Verotietojen julkisuus ja sen perustelut

  • 4 502
  • 36

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tunteeko joku jonkun, joka olisi käynyt verottajan päätteellä tuttujen tietoja hakemassa?? Aika paljon kertoo ihmisestä tuo, jos nyt oletetaan, ettei uteliaisuutta suurempaa syytä ole.
Kyllä ja ei. Olen käynyt päätteellä tietoja kyselemässä mutta ne ovat olleet saman työpaikan nykyisten tai entisten pomojen palkkoja enkä niitä ole hakenut mitenkään omaksi iloksi vaan puhtaasti urakehityksen ja palkankorotusten tueksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse jouduin joka vuosi ensimmäisenä aamuna hakemaan nuo esimiehelleni kaupasta. Viimeinen taisi olla 2010-luvun alussa.
Joskus 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen loppuvuosina oli vuoden-parin verran käytössä maksullinen SMS-palvelu jonka kautta sai kenen tahansa tietoja kysellä. Se todettiin sitten laittomaksi
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuulitko samalla, miten julkisuus taattaisiin? Toisin sanoen, olisiko mm. ansio- ja pääomatulojen ohella esimerkiksi rivi sosiaaliedut ja jos olisi, koskisiko se verollisia vai verottomia vai molempia sosiaalietuja? Toki kun otsikossa on verotiedot, niin varmaan verollisia. Mutta olisiko siinä tapauksessa keinotekoista tai jopa perustuslain vastaista (kuten nykyään moni asia tulkitaan), että verolliset sosiaaliedut julkistettaisiin, mutta ei verottomia lainkaan?
Ei tuo niin pitkälle viety ajatus ollut että siinä olisi detaileihin puututtu. Itse miettisin mieluummin sitä että miksi jotkut ovat verollisesti ja toiset. Systeemi kaipaisi kaikenkaikkiaankin yksinkertaistamista,
 

Tuamas

Jäsen
Ei tuo niin pitkälle viety ajatus ollut että siinä olisi detaileihin puututtu. Itse miettisin mieluummin sitä että miksi jotkut ovat verollisesti ja toiset. Systeemi kaipaisi kaikenkaikkiaankin yksinkertaistamista,

Kaikki sosiaalietuudet verolle, ei keski- ja hyvätuloisille tarvitse maksaa verottomia tukia lainkaan tai oikeammin ei niitä tulisi maksaa kellekään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei tuo niin pitkälle viety ajatus ollut että siinä olisi detaileihin puututtu. Itse miettisin mieluummin sitä että miksi jotkut ovat verollisesti ja toiset. Systeemi kaipaisi kaikenkaikkiaankin yksinkertaistamista,

Systeemi kaipaisi vähintäänkin täydellistä remonttia. Mutta tapahtuisiko sosiaaliturvan uudistaminen esimerkiksi Lepomäen ideoiman perustilin kautta, jolloin jokainen perustili 20 000 euroa olisi veroton? Aiheesta enemmän:

Perustili – Koottu aineisto

Itse pidän suomalaisessa järjestelmässä ongelmana sosiaalietuuksien ja työn tekemisen välistä ristiriitaa. Työn tekeminen ei kannata riittävästi alimmissa tuloluokissa, koska verotuksen ja sosiaalietuuksien vähentämisen jälkeen työ ei riittävästi tai lainkaan tuo lisäeuroja tilille. Tämä järjestelmä pitäisi muuttaa niin, että työn tekeminen kannattaa ja pidän toissijaisena sitä, tuoko se loput etuisuudet verollisiksi.

Mitä tulee tietojen julkisuuteen, en laittaisi vastaan kaikkien saatujen etuisuuksien näkymistä määrineen esimerkiksi henkilön "vuosikortissa". Mutta pidän mahdollisena, että olisi enemmän haittaa, jos esimerkiksi turvapaikan saaneen perheen kaikki etuisuudet olisivat sentilleen kenen tahansa luettavissa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ainakin toimittajalle tuo verotietojen julkisuus on yhtä helvettiä. Joka marraskuun alussa hirveä ralli, joka on vuosien saatossa vain pahentunut. Vaikka eihän se nykyään enää marraskuun alkuun rajoitu, koko ajanhan lehdissä tehdään kaikenlaisia "Katso kuka tienasi eniten" tai "Katso tienaatko enemmän kuin naapurisi" -juttuja.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ei kai nyt mitään tavallisia matti meikäläisiä koskaan ole julkisuuteen tulojensa kautta nostettu? Eli ei ole olemassa mitään listoja tai hakukoneita joista voisin vaikka jonkun kaverin tulot tsekata hänen omalla nimellään. Julkisuuteenhan on vain tuotu aina näiden valtion/maakunnan/kunnan rikkaimpien tulot, mutta ei mitään putte putkimiehen tuloja. Ja minusta hyvä niin.
 

Tuamas

Jäsen
Ei kai nyt mitään tavallisia matti meikäläisiä koskaan ole julkisuuteen tulojensa kautta nostettu? Eli ei ole olemassa mitään listoja tai hakukoneita joista voisin vaikka jonkun kaverin tulot tsekata hänen omalla nimellään.

Verokalenteri vei pienemmillä paikkakunnilla homman jo sinne +30k€/vuosi tasolle.

Ja verotoimistosta voi toki jokainen käydä tsekkaamassa nuo tulot keneltä vain.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ja verotoimistosta voi toki jokainen käydä tsekkaamassa nuo tulot keneltä vain.
Vähän tuossa googlailin ja selvisi tämä itsellekin. No eiköhän se kerro sitten ihmisestä jotain jos viitsii nähdä sen vaivan että verotoimistoon marssii varta vasten jonkun naapurinsa, työkaverinsa tai sukulaisensa tuloja ihmettelemään.

Minun mielestäni ei kyllä tarvitsisi löytyä tuollakaan tavalla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vähän tuossa googlailin ja selvisi tämä itsellekin. No eiköhän se kerro sitten ihmisestä jotain jos viitsii nähdä sen vaivan että verotoimistoon marssii varta vasten jonkun naapurinsa, työkaverinsa tai sukulaisensa tuloja ihmettelemään.

Minun mielestäni ei kyllä tarvitsisi löytyä tuollakaan tavalla.
Pitäisikö sinun mieletäsi sitten kenenkään tietoja löytyä vai missä menee raja? Ei kaikki hyvin ansaitsevat ole tai varsinkaan halua olla julkisuuden henkilöitä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Pitäisikö sinun mieletäsi sitten kenenkään tietoja löytyä vai missä menee raja? Ei kaikki hyvin ansaitsevat ole tai varsinkaan halua olla julkisuuden henkilöitä.
Ymmärrän perustelut sille että nämä julkaistaan, mutta ei minusta silti tarvitsisi julkaista kenenkään tulotietoja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hmm, olin siinä käsityksessä, että opiskelumatkakuluja olisi voinut vähentää verotuksessa, mutta ilmeisesti näin ei olekaan, ellei ne liity jo olemassaolevan pätevyyden täydentämiseen. Vähän nyt kyllä vituttaa, vaikka perusteettomasti, mutta vituttaa silti. Lähinnä ehdin jo ajatella saavani tulevassa verotuksessa vittumaisen suuret matkakuluni edes osiltaan takaisin, kun neljän vuoden ajan ramppasin viikottain Helsingissä.

Joo joo, turhaa ulinaa, väärin kouluttauduttu. Opiskele nopeasti töiden ohessa, tienaa vähän mutta kuitenkin sen verran, ettet voi nostaa opintorahaa ja haukkaa nyt sitten paskaa tämän verovähennyksenkin osalta. Vittu, kokeilen silti jotain ihan vain vittuillakseni.

Ai niin, tämähän ei ollut vitutusketju. Vaan aivan sama.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös