Zoltán Hetényi - legendaksi synnytään

  • 205 888
  • 413

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
No joo, lähinnä tarkoitin sitä, että Tappara ei tuntunut yhtään saavaan respectiä tällä kaudella monilta Jokeri-faneilta, vaan puhuttiin pelkästä puolustuspelistä, tuomarilinjan heikkoudesta, Kahvarasta yms. väsyneistä termeistä. Vaikka joukkue oikeasti pelasi ajoittain tosi hyvää kiekkoa.

Jaa, minusta taas Eteläpääty oli ainoa tahoa ainakin täällä jatkoajassa, jolta se sai edes vähän rispektiä. Eräänkin Tapparalle hävityn pelin jälkeen jokerifanit kehuivat peliä kauden parhaaksi kiekoksi. Muuthan ne nimenomaan vain valitti kahvaamisesta.
 

Porttivahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maalivahdit
Itse asiassa alkoholilla ei tainnut olla osuutta sovinistisian toilailussa:

Orlando goalie Hetényi arrested in Georgia

UPI.comin artikkeli aiheesta taas kertoo vähän muuta.

Voin aivan hyvällä omallatunnolla myöntää että itse en todellakaan ole aina osannut humalassa käyttäytyä. Niistä asioista ei vaan lehdissä kirjoitella.

- - -

Mielenkiintoinen ryöstö. Itse en ole nähnyt videollakaan miehen pelaavan, ja aikanaan lähinnä mietti että mikä ihmeen sisäpiirivitsi tämäkin on. Ei kyllä ihan täytä sitä maalivahtisapluunaa, jonka oletin Tapparalta löytyvän ensi kaudellakin, mutta kaipa tässä joku juttu on taustalla. Ymmärtääkseni ei kuitenkaan mikään ortodoksisin torjuja, joka heijastuu tasaisuuteen jopa pelien sisällä? Ehkä siirtorajalla aiotaan rahastaa Zoltanilla kun Eteläpääty vaatii HIFK-fanien tyyliin Eerolle kenkää ja Zoltania maaliin?

Ja siltä varalta että Jokereiden maalivahtikaksikko tosiaan on Kilpeläinen - Korpisalo, niin toivon todella näkeväni tällaisen kyltin jossain Jokerit-Tappara-pelissä.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Joo, näkyy olevan vähän epäselvää, oliko ZH kännissä vai humehissa. Alkuperäisessä jutussa (löytyy jokunen sivu taaksepäin) nimenomaa sanottiin, ettei alkoholilla ollut osuutta asiassa, joten...?

Tässä UPIn artikkelissa ei sen sijaan puhuta näistä väitetyistä rasistisista huuteluista mitään, ainakaan suoraan.

Sinänsä mulle on aivan sama, missä Zoltan Hetenyi pelaa. Mutta toivotan hyviä pelejä Tapparassa.
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Harmittaa että Zoltán meni Tapparaan. Olisin niin paljon mieluummin nähnyt hänet Jokereissa, mutta on silti positiivista että hän tuli Suomeen. Mistä sitä ikinä tietää vaikka joku päivä Zoli tekisi paluun Jokeripaitaankin?

rasistireppanan
sovinistisian

Olit paikalla ja tiedät mitä on tapahtunut? Sinulla on varaa puhua tästä ex-Jokerista tällä tavalla?
Tottakai. Et koskaan pitänyt Hetényistä ja sait vain lisää bensaa liekkeihin baari-episodista. Olet nuori, joten jotain sinullekin voi anteeksi antaa, mutta ennen kuin käytät tuollaisia termejä, ota selvää mitä oikeasti on tapahtunut ja mitä ei. Jos et saa otettua selvää, pidä turpasi kiinni tai tässä tapauksessa jätä näpyttelmättä sitä älypuhelinta tai miniläppäriä.

Zoltán on hieno mies. Oli Jokereissa pelatessaan ja on sitä varmasti Tapparan nutussakin. On täysin satavarma että nousen seisomaan ja taputan kun Zoli luistelee Areenan jäälle. Nousin seisomaan ja taputin Vladimir Machuldallekin eräänä syyskyisena iltana kaudella 2003 kun hän ensin kavensi lukemiksi 3-1 ja taputin uudelleen kun hän syötti SaiPan 3-3 tasoituksen. Muistan myös huutaneeni hänen nimeään muun fanikatsomoporukan kanssa.

Pelaajat, jotka ovat Jokeripaitaa arvokkaasti kantaneet ja jääneet kannattajien sydämiin, ansaitsevat arvoisensa vastaanoton.

Ria! Ria! Hungaria!
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kyllä minua ainakin ihmetyttää tämä Zoltanin perseilyn puolustelu. Jätkä heittää rasistista läppää ja kourii persettä. Sanoisin, että itse en olisi vaivaantunut soittamaan poliisia. One hitta quitta on ratkaisu jos joku tekisi minun ystäville tuollaista. Kertoo paljon taas ihmisten asenteista suhteessa alkoholiin. "Kännis läpäl" ei todellakaan ole mikään validi puolustus nyt tai koskaan.

Muutoin toivon Zoltin ottaneet opikseen ja käyttäytyvän jatkossa paremmin. Kaikkea hyvää Tampereen valloitukseen.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Olit paikalla ja tiedät mitä on tapahtunut? Sinulla on varaa puhua tästä ex-Jokerista tällä tavalla?
Tottakai. Et koskaan pitänyt Hetényistä ja sait vain lisää bensaa liekkeihin baari-episodista. Olet nuori, joten jotain sinullekin voi anteeksi antaa, mutta ennen kuin käytät tuollaisia termejä, ota selvää mitä oikeasti on tapahtunut ja mitä ei. Jos et saa otettua selvää, pidä turpasi kiinni tai tässä tapauksessa jätä näpyttelmättä sitä älypuhelinta tai miniläppäriä.

Minulla ei ollut kunniaa olla paikan päällä kyseisessä atlantalaisessa sporttibaarissa kun Zoltán pisti rähinäksi, mutta minusta ei ole merkittävää syytä olettaa, etteikö Zoltán olisi tarttunut naistarjoilijaa takamuksesta ja huudellut hävyttömyyksiä. Vastavuoroisesti kysyn, pystytkö todistamaan että näin ei käynyt?

Ei minulla mitään Hetényitä vastaan pelaajana ole, hän osoitti kaudella 2011-12 varsin hyvä kakkosveskari liigaan ja mahtuu tulevaisuudessa minun Jokereihini, jos tarjolla on sopiva rooli (nyt ei ollut), mutta en vain pidä siitä että pelaajia nostetaan jalustalle kansallisuuden, luonteen ynm. epäolennaisuuksien takia, kun samaan aikaan joukkueessa on monta sellaista pelaajaa, jotka eivät saa läheskään ansaitsemaansa arvostusta.

On täysin satavarma että nousen seisomaan ja taputan kun Zoli luistelee Areenan jäälle. Nousin seisomaan ja taputin Vladimir Machuldallekin eräänä syyskyisena iltana kaudella 2003 kun hän ensin kavensi lukemiksi 3-1 ja taputin uudelleen kun hän syötti SaiPan 3-3 tasoituksen. Muistan myös huutaneeni hänen nimeään muun fanikatsomoporukan kanssa.

Pelaajat, jotka ovat Jokeripaitaa arvokkaasti kantaneet ja jääneet kannattajien sydämiin, ansaitsevat arvoisensa vastaanoton.

Ero on, että Machulda voitti Jokereissa mestaruuden yhtenä joukkueen tärkeimmistä pelaajista siinä missä Zoltán oli luukkuveskari, jonka rooli toissa kauden joukkueessa oli marginaalinen. Jos Jokerit joskus mestaruuden voittaa, niin kyllä minäkin lupaan antaa parin kauden ajan aplodit jokaiselle mestarijoukkueen pelaajalle, joka palaa Areenalla vierasjoukkueiden väreissä.

Kyllä Zoltánillekin voi puolestani taputtaa ja huutaa kerran pari "Ria ria Hungaria", jos hän aloittaa maalissa Tapparan vieraillessa Areenalla, mutta toivon hartaasti ettei tällöin koko pelin tunnelmanluonti mene Zoltánin kannustukseksi. Pahoin pelkään, että näin voi käydä.

Katsoin olevani oikeutettu vastaamaan sinulle kun en kirjoittanut viestiäni miniläppärillä (en omista) tai älypuhelimella (en halua omistaa). ;)

Sääli, että tällaisia keskenkasvuisten asiattomia kommentteja pitää täältä lukea, vieläpä "muka-omien" kirjoittamana.

Kun kaltaisesi asiakirjoittaja, joka ei tunnetusti koskaan ole syyllistynyt kulttipelaajien tai huippulahjakkaiden omien kasvattien ajojahtiin, sen sanoo, niin kaipa minä sitten olen keskenkasvuinen väärinkannattaja.

No jos totta puhutaan, niin luulisi sinun parhaiten tietävän, miltä tuntuu kun joskus joku pelaaja vituttaa suuresti eivätkä muut jaa samaa näkemystä.
 

Porttivahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maalivahdit
Minulla ei ollut kunniaa olla paikan päällä kyseisessä atlantalaisessa sporttibaarissa kun Zoltán pisti rähinäksi, mutta minusta ei ole merkittävää syytä olettaa, etteikö Zoltán olisi tarttunut naistarjoilijaa takamuksesta ja huudellut hävyttömyyksiä. Vastavuoroisesti kysyn, pystytkö todistamaan että näin ei käynyt?

Ihan vain esimerkin vuoksi:
Pystytkö todistamaan että sinä et ole kähminyt paikan X naispuolista työntekijää ja sen jälkeen huudellut vihaavasi kaikkia, erityisesti n-sanaa käyttäen?

Ymmärrän kyllä tietyllä tavalla suhtautumisesi, mutta joskos nyt vähän niitä jäitä hattuun? :) Ei tässä ole ole mikään iso juttu, moista käy ihan oikeasti joka viikonloppu jokaisessa Suomen vähänkään isommassa kaupungissa. Seurauksena avari, ehkä känniääliö pihalle ja that's it. Aivan sama juttu känniuhoamisen kanssa. Antaa noiden tuomioistuinten kuitenkin tutkia ja päättää kuka ansaitsee mitäkin rapsuja.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Ei minulla mitään Hetényitä vastaan pelaajana ole, hän osoitti kaudella 2011-12 varsin hyvä kakkosveskari liigaan ja mahtuu tulevaisuudessa minun Jokereihini, jos tarjolla on sopiva rooli (nyt ei ollut), mutta en vain pidä siitä että pelaajia nostetaan jalustalle kansallisuuden, luonteen ynm. epäolennaisuuksien takia, kun samaan aikaan joukkueessa on monta sellaista pelaajaa, jotka eivät saa läheskään ansaitsemaansa arvostusta.
Mitä helvettiä? Jääkiekkoilija ei voi juuri parempaa kuvaa itsestään jättää, kuin Zoli teki täällä pelaamansa kauden aikana. Jos tuollainen nöyryys, kiltteys ja aitous ei ole jalustalle nostamisen arvoista, niin mikä sitten on? Ei jääkiekko ole pelkästään hienoja maaleja ja hyviä pelikirjoja. Vähintään yhtä tärkeitä ovat tunne ja persoonat. Meillä on joukkue täynnä hienoja jätkiä, mutta Zoltan toi silti mukanaan sellaisen positiivisen auran, ettei ennen ole nähty. Kentällä ei ollut avainroolissa, mutta kentän ulkopuolella fanien kannalta kevyesti yksi tärkeimmistä jätkistä.

Istuin parin penkin päässä Zoltanista ensimmäisessä harkkamatsissa sen jälkeen, kun siirto rapakon taakse oli varmistunut. Itse en lähtenyt legendaa häiritsemään, mutta seurasin vierestä kun useat fanit tulivat hyvästelemään miehen. Toisilla oli hymy huulilla ja toisilla tippa linssissä. Zoltan jaksoi puhua jokaikisen kanssa pitkiäkin toveja, otti yhteiskuvia, antoi halauksia ja kirjoitti nimmareita. Kertaakaan ei näkynyt kasvoilla mitään pitkästymisen merkkejä, vaan se sama kestohymy oli päällä ja jätkä oli hyvin vahvasti läsnä. Teki muhun vaikutuksen. Ei paljon sitä kuvaa murenna jotkut epämääräiset baari-illat pelimatkalla.

En ihan oikeasti tajua miten sulla voi oman joukkueen pelaajaa kohtaan jäädä tollaset antipatiat. Kaikki mielipiteet on sallittuja, mutta tässä asiassa olet niin vahvasti vähemmistössä, että vähän kiinnostaisi tietää taustoja.

Kuka sinne jalustalle on jäänyt nostamatta?
 
Viimeksi muokattu:

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Mitä helvettiä? Jääkiekkoilija ei voi juuri parempaa kuvaa itsestään jättää, kuin Zoli teki täällä pelaamansa kauden aikana. Jos tuollainen nöyryys, kiltteys ja aitous ei ole jalustalle nostamisen arvoista, niin mikä sitten on?

Zoltánin hypetyshän alkoi heti sopimuksen julkaisun jälkeen ennen kuin tiedossa oli kuinka hieno mies oli kyseessä. Hänestä tekemällä tehtiin legenda.

Mukavaahan se on, että raadolliseen urheilumaailmaan mahtuu myös Zoltánin kaltaisia valloittavia persoonia, mutta kyllä tästä ketjusta on saanut lukea ties kuinka paljon sellaisia viestejä, joiden kohdalla ei tiedä pitäisikö itkeä ja nauraa. Toki osa on kirjoitettu kieli poskessa, mutta osa myös ilmeisen tosissaan.

En ihan oikeasti tajua miten sulla voi oman joukkueen pelaajaa kohtaan jäädä tollaset antipatiat. Kaikki mielipiteet on sallittuja, mutta tässä asiassa olet niin vahvasti vähemmistössä, että vähän kiinnostaisi tietää taustoja.

Aiemmassa viestissäni esittelin taustoja antipatioilleni, eivät ne syyt mitenkään erikoisia mielestäni ole.

Kuka sinne jalustalle on jäänyt nostamatta?

Mielestäni on aika hämmästyttävää, miten vähän Tomi Mäki on saanut tällä palstalla arvostusta, vaikka hän on edustanut kolmea AHL-kautta (ja yhtä NHL-ottelua) lukuunottamatta Jokereita pikkujunnusta asti ja tulee saamaan ilman pahoja loukkaantumisia nykyisen sopimuksensa aikana 500 runkosarjaottelua täyteen Jokeripaidassa, mikä on hämmästyttävä osoitus seurauskollisuudesta. Jos jonkun pelaajan on oltava kulttipelaaja, niin mieluummin pesunkestävä oma kasvatti Mäki kuin joku flygarintuoma unkarilainen.

Porttivahti kirjoitti:
Pystytkö todistamaan että sinä et ole kähminyt paikan X naispuolista työntekijää ja sen jälkeen huudellut vihaavasi kaikkia, erityisesti n-sanaa käyttäen?

En varmaan aukottomasti, mutta ei toilailuistani ainakaan lehtijuttuja ole tehty.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Zoltánin hypetyshän alkoi heti sopimuksen julkaisun jälkeen ennen kuin tiedossa oli kuinka hieno mies oli kyseessä. Hänestä tekemällä tehtiin legenda.

Mukavaahan se on, että raadolliseen urheilumaailmaan mahtuu myös Zoltánin kaltaisia valloittavia persoonia, mutta kyllä tästä ketjusta on saanut lukea ties kuinka paljon sellaisia viestejä, joiden kohdalla ei tiedä pitäisikö itkeä ja nauraa. Toki osa on kirjoitettu kieli poskessa, mutta osa myös ilmeisen tosissaan.
En muista miten paljon itse hypetin Zolia sopimuksen tullessa julkisuuteen, mutta sen muistan että suhtauduin hommaan enimmäkseen huumorilla. Pohja toki luotiin vahvaksi kohtalaisen perusteettomasti, mutta Zoltan kyllä lunasti sen hypensä ihan täysin ja oikeastaan jopa ylitti. Ostan tämän argumentin ainoastaan puoliksi.

En ymmärrä suhtautumistasi siksi, että tässä on kyseessä sellaisen joukkueen pelaajan, jota tiedän sinunkin fanittavan ihan yhtä intohimoisesti kuin minäkin. Lähtökohtaisesti kaikki "omat" asetetaan kaiken arvostelun yläpuolelle ja kaikki hype on vain kotiin päin, kun se kohdistuu meidän jätkiin. Kai se on yksi tapa luoda yhteisöllisyyttä tai jotain. Ulkopuolisen ärsyyntymisen ymmärtäisin paljon paremmin.

Mielestäni on aika hämmästyttävää, miten vähän Tomi Mäki on saanut tällä palstalla arvostusta
Mä luulen, että tällä palstalla ei ole ainuttakaan Jokerifania, joka ei pitäisi Tomppaa erittäin suuressa arvossa. Kun mä ostan seuraavan pelipaitani, on selässä varmuudella nelonen. Epäselvää on ainoastaan tuleeko siihen eteen myös ykkönen. #29 ei ollut edes harkinnassa. Näiden jätkien ansiot vain on erilaisia. Mäki on taistelun ruumiillistuma ja ikijokeri, muttei kuitenkaan mikään räiskyvä persoona. Kuulostan hölmöltä kun sanon, että tuollaisia jätkiä on kuitenkin ollut ja tulee olemaan aina. Arvostus on valtava, mutta ei tuossa nyt kuitenkaan ole mitään poikkeuksellista, joten keskusteluakaan ei niin paljon synny. Zoltan toi mukanaan jotain, mihin en itse ainakaan ole ennen törmännyt. Se poikkeuksellisuus on se, millä noustaan suursuosikiksi ja mikä ihmisiä kiehtoo. Erik Karlsson oli viime kaudella joukkueen poikkeuksellisin yksilö ja kyllähän hänkin melkoisen vaikutuksen moniin jätti.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Noita Zolin riehumisiahan myöhemmin korjailtiin. Jossain unkarilaisessa lehdessä oli niistä tarkempia tietoja kun jenkkilehdet olivat liioitelleet ja vääristelleet asioita. Oli jotain puhetta oikeusjutunkin nostamisesta noita lehtiä kohtaan. Oli lisäksi mm. jo takaisin Unkarissa kun lehdet väittivät hänen olevan putkassa. Toki voi valita että uskooko jenkkien vai unkarilaisten lehtiä, eiköhän totuus ole jossain välimaastossa. En nyt enää sitä artikkelia löydä mutta Twitterissä sitä ainakin linkiteltiin. Piti lukea Google Translatorin läpi.

Zoli oli helvetin upea persoona kun useamman kerran pääsi miehen kanssa lätkästä ja elämästä jauhamaan. Ei noi jenkkilehtien artikkelit sopineet yhtään siihen profiiliin minkä oli hänestä Suomessa oppinut tuntemaan. Ehdottomasti heitettävä muutamat "Ria-ria-Hungariat" kun hän Areenalle tulee. Toivotan parasta onnea jatkouralle.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Zoli muuten juuri nyt Tapparan maalilla ET ottelussa Djurgårdens IF:ää vastaan.

Liveseuranta: Tuosta!
 

Kaulasuoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kreikka
Sulttaanille tuli lähtö Tapparasta(kin), oisko aika "huippu"sarjoissa ohi?

Vaikea näyttää osaamistaan Tapparassa kun ei pääse edes pelaamaan. Rautakorven yhden maalivahdin politiikka on pakottanut veskareita lähtemään kesken kauden ennenkin.
En jaksa uskoa että aika olisi ohi. Zoltán haluaa peliaikaa.

Tsemppiä Zoli!

Lienee turha sanoa että katsoisin Jokereissa mieluummin Hetényitä kuin nykyistä kakkosmaalivahtiamme...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös