MM 2017 – tuomaritoiminta

Tila
Viestiketju on suljettu.

kimbe66

Jäsen
Kun liigaa olen seurannut kohtalaisen paljon, niin siellä aina valitetaan liiallisista estämisistä, kiinnipitämisistä ja koukkauksista. Usein vielä sysätään nämä virheet tiettyjen joukkueiden harteille. Ja valitetaan, etteivät liigatuomarit puutu niihin.

Myönnän nyt, etten ole MM-kisoista seurannut kuin Suomen pelejä, mutta vähintään yhtä salliva linja tuollakin tuntuu olevan. Ei siis käytännössä mitään eroa liigatuomarointiin, kenties jopa huonompaa.

Eikö sitä nollatoleranssia enää olekaan olemassa? Onko kansainvälinen linja muuttunut? Vai ovatko nuo liigatuomaritkin ihan hyviä?

Nyt voisivat tuomaroinnin asiantuntijat avata sanaisia arkkujaan.
 

Mazaa

Jäsen
Miten tällaiset pellet voivat olla viheltämässä miesten MM-kisoissa? Ihan uskomatonta.

ESS.fi kirjoitti:
Kanada-Suomi -ottelun ensimmäisen erän heikko tuomaritoiminta saa yhä kummallisempia piirteitä. Leijonakapteeni Lasse Kukkonen meni kyselemaan ottelun toiselta päätuomarilta Mark Lemelinilta tilanteesta, jossa Sebastian Aholle tuomittiin kaksiminuuttinen väkivaltaisuudesta.

NHL:n tuomarisopimuksestaan viime kesänä vapauttama Lemelin vastasi haistattelemalla.

- Kyllä sieltä ihan selkeää fuck you'ta tuli saman tien. Sanoin tuomarille, että ethän sä voi noin mulle puhua, niin sitten lähdettiinkin istumaan kymppiä, Kukkonen selvitti.

MTV.fi kirjoitti:
– Ei jaksaisi palata siihen, mutta mielenkiintoinen tilanne, jos tuomari haistattaa kolme kertaa, haistattaa v***t. Minä sanoin, että et sinä voi puhua minulle noin ja hän antaa siitä kympin, Kukkonen sauhusi.
Tuo Lemelin on kyllä totaalisen väärässä paikassa ja sille pitäisi antaa kengän kuva hanuriin pikimmiten.
 

Thusberg

Jäsen
Jaa no toimitsijapuolen osalta voinee sanoa, että Pariisin toimitsijoita lienee painanut vaakakupissa eräänlainen se ihan huipputason toimitsijalinjan pieni tuntemattomuus jännittänyt.

Välillä linjanvetoja sai kyllä pyöritellä pettymyksestä johtuen erittäinkin paljon. Välillä tuntui jopa Jääkukkojen B-sarjan MM-aikoinakin 1980-luvun lopulla ja 1990-luvulla ihan alussa ennen Jääkukkojen nousua A-sarjaan olleen vastaavat aikakauden ajoittainkin erittäin paljon kritisoidut toimitsijat helkkarin paljon tarkempia hommissaan alempien tasojen MM-jäillä ja ulosajot olivat ulosajoja mikäli sille linjalle lähdettiin toimitsijoita mittailemaan. Jääolot kieltämättä olivat hyvin pitkään aikaan oikeastaan aika verraten huonot mikä myös tuli ainakin itselleni yllätyksenä.

Toki jos huonoilta Jääkukkojen vuosikymmeniltä hakee vertailua niin sitten toinen juttu, mutta muutoin aika harvinainen tilanne tuokin. Toki sitten on näitä legendaarisia Kiekkopanttereiden hotellijäähallin litinäjään pelaamisia ja niihin verrattuna oli vielä Pariisin jää huonoimmillaankin näissä kisoissa aika mahtavassa kunnossa.

Saksan lohkon toimitsijoilla homma ainakin tuntui olevan yleisesti ottaen paremmin hallinnassa vaikka kyllä heilläkin hieman tuntui haussa olevan etenkin noiden pienrangaistusten tarkat linjat.

Ensi vuonna toimitsijalinjassa pitäisi tulla parempaa vastaan kun mennään Jään Punaisten tai Jään Valkoisten Leijonien eli Tanskan Kalinoihin Kööpenhaminaan vaikka siellä ainakin toisinaan Metal Ligaenin toimitsijoilla tuntuu nuo pienrangaistukset ainakin välillä vetävän vähän villiksi ja aikanaan ainakin mailanheiluttelut tuntuivat olevan Eliteserienin alkuvuosien toimitsijoiden erityisessä suojeluksessa, mutta silloin elettiinkin 90-luvun alkua ja niistä päivistä on tanskalainenkin jääkiekkotoimitsijatoiminta harppauksia eteenpäin.
 

Breathe

Jäsen

Breathe

Jäsen
Onkos jossain pätkää mis näkis mitä Ferraro sano tuomaritoiminnasta?
Ainakin haukkui tuomarit siitä Ahon jäähystä. Muutenkin kritiikkiä tuomaritoiminnasta tuli enemmän kuin mitä yleensä tsn:llä tulee.
 

Sim_Sam

Jäsen
Kyllähän Suomalaisilla faneilla on tapana haukkua tuomarit, jos oma joukkue ei pärjää jostain systä. Ainakin jos peliä katsoo vähän alkoholin vaikutuksen alaisena. Tähän toki itsekkin joskus syylistyn. Vahvat värilasit on päässä, kuten Mertarannalla. Omasta mielestä tuomarit on viheltanyt hyvin turnauksessa. Ja muutenkin kannattaa itse mennä kokeilemaan joskus tuomarointia ja sitten vasta alkaa haukkumaan. Itsellä on kokemusta, mutta tosin vaan jalkapallosta. Pieni OT, mutta kaikkein kovinta keljuilua sain kuulla naisten peleissä. Uskokaa tai elkää, mutta naiset on vmäisiä, jos tuomiot ei menny niiden mielestä oikein. Miesten peleissä sentään puhe auttoi.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta mielestä tuomarit on viheltanyt hyvin turnauksessa. Ja muutenkin kannattaa itse mennä kokeilemaan joskus tuomarointia ja sitten vasta alkaa haukkumaan. Itsellä on kokemusta, mutta tosin vaan jalkapallosta. Pieni OT, mutta kaikkein kovinta keljuilua sain kuulla naisten peleissä. Uskokaa tai elkää, mutta naiset on vmäisiä, jos tuomiot ei menny niiden mielestä oikein.
Toivottavasti Lasse toipuu huomiseen mennessä tuomarin f-sanan käytöstä. Luulisi, että Lasse on tottunut Liigassa v- sanaan. Jopa yleisön seasta on joskus kuulunut p -sana. Täytyy muistaa, että tuomarikin on vain h -sapiens.
 
Tuomarointi lajissa kuin lajissa on kyllä koiranvirka. Itse olen tuomaroinut erinäisiä pallopelejä junnuissa ja miesten alasarjoissa. Junnuissa valmentajat huutavat hulluna ja miesten alasarjoissa valmentajien lisäksi myös pelaajat. Huvittavintahan tuossa on se, että olen itsekin ollut nuorimmillani joku 14-15-vuotias tuomarinalku, kun aikuinen mies tulee huutamaan puolen metrin päähän pää punaisena. Nythän tuo vain huvittaisi, mutta kyllä tuolloin oli melkein paskat housussa. Eivätkä nuo tilanteet yleensä olleet edes mitään selviä tuomarivirheitä, korkeintaan tulkinnanvaraisia (esim. pesäpallon tiukat pesäkilvat tai potkupallon paitsiot) tilanteita.

Se on sitten toinen juttu, että miksi noin nuori tuomitsee miesten pelejä, mutta ei siitä sen enempää.

edit. Toki tuo itävaltalaistuomarin raportoitu käyttäytyminen on ollut ala-arvoista ja varmasti ansaitsee hyllytyksen loppukisoista.
 
Tuomaritoiminta puhuttanu taas, nyt Ruotsi-Sveitsi pelissä:
Härski tuomarivirhe auttoi Ruotsin MM-välierään - "Tämä on skandaali"
Taisi olla jopa niin, että tuomari ei viheltänyt pilliin liian aikaisin vaan tuomarin viheltäessä pelin poikki oli kiekko jo maaliviivan yli... Silti tilannetta ei tarkistettu videolta vaan tuomari vain kertoi sveitsiläisille, että hän vihelsi pelin liian aikaisin poikki. Olisihan se uonut peliin lisää virtaa, jos Sveitsi olisi kaventanut 3-2:een ja peliä olisi ollut reilusti vielä jäljellä.
 

Ralph

Jäsen
Kyllähän Suomalaisilla faneilla on tapana haukkua tuomarit, jos oma joukkue ei pärjää jostain systä. Ainakin jos peliä katsoo vähän alkoholin vaikutuksen alaisena. Tähän toki itsekkin joskus syylistyn. Vahvat värilasit on päässä, kuten Mertarannalla.
Yleensä se lähtee siitä, että Mertaranta itkee tuomareista ja kansa imee itseensä käsityksen, että tuomari sortaa Suomea. Eilenkin kun jossain kulmaväännössä pelaajat vähän osuvat yhteen, niin Mertaranta toteaa "taas lyödään suomalainen nurin poikittaisella mailalla" vaikka tilanteessa ei ollut poikittaista mailaa, eikä suomalainen edes kaatunut ja pysyi itse kiekollisena.

Jos kuuntelee vain suomalaisia, niin joka turnaus Suomi joko voittaa kultaa tai kaatuu huonoihin tuomareihin. Nyt vain odotellaan, että kumpi tulee tänä vuonna. Veikkaan, että jälkimmäinen toistuu jälleen.
 

motamoro

Jäsen
Taisi olla jopa niin, että tuomari ei viheltänyt pilliin liian aikaisin vaan tuomarin viheltäessä pelin poikki oli kiekko jo maaliviivan yli... Silti tilannetta ei tarkistettu videolta vaan tuomari vain kertoi sveitsiläisille, että hän vihelsi pelin liian aikaisin poikki. Olisihan se uonut peliin lisää virtaa, jos Sveitsi olisi kaventanut 3-2:een ja peliä olisi ollut reilusti vielä jäljellä.

Minulla on vahva muistikuva omilta tuomariajoiltani, että sen kiekon ei tarvitse olla edes maaliviivan ulkopuolella, jos tuomarilla on ns. aie viheltää peli poikki (esim. kiekko maalivahdin hallussa).
Tässä nimenomaisessa tilanteessahan kiekko lipui maaliin joitain sekunnin kymmenyksiä ennen kuin vihellys kuului, mutta tuomari oli tehnyt päätöksen viheltää pelin poikki jo n. puoli sekuntia ennen vihellystä (prosessiaika -> pilli suuhun + puhallus).

Käyttäjältä @MacRef löytynee varmempaa tietoa.
 
Eilisessä Suomen pelissä jäi kyllä yksi selvä kampitus USA:lta viheltämättä mistä olisi pitänyt tulla 5vs3 tilanne Suomelle. Vai oliko minulla sinivalkoiset värilasit päässä.
 

Robu

Jäsen
Yleensä se lähtee siitä, että Mertaranta itkee tuomareista ja kansa imee itseensä käsityksen, että tuomari sortaa Suomea. Eilenkin kun jossain kulmaväännössä pelaajat vähän osuvat yhteen, niin Mertaranta toteaa "taas lyödään suomalainen nurin poikittaisella mailalla" vaikka tilanteessa ei ollut poikittaista mailaa, eikä suomalainen edes kaatunut ja pysyi itse kiekollisena.

Jos kuuntelee vain suomalaisia, niin joka turnaus Suomi joko voittaa kultaa tai kaatuu huonoihin tuomareihin. Nyt vain odotellaan, että kumpi tulee tänä vuonna. Veikkaan, että jälkimmäinen toistuu jälleen.
Tää on erittäin hyvä pointti ja uskon, että moni pelkästään MM-lätkän katsoja uskoo kaikki Mertsrin puheet. Itsekin muistan hänen innoittamana tuohtuneeni alaikäisenä, kun suomalaisia sorrettiin tuomareiden toimesta niin kauheasti!
 

Knap

Jäsen
Eilisessä Suomen pelissä jäi kyllä yksi selvä kampitus USA:lta viheltämättä mistä olisi pitänyt tulla 5vs3 tilanne Suomelle. Vai oliko minulla sinivalkoiset värilasit päässä.
Olisi pitänyt tulla joo. Mutta Jenkit oli jo silloin häviöllä oleva joukkue, olivat saaneet enemmän jäähyjä. 5v3 2min on vaan liikaa johtavalla joukkueelle puolivälierässä. Etenkin kun se oltaisiin vihelletty ennakkosuosikille.
 
Tää on erittäin hyvä pointti ja uskon, että moni pelkästään MM-lätkän katsoja uskoo kaikki Mertsrin puheet. Itsekin muistan hänen innoittamana tuohtuneeni alaikäisenä, kun suomalaisia sorrettiin tuomareiden toimesta niin kauheasti!
Sitten kun katselija on pienessä keväthumauksessa, tukevassa kännissä ja tunnemyrskyn kourissa, niin kaikki Mertarannan mölinät menee totuutena läpi, siellä on halvaannuttamisyrityksiä ja vaikka mitä. Melkoinen kansankiihottaja kyseessä, Hitlerkin olisi kateellinen moisesta taidosta.
 
Yleensä se lähtee siitä, että Mertaranta itkee tuomareista ja kansa imee itseensä käsityksen, että tuomari sortaa Suomea.

Saman olen huomannut. Meikäläisen appiukko on aika stereotyyppinen karjalalippismies ja hänen kanssaan matsien katsominen on aivan sietämätöntä siitä syystä, että imee itseensä juuri tuon kaiken Mertsin mouhottamisen ja jankkaa jatkuvasti vastustajaa suosivista tuomareista. Tämän lisäksi mies toki seuraa myös Ässien otteita radiosta, tarkemmin sanottuna Radio Porista, Jussi Ahon selostamana. Sanotaanko niin, että ei ole keskustelut Ässienkään peleistä yleensä kauhean hedelmällisiä, sillä Aho on aivan Mertsin tasoa värilaseineen.

En silti kaataisi aivan kaikkea pelkästään selostajien niskaan. Ihan yhtä lailla tuomareista itketään joka helvatan otteluketjussa tääläkin, vaikka selostajat ovat Liigamatseissa neutraaleja ja vaikka näiden kitinöiden kirjoittajat ovatkin kiekosta kaikkitietäviä kylmänviileitä analyytikoita, karjalalippisten sijaan.
 
Eilisessä Suomen pelissä jäi kyllä yksi selvä kampitus USA:lta viheltämättä mistä olisi pitänyt tulla 5vs3 tilanne Suomelle. Vai oliko minulla sinivalkoiset värilasit päässä.

Toisaalta Kemppaiselle olisi voinut viheltää jäähyn juuri ennen sitä tilannetta, jossa Kemppainen ja JMA pääsivät 2-1-hyökkäykseen ja tekivät Suomen toisen maalin.
 

MacRef

Jäsen
Minulla on vahva muistikuva omilta tuomariajoiltani, että sen kiekon ei tarvitse olla edes maaliviivan ulkopuolella, jos tuomarilla on ns. aie viheltää peli poikki (esim. kiekko maalivahdin hallussa).
Tässä nimenomaisessa tilanteessahan kiekko lipui maaliin joitain sekunnin kymmenyksiä ennen kuin vihellys kuului, mutta tuomari oli tehnyt päätöksen viheltää pelin poikki jo n. puoli sekuntia ennen vihellystä (prosessiaika -> pilli suuhun + puhallus).

Käyttäjältä @MacRef löytynee varmempaa tietoa.

Noin se käytännössä menee, vaikka en ainakaan itse kykene vahvistusta tuolle löytämään sääntökirjasta tai casebookista. NHL:n sääntökirjassa asiasta on nimenomainen maininta (sääntö 31.2), mutta samaa asiaa ei ole mainittu IIHF:n sääntökirjassa.

NHL:n sääntökirja kirjoitti:
As there is a human factor involved in blowing the whistle to stop play, the Referee may deem the play to be stopped slightly prior to the whistle actually being blown. The fact that the puck may come loose or cross the goal line prior to the sound of the whistle has no bearing if the Referee has ruled that the play had been stopped prior to this happening.

Tuomarihan toimii siten, että näkee (/kuvittelee näkevänsä) kentällä tapahtuman, minkä vuoksi pilliin tulee viheltää. Tässä vaiheessa tekee päätöksen, että nyt on syytä soittaa pilliä. Sen jälkeen nostaa pillin suuhun (ellei se siellä jo ole) ja puhaltaa pilliinsä. Tällä mennään ja ratkaisu on sen mukainen, minkä vuoksi tuomari päätti pilliin viheltää. Tästä tuomion tai päätöksen ratkaisuhetkestä tulee tuo aikomus viheltää.

Joskus tuomari sitten ehtii vielä ennen vihellystä havaita, että nyt on tulossa väärä vihellys ja jättääkin sen lopulta viheltämättä. Tällöin ja vain tällöin voidaan vihellys "perua", koska sitä ei tosiasiassa koskaan tullutkaan.

Muissa tilanteissa se ratkaiseva hetki on tosiaan se, milloin tuomari päätti puhaltaa pilliinsä. Sen jälkeen syntyvää maalia ei lähtökohtaisesti voida hyväksyä. Vai miltä kuulostaisi esim. maali tilanteessa, jossa veskaria lyödään kynsille, veskari hukkaa kiekon ja sen jälkeen kiekko pelataan maaliin ennen kuin pilliin ehdittiin viheltää?
 
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös