Opetustyö

  • 363 906
  • 3 058

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ylen alueuutisista kuultua. Lahti on mukana kokeilussa (tai ehkä on) jossa opettajien palkka määräytyy kokonaistyöajan mukaan eikä vain opetustuntien mukaan. Opettajilla menee aika tuntien valmisteluun sekä oppilaiden vanhimpien kanssa kommunikointiin. Nyt halutaan saada tämä aika palkkauksen piiriin. Olen aina luullut että luokanopettajat saa kuukausipalkkaa johon ei vaikuta kuinka paljon heillä on tunteja tai muita töitä. Ehkä olen väärässä ja heillä on oppitunti perusteinen palkkaus. Mitään artikkelia tai lisätietoja en netistä löytänyt kokeilusta mutta eilen siitä oli alueuutisissa televisiossa.

OVTES 2017, voimassa 1.2.2017 lukien | KT Kuntatyönantajat

Tuolta löytyy Kunnallisen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus, josta voit tarkemmin tutkia opettajien palkkausta.

Pääpiirteittäin opettajan palkka koostuu peruspalkasta, ylitunneista, vaativuuslisästä ja ikälisistä. Opettajille on määritelty opetusvelvollisuus eli peruspalkkaan kuuluvat opetustunnit viikossa. Luokanopettajalla opetusvelvollsuus on 24 oppituntia viikossa, erityisluokanopettajalla 22 oppituntia viikossa ja esimerkiksi äidinkielen opettajalla 18 oppituntia viikossa. Näiden tuntien yli menevistä oppitunneista maksetaan ns. ylituntikorvaus. Yleensä opettajilla on n. 25 oppituntia viikossa. Oppituntien valmistelu sisältyy peruspalkkaan, samoin 126 tuntia yhteissuunnittelu aikaa lukuvuodessa.

Minulle kokonaistyöaikapalkkaus sopisi, se tosin heikentäisi huomattavasti kodin kanssa tehtävää yhteistyötä ja aiheuttaisi käytännön ongelmia työskentelytilojen yms. kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minulle kokonaistyöaikapalkkaus sopisi, se tosin heikentäisi huomattavasti kodin kanssa tehtävää yhteistyötä ja aiheuttaisi käytännön ongelmia työskentelytilojen yms. kanssa.
Aika monella aineenopettajalla kävisi samoin, tosin painottuen esim. kokeiden korjaamiseen tai vastaavaan tuntien ulkopuoliseen työskentelyyn. Kodin ja koulun välinen yhteistyö ei ole niin tiivistä kuin erkoilla, mutta joskus kyllä niin akuuttia, että ne jyräisivät muut jutut alleen. Tuntien valmistelu on myös aika tarpeellista, joten ylimääräiset projektit, mokit ja kokeiden korjaukset kärsisivät. Toisaalta, jos siihen mennään niin sitten kärsivät. Tai sitten sopeudutaan ja kehitetään omaa duunia.
---

Äikänopettajilla on yleensä vain muutama ylitunti. On sen verran työläs aine, että harva viitsii euron kuvat silmissään vääntää edes kahta ylimääräistä opetusryhmää eli 24 tuntia. Itse olen tehnyt nyt pari vuotta viidellä ylitunnilla, tänä vuonna vielä useammalla, ja vaikka tili kiittää, ei tätä kyllä kovin pitkään jaksaisi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minulle kokonaistyöaikapalkkaus sopisi, se tosin heikentäisi huomattavasti kodin kanssa tehtävää yhteistyötä ja aiheuttaisi käytännön ongelmia työskentelytilojen yms. kanssa.

Mitä tarkoitat tuolla jälkimmäisellä? Käsittääkseni työtä ei edelleenkään tarvitsisi tehdä pelkästään koulun tiloissa, vaan myös konaistyöajassa töitä saisi tehdä myös esimerkiksi kotona.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä tarkoitat tuolla jälkimmäisellä? Käsittääkseni työtä ei edelleenkään tarvitsisi tehdä pelkästään koulun tiloissa, vaan myös konaistyöajassa töitä saisi tehdä myös esimerkiksi kotona.

Tarkoitan työskentelytiloja, työhuoneita, siivouksia jne.

Miten tilanne sitten poikkeaisi nykyisestä? Siis pelkkä palkkaus muuttuisi?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tarkoitan työskentelytiloja, työhuoneita, siivouksia jne.

Miten tilanne sitten poikkeaisi nykyisestä? Siis pelkkä palkkaus muuttuisi?
Kyyninen arvaukseni on, että ei mitenkään muuten kuin siten, että vittumainen työaikojen kirjaaminen tulisi mukaan. Osalla opettajista varmaan muuttaisi työskentelyä se, että yt- aika tulisi ehkä oikeasti käytettyä, kun se pitäisi raportoida. Tämä koskee lähinnä näitä yksin puurtajia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyyninen arvaukseni on, että ei mitenkään muuten kuin siten, että vittumainen työaikojen kirjaaminen tulisi mukaan. Osalla opettajista varmaan muuttaisi työskentelyä se, että yt- aika tulisi ehkä oikeasti käytettyä, kun se pitäisi raportoida. Tämä koskee lähinnä näitä yksin puurtajia.

Eli kun teet kuuden jälkeen töitä kotona, saat iltalisän ja sunnuntailta tulee sunnuntailisä?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tuskin tulee lisiä ;) Kokonaistyöajan määräämät tunnit vaan saatava täyteen ja raportoitava eriteltynä(tunnit, valmistelu, yt,muut,jne). Voin olla ihan hakoteilläkin, mutta noin mä olen sen ymmärtänyt.

Siitä olen ihan ulkona, miten opetusvelvollisuuden ylittävät tunnit korvataan tässä mallissa vai lasketaanko lisäpalkka määrätyn työajan ylittävistä tunneista? Vaikka nykyjärjestelmässäkin huonot puolensa, niin antaisihan tuo kaikenlaisille työajan epärehellisille kirjaajille kiekon lapaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuskin tulee lisiä ;) Kokonaistyöajan määräämät tunnit vaan saatava täyteen ja raportoitava eriteltynä(tunnit, valmistelu, yt,muut,jne). Voin olla ihan hakoteilläkin, mutta noin mä olen sen ymmärtänyt.

Siitä olen ihan ulkona, miten opetusvelvollisuuden ylittävät tunnit korvataan tässä mallissa vai lasketaanko lisäpalkka määrätyn työajan ylittävistä tunneista? Vaikka nykyjärjestelmässäkin huonot puolensa, niin antaisihan tuo kaikenlaisille työajan epärehellisille kirjaajille kiekon lapaan.

Olen käsittänyt, että kokonaistyöaikaan siirtyminen tarkoittaisi siirtymistä työaikalain piiriin. En ymmärrä miten opettajia voitaisiin velvoittaa tekemään töitä iltaisin ja viikonloppuisin ilman lain mukaisia korvauksia.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Asia, joka mua hieman hämää suomalaisessa koulumaailmassa on rekrytointi.

Suomalaisten koulujen rekrytointi vaikuttaa olevan reliikki jostain todella kaukaa ja ei oikein tunnut istuvan vuoteen 2018.

Se mitä olen ollut yksityisellä puolella rekrytoimassa ja toisaalta mitä olen jutellut asiasta ystävieni kanssa, niin aika eri maailmoista on kysymys. Kaverini ovat käyneet läpi monivaiheisia haastatteluja sekä useita erilaisia soveltuvuuskokeita/psykologiasia testejä, jotka on yleensä toteuttanut erillinen rekryfirma ja aika usein pestit ovat olleet määräaikaisia, esim. muutaman vuoden projekteja, jotka tietenkin voivat poikia jatkoa.

Koulumaailmassa rekrytointi menee karkeasti niin, että rehtori ja ehkä aineenopettaja silmäilee hakemukset, usein kymmeniä tai lähemmäs sata, ja yleensä alkukarsinta menee kylmästi kokemuksen perusteella. Tarkemman perkauksen jälkeen valitaan 5-10 henkilöä haastatteluun, jossa voi olla läsnä rehtorin lisäksi, joku toinen koulun edustaja ja kesto pyörii luokassa 30-45 minuuttia. Tämän jälkeen sitten rehtori tekee päätöksen. Ja pimpelipom, lehtorin virka on täytetty. Tuo on nykymaailmassa enää niitä harvoja mahdollisia eläkevirkoja ja toisaalta sellainen pesti, josta on todella vaikea saada ketään pois, vaikka valinta osoittautuisi koeajan jälkeen täysin vääräksi.

Ei pidä ymmärtää väärin, suomaiset opettajat ovat lähes poikkeuksetta todella ammattitaitoisia ja hyvällä asenteella duunissa. Se johtunee mm. siitä, että kaikki ovat käytännössä maistereita ja koulutus on maailman tasolla laadukasta, opettajan ammatti on edelleen varsin arvostettu sekä haluttu ja toisaalta suuri tarjonta seuloo töihin lopulta päteviä yksilöitä.

Toisaalta Suomen kouluissa on silti paljon opettajia, jotka ovat tajunneet olevansa väärällä alalla, mutta muut vaihtoehdot ovat, varsinkin iän kartuttua, melko vähäiset. Usein tällainen johtaa autopilotti-moodiin, jossa töissä ollaan kyllä fyysisesti läsnä, mutta siihen se effortti jääkin. Sitten on vain klassisia hankalia ihmisiä tai ihan suoranaisia avohoitotapauksia, joille ei oikein voida mitään, vaikka koko työyhteisö kärsisi yhden henkilön käytöksen takia. Ei tämä mikään valtava ongelma Suomessa ole, mutta toisaalta opettajakunnat kouluissa ovat poikkeuksellisen stabiileja työyhteisöjä ja vuosien vieriessä ongelmat voivat kumuloitua.

Tähän on vaikea löytää yhtä ainoaa ratkaisua. Isoissa kaupungeissa rekrytointi voitaisiin hoitaa keskitetymmin, mutta toisaalta tällöin yksittäisen koulun tarpeet eivät välttämättä tulisi niin selvästi huomioiduiksi. Yksi vaihtoehto voisi olla viranhaltijoiden kierrätys kunnan tai kaupungin sisällä eli koulu vaihtuisi määräajan, esimerkiksi viiden vuoden, välein. Jos en aivan väärin muista, niin Ontariossa ainakin olisi käytössä tällainen systeemi. Rajuimmillaan virat voisivat olla ainakin osin määräaikaisia, kuten vaikkapa yliopistomaailmassa, mutta perusopetuksen ja toisen asteen kohdalla tulosten järkevä arvioiminen lienee vaikeaa, koska esim. mitään julkaisumääriä ei voida tarkastella.
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Olen käsittänyt, että kokonaistyöaikaan siirtyminen tarkoittaisi siirtymistä työaikalain piiriin. En ymmärrä miten opettajia voitaisiin velvoittaa tekemään töitä iltaisin ja viikonloppuisin ilman lain mukaisia korvauksia.
Vuosityöaika 1520 tuntia. Rehtori tekee ennen kouluvuotta jokaiselle opettajalle työaikasuunnitelman, jonka toteutumista seurataan. Opetettavasta aineesta riippuen 25 - 35 % työtä, joka ei ole työpaikalle sidottua, ja saa tehdä, milloin haluaa. Jos menee yli, maksetaan korvaus. Kokonaispalkkapottiin koulutasolla ei suurta muutosta, joku häviää ja joku voittaa.

Perustunneilla menevät näyttäisivät voittajilta. Ylitunnit työnantajan on helppoa sulauttaa 1520 tunnin sisälle, ylitunnilliset häviävät. Vantaalla usea koulu oli kiinnostunut, mutta laskelmat nähtyään ja äänestyksen jälkeen ymmärtääkseni yhdenkään yläkoulun tulos ei ollut sellainen, että kokeiluun lähdettäisiin. Ei, vaikka luottamusmiehet puhuivat kokeilun puolesta. Enkä ihmettele, sen verran surkeaa "porkkanaa" oli tarjolla. Alakouluista löytyi joitain, joissa äänestettiin kokeilun puolesta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Asia, joka mua hieman hämää suomalaisessa koulumaailmassa on rekrytointi.
Minua hämää muutama muukin asia, rekrytointi osin sekin, mutta vielä enemmän juuri tuo mainitsemasi suojatyöpaikkasysteemi. Onhan se aika hauska juttu, että voi esittää ammattilaista aina silloin kun omat edut ovat kyseessä, mutta sluibata muun ajan ja valittaa koulutuksen puutetta, kun jotain vaaditaan. Ja käytännössä kenkää tulee vain, jos flippaa totaalisesti. Kaikkea oman mukavuusalueen ulkopuolelle vievää vastustetaan, joskus jopa sellaistakin, mikä ei omaa duunia edes kosketa, mutta väärä henkilö esittelee sen. No, karrikoiden toki, ja suurin osa opettajista tekee hommansa älyttömän hyvin.

Rekrytoinnista sen verran, että olin viime vuonna mukana prosessissa, jossa perushakemuksen jälkeen kakkoskiekka käytiin videoiden ja kolmoskierrokseen kuului essee, opetusnäyte sekä haastattelu. Tämä siis aivan tavalliseen aineenopettajan pestiin. Mä kyllä tykkäsin, vaikka tuo videoklipin työstäminen oli tuskaa. Veikkaisin rekrytoijankin saaneen kattavamman kuvan hakijoista tuollaisella paletilla vs. hakemus+haastattelu. No, jäin ekalle varasijalle eli pahin mahdollinen kohtalo, mutta poiki se jotain kontakteja silti ja erittäin hyvän kokemuksen.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eli jos tekee hitaasti niin saa enemmän massia?
Se pitää saada perusteltua ja neuvoteltua. Ei ole mikään automaatio. Työntekijä on heikoilla aina, kun joutuu tuollaiseen tilanteeseen. Kuntatyönantajalla on direktio-oikeus määrätä säännöt epäselvissä tilanteissa.

Ennemminkin ylimenevän työn korvausta sovellettaisiin silloin, jos on jo alunperin tehty yli 1520 tunnin sopimus, tai kesken vuoden tulee töitä, joista ei ole sovittu. Ylityön lisäprosentteja ei makseta, kun vasta jos tuntimäärä vuositasolla huitelee muistaakseni jossain 1700 kieppeillä (varmaksi en muista, mutta niin iso luku, ettei kenellekään tarvitse ikinä maksaa). Tuohon asti saa samaa palkkaa kuin muista tunneista, ei sentään alennettua, kuten nykyisessä järjestelmässä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitä mieltä palstan opettajat ovat tästä kuvasta? Onko kuvan sisältämässä väittämässä mitään perää? Minua ainakin nauratti.

Odotellaan vastauksia, mutta aika lailla noin olen ymmärtänyt. Toki monia vanhempia ei kiinnosta pätkääkään, mutta ne muut sitten häiriköivät opettajia ties millä typerillä asioilla lähettämällä Wilma-viestejä ja jotkut jopa soittaa, kun eihän meidän Per-Cecilia nyt tuolla lailla.

Luulisi samaan sisältyvän myös valitus liian huonoista arvosanoista.

Lähetänpä kuvan eräälle ulkomaalaiselle opettajalle.

EDIT:

Vastauksena oli yksiselitteisesti se on juuri noin.
 
Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mitä mieltä palstan opettajat ovat tästä kuvasta? Onko kuvan sisältämässä väittämässä mitään perää? Minua ainakin nauratti.

https://i.pinimg.com/originals/04/2a/66/042a667f8f73d9c52b32963ca044c596.jpg
Onhan siinä. Ja vähän pelottaa, että lisääntyy lukioissa tuo huomattavasti, kun yo-todistuksella aletaan tosissaan jakamaan korkeakoulupaikkoja.

Asiallinen kritiikki tietysti hyväksikin, mutta jos vanhemmat puolustelee lapsensa lunttaamista syyllistämällä opettajan siitä, että ei ollut maininnut, ettei taulukkokirjaan saa kirjoittaa omia juttuja. Tällainenkin meillä ollut, ja olihan tuo todellakin sanottu. Vanhemmat lähtee ilman kritiikkiä mukaan lasten hätävalheisiin, ja johan tuossakin normijärki kertoo, että on väärin.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
HS:n tiedetoimituksen päällikkö nostaa pienen kollikissun pöydälle:

Poikien kehno koulu­menestys ennustaa masentavan hyvin tulevaa - Mielipide | HS.fi

Tuossa viitataan Helsingin Yliopiston tutkijoiden keksimykseen eli johtopäätökseen. Hyvin harmittavaa, että koulutusvinoutumien korjaamiseen menee vähintään vuosikymmen. Ja toki siihen, että myönnettäisiin vinoon vedetyn eli korjaamistarve tunnustettaisiin, menee vähintään viisi vuotta: kerätään dataa lisää ja sitten tutkitaan lisää. Ja saadaan eriäviä, idealogiaan tai muuten vain pätemiseen perustuvia mielipiteitä tilastoista.
Yksi koulusukupolvi menee hukkaan vaikka toimeen tartuttaisiin nyt ja heti.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kysytääs nyt täällä, kun tälleen setämiehen iässä päätyi alan vaihtoon ja edessä olisi soveltuvuuskoe Joensuuhun luokanopettajalinjalle ja tuostahan loytyy todella nihkeästi tietoa niin yliopiston, kuin muiltakin sivuilta, paitsi varmasti joku valmennuskurssi noihinkin preppaa. Ei tässä nyt mitää stressata jaksa enää tässä iässä kun ei se maailma mihinkään kaadu, mutta jos ja kun nyt täällä on porukka noita joskus käynyt läpi, niin millasia oli?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysytääs nyt täällä, kun tälleen setämiehen iässä päätyi alan vaihtoon ja edessä olisi soveltuvuuskoe Joensuuhun luokanopettajalinjalle ja tuostahan loytyy todella nihkeästi tietoa niin yliopiston, kuin muiltakin sivuilta, paitsi varmasti joku valmennuskurssi noihinkin preppaa. Ei tässä nyt mitää stressata jaksa enää tässä iässä kun ei se maailma mihinkään kaadu, mutta jos ja kun nyt täällä on porukka noita joskus käynyt läpi, niin millasia oli?

Ole oma itsesi, läpimeno on varma.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös