Jokerit & KHL – millä fiiliksillä?

  • 1 733 784
  • 8 198

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Jos kissankuselta maistuvasta litkusta(lue: Karjalasta) on päästy eroon, niin sehän on vain positiivinen juttu. Foster's olisi ainakin lievää eteenpäin menoa.

PS: En ole maistanut kissankusta, vertauskuva perustui puhtaaseen mutuun...
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Niin siis Karjalaa tarjotaan huokeaan kuuden euron ja kahdeksankymmenen sentin hintaan (0,4l) ja Foster'sia saa melkein puoli litraa hintaan 7,3 euroa. Powerplayssa (tai mikä sen nimi nykyään onkaan) Karjala maksaa ennen matsia 5,3e.

Mutta ei hätää. Jos käsitin oikein, Koff maksaa Nordiksella nykyään yli 8 euroa.
 

Viltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Aika kiimassa tätä KHL:ää on tullut nyt seurattua. Ja Areenallahan on ollut tunnelmakin kohdillaan. Tärkeintä tietysti on, että peli on hyvää ja hyviä pelaajia on myös vastustajalla. Lauantain peli oli kyllä erinomainen. Ja himassakin näkyy Viasat, niin kelpaa.

Ei tule peliä katsellessa miettineeksi, onko koko KHL:ää olemassa ensi vuonna tai kuinka kova kiekkomies Putin on. Ei kiinnosta.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Eilinen fiilis Areenalla oli kuin jossain liigan maanantaihöntsässä SaiPaa tai KalPaa vastaan, ainakin tunnelmaltaan. Erona toki uutuuden viehätys, tuntematon vastustaja sekä se, että peli oli viihdyttävää taklausten puuttumisesta huolimatta. Siitä pitivät huolen taitavat pelaajat. Vastustajana Sochi oli toki yhtä hmv kuin esim. SaiPa tai JYP, mutta Jokerien paikoitellen erittäin taiturimainen pyöritys ylivoimalla sai silti poistumaan hallilta hymyssä suin.

BTW: yläpuolellani useampikin henkilö totesi pelin aikana, että "pitääkin tulla katsomaan useampikin matsi" ja mainostettaessa Vityaz-peliä kuulin useammankin toteamuksen ympäriltäni: "Toi matsi pitääkin tulla katsomaan". Hyvältä siis näyttää sen suhteen, että porukka löytää matseihin jatkossakin jopa maanantai-peleihin.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Eilinen fiilis Areenalla oli kuin jossain liigan maanantaihöntsässä SaiPaa tai KalPaa vastaan, ainakin tunnelmaltaan. Erona toki uutuuden viehätys, tuntematon vastustaja sekä se, että peli oli viihdyttävää taklausten puuttumisesta huolimatta. Siitä pitivät huolen taitavat pelaajat. Vastustajana Sochi oli toki yhtä hmv kuin esim. SaiPa tai JYP, mutta Jokerien paikoitellen erittäin taiturimainen pyöritys ylivoimalla sai silti poistumaan hallilta hymyssä suin.

BTW: yläpuolellani useampikin henkilö totesi pelin aikana, että "pitääkin tulla katsomaan useampikin matsi" ja mainostettaessa Vityaz-peliä kuulin useammankin toteamuksen ympäriltäni: "Toi matsi pitääkin tulla katsomaan". Hyvältä siis näyttää sen suhteen, että porukka löytää matseihin jatkossakin jopa maanantai-peleihin.

Ajattelin jo aiemmin, että pitää alkukaudesta mennä Areenalle kyttäämään yksi KHL-matsi. Eilen sen sitten ex-tempore tein, kun sain erään sidosryhmän kautta hyvän lipputarjouksen.

Komppaan osin ylläolevaa. Jokerit oli helvetin hyvä ja joukkue pelasi kokonaisuutena erittäin viihdyttävää kiekkoa. Ongelma on kuitenkin se, että minulle pelkkä hyvä jääkiekko ei oikeastaan ole riittävä tekijä varsinkin, kun olen pelissä neutraalina katsojana - myös katsomossa pitää olla sähköä ja latausta. Sitä ei eilen yksinkertaisesti ollut sen enempää, kuin niissä lukuisissa Jokerit - HPK arkipeleissä, joita olen ollut Areenalla katsomassa. Oikeastaan jopa vähemmän, sillä niitä vähäisiäkään vieraskannattajia ei tietystikään ollut ja ehkäpä osalla jokerikannattajistakin lataus oli latteampi, kuin Kerhoa vastaan - niissä, kun oli varmasti ainakin se latausta lisäävä faktori, että haluttiin palavasti jälleen pidentää Kerhon legendaarista areenatappioiden putkea yhdellä. Ja vaikka moni jokerikannattaja kuinka pitäisi Kerhoa HMV-joukkueena, ne lukuisat katseet ja kommentit oranssimustakaulahuiviselle vierailijalle kyllä aina paljastivat, että jotakin mieltä meistä aina oltiin. Tämä elementti, jota on liigamatsissa neutraalinakin katsojana mukava seurata, tietenkin puuttuu KHL-ottelutapahtumasta kokonaan.

Olisin itse asiassa ajatellut, että alkuinnostus KHL:ää kohtaan kestää pidempään ja katsomossa olisi ollut pidemmälle syksyyn a) parempi fiilis ja b) enemmän katsojia (eilenhän paikalla oli kuulutuksen mukaan aika tarkalleen 9000, katsomossa ylipäätään erittäin väljää ja isot osat yläkatsomoista ammottivat tyhjyyttään). Odotin siis, että saan havainnoida jokerihenkisten katsojien innostunutta tunnelmaa - jouduin pettymään.

Koska minua kiinnostaa tämä Jokereiden KHL-projekti ja sen eteneminen, pidinkin normaalia tarkemmin korvat auki katsojien kommenttien suhteen. Myös minä kuulin joitakin kommentteja tyyliin "kyllähän tämmöistä kiekkoa katsoo oikein mielellään".

Minulle jäikin päälimmäisenä mieleen se, että ihmiset viihtyivät hyvin hallilla juuri kotijoukkueen viihdyttävän jääkiekon takia, jota oli mukava seurailla hampurilaista popsien, jaffaa siemaillen ja välillä hyville suorituksille taputtaen. Hieman kärjistäen, lähihistoriassahan suuntaus on ollut se, että huononkin pelin kohdalla kannattajat ovat usein tehneet tapahtumasta nautittavan tai vähintäänkin jokaisessa liigahallissa on omanlaisensa atmosfääri jo sinällään, jonka tuntemisesta voi aina nauttia. Eli nyt Jokerit menee ikäänkuin päinvastaiseen suuntaan. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia? Varmasti niille, joille ainoastaan pelin taso on ratkaisevaa, tämä on hyvä asia. Mutta niille puolestaan huono, jotka näkevät ikäänkuin pelinkin paranevan hallin kulttuurillisen ja perinteisen omaleimaisuuden sekä hyvän tunnelman myötä.

Eteläpääty näkyi kyllä tekevän voitavansa, mutta toisaalta jäi kyllä fiilis, että kyseinen posse on pitänyt Liigassa huomattaavsti parempaakin mekkalaa jo ihan normaalissa arkisessa matsissakin.

Tämän havainnoinnin valossa kaikki tapahtuman showelementit desibelimittareineen, kisscameineen ja kovalla soivine teinihelvettibiiseineen vaikuttivat erittäin, erittäin päälleliimatuilta.

Vaikeahan tämän otoksen perusteella on mitään ennustella. Minä kun kuulun siihen porukkaan, joka usein mieluummin katsoo suomalaisen futiksen aladivaripelin paikan päällä, kuin La Ligan kärkimatsin televisiosta. Toisaalta tiedostan varsin hyvin, että erittäin monille pelin taso on se absoluuttinen viihtyvyyden mittari (paikan päällä tai TV:n välityksellä) - tähän porukkaan KHL-Jokerit saattaa hyvinkin vedota, etenkin, kun uskallan ennustella Jokereille nähdyn perusteella menestyksekästä kautta.
 
Viimeksi muokattu:

ela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL
Hieman kärjistäen, lähihistoriassahan suuntaus on ollut se, että huononkin pelin kohdalla kannattajat ovat usein tehneet tapahtumasta nautittavan tai vähintäänkin jokaisessa liigahallissa on omanlaisensa atmosfääri jo sinällään, jonka tuntemisesta voi aina nauttia..

Lähes sanasta sanaan oon sun kanssas samaa mieltä. Lainatusta kohdasta kuitenkin olen eri mieltä. Vertauskohtana tosin on vain viime kausi. Toisinsanoen, kyllähän tuo tunnelma eilen hallissa oli, jos ei nyt parempi, niin vähintäänkin yhtä hyvä kuin viime kaudella yleisesti ottaen. Tosin viime kausi nyt oli muutenkin fiasko, että ei siitä sen enempää.

Toivottavasti löydät latteahkosta tunnelmasta huolimatta tiesi Jaffalaan toistekkin, uskoisin että SKA matsissa alkaa olemaan jo kunnon meininki (sillä oletuksella että Pietarista tulee myös venäläisä katsomaan peliä).
 
Ajattelin jo aiemmin, että pitää alkukaudesta mennä Areenalle kyttäämään yksi KHL-matsi. Eilen sen sitten ex-tempore tein, kun sain erään sidosryhmän kautta hyvän lipputarjouksen.

Komppaan osin ylläolevaa. Jokerit oli helvetin hyvä ja joukkue pelasi kokonaisuutena erittäin viihdyttävää kiekkoa. Ongelma on kuitenkin se, että minulle pelkkä hyvä jääkiekko ei oikeastaan ole riittävä tekijä varsinkin, kun olen pelissä neutraalina katsojana - myös katsomossa pitää olla sähköä ja latausta. Sitä ei eilen yksinkertaisesti ollut sen enempää, kuin niissä lukuisissa Jokerit - HPK arkipeleissä, joita olen ollut Areenalla katsomassa. Oikeastaan jopa vähemmän, sillä niitä vähäisiäkään vieraskannattajia ei tietystikään ollut ja ehkäpä osalla jokerikannattajistakin lataus oli latteampi, kuin Kerhoa vastaan - niissä, kun oli varmasti ainakin se latausta lisäävä faktori, että haluttiin palavasti jälleen pidentää Kerhon legendaarista areenatappioiden putkea yhdellä. Ja vaikka moni jokerikannattaja kuinka pitäisi Kerhoa HMV-joukkueena, ne lukuisat katseet ja kommentit oranssimustakaulahuiviselle vierailijalle kyllä aina paljastivat, että jotakin mieltä meistä aina oltiin. Tämä elementti, jota on liigamatsissa neutraalinakin katsojana mukava seurata, tietenkin puuttuu KHL-ottelutapahtumasta kokonaan.

Olisin itse asiassa ajatellut, että alkuinnostus KHL:ää kohtaan kestää pidempään ja katsomossa olisi ollut pidemmälle syksyyn a) parempi fiilis ja b) enemmän katsojia (eilenhän paikalla oli kuulutuksen mukaan aika tarkalleen 9000, katsomossa ylipäätään erittäin väljää ja isot osat yläkatsomoista ammottivat tyhjyyttään). Odotin siis, että saan havainnoida jokerihenkisten katsojien innostunutta tunnelmaa - jouduin pettymään.

Koska minua kiinnostaa tämä Jokereiden KHL-projekti ja sen eteneminen, pidinkin normaalia tarkemmin korvat auki katsojien kommenttien suhteen. Myös minä kuulin joitakin kommentteja tyyliin "kyllähän tämmöistä kiekkoa katsoo oikein mielellään".

Minulle jäikin päälimmäisenä mieleen se, että ihmiset viihtyivät hyvin hallilla juuri kotijoukkueen viihdyttävän jääkiekon takia, jota oli mukava seurailla hampurilaista popsien, jaffaa siemaillen ja välillä hyville suorituksille taputtaen. Hieman kärjistäen, lähihistoriassahan suuntaus on ollut se, että huononkin pelin kohdalla kannattajat ovat usein tehneet tapahtumasta nautittavan tai vähintäänkin jokaisessa liigahallissa on omanlaisensa atmosfääri jo sinällään, jonka tuntemisesta voi aina nauttia. Eli nyt Jokerit menee ikäänkuin päinvastaiseen suuntaan. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia? Varmasti niille, joille ainoastaan pelin taso on ratkaisevaa, tämä on hyvä asia. Mutta niille puolestaan huono, jotka näkevät ikäänkuin pelinkin paranevan hallin kulttuurillisen ja perinteisen omaleimaisuuden sekä hyvän tunnelman myötä.

Eteläpääty näkyi kyllä tekevän voitavansa, mutta toisaalta jäi kyllä fiilis, että kyseinen posse on pitänyt Liigassa huomattaavsti parempaakin mekkalaa jo ihan normaalissa arkisessa matsissakin.

Tämän havainnoinnin valossa kaikki tapahtuman showelementit desibelimittareineen, kisscameineen ja kovalla soivine teinihelvettibiiseineen vaikuttivat erittäin, erittäin päälleliimatuilta.

Vaikeahan tämän otoksen perusteella on mitään ennustella. Minä kun kuulun siihen porukkaan, joka usein mieluummin katsoo suomalaisen futiksen aladivaripelin paikan päällä, kuin La Ligan kärkimatsin televisiosta. Toisaalta tiedostan varsin hyvin, että erittäin monille pelin taso on se absoluuttinen viihtyvyyden mittari (paikan päällä tai TV:n välityksellä) - tähän porukkaan KHL-Jokerit saattaa hyvinkin vedota, etenkin, kun uskallan ennustella Jokereille nähdyn perusteella menestyksekästä kautta.
Kyllä itsestäni tuntuu, että niitä suurimpia yleisömääriä ei ole edes vielä nähty. Toki voin olla väärässä, mutta maanantai-peli Sotšia vastaan ei ole kovin seksikäs yhdistelmä ja koenkin, että ~9000 katsojaa siihenkin peliin on hieno tulos. Näiden kolmen ensimmäisen matsinhan yhteinen yleisömäärä on yksi isoimmista koko Hartwall Arenan olemassaolon aikana. Oliko nyt kolmanneksi isoin?

Tunnelmaan pitää sanoa, että Eteläpäädyssä on nyt murrosvaihe menossa. Vielä viime kausilla chanttailleet useat fanit ovat joko siirtyneet rivikatsojiksi/ peruneet kausarin kaikkien tiedossa olevien syiden takia. Uutta porukkaa on tullut tilalle, mutta sanoisin, että tunnelma kohoaa jonkun ajan jälkeen. Meneekö siihen viisi, 10, 15 vai 30 matsia, sitä en osaa sanoa. Luottavaisilla mielillä kuitenkin mennään, sillä joukkue ja peli on kondiksessa. Joukkue ja peli kondiksessa = enemmän yleisöä, enemmän yleisöä = parempi tunnelma.

Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Eilen oli selkeästi heikoin peli näistä kolmesta niin joukkueelta kuin yleisöltäkin. Jokerit vaikutti mielestäni silminnähden väsyneeltä vrt. edelliset matsit, mikä ei lauantain väännön jälkeen mikään ihme olisikaan, ja Sotsi oli näistä kahdesta jengistä selkeästi freesimmän oloinen. Tuli vaan mieleen, että kun esim. heti ekalla vierasretkellä joukkue pelaa neljä matsia samaisin väliajoin, ja tällä kertaa välipäivät eivät kulu himassa palautellen, vaan matkustellessa, niin voi olla aika raskaita jalkoja kiertueiden vikoissa matseissa liikenteessä kun jo kotonakin painaa tämmöisen ryppään lopussa.

Yleisöä oli maanantaiksi yllättävän hyvin, mutta tunnelma oli aika lattea vrt. lauantaihin. Sanoisin, että eilen oli sellainen yleisö kuin joukkuekin. Vähän vähemmän skarppi tällä kertaa ja edellisten matsien "krapula" päällä. Päti kyllä itseenikin.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Eilen oli selkeästi heikoin peli näistä kolmesta niin joukkueelta kuin yleisöltäkin. Jokerit vaikutti mielestäni silminnähden väsyneeltä vrt. edelliset matsit, mikä ei lauantain väännön jälkeen mikään ihme olisikaan, ja Sotsi oli näistä kahdesta jengistä selkeästi freesimmän oloinen. Tuli vaan mieleen, että kun esim. heti ekalla vierasretkellä joukkue pelaa neljä matsia samaisin väliajoin, ja tällä kertaa välipäivät eivät kulu himassa palautellen, vaan matkustellessa, niin voi olla aika raskaita jalkoja kiertueiden vikoissa matseissa liikenteessä kun jo kotonakin painaa tämmöisen ryppään lopussa.

Ihan varmaan oli väsymystäkin Jokereiden puserossa, mutta täytyy kyllä sanoa Sotshin eduksi, että heiltä mitään poisottamatta äärimmäisen hieno vieraspeli vaikka tuloksesta niin ei voisi kuvitellakaan. Karvaus oli äärimmäisen agressiivistä ja tuotti mm. Karalahdelle suunnattomia vaikeuksia saada peliä käyntiin omista.

Se mitä tuohon väsymykseen tulee niin osaselitys voisi olla aiempaa kovempi kesäharjoittelu. Tulihan se muutaman suusta ilmi tuossa KHL-dokumentissa mitä YLE esittää, että tänä kesänä on menty kovempaa kuin aiemmin. Jos nyt kauden alkuun kolme matsia tiuhaan tahtiin tuottaa ongelmia, niin kyllä niitä väsyneitä jaksoja tulee varmasti muillekin joukkueille - ei vain Jokereille. Enpä olisi juurikaan huolestunut vielä tästä ottelusta, sillä tätä varten Erkalla on palapeli mikä mahdollistaa rotaation kierrättämisen ja tärkeiden pelaajien lepuuttamisen. Jos (ja kun) matkustaminen ei tuota isompia ongelmia tai hämmästyneisyyttä niin ensimmäisessä vieraspelissä ollaan varmasti taas energiaa täynnä vääntämässä pisteistä.

.. Itse ketjun aiheesta. Ensimmäinen reaktio KHL-uutisesta oli sykähdyttävää, eikä siitä osannut olla oikein mitään mieltä. Sitten tuli varovaisuusvaihe, jolloin alkoi miettimään, että olisiko se sittenkin ihan siisti juttu? Ja nyt kun kausi lähti äärimmäisen hyvin käyntiin, mitä muuten kuulutin tärkeäksi buumin takia, niin kyllä tässä oikeasti kiinnostaa missä ja miten Jokerit Idän valloituksessa menee. Pelejä tulee katseltua kun ne nyt näkyvät samassa paketissa NHL:n kanssa ja kaikilla on kivaa. Ei muuta kun kohti uusia voittoja.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Niin, korostettakoon, ettei eilinen tunnelma tai oikeastaan sen puute ollut mikään yllätys eikä sen perusteella kannata tehdä mitään johtopäätöksiä Hartwall Arenan yleisestä tunnelmasta tällä kaudella. Maanantai on yksinkertaisesti pelipäivänä täysin perseestä eikä suomalainen yleisö syty ellei jäällä nähdä ihan poikkeuksellisen kiihkeää peliä ja räikeitä tuomarivirheitä.

Itse en lauantain peliä nähnyt, mutta viime torstain pelissä sivukatsomot ja yläkatsomot lähtivät mukaan Eteläpäädyn kannustukseen ja taputukseen ennenkuulemattomalla tunteella. Olin todella vaikuttunut siitä meiningistä. Kuuleman mukaan lauantainakin meininki oli hyvä ottaen huomioon, että yleisöä oli alle 10 k. Tunnelmaltaan parhaat pelit ovat varmasti vielä edessä päin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kävin myös tsekkaamassa Jokeri-kaverin kanssa eilisen matsin. Ostettiin myös jo lentoliput Narrien Riika-peliin tammikuussa, joten jonkin verran tulee Jokerien KHL-taivalta tutkailtua. Ajatukseni ovat hyvin pitkälti samat kuin BitterX:n ansiokkaassa kirjoituksessa. Toiselle foorumille kirjoitin tapahtumasta näin:

"Kävin Jaffalassa eilen katsomassa, kun Jokerit alisti HK Sotshia. Ottelutapahtumaa on viety entistä enemmän Jenkkilän suuntaan: oli Kiss- ja DanceCamia, huutomittaria, julkkisten bongausta, tanssityttöjen perseitä, ilmaislahjojen jakoa ja tietoiskua vastustajasta kansallislauluista puhumattakaan.

Yleisöä ilmoitettiin olevan yhdeksän tonnia, mikä saattoi melkein pitää paikkansakin. Eteläpääty oli ~ puolillaan, mutta tsänttiä hoiti pääsääntöisesti muutaman kymmenen hengen jengi. Maanantai-ilta ja HMV-vastustaja syövät tietenkin osan tehoista, mutta siitäkin huolimatta aneeminen esitys.

Eiköhän tuosta vielä hyvä tule, koska Narrit pelasivat helvetin hyvin. Aaltonen - Kapanen - Hagman löytyy tuollaisenaan kevään mömmömmeistä.

Sotshin ykkösessä pelasivat iki-SaiPa Emmerton ja Wärn. Maalissa oli maajoukkuemies Pöpperle. Mitään palaa matsin voittoon ei ollut missään vaiheessa."

 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Itse en lauantain peliä nähnyt, mutta viime torstain pelissä sivukatsomot ja yläkatsomot lähtivät mukaan Eteläpäädyn kannustukseen ja taputukseen ennenkuulemattomalla tunteella. Olin todella vaikuttunut siitä meiningistä.

Mulla on tästä vahvasti sama fiilis. Tekniikka ja show olivat melkoisen perseestä ja mitään huutokilpailua vastustajan fanien (onko sillä edes niitä?) kanssa ei tullut, mutta jotenkin hallissa oli ainakin kulmassa melkoinen yhtenäisyyden tunne. Taputus oli varsin yhtenevää ja jatkuvaa, pelin tapahtumat huomioitiin hyvin ja esimerkiksi desibelimittarien osalta toiminta tuntui yhtenäisen turhautuneelta. Mulle tuo tunnelma kelpaa varsin hyvin olosuhteet (tuntematon ja nimetön vastustaja, ei vastustajan faneja, useampi kotimatsi lyhyeen aikaan, maanantai, shown ongelmat, jne.) huomioiden. Ja vielä edittinä sen verran, että samoilta paikoilta katsottuna kotiotteluissa on tältä osin tuntunut jopa hieman parannusta tulleen.

Toki uskon varsin hyvin sen, että vähänkään keskemmälle mentäessä tunnelma latistuu nopeasti. Noiden taputusten kantavuus kun ei kuitenkaan ole paras mahdollinen ja se pieni "sekopäisyys" ja "fanaattisuus" eivät oikein ole aistittavissa. Helvetin paljon auttaisi myös se, että show saataisiin kuntoon ja noiden aivan saatanan ärsyttävien "efektien" (kisscamit, desibelimittari, jne.) ja teknisen sähläyksen (videoiden alut ja loput, kappalevalinnat, jne.) sijaan kentän ulkopuolella otettaisiin pari askelta oikeaan suuntaan. Kun mä muistelen vuoden takaisia fiiliksiä, niin odotin hieman toista; todellista showta ja loppujen lopuksi pelillisesti heikkoa jengiä. Nyt show on jopa edellisvuosia jäljessä hienoista ledeistä sun muista huolimatta ja jengi on olosuhteet huomioiden jopa huikea.

20.11 kannattaa muuten merkitä jo kalenteriin. Vaikka kyseessä on arkimatsi, luulisi nimen SKA vetävän halleille väkeä vähintään tunnettujen yksilöiden takia. Samoin tuossa matsissa on lupa odottaa jotain pietarilaisten suunnilta, tuolta kun on lyhyt matka, seuran fanit melko fanaattisia, väkeä riittää ja vaikein asia taitaa olla paperityö viisumeissa. Esimakua odotan toki jo tuossa kolmen viikon päästä kun Dinamo Riika saapuu Arenalle. Vaikka joukkue ei nimekkäin mahdollinen olekaan, luulisi tuolta saapuvan enemmän faneja kuin HK Sotshin faniklubiin kuuluukaan.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
"Kävin Jaffalassa eilen katsomassa, kun Jokerit alisti HK Sotshia. Ottelutapahtumaa on viety entistä enemmän Jenkkilän suuntaan: oli Kiss- ja DanceCamia, huutomittaria, julkkisten bongausta, tanssityttöjen perseitä, ilmaislahjojen jakoa ja tietoiskua vastustajasta kansallislauluista puhumattakaan.
Tietoiskuja ja kansallislauluja lukuunottamatta kaikki mainitsemasi asiat ovat Arenan ottelutapahtumaan kuuluneet muodossa tai toisessa aikaisemminkin. Faktoille on selvä tarve ja kansallislaulujen soittaminen on KHL:n linja, joten sieltä ei löydy Jokereiden osalta Jenkkien matkimista. Oikeasti uusia asioita ovat ne areenaa kiertävät leditaulut ja parempi äänentoisto. Siinä voi jenkkivaikutetta jo vähän ollakin.
 

Infinity

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, maajoukkue
Kaikki kolme kotimatsia nähneenä olen todella otettu pelien tasosta. Liigaa ei todellakaan ole ikävä. Pientä mutisemista showsta ja Arenan tarjonnasta, mutta kyllä näin kovatasoinen lätkä ja hienosti kasattu joukkue kantavat pikkumurheiden yli. Jokereiden KHL:ään siirtyminen on hieno askel suomalaiselle jääkiekolle, sillä kotimaassa pääsee nyt pelaamaan ja näkemään todella tasokasta lätkää. Uskon, että kevään koittaessa lehtereillä on yhä enemmän puhtaasti "lätkäfaneja" yli seurarajojen. Jokereiden rosteri on hyvä ja luottoa Erkan pelikirjaan löytyy. Olen huomattavasti enemmän innoissani tästä kaudesta kuin parista viimeisestä liigakaudesta.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Kaukalon sisällä viihde on tosiaan täyttä timanttia. Ihan peruspelaaminen ja suoritukset ovat yksinkertaisesti ihan eri tasolla, kuin mihin on totuttu, puhumattakaan Omarkin ja Aaltosen kaltaisten pelaajien tarjoamista "mitä vi***a toi teki" - elämyksistä. Tapa jolla kiekko liikkuu pienessä tilassa nopeilla syötöillä mieheltä toiselle tai muuten oivaltavilla ratkaisuilla on todella kaunista katseltavaa. Tuomarilinja vielä korostaa koko komeutta ja olen ilolla seurannut tuomareiden työskentelyä. Pidemmän päälle kukaan tuomari ei ole täydellinen, mutta kolmen pelin perusteella tuomarit ansaitsevat arvosanaksi kympin. Ainoa miinus verrattuna liigaan on taklausten vähyys, mutta juuri muuta en keksi. Minun mielestäni otteluissa on myös ollut oikeinkin hyvä tunnelma ja suuri osa hallia on ollut loistavasti kauden aloittaneen Eteläpäädyn messissä. Pitää vielä mainita erikseen todella kattavat ja toimivat tilastot otteluista, kyllä meitä hemmotellaan!

Miinusta pitää toki antaa pettymyksen aiheuttaneesta showsta, etenkin huutomittarit ovat todella noloja. Toisaalta ymmärtää, että uusi tekniikka ja ohjelma vaatii totuttelua, mutta olen kyllä sitä mieltä, että tällä tasolla harjoittelun ja totuttelun pitää tapahtua ihan muualla, kuin itse tapahtumissa. Liikaa tapahtuu sekoilua esimerkiksi jumbon kanssa. Ja se sisääntulokin tosiaan on todella vaisu.

Eli oikein hyvin ja innostunein fiiliksin; Jokerit on todella kova nippu ja kerrankin meno kaukalossa on sen mukaista. Myös vastustajat maailman luokan tähtineen kiinnostaa kyllä enemmän, kuin vuosiin. Olkoonkin tuntemattomia joukkueita, mutta mielenkiinnolla noihin tutustuu. Show varmasti tulee kehittymään, kunhan kausi etenee, mutta mikä tärkeintä, itse tuote on enemmän, kuin kunnossa!
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Yleisön huudattaminen jumbotronilla ei tarkoituksensa vastavaisesti tuo kannattajia lähemmäksi ottelua, vaan tismalleen päin vastoin. Periaatteessa en vastusta jumbotronin ja ledikehän käyttämistä osana tunnelmanluontia, mutta tämä vaatii äärimmäisen hyvää tilannetajua; jos hyvän hyökkäyksen jälkeen EP kiimachanttaa Jokereita, on minusta ihan paikallaan, jos jumbolla kehotetaan muitakin kannattajia yhtymään kannustukseen.
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt kun asiaa kunnolla pohtii niin 3 ekan pelin jälkeen on aika selvää että tää ottelutapahtuman "show" on koko KHL-tarinassa tällä erää se kaikista keskeneräisin kortti. Jokaisella muulla organisaation tasolla on otettu huimia harppauksia kohti uskottavampaa, laadukkaampaa ja kunnianhimoisempaa tekemistä, mutta tämä show on kaikista pahiten lähtötelineisiin jämähtänyt osio. Siihen nähden mitä luvattiin ja hehkutettiin, täytyy suorastaan ihmetellä miten tämä voi olla näin - on aika selvää että on väärät tekijät jos mitään aidosti uutta ei saada aikaan. Vastuu lankeaa Kohoselle ja Romanille, joiden pitäisi laittaa homma kuntoon. Kuka on suojatyöpaikassa vai eikö oikeasti tähän löytyisi vähän kunnianhimoisempia tekijöitä? Uusi äänentoisto ja lediscreenit on kiva, mutta jos jollekin on mahdollista tulla vanhoilla ideoilla (desibelimittarit), huonolla tilannetajulla (5x katupojat matsissa, ylipitkät kansallislaulut), tai vain tyylitajun puutteella (tracklistit, huonot kuulutukset) niin on vaikeaa uskoa että samoilla tekijöillä saataisiin luvattua potentiaalia irti.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tomi Tuominen twiittasi eilen, että Jokerien uudella show-vastaavalla on nyt kaksi viikkoa aikaa laittaa homma katsomossa samalle tasolle kuin kaukalossa. Eli ilmeisesti nyt on palkattu joku kaveri, joka panostaa näihin puutteisiin. Hommahan on sinänsä helppo, ei tarvitse kuin lukea Jatkoajasta, miten asiat pitäisi tehdä.

Kansallislauluja on ollut tänä vuonna soitettu kuusi kappaletta ja yksi niistä on ollut ylipitkä. En näe tässä hirveästi ongelmaa. Enemmänkin toivoisin, että laulut laulettaisiin eikä soitettaisi nauhalta, mutta voi olla ihan kustannuskysymyskin. Kuuluttaja on mun mielestä ihan ok, mutta kuten täälläkin on todettu, kuulutuksia voisi vähän lyhentää esim. jättämällä maalin syntyajan ja jäähyn ajan mainitsematta.

Biisivalintoja on kritisoitu iät ja ajat, mutta varmaan jokaisella on vähän erilainen musamaku, joten kaikkia ei voi miellyttää. Siitä olen useimpien kanssa samaa mieltä, että Katupoikien laulua ei kannattaisi soittaa kuin kerran pelissä tai sitä ennen.

Jenkeissä on paljon näitä desibelimittareita ja clap your hands -animaatioita. Johtuuko niiden vastustaminen vain asenteesta vai onko siihen joku oikea syy? Viime pelissä niitä tuli pari kertaa ja muukin kuin Eteläpääty huusi sillä hetkellä. Samoin kiss cam kerää aplodeja ja muita suosionosoituksia. Parasta on kuitenkin Hän on täällä tänään -mies. 5 v poikanikin kysyi viime pelissä, että "miksi toi mies on aina täällä". Varmaan samasta syystä kuin mekin.
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tomi Tuominen twiittasi eilen, että Jokerien uudella show-vastaavalla on nyt kaksi viikkoa aikaa laittaa homma katsomossa samalle tasolle kuin kaukalossa. Eli ilmeisesti nyt on palkattu joku kaveri, joka panostaa näihin puutteisiin. Hommahan on sinänsä helppo, ei tarvitse kuin lukea Jatkoajasta, miten asiat pitäisi tehdä.

Wau! Toihan on hieno juttu - osoittaa että asioihin reagoidaan ja organisaatiossa vallitsee jonkinlainen tuloksen tekemisen kulttuuri. Eri meno kuin joskus ennen.

Ja tosiaan uskon että kyse on enemmänkin pienten laadukkaasti tehtyjen asioiden summasta kuin mistään isoista sirkustempuista. Tosin olisihan se hienoa nähdä Centre Bellista tuttu uskomaton video/valoshow heijastettuna jäälle ennen jokaista peliä, mutta tuo lienee mahdotonta näillä pituuspiireillä.
 

Klokoski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Finnish Defence Forces, Ukraine
Fiilikset KHL:n suhteen ovat kokoajan nousemaan päin, varsinkin kun tuli katsottua tänään tuota Liigan avauspelin läpsyttelyä. Jokereille peli kulkee joka tietysti on tärkeintä. Pelinopeus ja tasoero on huomattava KHL:n eduksi verrattuna Liigaan. Myös KHL:n kehittelemä sovellus Apple laitteille joka löytyy Apple Storesta KHL hakusanalla on todella helppokäyttöinen ja loistava sovellus.
 

Brock

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paras organisaatio
Kaikki kolme matsia nähtyäni paikan päällä en voi sanoa kuin että "juuri tätä odotin". Peli on juuri niin viihdyttävää ja vauhdikasta kuin toivoinkin. Saman tien tuli irtisanottua tuo 4Pro - liigaa en jaksa enää katsoa lainkaan, KHL ja NHL riittää.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Venäläiset ja venäläisyys vituttaa mua kerrasta toiseen, ei mahda mitään. Toinen mikä tässä siirrossa ottaa päähän on tuo tunnelman tappava tuomarointi; kaksikamppailupelaaminen on täysin pannassa paitsi kolmannessa erässä, jolloin jäähyjä ei jaeta. Tunne ei välity katsomoon tai ainakaan TV-ruudun läpi oikein nimeksikään. Vituttaa koko ajan jos Jokerit ei hallitse peliä ja voita selvästi. Muuten kuin Jokereiden osalta KHL ei vieläkään kiinnosta: näen sen vain hyvin venäläistyypillisenä kaikenkattavana huonoutena ja tahallaan helpoissa asioissa tupeksintana (kuten TV-kuvanlaatu, tuon toisen erän keston kanssa mokaamisen kaltaiset asiat ja yleinen laaduttomuus puitteissa).

En kestä edes ajatella kun sieltä tulee joku Magnitokorsk pelaamaan 30 minuuttia ylivoimaa meitä vastaan. Varmaan räjähdän vitutuksesta.
 

gcz_

Jäsen
Suosikkijoukkue
JHC, NYI, Suomen NATO-jäsenyys
Venäläiset ja venäläisyys vituttaa mua kerrasta toiseen, ei mahda mitään. Toinen mikä tässä siirrossa ottaa päähän on tuo tunnelman tappava tuomarointi; kaksikamppailupelaaminen on täysin pannassa paitsi kolmannessa erässä, jolloin jäähyjä ei jaeta. Tunne ei välity katsomoon tai ainakaan TV-ruudun läpi oikein nimeksikään. Vituttaa koko ajan jos Jokerit ei hallitse peliä ja voita selvästi. Muuten kuin Jokereiden osalta KHL ei vieläkään kiinnosta: näen sen vain hyvin venäläistyypillisenä kaikenkattavana huonoutena ja tahallaan helpoissa asioissa tupeksintana (kuten TV-kuvanlaatu, tuon toisen erän keston kanssa mokaamisen kaltaiset asiat ja yleinen laaduttomuus puitteissa).

En kestä edes ajatella kun sieltä tulee joku Magnitokorsk pelaamaan 30 minuuttia ylivoimaa meitä vastaan. Varmaan räjähdän vitutuksesta.

Itselläni on täysin päinvastaiset fiilikset. Peli on vauhdikasta ja rohkeaa, kiekko liikkuu nopeasti, eikä yksikään joukkue, ehkä Jugraa lukuunottamatta, ole lähtenyt tappamaan pelin vauhtia pois. Tässä auttaa myös se, ettei jokaisen maalinedustatilanteen jälkeen jäädä painimaan tai mussuttamaan tuomareille. Todella fyysistähän peliä tuo kuitenkin on ja jokainen vastustaja on ollut armottoman kova laitaväännöissä ja muissa kaksinkamppailuissa.

Eihän nämä tähän mennessä kohdatut jengit sinänsä sano mitään, mutta jokaisessa joukkueessa on ollut mielenkiintoisia pelaajia ja pelitapa on ollut hyökkäysvoittoista. Bonarina jokaisessa vierasottelussa on ollut hyvä pöhinä yleisössä. Pakkohan tuosta on digata.
 

Gemondo

Jäsen
Vituttaa koko ajan jos Jokerit ei hallitse peliä ja voita selvästi.

En ota muuhun kantaa, mutta tästä asiasta olemme täysin erimieltä. Minä taasen pidän siitä että ei ole ainakaan vielä tullut ainuttakaan ottelua jossa peli olisi ratkennut jo hyvissä ajoin, vaan kaikilta joukkueilta tuntuu löytyvän vähintään yksi ketju jonka kanssa saa olla kokoajan varpaillaan.

Vaikka tänään johdettiin suvereenin ensimmäisen erän jälkeen jo 4-1, niin siltikään ottelu ei ollut pelattu vaan sai jännittää ihan loppuun saakka. Ja oli muuten kaikkinensa huikea matsi tänään! Tai no, ilman Heleniuksen imurointeja olisin kyllä pystynyt elämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös