Syöpä – mitä nyt?

  • 236 166
  • 489

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Täältäkin tsemppiä haasteen kohdanneille palstatovereille. Beat it!
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Ei kai siinä mitään... kovasti tsemppiä, ei kannata aliarvioida oman itsen kykyä parantumisessa. Tunnen kanssa pari kaveria, jotka on tämmöisen meiningin selättäneet ja heitä yhdistää valtava luontainen positiivisuus kaikkea kohtaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
@Leelian Lepotuoli ringasi ja päätettiin, että hoidetaan tämä vihulainen miekka ja kilpi asenteella. Ollaan siis toistemme tuknena taistelukentällä. Jos täällä jengi haluaa yhtyä taistoon niin releet niskaan ja miekka käteen. Meillä on tehtävää Kattegatissa. Osa tippuu taistelussa mutta uskon voittoon ja suuren hallin iloisiin illanistujaisiin. Ole sinäkin viikinki äläkä jokin kasvoton metsäläinen. Yhdessä valtaamme alaa ja perustamme yhteisön.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Voimia ja jaksamista viikinkimäisessä taistelussanne, Jatkiksen legendaarinen viikinkisoturi @Vanha Len sekä aina palstapäiviä piristänyt valkyria @Leelian Lepotuoli ! Näyttäkää syöville, ettei ragnarökin aika ole vielä tullut, mikään kiire ei ole Valhallaan kummallakaan!

Juuri luin Bruce Dickinsonin elämäkerran, jossa hän kertoi kamppailustaan suusyöpää vastaan. Jos sitä brittiläiset hevirokkaritkin kepittävät syöpänsä, niin varmasti suomalaiset Jatkoajan palstaveljet ja -sisaretkin niin tekevät!

Voin Lenille sanoa kokemuksesta, että kyllä se on kylmäävä tunne kun TYKSin lääkäri toteaa imusolmukkeiden olevan suurentuneita ja niistä pitää ottaa koepalat. Omalla kohdallani ne otettiin keuhkoista. Koepalojen ottovaiheessa sitä mietti monia vaihtoehtoja, myös sitä ikävintä eli keuhkosyöpää. Keuhkosyöpä se ei lopulta ollut vaan sinänsä rankka ja raskas keuhkosairaus eli keuhkosarkoidoosi jonka takia olen ollut pidempään osa- tai täyssairauslomalla viimeisen vuoden ajan ja vain pätkittäin täysipäiväisesti töissä, ja jonka oireet plus hoitojen sivuvaikutukset ovat vetäneet energiat vähiin. Tästä huolimatta sarkoidoosi ei kuitenkaan ole sama asia kuin syöpädiagnoosi, joka on astetta vakavampi. Uskon kuitenkin, että olette syövän osalta hyvissä käsissä suomalaisen huipputason erikoissairaanhoidon parissa. Moni on syöpiä sairastanut ja niistä toipunut, isänikin on yhden syövän selättänyt.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Mutta mutta...ensi viikolla tosiaankin tietää sitten paremman ennusteen. Toukokuussa täytän viiskymppiä ja sen kyllä koen vielä. Taatusti.

Nyt se elämä vaan jaksottuu just niin kuin et haluaisi.

En ole palstalla käynyt vuosiin. Tosi moneen vuoteen syistä, joita en jaksa tässä ketjussa ruotia, mutta viesti van hailenilta viikolla pysäytti maailman taas hetkeksi. Onneksi puhelu äjjän kanssa palautti taas asiat perspektiiviin, eli ukko voi hyvin, tää on vain pikavuoropysäkki, homma haltuun ja pervoilu voi jatkua. Mutta vittu silti.... Siis vittu.

Siis vittu. Olen kantanut ( oikeasti toivottu vieras hautajaisissa, eli otetaan yhteyttä kun tarvitaan kantajaa...) sen verran monta frendiä, sukulaista ja kaikenmaailman tallaajaa, mutta vittu sinua en kanna. Sä vittu käyt heebo narauttamassa *Jallun mun haudalla, kuuntelemassa "we'll meet again"- biisin vielä moneen kertaan ja sitten kyttäät sitä mun hautakiveä vielä häijysti, silleen just sun kulmiesi alta piru mielessä ja toteat, että juu, setämies Buddha oli taas oikeassa. Taas.

Ja juu, viimeksi kun lähdin rundaamaan eurooppaa, niin matkalle tuli puhelu frendin tyttäreltä, että faija on pois. Sinä vittu et minulle tee sitä, et vittu oikeasti. Seuraava euroopan rundaus ja sinä olet messissä, me sovittiin niin. Ja vittu sitä sopimusta sinä et petä tai vittu kusen sun haudalle. Tää homma on hoidossa, sinä kyttäät ne hoitos, saat vähän nuoruutta vartaloos ja slim-van hailen ja Buddha menee porskuttaen sellaisiin euroopan kylpylöihin, ettei vittu tarvitse köyhien katsella, kun silmiin sattuu. Ja tulet myös mun viikonloppu-kotiin myös käymään, eli teretulemast minu juurte.

Nyt turkulainen ns. jääkiekosta ymmärtämätön pahvipää, ala kelaamaan, että sun on oikeasti on elettävä ja hengitettävä, että näet IFK:n mestaruus-suoran, dynastian ja kaiken mahtavuuden ja mä pistän sulle porkkanamehun puolassa. Sun takia tänne tulin, sun takia teen mitä tahansa, olet oikeasti ihan vitun huippu tyyppi. Harvoin ihmisen kanssa ystävystyy, mutta se on sinun kanssa vaan niin vitun helppoa, olet hyvä ihminen. Rakastan sinua kumipää.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt se elämä vaan jaksottuu just niin kuin et haluaisi.

En ole palstalla käynyt vuosiin. Tosi moneen vuoteen syistä, joita en jaksa tässä ketjussa ruotia, mutta viesti van hailenilta viikolla pysäytti maailman taas hetkeksi. Onneksi puhelu äjjän kanssa palautti taas asiat perspektiiviin, eli ukko voi hyvin, tää on vain pikavuoropysäkki, homma haltuun ja pervoilu voi jatkua. Mutta vittu silti.... Siis vittu.

Siis vittu. Olen kantanut ( oikeasti toivottu vieras hautajaisissa, eli otetaan yhteyttä kun tarvitaan kantajaa...) sen verran monta frendiä, sukulaista ja kaikenmaailman tallaajaa, mutta vittu sinua en kanna. Sä vittu käyt heebo narauttamassa *Jallun mun haudalla, kuuntelemassa "we'll meet again"- biisin vielä moneen kertaan ja sitten kyttäät sitä mun hautakiveä vielä häijysti, silleen just sun kulmiesi alta piru mielessä ja toteat, että juu, setämies Buddha oli taas oikeassa. Taas.

Ja juu, viimeksi kun lähdin rundaamaan eurooppaa, niin matkalle tuli puhelu frendin tyttäreltä, että faija on pois. Sinä vittu et minulle tee sitä, et vittu oikeasti. Seuraava euroopan rundaus ja sinä olet messissä, me sovittiin niin. Ja vittu sitä sopimusta sinä et petä tai vittu kusen sun haudalle. Tää homma on hoidossa, sinä kyttäät ne hoitos, saat vähän nuoruutta vartaloos ja slim-van hailen ja Buddha menee porskuttaen sellaisiin euroopan kylpylöihin, ettei vittu tarvitse köyhien katsella, kun silmiin sattuu. Ja tulet myös mun viikonloppu-kotiin myös käymään, eli teretulemast minu juurte.

Nyt turkulainen ns. jääkiekosta ymmärtämätön pahvipää, ala kelaamaan, että sun on oikeasti on elettävä ja hengitettävä, että näet IFK:n mestaruus-suoran, dynastian ja kaiken mahtavuuden ja mä pistän sulle porkkanamehun puolassa. Sun takia tänne tulin, sun takia teen mitä tahansa, olet oikeasti ihan vitun huippu tyyppi. Harvoin ihmisen kanssa ystävystyy, mutta se on sinun kanssa vaan niin vitun helppoa, olet hyvä ihminen. Rakastan sinua kumipää.
No kyllähän sä kaikesta huolimatta olet se rakas asshole ja kyllähän mä sun kanssasi läheden olitkylpyhin jne. Mutta jos buddha koittaa mua rekrytä niin hulluhan se olisi, joka ei kyytiin menisi. On mukana, dont worry my friend.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No niin...pientä päivitystä tilanteeseen. Eli lymfoosa kyseessä ja varjoainekuvauksissa luokiteltiin tauti vakavuusluokassa kakkoseksi eli mahiksia vielä on. Perjantaina sädehoitoon ja siitä se alkaa. Mieli on kuitenkin vakaa ja hyvä ollut kaiken aikaa. Ihmettelen tätä sopeutumista itsekin vaikkakin aika ajoin tulee henkinen romahdus. Tosin nämä eivät kestä pitkään. Vaikenta on nähdä läheisten suru ja huoli. Ehkäpä menettämisen tunne vaikuttaaa tähän.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
No niin...pientä päivitystä tilanteeseen.
Kaikesta huolimatta on hyvä saada tietää, että missä mennään taudin suhteen. Oletan, että olet hakenut tietoa syöpätyypistäsi? Itse tutustuin hyvin perinpehjaisesti omaan perkeleeseeni. Tunne vihollisesti siis. Mitä tulee noihin tuntemuksiin, niin niitä voi jakaa jopa somessa. Itse liityin oman syöpätyyppini suljettuun someryhmään. Olen saanut ja antanut vertaistukea siellä. Suosittelen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kaikesta huolimatta on hyvä saada tietää, että missä mennään taudin suhteen. Oletan, että olet hakenut tietoa syöpätyypistäsi? Itse tutustuin hyvin perinpehjaisesti omaan perkeleeseeni. Tunne vihollisesti siis. Mitä tulee noihin tuntemuksiin, niin niitä voi jakaa jopa somessa. Itse liityin oman syöpätyyppini suljettuun someryhmään. Olen saanut ja antanut vertaistukea siellä. Suosittelen.
Tuo on helkkarin hyvä idea mutta vaikka mäkin etsin aina tietoa verkosta niin nyt en ole. Jostain syystä en ole googlettanut asiasta oikeastaan yhtään mitään vaan annan lääkäreiden kertoa ne faktat.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Arpalipukkeet ei aina mene tasan. Kaverin kaverilla on melko aggressiivinen rintasyöpä. Nelikymppinen mies.

Hänellä on aika mielenkiintoinen työ ja niistä turinoista hänet muistan, vaikka muuten ei kuulu lähipiiriin. Koskettaa nämä aina silti, kun ei tiedä milloin taas tavataan.

Voi vain kuvitella sitä ihmismäärää mitkä luulee, että miehellä ei voi rintasyöpää olla. Sitten kannattaa mennä koulun penkille ja selvittää voiko olla.

Melkoisen harvinaista toki, mutta noinkin voi tapahtua. Ennuste on kohtalainen ja mitään jäljellä olevia aikoja ei vielä tarvitse laskea.
--

Toivottavasti tämän palstan taistelutovereilla on mukava pääsiäinen. Tukena ollaan, vaikka olisi mitä kiireitä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Toivottavasti tämän palstan taistelutovereilla on mukava pääsiäinen. Tukena ollaan, vaikka olisi mitä kiireitä.

Itsellä ekat hoidot takana ja olo on suht hyvä vaikka kovaa myrkkyä pumpattiin pari päivää. Se vaan, ettei nälän tunnetta ole pätkääkään. Tuohon jengi yleensä laihtuukin. On vaan pakko yrittää tunkea neljä monipulista ateriaa päivässä ääntä kohti. Jostain syystä olen pirteämpi kuitenkin ja jaksaa paremin. Myös ummetus ja limakalvojen kuivuminen on tullut kuvioihin. Yöt nukun pirun hyvin kylläkin eikä pahoinvointilääkkeitä ole vielä tarvinut ottaa.

Mullahan oli kuukauden esilääkityksenä kortisoni ja nyt kun sain vasta-ainelääkkeen ja solusalpaajat niin pari imusolmuketta on alkanut jo selkeästi pienentyä. Ne sulaa vähitellen pois ja tautimassa poistuu virtsan joukossa. Muutama litra nestettä pitää juoda päivässä, että nämä poistuu virtsateitse. Runsas neste siksi, ettei tämä kuona keräänny munuaisiin. Siitä kun ei välttämättä hyvää seuraa. Pääsiäinen menee tässä ihan kivasti ja fiilis on korkealla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi vain kuvitella sitä ihmismäärää mitkä luulee, että miehellä ei voi rintasyöpää olla. Sitten kannattaa mennä koulun penkille ja selvittää voiko olla.

Harvinainen sairaushan se on, mutta ei kuitenkaan mitenkään tavattoman poikkeuksellinen. Käsittääkseni siihen kuitenkin sairastutaan yleensä vasta eläkeiässä, joten tuttavallasi on ollut siinäkin mielessä todella huono tuuri.

Sellaista olen lukenut, että lääkärit eivät aina edes osaa epäillä tuota sairautta. Ja miehillä rintakudoksen vähäisestä määrästä johtuen sairaus leviää helpommin kuin naisilla. Hyvä, että tutullasi tuo on nyt tunnistettu, ja hoito voi alkaa.

Joskus sellaistakin mainintaa löysin, että ainakin ennen miehille oli kova paikka henkisesti, kun sairastuivat "naisten sairauteen". Toivottavasti tietoisuus aiheesta on lisääntynyt, eikä kenenkään tarvitse tuollaista tunnetta enää kokea muutenkin vaikeassa tilanteessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joskus sellaistakin mainintaa löysin, että ainakin ennen miehille oli kova paikka henkisesti, kun sairastuivat "naisten sairauteen". Toivottavasti tietoisuus aiheesta on lisääntynyt, eikä kenenkään tarvitse tuollaista tunnetta enää kokea muutenkin vaikeassa tilanteessa.

Sitä en tiedä oliko juuri tässä minkä verran kyse tuosta, mutta me kaikki jääkiekkoa seuraavat miestenmiehet tiedämme, että lääkäriin ei mennä. Niin ja ne palstan tytötkin omine vaivoineen.

Toivottavasti tietoisuus lisääntyisi ja sinne voisi mennä kuin lähikauppaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Itsellä ekat hoidot takana ja olo on suht hyvä vaikka kovaa myrkkyä pumpattiin pari päivää. Se vaan, ettei nälän tunnetta ole pätkääkään. Tuohon jengi yleensä laihtuukin. On vaan pakko yrittää tunkea neljä monipulista ateriaa päivässä ääntä kohti. Jostain syystä olen pirteämpi kuitenkin ja jaksaa paremin. Myös ummetus ja limakalvojen kuivuminen on tullut kuvioihin. Yöt nukun pirun hyvin kylläkin eikä pahoinvointilääkkeitä ole vielä tarvinut ottaa.

Mullahan oli kuukauden esilääkityksenä kortisoni ja nyt kun sain vasta-ainelääkkeen ja solusalpaajat niin pari imusolmuketta on alkanut jo selkeästi pienentyä. Ne sulaa vähitellen pois ja tautimassa poistuu virtsan joukossa. Muutama litra nestettä pitää juoda päivässä, että nämä poistuu virtsateitse. Runsas neste siksi, ettei tämä kuona keräänny munuaisiin. Siitä kun ei välttämättä hyvää seuraa. Pääsiäinen menee tässä ihan kivasti ja fiilis on korkealla.

Itselleni kortisoni nosti hirveän ruokahalun. Painoin lopulta noin 30% enemmän kuin tuolloinen normaalipainoni, joskin nestettähän se paino enimmäkseen oli.

Nestetttäminen on sellaista, ettei sitä varmaan terveenä osaa kuvitella. Kantasoluhoitojen aikana minun korkein vuorokausinesteytys oli 8 litraa, josta viisi piti hoitaa juomalla ettei suonet rasitu liikaa.
Jokainen voi kelata, millaista on juoda 0,075 litraa/painokilo päivässä, jossa ainoan fyysisen kuorman tekee eristyshuoneessa vessassa käyminen.

Tämä vieläpä niin, että nieleminen tekee todella kipeää.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jaahas pikku talttahampaat, nyt väliaikatietoja hieman. Eli tämä vittumainen pikku paska on nyt saatu lähes taltutettua. Pari viikkoa sitten kun hoidot olivat puolessa välissä, kävin kuvauksissa. Ainoastaan kaksi imusolmuketta tuolla vatsassa on vielä sairastuneina mutta pienentyneet lähes normaaliin kokoon. Tarkoittaa sitä, että ne muut kymmenet sairaat imusolmukkeet ovat parantuneet. Ja siis jo hoitojen puolessa välissä. Vaikkakin tämä on ns parantumaton syöpä niin se saadaan nyt kuitenkin remissioon. Uusiutuu kun uusiutuu, en stressaa etukäteen vaan alan rakentamaan kehoa seuraavaan taisteluun. Tähän kuuluu lihaskunnon palauttaminen sekä muutenkin hieman terveellisempi ruokavalio.

Toipumisjaksot ovat menneet ihan ok, poislukien niitä tavanomaisia pahoja oloja ja särkyjä, joita sytostaatit aiheuttavat. Veriarvot ovat täysin terveen ihmisen arvot, jota lekuritkin hieman ihmettelevät. Ihmeen hyvin on kroppa taistellut vastaan. Ai niin, helvetin agressiivinen sieni-infektio puski päälle kun vastustuskyky on vähän, mitä on. Nyt sisäinen lääkitys päällä tuohon ja oon tuostakin lähes parantunut.

Työkuviot alkavat hahmottumaan ja raittiuttakin takana yli 8 kuukautta. Ei uskoisi, mutta elän onnellisnta aikaa vuosiin. Tästä noustaan, perkele.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Harvoin tässä ketjussa on mukavaa luettavaa, mutta vaihteeksi sellaistakin näkyi. Vanhalle lenille tsemiä ja hyviä kesän jatkoja.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Aivan loistavaa @Vanha Len ! Hienoa luettavaa on ollut muutenkin viestisi viimeisen puolen vuoden ajalta, koska niistä on välittynyt asenteesi, jollaiseen vastaavassa tilanteessa lähellekään kaikki eivät pysty.

Mitäköhän @Leelian Lepotuoli lle kuuluu?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mitäköhän @Leelian Lepotuoli lle kuuluu?

LL on käynyt läpi kovan rumban mutta hengissä tuo uljas soturi on. Ei ole mun taistelut olleet mitään hänen kokemuksiin verrattuna. Kertonee sitten itse paremmin kun aika on kypsä.

Mä taas haluan kiittää kaikkia myötäeläjiä ja tsemppaajia. Päänuppi on ollut vahva ja yllättäviäkin voimia on jostain sisältä löytynyt. Kyllähän tuo korreloi suoraan kehon kanssa. Mut ehkä voimakkain on juurikin ollut @Leelian Lepotuoli ja hänen taistelustaan olen myös saanut poweria. Siltikin hänellä on ollut mukana aina rutkasti huumoria ja aika rajukin läppä on toisnaan lentänyt:D

Kaikki me kuollaan jonakin päivänä, muina päivinä eletään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikkakin tämä on ns parantumaton syöpä niin se saadaan nyt kuitenkin remissioon. Uusiutuu kun uusiutuu, en stressaa etukäteen vaan alan rakentamaan kehoa seuraavaan taisteluun. Tähän kuuluu lihaskunnon palauttaminen sekä muutenkin hieman terveellisempi ruokavalio.

Hyvä juttu, että hoidot ovat tehonneet noin hyvin. Se lupaa hyvää. Jälleen hyvä osoitus maamme syöpähoidon tasosta.

Ikävää tosin, jos sinulla tuo sairaus on ns. kroonista lajia, mutta ilmeisesti tuossakin on tullut kehitystä hirveästi viime vuosina. Ja se tarkoittaa kai enemmän sitä, että sairaus säilyy siellä taustalla, mutta ainakin lähes normaalia elämää pystyy elämään?

Elämästä kannattaa tosiaan nauttia kun voi, sillä koskaan ei tiedä tulevasta. Helvetin kliseistä, mutta totta. Tämä neuvo pätee kaikkiin, terveyteen katsomatta. Tsemppiä sinulle!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös