Kovimmat siirrot 2016–2017

  • 170 648
  • 600
kuinka kovaksi siirroksi Olaussonin Kärppiin saapumisen arvioit?
Kova, mutta suuret riskit. Ylivoimalle varmasti apu, mutta liike ja siten sopeutuminen liigapelaamiseen suurimmat kysymysmerkit - terveyden lisäksi. Edelle laitan ehdottomasti Aaltosen, Kapasen ja Saarelan, myös Rynnäksen. Lauri Tukonen olisi myös, jos vain jollain ilveellä pysyisi ehjänä.
 

Odessa_park

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, OTP
Olausson on varmasti pelimies liigassakin, mutta vähän arveluttaa miehen loukkaantumishistoria. Siellä kun on jos jonkimoista vammaa taustalla ja nuo kaksi Sveitsin kauttakin jäivät pahasti raakileiksi vaikka sinänsä aivan hyvillä tehoilla sielläkin pelasi.

Ja varmaan Olausson olisi mennyt Luulajaan tai varauksin Skellefteån (lähellä kotia, mutta verinen paikallisvastustaja), mutta siellä paikalliset Aho & Junno olivat tehneet sentterihankinnat ennen elokuun loppua.

Kun kerran Luulaja vei meiltä Junttilan, niin me otettiin heiltä Niklas. :)

Ja mitä tulee Niko Kapaseen, niin luulisi juuri Kärppä-kannattajien ymmärtävän kuinka suuri vaikutus vähän vanhemallakin paluumuuttajalla voi olla koko organisaation toimintaan. Veikkaan, että Kapanen tekee 35 pistettä ja HPK on pleijareissa ilman säälejä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kova, mutta suuret riskit. Ylivoimalle varmasti apu, mutta liike ja siten sopeutuminen liigapelaamiseen suurimmat kysymysmerkit - terveyden lisäksi. Edelle laitan ehdottomasti Aaltosen, Kapasen ja Saarelan, myös Rynnäksen. Lauri Tukonen olisi myös, jos vain jollain ilveellä pysyisi ehjänä.
Kiitos vastauksesta. Aika samoilla linjoilla olemme. Saarelasta en kuitenkaan ole yhtämieltä kanssasi. En näe häntä aivan noin hirmuisena pelimiehenä. Kapasen voin pikkaisen irvistelemällä hyväksyä, sillä niin kokonaisvaltainen merkitys hänellä HPK:lle varmastikin on.
 

outolintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Muutama sm -liigasta
'Pienten' seurojen vahvistuksista seuraan SaiPan John McFarlandia. Ikää ei ole paljoa ja tähtivuosistaan on aikaa vain parisen vuotta. Hyvä haku SaiPalta jälleen kerran. Hän sanoikin röyhkeästi, että olen tullut tänne pisteitä tekemään. SaiPa kun on lähes aina onnistunut hankinnoissaan, niin siksikin olen laittanut tämän herran nimen korvani taakse. Ei tiedä, vaikka Kärppiin päätyisi.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Kiitos vastauksesta. Aika samoilla linjoilla olemme. Saarelasta en kuitenkaan ole yhtämieltä kanssasi. En näe häntä aivan noin hirmuisena pelimiehenä. Kapasen voin pikkaisen irvistelemällä hyväksyä, sillä niin kokonaisvaltainen merkitys hänellä HPK:lle varmastikin on.
Voisin melkein lyödä toisen kivekseni pantiksi, että Saarela tekee vielä muutaman kaapin enemmän kuin tällä kaudella. Häntä pari kautta seuranneena voin kertoa, että on pikkuhiljaa hirmuinen pelimies. Ottaisin Saarelan ennen Aaltosta omaan jengiini. Toisaalta olen vähän skeptinen yhdistelmästä Lukko ja nuoret pelimiehet, mutta Saarela on kova.
 

Odessa_park

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, OTP
'Pienten' seurojen vahvistuksista seuraan SaiPan John McFarlandia. Ikää ei ole paljoa ja tähtivuosistaan on aikaa vain parisen vuotta. Hyvä haku SaiPalta jälleen kerran. Hän sanoikin röyhkeästi, että olen tullut tänne pisteitä tekemään. SaiPa kun on lähes aina onnistunut hankinnoissaan, niin siksikin olen laittanut tämän herran nimen korvani taakse. Ei tiedä, vaikka Kärppiin päätyisi.

Tähän kyllä sama (paitsi Kärppiin päätymisen osalta).

Ei nyt viitsisi vielä elokuussa hehkuttaa, mutta kyllähän tämä taas vaikuttaisi nappi hankinnalta.
 
Yritän kirjoittaa hieman selvemmin. Minusta Olausson on loistelias vahvistus Liigaan. Hän on osoittanut tasonsa niin SHL:ssä kuin Ruotsin maajoukkueessakin. Olisi mukava tietää, milloin Liigaan on viimeksi tullut näin kovilla meriiteillä ruotsalainen hyökkääjä. (NHL:n työsulkukaudet voitaneen jättää pois laskuista.)

Daniel Widing ja vuosi 2013. Widingillä oli siihen mennessä meriittilistallaan mm. yhdet aikuisten MM-kisat ja about 40 maaottelua, kahdet U20-kisat, useampi kausi Elitserienissä, Ruotsin mestaruus, yksi kausi Sveitsissä 0,75 pistekeskiarvolla jne. Eli vähän kuin Olaussonin meriittilista paitsi, että monta pykälää kovempi.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Louhivaara ja Hytönen kovia hankintoja JYPiltä. Kuin myös Viitaluoman tulo Vaasaan ja Kapasen hämptöniin, nuhamatti stadiin yms. Varmasti edelleen liigassa huipputasolla. Nää muut "arvat" katotaan sitten myöhemmällä, lähtökohtaisesti ne on siirtoja, ei kovia siirtoja.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Daniel Widing ja vuosi 2013. Widingillä oli siihen mennessä meriittilistallaan mm. yhdet aikuisten MM-kisat ja about 40 maaottelua, kahdet U20-kisat, useampi kausi Elitserienissä, Ruotsin mestaruus, yksi kausi Sveitsissä 0,75 pistekeskiarvolla jne. Eli vähän kuin Olaussonin meriittilista paitsi, että monta pykälää kovempi.
Jaahas, että tämmöinen. Et ehkä kuitenkaan ole aivan tosissasi tämän asian suhteen. Vai meinaatko todella, että Widingin suhteen oli vuonna 2013 kovempi odotusarvo kuin Olaussonilla vuonna 2016? No, tämmöiseksi höpinäksi tämä ruukkaa täällä mennä. Jos ketjun aiheeseen palataan niin, minkälaisena vahvistuksena näet Olaussonin? Kovana vai ei niin kovana?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Louhivaara ja Hytönen kovia hankintoja JYPiltä. Kuin myös Viitaluoman tulo Vaasaan ja Kapasen hämptöniin, nuhamatti stadiin yms. Varmasti edelleen liigassa huipputasolla. Nää muut "arvat" katotaan sitten myöhemmällä, lähtökohtaisesti ne on siirtoja, ei kovia siirtoja.
Tässä kiteytyy hyvin se, mitä tässä ketjussa pidän kovin hassuna. Aivan sama, kuinka kova pelaaja tulee Liigaan, hän on arpa, jos ei ole Liigaa aiemmin pelannut. No, ei siinä mitään, mielipiteitähän nämä ovat.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Tässä kiteytyy hyvin se, mitä tässä ketjussa pidän kovin hassuna. Aivan sama, kuinka kova pelaaja tulee Liigaan, hän on arpa, jos ei ole Liigaa aiemmin pelannut. No, ei siinä mitään, mielipiteitähän nämä ovat.

Totta kyllä tuokin. Jos Ovetshkin tulisi liigaan ni olishan se kieltämättä kova siirto. Mutta itse näen asian noin kuten aiemmassa viestissä kirjoittelin, mielipiteitähän nämä. Eipä kai sillä Ovellakaa ole takuita liigassa onnistua jos tänne siirtyisi.... ;-)
 
Jaahas, että tämmöinen. Et ehkä kuitenkaan ole aivan tosissasi tämän asian suhteen. Vai meinaatko todella, että Widingin suhteen oli vuonna 2013 kovempi odotusarvo kuin Olaussonilla vuonna 2016? No, tämmöiseksi höpinäksi tämä ruukkaa täällä mennä. Jos ketjun aiheeseen palataan niin, minkälaisena vahvistuksena näet Olaussonin? Kovana vai ei niin kovana?

Miten niin en ole tosissani? Tietenkin olen. Kyselit edellistä Olaussonin kaltaisilla meriiteillä saapuvaa ruotsalaishyökkääjää ja totesin Widingin olleen tällainen. Jos itse vertaat näiden kahden meriittejä, niin missä kohtaa olen väärässä väitteeni kanssa?

Vastaukseni kysymykseesi on, että pidän Olaussonia Kärppien rosteriin hyvänä vahvistuksena. Koko liigan mittapuulla ei mitään top 5 -osastoa, mutta sellainen arvokas syvyyssentteri hyvään joukkueeseen. Ei missään nimessä menestystä tavoittelevan joukkueen ykkössentteri. Odotusarvoni on täydellä kaudella noin 40 pinnaa eli about 0,7 per peli. Onko se sitten kova vai ei niin kova, se on kai makuasia. Olausson on minun papereissani sellainen 2010-luvun Joakim Eriksson, tosin suhteessa liigan tasoon nähden ei aivan yhtä kova pelimies.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Miten niin en ole tosissani? Tietenkin olen. Kyselit edellistä Olaussonin kaltaisilla meriiteillä saapuvaa ruotsalaishyökkääjää ja totesin Widingin olleen tällainen. Jos itse vertaat näiden kahden meriittejä, niin missä kohtaa olen väärässä väitteeni kanssa?

Vastaukseni kysymykseesi on, että pidän Olaussonia Kärppien rosteriin hyvänä vahvistuksena. Koko liigan mittapuulla ei mitään top 5 -osastoa, mutta sellainen arvokas syvyyssentteri hyvään joukkueeseen. Ei missään nimessä menestystä tavoittelevan joukkueen ykkössentteri. Odotusarvoni on täydellä kaudella noin 40 pinnaa eli about 0,7 per peli. Onko se sitten kova vai ei niin kova, se on kai makuasia.
Puhut kovin ristiriitaisesti. Odotat 40p kautta ja puhut syvyyspelaajasta? Huoh.
 
Puhut kovin ristiriitaisesti. Odotat 40p kautta ja puhut syvyyspelaajasta? Huoh.

Miten niin ristiriitainen? Sellainen syvyyspelaaja kuin vaikkapa Mika Niemi viime kaudella. Ei riittävän hyvä ykkössentteri kärkijoukkueeseen, mutta hyvä syvyyspelaaja. Vastaavasti olisi heikommassa joukkueessa selkeä ykkössentteri. Huoh.
 

Epätietoinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät. Sievin Sisu, Barcelona
Miten niin ristiriitainen? Sellainen syvyyspelaaja kuin vaikkapa Mika Niemi viime kaudella. Ei riittävän hyvä ykkössentteri kärkijoukkueeseen, mutta hyvä syvyyspelaaja. Vastaavasti olisi heikommassa joukkueessa selkeä ykkössentteri. Huoh.
Ilmeisesti sitten esim. Tapparalla ja HIFKllä on surkeat sentteriosastot; ei tahdo löytyä edes hyviä syvyyspelaajia, puhumattakaan kärkipelaajista. Ja joku pitää näitä mestarisuosikkina?

Kyllä minun mielestä "hyvä syvyyspelaaja" on hieman erilainen kaveri kuin hyökkäysorientoitunut Olausson, joka voi tehdä jopa 50p ensi kaudella. 40p varmaan ainakin tekee niinkuin sinäkin uskot.
 
Ilmeisesti sitten esim. Tapparalla ja HIFKllä on surkeat sentteriosastot; ei tahdo löytyä edes hyviä syvyyspelaajia, puhumattakaan kärkipelaajista. Ja joku pitää näitä mestarisuosikkina?

En tiedä oliko tuo kysymys vai toteamus, mutta jos kysymys, niin vastaan. Tapparalla on mielestäni oikein tasapainoinen sentterikalusto, joka on vieläpä sama kuin viime kaudella pl. Dixon. Kun se riitti viime kaudella, niin se varmasti riittää tälläkin kaudella. IFK:lta taas lähti ykkösmies eli Ramstedt, mutta uskon, että Elkins täyttää isommassa roolissa isommat saappat ja lisäksi uskon Hintzin kehittyvän entisestään. Leino/Ikonen/Nykopp/Tuomisto täyttävät hienosti loput sentteripaikat, joten suurta hätää ei IFK:lla ole. Eikä ole kyllä Kärpilläkään mikäli Albert sekä Olausson osoittautuvat pelimieheksi. Jos edes toinen ei osoittaudu, niin sitten sentteriosasto on turhan köykäinen.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten niin en ole tosissani? Tietenkin olen. Kyselit edellistä Olaussonin kaltaisilla meriiteillä saapuvaa ruotsalaishyökkääjää ja totesin Widingin olleen tällainen. Jos itse vertaat näiden kahden meriittejä, niin missä kohtaa olen väärässä väitteeni kanssa?
Olaussonin meriitit ovat kovemmat. Hän on pelannut Ruotsin pääsarjaa selvästi Widingiä paremmin, niin piste per peli -tilaston kuin tehotilastonkin perusteella. Hän on myös toiminut joukkueensa kapteenistossa toisin kuin Widing, mikä osaltaan kertoo pelaajien arvostuksesta ja vahvuuksista. Olausson on myös hyökkäyssuuntaan kovin erilainen pelaaja kuin Widing ja minusta on loogista odottaa häneltä parempaa onnistumista Liigassa kuin Widingiltä. Pidän höpökirjoituksena aiempaa sepustustasi Widingistä. Näin kirjoittelit: "Eli vähän kuin Olaussonin meriittilista paitsi, että monta pykälää kovempi."
Vastaukseni kysymykseesi on, että pidän Olaussonia Kärppien rosteriin hyvänä vahvistuksena. Koko liigan mittapuulla ei mitään top 5 -osastoa, mutta sellainen arvokas syvyyssentteri hyvään joukkueeseen. Ei missään nimessä menestystä tavoittelevan joukkueen ykkössentteri. Odotusarvoni on täydellä kaudella noin 40 pinnaa eli about 0,7 per peli. Onko se sitten kova vai ei niin kova, se on kai makuasia. Olausson on minun papereissani sellainen 2010-luvun Joakim Eriksson, tosin suhteessa liigan tasoon nähden ei aivan yhtä kova pelimies.
Pidät itsekin ylläolevan kirjoituksesi perusteella Olaussonia Widingiä parempana pelaajana. Ristiriita oikein hyppii silmille.
 
Pidät itsekin ylläolevan kirjoituksesi perusteella Olaussonia Widingiä parempana pelaajana. Ristiriita oikein hyppii silmille.

Mikä ihmeen ristiriita? Sinä tiedustelit, että kuka on viimeksi saapunut yhtä kovilla meriiteillä ja minä vastasin Widing. Ja tuon vastauksen takana seison kyllä edelleenkin etkä sinä ole pystynyt niitä argumentteja kumoamaan.

On ihan kokonaan toinen asia kysyä kumpi on parempi tai kumman odotetaan olevan parempi pelaaja. Siihen vastaukseni on Olausson jos vertaan omiin odotusarvoihini silloin Widingin kohdalla tai jälkikäteen mietittynä verraten siihen mitä Widing täällä sai aikaan.

Kysyn siis uudelleen, että mikä ristiriita silmillesi hyppii. Sinähän puhut kahdesta eri asiasta.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mikä ihmeen ristiriita? Sinä tiedustelit, että kuka on viimeksi saapunut yhtä kovilla meriiteillä ja minä vastasin Widing. Ja tuon vastauksen takana seison kyllä edelleenkin etkä sinä ole pystynyt niitä argumentteja kumoamaan.
Mielestäni pystyin. Kyllä Olaussonin pelillinen meriittilista on selvästi parempi kuin Widingin. Jos et sitä pysty näkemään, niin tyytykäämme vain olemaan asiasta erimielisiä.
Kysyn siis uudelleen, että mikä ristiriita silmillesi hyppii. Sinähän puhut kahdesta eri asiasta.
OK. Eipä enää mikään, tämä on hyvä näin.
 
Mielestäni pystyin. Kyllä Olaussonin pelillinen meriittilista on selvästi parempi kuin Widingin. Jos et sitä pysty näkemään, niin tyytykäämme vain olemaan asiasta erimielisiä.

Mielestäni tuo ei ole mikään makuasia, vaan ihan puhdas fakta. Toisella on enemmän maajoukkuedustuksia, ml. edustukset nuorten ja aikuisten MM-tasolla. Toisen eduksi voitaneen lukea jonkin verran kovempi pistekeskiarvo Ruotsista sekä joukkueen varakapteenina toimiminen kahden kauden ajan. Ei ole minusta kovinkaan vaikea noiden perusteella miettiä kummalla on kovemmat meriitit. No mutta se siitä. Harvinainen hankinta Olausson joka tapauksessa on, sillä tuollaisia EHT-tason ruotsalaisia ei Suomeen ihan joka kausi eksy. Todettakoon kuitenkin, että tuo "EHT-taso" ei sinällään mikään iso meriitti ole, mutta meriitti kuitenkin. Harvinaisuus joka tapauksessa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olisi mukava tietää, milloin Liigaan on viimeksi tullut näin kovilla meriiteillä ruotsalainen hyökkääjä.
Mika Hannula, Blues 2011-12. Hannula oli Bluesiin tullessaan olympiavoittaja ja maailmanmestari sekä omasi hyvää kokemusta SHL:stä ja KHL:stä. Toki Hannulan lista on Olaussonia (jolla ei ole yksiäkään aikuisten arvokisoja allaan) kovempi.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=204 (Linkki Mika Hannulan EP-sivulle)
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olisi mukava tietää, milloin Liigaan on viimeksi tullut näin kovilla meriiteillä ruotsalainen hyökkääjä. (NHL:n työsulkukaudet voitaneen jättää pois laskuista.)
Oikea vastaus kysymykseen oli siis syksyllä 2013 (ja Daniel Widing siis oli se pelaaja), kuten Mängimies hyvin kaivoi esille. Toki pelkkä meriittilista ei kerro kaikkea pelaajan tasosta niin kuin Mängimies myös hyvin toi esiin, eli itsekin pidän Olaussonia lähtökohtaisesti kovempana signauksena. Siitäkin huolimatta, että SM-liigaan viimeksi siirtyessään Widingillä oli pääsarjatasolta vyöllään 68 pudotuspeliottelua ja niissä 18 tehtyä maalia, kun Olaussonilla on 65 pudotuspeliottelua (tai oikeastaan 58) ja niissä tehtynä kolme maalia. Tässä suhteessahan molempien näytöt ovat suunnilleen samalla jakaumalla SHL:stä ja NLA:sta.

Ei tarvinnut siis mennä edes viimeiselle NHL:n työsulkukaudelle asti (jolloin en äkkiseltään muista SM-liigaan edes siirtyneen ketään ruotsalaishyökkääjää). Sitä edellisellä työsulkukaudellahan Michael Nylander pelasi Kärpissä, mutta tämän jälkeenhän noita kovilla meriiteillä tulleita ruotsalaishyökkääjiä (jos referenssitasoksi siis asetetaan Olaussonin meriitit) on tullut useita, kuten tässä ketjussa on jo tullut ilmi eikä kukaan ole lähtenyt edes kaivelemaan läheskään niin vanhoja siirtoja kuin Nylanderin Kärppä-diili.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Lopeta nyt saatana äläkä nolaa Kärppäfaneja enempää.

Älä huoli, olet turvassa! Ihan omalla nimimerkilläni, oman tietokoneeni omalla näppäimistöllä kirjoittelen henkilökohtaisia ajatuksiani tänne. Ne eivät ole sinun eikä kenenkään muun, kuin minun. Kukaan muukaan niistä nolostu, niin älä sinäkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös