Parhaat joululaulut

  • 46 514
  • 308

Paras joululaulu

  • Sydämeeni joulun teen

    Ääniä: 85 18,8%
  • En etsi valtaa, loistoa

    Ääniä: 33 7,3%
  • Varpunen jouluaamuna

    Ääniä: 133 29,5%
  • Sylvian joululaulu

    Ääniä: 62 13,7%
  • Tulkoon joulu

    Ääniä: 36 8,0%
  • Joulumaa

    Ääniä: 56 12,4%
  • Jouluyö, juhlayö

    Ääniä: 46 10,2%

  • Äänestäjiä
    451
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Anna Erikssonin Gloria-albumilla (2015) on lukuisia hienoja, klassisia joululauluja, jotka on puettu koruttoman kauniisti moderniin asuun. Kerrassaan upeana esimerkkinä mainittakoon "Heinillä härkien kaukalon".
Mielenkiintoinen kuriositeetti on, että Eriksson on käyttänyt teoksen taustalla oman, äärettömän puhuttelevan ja vaikuttavan "Jos mulla olisi sydän" -kappaleensa (Mana-albumilta, 2012) sävelkulkua.
 
Viimeksi muokattu:

MegaForce

Jäsen
Bob Dylanin Christmas In Heart on ollut kuuntelussa tänään. Dylan itse kuulostaa vanhalta juopolta joka laulaa keskikaljapäissään niin kuin missä tahansa lähipubissa lauletaan karaokea.. Silti jollain tavalla charmikkata tulkintoja.

Hark the Herald Angels Sing on kauneimpia lauluja.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hei Mummo on mun vastaukseni, varsinkin tämä versio tuo joulumieltä. Itse en tajua rummuista tuan taivaallista, mutta ihan hyvin tää poika vetää.


Edit: laittakaa sitten äänet hiljaiselle.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kyllähän parhaimmat joululaulut ovat Näin sydämeeni joulun teen eritoten Vesa-Matti Loirin tulkitsemana, Varpunen jouluaamuna ja Sylvian joululaulu. Veljeni menehtymisen jälkeen Varpunen jouluaamuna on noussut minulla uuteen merkitykseen. Kohta missä lauletaan varpusen olevan pieni veli taivahasta niin kuvittelen siinä sanottavan varpusen olevan isoveljesi joka tuli taivahasta.

Mutta nämä joululaulut ovat kai ne muutenkin monen suomalaisen suosikit. Viime jouluna tykästyin varsinkin Tapani Pertun laulamaan versioon Sylvian joululaulusta ja nytkin tuota versiota tulee kuunneltua aika usein.





Olisi kiva olla tässäkin asiassa valtavirrasta poikkeava yksilö mutta kyllähän nuo kolme laulua niitä kauneimpia joululauluja on.
 

Baldrick

Jäsen
Raskasta Joulua -kollaborsation "Tulkoon joulu" on aika kova. Samoin Suvi Teräsniskan versio samasta rallista.

Mutta Arja Korisevan joululevy on paras kaikista. Veskun levy tulee siihen kylkeen sitten. Mutta Arja on Toivakan tyttöjä ja pienenä lämpesin hänen antiinsa monin eri aistein.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Loirin versio Ave Mariasta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
M.A.Nummisen Joulupukki puree ja lyö.

Leavingsiltakin löytyy hyviä, ja Hassisen Koneelta yksi.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En yleisesti ottaen en tykkää joululauluista, koska ne tekevät masentavasta ajanjaksosta vuodessa vieläkin masentavamman. Ehdoton suosikkini joululauluista tänä päivänä on kuitenkin tämä klassikko vuodelta 2003:



Wham!:n Last Christmas toimii myös ja suomalaisista Juicen Sika.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Tiettyjä perinteisiä joululauluja on tullut kuunneltua turhan monta kertaa lapsesta lähtien, joten ne ovat kärsineet ainakin minun kirjoissani. Harvemmin kuullut herkut ovat iskeneet minuun viime vuosina paremmin. Jos tulee joskus lapsia, niin sitten suhtautuminen jouluun voi muuttua, mutta nyt mennään näin.

Hyvänä esimerkkinä ruotsalainen biisi Himlen i Min Famn, joka oli minulle tuntematon teos 10 vuotta sitten. Kuulin sen aikanaan Kirsi Rannon keikalla ja kyseessä oli ihan A-luokan joululaulu. Tässä versiossa käytetään myös kappaleen oikeaa suomennosta. Viime vuosina tätä on levytetty monen toimesta oudolla käännöksellä, joka ei toimi yhtään niin hyvin ainakaan omaan korvaani.





Muistaakseni heti tuon Taivas Sylissäni-käännöksen jälkeen tuli Rannon oma kappale Ja Niin Joulu Tulla Saa. Sekin oli mukavaa vaihtelua ainaisiin samoihin kappaleisiin. Pullantuoksuinen biisi oli livenä parempi, koska se tuutattiin voimalla/tunteella. Levyversio on aika kaunis ja seesteinen. Naiset tuntuvat tosin tykkäävän näistä vähäeleisistä sovituksista. Tämä joulualbumi onkin saanut erittäin hyvän vastaanoton lähipiirissäni noiden 10 vuoden aikana..





Jos ei jaksa kuunnella pelkästään kauniita joululauluja, niin rock n rollin puolelta löytyy tietysti räväkämpiä vaihtoehtoja. Esim. monipuolinen viihdyttäjä Alice Cooper on saanut henkeä niinkin kuluneeseen biisiin kuin Santa Claus is Comin to Town.



 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Syyrian joululaulu
Jouluksi mummolaan
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Hyvänä esimerkkinä ruotsalainen biisi Himlen i Min Famn, joka oli minulle tuntematon teos 10 vuotta sitten.

Itse en tästä tuntenut ennestään, mutta Elize Rydin veto viime vuonna Raskasta joulua -keikalla osui ja upposi. Tuo Taivas Sylissäni ei samalla tavalla osu, vaatii solistiksi ehkä Suvi Teräsniskan.
 

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Itse en tästä tuntenut ennestään, mutta Elize Rydin veto viime vuonna Raskasta joulua -keikalla osui ja upposi. Tuo Taivas Sylissäni ei samalla tavalla osu, vaatii solistiksi ehkä Suvi Teräsniskan.

En ole käynyt Raskaissa Jouluissa, koska pitäisi aina matkustaa suuriin kaupunkeihin, jos haluaisi nähdä noita kovempia artisteja. Kiertue tulee kyllä välillä pienempiinkin paikkoihin, mutta niistä puuttuu ulkomaalaiset tähdet ja yleensä jotain kotimaisiakin. Uskon kuitenkin että nuo ovat hienoja tapahtumia, joskin vähän hassua jos joku oma suosikki vetää vain 1-2 biisiä.

Olen käynyt myös Teräsniskan keikoilla (joskaan en ole kuullut häneltä koskaan joululauluja livenä), ja hän on ehdottomasti Suomen top5-nainen siinä missä Rantokin. Molemmat ovat laadukkaita livelaulajia ja saavat eloa kauniisiin biiseihin hienolla äänenkäytöllä + voimaa löytyy tarvittaessa jos haluavat esittää muutakin kuin tyttömäistä söpöilyä..

Suvi on levyttänyt tuon Taivas Sylissäni viime vuosina, mutta hän on juurikin yksin niistä artisteista, joka käyttää sitä "outoa käännöstä". En ymmärrä mistä kertosäe on repäisty jne. Se saattaa olla suora käännös, mutta kun ei se vaan toimi..
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Uskon kuitenkin että nuo ovat hienoja tapahtumia, joskin vähän hassua jos joku oma suosikki vetää vain 1-2 biisiä.

...

Olen käynyt myös Teräsniskan keikoilla (joskaan en ole kuullut häneltä koskaan joululauluja livenä), ja hän on ehdottomasti Suomen top5-nainen siinä missä Rantokin.

Tuo iso ongelma itsellä. Palstallakin olen todennut itseni Ville Tuomi -faniksi, hänen takia usein Raskaalle keikalle vaivaudun. Lopulta tuota kuulee kunnolla vain parin biisin verran.

Suvi Teräsniska itselle on salainen pahe iskelmän suuntaan. Pari biisiä osuu ja uppoaa. Naissolisteista ylivoimainen ykkönen itselle.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Suvi Teräsniska itselle on salainen pahe iskelmän suuntaan. Pari biisiä osuu ja uppoaa. Naissolisteista ylivoimainen ykkönen itselle.
Tämän mimmin pitäisi kyllä pyrkiä kansainväliselle uralle. Taiteilijanimikin olisi jo omasta takaa. Summer Steelneck. Häijyn kuuloinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös