Miellyttävät sanat, termit ja sanonnat

  • 85 400
  • 354

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hallanvaara

Muistaakseni Juice Leskinen joskus sanoi tuon olevan mielestään kaunein kotimainen sana. Inhokkeina olivat paikkakunnat Köyliö ja Läyliäinen.
 

sinikettu

Jäsen
Suomalaisista hellittelynimistä kulta on sellainen, joka soljuu mukavasti päässä. Rakas on toinen ihan hyvä. Melkeen kaikki muut tuntuvat teennäisiltä ja väkinäisiltä. Englanniksi menee monet muutkin sanat. Varmaan perää amerikkalaisesta tv-kulttuurista, jossa ei tunteiden ilmaisu ole yhtä kankeaa kuin Suomessa. Jännä, kuinka paljon kulttuuri vaikuttaa sanojen tunnearvoon.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jännä, kuinka paljon kulttuuri vaikuttaa sanojen tunnearvoon.
Kieltämättä. Poikien illanistujaisissa on varmaan jenkkilässä ihan normaalia sanoa "I Love you guys", mutta sanopa poikien saunaillassa Suomessa tuo sama että "Rakastan teitä kundit", niin ei tarvitse ihan hetkeen saunaan kundien kanssa lähteä...
 

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Lueskelin Liigan kurinpito-ketjua ja sieltä silmille pompsahti useaan otteeseen sellainen sana kuin kyynerpää.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Hallanvaara

Muistaakseni Juice Leskinen joskus sanoi tuon olevan mielestään kaunein kotimainen sana. Inhokkeina olivat paikkakunnat Köyliö ja Läyliäinen.
Tuosta hallanvaara-sanasta tulee mieleen eräs reissu ja tapahtuma.
Oltiin nykyisen ex-vaimoni ja nuorimman tyttäremme kanssa Egyptin Hurgadassa lomareissulla ja lähdimme eräänä päivänä sukellusretkelle. Laivalla oli miehistönä nuorehkoja miehiä ja varsinkin yksi oli niin kiinnostunut tyttärestämme (15v.), että pyöri siinä meidän lähettyvillämme alinomaa. Juttelin tyypin kanssa englanniksi ja yht'äkkiä hän kysyi, mitä tarkoittaa lause: "Alavilla mailla hallanvaara"...
Olin aluksi ihan äimänkäkenä, mutta tajusin pian, että tuo vokaali-konsonatti -yhdistelmä sopi arabiankieleen erittäin sujuvasti ja hän sen myös täysin virheettömästi lausui. Nauruhan meiltä pääsi, mutta siinä sitten selvisi, että joku suomalainen oli hänelle tuon aikansa kuluksi opettanut ja minä lauseen tarkoituksen hänelle käänsinkin englanniksi - oli hieman pettyneen näköinen, mitä lie otaksunut...
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kaveri kutsui Kirk Hammettia Metallican lyijykitaristiksi. Hetken mietin ennen kuin tajusin että onhan se lead guitarist, niin kai se sitten lyijy on suomeksi.

Muutenkin kyseinen jannu käyttää suomen kieltä (ja välillä englantiakin) ajoittain melko luovasti, piirre jota kovasti arvostan.
 

BaronFIN

Jäsen
”Senkin pölhökustaa.” (lievennetty muoto idiootista)

Jussupoffe!” (kirosana joka kestää lasten korvia ympärillä)

Pökäle” (juurikin sitä itseään, ruotsalainen kaverini piti sitä hienona esimerkkinä suomen kielen kyvystä saada sanat kuvailemaan asioita juuri sellaisena kuin ne ovat)

Kiihtyvällä valonnopeudella” (kun asioihin pitää saada vauhtia. Kyllä, poimin tuon aikanaan armeijasta, mutta toiminut lasten kanssa)
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Pussyjuice. Suomeksi pillumehu. Kaunista ja niin lämpimän tunteellista. Pussyjuice.
 

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Löpö ja menovesi.

Nämä ovat tuttuja termejä stadilaiselle autoilijalle. Löpö on loppumassa, kun mittari näyttää punaista. Pitää mennä lähimmälle huoltikselle laittamaan tankki täyteen menovettä.
 

Ralph

Jäsen
Toi Hesari on teidän jotain hömpötyksiä. Googlasin, eikä tullut mitään Helsingin Sanomiin liittyvää(paitsi, joku uutinen) Hesa on Helsinki ja Hesari on Helsingin Sanomat.
Hesari on Helsinginkatu.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Sattumoisin täällä kuitenkaan kukaan ei puhu esim. hesan slangista. Me ollaan stadist prkl!
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sattumoisin täällä kuitenkaan kukaan ei puhu esim. hesan slangista. Me ollaan stadist prkl!

Olen joskus kuullut sanottavan, että Stadi on se alue missä voi liikkua spåralla. Niin sitä vaan mietin, että kun tässä Ogelissa olen niin olisiko tää nyt sitä Hesaa esimerkiksi?
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Olen joskus kuullut sanottavan, että Stadi on se alue missä voi liikkua spåralla. Niin sitä vaan mietin, että kun tässä Ogelissa olen niin olisiko tää nyt sitä Hesaa esimerkiksi?

Stadihan rajoittuu Tölikaan, sitten tulee Lande. Kehien väliin jää sitten Bönde ja kehä III:n takana on Lappi.

Itse kun olen junantuoma, niin en voi katsoa olevani stadilainen, hesalaiseksi kutsun itseäni.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös