Kotiteatteri – mikä kannattaa ostaa?

  • 139 381
  • 492

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Gigantissa tarjosivat 350€ Boseja, ovat varmasti ihan hyvä, mutta löytyykö järkevämpiä ja hinta/laatusuhteeltaan parempia?

Bluedio T4s. 40€ ja ei äänenlaadussa paljon Boselle häviä (kannattaa miettiä paljonko verkkaribrändistä kannattaa maksaa...). Vastameluominaisuudessa kyllä, toimii näissä "jotenkuten".
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Alkaakohan tuo vahvari piiputtaa? Menee hermot tän kestäväksi tarkoitetun kulutuselektroniikan kanssa. Tossa on kivana featurena DLNA-tuki, joten ajoittain laitan musaa randomina verkkolevyltä. Se ei kuitenkaan wörki kovinkaan luotettavasti ja välillä koko paska pitää bootata seinästä asti. Nyt vuodenvaihteessa jaksoin vihdoinkin päivittää firmiksen siihen ja sain Spotifyn toimimaan siinä. Ja sama homma. Pari-kolme tuntia jaksoi ja sitten yhteistyö vain yksinkertaisesti loppui. Helppohan se sähköjohto on käyttää irti, mutta vituttaa silti, että paskaa softaa lyövät noihin. Ei tuo Onkyo mikään kalliin pään laite ollut, koska en ole mokkakorva.

Nyt se on tehnyt pari kertaa niin, että CD:tä soitettaessa laite alkaa mököttää, kun levy vaihtuu. Sitä se ei ole aiemmin tehnyt, joten epäilen tuossa jonkun laskurin tulleen täyteen ja ihan vittuillakseen menee mykäksi. Eilen ei myöskään halunnut luukuttaa DVD:n ääntä ilman IVO-buuttia, joten rupesin surffaamaan uusia vahvareita. Nuo samat suoratoistot on pakko olla seuraavassakin mallissa, jahka kypsyn tuohon Onkyoon lopullisesti. Ei mulla ole varsinaista tarvetta nuukailla, mutta minusta on järjetöntä maksaa yli kahta tonnia laitteesta, joka on luultavasti verkko-ominaisuuksiltaan juuri yhtä buginen kuin tuo nykyinenkin. Heitetään nyt vaikka 500-1000 € haarukkaan tämä budjetti. Tuossa hintaluokassa oletan, että äänenlaatu ja liitännät ovat automaattisesti sillä tasolla, mikä minulle riittää.

Osoitan siis kysymykseni niille, jotka harrastava Spotify-kuuntelua vahvarin kautta, tai muuten vaan tietävät asiasta. Kehut ja haukut ovat yhtä arvokkaita. Spotify problem -googlaus palautti juuri niitä merkkejä, joita olen harkinnut. Vaikuttaa olevan siis kaikille yhteinen ongelma. Vai onko? Suurin käyttö on varmaan vielä vuosia CD-kuuntelu. Leffoja katson hyvin harvoin, joten mikään 4k-läpivienti ei paina pisaraakaan feature-listassa. Eihän mulla ole edes blueraytä.

Mistä nykyään kannattaa maksaa?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Menee hermot tän kestäväksi tarkoitetun kulutuselektroniikan kanssa
Sori, en osaa vastata kysymykseesi, kunhan halusin vain kommentoida tätä. Ihan paskaa laatua nuo nykyiset digitaalilaitteet. Oma 8 vuotta vanha kotiteatterivahvistin mykistyi toisen kerran vuoden sisään. Tilapäisesti käytössä nyt yli 20 vuotias vahvistin, mikä toimii edelleen mainiosti. Toki siihen ei mitään hdmi johtoja saa kiinni.

Spotifyä itse käytän normaalisti Chromecastin kautta, se ainakin toimii,kytkettynä vahvistimen hdmi liittymään.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Spotifyä itse käytän normaalisti Chromecastin kautta, se ainakin toimii,kytkettynä vahvistimen hdmi liittymään.
Mä heitän luurin piuhalla kiinni vahvarin etupaneeliin, mieluummin tietysti striimaisin. Olis mulla cc:kin telkkariin kytkettynä, telkku tietysti HDMI:llä vahvarissa. Mutta tosiaan pääasiallinen käyttö on CD-kuuntelu.

Mullakin oli yli 15 vuotta joku Yamaha ensin ainoana ja lopuksi kakkosvahvarina. Siitä hukkui lopulta toinen äänikanava ja ostin kaverilta hiukan tuoreemman Yammun sen tilalle, mutta varmasti yli 10 v sekin ollut työhevosena. Siinä yksi syy, miksi Yammu voisi olla vaihtoehto. Siis sellainen, mihin saa juuri nuo HDMI:t ja muut nykyajan hapatukset.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
@Leon Kuinka vanha tuo sinun Onkyosi on sillä osassa 2009-2012 valmistetuissa vahvistimissa tuo verkkoyhteyden (ja äänen katoaminen hdmi liitäntöjen kautta) on tyyppivika ja Onkyo tarjoaa 200€ hyvityksen ostaessasi uuden Onkyon tai Pionerin vahvistimen.

Omaan vuoden 2011 tx-nr709:seen tuli tuo hdmi ongelma ja sain siitä tuon hyvityksen ostettuani tx-nr676e vahvistimen.

Itse olen tyytyväinen tuohon 676 vahvistimeen, ja siitä löytyy mm spotify ja comecast tuki.

Lisätietoja tuosta hyvitysohjelmasta täältä
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@Leon Kuinka vanha tuo sinun Onkyosi on sillä osassa 2009-2012 valmistetuissa vahvistimissa tuo verkkoyhteyden (ja äänen katoaminen hdmi liitäntöjen kautta) on tyyppivika ja Onkyo tarjoaa 200€ hyvityksen ostaessasi uuden Onkyon tai Pionerin vahvistimen.
Mielenkiintoista. Mulla ei ole enää ostokuittia, kun menin viime vuonna siivoamaan vanhentuneet takuukuitit pois laatikosta. Eikä sarjanumeron perusteella kuulu muutenkaan ohjelman piiriin. Mutta oireet kyllä täsmäsivät. Olisin varmaan ottanut tuon ostohyvityksen, kun kerran ongelma oli paikannettu vialliseen komponenttiin.

Oletko käyttänyt DLNA:ta ja/tai Spotifyä tuolla? En välttämättä suljekaan Onkyota vielä pois vaihtoehdoista.

E. DLNA ei taida olla tuettuna tuossa mallissa?
 
Viimeksi muokattu:

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oletko käyttänyt DLNA:ta ja/tai Spotifyä tuolla? En välttämättä suljekaan Onkyota vielä pois vaihtoehdoista.

Tulin kokeilleeksi tuon Onkyo 676:n Spotify-ominaisuutta ja tulos oli se, ettei se toimi.

Syy toimimattomuuteen on se, että Spotify on lopettanut tuon Onkyon käyttämän ohjelmointirajapinnan ja tämä ongelma koskee myös muitakin valmistajia. Lisätietoja täältä.

Spotifyn saa toimimaan Comecast yhteyden kautta esimerkiksi puhelimella tai viimeistään bluetooth yhteydellä jolloin vahvistin näkyy kuulokkeina puhelimelle.

DLNA on sertifiointi UPnP yhteensopiville laitteille ja tässä laitteessa tuota sertifiointia ei ole mutta ominaisuus on tuettu. Toiminto näkyy music server valintana valikossa, josta UPnP laitteen voi valita. Myös AirPlay on tuettu ja jos kotiverkosta ei wifiä löydy niin vahvistimessa on sisäänrakennettu wifitukiasema.

Muista sisäänrakennetuista applikaatioista itse käytän eniten TuneIn nettiradiota, joka toimii loistavasti.

Vahvistinta voi myös ohjata puhelimeen aaennettavalla applikaatiolla.

Tuosta nykyisen laitteesi ongelmasta kannattaa soittaa tuohon vaihtohyvityssivustolla olevaan tukinumeroon josko se sittenkin kuuluisi hyvityksen piiriin.

Hyvityshakemukseen liitetään vanhasta vahvistimesta sarjanumerotarra ja uudesta ostokuitti sekä pakkauksesta sarjanumerotarrat.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kiitos @roottori

Pitää laittaa mietintämyssy päähän. Kyllähän tuo romu useimman aikaa toimii, ei ole mikään paniikki päivittää. Ja jos oireet pahenevat, siirrän vain tuon Yammun olkkarin puolelle.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
@Leon Kun tuo oma vanha vahvistin alkoi oireilla niin sitä pystyi käytämään samalla tavalla kuin sinäkin sitä nyt käytät noin kaksi kuukautta kunnes siitä tuli käyttökelvoton. Vian syy on muuten kylmäjuotokset piirilevyllä, joten on vain ajan kysymys milloin se lopullisesti hajoaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuulostaa niin tutulta. Jos tekisi lähiaikona excursion johonkin alan liikkeeseen ihan varmuuden vuoksi.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Subbarin kun laittaa päälle niin sieltä kuuluu sellaista nakutusta vain. N. sekunnin välein "naks, naks, naks". Kuulemma voisi olla vain niin että sieltä on joku osa mennyt sököksi. Ääni ei siis ollenkaan tule läpi.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Nykyinen kotiteatterivahvistin on sikäli palvellut uskollisesti monta vuotta ja toimii edelleen, mutta alkaahan se olla jo aika vanha, tukea löytyy vain kovin vanhoille surround-standardeille. Sen sijaan että uusisi tuon, niin ajattelin että siirtyisin modernisti käyttämään soundbaria - tarkoitus ei ole saada mitenkään hifeintä ääntä ikinä ulos, lähinnä että elokuvat ja pelit toistuu mukavasti. Googlaamisella löytyi Samsung HW-M460 ja siihen SWA-8500 -surroundkaiuttimet, mutta onko mitään muita suosituksia? Halutut speksit olisivat siis:
  • HDMI sisään että saa ARCilla telkkarin kiinni
  • Optio surroundkaiuttimille
  • Subbarissa ei bassorefleksiporttia takana
  • Kohtuullinen hinta, ei tarkoitus ole tehdä mitään yli tonnin investointia
Periaatteessa tosiaan tuo Samsung täyttää tarpeet, mutta ehdotuksia otetaan vastaan jos on jotain fiksumpaa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Itse olen tyytyväinen tuohon tx-nr676e vahvistimeen ja siitä löytyy mm. spotify ja chromecast tuki.
Oletko saanut pelittämään tuon Chromecastin puhelimelta? Itse yritin moista yksi ilta, mutta en saanut cast-valintoihin näkymään värkettä (tv:ni löytyi kyllä vaikken edes yritä). Ohjeissa sanottiin että pitäisi mennä ensi kertaa puhelinsovelluksella sisään ja vastata tietoturva-/lisenssikysymyksiin (tms) myönteisesti, niin tämän jälkeen pitäisi alkaa toimia. Mitään tuollaisia kysymyksiä en saanut kuitenkaan näkyviin sovelluksella... Tällaiset toki tulivat vahvistimella itsellään ensi kertaa kokeillessa. Joku nyt varmaan meni pieleen...

Ostin tämän yllä mainitun vahvistimen vasta aivan vähän aikaa sitten ja alkutestailuissa lähinnä vielä aika mennyt. Noin muuten vahvari on aika huvittavasti omaa edeltäjää (636) jotenkin vieläkin askeettisempi. Toki liitännät ja muut nykyaikaisuudet aina ottaa ennen ulkonäköasioita, mutta jos esim. volumepalkki ruudulla on suoraan jostain mustavalkotelevisioaikakaudelta, niin vähän sitä yllättyy. Myös suurennetut, mutta yhä yhtä rumat fontit ja värit etupaneelissa menevät samaan sarjaan.

Päätin myös tällä kertaa kokeilla sitä äänensäätömikrofonia ja antaa koneen tehdä hommat (ilmeisesti heikompi kuin Audyssey) ja se jostain syystä oletti/sääsi keskiääneni 0,3 metrin päähän. En myöskään tykkää pitää kuvaruutuinfoa päällä (mm. edellä mainituista syistä, esim. siis vaikka volumea säätäessä), mutta haluan varmistaa info-napista välillä mitä kanavia ja laatua lähetystä tulee, nyt sekään ei enää onnistu, jos kuvaruutunäytön on kytkenyt pois päältä ruudulta. Se vähän harmittaa. Plussaa on mm. selkeämpi kaukosäädin ja yksinäinen volumenappi, johon on helpompi ulkopuoleistenkin osua.

Kyllähän tuo ihan hyvä peli varmaan on - eipä siis sitä tässä tarkoituksella mollaamaan, vähän vaan yllätti miten Onkyolla mennään käyttömukavuudessa kyllä vielä todella pienin askelein, eikä edes aina eteenpäin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä meen varmaan tohon Marantziin, kun tosta Onkyosta joskus aika jättää. En keksinyt, mihin tarvitsen tuon isoveljen featureja.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tulin kokeilleeksi tuon Onkyo 676:n Spotify-ominaisuutta ja tulos oli se, ettei se toimi.

Syy toimimattomuuteen on se, että Spotify on lopettanut tuon Onkyon käyttämän ohjelmointirajapinnan ja tämä ongelma koskee myös muitakin valmistajia. Lisätietoja täältä.

Itsellä on muutaman vuoden vanhempi Onkyon TX-NR525 ja siinäkin Spotify lakkasi toimimasta, mutta firmwaren päivityksellä toimii taas hienosti.
Kuvittelisin siis, että tuo 676:n Spotify pitäisi myös saada toimimaan päivityksellä, kun on kuitenkin niin paljon uudempi laite. Kannattaa siis koittaa päivittää laite, @roottori !
Spotify-tukihan loppui kyllä kokonaan vielä vanhemmille vahvistimille kuin omani on.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Olen aikeissa hankkia jonkun näköisen soundbarin hintaluokassa 500 Euroa. Tiedän että erillislaiteilla saa paremat soundit ja kyllä minulla tuollainen vanha Sonyn kotiteatteri vahvistin + subbari tuossa olohuoneessa onkin mutta ongelma on takakaiuttimien kanssa kun ei niille vaan yksikertaisesti ole olohuoneessa sopivaa paikkaa. Siksi olen ajatellut että näinköhän tuollaisesta soundbarista saisi jonkunnäköisen kotiteatteri efektin aikaiseksi. Mitä siis kannattaa otta huomioon kun tuollaista soundbaria hankkii?
 

Veijari

Jäsen
Olen aikeissa hankkia jonkun näköisen soundbarin hintaluokassa 500 Euroa. Tiedän että erillislaiteilla saa paremat soundit ja kyllä minulla tuollainen vanha Sonyn kotiteatteri vahvistin + subbari tuossa olohuoneessa onkin mutta ongelma on takakaiuttimien kanssa kun ei niille vaan yksikertaisesti ole olohuoneessa sopivaa paikkaa. Siksi olen ajatellut että näinköhän tuollaisesta soundbarista saisi jonkunnäköisen kotiteatteri efektin aikaiseksi. Mitä siis kannattaa otta huomioon kun tuollaista soundbaria hankkii?

Ei kai tuossa hintaluokassa sen kummempaa kuin katsoo että liitännät on riittävät ja tuote miellyttää silmää. Kesällä oli IS:n sivuilla alle 600 €:n soundbarien testi, jonka neuvoista ehkä kannattaa ottaa vaarin; Testissä 7 soundbar-kaiutinta: Voittaja tuo jymäkät tehot elokuviin ja musiikkiin - Testit - Ilta-Sanomat
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
...mutta ongelma on takakaiuttimien kanssa kun ei niille vaan yksikertaisesti ole olohuoneessa sopivaa paikkaa.
Itse asensin pienet satelliittikaiuttimet katonrajaan, ja nuo toimivat mielestäni oikein kivasti (ovat huomaamattomat ja ääni on oikein hyvä). Piuhaa niille joutuikin sitten vetämään aivan naurettavan pitkän vedon, mutta 8h aikaa ja 150 metriä pientä asennuskourua riitti erittäinkin hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi. Toki ongelma voi olla se että katossakaan ei sopivaa paikkaa ole jolloin tästäkään neuvosta ei apua ole.

Jos halutaan surround -efektiä, niin silloin takakaiuttimet ovat tosiaan melkeinpä pakolliset. Soundbarit ja kaikenlaiset virtuaalisurroundit kun eivät oikein toimi kunnolla.
 

sidney

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans,KalPa sekä HIFK
Osaisiko joku neuvoa, Pioneer SX s 520 vahvistin ja nyt vilkkuu fl off-valo. Mitään ei pysty tekemään, laite siis täysin mykkä... En löydä mitään neuvoja mistään, muuta kuin että ilmeisesti kyseessä vika tila, joka menee päälle jos lipsauttaa volumet täysille
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen aikeissa hankkia jonkun näköisen soundbarin hintaluokassa 500 Euroa. Tiedän että erillislaiteilla saa paremat soundit ja kyllä minulla tuollainen vanha Sonyn kotiteatteri vahvistin + subbari tuossa olohuoneessa onkin mutta ongelma on takakaiuttimien kanssa kun ei niille vaan yksikertaisesti ole olohuoneessa sopivaa paikkaa. Siksi olen ajatellut että näinköhän tuollaisesta soundbarista saisi jonkunnäköisen kotiteatteri efektin aikaiseksi. Mitä siis kannattaa otta huomioon kun tuollaista soundbaria hankkii?
Mites tämä:
Denon HEOS CINEMA soundbar ‐kaiutin, musta 399,90 €

Törmäsin tuohon kun harkitsen HEOSia omaan kotiteatteriin, en ole itse hankkimassa soundbaria mutta HEOS:illa tekemässä vanhasta Yammun "laatuvahvarista" ja passiivikaiuttimista nettikelpoisia. Jos jollain vahvasana miksi Sonos mieluummin kuin HEOS niin kuuntelen, jonkun kommentin mukaan Sonos kuulemma vanhempaa tekniikkaa jne.

edit: tuossa vielä HEOS:ista tietoa
HEOS By Denon

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös