World Cup 2016

  • 406 854
  • 1 650
Tila
Viestiketju on suljettu.
Jotenkin vaikea se on suurta riemua repiä tämmöisestä sarjasysteemistä, jossa alkupelit ovat merkityksettömiä ja jossa yhdellä kunnon pudotusottelulla saadaan finaalipaikka jota sitten hehkutetaan vuosikymmen Suomi-kiekon suursaavutuksena.

Mun on nyt vähän vaikea ymmärtää, mikä tässä oikein hiertää. Siis eroaako turnaus tässä suhteessa jotenkin merkittävästi MM- tai olympialätkästä? Yhdellä kunnon pudotusottelullahan Suomi meni esim. MM-finaaliin 2011. Ja joo, kyllähän MM-kisoissa pitää jättää alkusarjassa jotkut vinkuintiat taakse, jotta pääsee pudotuspeleihin, mutta en minä tuollaista asiaa osaa minään suurena kiimannostattajana nähdä.

Mutta peliformaatti ja joukkueiden määrä saisi muuttua edelliskerroista, jotta parhaiden pelaajien peleissä olisi alusta asti kunnon panosta.

Yhtään lisää joukkueita turnaukseen ei todellakaan tarvita. Kahdeksan parhaan ulkopuoliset maat ovat tällaisessa turnauksessa ihan turhakkeita. Paljon mukavampaa on nähdä mahdollsimman monta lätkän suurmaiden keskinäistä matsia kuin katsella jonkun Norjan tai Tanskan puolustusrimpuilua.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mun on nyt vähän vaikea ymmärtää, mikä tässä oikein hiertää. Siis eroaako turnaus tässä suhteessa jotenkin merkittävästi MM- tai olympialätkästä? Yhdellä kunnon pudotusottelullahan Suomi meni esim. MM-finaaliin 2011. Ja joo, kyllähän MM-kisoissa pitää jättää alkusarjassa jotkut vinkuintiat taakse, jotta pääsee pudotuspeleihin, mutta en minä tuollaista asiaa osaa minään suurena kiimannostattajana nähdä.

Ei valitettavasti kauheasti eroakaan ainakaan nykyisestä olympiaformaatista, joka on huono ja jossa alkupeleillä ei juuri merkitystä ole. Minä luopuisin nykymallisista, puolivälierät sisältävistä pudotuspeleistä arvoturnauksissa jos mahdollista, olen pitkään ollut sitä mieltä ja sen näkemyksen olen tällekin foorumille tuonut esille aiemmin. Ennen vanhaankin saatiin mestari ratkaistua olympia- ja MM-tasolla parhaiden joukkueiden keskinäisillä peleillä ja jatkosarjalla ilman keinotekoisia kuolemanpelejä.

Jalkapallon MM-kisat ja EM-kisat ovat eri juttu sen takia, että joukkueita on niin paljon ja tasokkaita joukkueita on niin paljon, että alkulohkoista jatkoon pääseminen vaatii jo kovan venymisen ja kivikovienkin futismaiden on annettava alkulohkopeleissä kaikkensa. Jääkiekon arvokisoissa jatkoon pääseminen harvemmin vaatii paljoakaan lajin kärkimailta, sen takia on hölmöä pelata merkityksettömiä lohkopelejä.

Jos ja kun ei kuolemanotteluista eroon pääse, niin niitä saisi ainakin vähentää ja painottaa alkupelien merkitystä. Joko välieriin suoraan neljä parasta tai sitten systeemi, jossa lohkovoittajat etenevät välieriin ja sijoille 2-3 päässeet pelaavat puolivälierät. Ei niin, että "kaikki pelaa" kuten Nuori Suomi -ohjelmassa, kun on kyse turnauksesta jolla pitäisi olla pelillistä merkitystä alusta asti.

Yhtään lisää joukkueita turnaukseen ei todellakaan tarvita. Kahdeksan parhaan ulkopuoliset maat ovat tällaisessa turnauksessa ihan turhakkeita. Paljon mukavampaa on nähdä mahdollsimman monta lätkän suurmaiden keskinäistä matsia kuin katsella jonkun Norjan tai Tanskan puolustusrimpuilua.

Ei tarvita lisää joukkueita, mutta ei tarvita myöskään systeemiä, jossa jokainen joukkue pääsee kuitenkin jatkopeleihin ja voi voittaa koko roskan, vaikka häviäisi 6-0 jokaisen lohkopelinsä ja surffailisi täysin puolivaloilla pudotuspelivirettä hakiessaan. Kahdeksan joukkueen turnauksessa edes lohkojen viimeiset voisi jättää jatkopeleistä ja lohkovoittajalle suora välieräpaikka, niin jo olisi peleillä panosta alusta asti.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Alkulohkossa voitto kesäteräisestä Tshekistä
Eivätköhän kaikki World Cup-maajoukkueet olleet samassa veneessä, eli kesäterässä vielä. Itse arvostan kyseisen voiton korkealle, enkä jaksa ruveta selittelemään, että miksi kyseinen voitto ei ole verrattavissa muihin voittoihin. Katsoin kyseisen pelin muuten paikan päällä.

Pelattaisiinkohan nämä skabat tuolla vanhalla systeemillä( kaksi lohkoa, toisen lohkon 1 kohtaa toisen lohkon nelosen jne.) vai uudistetaanko tuo systeemi? Parasta olisi, jotta alkusarjallakin olisi jotain merkitystä. Joukkueitten määrää voisi myös nostaa.
10 joukkuetta kuulostaa mututuntumalla hyvältä määrältä. Esim. Kanada, USA, Suomi, Ruotsi, Tshekki ja Venäjä suoraan kisoihin ja loput neljä määräytyvät joko karsintapelien kautta tai IIHF:n rankingin perusteella. Ehkä jopa niinkin radikaali pudotuspelisysteemi toimisi kuin molempien lohkojen kaksi parasta pelaavat alkusarjan jälkeen heti välierät ja sitten finaali.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Minulla ei ole mitään hajua miten nämä lohkot menevät, mutta IIHF:n rankingia kun katsoo, niin ne voisivat mennä vaikkapa näin:(suluissa tämänhetkinen sijoitus)

Lohko A:

Ruotsi(1.)
Venäjä(3.)
Tshekki(5.)
Slovakia(8.)

Lohko B:

Suomi(2.)
Kanada(4.)
USA(6.)
Sveitsi(7.)
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Mielestäni joukkuemäärän voisi nostaa kahteentoista ja käyttää Torinon formaattia. Kansainvälinen kiekko tuntuu ottaneen huimia harppauksia eteenpäin vuodesta 2004 ja kahdeksan maan turnaus vaikuttaisi melko valjulta. Olisi jälleen hienoa nähdä pikkumaiden haastavan isompiaan oikein kunnolla.
 

Rocco

Jäsen
Eivätköhän kaikki World Cup-maajoukkueet olleet samassa veneessä, eli kesäterässä vielä.
Kesäterä on kumma käsite. Nyt pelattavissa jalkapallon MM-kisoissa ei yksikään joukkue ole "kesäterässä", vaikka käytännössä kaikilla joukkueilla ja pelaajilla on muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen viimeisistä otteluista. Jääkiekon World Cupissa taas kaikki ovat kesäterässä, kun ei pariin kuukauteen ole pelannut...
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
vaikka käytännössä kaikilla joukkueilla ja pelaajilla on muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen viimeisistä otteluista.
...

No eikä ole, jokaisella MM-kisajoukkueella on alla pitkä leiritys ja kasa harjoitusotteluita. Jääkiekon puolella esim. merkittävimmillä mailla kisoja edeltäneenä kesänä pidetyt ns. olympialeirit vedettiin ilman jäälle menoa, kun liitoilla ei ollut varaa/halua maksaa vakuutusmaksuja - olympialaisten alla joukkueet harjoittelivat pari kertaa yhdessä ennen otteluiden alkamista.

Tietysti nyt, kun turnauksen järjestäjä olisi NHL itse, niin ehkäpä joku järjestely saataisiin aikaan, että maajoukkueet saisivat treenattua kunnolla ennen turnausta.
 

Rocco

Jäsen
No eikä ole, jokaisella MM-kisajoukkueella on alla pitkä leiritys ja kasa harjoitusotteluita. Jääkiekon puolella esim. merkittävimmillä mailla kisoja edeltäneenä kesänä pidetyt ns. olympialeirit vedettiin ilman jäälle menoa, kun liitoilla ei ollut varaa/halua maksaa vakuutusmaksuja - olympialaisten alla joukkueet harjoittelivat pari kertaa yhdessä ennen otteluiden alkamista.

Tietysti nyt, kun turnauksen järjestäjä olisi NHL itse, niin ehkäpä joku järjestely saataisiin aikaan, että maajoukkueet saisivat treenattua kunnolla ennen turnausta.
Kyllähän ennen viime World Cupia joukkueet treenasivat pari viikkoa, ja pelasivat pari harjoitusotteluakin.
 

zunter

Jäsen
Tälläinen olisi hyvä:

Joukkueet:
10 joukkuetta, ja kaksi joukkuetta pääsisi karsintojen kautta USA ja CAN automaattisesti mukana kuusi muuta parasta rankingin perusteella.
Lohko A:
- Kanada (isäntämaa)
- Ruotsi
- Tshekki
- Sveitsi
- karsintojen kautta

Lohko B:
- USA (koska NHL)
- Suomi
- Venäjä
- Slovakia
- karsintojen kautta

niinhän se ei voi olla että NHL kutsuu joukkueet kuten vuonna 2004 oli, tai ainakin karsintojen kautta pitää muillekin antaa mahdollisuus päästä niin voidaan puhua että tämä on se todellinen huipputurnaus.

Systeemi
- Alkusarjassa kaikki pelaavat toisiaan vastaan yhden ottelun, lohkojen voittajat suoraan välieriin ja lohkojen kaksi parasta puolivälieriin.
- Pronssiottelua ei pelata (sijoitukset jaetaan kuitenkin perinteiseen tapaan)
- NHL-kaukalossa pelataan, NHL-säännöillä, NHL-tuomarit

PS. Suomen ja Toronton aikaero on sitten 7 tuntia.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Kyllähän ennen viime World Cupia joukkueet treenasivat pari viikkoa, ja pelasivat pari harjoitusotteluakin.
Näin oli. Ennen 2004 World Cupia joukkueet saivat kokoontua harjoitusleirille kaksi viikkoa ennen turnauksen alkua ja pelasivat jälkimmäisellä leiriviikolla kolme harjoitusottelua.

Kaikkien joukkueiden pääsy alkusarjasta pudotuspeleihin vielä omalta osaltaan varmisti, että joukkueilla oli riittävästi aikaa ajaa peliään sisään ennen kuin turnauksesta oli mahdollisuus pudota.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kesäterä on kumma käsite. Nyt pelattavissa jalkapallon MM-kisoissa ei yksikään joukkue ole "kesäterässä", vaikka käytännössä kaikilla joukkueilla ja pelaajilla on muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen viimeisistä otteluista. Jääkiekon World Cupissa taas kaikki ovat kesäterässä, kun ei pariin kuukauteen ole pelannut...

Tämä kesäterä tuli ehkä siitäkin, kun Tsekin joukkue tuli Suomeen eka matsiin ilman minkäänlaista tai ainakin suht vähällä valmistautumisella. Ja Jagr vielä myönsi haastattelussa, että ei ole tehnyt edelliskevään jälkeen mitään. No jälki oli kaukalossa sen mukaista, mutta niinhän Tsekki vain meni kuitenkin välieriin saakka tässä turnauksessa.

Ei ole Suomen vika, jos muut valmistautuvat huonommin. Joillekin tuollainen rennompi ote sopii, Suomelle se ei sopisi.
 

zunter

Jäsen

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hemmetin hieno homma. Ei tarvitse odottaa neljää vuotta, että näkee taas maailman parhaat pelaajat samassa turnauksessa (miinus loukkaantumiset ja kieltäytymiset.)

Turnaus on tarkoitus järjestää neljän vuoden välein siten, että maailman kaikki parhaat pelaajat kohtaisivat joka toinen vuosi, joko olympialaisissa tai World Cupissa.
Tuleekohan tosiaan olemaan näin? Nytkin se tullaan järjestämään 12 vuoden tauon jälkeen joten hieman hankala kuvitella, että jatkossa pelattaisiin oikeasti neljän vuoden välein. Miksiköhän niinkin pitkä kuin 12 vuoden tauko pääsi edes syntymään...
 

Rocco

Jäsen
Varmaan siksi, että Olympialaiset olivat niin isossa osassa, ja sinnekin oli vaikeaa saada neuvoteltua pelaajia paikalle. Itse näen, että World Cupilla on ehdottomasti paikka kansainvälisellä kiekkokartalla. Silloin tosiaan olisi toivon mukaan kahden vuoden välein parhaat käytössä, ja MM-kisat sitten toimikoon heikkojen kiekkomaiden kevätjuhlana.
 

zunter

Jäsen
Mitenköhän sitten nuo kaksi muuta maata valitaan? Voisi villillä kortilla laittaa Slovakian ja Sveitsin.

Tai sitten karsintaturnaus joissa pelaa Sveitsi, Slovakia, Latvia, Norja ja Saksa.

Tai sitten jatkossa voisi olla että vuoden 2020 World Cupiin pääsisi "kuuden huipun" lisäksi Olympialaisten 2018 kaksi parasta niiden ulkopuolelta kuuden ulkopuolelta. Ei se niinkään voi olla että vain kutsutaan joukkueet, silloin ei voi turnaukselle antaa arvoa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Itse olen sitä mieltä, että kevään maailmanmestaruuskisojen kaksi parhaiten menestynyttä saavat paikan World Cupiin. Se toisi vielä pari ylimääräistä kannustinpaikkaa ja nostaisi myös kevään kisojen tasoa sisältäen mm. tasoerojen kaventumisen.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse olen sitä mieltä, että kevään maailmanmestaruuskisojen kaksi parhaiten menestynyttä saavat paikan World Cupiin. Se toisi vielä pari ylimääräistä kannustinpaikkaa ja nostaisi myös kevään kisojen tasoa sisältäen mm. tasoerojen kaventumisen.
Ja tässä tilanteessa voitaisiin hajauttaa niin, että kaksien edellisten kisojen parhaat kuuden suurmaan ulkopuolelta pääsisivät World Cupiin. Esim. jos World Cup pelattaisiin tänä syksynä niin mukaan pääsisivät kevään 2014 perusteella Valko-Venäjä ja 2013:n perusteella Sveitsi.
 

Dinho

Jäsen
Itse en lämpene tälle turnaukselle. Kesällä huonoihin kellonaikoihin(tod.näk. usein pelataan P-Amerikassa)pelattava turnaus NHL-säännöillä ei houkuta minua. Muutenkin jääkiekon maajoukkuekilpailut ovat melkoista sillisalaattia, kun on EHT:t, MM-kisat ja Olympialaiset ja kohta tämä World Cup.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Itse kyllä lämpenen tälle turnaukselle. Mielenkiinnolla odotan kun maailman parhaat pelaajat pelaavat oman maansa puolesta. Erittäin vahva peukku tälle.

-Tinke
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Sveitsi ja Slovakia ovat varmaan ne todennäköisimmät lisämaat. Johonkin karsintoihin en usko, koska missä helvetin välissä ne muka pelattaisiin?

Olisihan se toki omalta kannaltani mukavaa, jos Tanska pääsisi jollain vililläkortilla kisoihin. Vaikka MM-menestys on ollut esimerkiksi Norjaa huomattavasti heikompaa on Tanskala kärkitason pelaajia huomattavasti enemmän.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ei jaksa enää kiinnostaa World Cup kuten ei muukaan maajoukkuekiekkoilu. Joten enpä ihmettele vaikka en katsoisi pelin peliä World Cupin aikaan, kuten en katsonut Sotšin olympialaistenkaan aikana. Ei enää riitä intoa katsoa sellaisten joukkueiden peliä joihin ei ole mitään intohimoista tunnesidettä - tai itse asiassa mitään tunnesidettä. Pelkkä kiekko kiekon vuoksi ei minua enää kiinnosta.

vlad.
 

Rocco

Jäsen
Saksa todennäköisesti on mukana, sillä maan taloudelliset resurssit ovat ainakin ennen olleet yksi iso kriteeri miksi maa halutaan mukaan. Toisaalta, nyt kun Slovakian kultainen sukupolvi on lopettanut, niin Slovakian tilalle voisi olla aivan järkevää nostaa vaikka aliarvostettu Sveitsi. Myös Saksan mukanaolo muutaman NHL-pelaajan ja markkina-alueen takia on aika siinä ja siinä.

Itse odotan maajoukkuepelejä todella paljon, jos mukana on parhaat. MM-kisat, EHT yms ei voisi kiinnostaa pätkääkään. Olympialaiset ja World Cup ehdottomasti.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Mielestäni joukkuemäärän voisi nostaa kahteentoista ja käyttää Torinon formaattia. Kansainvälinen kiekko tuntuu ottaneen huimia harppauksia eteenpäin vuodesta 2004 ja kahdeksan maan turnaus vaikuttaisi melko valjulta. Olisi jälleen hienoa nähdä pikkumaiden haastavan isompiaan oikein kunnolla.

Eiköhän näitä turhakkeita ja tympäännyttäviä hälläväliämatseja ole kv.kiekossa aivan tarpeeksi. OK-formaatti on täysin peetä ja MM-kisoissa on aivan liikaa joukkueita. Suunniteltu EM-sarja taas on tarkoitettu Euroopassa pelaaville.

Toki tuo alkulohkopelaaminen ei sinänsä ole kovin kiinnostavaa, mutta onneksi pelejä on sentään vähän. Ja pitäähän joukkueiden kehittää peliäänkin kesälomien jälkeen. Eli vahva kyllä tälle turnaukselle. Jääkiekossa parhaat pelaa- niin pelaajien kuin joukkueidenkin osalta.

Voidaan tietysti arvuutella sitäkin, että jos NHL jää tällä kertaa pois OK:sta, silloinhan WC 2016 olisi todella merkittävä turnaus, koska seuraava kovien koitos olisi vasta v. 2020.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Kyllä tuo kahdeksankin maan turnaus on mielestäni ihan hyvä, EDELLYTTÄEN että ne huippumaiden lisäksi tulevat kaksi maata karsitaan sen sijaan että tehdään kabinettipäätöksiä. Minun puolestanihan voisi karsia vaikka kaikki maat, mutta tuskinpa tulee tilannetta jossa 6 huippumaata ei pääsisi suoraan kisoihin. Olisi melko typerää jos kaksi paikkaa vain annettaisiin esim. Slovakialle ja Sveitsille, vaikka ihan hyvin monet muut maat pystyisivät haastamaan heidät.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en lämpene tälle turnaukselle. Kesällä huonoihin kellonaikoihin(tod.näk. usein pelataan P-Amerikassa)pelattava turnaus NHL-säännöillä ei houkuta minua. Muutenkin jääkiekon maajoukkuekilpailut ovat melkoista sillisalaattia, kun on EHT:t, MM-kisat ja Olympialaiset ja kohta tämä World Cup.

Isojen maiden liitot, IIHF, IOC, NHL... kaikki haluavat oman osansa kakusta, joka on maajoukkuejääkiekko. NHL on ymmärrettävistä syistä kyllästynyt katsomaan, kun muut tahot tekevät rahaa heidän arvokkailla sopimuspelaajillaan, niinpä oman maajoukkueturnauksen järjestäminen on taloudellisesti fiksuin ratkaisu.

Majulätkän "ongelma" on ehkä se, että parhaat kokoonpanot ovat käytössä hyvin harvoin, kiitos NHL:n ylivallan, ja esim. Suomessa on viimeksi voinut nähdä livenä Leijonat parhaalla mahdollisella kokoonpanolla vuosikymmen sitten, kun Suomi pelasi osan vuoden 2004 WC-peleistä Helsingissä. Esim. fussemaju esiintyy kotiyleisön edessä parhaalla kokoonpanolla useita kertoja vuodessa - se on majutuotteen kehittämisen ja markkinoinnin kannalta iso etu. SIinä mielessä pitää nostaa k-liitolle hattua, että ovat onnistuneet luomaan Leijonista niin vahvan brändin, että esim. Karjala-turnauksen ottelut keräävät yleisöä, vaikka Suomi pelaisi ö-miehistöllä. Suomessa tuote myy, sisällön laadusta riippumatta, jos sen vaan paketoi Leijonat-kuoriin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös