Pitäisikö jääkiekkoa pelata 4vs4 –pelinä?

  • 2 804
  • 17

Pitäisikö jääkiekkoa pelata 4vs4 –pelinä?


  • Äänestäjiä
    108
  • Poll closed .

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Teemu Selänne ehdotti tätä Yle Urheilun haastattelussa.

Kenttäpelaajista otettaisiin siis yksi pois. Mielestäni jääkiekkoa voisi pelata "kokoajan" neljällä pelaajalla.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
No ei todellakaan. Toki peli olisi silloin joidenkin silmään viihdyttävämpää, mutta itse ainakin nautin jääkiekossa myös vähämaalisista ja tiukista kamppailuista, joita ei 4 vs 4 -pelissä nähtäisi enää niin usein. Toivottavasti tällaista uudistusta ei koskaan tule jääkiekkoon.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Ensin valitetaan, että on liian isot kentät aka. "lentokentät". -> Kavennetaan kaukaloita. Sitten joku keksii 4 vs. 4. Ei kyllä tiedä, että pitäisikö itkeä vai nauraa. Tällä kehityskululla lopulta pelataan 1 vs. 1 keskiympyrän kokoisessa kaukalossa..
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
No ei todellakaan. Toki peli olisi silloin joidenkin silmään viihdyttävämpää, mutta itse ainakin nautin jääkiekossa myös vähämaalisista ja tiukista kamppailuista, joita ei 4 vs 4 -pelissä nähtäisi enää niin usein. Toivottavasti tällaista uudistusta ei koskaan tule jääkiekkoon.

Jännä juttu että Selänne oli itse ehdottamassa tällaista uudistusta josta hänenkaltaisensa pelaaja olisi hyötynyt. Varmasti joku veskari ehdottaisi että voitaisiin pelata kolmella puolustajalla, eli ei aiheuta toimenpiteitä.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Jännä juttu että Selänne oli itse ehdottamassa tällaista uudistusta josta hänenkaltaisensa pelaaja olisi hyötynyt.

Tuskinpa Selänne yksin tuon mielipiteen kanssa on. Ja olisihan se enemmän paluuta vanhaan: hulivilikiekkoa tiukan puolustamisen kustannuksella. En näe sillä merkitystä, että Selänne itse olisi hyötynyt tuosta. Pitää enemmän hyökkäävästä kiekosta ja sillä siisti.

En kyllä itse haluaisi siirtyä tuollaiseen pelisysteemiin. Minulle jääkiekossa yksi tärkeä elementti on olemassa olevat ennätykset ja niiden ympärillä pyörivä magia. Se, että yhtäkkiä peliä mullistettaisiin niin paljon, että kenttäpelaajien lukumäärää vähennettäisiin tarkottaisi koko ennätystilastojen hukkaan heittämistä. En kannata sen vuoksi, vaikka hyökkäävämpi lätkä ajatuksena kiehtookin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei ole tarvetta siirtyä tähän malliin. Taktisuus(ja sitä kautta yllätykset) vähentyisi ja jääkiekko kokisi liian radikaalin muutoksen. Jatkoaikauudistus oli OK, mutta pidetään se kuusikymppinen edelleen 5-vs-5 -pelinä.

Jossain All Star -ottelussa ehdotettu malli voisi toimiakin.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Normipelissä ei. Meikäläisen mielestä kun jääkiekkoa pitäisi pelata kolmella kentällä+1 tai +2 pelaajaa niin 4v4 peliä voitaisiin silloin pelata playoffien jatkoajoilla.
 
En kyllä itse haluaisi siirtyä tuollaiseen pelisysteemiin. Minulle jääkiekossa yksi tärkeä elementti on olemassa olevat ennätykset ja niiden ympärillä pyörivä magia. Se, että yhtäkkiä peliä mullistettaisiin niin paljon, että kenttäpelaajien lukumäärää vähennettäisiin tarkottaisi koko ennätystilastojen hukkaan heittämistä. En kannata sen vuoksi, vaikka hyökkäävämpi lätkä ajatuksena kiehtookin.

Ihan hyvä pointti. Onhan se kiva taas tulevallakin NHL-kaudella jännätä, että rikkooko joku Gretzkyn ennätyksen paukuttamalla runkosarjassa yli 215 pinnaa. Tämän jännääminen ei olisi yhtään niin mielekästä, jos pelaajamäärää muuttamalla peliä muutettaisiin radikaalisti. Silloin nykypäivän luvut eivät olisi enää vertailukelpoisia 1980-luvun vastaaviin.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ihan hyvä pointti. Onhan se kiva taas tulevallakin NHL-kaudella jännätä, että rikkooko joku Gretzkyn ennätyksen paukuttamalla runkosarjassa yli 215 pinnaa. Tämän jännääminen ei olisi yhtään niin mielekästä, jos pelaajamäärää muuttamalla peliä muutettaisiin radikaalisti. Silloin nykypäivän luvut eivät olisi enää vertailukelpoisia 1980-luvun vastaaviin.

Juuri tuota kyseistä ennätystä ei tarvitse paljon jännittää, mutta kuten varsin hyvin tiedät jenkkilässä pidetään kirjaa aavistuksen muistakin tilastoista. Väinö latoi aika liudan rikkoutumattomia ennätyksiä mutta jätti silti jokusen uusittavaksikin. Ei niitä tarvitsisi väenväkisin rikkoa. Kun nykypelaajat eivät siihen kykene niin sitten muutetaan sen verran sääntöjä, että saadaan uusi supertähti kirjoihin ja kansiin ja kiekkoilu myisi taas aavistuksen enemmän?

Jos jääkiekkoa ei sen jälkeen nyt täysin eri lajiksi voisi kutsua niin ei paljon muutakaan. Muutos olisi liian radikaali.
 
Juuri tuota kyseistä ennätystä ei tarvitse paljon jännittää, mutta kuten varsin hyvin tiedät jenkkilässä pidetään kirjaa aavistuksen muistakin tilastoista. Väinö latoi aika liudan rikkoutumattomia ennätyksiä mutta jätti silti jokusen uusittavaksikin. Ei niitä tarvitsisi väenväkisin rikkoa. Kun nykypelaajat eivät siihen kykene niin sitten muutetaan sen verran sääntöjä, että saadaan uusi supertähti kirjoihin ja kansiin ja kiekkoilu myisi taas aavistuksen enemmän?

Minä vähän veikkaan, että jäisi Gretzkyltäkin nykyveskareita vastaan 215 pinnaa aika kauas. Minusta pelaajamäärän miettimisessä olennaista eivät ole ennätykset, vaan se, että neljällä neljällä vastaan peliin saattaisi tulla enemmän järkeä, eikä se olisi sellaista päätöntä koohottamista kuin nykyään. Jääkiekkokaukalon kokoa ei aikanaan suunniteltu sellaisille pelaajille, joita kaukaloissa nykyään nähdään. Se suunniteltiin paljon hitaammille ja heikommille pelaajille.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Selänteen ura oli mahtava, mutta kaukalon ulkopuolella mies antaa erikoisia kommentteja. Toivottavasti Temppaa ei nähdä missään Suomi jääkiekon päättäjän roolissa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
4vs4 tappaisi taklauspelin lähes kokonaan. Samaten pelaaminen muuttuisi enemmän kuljettamisen suuntaan tilan kasvaessa. Toki tuossa edellytyksenä, että kaukalon koko säilyy nykyisenä. Ja kun vielä työpaikatkin vähenevät, niin jyrkkä ei tällaiselle ehdotukselle.
 

Rocco

Jäsen
Voitaisiin samalla siirtyä pelaamaan lammen tai järven jäälle, ja aurata lumivallit kaukalon reunaksi.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Mielestäni 6 vs 6 ilman maalivahteja olisi kaikkein "viihdyttävin" ratkaisu.
Ja maalit pitää tehdä suoraan syötöstä. Myös paitsiot voisi jättää kokonaan pois.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jyrkkä ei enkä ymmärrä mistä tässä edes keskustellaan. Peli muuttuisi aivan liikaa eikä olisi sen jälkeen enää jääkiekkoa. Jos on tarvetta kehitellä kokonaan uusia urheilulajeja, niin voihan sitä kokeilla kiinnostaako se ketään. 4v4 "jääkiekko" ei kiinnosta ainakaan minua, mutta saahan sitä pelata, jos siltä tuntuu.

Rugbysta on kehitetty valtaisan suosion saanut 7v7 peli (normaalisti 15v15) mikä nähdään nyt myös Rion olympialaisissa ensimmäistä kertaa. En vain näe tarvetta miksi jääkiekosta pitäisi tehdä keinotekoisesti uusi laji.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös