No Man´s Sky

  • 3 224
  • 12

Spuddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, littipeukku IPK:lle, KuPS
En löytänyt sopivaa ketjua tälle pelille, joten teen sitten itse uuden ketjun varta vasten.

Kyseessä siis sandbox peli jossa on tarkoituksena.....siis eihän mun varmaan tätä ketjua ois pitäny avata. Tarkoituksena kai harvest, craft and explore aivan giagnttisessa mittakaavassa. Mitä vaan. Itse ainakin haluan rakentaa kaveriporukalla liittouman jonka kanssa voi päättää mitä tehdä. Pelasin aikoinaan EVE Online ja odotukset on kovat.

Tämä youtuben linkki selvittää muutamia peruselementtejä itse pelistä: No Man's Sky: 10 Things You NEED TO KNOW

Uutuutena toimii pelimaailman laajuus, joka on luokkaa "ääretön". Matchmaking ei ilmeisesti ole saatavilla, joten on mahdollista, että joudut matkustamaan oikeasti 24h saavuttaakksesi pelikaverisi planeetan.

Jatkakaa ja kertokaa muut lisää, itse otan oluen ja odottelen josko jo steam antais ladata.
 

Spuddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, littipeukku IPK:lle, KuPS
Kuolema korjasi univelat. Matoeläin joka kyselemättä puret, näemme kunhan keksin laserin.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Kirjoitin aiheesta vähän PS4-ketjuun, mutta jatketaan täällä.
Matchmaking ei ilmeisesti ole saatavilla, joten on mahdollista, että joudut matkustamaan oikeasti 24h saavuttaakksesi pelikaverisi planeetan.
Tai useita viikkoja, tai ei koskaan. Pelin universumi on ihan oikeasti ihan perkeleellisen laaja. Ja vaikka törmäisit planeettaan, jolla kaverisi on käynyt, niin... eipä siinä sitten mitään, kaverisi on löytänyt paikan jo aiemmin ja kenties nimennyt uudestaan. Mitään interaktiota on turha odottaa. Kyseessä on siis ehdottomasti yksinpeli, jos kaipaat jotain moninpeliominaisuutta niin kokeile jotain muuta peliä.

Mutta niille, joita matkustelu yksin avaruudessa kiehtoo, pari jokseenkin spoilerivapaata vinkkiä:
  • Eri paikoista löytyy uusia rakennusohjeita joilla voi päivittää Multi-Toolia. Näistä "Plasma Launcher" (käytännössä kranaatinheitin) on aika ehdoton, sillä voi tarvittaessa tehdä vaikka reiän luolan kattoon jos ei löydä ulospääsyä (tai on veden alla ja happi loppuu). Tai pitää tuhota joku järeämpi ovi.
  • Ensi alkuun "sloteja" joihin kerätä tavaraa on raivostuttavan vähän. Alukseen noita saa lisää vain ostamalla tai löytämällä uuden aluksen, mutta pukua voi päivittää. Kun löytyy sellainen "majakka", häkkyrä josta lähtee oranssi valosäde ylöspäin ja jonka voi saada paljastamaan jonkin lokaation kun siihen syöttää "Bypass Chip"in, kannattaa valita "Shelter" - usein siellä on "Drop Pod", josta voi sitten päivittää lisäkapasiteettia pukuun. "Eka kerta ilmainen", sitten joutuu maksamaan aina enemmän, mutta on rahan arvoista. Toki muitakin vaihtoehtoja kannattaa välillä tukea majakoista ja majakoita voi käyttää useamman kerran kunhan tekee uuden chipin.
  • Thamium9 on erittäin tärkeä että saa Pulse Engineen (matkustamista aurinkokunnan sisällä ettei mene ikä ja terveys) täytettä, käytetään myös muuhun. Sitä löytyy jonkin verran vaikka kasveista, mutta helpoiten löytyy kunhan menet pois planeetan ilmakehästä ja ammuskelet asteroideja. Myös muita mineraaleja löytyy tuolla tavalla helposti, aika nopeasti oppii minkä näköistä mikin on.
Mutta joo, itse tykännyt. Pari tuntia mennyt jo tänään ja vielä jatkuu - jos tosiaan tykkää sooloilusta avaruudessa niin suosittelen.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Suuri miinus "yksinpelistä". Todella suuri. Niin suuri, että se voi "tappaa" pelin.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari iltaa takana (no ok, tänään meni koko päivä) ja tuntuu erittäin hyvältä ostokselta ainakin vielä. Tuo pelin laajuus on jotain niin käsittämätöntä, että isoimmatkin sandbox-pelit ennen tätä ovat vertailussa hiekanjyviä Copacabanalla. Virallisen tiedon mukaan pelissä on siis 18 446 744 073 709 551 616 planeettaa ja yhden löydetyn planeetan sekuntivauhdilla kaikkien löytämiseen menisi ihmiskunnalta 585 miljardia vuotta. Ja nuo planeetat ovat vielä oikeasti planeetan kokoisia, etäisyydet ovat aivan valtavia ja jalan liikkuessa tuntee itsensä kyllä hyvin pieneksi. Tämä skaala jo tekee sen, että peli on käytännössä yksinpeli, vaikka teoriassa muihin pelaajiin törmäämisen pitäisi ollakin mahdollista.

Vaihtelua noissa planeetoissa myös riittää. Kolmisenkymmentä planeettaa olen "tutkinut" (eli siis raapaissut pintaa), eikä yksikään ole juuri muistuttanut toistaan kuin yksittäisten kasvien tai eläinten osalta. Muutama hyvin mieleenpainuva hetkikin on osunut kohdalle. Esimerkiksi yhdellä kiehuvan kuumalla planeetalla onnistuin laskeutumaan alukseni kanssa vuoren huipulle ja putoamaan sieltä alas siten, etten päässyt enää takaisin ylös aluksen luo. No, siitä sitten jalan etsimään sellaista beaconia tms. härveliä, jolla saa aluksen kutsuttua paikalle. Matkalla nousi myrsky ja puvun thermal protectionit laskivat hirveällä tahdilla eikä tietystikään ollut mitään resursseja mukana, jolla korjata asia. Olin myös eksynyt johonkin rotkoon, josta ei kyseisiä resursseja löytynyt. Ihan viime hetkillä löytyi kuitenkin pikkuinen luola, jonne pääsin myrskyä piiloon ja selvisin hengissä. Sieltä luolan perältä ulkona raivoavaa myrskyä katsellessa tuli mietittyä, että onhan tää nyt kyllä aika siisti peli.

Toki ihan pelkkää ylistyslaulua tämän pelaaminen ei ole ollut, paljon olisi juttuja voinut tehdä paremminkin. Valikot ovat aika kökköjä ja varsinkin alussa tuo esineiden mikromanarerointi on melko vituttavaa hommaa. Myös avaruustaistelut ovat sangen tönkköä puuhaa, kun vastustajien tulitusta ei pysty väistelemään oikein mitenkään, pakoon ei pääse ja kilpeä pitää koko ajan olla fiksailemassa valikon kautta. Lisäksi (ainakaan vielä) millään planeetalla ei ole tullut vastaan kovin kummoisia petoja, siis sellaisia että saisi olla kunnolla varpaillaan paikkoja tutkiessa. Kovin heppoisesti ovat kuolleet isoimmatkin möröt, saamatta kovin kummoista vahinkoa aikaiseksi. Lisäksi peli on jäätynyt nyt pariin otteeseen siten, että kerran sovellus ja kerran koko pleikkari piti käynnistää uudestaan.

Kaiken kaikkiaan vikoineenkin kuitenkin oikein mainio peli. Aika näyttää, kauanko tätä lopulta jaksaa pelata, mutta jo ihan parin päivän jälkeenkin tämä on ollut mielestäni hintansa väärti. Pelissä on nin oma fiiliksensä, että sen pariin tulee varmasti palattua aika ajoin vielä paljon myöhemminkin. Ja toki päivitysten ja mahdollisten lisäsisältöpakettien myötä vain taivas on rajana. Nykyisellään peli varmasti jakaa ihmisiä paljon, kun valtaosa sisällöstä on pelkkää tutkimista, mutta ainakin minulle maistuu ihan tällaisenaankin.
 

Spuddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, littipeukku IPK:lle, KuPS
Kyseessä on siis ehdottomasti yksinpeli, jos kaipaat jotain moninpeliominaisuutta niin kokeile jotain muuta peliä.

No näin tämä nyt taitaakin mennä. Muutama tunti takana peliä ja ei ihan ole sitä mitä odotin. Ihan kivaa ajanviihdettä ja pelailen varmaan vielä paljonkin, koska tekemistä riittää. Olisin vain toivonut hieman enemmän vuorovaikutusta ja mahdollisuuksia kikkelinvenytykseen virtuaalimaailmassa.

Tähän saakka pyörinyt aloitusplaneetalla ja "tehtävälista" näyttää 88% complete. Yksi waypoint ainakin vielä puuttu ja joku laji tunnistamatta. Eipä siinä. Moottorit tulille ja hommaa finaaliin niin voikin sitten mennä seuraavaa planeettaa kohti. Tekeminen tuskin tälläkään planeetalla loppuisi, vaikka "tehtävälista" sanoisi mitä, koska erliaisia beaconeja ja sheltereitä varmaan löytyy loputtomiin, mutta vaihtelu virkistää.
 

Spuddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, littipeukku IPK:lle, KuPS
Prkl vissiin yksi otus pitäisi löytää vielä planeetalta, että saisin tuon completion bonuksen. Kannattaako tätä jäädä bongailemaan vai menenkö vain kohti uusia seikkailuja? Olen lennellyt ympäriinsä tutkien kaikenlaisia rakennuksia ja luolastoja, mutta ei mitään hajua onko jotain jäänyt näkemättä vai onko kyseessä joku harvinaisuus, jonka etsimiseen menee tuhottomasti aikaa. Help!!
 

Jargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Prkl vissiin yksi otus pitäisi löytää vielä planeetalta, että saisin tuon completion bonuksen. Kannattaako tätä jäädä bongailemaan vai menenkö vain kohti uusia seikkailuja? Olen lennellyt ympäriinsä tutkien kaikenlaisia rakennuksia ja luolastoja, mutta ei mitään hajua onko jotain jäänyt näkemättä vai onko kyseessä joku harvinaisuus, jonka etsimiseen menee tuhottomasti aikaa. Help!!

No jos se on yhdestä kiinni niin kai tuo kannattaa etsiä. Itse olen koittanut edetä aika vauhdilla ettei jää yhteen aurinkokuntaan liian pitkäksi aikaa jos haluaa tämän joskus läpi päästä.

Itse olen kyllä pelistä tykännyt ja tykkään tällaisesta rauhallisesta tutkimisesta. Eridiumia ja kultaa olen koittanut etsiä planeetoilta ja niillä saa nopeasti tehtyä satoja tuhansia. Eilen ostin uuden aluksen vajaalla millillä ja kiva kun on nyt 23 slottia aluksessa. Paras tietty olisi jos löytää hajonneen hylyn ja sen korjaisi mutta ei tullut kuin pari vastaan ja ne ovat olleet niin pieniä ettei ole kannattanut.

Toivottavasti tässä tulee muutakin tekemistä kuin louhi, myy, siirry eteenpäin. Kyllä tuohon muuten aika nopeasti kyllästyy.
 

Lazion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Itse en mikään scifin ylin ystävä ole, mutta avaruus kyllä kiinnostaa, jotenka tällainen rauhallinen avaruuden tutkiminen uppoaa.

Juuri ostin uuden kahden miljoonan unitin aluksen ja siihen päivitin warp drive sigman ja suuntasin kohti punaista m-tason tähteä, mutta tukka pölisi aika mallikkaasti niin planeetoilla kuin avaruudessakin, joten häntä koipien välissä takaisin f-tason tähdelle.
Jos sitä nyt keräisi loput atlas stonet ja yrittäisi päästä keskukseen samalla varusteita päivitellen.

Toivotaan tosiaan, että Hello Games julkaisee runsaasti lisäsisältöä, sillä ei tätä varmaan enää pelin läpäistyä paljoa jaksa pelailla.
 

Spuddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, littipeukku IPK:lle, KuPS
Ekan aluksen ostin miljoonalla ja aloin kerätä rahaa seuraavaan päivitykseen emeriliä, kultaa yms. keräämällä. Sitten tajusin, että crashed shippejä etsimällä homma on aika paljon helpompaa. Tullut nyt päiviteltyä oma alus 30 slottiin saakka melko pienellä vaivalla.

Tuleeko tuosta jotain synergiaetua kun noita upgrade moduleja rakentelee vierekkäisiin slotteihin? Ainakin ne silloin alkavat hehkumaan eri väreillä.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Tuleeko tuosta jotain synergiaetua kun noita upgrade moduleja rakentelee vierekkäisiin slotteihin? Ainakin ne silloin alkavat hehkumaan eri väreillä.
Netistä luettuna pitäisi tulla, mutta en osaa sanoa konkretian tasolla mitä oikeasti sitten tapahtuu. Hyvä peli (jos tykkää jokseenkin päämäärättömästä haahuilusta), mutta ei hirveän hyvin selitä pelimekaniikkoja pelaajalle.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Netistä luettuna pitäisi tulla, mutta en osaa sanoa konkretian tasolla mitä oikeasti sitten tapahtuu. Hyvä peli (jos tykkää jokseenkin päämäärättömästä haahuilusta), mutta ei hirveän hyvin selitä pelimekaniikkoja pelaajalle.

Toisaalta aika siistiä, että pelissä, jossa on muutenkin tarkoituksena tutkiminen ja haahuilu, tulee itse myös selvittää ja kokeilla miten eri hommat toimivat keskenään. Nykyään peleistäkin on isolta osin tullut tuollaista massojen kulutustavaraa. Liian helpoissa peleissä onnistumisen ilo jää puuttumaan kokonaan.
Voihan se olla, että lapsena kaikki pelit vaan tuntuivat vaikeammilta ja vaikeassa tehtävässä onnistuminen oli mahtava elämys.

Peliä en toki ole vielä pelannut, mutta täytyy kyllä ehdottomasti hankkia näin muutamien fiilistelyiden perusteella.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Toisaalta aika siistiä, että pelissä, jossa on muutenkin tarkoituksena tutkiminen ja haahuilu, tulee itse myös selvittää ja kokeilla miten eri hommat toimivat keskenään. Nykyään peleistäkin on isolta osin tullut tuollaista massojen kulutustavaraa. Liian helpoissa peleissä onnistumisen ilo jää puuttumaan kokonaan.
Juu, siis ehdottomasti onhan se hienoa, että peli ei pidä kädestä koko aikaa, vaan tönäisee reunan yli altaan syvemmästä päästä ja olettaa että osaat uida. Harvinaista näinä päivinä. Lähinnä itse käyttöliittymä on jokseenkin suolesta (näin PS4-näkökulmasta, mutta samaa PC-pelaajatkin ovat sanoneet), toivottavasti tähän tulee korjausta jossain vaiheessa. Nyt käytössä on joku hybridimalli, mikä ei oikein palvele ohjainta eikä näppis+hiiri-komboakaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös