla vaan juuri sille omalle piltille sallitaan kaikenlainen häiriökäytös.
Nimi alle tähän, täysin oikein.
Mielestäsi se että kaikenlaista käytöstä sinänsä joutuu sietämään tarkoittaa sitä että ehdoin tahdoin voi käyttäytyä ottamatta muita huomioon?
 

scholl

Jäsen
Eikös se ole sopimus, jos sovitaan, että jokainen vie astiansa ihan itse?
Siinä on kanssaihmisten huomioimista.

Astioita voi pinota päällekäin, joten ei ole millään tavalla mielekästä järjestää mitään joukkotrafiikkia ruokailuhuoneesta keittiöön.

Ervatsalon kanssa olen samaa mieltä, että lapset voivat auttaa nimenomaan näissä asioissa. Moni voi tehdä mielelläänkin.

Luulen, että lapsiasioissa on kyse siitä, että olen edelläkävijä. Ihmiset eivät vielä ymmärrä, mihin maailma on menossa. Sama se oli joskus 80/90 luvun taitteessa, kun ihmiset eivät tajunneet mihin tarvitsen kännykkää. Nyt kaikilla on sellainen. Jatkossa ymmärretään ehkä paremmin globalisaation vaikutus. Menee muutama vuosi niin sellainen kollektiivinen "pakko päästä naimisiin ja perustaa perhe"-ideologia menettää merkitystään ja meitä sinkkuja ihaillaan. Ihmisten ei ole silloin enää pakko tehdä mitään perinteisiä, hölmöjä valintoja, vaan voivat keskittyä elämässä oikeasti tärkeisiin asioihin. Ei silloin ei tarvitse keskittyä mihinkään yksittäisiin lapsiin, vaan voi pohtia suurempia kokonaisuuksia. Toki siihen on pitkämatka vielä. Televisiossakin Sinkkuelämää sarja ei kerro lainkaan sinkkuelämästä elämäntapana, vaan kertoo henkilöistä, joiden elämäntehtävänään on yrittää olla olematta sinkkuja. 2000-luvun juttu tulee olemaan nimenomaan sinkkuelämä ja sitä tulee täydentämään lapseton pariskunta -elämä. Lapsipuuhastelun ihannointi on totaalisen vanhanaikaista.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Milläs perheellisten liikkuvat, jos b) julkiset eivät ole oikea paikka. Vai tarkoitatko, että ruuhka-aikana nämä ovat varattu VAIN työmatkaliikenteelle?

Entäs ravintolat? Ruokailu kielletty alle 18-vuotiailta?

Riehuminen on asia erikseen, silloin vastuu on vanhemmalla, mutta pelkkä läsnäolo, vaikka olisi ruuhka-aika, ja vaikka olisi koko koululuokka junassa ei tee siitä yhtään sen moitittavampaa, kun sen mahdollisesti vittuuntuneen työmatkailijan läsnäolo.

Jos sinun mielestäsi ravintola illalla 19-23 välillä on oikea paikka 0-3wee lapselle niin onnea valitsemallasi tiellä. Käsittääkseni ravintola ei sen ikäselle tarjoa juuri minkäänlaista elämystä vaan oikea paikka olisi omassa syöttötuolissa vetämässä sosetta lärvään. Kahdeksalta pitäisi jo olla nukkumassa. Vai onko kyseessä vanhempien tarve todistella itselle ja muille että elämä jatkuu vanhemmuudesta huolimatta?
Ja minkä takia tarha-ikäisten sinappitehtaiden pitäis kulkea julkisilla ruuhka-aikoihin? Käsittääkseni ainakin pääkaupunkiseudulla lähin tarha on lähes poikkeuksetta kävelymatkan päässä ja sitäpaitsi eikö äitiyslomalla voi olla siihen saakka kunnes lapsi täytää kolme? Sitä vanhemmat yleensä osaavat käyttäytyä mikäli vanhemmat eivät ole pitkätukkaisia elämässä epäonnistuja hippejä.
Lasten läsnäolo ei minua vituta mikäli osaavat käyttäytyä, mutta kirkuvat pennut työpäivän päätteeksi on lähestulkoon pahinta mitä osaan kuvitella. Erityinen lämmin ajatus lähtee tämän näppäimistön ääreltä kaikille niille nuorille pikkuäideille ja -isille jotka raahaavat lastenvaununsa ruuhkabussiin/-spåraan tai tavarataloon 16-18 välisenä aikana.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos sinun mielestäsi ravintola illalla 19-23 välillä on oikea paikka 0-3wee lapselle niin onnea valitsemallasi tiellä. Käsittääkseni ravintola ei sen ikäselle tarjoa juuri minkäänlaista elämystä vaan oikea paikka olisi omassa syöttötuolissa vetämässä sosetta lärvään. Kahdeksalta pitäisi jo olla nukkumassa. Vai onko kyseessä vanhempien tarve todistella itselle ja muille että elämä jatkuu vanhemmuudesta huolimatta?
Ja minkä takia tarha-ikäisten sinappitehtaiden pitäis kulkea julkisilla ruuhka-aikoihin? Käsittääkseni ainakin pääkaupunkiseudulla lähin tarha on lähes poikkeuksetta kävelymatkan päässä ja sitäpaitsi eikö äitiyslomalla voi olla siihen saakka kunnes lapsi täytää kolme? Sitä vanhemmat yleensä osaavat käyttäytyä mikäli vanhemmat eivät ole pitkätukkaisia elämässä epäonnistuja hippejä.
Lasten läsnäolo ei minua vituta mikäli osaavat käyttäytyä, mutta kirkuvat pennut työpäivän päätteeksi on lähestulkoon pahinta mitä osaan kuvitella. Erityinen lämmin ajatus lähtee tämän näppäimistön ääreltä kaikille niille nuorille pikkuäideille ja -isille jotka raahaavat lastenvaununsa ruuhkabussiin/-spåraan tai tavarataloon 16-18 välisenä aikana.

Missäs vaiheessa ollaan puhuttu "lapset ravintolassa klo 19-23"-aiheesta. Jos näin on ollut jossain vaiheessa, niin tuon olen kyllä missannut. Olen näet itsekin sitä mieltä, että tuona ajankohtana oikea paikka on iltapuuhat ja oikea kaveri nukkumatti. Omien lapsien (4v) iltapuuhat alkaa siinä 19.30 tienoilla, ja jos hyvä tsäkä käy niin ehtii Pakoa katsomaan näin tiistaisin. Nukuttaminenkin vie välillä aikaa.

Mitä tulee tarhaikäisten kuskaamiseen julkisissa niin en sitäkään oikein ymmärrä. Mutta jos päiväkodista täytyy päästä paikasta a paikkaan b ajankohtana c, ja jos nyt sattuu olemaan se ajankohta kun junassa on muutakin väkeä niin sitten sattuu. Jos ajatellaan kouluikäisiä, vaikka koko koululuokkaa niin kyllä me muutaman kerran puskettiin junalla. Ihan Heurekaan mentiin, olisiko pitänyt tilata tilausbussi/taksi, kun sekä koulu, että määränpää sijaitsevat kivenheitonpäässä asemalta.

Mitä ajan takaa on se, että ihan samalla tavalla maksava asiakas on se -10v kun se +30v. Ja yhtälailla henkilökohtaisesti vituttaa häiriökäyttäytyminen ikärajoista huolimatta. Ja junaa kohtuu paljon nuorempana käyttäneenä voin todeta, että ainakin kohdalleni on osunut enemmän näitä huonokäytöksisiä aikuisia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sama koskee kyläilyjä. Molempiin tapahtumiin pukeuduttiin jo nuorena siististi, joskus kravattiinkin ja moitteettomat pöytätavat olivat luonnollisesti hallussa. Eikä se mikään rangaistus ole. Lapsellakin on parempi fiilis, kun tietää täsmällisesti, miten mahdollisesti oudossakin tilanteessa käyttäydytään. Sen takia niitä asioita harjoitellaan kotona etukäteen. Itse olen harjoitellut varmaan tuhansia toistoja pelkkää kiittämistä ja siihen liittyvää kumarrusta.
Olen itsekin pohdiskellut toisinaan, miksi nykyään ei käytetä enää kravatteja kyläillessä. Viimein tein oikein isällisen teon ja ostin itselleni, vaimolleni ja tyttärelleni samansävyiset kravatit. Oli isäntäväki otettu, kun astelimme eteiseen saksalaisen marssimusiikin tahdissa ja kravatit tanassa. Hirmu juhlallinen fiilis tuli.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
...esim. päivällisellä hyvässä ravintolassa...

Missäs vaiheessa ollaan puhuttu "lapset ravintolassa klo 19-23"-aiheesta...Jos ajatellaan kouluikäisiä, vaikka koko koululuokkaa niin kyllä me muutaman kerran puskettiin junalla. Ihan Heurekaan mentiin, olisiko pitänyt tilata tilausbussi/taksi, kun sekä koulu, että määränpää sijaitsevat kivenheitonpäässä asemalta...ihan samalla tavalla maksava asiakas on se -10v kun se +30v...

Harvoin syön päivällistä ravintolassa klo 12. Ehkä lapsien tekijöiltä on päässyt unohtumaan päivällis- ja lounasaikojen ero. Mielestäni olen ansainnut häiriöttömän ja viihtyisän aterioimisympäristön mikäli maksan ruokailustani 200€. Lasten läsnäolo ei viihtyisyyttä tietystikään poissulje, mutta tällöin on vanhempien vastuulla pitää pikku kullannuput aisoissa tai poistua paikalta.

Äläkä teeskentele idiootimpaa kuin mitä oletkaan, melko harvoin koululaiset kulkevat julkisissa lastenvaunuissa.

Näytäpä minulle maksava <10wee asiakas. Eiköhän se ole isipappa tai äitikulta kun sen laskun maksaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Varsin koomista miten tässäkin ketjussa joka toinen (yleensä isukki/äiti) puolustelee oman pikku riiviön tekosia. Aina äpäröinti on jonkun muun kuin oman kullannupun vika. Ilmeisesti vanhemmuus sokeuttaa niin pahasti, että ei tule mieleen miten pahasti voi rääkyvä pentu pistää sapen kiehumaan esim. päivällisellä hyvässä ravintolassa tai julkisessa kulkuneuvossa ruuhka-aikaan.
Et ilmeisesti lukenut aikaisempia kirjoituksia tai sitten et vain tajua. Veikkaan jälkimmäistä.
 

scholl

Jäsen
Olen itsekin pohdiskellut toisinaan, miksi nykyään ei käytetä enää kravatteja kyläillessä. Viimein tein oikein isällisen teon ja ostin itselleni, vaimolleni ja tyttärelleni samansävyiset kravatit. Oli isäntäväki otettu, kun astelimme eteiseen saksalaisen marssimusiikin tahdissa ja kravatit tanassa. Hirmu juhlallinen fiilis tuli.

Itse hankin tuossa syksymmällä itselleni, faijalleni ja broidilleni samanlaiset rusetit. Silloin myöskin juhlaväeltä tuli kiitosta. On tosiaan tilaisuuksia, missä jossain määrin yhtenäinen pukeutuminen on paikallaan. Meilläkin oli asuissa hieman eroavaisuuksia, kun jokainen oli halunnut vähän eri mallia, vaikka Ermenegildo Zegna olikin jokaisen merkkinä niin tuo yhtenäinen rusetti sekä liina rintataskussa toi porukan ruotuun.

Hauska kuulla, että olet noin menetellyt.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Et ilmeisesti lukenut aikaisempia kirjoituksia tai sitten et vain tajua. Veikkaan jälkimmäistä.

Olen tajunnut olla hankkimatta riesaa itselleni lapsista. Kateellinen?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Harvoin syön päivällistä ravintolassa klo 12. Ehkä lapsien tekijöiltä on päässyt unohtumaan päivällis- ja lounasaikojen ero. Mielestäni olen ansainnut häiriöttömän ja viihtyisän aterioimisympäristön mikäli maksan ruokailustani 200€. Lasten läsnäolo ei viihtyisyyttä tietystikään poissulje, mutta tällöin on vanhempien vastuulla pitää pikku kullannuput aisoissa tai poistua paikalta.

Äläkä teeskentele idiootimpaa kuin mitä oletkaan, melko harvoin koululaiset kulkevat julkisissa lastenvaunuissa.

Näytäpä minulle maksava <10wee asiakas. Eiköhän se ole isipappa tai äitikulta kun sen laskun maksaa.


Niin no, minähän en sinun ruokailutottumuksista tiedä. Ainakin näin SUOMESSA päivällisen määrite (wikipedia) osuu kellonaikojen 15-18 välille.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Päivällinen

... ja tuohon aikaan varmasti on lapsillakin oikeus olla siellä ravintolassa ihan siinä missä sinunkin, jos osaavat käyttäytyä, vaikka sinua kuinka vituttaisi. Ja niinkuin jo aikaisemmin kirjoitin, niitä aikuisiakin, jotka eivät osaa käyttäyä näkee ihan tarpeeksi. Niitäkin, jotka maksavat 200 euroa ruokailusta, ja jotka sitten todella näyttävät käytöksellään, että niin tekevät. Enkä tässä nyt viitannut sinuun. Varmasti osaat käyttäytyä ja nautit häiriöttömästä ja viihtyisästä ympäristöstä, jos siihen annetaan tilaisuus.

Mitä tulee tuohon idioottikommenttiin niin eipä siinä mitään, jatketaan samaan malliin. Pointti oli kuitenkin se, että oli se sitten lapsenvaunuja työntävä äiti tai sinä niin ihan samat oikeudet on olla julkisissa kulkuvälineissä, vaikka olisi ruuhka-aika. Epäselväksi jäi, miten tuo lapsenvaunussa mahdollisesti nukkuva lapsi sinua häiritsee? Tai jos on hereillä niin itkuko se on mikä häiritsee. Vaikea siltä vaunuista on ainakaan juosta ympäriinsä
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse hankin tuossa syksymmällä itselleni, faijalleni ja broidilleni samanlaiset rusetit. Silloin myöskin juhlaväeltä tuli kiitosta. On tosiaan tilaisuuksia, missä jossain määrin yhtenäinen pukeutuminen on paikallaan. Meilläkin oli asuissa hieman eroavaisuuksia, kun jokainen oli halunnut vähän eri mallia, vaikka Ermenegildo Zegna olikin jokaisen merkkinä niin tuo yhtenäinen rusetti sekä liina rintataskussa toi porukan ruotuun.

Hauska kuulla, että olet noin menetellyt.

Meilläkään ei ollut aivan yksi yhteen pukeutuminen. Vaimo ja tytär laittoivat hameen, jota itse en taas suostunut laittamaan ylleni, tietenkään. Päätin sitten mennä ilman alaosaa. Ihan raikasta mielestäni.

Olen tajunnut olla hankkimatta riesaa itselleni lapsista. Kateellinen?
En ollenkaan. Ihan kiva, että olet tajunnut olla levittämättä geenejäsi. Pusu.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Luulen, että lapsiasioissa on kyse siitä, että olen edelläkävijä. Ihmiset eivät vielä ymmärrä, mihin maailma on menossa. Sama se oli joskus 80/90 luvun taitteessa, kun ihmiset eivät tajunneet mihin tarvitsen kännykkää.

Hassua, että minulle on jäänyt sinusta täysin päinvastainen kuva.
Käyttäytymiskoodisto on ainakin kovin taantumuksellista. Piti vielä lisäämäni aikaisemmin, että olen lukenut viestejä, joissa ilmoitat vähemmän koulutetun väestön olevan vähemmän älykästä, sekä tässä keskustelussa ilmaissut, ettet pidä lapsista. Se ei ole kohteliasta, eikä hyvien käytöstapojen mukaista.
Miten etikettiä voi mukailla mielensä mukana, kuulostaa hieman oudolta.

Sinkkuus, niin.. avioliiton ihannointi on ollut laskusuhdanteessa jo pitkään, mutta kollektiivisesti ihmiset ovat kautta aikojen tarvinneet parisuhdetta, tietysti poikkeustapauksia on aina, eikä siinä mitään väärää olekkaan. Mutta en usko parisuhteiden määrän merkittävään laskuun nyt, enkä tulevaisuudessa.
Sinkkuelämää- TV sarja lähinnä kuvasi eri alalajeja sinkkunaisista/ ihmisistä, kaikkien/ sarjan yhtenäinen motiivi ei ollut se, etteivät he olisi kaikki halunneet olla sinkkuja, vaikka sarjan päätyttyä taisivat parisuhteessa jokainen ollakin.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Itsekkin lapsettomana täytyy sanoa, että kyllähän jotkut parkuvat lapset välillä vituttaa jonkun verran, mutta se vitutus yleensä haihtuu samantien kun poistuu vaikkapa RUUHKAbussista.

Ketjua lukiessani tuli mieleen, että onpa tietyt ihmiset vihaisia persoonia. Itseäni ei liiemmin haittaa vaikka joku kallis illallinen menisikin pilalle parkuvan, sellaista se elämä joskus vain on. Rahanmeno ei itseäni liiemmin haittaa, se on usein jopa hauskaa laittaa vain kunnolla haisemaan. Muutenkin maailma on täynnä ihmeellisen pihejä ja vihaisia ihmisiä.

Relaamisen ja vihanhallinnan taito on näköjään unohdettu siinä kotikasvatuksessa. Ja kyllä esim. täällä Helsingissä kiitokset ja ole hyvät taipuvat ainakin 80% kansasta. Riippuu tietenkin missä asioi, mutta asia on näin ainakin liikkeissä missä itse asioin.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Meilläkään ei ollut aivan yksi yhteen pukeutuminen. Vaimo ja tytär laittoivat hameen, jota itse en taas suostunut laittamaan ylleni, tietenkään. Päätin sitten mennä ilman alaosaa. Ihan raikasta mielestäni.

Kuljit kuitenkin varmaan joukossa ensimmäisenä, ja kannoit lippua. Tällöin on mielestäni oikeutettua erottua vaatetukselta seuraavista jäsenistä. Tietysti muutenkin mies on ylimmässä asemassa, joten tietynlaiset yksityiskohdat asusteissa sallitaan, itselläni on yleensä piiska tai baskeri mukana. Naisten ja lapsien paikka on siellä minne ne komennetaan, marssijärjestyksen on oltava selvä. Hallitsevan voiman kunnioitus.
Näen itseni edistyksellisenä ja aion kansoittaa oman armeijani.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
No niin, nyt käsi ylös kenen mielestä on ylireagointia huomauttaa hienossa raflassa mikäli lapsi on parkunut pari minuuttia. Jos se tosiaankin on sitä pienen tiukkapipojen vähemmistön mielestä niin olen sitten aivan puhtaasti väärässä tässä asiassa.
Aika moni varmaan sivuuttaa koko asian niin tässä topicissa kuin todellisessakin elämässä. Useimmiten lapsella on toki jokin syy huudolleen ja jos huutoa minuuttitolkulla jatkuu niin uskoisin että eiköhän vanhemmat varmaan ole jo tilanteen tasalla. Eivät vanhemmatkaan sen enempää halua kuulla huutavaa lasta. Mutta ei näillä ääripään esimerkeillä ole taas mitään tekemistä sen todellisuuden kanssa, mitä tuolla ulkona normaalisti kohdataan. Ääripäissä toki reagointi on paikallaan, mutta aiemmin kerroit että kohdallesi näiden ääripään esimerkkien sattumistiheys on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, on erittäin vaikeaa uskoa että tällainen pitäisi paikkaansa, vaan uskon että liioittelet pahasti.
Kysehän oli siitä että hihasta nyitään jatkuvasti, eivätkä vanhemmat puutu tälläiseen aivan ilmiselvään töykeään käytökseen.
Jatkuvasti? Töykeään? Ymmärtääkseni esimerkissä joka kerrottiin, nykäistiin pari kertaa hihasta. Nykimisen syytä ei selvinnyt, onko lapsi halunnut kysyä jotain ja sitten jäätynyt paikalleen kun ympäri kääntyykin lapsen odottaman hauskan sedän sijaan perseensä nielaissut suohirviö valmiina syöksemään rikkiä ja laavaa lapsen niskaan? Miksei lasta kohtaan voi olla ystävällinen ja kysyä, onko tällä jotain asiaa kun nykii hihasta? Miksi ylipäänsä kuppi menee nurin jos joku nykii kolme kertaa hihasta, vai onko se oma olemus niin jumalainen ilmestys ettei tavallisen kuolevaisen koskettaminen siellä kassajonossa ole ollenkaan sopivaa?
Mielestäni tällöin ainoa ongelma on vanhemmissa joilla ei ole halua opettaa kullannuppujaan tavoilla vaan juuri sille omalle piltille sallitaan kaikenlainen häiriökäytös.
Väärä vastaus, kyllä lapsellakin saa olla asiaa muille ihmisille ja tämä saa normaalisti harjoittaa sosiaalista kanssakäymistä siinä missä muutkin. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun omalle kohdalle on sattunut että piltti nykii takinliepeestä ja huomaakin että hittolainen, ei ollutkaan meidän isin takinlieve. Mitä sitten? Aika pienen kolhun minun egoni tuossa on saanut, eikä kyllä ole hiipinyt mieleenkään alkaa ripittää vanhempia kasvatuksesta, helvetin kakara ei osaa erottaa omia vanhempiaan muista ihmisistä. Todellista häiriökäyttäytymistä, toivottavasti itse elät virheettömästi niinkuin paasaat... Hiukka epäilen.
Mielestäsi se että kaikenlaista käytöstä sinänsä joutuu sietämään tarkoittaa sitä että ehdoin tahdoin voi käyttäytyä ottamatta muita huomioon?
Ei, vaan normaalia elämää täytyy sietää ympärillä. Meille se tarkoittanee kirjoittamistasi ajatuksista päätellen melko erilaisia asioita. Meillä lapset leikkivät, tekevät virheitä, välillä huutavat ja innostuvat ja harjoittelevat elämistä. Teillä varmaan istuvat huumattuina antiikkisohvalla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös