World Cup 2016: Suomi

  • 622 268
  • 2 444
Tila
Viestiketju on suljettu.

jannet85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Carolina Hurricanes
Perustelkaa Kemppaisen valinta ohi Haulan neloseen?
Haulaa olen nähnyt nyt useammassa pelissä parin kuukauden ajalta ja tuntuu luistin kulkevan todella hyvin, hyvän peruspelin lisäksi nopeudellaan pääsee melkein kerran pelissä läpiajoon ja irtoaa useampaankin otteeseen vastustajasta mikä luo yv-hyökkäyksiä.

_

Tämä on tismalleen totta, ja Haulan ottaisin mukaan 13. hyökkääjäksi. Skabailee minun arvioissani Korpikosken kanssa pelipaikasta. Luulen, että Marjamäki joka tapauksessa ottaa Kemppaisen ja Donskoin mukaan, kun ovat periaatteessa hänen "luomuksia", sillä hänen valmennuksessa molempien taso nousi potenssiin. Ei välttämättä Laten ansiota täysin, mutta haluaa varmaan käyttää vanhoja kemioita näin nopeassa ja lyhytkestoisessa turnauksessa hyväkseen.
 

jannet85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Carolina Hurricanes
Eli oma lottorivi on:

Ristolainen - Määttä
Vatanen - Lindell/Pokka
Lepistö - Hietanen
Kukkonen - Jokipakka/Salmela

Lindbohm on vielä nimi joka tulee näiden ulkopuolelta mieleen mahdollisena vaihtoehtona.

Perustelut huomioiden tämä pakisto vaikuttaisi aika loogiselta. Lindell ja Jokipakka ottaisi minun arvioissani nuo pelipaikat, toki Pokan pelejä on tullut ehkä hiukan liian vähän seurattua. Toisaalta Latelle jäi varmaan ihan positiivinen kuva Lindellistä MM-kisoissa, niin olis pienempi riski.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itse en kyllä ottaisi Hietasta mukaan. Vatanen on jo siellä ylivoimaa pyörittämässä ja Ristolainen, Määttä kaksikko kykenee siihen myös. Ja jos mukana on myös Lindell niin eipä jää Hietaselle ominta roolia oikein. Itse kokoaisin pakiston suunnilleen näin:
Määttä - Ristolainen
Jokipakka - Vatanen
Lepistö - Lindbohm/Lindell

Hyökkäystä en lähde vielä arpomaan.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Nuo 2-3 puolustajaa sitten ovatkin kaiken järjen mukaan ainoat Suomen joukkueessa olevat europelaajat. Kontiola pelaa kyllä ihan kovaa kautta, mutta kun miettii että top3 -senttereiden rooliin ovat tunkemassa Koivu, Barkov, Filppula ja Lehterä, niin kovat näytöt täytyy lyödä tiskiin jotta pääsisi mukaan. En toki tiedä Konnan mahdollisuuksista pelata laidalla, mutta aina on maajoukkueessa ollut sentteri. Sen sijaan kyllä Lehterä ja Filppula ovat molemmat pelannet laidalla, joten pieni takaportti on. Granlund ja Teräväinen lienevät joka tapauksessa laitureita. Suomen top9 NHL-pelaahien osalta voisi olla tällä hetkellä tällainen:

Koivu, Jokinen, Filppula, Granlund, Barkov, Donskoi, Teräväinen, Lehterä, Pulkkinen.

Tuollaisesta porukasta pitäisi eurohyökkääjien pystyä syrjäyttämään pelaajia. Ensimmäisenä liipaisimella lienevät Pulkkinen ja Teräväinen, joista molemmat ovat pelanneet ihan hyvin, mutta varsin pieniä minuutteja, eivätkä kuitenkaan mitenkään maailmaamullistavasti. Kontiolan lisäksi ei kyllä tule mieleen ketään muuta euroopassa pelaavaa, joka kamppailisi top9-paikoista joukkueessa.

Rouhijamiehiksi ovat NHL:stä tyrkyllä Kemppainen, Komarov, Korpikoski ja Haula. Komarov on täysin varma, ja eiköhän Korpikoskikin paikan ota. Kemppaisen ja Haulan valinnat riippuvat kaudesta. Jompikumpi olisi kyllä kova saada mukaan hyvävireisenä.

Tähän rooliin ei Euroopasta tule mieleen oikein muita kuin Pihlström, jonka kyllä täytyy skarpata viime kevään kisojen esityksestään paljon. Parhaimmillaan pystyy pelaamaan pientä rikkovaa roolia myös World Cupissa, mutta tosiaan paljon täytyy tapahtua ennen sitä. Komarov on kovassa vireessä, eikä Korpikoski ainakaan paljoa häviä jalalla Pihlströmille, tuoden mukanaan vieläpä aikamoisen kasan lihasta.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
En kyllä näe, että pelillisellä annilla Kukkonen olisi mitenkään mukana tuossa porukassa, mutta eiköhän Lasse siellä taas pyöri. Toisaalta noihin karkeloihin (ja tarjolla olevaan rooliin) hän sopii paremmin kuin Hietanen. Euroopasta kuitenkin miettisin ehkä Lepistöä ja Salmelaa vain mukaan. NHL:ssä oleva uusi pakkisukupolvi on toki nuorta, mutta monet ovat näyttäneet pärjäävänsä kovimpia vastaan, esimerkiksi aika vaikea perustella Kukkosta tällä hetkellä kovemmaksi kuin Jokipakkaa.

Pokka, Lindell ja Honka on mielenkiintoinen kolmikko, josta voi parikin jätkää vielä nousta tuohon mukaan. Toivottavasti näistä ei se Hietanen aja ohi vanhoilla näytöillä. Olisikin hienoa nähdä mahdollisimman moni tästä kolmikosta MM-kisoissa, niin näkisi tasoa kansainvälisillä kentillä. Toki Lindellillä on huikeat kisat takana, mutta ei ehkä riitä world cupiin näytöksi.

Täytyy vaan toivoa, ettei pakisto ole luokkaa:
Vatanen-Määttä
Lepistö-Hietanen
Salmela-Mäntylä
Kukkonen-Ohtamaa
 
Viimeksi muokattu:

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Tähän rooliin ei Euroopasta tule mieleen oikein muita kuin Pihlström, jonka kyllä täytyy skarpata viime kevään kisojen esityksestään paljon. Parhaimmillaan pystyy pelaamaan pientä rikkovaa roolia myös World Cupissa, mutta tosiaan paljon täytyy tapahtua ennen sitä. Komarov on kovassa vireessä, eikä Korpikoski ainakaan paljoa häviä jalalla Pihlströmille, tuoden mukanaan vieläpä aikamoisen kasan lihasta.
Kyllä mie Hartikaisen nostaisin mustana hevosena Euroopasta esille, mut siihe ne jääkin
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Waqu kirjoitti:
Täytyy vaan toivoa, ettei pakisto oli luokkaa:
Vatanen-Määttä
Lepistö-Hietanen
Salmela-Mäntylä
Kukkonen-Ohtamaa
No parikolme vuotta vielä, niin tällä hetkellä vaikuttaa siltä että koko puolustus löytyy isoihin arvokisoihin NHL:stä. 2018 Olympialaisissa saattaa jo hyvinkin olla semmoinen tilanne ja siitä se tullee jatkumaan eteenkin päin. Vuonna 2022 suomalaisia pakkeja pelannee NHL:ssä jo hyvän matkaa yli 10 kappaletta.
 
Viimeksi muokattu:

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Riippuu nyt tuon pakiston suhteen, että kuinka paljon Suomi haluaa lähteä hakemaan riskejä. Nuori kokematon, mutta potentiaalisempi pakisto vs muutoma vanhempi jyrä mukaan Euroopasta, joilla pelillinen taso ei ehkä riitä kuitenkaan aivan nuorten virkaveljien tasolle. Itse olen riskin kannalla, mutta ymmärrän kyllä senkin, että kokemusta halutaan mukaan.

Yhdestä asiasta olen kuitenkin lähes varma. Kontiolalla ei tee yhtään mitään turnauksessa joka pelataan pienessä kaukalossa. Sanoin tuossa aiemmin ettei kaukalo välttämättä niin vaikutaa valintoihin, mutta Kontiolan kohdalla teen poikkeuksen. Kontiolan visiitti pienessä kaukalossa oli niin aneeminen, että se ei voi olla painamatta vaakakupissa.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Riippuu nyt tuon pakiston suhteen, että kuinka paljon Suomi haluaa lähteä hakemaan riskejä. Nuori kokematon, mutta potentiaalisempi pakisto vs muutoma vanhempi jyrä mukaan Euroopasta, joilla pelillinen taso ei ehkä riitä kuitenkaan aivan nuorten virkaveljien tasolle. Itse olen riskin kannalla, mutta ymmärrän kyllä senkin, että kokemusta halutaan mukaan.
Itse olisin myös tuon riskin kannalla, mutta ei ole suomella ollut tapana. Eikä se välttämättä mikään huonokaan ratkaisu ole, mutta en ymmärrä miksi pitää raijata ukkoja, jotka ei kuitenkaan pärjää.
Tokikaan hirveän montaa isoa mestaruutta ei ole otettu pakistolla, jossa vanhin pelaaja on 25v. Varsin mielenkiintoinen tilanne ja onneksi nuo nuoret kerkeävät vielä vuoden kasvamaan.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Itse olisin myös tuon riskin kannalla, mutta ei ole suomella ollut tapana. Eikä se välttämättä mikään huonokaan ratkaisu ole, mutta en ymmärrä miksi pitää raijata ukkoja, jotka ei kuitenkaan pärjää.
Tokikaan hirveän montaa isoa mestaruutta ei ole otettu pakistolla, jossa vanhin pelaaja on 25v. Varsin mielenkiintoinen tilanne ja onneksi nuo nuoret kerkeävät vielä vuoden kasvamaan.

Kyllä ja pitää muistaa, että nämä nuoret eivät ole kokemattomia muuten kuin, ehkä ikää numeroina tuijottelemalla. Vaikka joukkue olisi nuorehko, niin silti nämä Suomalaiset nuoret ovat käyneet läpi erittäin kovia pelejä selviten voittajina niistä. Palkintokaapeista löytyy, MM-kultaa, nuorten MM- kultaa, Stanley Cup mestaruutta, Liiga mestaruutta, ja Olympia kokemusta jo osalta nuorista. Nämä ovat erityisen kovissa liemissä keitettyjä nuoria pelaajia, jonka henkistä kanttia on mitattu jo monen osalta useaan kertaan, ja harvemmin nämä ovat kovassa paikassa pettäneet.

Edit- Puhuin nyt yleisesti siis tällä kertaa mahdollisesta joukkueesta, enkä pelkästään pakistosta. Pakistoon tämäkin kuitenkin sivuaa, että näihin nuoriin voidaan luottaa.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Itse en kyllä ottaisi Hietasta mukaan. Vatanen on jo siellä ylivoimaa pyörittämässä ja Ristolainen, Määttä kaksikko kykenee siihen myös. Ja jos mukana on myös Lindell niin eipä jää Hietaselle ominta roolia oikein. .

Hietanen ei ole mikään Nummelin-tyyppinen hyökkäys- ja yv-spesialisti, vaan mielestäni Hietasen suurimmat vahvuudet löytyvät nimenomaan puolustuspelaamisesta, vaikka toki on myös hyökkäyssuuntaan hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei Hietasen taidoilla voi edes olla hyökkäys- ja yv-spesialisti, vaan nimenomaan yleispakki. On kotimaisen pakkituotannon heikkoutta, että tuon tason pelaaja on vuodesta toiseen kokoonpanossa kun parempiakaan ei ole tarjolla.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Vaikka europakkeja valittaisiinkin, niin näkisin kokemuksen P-Amerikasta olevan kuitenkin arvokasta. Lepistö ehdottomasti ennen Hietasta, jos kaksikosta valitaan vain toinen.

2008 MM-kisoissa mukana olivat täysin eurotaustalla Vehanen, Salmela ja Pyörälä. 2010 olympialaisten joukkueesta kaikki pelaajat olivat käyneet jossain vaiheessa rapakon takana.

Jos katsotaan vielä 2004 World Cup mukaan, ainoana mukana oli Mikko Koivu, joka aloitti uransa P-Amerikassa vasta sinä syksynä.
 

Baldrick

Jäsen
Lindell on parempi versio Hietasesta, joten jälkimmäistä en kelpuuttaisi. Sen sijaan Lepistö ja Kukkonen mahtuvat minun papereissani mukaan ja Kukkosen johtajuutta varmasti tarvitaan näin nuoren joukkueen kanssa. Itse heittäisin pakiston jotakuinkin näin:

Ristolainen - Määttä
Vatanen - Lepistö
Lindell - Jokipakka
Kukkonen

Tuossa sitten Kukkonen ja Jokipakka voi vaihdella paikkoja tarvittaessa. Vatanen-Lepistö ottaa ykkösparia helpommat minuutit ja jos menee hasardiksi, niin sitten Kukkonen/Jokipakka Vadun kaveriksi. Toki paljon riippuu sitten peliesityksistä, että miten kierrätetään, mutta nuo seitsemän pakkia olisivat minun papereissani ne, joista lähdetään pareja rakentamaan.

Onko muuten miten tuossa turnauksessa nuo kokoonpanot? 12+6+2?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hietanen ei ole mikään Nummelin-tyyppinen hyökkäys- ja yv-spesialisti, vaan mielestäni Hietasen suurimmat vahvuudet löytyvät nimenomaan puolustuspelaamisesta, vaikka toki on myös hyökkäyssuuntaan hyvä.

Täsmälleen näin. Esimerkiksi viime keväänä MM-kisoissa Hietasen vastuu erikoistilanteissa oli nimenomaan av-puolella. Ja taisihan tuo aika hyvin mennä, kun montaa maalia Suomi ei kisojen aikana päästänyt alivoimalla pelatessaan.

Kun nyt täällä Jokipakkaa kai ajatellaan joksikin av-roolin puolustajaksi, niin verrattain mielenkiintoista on, että viime kevään MM-kisoissa hänelle ei tainnut kertyä edes hajavaihtoja alivoimalla, vaan jäähyjä tappoivat Lepistö, Hietanen, Jaakola ja Ohtamaa. Sitten tuuraamassa taisi ensisijaisesti olla Salmela, jos joku näistä varsinaisista av-pakeista oli boksissa.
 

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
  1. Pulkkinen - Koivu - Granlund
  2. Donskoi - Barkov - Jokinen
  3. Lehterä - Filppula - Teräväinen
  4. Komarov - Kemppainen - Haula
Vatanen - Määttä
Ristolainen - Jokipakka
Lindell - Lepistö

Rask, Rinne, Saros

Varalle Rantanen ja Jaakola.​
 

Naamavelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
1. Filppula - Koivu - Jokinen
2. Granlund - Barkov - Pulkkinen
3. Teräväinen - Lehterä - Komarov
4. Korpikoski - Kemppainen - Donskoi

Pakistosta sen verran, että nämä neljä, eli Vatanen, Määttä, Ristolainen ja Jokipakka ovat tietysti mukana. Minun valinnat lisäksi olisivat Lindell ja Pokka. Uskoakseni Pokka valtaa pelipaikan tähän mennessä.

Molarit, Rinne, Rask, Raanta

Aika lailla samoilla linjoilla pelaajien ja hyökkäysketjujen suhteen. Tässä on nyt puhuttu riskeistä/varmoista valinnoista ja itse lähtisin myös siitä, että otettaisiin ennemmin riskillä vähän nuorempi joukkue kuin Euroopasta kokeneempia kavereita eri pelipaikoille. Jos kyseessä olisi olympialaiset, olisin eri mieltä. Tai jopa siinä tilanteessa, että World Cup pelattaisiin ihan aidosti 8:n maan kesken, eikä mitään keräilyjoukkueita olisi. Nyt turnauksen luonne on varmasti vähän erilainen ja sikäli olisi mielenkiintoista kokeilla pelkästään Pohjois-Amerikassa kiekkoilevia pelaajia. Tulevien olympialaisten suhteen ollaan tietysti jo siinä tilanteessa, että joka tapauksessa parhaat pakkimme (top 6) saattavat pelata NHL:ssä ja ovat sen pari vuotta kokeneempia kavereita hekin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Suomalaissentterien aloitusprosentit tällä kaudella:

1. Filppula 58.4%
2. Koivu 55.4%
3. Haula 54.5%
4. Kemppainen 52.3%
5. Barkov 50.3%
6. Granlund 48.1%
7. Lehterä 46.9%
(8. Teräväinen 35.5%, laidassa pelaa eikä juuri ees aloita)

Hyvää osaamista kyllä tällä osastolla. Näiden perusteella Haula&Kemppainen ovat hyvä kaksikko alivoimalle/nelosketjuun, kumpi tahansa voi aloittaa. Filppulan paikka lienee Lehterän rinnalla, ottamassa aloitukset, vaikka Jori pelaisikin sitten sentteriä. Koivulle ja Barkoville oma ketjunsa, ovat niin umpisenttereitä. Tämä peruslähtökohtana, jos itse näitä rakentelisin. Granlund laitaan.

XXX - Koivu - XXX
Granlund - Barkov - XXX
Filppula - Lehterä - XXX
Haula - Kemppainen - XXX (se Donskoi)

Sentterirunko noin. Siitä sitten muut palikat kohilleen.
 

Fordél

Jäsen
XXX - Koivu - XXX
Granlund - Barkov - XXX
Filppula - Lehterä - XXX
Haula - Kemppainen - XXX (se Donskoi)

Sentterirunko noin. Siitä sitten muut palikat kohilleen.

Uskon, että jos vain runkopelaajat ovat terveinä, heidät asetellaan seuraavasti:

Mi. Granlund - Koivu - XXX
Jokinen - Barkov - XXX
Filppula - Lehterä - XXX
Haula/XXX - Kemppainen - XXX

Eiköhän valmennus laita kuitenkin noi joukkuekaverit samaan kenttään, koska on se kuitenkin aina etu, kun on nähnyt pitkään miten toinen pelaa, miten liikkuu kentällä jne. Noille XXX paikoille sijoitetaan sitten Komarov, Pulkkinen, Teräväinen, Donskoi, Korpikoski jne.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Silmät itkee verta kun joissakin hahmotelmissa vilahtaa Hietasta ja Kukkosta. Turnausta ei pelata lentokentällä ja siksi on ensiarvoisen tärkeää että pakistossa on tuoretta tuntumaa pienestä askista. Vatanen ja Määttä ottivat Sotsissa soihdun Timoselta ja Salolta. He ovat pakiston kokemus nyt. Muutoin joukkuetta liidaavat Koivu, Filppula, Jokisen Jussi ja Komarovin Leksa. En ainakaan itse halua uskoa että Marjamäen kaltainen loistokoutsi kyttäisi maajoukkuematsien määrää tai edustaisi jotain "nevöfoget näätämestaruudet" -henkeä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Hietanen oli kelvollinen olympialaisissa, mutta jätti edellisissä MM-kisoissa paljon toivomisen varaan. Tarjolla oli iso rooli joukkueen puolutustuksen pelillisenä johtajana, mutta homma olisi voinut toimia paremminkin. Omaan päähän laadukasta, ylöspäin heikkoa. Kukkonen taas on Kukkonen. Jos valmennus välttämättä haluaa hänet, niin voi jo päätellä aika paljon kolmosparin tulevaa roolia.

Varmoina voinee pitää tämän kauden NHL-puolustajia sekä Esa Lindelliä, joka nosti omia osakkeitaan pelaamaalla hyvät MM-kisat. Muut P-Amerikassa pelaavat eivät ainakaan omaan silmään omaa tarpeeksi kokemusta, taitoa tai potentiaalia. Vihoviimeinen temppu olisi poimia mukaan joku Honka esittelemään laajaa hazardivalikoimaansa. Lindbohmista voitaisiin keskustella, jos olisi pelannut tällä kaudella ylhäällä. Pokka olisi ehkä kolmesta kokonaisuutena paras, mutta ei taas sitten ihan sitä, mitä kolmosparissa on järkevää peluuttaa.

Euroopasta ottaisin ehdottomasti Lepistön kuudenneksi puolustajaksi. Iän mukana on tullut malttia ja kokemusta pienestä kaukalosta löytyy mukavasti.

Hirvittää kuitenkin jatkuvasti ajatella, miten pahasti yksikin loukkaantuminen voi rampauttaa tulevan pakiston kokonaan. Vatanen lienee vaikein korvattava. Ristolainen ja Määttä voivat paikata toisiaan, mutta kisoihin pitää ehdottomasti saada molemmat. Ehkä voitaisiin uhrata kiekkojumalille yksi huippuveskari hyvän kisaonnen varmistamiseksi. Suorana lähetyksenä. Kummola voi suunnitella itse ylipapinkaapunsa.
 
Viimeksi muokattu:

Batigoll

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Silmät itkee verta kun joissakin hahmotelmissa vilahtaa Hietasta ja Kukkosta. Turnausta ei pelata lentokentällä ja siksi on ensiarvoisen tärkeää että pakistossa on tuoretta tuntumaa pienestä askista. Vatanen ja Määttä ottivat Sotsissa soihdun Timoselta ja Salolta. He ovat pakiston kokemus nyt. Muutoin joukkuetta liidaavat Koivu, Filppula, Jokisen Jussi ja Komarovin Leksa. En ainakaan itse halua uskoa että Marjamäen kaltainen loistokoutsi kyttäisi maajoukkuematsien määrää tai edustaisi jotain "nevöfoget näätämestaruudet" -henkeä.

Ketä siellä pakistossa pitäisi olla, jottei silmät itkisi verta?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ketä siellä pakistossa pitäisi olla, jottei silmät itkisi verta?

Vatanen-Määttä
Ristolainen-Jokipakka
Lepistö-X

X:n tontille ja seiskapakiksi sitten bussiliigassa eniten vakuuttaneet.
 

Batigoll

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Vatanen-Määttä
Ristolainen-Jokipakka
Lepistö-X

X:n tontille ja seiskapakiksi sitten bussiliigassa eniten vakuuttaneet.

Lindell lienee vahvimmilla noista bussiliigalaisista. Mutta kyllä kukkoset ja hietaset on ihan ansaitusti spekulaatioissa mukana niin pitkään, kunnes nuori sukupolvi lyö isommin läpi NHL:n puolella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös