Työhaastattelun syvin olemus

  • 522 711
  • 1 707

Jeffrey

Jäsen
Tuo kuulostaa viisaalta. En ole kuitenkaan sellainen kirjoittelija, vaan enemmän lonkkamiehiä.

Ideahan ei ole kuullostaa kirjoitetulta, vaan lonkalta vedetyltä. Eli vedät lonkalta sen kirjoituksen, ja kirjoitat sen niin kuin vedit lonkalta. Etkä kirjoita kirjakieltä yms, vaan sitä puhekieltä. Sitten kun vedät lonkalta lonkalta vedetyn kirjoitelman, niin kuullostat lonkalta vetäjältä vaikka luetkin kirjoitettua.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kiitos @pernaveikko ja @Jeffrey . Huomenna on sellainen perinteinen f2f haastattelu, joten jos olisin fiksu, niin tänään hioisin sen kässärin videointia varten, ja sitten olisi kohtuulliset askelmerkit tätä huomistakin varten valmiina. Epäilen, että suhteellisen samoja juttuja kyselevät siellä. Varmaan kaljan voi juoda ennen tätä tavallistakin haastattelua, kun muistaa pitää housut jalassa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Onko muilla kokemuksia a) paluusta vanhaan yritykseen

Minulla itselläni ei ole tälläistä kokemusta, mutta sitä vastoin on kolmen työntekijän verran kokemusta jotka ovat lähteneet minulta vihreille laitumille ja palanneet sitten takaisin. Yksikään näistä ei ole ollut kokonaista vuotta pois.
Ensimmäinen lähti isojen tilien perään, mutta paljastui että ne eivät lopulta ollutkaan niin isoja. Palasi sitten tuttuun paikkaan ja mielelläni otin ammattilaisen takaisin.
Toinen lähti ovet ja karmit paukkuen jostain syystä, mutta takaisin paluu alkoi "nyt on vähän nolo homma, mutta olisikohan siellä vielä töitä tarjolla" Jätkä vaan tympäytyi uuteen ammattiinsa ja palasi mieleistänsä työtä tekemään.
Kolmas otti ensin opintovapaan jonka myönsin koska olin tähänkin mieheen ollut tyytyväinen ja tiesin että saa opintovapaalla ollessaan paremman "tulon" kun irtisanoutuessaan. Tämä mies on ollut nyt vasta pari kuukautta uudelleen töissä ja saattaa vielä lähteä jos löytää siltä uudelta alaltaan mieluisaa. Siinä vaan paljastui että rekan kuljettaminen ei ole perheelliselle herkkua työaikojen vuoksi.

Tämä kaveri kun kävi meillä ja tuo ensimmäinen vieraissa kävijä näki sen niin ei malttanut olla tulematta toimistoon kysymään "kävikö x kyselemässä töitä" niin vastasin että näin se oli. Sen jälkeen jamppa kertoi miten hankalaa ja noloa hänestä oli tulla uudelleen kyselemään kun oli niin henkselit paukkuen lähtenyt isoille tileille.

Minä kerron nyt työnantajan näkemyksen, se ei ole mitenkään noloa tai vaikeaa. Jokainen tekee miten tekee ja jos on ammattilaisesta kyse niinkuin näissä minun tapauksissa niin kaikille oli ovet takaisin auki.
On myös poislähteneitä joita en mistään rahasta ottaisi takaisin. Esimerkiksi kun yksi mies otti lopputilin ja ilmoitin siitä yhtiökumppanille tekstiviestillä niin sain vastauksena viestin "luojalle kiitos, vaikka en siihen ukkoon uskokaan"

Että se takaisin palaaminen riippuu ihan siitä millainen työntekijä on ollut työnantajan silmissä, ei siitä miten tai miksi on lähtenyt.
 
Viimeksi muokattu:

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@Murkula
Kertoohan se myöskin työnantajalle jotain, kun tullaan hivenen lakki kourassa takaisin kysymään vanhaa työtä. Jotain on myös tehty silloin oikein.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jouduin aikanaan lähtemään hienosta työpaikasta, jossa oli huippupomo, ihanat työkaverit ja mielenkiintoinen työ, koska työmatka oli liian pitkä pienen lapsen äidille. Olin kotona kuuden jälkeen ja skidi kävi nukkumaan puoli kahdeksalta. Jo ensimmäisenä päivänä uudessa paikassa menin vessaan lounastauolla itkemään, koska uusi paikka ei ollut kymmentä prosenttiä edellisestä. Kammottavat kolme vuotta vietin siellä a) rahan ja b) työmatkojen takia. Vanha pomo sitten vinkkasi uudesta paikasta ja vaihdoin mielihyvin, kun tilanne kotona oli parempi.

Mutta se oli ennen se, nykyään ei onneksi tarvitse tehdä työtä, josta ei pidä. Vai?
 

J.Petke

Jäsen
Minä en koskaan ole ymmärtänyt sitä suomalaista asennetta, että "ollaan velkaa työnantajalle" tai "jos kerran lähtee, niin takaisin ei voi mennä". Aikoinaan yksi parhaista neuvoista, jonka sain oli sv veinikretskin sanoma "firmalla on oma bisneksensä ja sulla oma". Eli näissä pitää ajatella sitä omaa parasta ja oman uran/hyvinvoinnin kehitystä.

Itse ainakin arvostaisin tyyppiä, joka rehellisesti sanois "se oli huono valinta, olisko mitään tarjolla". Loppujen lopuksi työ on se viimeinen asia, jonka takia kannattaa oma hyvinvointi riskeerata. Itse olen siirtynyt "paremmasta" duunista "huonompaan", kun tuo paremmin palkattu sain aikaan sen, että vitutti mennä töihin. Lopulta uudessa duunissa riski palkittiin ja pääsin duuniin, josta olen vain unelmoinut.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Olipa mahtavaa olla eilen pitkästä aikaa työhaastattelussa, jossa haastattelijana oli itse pomo, eikä joku perkeleen Senior Human Relations Manager Janica-Vivica Nöel-Chaker Kyrpä.

Eipä todellakaan kyselty että:
- Kerro vähän itsestäsi.
- Kuvaile itseäsi työntekijänä.
- Hyvät ja huonot puolesi.
- Miksi olisit meille hyvä työntekijä.

Vaan käytiin helvetin avoin, asiallinen ja rento 45 minuutin keskustelu. Nyt näyttää kyllä hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Vaan käytiin helvetin avoin, asiallinen ja rento 45 minuutin keskustelu. Nyt näyttää kyllä hyvältä.
Onnea jatkoon.
Joo, eipä ne omat luonnekuvaukset haastattelussa kerro välttämättä juuri mitään. Harvemmin niillä mitään kyseisen tehtävän hoitamisesta saadaan selville. Hieman riippuu tietty alasta.

Maanantaina pitäis pari haastattelua taas vetää, kun haetaan henkilöä teknisen alan asiantuntijatehtävään. Ihan rentoa jutustelua ja ehkä jotain alaan liittyviä tarkentavia kysymyksiä on tiedossa. Sopivan rennolla asenteella ja tietty riittävällä asiantuntemuksella pärjää varmasti. Mitään superihmistä ei haeta ja niitä esittävät kyllä yleensä tulee jo hakemuksia lukiessa heitettyä heti sivuun. Hyvä tyyppi on ykköskriteeri.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Noniin, pitäisikö idiootit mennä töihin. Täällä sitä mietitään, onko pillu parempi kuva kuin joku muu. Kuinka moni tässäkin ketjussa on täyttänyt niitä lomakkeita. Ensin kirjoitat hyvän hakemuksen, laitat kuvat ja kaikki valmiiksi, jonka jälkeen kysytään ensin työkokemus päivän tarkkuudella, kysytään koko cv ja kerro itsestäsi kolmessa avokentässä. Onnean hakijoille!! Jos et tullut valituksi, emme vastaa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ensviikolla pitäisi mennä työhaastatteluun. Edellisestä onkin aikaa jo vajaat kymmenen vuotta. Ihan levollisen fiiliksiin, kun en edes tiedä mitä odottaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eipä todellakaan kyselty että:
- Kerro vähän itsestäsi.
- Kuvaile itseäsi työntekijänä.
- Hyvät ja huonot puolesi.
- Miksi olisit meille hyvä työntekijä.

Vaan käytiin helvetin avoin, asiallinen ja rento 45 minuutin keskustelu. Nyt näyttää kyllä hyvältä.

Itse kysyn potentiaalisilta alaisiltani käytännössä aina nuo kysymykset - toki sitten myös keskustellaan asioista. En ymmärrä, miten nämä sulkisivat toisiaan pois.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itse kysyn potentiaalisilta alaisiltani käytännössä aina nuo kysymykset - toki sitten myös keskustellaan asioista. En ymmärrä, miten nämä sulkisivat toisiaan pois.

Siksi, että ne ahdistaa ja jännittää ja niihin on mahdollista opetella vastaukset ulkoa. Jos oletkin väärä henkilö, niin sitten vain koeajalla kenkää.

Paljon helpompaa on käydä yleinen jutustelu ja vähän siinä miettiä mitähän tässä tehtäisiin. Viime haastattelussa minkä paikan sain kysyttiin oletko koskaan saanut huonoa palautetta.

Yksi vähän hampaankoloon jäänyt on, kun se ei ollut täysin minun syy vaan siinä oli tietokatkos ja keskustelemalla sen olisi voinut pelastaa. Kerroin sen sitten ja se oli totta.

Onko tuosta vain mitään hyötyä, kun se voisi olla täysin keksitty.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Itse kysyn potentiaalisilta alaisiltani käytännössä aina nuo kysymykset - toki sitten myös keskustellaan asioista. En ymmärrä, miten nämä sulkisivat toisiaan pois.
Koska niihin voi tai jopa pitää opetella ulkoa hienolta kuulostavat rillipäävastaukset, vaikka ei oikeasti niin ajattelisikaan. Naurettavaa touhua.
 

Grafix

Jäsen
Eipä todellakaan kyselty että:
- Kerro vähän itsestäsi.
- Kuvaile itseäsi työntekijänä.
- Hyvät ja huonot puolesi.
- Miksi olisit meille hyvä työntekijä.

Nämä on kyllä synkkiä reliikkejä menneisyydestä, suoraan Napakympin Herra X:n repertuaarista.

En tiedä kaikista mahdollisista toimialoista, mutta hyvin useilla aloilla asiantuntijoiden rekryprosesseissa mennään koko ajan enemmän siihen suuntaan, että työnantajat pyrkivät tuomaan itse tuomaan esiin sitä, mitä tarjottavaa heillä voisi olla näille potentiaalisille työnhakijoille. Firma on työntekijöitä varten, ei toisin päin.

Itse ainakin painotan rekryissä isosti hakijan persoonaa sekä motivaatiota. Nämä yleensä saa parhaiten esille kun pitää haastattelun ei-haastatteluna, eli rentona juttutuokiona jossa ihmiset tutustuvat toisiinsa, puhuvat vapaamuotoisesti ilman etukäteen kirjoitettuja kysymyspatteristoja ja haastavat toistensa näkemyksiä erilaisista asioista.

Usein hakija voi CV:n ja työnäytteiden perusteella olla todella pro, mutta jos persoona ei natsaa tai sovi firman kulttuuriin, niin rekryprosessi stoppaa kyllä siihen. Toki myös siinä vaiheessa kun ensimmäisen kerran kohdataan livenä tai Skypellä tms, on tehty melkoisen tiukka screenaus hakijoiden ammatillisen osaamisen puolelta. Juttutuokioissa ovatkin aina mukana ne kaikkein potentiaalisimmat tapaukset, joista ollaan ammatillisessa mielessä ns lähes varmoja. Juttutuokioissa pyritään sitten haarukoimaan muilta ominaisuuksiltaan sopivimmat edelleen eteenpäin.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Olipa mahtavaa olla eilen pitkästä aikaa työhaastattelussa, jossa haastattelijana oli itse pomo, eikä joku perkeleen Senior Human Relations Manager Janica-Vivica Nöel-Chaker Kyrpä.

Eipä todellakaan kyselty että:
- Kerro vähän itsestäsi.
- Kuvaile itseäsi työntekijänä.
- Hyvät ja huonot puolesi.
- Miksi olisit meille hyvä työntekijä.

Vaan käytiin helvetin avoin, asiallinen ja rento 45 minuutin keskustelu. Nyt näyttää kyllä hyvältä.
Äsken pirahti puhelin ja näin päättyi kolmen vuoden työttömyys/koti-isyys! Samalla jäi ICT-ala jolla olin työskennellyt viimeiset 14 vuotta.

Uutta työtäni voin sanoa hyvillä mielin unelmieni työpaikaksi! Sitten vaan tytölle päiväkotipaikkaa hommaamaan.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Itse ainakin painotan rekryissä isosti hakijan persoonaa sekä motivaatiota. Nämä yleensä saa parhaiten esille kun pitää haastattelun ei-haastatteluna, eli rentona juttutuokiona jossa ihmiset tutustuvat toisiinsa, puhuvat vapaamuotoisesti ilman etukäteen kirjoitettuja kysymyspatteristoja ja haastavat toistensa näkemyksiä erilaisista asioista.
Ylläolevaan viitaten, nämä ratkaisivat varmasti oman valintani. Painotin jo hakemuksesta lähtien kuinka todellatodellatodella paljon haluan tämän työpaikan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Koska niihin voi tai jopa pitää opetella ulkoa hienolta kuulostavat rillipäävastaukset, vaikka ei oikeasti niin ajattelisikaan. Naurettavaa touhua.

(myös @pernaveikko )

Vakavissanne meinaatte, ettei näitä "hienolta kuulostavia" ulkoa opeteltuja vastauksia tunnista?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
(myös @pernaveikko )

Vakavissanne meinaatte, ettei näitä "hienolta kuulostavia" ulkoa opeteltuja vastauksia tunnista?

En tiedä seuraatko Masterchef Australiaa, mutta ei sitä voi voittaa, jos liian uskollisesti ihan joka kohdassa seuraa reseptejä. Pitää siis sekoitella vastauksia niin, että ne ei kuulosta ulkoa opetelluilta.

Eihän kaikki siihen pystykään ja niitä ei varmaan kannata palkata.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Olenkin käynyt viime aikoina monissa haastatteluissa, mutta ei ole natsannut. En toisaalta ihmettele, kun cv:ssä on reilun vuoden mittainen aukko. Sitten vielä masentuneen oloinen, vaikkakin siististi pukeutunut kaveri ei kauheasti herätä kiinnostusta palkata semi-vaativiin töihin. En tiedä olisiko musta edes tekemään töitä, mutta pakko yrittää päästä rahoille, kun perikato uhkaa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Tiistaina olisi työhaastattelu, ja jännittää ihan helvetisti. Viimeksi olin työhaastattelussa 9 vuotta sitten, jolloin toinen kysymys oli "koska voin aloittaa?". Nykyinen duuni alkaa siis tökkiä, koska etenemiseen ei juuri ole mahdollisuuksia. Tämä uusi mahdollisuus olisi harppaus suoraan hallin lattialta ylemmän toimihenkilön duuniin. Haastatteluun on käsittääkseni kutsuttu kolme muutakin henkilöä. Sitten tähän päälle vielä nämä perusajatukset, "onko musta tähän hommaan, pystynkö klaaraamaan vastuun". Vituttaa kyllä, jos en paikkaa saa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Olispas virkistävä haastattelu. 45 juteltiin lepposasti, samalla käyden läpi kohtia mihin halusivat vastauksia. Aika turhaa oli stressi, vaikka vieläkin vähän kämmenet hikisinä. Tuoppi haastattelun päälle, ja junalla kohti kotia. Hyvät jäi fiilikset, ja nyt vaan odotellaan päätöksiä.
 

Nick Neim

Jäsen
Tiistaina olisi työhaastattelu, ja jännittää ihan helvetisti. Viimeksi olin työhaastattelussa 9 vuotta sitten, jolloin toinen kysymys oli "koska voin aloittaa?". Nykyinen duuni alkaa siis tökkiä, koska etenemiseen ei juuri ole mahdollisuuksia. Tämä uusi mahdollisuus olisi harppaus suoraan hallin lattialta ylemmän toimihenkilön duuniin. Haastatteluun on käsittääkseni kutsuttu kolme muutakin henkilöä. Sitten tähän päälle vielä nämä perusajatukset, "onko musta tähän hommaan, pystynkö klaaraamaan vastuun". Vituttaa kyllä, jos en paikkaa saa.
Natsasiko loppujen lopulta?

Vähän samoilla ajatuksilla mennään, kuin lainaamani henkilö. Ensimmäinen työhaastattelu melkein 6 vuoteen olisi edessä ensi viikolla, joskin tällä kertaa kyseessä on talon sisällä oleva työhaastattelu. Toki paikka oli yleisessäkin haussa, joten hakijoita varmasti on tällaisina aikoina riittänyt. Mitään sen tarkempaa tietoa haastateltavien määrästä tai laadusta ei ole, ja itse tässä mennään nollapapereilla alalta, joskin työkokemusta toki löytyy sen vajaan 6 vuoden verran. Paikkaa en ehkä olisi edes lähtenyt ollenkaan hakemaan, jos ei olisi tullut muutamalta ylempänä toimivalta henkilöltä käskyä pistää hakemusta sisään. Selvästi näiden kaunopuheet kantoivat aina haastatteluun asti, koska meikäläinen "paperilla" ei kuuluisi haastateltavien joukkoon, vieläpä näin nuorena 25-vuotiaana pojankloppina, jolla kokemus muihin hakijoihin nähden on todennäköisesti vielä aika vähäistä.

Haastattelijat ovat onneksi nimeltään tuttuja ja molempien kanssa olen ollut tekemisissä, joten se pahin jännitys ehkä loistaa haastattelussa poissaolollaan. Ylipäätään perhanan iloinen olen jo pelkästä haastattelupaikasta, koska se lupaa jatkoa ajatellenkin hyvää, vaikka tällä kertaa ei natsaisikaan. Saa kuitenkin ns. jalkaa oven väliin, jos vastaavia paikkoja tulevaisuudessa vapautuu.

Monesti sitä sanotaan, että nykyään tuijotetaan vain koulutuksia ja papereita, mutta ei se näemmä ihan joka paikassa näinkään mene.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@Kari Runk ei natsannut, hävisin kyllä paremmalle. Ainakin paperilla. Toki, positiivista tässä on se, että sitä ylennyksen omassa talossa. Tämä duunari siirtyy esimieksi kesäkuun alussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös