Kuopiolainen maalintekotaidottomuus

  • 2 724
  • 6

Dorian Gray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johdossa oleva joukkue
Aloin fundeerata tällaista asiaa, enkä muista tästä aiheesta aiempaa otsikkoa parin vuoden mittaisen palstaseurailuni jäljiltä.

Tuntuu, että menipä Kalpalla hyvin tai huonosti ja olipa koutsina kuka tahansa, aina Kalpan suurimpana ongelmana nähdään tehottomuus maalipaikoissa, ts. joukkueen täytyy tuottaa suhteettoman paljon tilanteita maalin tehdäkseen. Virran kausilla kyse on osittain epäilemättä harhasta, siis että kiekon hallinta rinnastetaan erheellisesti maalintekotilanteiksi, mutta ainakin maallikkokatsojan silmin vaikuttaa siltä, että maalintekotilanteissa joukkueelta puuttuu päättäväisyyttä ja tehokkuutta.

En itse asiassa muista aikaa historiasta, jolloin Kalpa olisi tunnettu maalirikkaista peleistä (korjatkaa jos olen väärässä). Myöskään kovin moni kuopiolaislähtöinen pelaaja ei ole tullut tunnetuksi sniperina kansainvälisellä tai maajoukkuetasolla, muihin seuroihin ajautuneet liigatason pyssytkin ovat olleet perin harvassa.

Tietysti, maalinteko-ongelmia on epäilemättä jokaisen joukkueen historiassa ja ainakin mantrojen tasolla koko suomalainen palloilukulttuuri, mutta vaikutelma on, että nimenomaan Kuopiossa tämä piirre on estänyt suuremman menestyksen. Kiinnostavaa sinällään, että juuri samasta asiasta on puhuttu Kupsinkin kohdalla useiden vuosien ajan, ja Kupsin sinällään menestyksekkääseen historiaan pätevät paljolti samat piirteet.

Onko kyse sattumasta, virheellisestä mielikuvasta, vai löytyykö pohjalta totuuden siementä? Kuinka arvioitte, palsta-asiantuntijat ja kanssa-mutuilijat?
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Ainakin lähihistoriaa selittää paljon kiekkokontrolli. Kiekkoa leivotaan omissa, tai hyökkäyspään kulmissa väsyttääkseen vastustajaa. Maalipaikkoja tulee vähän molempiin päihin. Enemmän omiin koska harhasyötöt.

Maalintekijöitä ei tosiaan montaa ole kummunnut. Härski nyt ei ihan maalintekijä ole, vaikka kovan määrän lähtiessään tekikin. Juuso Puustinen sen sijaan semmoinen on. Liigassa +15 kausia useampi, samoin WHLssä. Ei tosin ole miehissä pelannut peliäkään. Ehkäpä hieman vamhemmat Jussi Tarvaisen ja MM-kisatkin käyneen Kalle Kermanin näihin voi kanssa laskea. Varauksella ottaisin myös Kasperi Kapasen. Siinä nämä "lähihistorian" maalipyssyt kait ovatkin.

Onko syynä sitten pelisysteemi vai mikä, tiedä en. Onhan KalPalla kuitenkin pelaajia jotka ovat voittaneet junnuissa pistepörssejäkin ja dominoineet siellä. Voittivatpa A-junnut kultaakin tuossa männä vuotena. Miesten tasolla ei ole kuitenkaan juuri niitä maalintekijöitä oikein ollut.

Ehkä suurin syy on juuri se, että enemmän hierotaan kuin lauotaan. Jos et lauo, et voi tehdä maaliakaan. Niin se menee. Peleissä tulee vähän vetoja ja vedot eivät ole aina niitä laadukkaimpia. Sitten taasen yvllä siirrellään kiekkoa ja ratkaisuvastuuta. Tällä systeemillä pitäisi olla todella tehokas siis maalipaikoissa. Ehkä eniten nykyrosterissa tätä kuvastaa Jaakko Rissanen. Oivaltavia syöttöjä muille ja toiset eivät tee maaleja. Sitten omat vedot huipputonteilta paukkuu tolppiin. Viime kaudellakkin muistan mieheltä useamman tolppakudin ja syöttöjä taisi tulla se +20 joista Janne Keränen räppäsi 18 maalia. Onneksi joku edes tekee. Kuvastaaham tätä myös Jukka Voutilaisen "huonot otteet" KalPassa kun Tapparassa oli poffien parhaita pelaajia.

Ensi kaudelle näen itse, että tähän osastoon pyrittäisiin tuomaan parannusta. On hankittu Jesse Mankista (+10 maalin kausia) Joni Nikkoa (pystyy maalintekoon) tuloillaan vielä ehkä herrat Patrick Davis (toissakaudella +20? maalia) sekä Mikko Nuutinen (20maalia Mestiksessä. Tammelan Jonneltakin voi odottaa terävyyttä lisää maalipaikoissa, ja Keräsen Janne jatkaa. Myös junnu Topi Piipponen on junnuissa tehnyt +20maalia (paikkailee mahd loukkaantumisia).
Roolitus onkin näin aika selkeää. Rissanen, Ruohomaa ja Sebok ovat playmakereitä +20 syöttöä/ukko ja Keränen, Mankinen, Davis, Nikko, Tammela, Nuutinen maalintelijöitä. Mutanen Kinnunen Harjama on osastoa tela/jarruketju. Saapa nähdä miten näistä kukakin sitten onnistuu.

Ps. Tulevista junnuista voipi maalinsylkijöitö osasta tullakkin, siellä kun laukausta on treenauttamassa Joroisten Härkä, Jukka Hentunen ;)
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllähän se on aikalailla suomalainen ongelma tämä tehottomuus. Ja minun mielestä johtuu ihan siitä, että ampumista ei opeteta junnuille. Ei painoteta treeneissä maalintekoa. Laukomista kun pitäisi tehdä valtavasti omalla ajalla, ja nykyään ei taida olla intoa kellään.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Kyllähän se on aikalailla suomalainen ongelma tämä tehottomuus. Ja minun mielestä johtuu ihan siitä, että ampumista ei opeteta junnuille. Ei painoteta treeneissä maalintekoa. Laukomista kun pitäisi tehdä valtavasti omalla ajalla, ja nykyään ei taida olla intoa kellään.
Ainakin NHL puolella tätä treenataan paljon. Suomessa ei kait niinkään. Toivotaan, että Jukka Hentunen painottaa tätä junnuille.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kyllähän se on aikalailla suomalainen ongelma tämä tehottomuus. Ja minun mielestä johtuu ihan siitä, että ampumista ei opeteta junnuille. Ei painoteta treeneissä maalintekoa. Laukomista kun pitäisi tehdä valtavasti omalla ajalla, ja nykyään ei taida olla intoa kellään.
Onhan tämä tosiaan suomalainen ongelma, jota alleviivaa KalPan pelitapa. Kalevan Pallo on suorastaan malliesimerkki suomalaisesta pelikirjakulttuurista, pidetään kiekkoa, ja pyritään voittamaan pelejä kiekkokontrollilla, joka ei pahemmin kannusta suoraviivaiseen hyökkäämiseen.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Onhan tämä tosiaan suomalainen ongelma, jota alleviivaa KalPan pelitapa. Kalevan Pallo on suorastaan malliesimerkki suomalaisesta pelikirjakulttuurista, pidetään kiekkoa, ja pyritään voittamaan pelejä kiekkokontrollilla, joka ei pahemmin kannusta suoraviivaiseen hyökkäämiseen.
Minä en taas näkisi tätä pelilirjaongelmaksi muuten kuin että KalPan pelitavalla tulee vähän maalipaikkoja, jolloin ne havat paikat pitäisi pystyä käyttämään todella tehokkaasti.

Maalinteon harjoittelu on aika pitkälti toistoja ja toistoja. Jostain syystä tähän ei haluta panostaa junnujen harjoittelussa. Joka ainoaa laukausta täytyisi painottaa maalinteko mielessä. Mitä itse olen junnujen touhuja halleilla ihmetellyt, niin vanhempienkin poikien laukaukset on lehmän henkäyksiä, näkee että niitä ei ole harjoiteltu yhtään.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
On varmaan niinkin, että maalintekoa harjoitellaan suomalaisissa seuroissa liian vähän, mutta myös se itse harjoittelu on liian usein vääränlaista. Tarkoitan tällä sitä, että vetämistä harjoitellaan paikallaan seisten (etenkin kesällä), eikä tämä ole lainkaan pelinomaista. Aika harva maali tehdään paikallaan seisten, ja ne jotka tehdään niin tehdään korkeintaan suoraan syötöstä tai maalinedustalta ohjaamalla. Muutoin maalit tehdään ja vedot vedetään liikkeessä. Tähän pelinomaiseen vetotreeniin kuuluisi panostaa enemmän ihan pienestä pitäen, enemmän kuin pelkkään paikaltaan vetämiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös