Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 877 065
  • 4 068

Spede#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
OKT rakentamassa ja pitäis valita millä asteella ottaa ulkoverhouksen pintakäsittelyn.
Peruslähtökohta pohjamaalattu valkoinen, toinen vaihtoehto lopulliseen sävyyn pohjamaalattu (noin 200€ lisähinta) ja vaihtoehto 3 lopulliseen sävyyn välimaalattuna (pohjamaalaus + 1 kertaan pintamaalattu hinta about 1500€).
Lähinnä tuon 1 ja 2 vaihtoehdon välillä mietin. Onko tuolla pohjamaalin välillä mitään merkitystä? 2kertaanhan tuo pitänee itse sit maalata kun valmis.
Kysymys lähinnä kannattaako pohjamaalin sävyyn pohjamaalauksesta mitään maksaa vai onko ihan sama vaikka on valkosella vedetty pohjamaali.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Itsellä tuli mieleen semmoinen, että jos ja kun ne laudat elää ja maali saattaa vähän revetä siellä pontin tienoilla. Niin mieluummin sieltä pintamaalin alta paistaisi samansävyinen pohjamaali vrt valkoinen.
Ei se pohjamaali tosiaan yhdellä pintakiekalla peity, että siinä mielessä sinänsä sama se
 

nevins

Jäsen
OKT rakentamassa ja pitäis valita millä asteella ottaa ulkoverhouksen pintakäsittelyn.
Peruslähtökohta pohjamaalattu valkoinen, toinen vaihtoehto lopulliseen sävyyn pohjamaalattu (noin 200€ lisähinta) ja vaihtoehto 3 lopulliseen sävyyn välimaalattuna (pohjamaalaus + 1 kertaan pintamaalattu hinta about 1500€).
Lähinnä tuon 1 ja 2 vaihtoehdon välillä mietin. Onko tuolla pohjamaalin välillä mitään merkitystä? 2kertaanhan tuo pitänee itse sit maalata kun valmis.
Kysymys lähinnä kannattaako pohjamaalin sävyyn pohjamaalauksesta mitään maksaa vai onko ihan sama vaikka on valkosella vedetty pohjamaali.

Riippuu väristä. Jos on vaalea väri niin ei varmaan pohjaväri paista läpi.
Ite suosittelen maalaamaan panelit maassa ja sitten vielä kerran kun ovat paikallaan. En ymmärrä miksi moni laittaa panelit seinään pohjamaalattuna ja maalaa vasta, kun ovat paikallaan.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Täällä varmasti muitakin rakennustyöläisiä, joten kysäisempä täältä:

Itselläni ensimmäinen työmaa, missä sanottiin jo sopimusta kirjoittaessa, että jos ei kypärä pysy päässä niin kilometritehdas kutsuu. Ongelmahan on siinä, että se perkeleen potta on niin sietämättömän epämukava päässä. Kutittaa aivan järjettömästi, jos tekee mitään vähänkään hikeä nostattavaa ja pakko raapia pollaa jatkuvalla syötöllä. Varsinkin iltapäivät ovat aivan yhtä tuskaa. Tänään kokeilin tuollaista ohutta pipoa kypärän alla, mutta eipä tuosta apua ainakaan ollut, pikemminkin hiki oli herkemmässä ja tilanne pahempi. Onko siis vain tottumiskysymys, vai onko jollain jotain käytännön vinkkiä mukavuuden parantamiseksi?
 

Pata4win

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers ja FC Barcelona
Onko siis vain tottumiskysymys, vai onko jollain jotain käytännön vinkkiä mukavuuden parantamiseksi?

Jonkin verran tottumiskysymys. Itse ainakin olen huomannut, että pidemmän tauon jälkeen kestää vähän aikaa "tottua". Koskaan se ei silti ole hyvältä tuntunut, mutta muuttuu siedettävämmäksi. Itse kun on talvisin täytynyt pitää pipoa kypärän alla, niin se vasta kutittaakin.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko siis vain tottumiskysymys, vai onko jollain jotain käytännön vinkkiä mukavuuden parantamiseksi?

Yksi vaihtoehto on hommata kunnon potta. Voi olla että joutuu maksamaan satasen verran, vasinkin jos haluaa suojavisiirin ja kuulosuojaimet mukaan. Kypärissä on eroja, ja epäilisin normaalien rakennusliikkeiden tarjoavan työntekijöilleen niitä halvimpia.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Täällä varmasti muitakin rakennustyöläisiä, joten kysäisempä täältä:

Itselläni ensimmäinen työmaa, missä sanottiin jo sopimusta kirjoittaessa, että jos ei kypärä pysy päässä niin kilometritehdas kutsuu.
Kilometritehdas todellakin voi kutsua. Tiedän tuotantolaitoksia, joissa on annettu huomautuksia siitä että työntekijä käyttää korvatulppia kuulosuojainten sijaan olosuhteissa, joissa ei normaalisti edes tarvitse suojata kuuloaan ja jonka työaikaa työpiste vie ehkä 15 min päivän pituudesta. Työsuojelu voi olla tiukimmillaan hyvinkin tiukkaa.

Ihmettelin tänään, kun ylen uutisissa oli juttua Oulun veden laadusta. Uutisissa haastateltiin tuotantotyön kenttäjohtajaa vesialtaiden reunoilla eikä nainen käyttänyt edes valkoista kypärää vaan paljain päin antoi julkisuuteen haastatteluja. Vaikka hänellä oli oranssinen työtakki henkilökortteineen kylläkin niin olihan se pöyristyttävää. Neuvona annan, että jos kypärää vaaditaan tai työsuojelu menee mielestäsi liian pitkälle niin älä jää miettimään vaan noudata niitä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos toi on ns.oma kypärä, hommaa siihen ohuesta puuvillasta "suojat" niille päätä vasten asettuviin muoveihin. Mun kokemus on yli 10 vuoden takaa, mutta auttoi ainakin itseäni kummasti. Kutina ja hikoilu väheni loppui lähes kokonaan.

En nyt muista minkälainen sisus noissa raksakypärissä on, mutta yksi vaihtoehto voisi olla laittaa tuonne sisälle samanlaiset fyllit kuin mitä pyöräilykypärissä on. Minulla on myös todella herkästi kutiava päänahka ja kaikenlaisten kypärien käyttö on ollut hankalaa, mutta tuossa nykyisessä pyöräilykypärässä (Fox) on sellaiset fyllit että pystyy vaikka miten kauan ajamaan/luistelemaan ilman että alkaa kutisemaan. Niitä sisuksia saa ostettua ihan irrallisenakin ja vaihdettua, ovat sellaisia kangaspäällysteisiä vaahtomuovilärpäkkeitä jotka tulevat tarrakiinnityksellä sinne potan sisäpuolelle. Voisikohan tuollaisista saada askarreltua fyllit myös tuollaiseen raksakypärään?
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Kiitoksia vinkeistä! Pitänee kokeilla jonkinlaista täytettä reunoille väsäillä, mutta eikai siinä auta kuin totutella elämään kypärän kanssa, eiköhän se tottumiskysymys kuitenkin ole.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kiitoksia vinkeistä! Pitänee kokeilla jonkinlaista täytettä reunoille väsäillä, mutta eikai siinä auta kuin totutella elämään kypärän kanssa, eiköhän se tottumiskysymys kuitenkin ole.
Minkä merkkinen kypärä kyseessä? Kyllähän niihin tosiaan tottuu ajan kanssa, mutta on kypärälläkin väliä. Joissakin kiristää panta turhan paljon päätä ja jos löystää vähän, niin tuntuu aina tippuvan silmille. Vahvan suosituksen voin antaa Petzlin kypärille, kevyt kuin mikä ja tosi mukava päässä. Tosin jos jotain kuulokkeita tuohon haluaa kiinni, niin sitten menee turhan painavaksi ainakin itsellä.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Aikoinaan omaa raksauraa aloitellessa oli päässä se halvin potta, minkä firmasta sai.
Ei puristanut mistään, mutta ei kyllä pysynyt kunnolla päässä.

Nykyään työnjohdossa, mutta päässä petzlin kypärä. Pysyy hyvin kuupassa vaikka remmi unohtuisikin auki. Mää suosittelen.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Minkä merkkinen kypärä kyseessä? Kyllähän niihin tosiaan tottuu ajan kanssa, mutta on kypärälläkin väliä. Joissakin kiristää panta turhan paljon päätä ja jos löystää vähän, niin tuntuu aina tippuvan silmille. Vahvan suosituksen voin antaa Petzlin kypärille, kevyt kuin mikä ja tosi mukava päässä. Tosin jos jotain kuulokkeita tuohon haluaa kiinni, niin sitten menee turhan painavaksi ainakin itsellä.
Juurikin linkkaamasi malli käytössä, huomattavasti kepeämpi kuin aiemmat käyttämäni ja muutenkin oikein mukava tuota kutinaa lukuunottamatta.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Onkohan korjattavissa oleva vika kun lattialämmitys on vain jääkylmä tai polttavan kuuma. Tuntuu että 1, 2 ja 3 ei toimi ja 4 eteenpäin toimii kun jaksaa rämpätä edestakaisin. Ja sittenkin kun nelosella lämpiää (liian kuumaksi) niin saattaa olla seuraavana päivänä mennyt taas kylmäksi itsestään.

Kun säädin on nollassa, palaa vihreä valo. Siitä kun lähtee hitaasti kääntämään isommalle niin kolmosen kohdalla syttyy punainen valo mutta sitten kuuluu särähdys ja valo sammuu. Ja silloin kun saa nelosella lämpiämään niin valo ei koskaan pala.

Asennettu vuonna 2000 kun talo rakennettiin ja merkki näyttäisi olevan Ensto.
 
Viimeksi muokattu:

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Onkohan korjattavissa oleva vika kun lattialämmitys on vain jääkylmä tai polttavan kuuma. Tuntuu että 1, 2 ja 3 ei toimi ja 4 eteenpäin toimii kun jaksaa rämpätä edestakaisin. Ja sittenkin kun nelosella lämpiää (liian kuumaksi) niin saattaa olla seuraavana päivänä mennyt taas kylmäksi itsestään.

Kun säädin on nollassa, palaa vihreä valo. Siitä kun lähtee hitaasti kääntämään isommalle niin kolmosen kohdalla syttyy punainen valo mutta sitten kuuluu särähdys ja valo sammuu. Ja silloin kun saa nelosella lämpiämään niin valo ei koskaan pala.

Asennettu vuonna 2000 kun talo rakennettiin ja merkki näyttäisi olevan Ensto.
Termari vaan vaihtoon, sillä korjaantuu
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Olen käyttänyt todella vanhanaikaista kosteusmittaria, jonka ongelma on se, että se ilmoittaa betonirakenteen kosteaksi myös silloin, jos seinässä on joku metallinen vahvike, eikä kosteuden kanssa ole oikeasti ongelmaa. Joten kysymys kuuluu, että kai nuo laitteet ovat sen verran kehittyneet, että samaa ongelmaa ei enää nykyisissä laitteissa ole?
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
8-kulmainen huvimaja. Tiedossa on halkaisija, korkeus ja leveys, mutta mitä tarkoittaa/miten lasketaan syvyys?

Miten iso, tuo huvimaja on? Eiköhän se perustuksiin liity. Eli miten syvään perustukset tehdään, josta lähdetään runkoa rakentamaan. Hyvin pitkälti riippuu määperästä, että miten syvään ne perustukset tehdään. Mutta kannattaa varmistaa vielä rak.insinööreiltä. Itse olen vain rivimies rakennuksella.

Edit. Olen joskus kulmikkaita erkkereitä muurailut. Se on hankalaa, kun et saa juurikaan lankaa. Mutta tuo on sentään 8 kulmainen, joten pitäisi aika yksinkertainen olla toteuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
8-kulmainen huvimaja. Tiedossa on halkaisija, korkeus ja leveys, mutta mitä tarkoittaa/miten lasketaan syvyys?

Millaisessa kontekstissa tuo syvyys on mainittu ja eroaako paljon halkaisijasta? Syvyydellä voidaan viitata mitalla sivusta sivuun, kun halkaisija on kulmasta kulmaan. Tuskin esitteissä perustusten syvyyksiä arvioidaan, kun riippuvat rakennuspaikasta.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Huomattiin että meidän paritalon tiiliseinä on alkanut lohkeilemaan. Eikun soittoa taloyhtiön huoltomiehelle ja sieltä tuli pari huoltomiestä tarkastamaan seinän kunto. Huomattiin että valokatteen päällä oleva sivuliitäntämuovi on jäänyt asentamatta ja vesi juoksee tiiliseinää pitkin alas ja tämä on saanut tiiliseinän lohkeilemaan. Asumme siis paritalossa joka kuuluu viiden paritalon taloyhtiöön. Isännöitsijä ottaa yhteyttä maanantaina asian tiimoilta.

Nyt on mielenkiintoista kuulla kuka on vastuussa tästä. Me muutimme heinäkuussa tähän taloon ja emme ole koskeneet valokatteeseen. Huoltomiehet eivät tienneet kuka tämän valokatteen on asennuttanut tai asentanut.

Myös olisi kiva kuulla voiko tuota lohkeillutta tiiliseinää jotenkin korjata? Vituttaa sen verran että taidan alkaa juomaan olutta.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Taloon ja tonttiin liittyvää talousasiaa. Vajaa 3 vuotta vanha ok-talo, jonka vuokratontti ostetaan piakkoin kaupungilta. Pankilta saatu lainatarjous tontin ostoa varten. Nyt pitäisi hakea kiinnityksiä ja pankki sanoi, että ainoastaan he voivat hakea kiinnitykset eli ei kuulemma voida tehdä sitä itse. Ottavat kiinnitysten hausta kuluja 600€, joista pari sataa oli oikeita kuluja ja vajaa 400€ pankin palkkiota. Sanoinkin pankin tädille, että onpa teillä kallista työtä..:)

Mutta onko täällä ketään, joka tietäisi, miksi pankin pitäisi hoitaa tuo kiinnitysten haku? Alun alkaen pankkitäti kertoi, että voidaan se itse tehdä, mutta viikon päästä siitä olikin sitä mieltä, että heidän täytyy se tehdä meidän puolesta. En saanut kuitenkaan mitään selvää vastausta kysymykseeni, että miksi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Taloon ja tonttiin liittyvää talousasiaa. Vajaa 3 vuotta vanha ok-talo, jonka vuokratontti ostetaan piakkoin kaupungilta. Pankilta saatu lainatarjous tontin ostoa varten. Nyt pitäisi hakea kiinnityksiä ja pankki sanoi, että ainoastaan he voivat hakea kiinnitykset eli ei kuulemma voida tehdä sitä itse. Ottavat kiinnitysten hausta kuluja 600€, joista pari sataa oli oikeita kuluja ja vajaa 400€ pankin palkkiota. Sanoinkin pankin tädille, että onpa teillä kallista työtä..:)

Mutta onko täällä ketään, joka tietäisi, miksi pankin pitäisi hoitaa tuo kiinnitysten haku? Alun alkaen pankkitäti kertoi, että voidaan se itse tehdä, mutta viikon päästä siitä olikin sitä mieltä, että heidän täytyy se tehdä meidän puolesta. En saanut kuitenkaan mitään selvää vastausta kysymykseeni, että miksi.
Meillähän oli periaatteessa sama tilanne, tosin koski koko hela hoitoa, ei pelkästään tonttia. Allekirjoitukset papereissa ja kaikki kauppaan liittyvät toimenpiteet suoritettu, sitten pankki sanoi että he voivat hakea lainhuudon ja kiinnitykset, olisiko ollut samaa hintaluokkaa kuin sinulla. Totesin ettei siitä sovittu mitään ja että haen nuo itse, toimitan sitten paperit heille. Yhtäkkiä he suostuivat tekemään lainhuudon ja kiinnityksen ilman lisäkuluja (eli ainoastaan kulut joita tulee noiden hakemisesta + parin euron käsittelykulu). Mutta ei tuo kiinnitysten haku ole mikään "pankin yksinoikeus", vaan periaatteessa valtuutat pankin tekemään sen, ellet sitä itse tee. Saat itse hakea lainhuudon tonttiin, sekä tontille kiinnityksen. Saat itse myös määrätä että tuo panttikirja annetaan ainoastaan pankille. Eli ellet itse noita halua tehdä, niin tinkaa hinnasta ainakin puolet pois tai sano että teet itse (jos pankista on oikeasti jossain kohtaa sanottu että voit tehdä itse)
 

rosnäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Todennäköisesti vuokraoikeuteen ja rakennuksiin on haettu panttikirjat, jotka nyt ovat vakuutena pankilla. Kun kiinnityksen kohde vaihdetaan suoraan kiinteistöön kohdistuvaksi pitää vuokraoikeuteen kohdistuva kiinnitys kuolettaa ensin alta pois. Jos pankki antaisi sinun tehdä kuoletusten ja uusien kiinnitysten haun, voisi aiheutua välitila, jossa pankilla ei olisi lainkaan vakuutta. Ymmärrettävistä syistä tämä ei ole pankin kannalta katsoen tovottava tilanne. Asian hoitaminen itse saattaisi hoitua siten, että hankit pankille väliajaksi jonkin muun vakuuden. Tämä on tietysti käytännössä yleensä aika hankalaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös