On aika oluen

  • 673 572
  • 3 967

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Eipä tällä hetkellä ole gosea parempaa terassijuomaa. Suolaista, hapanta ja raikasta.

Kaupasta mukaan vaikka Põhjala Meri ja ei muuta kuin nautiskelemaan. Kotimaisista toimii mm. Donut Islandin Ich Bin Ein Berner, jota taitaa löytyä ainoastaan hanatavarana.
Itselleni täysin vieras tälläinen gose, mutta tuli nyt lueskeltua että mistä on kysymys ja sen perusteella kuulostaa omaan makuun herkulliselta. Täytyy testata pikimiten.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Thornbridgen Chironia, Kiplingiä ja Crackendalea sentään tulee saamaan, mikäli laki menee läpi. Crackendalea kun ensi kerran maistoin, niin meni heittämällä Jaipurin edelle. Se on paljon se.

Valitettavaa että siirtyivät 33 cl pulloihin koko rangessa.

Joo totta, nopealla googlauksella noissa % -luku on 5,2, eli tulee saamaan kaupoista. Tää suomen alkoholihomma on siinäkin mielessä typerää, kun oluiden ja muiden mietojen alkoholijuomien % -luku nousee jatkuvasti niin suureen rooliin. Jos olisi vähän vapaampaa meininkiä, niin se ei nousisi pintaan jatkuvasti.

Huomasin myös viimeksi eräässä ravintolassa ytimessä, että myivät Jaipuria o,33 pullossa. Alkossa oli vielä 0,5 koossa kun hain Juhannusoluita.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse ketjun aiheeseen erehdyin tilaamaan erikoista litkua nepalilaisessa ravintelissa,
Gorkha (olut) – Wikipedia

Maksoi mukavat kymmenen euroa(!!) ja oli tuplapullo eli 0.66 ja prossat tasan 5%.
Olihan tuo silti paljon parempi ostos hellepäivänä kuin 7€ minitölkki sour-alea street gastrossa.

Muutenkin paikallinen nepalilainen oli tilaillut paljon erilaisia oluita nepalista ja intiasta. Varmaan kymmenen eri plaatua nyt ainakin suomijuomien lisäksi. Ymmärsin ettei kyseisiä saa Alkosta eikä kaupoista suomessa joten se juuri pointti tässä. Pääosin kyse on hellejuomista, läpikuultavia raikkaita lagereita.

_
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Huomasin myös viimeksi eräässä ravintolassa ytimessä, että myivät Jaipuria o,33 pullossa. Alkossa oli vielä 0,5 koossa kun hain Juhannusoluita.

Juu, maahantuojalla oli ainakin noin kuukausi takaperin vielä Jaipuria puolen litran pullossa. Eiköhän sitä Alkossa riitä vielä hetken aikaa.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Tallinkin (ja kaiketi myös Siljan) paateilla on nykyisin mainio valikoima etelänaapurimme pienpanimo-oluita, ja siis paljon muutakin kuin tuttuja Põhjalaa ja Õllenautia. Vajaa kuukausi sitten tuli käytyä ihan päiväristeilyllä ja mukaan tuli mukava kokoelma sopuhintaan vaikkei vastarannalla maihin saakka päästykään.

Jännä juttu se vaan on, mutta kyllä nuo kaikki ovat enemmän tai vähemmän hyviä oluita olleet. Tällä hetkellä menossa tuon satsin viimeisenä Lehe-panimon Ravnodenstvie Russian Imperial Stout, ja tää on makunautintona lähellä täydellistä. Suomessa tällaisia ei vaan osata tehdä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
ällä hetkellä menossa tuon satsin viimeisenä Lehe-panimon Ravnodenstvie Russian Imperial Stout, ja tää on makunautintona lähellä täydellistä. Suomessa tällaisia ei vaan osata tehdä.
Ei edes Plevnassa? En siis ole toista noista maistanut, mutta silti.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Ei edes Plevnassa? En siis ole toista noista maistanut, mutta silti.

Joo, kieltämättä Plevnan Siperia on hyvä vastaveto heittooni, koska onhan se ihan helkkarin hyvä olut. Silti se on enemmän ns. varman päälle olut kuin tämä Viron poikien suklaisen vaniljainen (mutta ei liian makeaa) stout. Tää on makumaailmaltaan sellainen, jollaiseen ei suomalaisten pienten valmistajien tekeleissä törmää tai jos törmää niin vähemmän onnistuneesti (esim. Prykmestarin suklaassa uiva pääsiäisolut).

No mutta nyt kun mainitsit, niin yksi Siperia odottaa kaapissa sopivaa hetkeä vertailuun. Tänään ei pysty, kun on liian hapokasta mutta ehkä jo huomenna.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ei edes Plevnassa? En siis ole toista noista maistanut, mutta silti.

Siperia on yliarvostettu. BIPAna kyllä laadukas olut sinänsä, mutta jo luokittelu imperial stoutiksi on ongelmallinen. Tai no, eihän se olutta sinänsä huononna, hyvä juomahan tuossa on kyseessä, mutta kyllä genre on naputeltu mielestäni väärin, siltä tuntui jo ensimmäisellä maistelukerralla.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Jännä juttu se vaan on, mutta kyllä nuo kaikki ovat enemmän tai vähemmän hyviä oluita olleet. Tällä hetkellä menossa tuon satsin viimeisenä Lehe-panimon Ravnodenstvie Russian Imperial Stout, ja tää on makunautintona lähellä täydellistä. Suomessa tällaisia ei vaan osata tehdä.

Makuasioitahan nämä pitkälti ovat, mutta mä heittäisin suomalaisista tähän kilpailuun kyllä Pyynikin Bourbon Barrel Aged Imperial Stoutin. Hivenen varauksellisesti suhtauduin tuossa oluessa voltteihin, mutta eipä se alkoholi sieltä läpi tullut. Aivan loistava olut.

Myös Sori Brewingin Conca'd'Oro kannattaa mainita tässä yhteydessä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Myös Sori Brewingin Conca'd'Oro kannattaa mainita tässä yhteydessä.
Sori Brewing tosin on virolainen panimo.

Tiedän, että perustajat ja omistajat on supisuomalaisia, mutta toiminta on Tallinnassa joten virolaiseksi panimoksi se lasketaan. Hyviä tuotteita kyllä tekevät joka tapauksessa ja muutenkin toiminnassa tuntuisi olevan järkeä. Eilen kävin toista kertaa Helsingissä Sori Taproomissa ja mielestäni paikka toimii, on paljon hanatuotteita ja kolmea eri annoskokoa. Miinuksena se, että ruoankäry paikassa on vähän turhan voimakas.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Jaahas, vaimo lähtee huomenna kavereidensa kanssa Berliiniin viikonlopuksi, joten se tarkoittaa käyntiä Alkossa ja varastojen täyttämistä. Mitäs uusia hyviksitodettuja oluita Alkon valikoimaan on tullut tämän vuoden puolella? Tyylisuunnista kaikki uppoavat mutta lageria en taida silti ostaa enkä Muflonin Pilsneriä. Gosetkin putoavat nykyään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pahoja nämä tällaiset valmiiksi maksetut paikat, kun ei meinaa pää kestää puoltakymmentä maisteluannosta. No, pidetään taukoa ja syödään jotain. Pohjoinen jättiläinen UG:lta oli hyvä, tuhti satsi. Sopii 1,5dl annoksena, mutta en kykenisi juomaan pikkupulloakaan, siitä pitää 11% huolen. Krol Lata Browar Pintalta oli myös kepeän kiva kesäolut. Kippis vaan, lähden uudelle kierrokselle.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Florida Panthers
Kellään tietoa saako jostain Helsingistä/pk-seudulta ostettua Stella Artois olut laseja? (tai tilattua jostain, netistä ei oikein löydy)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No olikos lopulta muita CBF:ssa viime viikon lopulla? Aika mulkunnäköistä jengiä siellä kuitenkin liikkui, joten vahvasti epäilen jatkoaikalaisiksi. Mä hipsteröin siellä muutaman tunnin lauantaina ja mielenkiintoisia olusia maistelin. Pari pykälää ylempänä mainitsinkin jo jotain, niiden lisäksi Tankerin Ipa oli hyvä. Hapanoluitakin maistoin, mutta ei kyllä Cool Headin mustikka uponnut yhtään, kuten epäilinkin. Ei ole tuo sour-touhu ollenkaan mun juttuni, vaikka Hiiden teltassa mukana ollut Berner olikin juotavaa.

En tunnusta ensimmäisiä kännejäni juoneeni siellä, mutta alkoi kyllä askel huojua siihen malliin loppua kohden, että piti pitää ns. lepotaukoja maisteluiden välillä. Vittumainen olo, kun en täysin hanskaa itseään, vaikka pää toimii. En tykännyt. Ikinä en enää mene!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No olikos lopulta muita CBF:ssa viime viikon lopulla? Aika mulkunnäköistä jengiä siellä kuitenkin liikkui, joten vahvasti epäilen jatkoaikalaisiksi.
Olin. Jos näit festareiden mulkuimman näköisen hiipparin, niin se oli suurella todennäköisyydellä minä. Mulkkuus oikein paistaa kilometrin päähän.

Juu, perjantaina olin pidempään ja lauantaina lyhyemmän visiitin. Sujuva tapahtuma. Viime vuoden ongelmista otettu oppia. Ihan älyttömän mieltänyrjäyttäviä oluita ei tullut vastaan, mutta enpä niin paljoa juonutkaan tänä vuonna. Jotenkin ei vaan enää jaksa. Tärkeintä oli fiilis ja ystävät. Olut sivuseikka. Muutama hutiostos tuli kyllä, mutta ei näistä aina tiedä. Tosin note to self: Kierrä Radbrew kaukaa jatkossa. Niiden tuotteet ei vaan osu omaan makuhermoon. Joku ärsyttävä "talonmaku" mukana.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Humaloven susannasaisoni oli paras jonka tuolla maistoin. Itse olen suuri gosen, berliner weissen, sourien ja lambicien ystävä ja muutaman oivallisen tapauksen sain tuollakin eteeni. Se mustikkapiirakka ei ollut päivän paras, muttei huonoinkaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla taitaa olla vieläkin prosentteja veressä kun Craft Beer Helsinki lyheni näppärästi CBF:ksi. No näin.

Sujuva tapahtuma. Viime vuoden ongelmista otettu oppia. Ihan älyttömän mieltänyrjäyttäviä oluita ei tullut vastaan, mutta enpä niin paljoa juonutkaan tänä vuonna. Jotenkin ei vaan enää jaksa. Tärkeintä oli fiilis ja ystävät. Olut sivuseikka.
Juu, en kyllä huomannut itsekään näin ensikertalaisena mitään erityisiä häiriöitä vaikka toki puolen päivän jälkeen menin jo ja poistuin neljän jälkeen, kun jonoja jo alkoi hiukan kerääntyä. Ostin ennakkolipun 25 euron latauksella, joka riitti hyvin, kun pari lasia sain maistaa kaverin hanoista ilman edestä.
---
Joku samaan pöytään sattunut jutteli kavereilleen, että tonni voisi palaa kolmen päivän aikana hyvinkin, ja sen verran pokerilla kaikki sen ottivat, että olin vain tyytyväinen omaan pikkulapsen viinapäähäni. Mä ostin yhden paidan, söin kahdesti ja kävin vielä Torrefazionessa kahvilla lähtiessäni, ja budjetti pysyi reilusti alle satasen. Kaikenlaista.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Perjantai tuli n.kello neljästä pilkkuun asti oltua. Latasin kortille yhteensä 70 euroa, söin sillä kaksi burgeria ja maistoin toistakymmentä erilaista olutta.

Omnipollon jonoissa en jaksanut seistä, hyvistä oluista jäi erityisesti mieleen virolaisen Vaat-panimon Jailhouse Brew ja Tankerin mint stout jonka nimi nyt on hukassa.
Ipoista nostettakoon esiin Cool Headin Summer in Vermont.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Tämä mökkeily on siitä(kin) kivaa, että paikallisissa marketeissa on paikallisia oluita tarjolla varsin hyvin. Waahto Brewery, Mustan Virran panimo ja Hiisin Norppa-oluet hyvin tarjolla täällä suunnalla Suomea.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Olihan se hieno tapahtuma. Mutta jos on kotona ennen yhtä ja saa kahden päivän krapulan, niin jotain on mennyt väärin. Toki vain yksi ateria koko päivänä ja päivä lähti käyntiin Orava Brewingin Orwellianialla. Hyvä ja hieno olut. Mitään järjestyshäiriöitähän tuolla ei osunut silmiin. Ilmeisen onnistunut tapahtuma. Kiitos ainakin omasta puoletani hyvin onnistuneille järjestelyille. Toisinsanoen osallinen oli vain liian janoisena paikalla.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Koko mennyt viikko oltu ilman perhettä paikalla, hyvä on ollut maistella oluita. Tiistaina meni kuusi tuntia TapRoom Unitedissa ja kävin yli puolet hanoista läpi. Samoin muutamana päivänä kotona ja eilen taas kaupungilla. Tuli todettua se, mitä olen vähän uumoillut. Hedelmällä maistetut oluet ei oo mun juttu. Tarkoitan just näitä saisoneita ja sour aleja. Tai jollain muulla maustettu. Vakka-Suomen Prykmestar Suvi-olut oli kamalaa. Kuin ois saunavihtavettä juonut.

Edelleen suosikki on IPA-oluet, mutta olen pyrkinyt laajentamaan repertuaariani. Pils-oluita olen alkanut maistella, ja varsinkin kesällä ne ovat erinomaisia omaan makuuni. Vehnäoluita myöskään en ole aikaisemmin pitänyt hyvinä, mutta kun on vähän kerrallaan maistellut, niin alkavat nekin maistua. Esim. eilen maistettu Kanavan Panimon Kurki Hefeweizen oli melko hyvää.

Itse käytän Untappd-sovellusta, niin pysyy kartalla mitä on juonut ja mitä ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös