Autoiluketju

  • 3 187 083
  • 18 515

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Pikkuisen epäkäytännöllisempi Golf. Eli ihan perusvarma perusauto vähän koreampiin kuoriin kääriytynä. Tilat jonkin verran huonommat kuin Golfissa johtuen muotoilusta.

Kiitoksia -OO-

Hauska sattuma, sillä juurikin Golfia ehdotin yhtenä vaihtoehtona, kun sellainen - tosin hiukan sporttisempi malli - oli meillä vuokra-autona alla viime lomareissulla ja Golfihan osoittautui ihan kelpo menopeliksi... Tähän ehdotukseen vaimo antoi "evil-eye" hoitoa ja "keskustelu" päättyi siihen paikkaan ;-)

Tilojen suhteen ei ole sinänsä ongelmaa, kun auto ei todellakaan tule mihinkään rahtari-käyttöön. Pääasiassa hän itse tuolla ajelisi pienen mutta kilohinnaltaan helvetin kalliin käsilaukkunsa kanssa. Satunnaisesti voi joutua toimimaan juoppokuskina allekirjoittaneelle, mutta voinhan minä pötköttää vaikka takapenkillä tarvittaessa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muuton myötä vaimolle pitäisi hankkia oma kulkuneuvo ja tuohon se sitten on ihastunut, eikä siitä meinaa yli päästä vaikka sopivia (parempia) vaihtoehtoja olen yrittänyt markkinoida.
Miksei se vaimo vain mene kuplakauppaan ja osta sitä volkkaria ilman että sotkee sinut siihen prosessiin?

Satunnaisesti voi joutua toimimaan juoppokuskina allekirjoittaneelle, mutta voinhan minä pötköttää vaikka takapenkillä tarvittaessa.
Sen verran pieni auto se kupla on ettei siellä "takapenkillä pötkötellä". Ainakaan jos on lähelläkään miehen mittaa...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kiitoksia -OO-

Hauska sattuma, sillä juurikin Golfia ehdotin yhtenä vaihtoehtona, kun sellainen - tosin hiukan sporttisempi malli - oli meillä vuokra-autona alla viime lomareissulla ja Golfihan osoittautui ihan kelpo menopeliksi... Tähän ehdotukseen vaimo antoi "evil-eye" hoitoa ja "keskustelu" päättyi siihen paikkaan ;-)

Tilojen suhteen ei ole sinänsä ongelmaa, kun auto ei todellakaan tule mihinkään rahtari-käyttöön. Pääasiassa hän itse tuolla ajelisi pienen mutta kilohinnaltaan helvetin kalliin käsilaukkunsa kanssa. Satunnaisesti voi joutua toimimaan juoppokuskina allekirjoittaneelle, mutta voinhan minä pötköttää vaikka takapenkillä tarvittaessa.

Varmasti hyvä auto tuollaiseen käyttöön. Hyvähän tuo on ajaa kuten Volkkarit yleensä ja materiaalit ja työn jälki on myös Volkkarimaiseen tapaan hyvää. Ja vaikka tosiaan on vähän epäkäytännöllisempi ja ahtaampi kuin Golf niin ei se nyt kuitenkaan mikään ihan sillipurkki ole.
 

Tuamas

Jäsen
Tuo uuden korin Beetle on jo ihan hyvä auto ja Golfiin ero on lähinnä muotoilu ja inan pienemmät tilat.


Tuohon käyttöön vallan passeli auto, perusvolkkari.

Samasta segmentistä Mini on sitten hiukan kivempi ajettava mutta myös vielä hiukan ahtaampi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Muuton myötä vaimolle pitäisi hankkia oma kulkuneuvo
Itse voisin promota Poloa, naisia ajatellen on kooltaan mukavampi kaupunkiin, liki 15cm kapeampi kuin Beetle. Jos haluaa kulkupuolta kuntoon niin itselläni oleva BlueGT liikkuu mukavat 7,9s 0-100kmh.
Halvat kulut, bensaa mun kengityksellä vie vain 7litr kaupungissa ja vakuutuksetkin halvat kulkupuoleen nähden. Tekniikkakin päivitetty VW:n heikoimmista ajoista eli 1.4TSI on yhdellä turbolla ja hihnalla eikä syö enää öljyä tippakaan.

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hieno auto ja ennenkaikkea hyvä ajaa. Eikös tuon mallin saa vielä päivitettyä etanolille suht helposti? Ukolla on 9-3 Aero, ja jumalauta että autoon tuli potkua uudella softalla, hintaa 200€ softa ja uudet tulpat.
Taitaa tosiaan enempi tai vähempi kaikki bensasaabit vm 94-> saada etanolille sopivaisiksi käytännössä softapäivityksellä ja uusilla tulpilla (pl tietyn ikäiset ysikolmoset). Ite tulee harvemmin etanolilla tosin ajeltua, mutta jo softapäivitys sinne aeron lukemiin maksoi itsensä takaisin ajamisen ilona. Vaikka kyllähän tuossa jonkun sentin per kilometri säästäisi jos etanolilla ajaisi, mutta tulee siinä about kymmenisen tankkauskertaa vuodessa useammin niin ei vaan jaksa.
Itellä kiikarissa tuo viimeisin 9-5, aivan helvetin tyylikäs auto.
On saatanan hieno auto, niinkuin tietysti oman auton kuuluukin. Ite olen selvinnyt toistaiseksi (n 50000km) ilman mainittavia vikojakin, vaikka ei tämä tietysti mistään viattomuustilastojen kärjestä löydy. Ruotsissa ovat aika sopivan hintaisiakin, ja taitaa näiden Saabien määrä Suomessa olla vaan kasvanut viime vuosina.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo viimeisin 9-5 Saab tosiaankin kyllä todella tyylikkään näköinen koriltaan, todellinen helmi varsinkin sen edellisen korimallin facelift-hirvityksen jälkeen. Miten noissa muuten toimii varaosahuolto ja muu, kun valmistusmäärät taisi jäädä aika pieneksi ja koko merkin tarina loppui aika nopeasti tuon mallin julkaisun jälkeen?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Itse voisin promota Poloa, naisia ajatellen on kooltaan mukavampi kaupunkiin, liki 15cm kapeampi kuin Beetle. Jos haluaa kulkupuolta kuntoon niin itselläni oleva BlueGT liikkuu mukavat 7,9s 0-100kmh.
Halvat kulut, bensaa mun kengityksellä vie vain 7litr kaupungissa ja vakuutuksetkin halvat kulkupuoleen nähden. Tekniikkakin päivitetty VW:n heikoimmista ajoista eli 1.4TSI on yhdellä turbolla ja hihnalla eikä syö enää öljyä tippakaan.

_

Kiitoksia vastauksista kaikille vastaamaan vaivautuneille! Eli suhteellisen luotettavan kulkupelin maineessa tuo tuntuu olevan ja ajettavuuskin ilmeisen hyvä. Kuten sanottua, olin positiivisesti yllättynyt kuinka hyvältä tuo Golf tuntui kun sellaisella viime lomareissulla reippaasti yli tuhat kilsaa ajettiin maantiellä ja kaupungeissa. Ei sillä että se - laatu ja ajettavuus - varsinaisesti yllätyksenä tuli kun volkkarista on kuitenkin kyse. Polo olisi todellakin oiva valinta kaupunkikäyttöön, ei vähiten tuon pienemmän kokonsa vuoksi mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Käyttöä tulee autolla olemaan niin vähän, että ihmettelen suuresti jos kymppitonnin saa vuodessa kilometrejä kasaan.

@heavy Alunperin toiveissa oli, että siitä olisi voinut olla autoa minullekin satunnaiseen käyttöön kaupunkiajossa ja siksi olin kiinnostunut toisista malleista/merkeistä, joita yritin lobata. Oma kulkupeli (siis auto) on varsin iso ja soveltuu paremmin matka-ajoon ja huonommille poluille Toisaalta itse liikun kaupungissa lähinnä moottoripyörällä, joten mun käyttö autolle on joka tapauksessa minimaalista. Lisäksi vähän ajettua käytettyä tässä ollaan hakemassa, joten siksikin olen "sekaantunut" tähän hankintaan, varsinkin kun vaimo ymmärtää autoista vielä vähemmän kuin allekirjoittanut ja se on paljon (tai siis vähän) se!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo viimeisin 9-5 Saab tosiaankin kyllä todella tyylikkään näköinen koriltaan, todellinen helmi varsinkin sen edellisen korimallin facelift-hirvityksen jälkeen. Miten noissa muuten toimii varaosahuolto ja muu, kun valmistusmäärät taisi jäädä aika pieneksi ja koko merkin tarina loppui aika nopeasti tuon mallin julkaisun jälkeen?
Juu, vm2010 tuli ekat NG9-5:t ja vm2011 oli viimeinen vuosimalli. Vm2012 jos jotain autoja on niin ne on ihan yksittäisiä konkurssipesästä kaupattuja testiautoja tms (joitakin farkkujakin on maailmalla), asiakkaille niitä ei taidettu enää toimittaa, ainakaan montaa. Siihen loppui sitten Spykerin omistuksessa olleen Saabin taru. Nevs teki 2014 vielä pienen erän 9-3:sta. Seuraavat Trollhättanista joskus ulos ehkä rullaavat autot on sitten Nevs-merkkisiä täyssähköautoja.
Suomessa näitä viimeisiä ysivitosia on kaikkiaan joku parisataa, muistaakseni.
Varaosahuolto toimii ihan ok, mm Länsiauto on merkkihuolto. Kuluvat osat on pitkälti Insignian tai LaCrossen kanssa samoja, ja muutaman kerran kun olen tarvinnut korin osaa tms niin nekin on saanut, vaihtelevin toimitusajoin tosin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Taitaa tosiaan enempi tai vähempi kaikki bensasaabit vm 94-> saada etanolille sopivaisiksi käytännössä softapäivityksellä ja uusilla tulpilla (pl tietyn ikäiset ysikolmoset). Ite tulee harvemmin etanolilla tosin ajeltua, mutta jo softapäivitys sinne aeron lukemiin maksoi itsensä takaisin ajamisen ilona. Vaikka kyllähän tuossa jonkun sentin per kilometri säästäisi jos etanolilla ajaisi, mutta tulee siinä about kymmenisen tankkauskertaa vuodessa useammin niin ei vaan jaksa.

On saatanan hieno auto, niinkuin tietysti oman auton kuuluukin. Ite olen selvinnyt toistaiseksi (n 50000km) ilman mainittavia vikojakin, vaikka ei tämä tietysti mistään viattomuustilastojen kärjestä löydy. Ruotsissa ovat aika sopivan hintaisiakin, ja taitaa näiden Saabien määrä Suomessa olla vaan kasvanut viime vuosina.


Mun käsittääkseni ainakin se 2.8 V6 on helvetin kovan työn takana saada etanolilla toimivaksi. Toki oli 9-3, mutta tuon takia jätin hankkimatta. Ja vuosimalli taisi olla 09. Mutta en lähde inttämään, voin hyvinkin olla väärässä.

Kyllähän se muutama satanen on tosiaan halpa hinta tuosta huvista, teho nousi huomattavasti ja varsinkin ohituskiihtyvyys on melko rapsakkaa kun kaasua painaa. Jos olisi kahdelle autolle tarvetta niin ostaisin pomminvarmasti jonkun 2001-2003 vuoden Aeron coupena. Harvassa saa niin paljon hauskaa vähällä rahalla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mun käsittääkseni ainakin se 2.8 V6 on helvetin kovan työn takana saada etanolilla toimivaksi. Toki oli 9-3, mutta tuon takia jätin hankkimatta. Ja vuosimalli taisi olla 09. Mutta en lähde inttämään, voin hyvinkin olla väärässä.
Ei kun olet ihan oikeassa, tuo on yksi niistä ysikolmosista joihin ei onnistu tai vaatii erinäisiä juttuja. Trionic 8 & BioPower - Foorumi – Saabclub.fi
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mistäs noin edullisen softapäivityksen saa?
Hiukan asian sivusta, olen itsekin törmännyt netistä tilattaviin softiin jotka kustantaa suunnilleen tämän pari sataa. Onkohan OBD-portin kautta läppärillä asennettavia. Halvimmat suomi-softat ovat nekin valmiista paloista rakennettuja ja autotallifirmassa asentavat noin tuplahinnalla eli 399€. Sitten nämä Karalan tasoiset paikat ja juuri kyseiseen autoon suunnitellut vähintään sen 3x pari sataa eli 599€ missä mukana tehomittaus ennen ja jälkeen. Näin kärjistetysti lastutuksen hinnoittelun itse näen.

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mistäs noin edullisen softapäivityksen saa?
Saab-harrastajilta ympäri Suomen saa päivityksen varmaan alta kahden sadankin, ja asiansa osaavilta korjaamoilta JCarlson tai Suolingon softat about tuohon kahteen sataan ihan kuitilla. Luulisin, ei ole ollut tarvetta asiaan viime aikoina perehtyä. Jos maksat siitä 600€ niin sinua on puijattu.
 

Ville27

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Saab-harrastajilta ympäri Suomen saa päivityksen varmaan alta kahden sadankin, ja asiansa osaavilta korjaamoilta JCarlson tai Suolingon softat about tuohon kahteen sataan ihan kuitilla. Luulisin, ei ole ollut tarvetta asiaan viime aikoina perehtyä. Jos maksat siitä 600€ niin sinua on puijattu.
Itse aikanaan sain reilusti alle parilla sadalla softattua oman 9-3:n harrastajalla. Ilmeisesti moottorinohjaus on Saabeissa "harrastajaystävällinen", joten asiansa osaava kaveri saa kyllä aikaan todella hyvän ohjelman. Itseasiassa enemmän on ollut foorumien mukaan ongelmia "merkkisoftilla" mm. nakutuksen kanssa.

Käytiin lisäksi moottoritiellä ajamassa säätölaitteet kiinni, jotta nähtiin että auto tekee sitä mitä ohjelma pyytää ja mitään vikoja ei ole mekaanisella puolella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse aikanaan sain reilusti alle parilla sadalla softattua oman 9-3:n harrastajalla. Ilmeisesti moottorinohjaus on Saabeissa "harrastajaystävällinen", joten asiansa osaava kaveri saa kyllä aikaan todella hyvän ohjelman. Itseasiassa enemmän on ollut foorumien mukaan ongelmia "merkkisoftilla" mm. nakutuksen kanssa.

Käytiin lisäksi moottoritiellä ajamassa säätölaitteet kiinni, jotta nähtiin että auto tekee sitä mitä ohjelma pyytää ja mitään vikoja ei ole mekaanisella puolella.
Joo, ja softauksen yhteydessähän yleensä aktivoidaan T7-vehkeissä opensid, eli ajotietokoneen näytöltä pystyy seuraamaan moottorin arvoja.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mistäs noin edullisen softapäivityksen saa?

Saab-harrastajilta ympäri Suomen saa päivityksen varmaan alta kahden sadankin, ja asiansa osaavilta korjaamoilta JCarlson tai Suolingon softat about tuohon kahteen sataan ihan kuitilla. Luulisin, ei ole ollut tarvetta asiaan viime aikoina perehtyä. Jos maksat siitä 600€ niin sinua on puijattu.

Tarkistin isännältä, JCarlsonin softalla liikkuu. Tuo siis 200€, ja kuittikin löytyy. Softa pelittää kuulema kuin unelma, tuo Carlson on vissiin melkoinen guru mitä Saabeihin tulee.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Tarkistin isännältä, JCarlsonin softalla liikkuu. Tuo siis 200€, ja kuittikin löytyy. Softa pelittää kuulema kuin unelma, tuo Carlson on vissiin melkoinen guru mitä Saabeihin tulee.
Googletin niin tosiaan tuntuu olevan Saab-guru tämä John Carlson, ilmeisesti Vaasasta. Lienee kuitenkin nyt kiireinen seuraavan kuukauden kun Capsilla on mestaruus mielessä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
joten siksikin olen "sekaantunut" tähän hankintaan, varsinkin kun vaimo ymmärtää autoista vielä vähemmän kuin allekirjoittanut ja se on paljon (tai siis vähän) se!
Tiedät ihan hyvin että lopputulos on se että vaimosi saa kuplansa... taannoin möimme asuntoamme, välittäjä kertoi pariskunnasta joka oli asuntoa käynyt parissa näytössä katsomassa. Välittäjän mukaan mies ei ollut kovin innostunut asunnosta (tai oikeastaan hinnasta) mutta vaimokkeensa oli. Jättivät tarjouksia, jotka kerta toisensa jälkeen hylkäsin, koska tiesin että mies ei voi muuta kuin taipua ostamaan sen naisen haluaman asunnon.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Tiedät ihan hyvin että lopputulos on se että vaimosi saa kuplansa....

Tottakai tiedän, varsinkin nyt tässä vaiheessa kun muiden merkkien ja mallien lobbaukset on tuloksettomina lopetettu! Siksi tästä kuplasta täällä käyttökokemuksia ja mielipiteitä kyselinkin, että tietää mitä on hankkimassa. Eipä tämä nyt toisaalta niin vakavaa ole, kun on vaan autosta kyse, eikä edes omaan käyttöön muuta kuin satunnaisesti. Asunnon osalta tilanne ja päätös olisi ja on ollutkin (ainakin meidän talouden kohdalla) ihan toisenlainen kun kuitenkin puhutaan monta kertaluokkaa suuremmista summista, jossa myös omaa rahaa on kiinni huomattavia määriä.
 

Tammerforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mun erittäin lyhyt ajokokemukseni tuosta kuplasta oli sellainen että ihan jämäkän olonen auto, kuten mainittu Golf, mutta muotoilunsa takia näkyvyys oli etukulmiin huono pitkän ikkunakaaren takia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eipä tämä nyt toisaalta niin vakavaa ole, kun on vaan autosta kyse,
Älä huijaa itseäsi että kyse olisi vain autosta, kuulostaa samalta kuin sanoisit että kyse on vain jääkiekosta... ;)
Mietit jatkossa vain sitä miltä näytät siinä kuplassa liikennevaloissa sen vieressä olevan raaserin kuljettajan näkökulmasta. Pidä huolta että kupla on ainakin IFK:n punainen.

_
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Älä huijaa itseäsi että kyse olisi vain autosta, kuulostaa samalta kuin sanoisit että kyse on vain jääkiekosta... ;)
Mietit jatkossa vain sitä miltä näytät siinä kuplassa liikennevaloissa sen vieressä olevan raaserin kuljettajan näkökulmasta. Pidä huolta että kupla on ainakin IFK:n punainen._

Jumalauta @Jupe, ei kaikkea tarvitse sanoa ääneen... Kyllä mä sen liiankin hyvin ymmärrän, että vaivalla rakennettu macho-imago on samantien mennyttä, jos joku tuttu bongaa mut tuon ratista. Vaaleanpunaista ollaan toki ainoastaan harkittu ja vaimo varmaan haluaisi siihen vielä leppäkerttu tai kukka-teippauksen konepeltiin, mutta siihen minä en suostu... enhän? :-)
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jumalauta @Jupe, ei kaikkea tarvitse sanoa ääneen... Kyllä mä sen liiankin hyvin ymmärrän, että vaivalla rakennettu macho-imago on samantien mennyttä, jos joku tuttu bongaa mut tuon ratista.
Eikös siinä ole vielä se kukkatelinetötterö keskellä kojelautaa? Ainakin ensimmäisessä versiossa se oli. Siihen joku helvetin iso rehu kiikkumaan ja sit lupaudut vielä kuskaamaan joku viikonloppu kaverit baarikeikalle.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös siinä ole vielä se kukkatelinetötterö keskellä kojelautaa? Ainakin ensimmäisessä versiossa se oli. Siihen joku helvetin iso rehu kiikkumaan ja sit lupaudut vielä kuskaamaan joku viikonloppu kaverit baarikeikalle.

Ei ole minusta enää tässä kakkoskorisessa tuota kukkamaljakkoa, ainakaan vakiona. Muutenkinhan tämän uuden korin myötä koko auto siirtyi siitä barbie-leluautosta huomattavasti aikuisempaan ja tyylikkäämpään suuntaan ja tämä kakkoskorinen on jo sellainen jota mieskin voi punastelematta ajaa. Itse asiassa se kojelautahan on tässä uudessa aika hieno, sellainen nykyaikaan päivitetty versio alkuperäisen kuplan kojelaudasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös