NHL Entry Draft 2018

  • 200 293
  • 492
Siis, tämä ei ollut vitsi? Eiköhän mies mahdu mukaan. Ei voi olla niin hyvää settiä kasassa.

Kyllähän Suomella hyvä setti on kasassa. Minun papereissani Ylönen ei mahdu mukaan, mutta aika näyttää. Jo tänään ollaan hieman viisaampia asian suhteen kun maajoukkueet julkaistaan kello 12 alkaen. Ei ollut vitsi.

Ylönen on kovan luokan lupaus ja olin todella vakuuttunut pojan pelaamisesta viime kevään U18-kisoissa, jossa oli mielestäni parempi kuin nyt Liigassa kohtalaista jälkeä tekevä Kotkaniemi. Ylönen saattaa olla ensi kesänä jopa 1. kierroksen varaus, joten en minä häntä ole vähättelemässä jos sitä epäilit.

Edit: ei mahtunut edes leiritykseen aivan kuten oletin.
 
Viimeksi muokattu:

Largo

Jäsen
Kyllähän Suomella hyvä setti on kasassa. Minun papereissani Ylönen ei mahdu mukaan, mutta aika näyttää. Jo tänään ollaan hieman viisaampia asian suhteen kun maajoukkueet julkaistaan kello 12 alkaen. Ei ollut vitsi.

Ylönen on kovan luokan lupaus ja olin todella vakuuttunut pojan pelaamisesta viime kevään U18-kisoissa, jossa oli mielestäni parempi kuin nyt Liigassa kohtalaista jälkeä tekevä Kotkaniemi. Ylönen saattaa olla ensi kesänä jopa 1. kierroksen varaus, joten en minä häntä ole vähättelemässä jos sitä epäilit.

Edit: ei mahtunut edes leiritykseen aivan kuten oletin.
Olin kännissä, en edes muistanut kommenttiani. Ymmärsin hieman jotain väärin ja vedin vähän väärin koko homman. Kättä pystyyn. Siis ei Ylösellä mitään asiaa pitäisi tuossa koneessa ollakaan. Taisin ymmärtää U-18 kisat olleen kysymyksessä.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Kiinnostaisi kyllä tietää, että mikä tekee Ylösestä niin hyvän, että olisi ansainnut paikan leiriryhmästä. Toistaiseksi Ylönen on tehnyt 11 pistettä 19 otteluun Mestiksessä. Vertailun vuoksi vaikkapa Jesse Puljujärvi teki Ylöstäkin nuorempana 13 pinnaa 15 otteluun Hokin riveissä. Ylöstä enemmän pisteitä edustuskelpoisista pelaajista ovat tehneet Severi Lahtinen ja Otto Mäkinen, mutta eipä heitä ole tainnut kukaan viime aikoina tainnut edes ehdottaa kisajoukkueeseen. Lahtisella ja Mäkisellä on myös selvästi parempi pistekeskiarvo kuin Ylösellä.

Ei siinä, uskon kyllä että Ylösellä on hieno ura edessään, mutta tänä vuonna ei ole vielä hänen aikansa. Ensi vuonna on varmasti vahvemmin spekulaatioissa mukana.
 

Pardus

Jäsen
Kiinnostaisi kyllä tietää, että mikä tekee Ylösestä niin hyvän, että olisi ansainnut paikan leiriryhmästä.
Ennen kaikkea hänen energisyytensä. Siihen hänellä on lisätä erinomaiset kiekolliset taidot. Olisi siis istunut joukkueessa ketjuun kuin ketjuun. Jos olin tänä vuonna hänen valinnastaan satavarma, niin ensi vuonna hän on sitten 200% varmuudella mukana. Ja silloin kahdessa ensimmäisessä ketjussa.

Yltä voitkin katsoa kaksi hänen rankkarimaaliaan tältä kaudelta.

Edit. Ylösellä oli hidas startti kauteen, mutta viime aikoina hän on alkanut näyttää miksi on rankattu parhaimmillaan jopa ensimmäisen kierroksen loppupäähän.

Edit2. Nuoremmista ikäluokista Wiljami Myllylässä on paljon samaa kuin Ylösessä. Mielenkiintoista nähdä millaiseen uraan kummankin lupauksen rahkeet riittävät.
 
Viimeksi muokattu:

Tornados

Jäsen
Lienee syytä listata pelaajat vielä ennen nuorten MM-kisoja kun kisojen jälkeen on luvassa varmaan suuriakin muutoksia. Olen merkinnyt x:llä pelaajat, jotka näyttäisivat olevan menossa U20-kisoihin. Kisoihin on toki menossa myös pelaajia, jotka eivät mahtuneet minun listalleni Mielenkiintoisia nimiä ovat esimerkiksi Sveitsin Nando Eggenberger, Venäjän Vitali Kravtsov ja Slovakian Milos Roman.

Listan kovin nousija oli tällä kertaa Noah Dobson, joka pelaa erinomaista kautta. Dobson on hieman Heiskasen tyylinen älykäs pelaaja ja pelaa tehojen lisäksi hyvin myös puolustuspäässä.

Suomalaisten osalta maajoukkuevalinnat nostivat Kuparin osakkeita ja laskivat Kotkaniemen sijoitusta. Ylönen on omissa arvoissani vieläkin ainoa suomalainen 2. kierroksen varaus.

1 (=) Rasmus Dahlin D SWE x
2 (+1) Andrei Svechnikov RW RUS x
3 (+2) Brady Tkachuk LW USA x
4 (-2) Adam Boqvist D SWE
5 (-1) Filip Zadina RW CZE x
6 (+3) Oliver Wahlstrom C/RW USA
7 (+3) Ty Smith D CAN
8 (-2) Quinn Hughes D USA x
9 (+7) Bode Wilde D USA
10 (+4) Rasmus Kupari C FIN x
11 (+1) Jared McIsaac D CAN
12 (-1) Joel Farabee LW USA
13 (-6) Joe Veleno C CAN
14 (+7) Jack McBain C CAN
15 (uusi) Noah Dobson D CAN
16 (+2) Akil Thomas C CAN
17 (-4) Ryan Merkley D CAN
18 (+1) Isac Lundestrom C SWE x
19 (+5) Jett Woo D CAN
20 (-3) Jesperi Kotkaniemi C FIN
21 (-13) Ryan McLeod C CAN
22 (-7) Evan Bouchard D CAN
23 (-1) Barrett Hayton C CAN
24 (+6) Grigori Denisenko LW RUS
25 (-5) Benoit-Oliver Groulx C CAN
26 (uusi) Alexander Alexeyev D RUS x
27 (=) Serron Noel RW CAN
28 (uusi) Jacob Olofsson C SWE x
29 (uusi) Calen Addison D CAN
30 (-1) Alexander Khovanov C RUS
31 (uusi) Mattias Samuelsson D USA
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Red.machinen mid-season draft ranking:

1. Rasmus Dahlin - P, Frölunda HC
2. Andrei Svetshnikov - OL, Barrie Colts
3. Filip Zadina - VL, Halifax Mooseheads
4. Brady Tkachuk - KH/VL, Boston University
5. Adam Boqvist - P, Brynäs
6. Quinn Hughes - P, Univ. of Michigan
7. Isac Lundeström - KH/VL, Luleå HF
8. Ryan Merkley - P, Guelph Storm
9. Oliver Wahlstrom - KH/VL, U.S National U18 Team
10. Joel Farabee - VL, USNTDP Juniors
11. Ty Smith - P, Spokane Chiefs
12. Evan Bouchard - P, London Knights
13. Jared McIsaac - P, Halifax Mooseheads
14. Noah Dobson - P, Acadie-Bathurst Titan
15. Jesperi Kotkaniemi - KH, Ässät
16. Ryan McLeod - KH, Missisauga Steelheads
17. Akil Thomas - KH, Niagara IceDogs
18. Grigori Denisenko - VL, Lokomotiv Jaroslavl
19. Brett Hayton - KH, Sault Ste.Marie Greyhounds
20. Rasmus Kupari - KH, Kärpät
21. Jacob Olofsson - KH, Timrå IK
22. Aleksandr Aleksejev - P, Red Deer Rebels
23. Vitali Kravtsov - OL, Tshelmet Tsheljabinsk
24. Joe Veleno - KH, Drummonville Voltiquers
25. Bode Wilde - P, U.S National U18 Team
26. Calen Addison - P, Lethbridge Hurricanes
27. Adam Ginning - P, Linköping
28. Benoit Oliver-Groulx - KH, Halifax Mooseheads
29. Jett Woo - P, Moose Jaw Warriors
30. Philipp Kurashev - VL/KH, Quebec Remparts
31. Anderson McDonald - VL, Moncton Wildcats
 
Katselin eilisen Urheiluruudun juttua nuorten MM-finaalista, ja siinä esitettiin melko erikoinen kommentti. Olisi sopinut hyvin myös nuorten MM-kisakeskusteluun tai Ylen pökäleet -ketjuun mutta laitetaan nyt tänne. Näin haasteli Ylen toimittaja: "Kanadan joukkueesta yhteensä seitsemän pelaajaa hävisi vuosi sitten mestaruuden voittolaukausten jälkeen. Vuoden päästä 17-vuotias Rasmus Dahlinkin saattaa päästä hakemaan revanssia."

Olenkohan minä aivan pihalla, kun käsittääkseni Rasmus Dahlinin osallistuminen ensi vuoden junnukisoihin on helvetin epätodennäköistä? Olen ymmärtänyt, että kyseessä on aivan eliittitason lahjakkuus.
 

Tornados

Jäsen
Oma draft ranking nyt nuorten MM-kisojen jälkeen. Sijat 2-5 ovat omissa papereissani tosi tasaisia ja lopullinen järjestys saattaa näiden osalta olla melkein mikä tahansa. Rasmus Dahlin vaikuttaa kuitenkin tällä hetkellä melko selvältä ykkösvaraukselta.

Listan kovin nousija oli tällä kertaa Evan Bouchard, joka monien mielestä olisi kuulunut jopa Kanadan nuorten MM- joukkueeseen. Evan Bouchard aloitti kauden melko vaatimattomasti, mutta on parantanut otteitaan huomattavasti kauden edetessä. Kyseessä on fiksu puolustaja, joka pelaa hyvin molempiin suuntiin.

Suomalaisten osalta nostin Kotkaniemen ensimmäistä kertaa Kuparin ohi. Ylönen on arvioissani ainoa toisen kierroksen suomalaisvaraus. Olen tiputtanut Ylöstä vähän alaspäin sinne 50. sijan paikkeille.

1 (=) Rasmus Dahlin D SWE
2 (+2) Adam Boqvist D SWE
3 (=) Brady Tkachuk LW USA
4 (-2) Andrei Svechnikov RW RUS
5 (=) Filip Zadina RW CZE
6 (=) Oliver Wahlstrom C/RW USA
7 (+8) Noah Dobson D CAN
8 (+1) Bode Wilde D USA
9 (-1) Quinn Hughes D USA
10 (-3) Ty Smith D CAN
11 (+11) Evan Bouchard D CAN
12 (=) Joel Farabee LW USA
13 (-2) Jared McIsaac D CAN
14 (+6) Jesperi Kotkaniemi C FIN
15 (-2) Joe Veleno C CAN
16 (+2) Isac Lundestrom C SWE
17 (-7) Rasmus Kupari C FIN
18 (+5) Barrett Hayton C CAN
19 (-3) Akil Thomas C CAN
20 (-3) Ryan Merkley D CAN
21 (=) Ryan McLeod C CAN
22 (-3) Jett Woo D CAN
23 (+1) Grigori Denisenko LW RUS
24 (+4) Jacob Olofsson C SWE
25 (uusi) Filip Hållander C/LW SWE
26 (-12) Jack McBain C CAN
27 (uusi) Rasmus Sandin D SWE
28 (uusi) Dominik Bokk RW GER
29 (uusi) Vitali Kravtsov LW RUS
30 (-5) Benoit-Oliver Groulx C CAN
31 (-4) Serron Noel RW CAN
 

Knap

Jäsen
@Tornados miksi Boqvist on noussut kaksi sijaa, vaikkei mahtunut Ruotsin joukkueeseen ja on tällä kaudella pääsäntöisesti pelannut vain junioriliigaa ihan ok tehoin, mutta miesten peleissä ei ainakaan tilastollisesti ole sujunut kummoisesti. Kuitenkin Boqvistia pidetään myös hyökkäävänä puolustajana, niin ei nuo tehot mitään aivan järisyttävän vakuuttavia ole. Tottakai puolustajilla paljon muutakin, mutta Boqvist ei ole mikään defensiivinen dynamokaan käsittääkseni. Uskon, että Boqvist voi olla tuolla sijalla, mutta en ymmärrä että mikä sen tänä väliaikana on nostanut sinne.

Henkilökohtaisesti ihmettelen Zadinan noin suurta numeroa, itse sijottaisin hänet juuri tällä hetkellä kakkoseksi. Mutta, se on vaan mutua minun osalta, kun en seuraa näitä päivittäin.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Meikäläisen papereissa Dahlin on selkeä ykkönen, jonka jälkeen tulee Zadina ja sitten Tkachuk. Molemmat laitahyökkääjät pelasivat huikeat kisat, joskin ymmärrän, jos edelleen Svechnikov menee scouttien papereissa heidän edelleen. Ei noista kolmesta oikein väärin voi edes valita.
 

Tornados

Jäsen
@Tornados miksi Boqvist on noussut kaksi sijaa, vaikkei mahtunut Ruotsin joukkueeseen ja on tällä kaudella pääsäntöisesti pelannut vain junioriliigaa ihan ok tehoin, mutta miesten peleissä ei ainakaan tilastollisesti ole sujunut kummoisesti. Kuitenkin Boqvistia pidetään myös hyökkäävänä puolustajana, niin ei nuo tehot mitään aivan järisyttävän vakuuttavia ole. Tottakai puolustajilla paljon muutakin, mutta Boqvist ei ole mikään defensiivinen dynamokaan käsittääkseni. Uskon, että Boqvist voi olla tuolla sijalla, mutta en ymmärrä että mikä sen tänä väliaikana on nostanut sinne.

Henkilökohtaisesti ihmettelen Zadinan noin suurta numeroa, itse sijottaisin hänet juuri tällä hetkellä kakkoseksi. Mutta, se on vaan mutua minun osalta, kun en seuraa näitä päivittäin.

Boqvist on pelannut Allsvenskanissa paremmin kuin tilastot antavat ymmärtää. Kuten sanoin, sijat 2-5 ovat itselläni hyvin lähellä toisiaan ja järjestys on tällä hetkellä lähinnä makukysymys (toki tilanne varmaan selkiytyy kevään edetessä). Tykkään ehkä vähän liikaakin viihdyttävistä hyökkäävistä puolustajista (kuten Makar viime vuonna ja nyt Boqvist). Boqvist on kuitenkin mielestäni ehkä viihdyttävin pelaaja listallani. Potentiaali on huikea, mutta noin korkeana tietysti riskialtis.

Omaan järjestykseen vaikuttaa tietysti kaikki info mitä pelaajista tulee listojen välillä ja käsitykseni Boqvistista on vain vahvistunut viime aikoina. Boqvistia pudotin ennen kisoja pari sijaa juuri siitä syystä, että ei mahtunut kisajoukkueeseen. Nyt lähinnä vain palautin Boqvistin siihen paikalle missä hän oli minulla jo lokakuussa.

Painottaisin kuitenkin vielä sitä, että sijat 2-5 ovat minulla hyvin tasaisia eli toisenlainen järjestys on hyvin ymmärrettävä ja sijajärjestys saattaa vielä minullakin hyvinkin muuttua varaustilaisuuden lähestyessä.
 
Tykkään ehkä vähän liikaakin viihdyttävistä hyökkäävistä puolustajista (kuten Makar viime vuonna ja nyt Boqvist). Boqvist on kuitenkin mielestäni ehkä viihdyttävin pelaaja listallani. Potentiaali on huikea, mutta noin korkeana tietysti riskialtis.

Ei pidä tietysti tarttua pariin lauseeseen, mutta onko sinusta viihdyttävämpi kuin Dahlin? Minusta Dahlinia viihdyttävämpää puolustajaa ei ole puskenut vuosikausiin. En tosin ole Boqvistilta nähnyt kuin erinäisiä koosteita, mutta jos tosiaan noin on, niin pitää ottaa vielä tarkempaan seurantaan.
 

Tornados

Jäsen
Ei pidä tietysti tarttua pariin lauseeseen, mutta onko sinusta viihdyttävämpi kuin Dahlin? Minusta Dahlinia viihdyttävämpää puolustajaa ei ole puskenut vuosikausiin. En tosin ole Boqvistilta nähnyt kuin erinäisiä koosteita, mutta jos tosiaan noin on, niin pitää ottaa vielä tarkempaan seurantaan.

Makuasia tietysti. Hyökkäyssuuntaan hän on mielestäni kilpailukykyinen Dahliniin verrattuna etenkin nuorten turnauksissa. Aikuisten tasolla fysiikka on vielä kehitysvaiheessa, joten pelikin on hieman varovaisempaa. Boqvist tykkää pelata kiekolla ja syöttötaidot ovat myös erinomaiset, eikä luistelukaan ole hassumpaa.

Dahlin on sen verran valmiimpi paketti, että on kuitenkin taidoiltaan selvä ykkönen tällä hetkellä. Etenkin puolustuspäässä päihittää Boqvistin selkeästi. Nuorten maajoukkuepeleissä Boqvist on kuitenkin tehnyt selkeästi enemmän pisteitä Dahliniin verrattuna eli kyseessä on hyvin hyökkäävä ja samalla viihdyttävä pelaaja,
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Hyökkäyssuuntaan hän on mielestäni kilpailukykyinen Dahliniin verrattuna etenkin nuorten turnauksissa.

Nuorten maajoukkuepeleissä Boqvist on kuitenkin tehnyt selkeästi enemmän pisteitä Dahliniin verrattuna eli kyseessä on hyvin hyökkäävä ja samalla viihdyttävä pelaaja,

Tässä mielestäni malli esimerkki siitä miten tilastoja voidaan tulkita juuri sillä tavalla kun itse haluaa. Jos nyt haluaa tarkastella pelkästään maajoukkuepelejä eikä Elitserien/SuperElit/J18Elit niin voi sieltä ottaa myös pelkät arvokisat:

Boqvist: 16-17 U18-kisat 6 ottelua 0+0
Dahlin: 16-17 U20-kisat 7 ottelua 1+1 ja 17-18 U20-kisat 7 ottelua 0+6

Ja sitten jos tarkastelee Elitserienin, SuperElit tai J18Elit pelejä niin kaikissa Dahlin on tehoissa edellä. Mutta kyllä, jos katsoo ainoastaan junnumaajoukkueen harjoituspelejä niin niissä Boqvist on tehnyt enemmän pisteitä.

Jos tosiaan Boqvist on Dahlinia viihdyttävämpi pelaaja niin aika uskomaton vuosikerta tämä 2000 Ruotsin osalta. Dahlin on kyllä todella viihdyttävä pelaaja seurata.
 

Tornados

Jäsen
Tässä mielestäni malli esimerkki siitä miten tilastoja voidaan tulkita juuri sillä tavalla kun itse haluaa. Jos nyt haluaa tarkastella pelkästään maajoukkuepelejä eikä Elitserien/SuperElit/J18Elit niin voi sieltä ottaa myös pelkät arvokisat:

Boqvist: 16-17 U18-kisat 6 ottelua 0+0
Dahlin: 16-17 U20-kisat 7 ottelua 1+1 ja 17-18 U20-kisat 7 ottelua 0+6

Ja sitten jos tarkastelee Elitserienin, SuperElit tai J18Elit pelejä niin kaikissa Dahlin on tehoissa edellä. Mutta kyllä, jos katsoo ainoastaan junnumaajoukkueen harjoituspelejä niin niissä Boqvist on tehnyt enemmän pisteitä.

Jos tosiaan Boqvist on Dahlinia viihdyttävämpi pelaaja niin aika uskomaton vuosikerta tämä 2000 Ruotsin osalta. Dahlin on kyllä todella viihdyttävä pelaaja seurata.

Nyt on kyllä luettu viestini niin kuin piru raamattua. Yksinkertaistetaan sitten:
- Kumpi on parempi tällä hetkellä (Dahlin vai Boqvist)? Dahlin
- Kumpi on viihdyttävämpi? Makukysymys
- Kumpi pelaa hyökkäävämmällä tyylillä? Boqvist

Mainittakoon vielä, että aika tasaisia ovat pelaajien tehot noissa SuperElit ja J18Elit peleissä. Tosin jos Dahlin pelaisi yhtä hyökkäävällä tyylillä kuin Boqvist, hänen tehonsa olisivat varmaan vielä korkeammat.
 

Pardus

Jäsen
CSS:n midterm rankingin suomalaiset:

Kenttäpelaajat Eurooppa
6. Kupari Rasmus
9. Kotkaniemi Jesperi
19. Nordgren Niklas
28. Ylönen Jesse
33. Killinen Lenni
48. Utunen Toni
50. Nevasaari Arttu
52. Tanus Kristian
54. Salmela Santeri
77. Kivenmäki Otto
83. Seppälä Peetro
84. Luusuaniemi Aatu
90. Turkulainen Jerry
100. Siikanen Patrik
112. Ketola Juuso
120. Oden Joonas
122. Halme Aleksi
124. Petman Ville

Maalivahdit Eurooppa
5. Annunen Justus
12. Huhtamaa Jere
15. Mölder Conrad

Kenttäpelaajat Pohjois-Amerikka
23. Ranta Sampo
171. Vesterinen Saku
193. Oksanen Emil
202. Nyman Linus

Listojen kärjet:

Kenttäpelaajat Eurooppa
1. Dahlin Rasmus
2. Boqvist Adam
3. Lundeström Isac

Maalivahdit Eurooppa
1. Skarek Jakub
2. Miftahov Amir
3. Dostal Lukas

Kenttäpelaajat Pohjois-Amerikka
1. Svetshnikov Andrei
2. Zadina Filip
3. Tkachuk Brady

Maalivahdit Pohjois-Amerikka
1. Gravel Alexis
2. Rodrigue Olivier
3. Ingham Jacob

Kaikki listat NHL.comissa:
2018 Draft Prospect Rankings | NHL Draft Prospect Rankings

Lisätkää, jos jäi nimiä puuttumaan.

Edit. Jos nytkin on taas näin monta suomalaista päässyt edes listoille, niin voi vaan arvailla kuinka monta suomalaisen nimeä siellä komeilee vuoden kuluttua!
 
Viimeksi muokattu:

Tornados

Jäsen
CSS:n midterm rankingin suomalaiset:
Kenttäpelaajat Pohjois-Amerikka
23. Ranta Sampo
171. Vesterinen Saku
193. Oksanen Emil
202. Nyman Linus

Suomalaisista yllättävin sijoitus oli mielestäni Sampo Rannan 23. Pohjois-Amerikan listalla. Tuon arvion perusteella Sampo Ranta olisi suunnilleen toisen kierroksen kärkivarauksia ja hyvin lähellä siis jopa ykköskierroksen varausta. Arvio kuulostaa minun mielestäni aika optimistiselta , mutta toivotaan että näin käy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös