Alkoholi – yleisesti

  • 388 642
  • 2 557

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On jo yli sata vuotta siitä, kun Suomi oli osa Venäjän keisarikuntaa. Siihen nähden venäläistyylinen mielivaltaisuus elää käsittämättömän voimakkaana osassa virkamieskuntaa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Melkeimpä vitutusketjun kamaa mutta minä en kertakaikkiaan ymmärrä tätä kotoista alkoholin myyntikieltoa ennen kello yhdeksää, Tänäänkin olin menossa kauppaan aamulla hakemassa lounas-tarpeita päiväksi ja piti ostaa pari asiaa kotiin mukaan lukien Pirkan erinomaista Ole meksikohenkistä bisseä iltaa varten. Oluet luonnollisesti jäivät ostamatta koska laki.

Nyt kun kävin samassa kaupassa jossa olin aamulla hakemassa siitä samasta hyllystä jonka vieressä olin 10 tuntia sitten niin kyllä ihmetyttää että onko tämä normaalien ihmisten kiusaaminen oikeasti sen kaiken värtti että ne kaksi Hakaniemen juoppoa eivät saa aamukaljojaan seiskalta vaan vasta ysiltä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Melkeimpä vitutusketjun kamaa mutta minä en kertakaikkiaan ymmärrä tätä kotoista alkoholin myyntikieltoa ennen kello yhdeksää, Tänäänkin olin menossa kauppaan aamulla hakemassa lounas-tarpeita päiväksi ja piti ostaa pari asiaa kotiin mukaan lukien Pirkan erinomaista Ole meksikohenkistä bisseä iltaa varten. Oluet luonnollisesti jäivät ostamatta koska laki.

Nyt kun kävin samassa kaupassa jossa olin aamulla hakemassa siitä samasta hyllystä jonka vieressä olin 10 tuntia sitten niin kyllä ihmetyttää että onko tämä normaalien ihmisten kiusaaminen oikeasti sen kaiken värtti että ne kaksi Hakaniemen juoppoa eivät saa aamukaljojaan seiskalta vaan vasta ysiltä.

Baarien myynin kannalta varmaan ihan ok jos ihan koko vuorokauden ei myydä, mutta voisihan tuon lakin varmaan uudistaa vastaamaan paremmin nykyisiä ihmisten vuorokausi ja kauppojen aukioloaikoja ja myynti sallittaisiin 8 ja 22 välillä. Ylipäätänsä en oikein ymmärrä tätä logiikkaa että jos joku haluaa vielä nykypäivänä ostaa kotimaassa alkoholia joka korkeasti verotettu niin miksi sitä pitäisi jotenkin rajoittaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Melkeimpä vitutusketjun kamaa mutta minä en kertakaikkiaan ymmärrä tätä kotoista alkoholin myyntikieltoa ennen kello yhdeksää, Tänäänkin olin menossa kauppaan aamulla hakemassa lounas-tarpeita päiväksi ja piti ostaa pari asiaa kotiin mukaan lukien Pirkan erinomaista Ole meksikohenkistä bisseä iltaa varten. Oluet luonnollisesti jäivät ostamatta koska laki.

Nyt kun kävin samassa kaupassa jossa olin aamulla hakemassa siitä samasta hyllystä jonka vieressä olin 10 tuntia sitten niin kyllä ihmetyttää että onko tämä normaalien ihmisten kiusaaminen oikeasti sen kaiken värtti että ne kaksi Hakaniemen juoppoa eivät saa aamukaljojaan seiskalta vaan vasta ysiltä.

Baarien myynin kannalta varmaan ihan ok jos ihan koko vuorokauden ei myydä, mutta voisihan tuon lakin varmaan uudistaa vastaamaan paremmin nykyisiä ihmisten vuorokausi ja kauppojen aukioloaikoja ja myynti sallittaisiin 8 ja 22 välillä. Ylipäätänsä en oikein ymmärrä tätä logiikkaa että jos joku haluaa vielä nykypäivänä ostaa kotimaassa alkoholia joka korkeasti verotettu niin miksi sitä pitäisi jotenkin rajoittaa.

Lainasin ylläolevat tekstit, koska esittämäni kysymys viittaa noihin kauppojen aukioloaikoihin...

Eli onko palstalaisilla kokemusta miten noin niinku käytännössä menee noissa esim. Prismoissa jotka ovat auki esim. 22/23 tai jopa myöhempään. Kurvaat kauppaan 20.50, kärryt äkkiä käsiin ja juoksujalkaa sinne 200 m päässä olevalle kaljaosastolle. Parit laatikot kärryyn ja sit keräämään kärry täyteen tavaraa ja kassalle 21.30.... Myyntihän ei ole enään lain mukaan sallittua, mutta taas toisaalta olet saanut kaljat kärryysi 20.58....
Kassajärjestelmähän ei kaiketi anna lupaa myydä, mutta eikös se voida ohittaa ?
Onko kassa myynyt vai alkanut nipottamaan ? Siinä oiskin kiva situationi kun sulla on viikonlopun mökkireissun ostokset hihnallle mätetty ja kassan läpi kun kaljasta alettaisikin nipottamaan niin toteaisi et joo no en mä sit osta näitä muitakaan, et mä vien nää nyt tonne hyllyihin takaisin....
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Myyntihän ei ole enään lain mukaan sallittua, mutta taas toisaalta olet saanut kaljat kärryysi 20.58....
Kassajärjestelmähän ei kaiketi anna lupaa myydä, mutta eikös se voida ohittaa ?
Onko kassa myynyt vai alkanut nipottamaan ? Siinä oiskin kiva situationi kun sulla on viikonlopun mökkireissun ostokset hihnallle mätetty ja kassan läpi kun kaljasta alettaisikin nipottamaan niin toteaisi et joo no en mä sit osta näitä muitakaan, et mä vien nää nyt tonne hyllyihin takaisin....

Kyllähän ne pitää saada maksettua, jos ne on lain puitteissa kärryssä jo. Käytäntöä en ole uskaltanut kokeilla.

En käy mökkireissuilla missä tärkeimmät ostokset ei olisi hoidettu jo keskellä päivää tai jostain vieraasta maasta.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lainasin ylläolevat tekstit, koska esittämäni kysymys viittaa noihin kauppojen aukioloaikoihin...

Eli onko palstalaisilla kokemusta miten noin niinku käytännössä menee noissa esim. Prismoissa jotka ovat auki esim. 22/23 tai jopa myöhempään. Kurvaat kauppaan 20.50, kärryt äkkiä käsiin ja juoksujalkaa sinne 200 m päässä olevalle kaljaosastolle. Parit laatikot kärryyn ja sit keräämään kärry täyteen tavaraa ja kassalle 21.30.... Myyntihän ei ole enään lain mukaan sallittua, mutta taas toisaalta olet saanut kaljat kärryysi 20.58....
Kassajärjestelmähän ei kaiketi anna lupaa myydä, mutta eikös se voida ohittaa ?
Joskus 10-15v sitten kävi tuon tyylinen tilanne ABC:llä. Eli otin kaljaa ja sitten ostin vielä ruoka-aineksia, kello oli hieman yli yhdeksän, nuo myytiin silti. Ei toki suoriltaan, mutta joku myymälävastaava kutsuttiin paikalle, joka sitten antoi luvan myydä nuo. Perusteluna oli se että ABC:llä lukitaan alkoholit 21.00 kaappeihin (tuolla ABC:llä oli ainakin munalukoilla kiinni alkoholit silloin kun ei saanut myydä), jolloin voidaan olla varmoja että kaljat olivat asiakkaan hallussa ennen 21.00. Kuulemma silloin ei saisi myydä jos varmuutta ei ole että mihin aikaan asiakas on nuo mukaansa ottanut. Kai tuon voisi tarkistaa valvontakameroista tai käydä näyttämässä myyjälle ennen klo 21.00 että sinulla on kalja hallussa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei. Pitää voida varmistua siitä, että asiakas on saanut ne ennen klo 21, jotta voidaan myydä. Isoissa marketeissa näin ei ole, kun alkoholiosastoja ei ole eristetty eikä lukittu mitenkään. Lisää mm. Vähittäismyyntiaika - Valvira

Niin, niin. Eli mahdollisesti onnistuu tai sitten ei. En uskaltaisi lähteä arpomaan. Omalla mökillä olen toki joskus selvin päin ollut, mutta olisipa hienoa lähteä kaverin mökille kuivin suin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käsittääkseni ainakin osassa kauppaketjuissa kassakone automaattisesti johonkin aikaa lyö kiini alkoholin suhteen ja tuotetta ei vaan saa lyötyä järjestelmään sen yhdeksän jälkeen, ei varmaan ihan tasalta mutta tyyliin 10 tai 15 yli.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pitää olla lyötynä kassaan ennen klo 21, siinä ei itkut auta jos ei ehdi kun kassajärjestelmä ei huoli. Ainakin paikallisessa Prismassa on ilmoitus, että alkoholijuomien kanssa pitää olla kassalla ennen klo 21. Pienemmisssä kaupoissa voi olla joustavampaa. Tuskin kuitenkaan niin joustavaa kuin Jalasjärven vanhan meijerin maalaiskaupassa, josta sai kyllä kaljaa vaikka aamuyöstä jos vaan sai kauppiaan hereille.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kannattaa lukea tuo Valviran ohje, ei tarvitse sen jälkeen mutuilla. Kyse on siitä, miten alkoholijuomien myyntialue on rakennettu (ja jos se on avoin, on kassajärjestelmään voitu tehdä double check kuten joissain kaupoissa on).
 

Undrafted

Jäsen

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Antti Rinne on huolissaan suomalaisten alkoholin käytöstä. Tai oikeammin huolissaan Alkon myynnin laskusta, mikä hänen mukaansa heikentää Alkon roolia alkoholipolitiikan toteuttajana.

Jep jep. Viinaa myyvä kauppa suojelee ihmisiä alkoholin haitoilta. Täysin absurdi ajatus, jonka Rinne ja moni muu ostaa sataprosenttisesti, koska Alkosta voi saada kivan suojatyön.

https://www.verkkouutiset.fi/antti-rinteen-avaus-ihmetyttaa-alkon-myynti-laskee-ei-ole-hyva/ (Linkki Verkkouutisten juttuun Rinteen Alko-puheista)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Antti Rinne on huolissaan suomalaisten alkoholin käytöstä. Tai oikeammin huolissaan Alkon myynnin laskusta, mikä hänen mukaansa heikentää Alkon roolia alkoholipolitiikan toteuttajana.

Jep jep. Viinaa myyvä kauppa suojelee ihmisiä alkoholin haitoilta. Täysin absurdi ajatus, jonka Rinne ja moni muu ostaa sataprosenttisesti, koska Alkosta voi saada kivan suojatyön.

https://www.verkkouutiset.fi/antti-rinteen-avaus-ihmetyttaa-alkon-myynti-laskee-ei-ole-hyva/ (Linkki Verkkouutisten juttuun Rinteen Alko-puheista)

Jossain taisi olla uutinen että Alko lisää pari myymälää ja palkkaa lisää henkilökuntaa ja kun aukioloajat on vielä tunnin pitempään niin saadaan yksi tunti lisää suojeltua suomalaisia alkoholin haitoilta.
 

scholl

Jäsen
Demarithan voisivat ruveta kampanjoimaan perjantaipullojen puolesta. Jos jokainen työläinen ei enää vedä perjantai-iltana kossupulloa, niin Alko on vaarassa. Voisko Alko jopa tehdä "riipaisen kännit" julisteita? Voikkaan paperitehdas taustalle.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Rinne voi käynnistää juomatalkoot: kun suurten ikäluokkien syntymän aikoihin kannustettiin hankkimaan lapsia sloganilla "neljäs isänmaalle", niin pannaan paremmaksi ja otetaan "joka toinen ryyppy isänmaalle".
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Antti Rinne on huolissaan suomalaisten alkoholin käytöstä. Tai oikeammin huolissaan Alkon myynnin laskusta
Näistä molemmista voi ihan loogisesti olla huolestunut samanaikaisesti. Uutisen perusteella Heinosen argumentointi on kömpelöä.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Suomessa mennään rauhassa näiden asioiden kanssa. Ja ymmärtäähän sen ku Alko tekee valtiolle isoa rahaa vuosittain. Jostain rahaa pitää saada jos Alkosta luovutaan. Ehkä parkkimaksuja ja ylinopeussakkoja voitaisiin korottaa ja alkaa valvoa enemmän..
Ei Alko mikään sampo ole. Käytännössä alkoholista kerättävät verot (valmistevero & alv) ovat ne, mitä valtiolle jää käteen. Ja kuten tupakan ja polttoaineiden yhteydessä, niin kyllä niistä verot maksetaan myyjästä riippumatta. Jopa kioskeilla myytävistä tupakoista, voitteko kuvitella! Ja tämä onnistuu ilman valtion tupakkamonopolia ja kohtuullisen vastuullisestikin.
Alkon monopolin lakkauttamisella ei olisi merkittävää vaikutusta valtion tuloihin. Lopullinen vaikutus on vaikea laskea, sillä yhtälössä on paljon muuttujia. Mutta suurella todennäköisyydellä verotuotto kasvaisi (ihan jo myyntipaikkojen määrän lisääntymisen myötä).
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olipas muuten köykäinen artikkeli kokonaisuudessaan. Pohjustus oli aika puhdasta olkiukkoilua ja muu sisältökin toi esiin vain kaupan näkökulman.

Ajan kuluessa alkoholilain muutoksista saadaan varmasti luotettavampaa tietoa kuin alle muutamien kuukausien myyntiluvut. Itse olen noita vahvempia oluita jättänyt ostamatta lähinnä siksi, että ne ovat aivan tolkuttoman kalliita. Jos hintoja hilataan alas, tulen luultavasti siirtymään niihin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olipas muuten köykäinen artikkeli kokonaisuudessaan. Pohjustus oli aika puhdasta olkiukkoilua ja muu sisältökin toi esiin vain kaupan näkökulman.

Ajan kuluessa alkoholilain muutoksista saadaan varmasti luotettavampaa tietoa kuin alle muutamien kuukausien myyntiluvut. Itse olen noita vahvempia oluita jättänyt ostamatta lähinnä siksi, että ne ovat aivan tolkuttoman kalliita. Jos hintoja hilataan alas, tulen luultavasti siirtymään niihin.
Mielestäni on aika luonnollista, että haastateltaessa Lidlin toimitusjohtajaa artikkelin näkökulma on kaupan näkökulma.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielestäni on aika luonnollista, että haastateltaessa Lidlin toimitusjohtajaa artikkelin näkökulma on kaupan näkökulma.
Niin on. Viittasinkin siihen, että toimittaja ottaa heti kärkeen kannan, joka johdattelee lukijan kannattamaan tulossa olevia väitteitä. Kaiken tämän hän tekee maalaten vastapuolesta kärjistettyä kuvaa, joka herättää lukijassa negatiivisia tunteita. Tämän jälkeen tuleva haastattelu on suoraa jatkumoa johdattelulle.

En ole yllättynyt, että tuollainen tuotos löytyy juuri Iltalehden sivuilta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös