Duunivisa – osa 6

  • 3 060
  • 40

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei. Jos henkilö on syntynyt vuonna 1990, niin onko hän syntynyt 1980-luvulla vai 1990-luvulla?
Oliko ensimmäinen vuosikymmen jaa. yhdeksän vuotta pitkä?
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Aijai, minäkin taisin aikoinaan juhlia vuosituhannen vaihtumista vuotta liian aikaisin.

Tai sitten en. Riippuu keneltä kysyy.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Oliko ensimmäinen vuosikymmen jaa. yhdeksän vuotta pitkä?
Minä vastasin esittämääsi kysymykseen ja esitin kysymyksen. Miksi et vastannut kysymykseen vaan esitit uuden kysymyksen? Voisitko vastata siihen kysymykseen, minkä edellisessä viestissäni esitin?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä vastasin esittämääsi kysymykseen ja esitin kysymyksen. Miksi et vastannut kysymykseen vaan esitit uuden kysymyksen? Voisitko vastata siihen kysymykseen, minkä edellisessä viestissäni esitin?
Huvikseni. En.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hullu ajatus.

Haukut siis minua hulluksi. Olet huonokäytöksinen ja töykeä. Toivottavasti viet itseltäsi kirjoitusoikeudet, ja voit sitten kotona riidellä itsesi kanssa miksi se oli oikein ja väärin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikö uusi vuosikymmen alkanut vasta 1.1.1991?

Millenniumin yhteydessähän tämä sama asia oli kyllä esillä, mutta eipä ole kyllä minulla käynyt koskaan mielessä, että vuosi 1990 voisi jonkun mielestä kuulua 80-lukuun.

Wikipedian määritelmä 1990-luvulle:

1990-luku oli vuosikymmen, joka alkoi maanantaina 1. tammikuuta 1990 ja päättyi perjantaina 31. joulukuuta 1999.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä se kymmenen vuotta kesti. Alkoi vuodesta 0.

Minkä ajanlaskun mukaan on ollut vuosi 0?

Eikö täällä saa puhua totuuksia?

Mitä minä voisin syödä iltapalaksi?

Jos yksi juna lähtee Helsingistä kohti pohjoista vauhdilla 110 km/h, ja toinen juna lähtee Rovaniemestä etelään vauhdilla 85km/h, niin miksi Kouvola on edes olemassa?
 

Buster

Jäsen
9. Täytä puuttuva ammatti elokuvan nimestä: (1,5p. / oikea)
A) Vääpeli Körmy ja vetenalaiset vehkeet
B) Pastori Jussilainen
C) Valmentaja
D) The Machinist
E) The Lincoln Lawyer

Walrus21 oli ainoa joka sai tästä täydet pisteet.
Köh, köh. Sinänsä sama ja pisteitä en jaksa laskea onko annettu silti oikea määrä, mutta kun nyt satuin muistamaan vastaukset ja luulin tienneeni ne jo vastaushetkellä varmuudella. Pieni pelko tosin oli, että oli jotain sekoilua esiintynyt mielestäni ilmiselvissä vastauksissa.
9.
A) Vääpeli
B) Pastori
C) Valmentaja
D) Machinist
E) Lawyer
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millenniumin yhteydessähän tämä sama asia oli kyllä esillä, mutta eipä ole kyllä minulla käynyt koskaan mielessä, että vuosi 1990 voisi jonkun mielestä kuulua 80-lukuun.

Wikipedian määritelmä 1990-luvulle:
Sen sijaan Almanakka toimisto kirjoitti

Kronologisessa mielessä tilanne on hankalampi. Syynä hankaluuteen on se, että ajanlaskustamme puuttuu vuosi 0. Vuotta 1 jälkeen ajanlaskun alun edeltävä vuosi on 1 ennen ajanlaskun alkua. Lukusuoralla tämä tarkoittaisi sitä, että lukua +1 edeltää luku -1. Tämä on tietenkin koulumatematiikkaa ymmärtävälle hämmentävää, kun luku 0 puuttuu. Vuoden 0 puuttumisesta on blogi neljän vuoden takaa.

Koska vuosi 0 puuttuu, sisältää ensimmäinen vuosikymmen vuodet 1–10, toinen vuosikymmen vuodet 11–20 ja niin edelleen. Samaa logiikkaa käyttäen 202. vuosikymmen sisältää vuodet 2011–2020, ja 203. vuosikymmen alkaa 1.1.2021. Eli hyvää alkanutta vuotta, kymmenlukua ja vuosikymmentä niin yhdessä kuin erikseen – myös niille, joille uusi vuosikymmen alkaa vasta vuoden kuluttua!

 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sinänsä sama ja pisteitä en jaksa laskea onko annettu silti oikea määrä, mutta kun nyt satuin muistamaan vastaukset ja luulin tienneeni ne jo vastaushetkellä varmuudella. Pieni pelko tosin oli, että oli jotain sekoilua esiintynyt mielestäni ilmiselvissä vastauksissa.

Pisteet olin laskenut ihan oikein, mutta en näemmä ollut muistanut laittaa nimeäsi epävirallisiin reunahuomautuksiini ja jäit ilman ansaitsemaasi kunniaa. Hyvä kuitenkin, kun varmistit asian.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
@Everton Itse asiassa Jim Courier oli liki ainoa, jonka tunnistin oitis ja johti pähkinän jäljille. Sitten tehtävä muuttuikin helpohkoksi, kun käänsi kuvat nimiksi. Perry Masonia esim. olisi ikinä muuten tuosta tajunnut.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Everton Itse asiassa Jim Courier oli liki ainoa, jonka tunnistin oitis ja johti pähkinän jäljille. Sitten tehtävä muuttuikin helpohkoksi, kun käänsi kuvat nimiksi. Perry Masonia esim. olisi ikinä muuten tuosta tajunnut.
Minä puolestani luulin sitä tennispelaajaa Boris Beckeriksi ja mietin pääni puhki, mikä "becker" on. Sen sijaan harmittaa, että missasin tuon Masonin. Se uusi sarja on juuri katsottuna ja olisin muutenkin tunnistanut Raymond Burrin - ja mietin pääni puhki, mikä "Burr" on. No, jälkäteen katsoin ja "hiomakivi" oli yksi monista käännöksistä, niin ajattelin että meni silti tuurilla oikein, kun joku kivi siinä kuvassa oli. Mutta joo, ehkä tulevaisuudessa muistan että "becker" ei ole muurari millään kielellä. Kai.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös