Rillipäät, nuo uljaan soturikansamme mätämunat?

  • 42 525
  • 198

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Kelakorvaukset ja jotkut mainittu, mutta minkälaisissa töissä ihmiset käy, kun kukaan ei mainitse myös työnantajan osallistuvan aika usein kustannuksiin.

Tietenkin riippuu puljusta, mutta ei se mikään ennenkuulumaton pieni etu ole. Ehkä kai uskolliset työn orjat ei edes tiedä sellaisen olevan saatavilla.
Yleensä työnantajan maksamiin laseihin liittyy olettama, että omat lasit ei sovellu töihin. Näyttöpäätetyöskentelyyn sopivat lasit usein työnantaja kustantaa, joka jo omalta osaltaa lisää työtehoa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Lukulasit vaihtuivat monitehoihin, joten liityin nyt tähän uljaaseen rotuun. Hintaa tuli kakkuloille 540€ joista sankojen osuus 170€ ja joku sinivalohässäkkä 40€. Ihan paikallisessa kivijalassa kävin (instrumentarium).

Palvelu oli hyvää ja olisi varmaan saanut aika paljonkin hinnasta pois valitsemalla vähän huokeammat linssit ja sangat. Onko noissa linsseissä paljonkin eroa. Optikon kanssa juttelin joka sanoi että halvemmissa tuo lukuosuus pienenee jonkunverran.
 

hege

Jäsen
Jaahas tällainen ketjukin on ja kun kerran iän myötä on katsottu aiheelliseksi liittyä rillipäiden armadaan niin omalta osalta voin kommentoida työnantajan maksamaa osuutta. Eli meillä sairaskassa maksaa 75% linsseistä ja kehyksistä joka toinen vuosi (ja pelkistä linsseistä 75% joka vuosi), kehyksissä oli viime vuonna kattohinta muistaakseni 200€ (ylimenevästä osasta ei saanut korvausta) ja linsseissä 550€.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Snygit rillit on nytkin päässä. En ole vielä tarvinnut lähilaseja vai miksi niitä kutsutaan. Eiku lukulasit niin kuin tuossa yllä. Minkä ikäisinä te ootte lukulasit hommanneet? Itse jo hyvin +40v.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lasit on ollut päässä 7-vuotiaasta asti, joten kokemusta löytyy. Vanhemmat rupesivat ihmettelemään kun katselin nappulana telkkaria todella lähietäisyydeltä. Siitä sitten silmälääkäriin ja kakkulat päähän. Näkö huononi aina tuonne 24 ikävuoteen asti ja siihen se näytti pysähtyvän.

Viimeisimmät lasit maksoi Suomen puolustusvoimat. Piti jo ennen armeijaan menoa uudet lasit hankkia, mutta kuulin että armeija maksaa jos siellä pitää vaihtaa. Ekojen ammuntojen jälkeen sitten ylilutille valittamaan kun ei mitään näe, ja siitähän sitten pääsin lääkärin kautta valitsemaan uusia kakkuloita.

Aika hyvin nämä ovat menossa mukana pysyneet. Joskus ovat lennelleet jotain pelatessa tai rymytessä, ja onhan nuo kaikennäköistä iskua ottaneet. Mutta ilman ei tulisi mistään mitään, joten jos en jossain vaiheessa laseroimista harkitse, olen nelisilmä loppuelämäni.

Ja ovathan nämä rillit nyt jo tässä vaiheessa osa identiteettiä. Suunnilleen kaikki ihmiset jotka mut tuntevat eivät ole mua ikinä ilman kakkuloita nähneet. Ja eipä noita ole enään pitkään aikaan edes huomannut.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Ja ovathan nämä rillit nyt jo tässä vaiheessa osa identiteettiä.
Itse sain ekat lasit lukioikäisenä - vielä silloin ei tarvinnut käyttää koko aikaa, jäivät sitten pois jossain vaiheessa, mutta jokunen vuosi myöhemmin kun aloitti opiskelut oli ihan pakko hommata, eihän sitä nähnyt taululle yhtään. Itsellä siis vikana hajataitto, molemmissa silmissä alle -1 että sen suhteen ei niin ongelmaa, mutta hajataiton takia vaikkapa näyttöä jokseenkin mahdoton lukea ellei ole juuri oikealla etäisyydellä (n. 20cm, luuria pystyy selaamaan ilman laseja sängyssä).

Piilarit olisi toki mahdollisuus, mutta itse en tykkää ja hajataiton takia ne pitäisi saada silmään juuri tietyssä kulmassa. Ei maksa vaivaa. LASIK alkaa nykyään olemaan ihan validi vaihtoehto, Virossa saa vielä halvemmalla, sikäli voisi olla ilman lasejakin. Mutta ylläoleva sitaatti tiivistää aika hyvin omat tuntemukset - sitä tuntee itsensä jokseenkin alastomaksi ilman laseja, kyllähän ne kuuluu päähän.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tätäkin kirjoittaessa on selaimen zoomaus kohdassa 110% eli varmaan on silmälasien hankinnan paikka.Rivit "hyppivät" silmissä ja joutuu tirhustamaan että näkee lukea jatkista tietokoneen näytöllä. Paljos tuollaiset perus silmälasit maksavat eli minkä verran tuollaiseen projektiin pitää varata rahaa?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tätäkin kirjoittaessa on selaimen zoomaus kohdassa 110% eli varmaan on silmälasien hankinnan paikka.Rivit "hyppivät" silmissä ja joutuu tirhustamaan että näkee lukea jatkista tietokoneen näytöllä. Paljos tuollaiset perus silmälasit maksavat eli minkä verran tuollaiseen projektiin pitää varata rahaa?
Jos vain lähinäkö temppuilee, niin marketista tai huoltoasemalta saa peruslukulasit alta kympillä. Niitä voi ainakin testata. Sitten jos tarvii monitehoja tai tekee paljon näyttöpäätetyötä, niin optikon kautta saa sopivammat lasit. Toki myös maksavat enemmän, mutta ei kai nuo peruskehyksillä montaa satasta ole, jos ei ota monitehoja kaikilla mausteilla.
 

Jeffrey

Jäsen
Jos vain lähinäkö temppuilee, niin marketista tai huoltoasemalta saa peruslukulasit alta kympillä. Niitä voi ainakin testata. Sitten jos tarvii monitehoja tai tekee paljon näyttöpäätetyötä, niin optikon kautta saa sopivammat lasit. Toki myös maksavat enemmän, mutta ei kai nuo peruskehyksillä montaa satasta ole, jos ei ota monitehoja kaikilla mausteilla.

Oma kokemus on nyt jo noin 8v takaa, mutta silloin olivat jotain 200-300 väliin arvokkaammilla Oakleyn sangoilla.

Silloinen näöntarkastaja tarjosi nollanollaa molempiin silmiin. Kuitenkin opintojen alettua huomasin, kuinka koko päivän lukiessa pää tuli pirun kipeeksi ja silmät väsyivät. Tuohon hätään sitten hankin brillit joiden teho oli tuo nollanolla, mutta auttoivat kyllä lukemista ihan selkeästi. Pääsin sitten kuitenkin opiskelemaan ja rillit jonnekin jäi. Ei kai sitä kukaan enää yliopistolle sisään päästyään koko päivää lukemiseen käytä? Pääsykokeisiin hätäileville ne touhut.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onkos porukassa muita satunnaisesti piilareita käyttäviä? Mulla piilarit tulevat käyttöön lähinnä lomareissuilla, kun lukulasien roudaaminen ei ole kovinkaan usein paras vaihtoehto. Ratkaisuksi valikoitui lukulinssi toiseen silmään, kun kauas kuitenkin näkee ihan kohtuullisesti. Muutama paketti noita on tullut jo kulutettua muutaman vuoden sisällä. Nyt tuli optikolta työrillejä uusiessa uusi vaihtoehto, monitehopiilarit. Voisin noita kuvitella käyttäväni satunnaisesti ihan arkenakin. Kokeilupari oli ihan ok, eli en ajatellut niiden olemassaoloa oikeastaan millään tavalla, kun alkuhämmennyksestä toivuin. Mutta erona tuohon aiempaan piilarikokemukseen, niiden pois ottaminen osoittautui astetta hankalammaksi. Onko noihin joku patenttikikka, millä lähtevät mukisematta irti? Toinen lähti pienen ähräämisen jälkeen vanhalla tekniikalla, mutta toinen istui silmässä kuin Miitta Sorvalilla Tabun sketsissä (en nyt löydä youtubesta pätkää, olisin linkannut).
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen myös itse siirtynyt (vihdoin) teräväpiirtoaikaan. Itse asiassa rillit ovat olleet jo melkein kaksi vuotta, mutta jatkuvasti niitä en vieläkään ole oikein tottunut käyttämään. Lähinnä rillejä käytän autoa ajaessa, sillä liikenneturvallisuus paranee huomattavasti kun näinä marraskuisina aamuyön tunteina näkee tuulilasia pidemmälle. Lätkämatsissakin oli päässä viimeksi rillit ja Nordiksen F4:sta erotti pelaajien pelinumerot ensimmäistä kertaa varmaan 15 vuoteen.
 

axe

Jäsen
Mää oon kans muutaman vuoden kattellut jääkiekkoa ja telkkaria lasit päässä, vaikken muuten niitä juuri käytäkään, ehkä satunnaisesti autoa ajaessa. Mutta on parempi ajaa ilman, koska kun ei näe mitään niin ei pelotakaan niin paljoa! Mutta tässä sitten rupesi käsi hakemaan oikeaa etäisyyttä myös pientä pränttiä lukiessa, niin tuli aika päivittää erilaisiin tehoihin. Kävin taas oikein optikolla ja sain reseptin, jonka mukaan sitten esiteltiin lasivaihtoehtoja. Alle viidensadan ihan turha toivo vaikka olisi ottanut mehupilleistä taitellut sangat.

Jäin miettimään, menin nettiin ja päätin sitten ihan kokeilumielessä tilata jostain indokiinasta törkyhalvat lasit, silläkin riskillä että tulee täyttä paskaa, koska rahallinen menetys ei olisi iso. Netissä sai "sovittaa" erilaisia pokia omaan kuvaansa jopa animoidusti päätä käännellen, sai syöttää reseptin tiedot vahvuuksista ja muista nippeleistä ja niin pois päin. Kaksiteholasit maksoi postituksineen, koteloineen ja kaikkineen jonkun 35 euroa. Ei ollut ihan sadan prosentin priimaa ulkonäön suhteen mutta muuten vallan toimiva kapistus. Niillä on menty puolisen vuotta mainiosti. Ainoana jäi harmittamaan, kun halvan testaamisen vuoksi otin kaksitehon selkeällä rajaviivalla, että alhaalla lähelle ja muuten kauas.

Joten kun testi oli havaittu hyväksi, niin tilasinpa uudet, laitoin vähän lisäherkkuja peliin kuten tahranvastustusta ja rajattomuuden niihin eri tehoihin ja niin pois päin. Lisäksi lakimuutoksen myötä nyt oli tulleet ne tullit ja alvit mukaan tuomaan jonkin verran lisää hintaa, mutta edelleen päästiin alle 80 euron. Nuo tulevat nyt tällä viikolla kotiin, kattellaan sitten mitä näkyy.

Sitä haluaisi kannustaa kotimaista ja kivijalkaa, mutta ei vaan pysty näillä hintaeroilla. En usko millään, että ne olisivat yhtä monta kertaa parempia laseja kuin mitä niiden hinta on moninkertainen.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Onkos porukassa muita satunnaisesti piilareita käyttäviä? Mulla piilarit tulevat käyttöön lähinnä lomareissuilla, kun lukulasien roudaaminen ei ole kovinkaan usein paras vaihtoehto. Ratkaisuksi valikoitui lukulinssi toiseen silmään, kun kauas kuitenkin näkee ihan kohtuullisesti. Muutama paketti noita on tullut jo kulutettua muutaman vuoden sisällä. Nyt tuli optikolta työrillejä uusiessa uusi vaihtoehto, monitehopiilarit. Voisin noita kuvitella käyttäväni satunnaisesti ihan arkenakin. Kokeilupari oli ihan ok, eli en ajatellut niiden olemassaoloa oikeastaan millään tavalla, kun alkuhämmennyksestä toivuin. Mutta erona tuohon aiempaan piilarikokemukseen, niiden pois ottaminen osoittautui astetta hankalammaksi. Onko noihin joku patenttikikka, millä lähtevät mukisematta irti? Toinen lähti pienen ähräämisen jälkeen vanhalla tekniikalla, mutta toinen istui silmässä kuin Miitta Sorvalilla Tabun sketsissä (en nyt löydä youtubesta pätkää, olisin linkannut).
Silloin tällöin tulee kertakäyttöisiä piilareita käytettyä. Ovathan ne todella käteviä ja hetkeksi voi koko "rillipäisyyden" unohtaa kokonaan, tarkoitan siis sitä että näkeminen on täysin luonnollista ilman näkökenttää rajaavia tai vääristäviä kehyksiä tai muuten vain ylimääräisiä kapistuksia naamalla. Vaikkei ne rillitkään nyt varsinaisesti haittaa, kun niitä on tottunut vakituisesti pitämään niin ei niitä enää lähes noteeraa ollenkaan. Viimeksi piilarit oli eilen Ranska-matsissa päässä ja ne tarjoavat vielä tarkemman näön itselleni kuin tavalliset lasit, sieltä toisen puolen yläkatsomosta pystyi lukemaan vastakkaisen puolen päädyn taulultakin ne pienellä präntätyt kokoonpanot lähes ongelmitta eikä pelaajien numeroiden kanssa ollut mitään ongelmia vaikka piippuhyllyllä istui. Näöntarkkuudessakaan siis ei valittamista.

Ai niin ja siitä poisotosta, itse teen niin että liu'utan yleensä etusormella sitä linssiä kohti silmän alanurkkaa, jonka jälkeen nyppäisen etusormella ja peukalolla sen linssin pois niin, että se ikään kuin litistyy sormien väliin siinä samassa. Nopeimmillaan muutaman sekunnin toimenpide.

@ernestipotsi Muistan, kun itse hyväksyin lopulta paskan näköni ja aloin laseja käyttämään, niin ihmettelin kanssa ensin lätkämatsissa, että kuuluuko ne pelinumerot ja kiekko oikeasti nähdä näin selvästi?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@Steril Sama tekniikka, mutta alanurkkaa en ole aiemmin tarvinnut. Pitää harjoitella.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
@Steril Sama tekniikka, mutta alanurkkaa en ole aiemmin tarvinnut. Pitää harjoitella.
Tuon kun kerran oppii, niin se sujuu jatkossa hyvin vaivattomasti. Plus vielä bonuksena se, että itse sarveiskalvoa ei tule vahingossa tökittyä tai sörkittyä turhaan kun sen linssin ohjaa sormella siitä keskeltä pois. Se linssi myös irtoaa silmästä paremmin kun on lähempänä nurkkaa.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Löytyykö tästä ketjusta suosituksia nettikaupasta josta kannattaa lasit tilata? Tuli tossa pyhinä vähän temmellettyä jonka seurauksena toinen linssi irti, nyt sitten pikaliimalla korjatut lasit päässä..
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kaukonäkö ei oikein toimi kuin pitäisi ja pimeällä ajaessa ei meinaa erottaa elukoita pientareella. -0.25 resepti laitettu ja sen voi halutessaan lunastaa. Pitääpä katsoa viitsiikö sitten noita hakea vai jääkö tihrustelemaan ympärilleen.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kaukonäkö ei oikein toimi kuin pitäisi ja pimeällä ajaessa ei meinaa erottaa elukoita pientareella. -0.25 resepti laitettu ja sen voi halutessaan lunastaa. Pitääpä katsoa viitsiikö sitten noita hakea vai jääkö tihrustelemaan ympärilleen.
Hae.
Joskus vuonna miekka ja kivi olin kummitytön judokisoja katsomassa ja faijansa sanoi mulle että kerro mitä tossa kellossa on aikaa. Kellon koko oli varmaan 30cm ja matkaa oli sen tatamin verran, mutta ei nähnyt niin pitkälle. ”Hieman” huomautin näkökykyyn liittyen.

Herra ajoi autoa, ilmankos ei tullut käymään kun oli tuntematon seutu. Ei se varmaan niitä kylttejä nähnyt. On sillä nykyään lasit. Ja on mullakin.

Älä tihrusta, vaan näe.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Kaukonäkö ei oikein toimi kuin pitäisi ja pimeällä ajaessa ei meinaa erottaa elukoita pientareella. -0.25 resepti laitettu ja sen voi halutessaan lunastaa. Pitääpä katsoa viitsiikö sitten noita hakea vai jääkö tihrustelemaan ympärilleen.
Nuo on kyllä vielä sen verran marginaaliset voimakkuudet, että mitään suurta vikaa näössäsi tuskin on. Tai no ehkä sen verran juuri varmasti auttavat että pimeällä voi olla kauas näkeminen helpompaa ja jos täytyy oikein tarkasti tähyillä kauas säännöllisesti.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen nyt viikon ajan käyttänyt näitä uusia rillejäni ja ne vaikuttavat paljon paremmilta kuin edelliset. Edelliset olivat huomattavasti raskaammat, koska kehykset olivat paljon paksummat linssien ympärillä ja lisäksi sangat olivat sellaiset, että ne rajoittivat näkemistä sivuille, koska ne olivat niin paksut. Nämä uudet sain Kelan toimeentulotukiasiakkaana lähes ilmaiseksi (ainoastaan 50 euroa piti maksaa hionnasta) ja ensimmäistä kertaa ainakin seitsemään vuoteen näen kirkkaasti kaikki asiat.

Kotiin päästyäni ja katseltuani sitten itseäni peilistä huomasin asian, johon en optikolla näitä rillejä valitessani kiinnittänyt juurikaan huomiota: nämä rillit ovat muodoltaan täsmälleen samanlaiset kuin noin 95 prosenttia kaikista aiemmista käyttämistäni rilleistä eli suunnileen suorakulmion muotoiset. Ja minä kun luulin todella repäiseväni tällä uudella tyylillä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Tuli tänään vierailtua optikolla ja kuten arvelinkin niin näkö heikentynyt ja uusien lasien ostoon.
915€ maksoi monitehot ja aurinkolasit samalla kattauksella.
Kyllähän se taas vituttaa niitä maksella, mutta josko nämä nyt kestäisivät sen 3-4 vuotta.
 

444

Jäsen
Huomaa kyllä, miten vanhuus ei tule yksin. Ikää siis jo lähes 39 vuotta. Hassua on, että kun suvussa suoraan nousevassa polvessa suunnilleen kaikilla on ollut lasit milloin mistäkin syystä tyyliin syntymästään asti, niin sekä isosiskoni että minä ollaan molemmat menty tähän asti ilman. Kauas näen edelleen hyvin, siinä ei ole ongelmaa, mutta pienen präntin lukemisessa jostain purkin kyljestä tulee ongelmia vastaan. Yleensä riittää, että kääntyy paremmin valoa kohti ja vie purkin kauemmas näkökentästä. Ja toistaiseksi vielä riittää käden mitta.

Onhan näitä silmiä toki tutkittukin ja pientä korjausvaraa löytyy. Sen toki olin huomannut itsekin. Vuosi sitten hain rillit ko. vahvuuksille, mutta taitaa kahden käden sormet riittää käyttökertoja laskettaessa. Kyse ei ole ulkonäöllisestä asiasta, koska mikä tahansa saa tämän naaman näyttämään paremmalta, vaan käyttömukavuudesta. Kun ei ole koskaan tottunut laseja käyttämään, niin tuntuu, että silmät väsyvät hyvin nopeasti laseja pitäessä. Etenkin jos niitä pitää muutoin kuin päätetyötä tehdessä tai lukiessa. Ja kuitenkin tiedostaa itsekin, että jos ei niitä opettele käyttämään, niin kohta tarvitaan taas vähän enemmän voimakkuutta ja sitten taas vähän enemmän, kun niitäkään ei opi käyttämään. Mutta kukapa muukaan sen kuopan minulle kaivaisi, jos en minä itse.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Nyt kun tää on ylhäällä niin kai se pitää avautua.

Rillit tuli alle 10-vuotiaana. Intissä valtio hommas seuraavat ökulaarit. Sitten kolmekymppisenä mulle kerrottiin, että näköä pitäs tarkastuttaa 2-3 vuoden välein. Kävin siis specsaversilla ja sieltä kerrottiin, että näköni ei ole 10 vuodessa juuri muuttunut. Otin kuitenkin uudet lasit koska edelliset oli suht naarmuilla. 500e makso silmä ja aurinkolasit yhteensä. Melko jännä kokemus oli käyttää vahvuuksilla olevis arskalaseja ekan kerran. Nää nykyset on ollu vuoden.
 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach
25 vuotta tuli mentyä rillien kanssa, kunnes kävin laseroitavana muutama vuosi sitten. Ehkä elämäni parhaiten käytetyt rahat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös