Jatkoaika Music Awards 2017

  • 7 001
  • 59

Boomhauer

Jäsen
Vuoden albumi 1: The War on Drugs - A Deeper Understanding
Vuoden albumi 2: The xx - I See You
Vuoden albumi 3: The National - Sleep Well Beast
Vuoden albumi 4: City Lungs - Dead End Weekend
Vuoden albumi 5: Creeper - Eternity, In Your Arms

Vuoden biisi 1: The War on Drugs - Holding On
Vuoden biisi 2: Jori Sjöroos - Animals
Vuoden biisi 3: Haim - Want You Back
Vuoden biisi 4: Mogwai - Crossing the Road Material
Vuoden biisi 5: Litku Klemetti - Juna Kainuuseen
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Jaahas hyvät ihmiset, äänestysaika on päättynyt. Tulokset ovat käytännössä nyt jo valmiina, katsotaan vain koska ehdin ne tänne laittamaan.. varmaankin toivottavasti jo tänään
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
No niin, tämä kävikin äkkiä. Eli vuoden albumi on siis:

I. Beast In Black - Berserker: 37 pistettä (4 ykköstilaa)

II. Wintersun - Forest Seasons: 20 pistettä (1 ykköstila)

III. Von Hertzen Brothers - War Is Over : 16 pistettä (1 ykköstila)

Tietäen, että palstalla raskaamman rockin/metallimusiikin ystävät ovat ilmeisen iso enemmistö, pidinkin etukäteen Beast In Blackin levyä yhtenä aivan suurimmista ennakkosuosikeista vaikka se ilmestyikin vasta marraskuussa. Mutta kyllähän tässä nyt puhutaan aivan sauliniinistömäisistä murskalukemista, kun eroa kakkoseen on uskomattomat 17 pistettä. Osin toki selittyy sillä, että ainakin kaksi äänestänyttä äänesti vain kyseistä levyä vuoden parhaaksi, eikä listannut yhtäkään muuta levyä. Kakkoseksi tuli monien varmasti kiihkeästi odottama uusi Wintersun, ja kolmanneksi Von Hertzenin veljessarjan tuorein hengentuote

15 pistettä

War On Drugs - A Deeper Understanding (3)

14 pistettä

Ayreon - The Source

13 pistettä

Bloodred Hourglass - Heal (1)
Deep Purple - Infinite (2)

11 pistettä

Pain of Salvation - In Past Light of Day (1)
Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus - Lauluja Suomesta (1)

10 pistettä

Leprous - Malina
Mara Balls - Elävä Kivi (2)
Ne Obliviscaris - Urn (2)

8 pistettä

Arch Enemy - Will To Power
Dark Element - Dark Element (1)
Steve Wilson - To the Bone (1)

7 pistettä

Battle Beast - Bringer of Pain
Roger Waters - Is This the Life We Really Want (1)

6 pistettä

Circle - Terminal (1)
Soen - Lykaena (1)
Steel Panther - Lower the Bar

Loput sai sitten viisi pistettä tai vähemmän ja en listaa niitä.

Sitten vuoden biisit:

I. Beast In Black - Blind And Frozen: 25 pistettä

II. Beast In Black - Born Again: 10 pistettä

III. Mara Balls - On Pakko Ajaa: 9 pistettä
III. Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus - Isä Ei Jätä: 9 pistettä
III. Wintersun - Loneliness: 9 pistettä


Biisiosastolla sama juttu, BiB oli aivan omalla tasollaan. Ei riitä, että vuoden biisi titteli meni jakoon aivan henkeäsalpaavalla ylivoimalla, myös kakkossija meni saman bändin toiselle biisille. Kolmossija meni sitten jo jakoon. Huomionarvoista oli, että biisipuolella isoja pisteitä eivät saaneet kuin aivan muutama biisi, mutta esimerkiksi Von Hertzen Brothersin levyltä peräti neljä eri kappaletta sai pisteitä äänestyksessä. Kaikki näistä jäivät sitten kuitenkin viiteen pisteeseen tai alle, joten eivät näy listauksessa

8 pistettä

Ayreon - The Day That World Breaks Down
Steve Wilson - Detonation

6 pistettä

Prophets of Rage - Unfuck the World
Viikate - Mies Joka Nolasi Kouvolan

Loput sai sitten viisi pistettä tai vähemmän ja en listaa niitä

Vuoden pettymys (albumi:)

Vuoden pettymyksen osalta tuli mukavasti tasapeli, sillä jokainen joka pettymyksen oli mukaan laittanut, oli äänestänyt eri levyä. Eli kaikki vuoden pettymykseksi ehdotetut saivat siis yhden pisteen, joten titteliä ei jaeta. Mielenkiintoisena huomiona on todettava, että jotkut olivat äänestäneet pettymyksiksi sellaisia levyjä, jotka taas keräsivät toisilta hyvin pisteitä ja jopa vuoden levy titteleitä. Näin se erilainen musiikkimaku vain toimii, mikä onkin tämän homman rikkaus..


Äänestäjiäkin saatiin sitten mukavasti sentään oliko 35, jolla määrällä tämä ketju vielä nähdäkseni ajaa asiansa (vaikka tuntuu koomiselta sanoa näin, kun palstalla on kuitenkin yli 16 000 rekisteröitynyttä käyttäjää). Mutta, mutta.. katsotaan nyt sitten jatkoa, vaikkei tämän homman vetämisestä sinällään ollut edes mitään ylivoimaista vaivaa. Itse asiassa tätä oli jollain perverssillä tavalla jopa jännittävä seurata oman kirjanpidon edetessä. Toisaalta olisi mukava toteuttaa äänestys taas tämänkin vuoden osalta, itselläkin on tuossa tiedossa jo ainakin sellainen 6-7 pakko-ostos rieskaa tälle vuodelle (plus sitten yllärit päälle), jos kaikki vain sitten ilmestyvät. Ja monen kohdalla noista odotukset ovat suuret

Mutta katsotaan tilannetta sitten joskus että jaksanko tätä toista kertaa vetää..
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiitoksia @PataJaska äänestyksen järjestämisestä ja ääntenlaskusta! Onhan tämä perinne jo, vaikka äänestysmäärät on jatkuvasti olleetkin laskusuhdanteessa. En tiedä miten tätä voisi tehdä jotenkin helpommaksi ja houkuttelevammaksi? Joku koodattu äänestyslomake jonka täyttely olisi iisiä. En osaa itse kyllä moisia laatia. No, ehkä mennään näillä.

Noissa vuoden pettymyksissäkin tuppaa tulemaan sitä hajontaa, joten olen itse miettinyt, onkohan sekin aika turha kategoria? Yksi vaihtoehto voisi olla, että jatkossa pettymyksiä voisi listata kolme kpl ja ne saisi pettymyspisteitä sen 1-3, jolloin tulee enemmän skaalaa. Liekö sekin turhaa sitten, aika näyttää. Kohosi vaan ajatuksena.

Lopputulos ei tosiaan varmaan yllättävä ja metallimusa nyt jyrää JA:ssa vuodesta toiseen lähes poikkeuksetta. Olen itse tyytyväinen, että VHB sentään ylsi pronssille. :)

Kiitos vielä! Kuuntelemisiin.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Joo jatka vain @PataJaska ihmeessä äänestysten tekemistä!

Aina nämä äänestykset on itselle hankalia vaikka musiikin suurkuluttaja olenkin. Kuluvan vuoden levyjä kun ostelee ja kuuntelee niin vähän ja sen sijaan aiemmilta vuosikymmeniltä niitä tulee hamstrattua kauheat määrät joka vuosi. 2018 vaikuttaa kyllä hyvin lupaavalta lähtökohtaisesti vanhojen tuttujen tekemien uusien julkaisujen suhteen ja ehkäpä sitä löytäisi taas jonkun uudenkin bändin jonka tuotanto kelpaa (kuten The Dark Element menneenä vuonna).

Äänestystuloksesta täytyy todeta, että haluaisin tykätä Beast In Blackista, mutta ei se vaan oikein minulle toimi. Huikea laulaja ja huikeita kitaristeja, mutta power metal nyt ei ole ikinä ollut minun juttuni muutamia sitä sivuavia bändejä lukuunottamatta. Siitä olen kuitenkin erittäin tyytyväinen, että Beast In Black murskasi äänestyksessä Battle Beastin. Vaikka en siis ole kummankaan bändin varsinainen fani ollut missään välissä (Battle Beastilla on aiemmilla levyillään muutamat minullekin toimivat biisit), niin Kabasen erottaminen omasta luomuksestaan meni tunteisiin.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Kiitokset @PataJaska myös täältä! On tämä vaan edelleen Jatkoajan pahaita ketjuja ja hyvä, että saatiin kuitenkin jokunen äänestäjäkin mukaan tällä kertaa.

Vähän arvelinkin, että Seether on täällä jäänyt vähälle huomiolle, mutta Brother Firetriben kuvittelin pärjäävän paremmin tässä äänestyksessä. Sehän on käsittääkseni juuri sitä, mikä toimisi sekä Jatkoajan metalli- että indie-puritaaneille.

Itselle, kuten taisin jo äänestäessä mainita, vuosi 2017 oli aika heikko vuosi loppujen lopuksi. Sen sijaan vuodesta 2018 odotan kovaa ja odotuksen arvoisia julkaisuja on varmaan jo toistakymmentä! Lasten Hautausmaa avasi pelin ja siitä on hyvä jatkaa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Noissa vuoden pettymyksissäkin tuppaa tulemaan sitä hajontaa, joten olen itse miettinyt, onkohan sekin aika turha kategoria? Yksi vaihtoehto voisi olla, että jatkossa pettymyksiä voisi listata kolme kpl ja ne saisi pettymyspisteitä sen 1-3, jolloin tulee enemmän skaalaa. Liekö sekin turhaa sitten, aika näyttää. Kohosi vaan ajatuksena.

Mahtaako koko pettymyskategoriaa edes tarvita? Jos tarvitaan, niin yksi pettymys per vuosi riittää. Äänestäjiä on niin vähän parhaiden levyjen kategorioissakin, että harva keksii kolmea pettymyslevyä.

Kiitos @PataJaska äänestyksestä ja laskutoimenpiteistä!

Kukahan laskisi muuten vuoden 2017 elokuvaäänestyksen tulokset? @alwahla äänestyksen käynnisti, mutta hänestä ei ole nyt juuri mitään kuulunut. Toivottavasti sieltäkin saataisiin tulokset ulos pikapuoliin. Olisiko PataJaskalla joku kätevä laskumetodi siihen alwahlan avuksi? Alwahla pyysi minuakin alun perin äänestykseen tueksi, mutta minulla ei ole ollut kauheasti ylimääräistä aikaa tänä vuonna kuten aikoinaan ilmoitinkin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Missään nimessä en itsekään kannata pettymys-kategorian laventamista jopa kolmeen pettymykseen asti, tällä hetkellä noin 50% äänestävistä ei nimittäin pistä sitä yhtäkään pettymystä. Silti itse haluaisin pitää sen mukana, koska ei se siinä päätään poraa, ja ne saavat laittaa siihen jotain jotka haluavat.

Olisiko PataJaskalla joku kätevä laskumetodi siihen alwahlan avuksi? Alwahla pyysi minuakin alun perin äänestykseen tueksi, mutta minulla ei ole ollut kauheasti ylimääräistä aikaa tänä vuonna kuten aikoinaan ilmoitinkin.

No ei nyt mitään sen "kätevämpää" laskumetodia, itse tein vain valmiit excel-pohjat, joihin kirjasin sitten ns. reaaliaikaisesti kaikki pisteet. Eli esimerkiksi äänestystulokset mitkä jonkin päivän aikana olivat ketjuun tulleet, niin kirjasin ne samana iltana jo valmiiksi taulukoihin. Ei siis kannata missään nimessä odottaa äänestyksen päättymistä, ja sitten vasta alkaa laskea, koska tällöin on kyllä melkoisen savotan äärellä..

Tämä metodi toimii toki osin siksikin hyvin ja tehokkaasti, koska äänestyksen volyymi on näin pieni (tosiaan n. 35 äänestäjää), eli välissä oli useita päiviä ettei ketjuun tullut yhtäkään viestiä. Jos äänestäjiä olisi esimerkiksi vaikka noin sata, niin siinä saisi kuluttaa jo ihan eri tavalla aikaa tuollaisen reaaliaikaisen laskennan äärellä..
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mahtaako koko pettymyskategoriaa edes tarvita? Jos tarvitaan, niin yksi pettymys per vuosi riittää. Äänestäjiä on niin vähän parhaiden levyjen kategorioissakin, että harva keksii kolmea pettymyslevyä.

Missään nimessä en itsekään kannata pettymys-kategorian laventamista jopa kolmeen pettymykseen asti, tällä hetkellä noin 50% äänestävistä ei nimittäin pistä sitä yhtäkään pettymystä. Silti itse haluaisin pitää sen mukana, koska ei se siinä päätään poraa, ja ne saavat laittaa siihen jotain jotka haluavat.
Olette varmasti ihan oikeassa tässä, joten hylätäänpä ajatus. Menee liian töhertämiseksi. Huomasin sen jo nyt jo pois pudotetun vuoden keikat kategorian kohdalla.

En ole ihan varma, mutta muisteleisin, että itse aloitin tuon "Vuoden pettymys" kategorian aikanaa n ja pidetään se tuollaisenaan. Onhan se mukava tuoda esiin joku albumi vuoden sadosta jolta odotti enemmän ja se jokin jäi saamatta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Pettymyksen tunteita herättäneitä levyjä kyllä löytyy joka vuosi noin 10 kappaletta ja huippulevyjä sitten suunnilleen saman verran. Tai no ehkä ennemmin hyviä levyjä 10 ja huippuja 1-2.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös