Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 231 674
  • 7 296
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Muakin jäi tää nyt häiritsemään, mikähän siellä oli kaikkia nussivan kuningattaren mielestä osoitus surkeasta lukioiden matikanopetuksesta?
Minua jäi hieman askarruttamaan, eikö oikea käännös suomeksi ole tarkalleen ottaen "kaikkea nussiva" (fucking everything).
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itse asiassa tuosta kulmasta suomennettaessa se menisi jotakuinkin muotoon "Kaiken nussimisen kuningatar". Eli että olisi vaikkapa klubi tai maa, jossa nussittaisiin kaikkea, ja tämän aktiviteetin (kaiken nussimisen) kuningatar olisi siis erottuva hahmo.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Itse asiassa tuosta kulmasta suomennettaessa se menisi jotakuinkin muotoon "Kaiken nussimisen kuningatar". Eli että olisi vaikkapa klubi tai maa, jossa nussittaisiin kaikkea, ja tämän aktiviteetin (kaiken nussimisen) kuningatar olisi siis erottuva hahmo.
Hyvä pointti. Edelleen eräs tulkintatapa voikin olla, että "Kaiken nussimisen kuningatar" on samaan tapaan "arvonimi" kuin esimerkiksi Frederikin "Junttidiskon kuningas", joka viittaa siihen, että kyseinen artisti tekee ns. junttidiskoksi luokiteltavaa musiikkia.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Frederikin "Junttidiskon kuningas", joka viittaa siihen, että kyseinen artisti tekee ns. junttidiskoksi luokiteltavaa musiikkia.
Olen yhden biisin kuullut tuolta viimeisimmältä (ja luultavasti viimeiseltä, Reetun puheiden mukaan*...) albumilta. Samaa tavaraa mitä viimevuosinakin. Tää nyt on vaan bilemusaa jatkoille (ja kuuntelijakunta on luultavasti joku marginaaliosa joka tykkää ikúisesti ihannoida 90-lukua karjalalippis päässään, takaveto dexterissään sübwoofer ünd karvanopat paukkuen)

*= (lähde: joku viimekeväisenä pe-la-yönä esitetty Radio Suomen "erikoismusiikkiohjelma" (vai oliko jopa joku artistitunti..)..)

Aiheeseen liittyen, oon ihmetellyt että miksi vielä nykypäivänä aina välillä yhdistetään ammattikoululaisuuteen karjalalippis, raitaverkkarit, bensalenkkarit, ja takavetoinen auto. Tuo juttu oli in 20v takaperin, mutta silti samaa jauhetaan nykyäänkin. Nowadays that thing is different.
Ehkä nykyään takavetoisuuden lisäksi saattaa löytyä bensaiset lenkkarit, mutta ei oikein muuta. Ellei oikein stereotyyppinen ja wannabee wanhan ajan amis halua olla.

Nykyään suositaan noita räppärien snapbackeja kaljalippisten sijaan (löytyy kyllä niitä automerkkienkin logolla oleviakin liekki/tribaalilippalakkeja), skeittitennareita, kuluneehkot farkut / ne paskaiset (ja useimmiten vielä ne kirkkaimmalla huomiovärillä olevat) dimexit.

Ja pahoittelut @Ikävänkantaja , että sekoitin sut tähän ihmettelyyn. Alunperin piti tuohon Frederikkiin vastata ja sitten tuli tuollaanen asia mieleen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En ymmärrä, miksi nimipäivää vietetään satunnaisina kalenteriin merkittyinä päivinä. Kun syntymäpäivää vietetään syntymän vuosipäivänä, nimipäivää pitäisi viettää nimensaannin vuosipäivänä. Almanakan mukaan kaikilla ei edes ole nimipäivää tai sitten niitä siirrellään, mikä on hölmöä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ymmärrä, miksi nimipäivää vietetään satunnaisina kalenteriin merkittyinä päivinä. Kun syntymäpäivää vietetään syntymän vuosipäivänä, nimipäivää pitäisi viettää nimensaannin vuosipäivänä. Almanakan mukaan kaikilla ei edes ole nimipäivää tai sitten niitä siirrellään, mikä on hölmöä.
Mä en ymmärrä, miksi nimipäivää vietetään ylipäätänsä. Tai viettäkö joku niitä, muuten kuin olankohautuksella siinä vaiheessa kun joku töissä tai jossain muualla onnittelee tuosta hegemoniallisesta juhlapäivästä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ymmärrä, miksi nimipäivää vietetään satunnaisina kalenteriin merkittyinä päivinä. Kun syntymäpäivää vietetään syntymän vuosipäivänä, nimipäivää pitäisi viettää nimensaannin vuosipäivänä. Almanakan mukaan kaikilla ei edes ole nimipäivää tai sitten niitä siirrellään, mikä on hölmöä.
Aika harva varmaan nimipäiviä mitenkään viettelee. Yleensä sinä päivänä mä en edes tiedä koko asiasta mitään.

Mutta sitä mä oon ihmetellyt kun jotkut vielä aikuisenakin viettää syntymäpäivää. Mulle tulee väkisinkin mieleen että se ihminen on joku sellainen BB-Nikon kaltainen huomionkipeä tyyppi. Ja joistakin vanhemmista ehkä että ne on sellaisia itseään korostavia mukatärkeitä mulkkuja.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mä en ymmärrä, miksi nimipäivää vietetään ylipäätänsä. Tai viettäkö joku niitä, muuten kuin olankohautuksella siinä vaiheessa kun joku töissä tai jossain muualla onnittelee tuosta hegemoniallisesta juhlapäivästä.
"Miksi" on vaikea kysymys... Mutta joissain kulttuureissa nimipäiviin suhtaudutaan vakavammin kuin Suomessa - esim. Unkarissa. Nimipäivän "paikan" tietävät kaikki, joten työpaikoilla, koulussa jne. voidaan onnitella tuttuja ja vähän tuntemattomampiakin. Syntymäpäiviähän ei yleensä tiedetä kuin aivan lähipiirissä.

Unkarissa myös yleisesti käytössä oleva nimivalikoima on suppeampi kuin Suomessa, joten lähes kaikilla on oma nimipäivänsä. Joka toinen unkarilainen mies tuntuu olevan Gabor ja joka toinen nainen Katalin - ja niiden kaikkien sukunimi on Kovacs...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta sitä mä oon ihmetellyt kun jotkut vielä aikuisenakin viettää syntymäpäivää. Mulle tulee väkisinkin mieleen että se ihminen on joku sellainen BB-Nikon kaltainen huomionkipeä tyyppi. Ja joistakin vanhemmista ehkä että ne on sellaisia itseään korostavia mukatärkeitä mulkkuja.

Todellakin!

Omat synttärikekkerit järjestin viimeksi n. 10-vuotiaana. Vähän samaan aiheeseen liittyen en ymmärrä syntymäpäivätoivotuksia facebookissa. Omat tietoni olen sieltä blokannut eikä enää tulee onnitteluita. Muiden synttärit olen myös hiljentänyt, tosin puhelimen kalenterissa nuo vielä jostain syystä näkyvät.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Omat tietoni olen sieltä blokannut eikä enää tulee onnitteluita.
Itsekin ajattelin tämän tehdä ennen seuraavia synttäreitäni. Aiemmin se on minulla siellä näkynyt, mutta nyt poistan sen ihan vain kokeeksi että kuinka moni muistaa ilman tätä. Lisäksi somettaminen kiinnostaa aina vain vähemmän ja vähemmän. Yksityisyysasetukset olen kiristänyt mahd kireälle enkä jaa siellä mitään ylimääräistä infoa itsestäni.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
"Miksi" on vaikea kysymys... Mutta joissain kulttuureissa nimipäiviin suhtaudutaan vakavammin kuin Suomessa - esim. Unkarissa. Nimipäivän "paikan" tietävät kaikki, joten työpaikoilla, koulussa jne. voidaan onnitella tuttuja ja vähän tuntemattomampiakin. Syntymäpäiviähän ei yleensä tiedetä kuin aivan lähipiirissä.

Unkarissa myös yleisesti käytössä oleva nimivalikoima on suppeampi kuin Suomessa, joten lähes kaikilla on oma nimipäivänsä. Joka toinen unkarilainen mies tuntuu olevan Gabor ja joka toinen nainen Katalin - ja niiden kaikkien sukunimi on Kovacs...
Kreikassa sama juttu. Nimipäivä on SE juhla ja lapsen nimi periytyy tietyn kaavan mukaan. Olikan niin että ensimmäinen poikalapsi saa isänsä isän nimen, toinen sitten äidin isän isän jne. Ei mikään ihme että Costas ja Georgeos ym ovat yleisiä. Pyhimyksiinhän näistkin isoin osa viittaa.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jaa kyllä meillä vietetään nimipäiviä. Leivotaan jopa kakku ja kutsutaan naapuri kahville. Meillä vietetään myös kissan syntymäpäiviä n. 4 kertaa vuodessa. Kakun ja lahjojen kera tietysti.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mä taas ihmettelen miksi vain neljä kertaa!? Kun kissoilla kerran on yhdeksän elämää, niin niiden on täytynyt myöskin syntyä yhdeksän kertaa. Näin meikäläisen logiikalla.
Periaatteessa näin, mutta ne yhdeksän elämää ovat käsittääkseni useimmiten siunaantuneet kaikki kerralla samana päivänä, joten syntymäpäivien määrä pysyy edelleen yhdessä, vaikka syntymiä on yhdeksän.

Nimim. Moseksen teoria hylätään mahdottomana, koska vitsi ei ole enää ollenkaan hauska jos sen selittää auki.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Itsekin ajattelin tämän tehdä ennen seuraavia synttäreitäni. Aiemmin se on minulla siellä näkynyt, mutta nyt poistan sen ihan vain kokeeksi että kuinka moni muistaa ilman tätä.
Silloin, kun minä olin nuori ja kyyninen paska, kokeilin samaa. Nyt, kun olen vain paska, ihmettelen sitä, että mitä ajattelin tuolla saavuttaa. Muistanko muka itse monenkaan fb-kaverini syntymäpäivää ulkoa? Pääsääntöisesti on kivaa olla toisille kiva. Mielestäni on mukavaa, että ihmiset onnittelevat toisiaan syntymäpäivän johdosta. Sama asia, kun kaupan kassa toivottaa hyvää päivänjatkoa. Ei tarvitsisi, mutta on kivaa olla kiva.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Miksi joku nykyään käyttää puhelinvastaajaa? Lankapuhelinten aikakaudella moiselle oli tarvetta mutta onhan se aika perseestä jos pitää muistaa vielä yksi PIN tai salasana jotta voi niitä viestejä kuunnella. Tekstaria perään jos ei vastaa. En ole moneen vuoteen viestejä jättänyt enkä ikinä yhtään kuunnellut.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
mutta onhan se aika perseestä jos pitää muistaa vielä yksi PIN tai salasana jotta voi niitä viestejä kuunnella.

En minäkään vastaajaa mihinkään tarvitse ja siksipä otin sen aikoinaan uudesta liittymästäni pois käytöstä. Jonkun aikaa ehdin sitä silti käyttämään ja sen muistan varmaksi, että mitään salasanaa tai vastaavaa ei viestien kuuntelemiseen vaadittu. Sen kun vain soitti sim-kortille tallennettuun vastaajapalvelun numeroon ja kuunteli mahdolliset viestit. Tämä siis Soneran kohdalla, en tiedä muiden operaattorien systeemeistä, mutta eivät ne kai kovin erilaisia ole?

Jos taas meinasit vastaajalla sananmukaisesti sellaista vanhanmallista konetta johon soittajalla on mahdollisuus jättää viesti, niin jaan ihmetyksesi. Ei kai niitä kenelläkään enää ole, kun kaikki operaattorit taitavat tarjota vastaavan palvelun ilmaiseksi.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu ei Tele Finlandillakaan tarvita mitään PIN koodeja vastaajaan. Tulee tekstari että soita numeroon, yksi uusi viesti... Harvoinhan tuolle oikeaa käyttöä on ollut mutta pari kertaa siellä on ollut ihan oikeaakin asiaa. Ja nopeammin asia selvinnyt kuin tekstarilla...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
DNA:n vastaajaan kun soittaa niin se alkaa sanoilla "Et ole vielä vaihtanut vastaajasi tunnuslukua. Jos haluat vaihtaa sen nyt, paina 1. Jos et, paina #." tjsp.
Siinä teille tietoturvaa. Joskus koitin tuota tunnuslukua vaihtaakin, mutta eihän se onnistunut, joten painan aina heti vaan #. Varmaan johonkin asetuksien muokkaamiseen tuota tunnuslukua tarvitaan?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
DNA:n vastaajaan kun soittaa niin se alkaa sanoilla "Et ole vielä vaihtanut vastaajasi tunnuslukua. Jos haluat vaihtaa sen nyt, paina 1. Jos et, paina #." tjsp.
Siinä teille tietoturvaa. Joskus koitin tuota tunnuslukua vaihtaakin, mutta eihän se onnistunut, joten painan aina heti vaan #. Varmaan johonkin asetuksien muokkaamiseen tuota tunnuslukua tarvitaan?
Tuo taitaa liittyä siihen että vastaajaan voi soittaa muusta kuin omasta numerosta ja sitten oikean pin koodin antamalla pääsee kuuntelemaan jätettyjä viestejä. Muistaakseni englantilainen roskalehti hyödynsi ihmisten laiskuutta vaihtaa pin koodi kuunetelmalla julkkisten vastaajien viestejä oletus pin koodia käyttäen. Eli kun kerran vaihtaa niin pitäisi olla hieman tietoturvallisempaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Tuo taitaa liittyä siihen että vastaajaan voi soittaa muusta kuin omasta numerosta ja sitten oikean pin koodin antamalla pääsee kuuntelemaan jätettyjä viestejä. Muistaakseni englantilainen roskalehti hyödynsi ihmisten laiskuutta vaihtaa pin koodi kuunetelmalla julkkisten vastaajien viestejä oletus pin koodia käyttäen. Eli kun kerran vaihtaa niin pitäisi olla hieman tietoturvallisempaa.
Niin joo voisi ollakin. Mutta nyt kun koitin soittaa toisesta puhelimesta tuohon vastaajanumeroon (joka ei siis mitenkään muistuta varsinaista puhelinnumeroani, ja siinä on yksi numero enemmänkin), niin puhelu menee suoraan vastaajaan, siis "Tämä on vastaaja, jätä viesti jne..." En sitten tiedä että pitääkö siinä ollu joku eri numero vielä, enkä oikeastaan muutenkaan tiedä tästä mitään. Painan vaan #.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin joo voisi ollakin. Mutta nyt kun koitin soittaa toisesta puhelimesta tuohon vastaajanumeroon (joka ei siis mitenkään muistuta varsinaista puhelinnumeroani, ja siinä on yksi numero enemmänkin), niin puhelu menee suoraan vastaajaan, siis "Tämä on vastaaja, jätä viesti jne..." En sitten tiedä että pitääkö siinä ollu joku eri numero vielä, enkä oikeastaan muutenkaan tiedä tästä mitään. Painan vaan #.
Ohjeen mukaan # + 1234 + # vie asetuksiin
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Selittäkääs te viisaammat miksi nykyään joka kanavalla tulee joko hää-,kokki-, tai ohjelmia joissa laihdutetaan. En ummarra.
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Eläkeläisellä pitäsi olla tosiaan 9 henkeä jos jokaisesta saisi yhden eläkkeen, olisi 9 peruseläkettä ja sillä tulis jo aika ,mukavasti toimeen ilman että tarvii taistella vaimokkeen kanssa piparipurkkiin kätketyistä viimeisistä ruplista joka tilikauden viimeisinä päivinä. Yksi ratkasu voisi myös olla työkaverini ehdottama, ns. pienituloisille suunnattu monihomo- leskeneläke eli esimerkiksi 9 miesduunaria solmii kaikki keskenään muodollisen avioliiton, aina kun yksi liiton jäsen kuolee muut saavat siitä hepusta leskeneläkkeen ja kun vain yksi on enää hengissä, hän saa kaikkien muiden 8 veivinsä heittäneen leskeneläkkeet ja voi paksusti. Kyllähän elämässä kaikki järjestyy on vanha viisaus ! : Z
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös