TPS, media ja julkisuus

  • 2 983 473
  • 11 994

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Hieno uutinen, mutta...

Mä olen nyt viidettä päivää melkoisessa flunssassa - kuumehöyryissä ja lääkehumalassa ajatus ei liene terävimmillään. Joka tapauksessa uutista lukiessa en voi välttyä ajatukselta, että onkohan toimittaja ollut jossain pikku nosteessa tai rajummassa laskussa.

01.01.2018 - TPS: Ilkka Heikkinen jatkaa uraansa Turussa ainakin kauden lisää

"Heikkinen siirtyi Liigaan vuonna 2016 Ruotsin SHL:n Vaxjö Lakersista"

Kirjoitusvirhe (-kö)? Mulle on ainakin aina opetettu, että mitä tahansa tekstiä tuotettaessa erisnimien (henkilöt, paikat, yritykset, joukkueet jne.) oikeinkirjoitukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Todennäköisesti saan jälleen kerran palstaveljien vihat niskoilleni turhasta nipotuksesta. Ehkä asia ei tunnu näin päin ajateltuna niin tärkeältä, mutta entä toisin päin? Olisiko Växjö Lakers voinut uutisoida asian esim...

"Heikkinen flyttar till TPS Tyrku" tai "Heikkinen flyttar till TPS Åbö"?

Seuraan paljon ulkomaalaisia medioita (erityisesti saksankielisiä) varsinkin CHL-kauden aikana. Mielestäni en ole törmännyt kertaakaan siihen, että TPS Turku olisi kirjoitettu väärin.

Toinen juttu samasta artikkelista. Mä en vaan parhaalla tahdollanikaan pysty käsittämään mitä toimittajan päässä on liikkunut näitä kahta virkettä muodostettaessa.

"Tällä kaudella hän on takonut 35 runkosarjapelissä 12+11 tehopisteet, mikä tekee hänestä paitsi TPS:n tehokkaimman puolustajan. Tämä nostaa hänet Liigan puolustajien maalipörssin johtoon."

Siis OK, asia tulee varmasti selväksi. Jollakin tavalla lauseet jäävät kuitenkin kesken.

Relatiivipronominien "joka" ja "mikä" eroavaisuuksista lienee täysin turha mainita. Miksi ensimmäisessä virkkeessä on "paitsi" (synonyymi: "ilman")? Toisessa merkityksessä sanaa tulisi käyttää sanaparina "paitsi - myös". Nyt sanan merkitys jää jotenkin irralliseksi. Jälkimmäisessä virkkeessä mihin "tämä" viittaa? Edeltävässä virkkeessä ei puhuttu niin suoraan Heikkisen maalimäärästä, että siihen voitaisiin viitata sanalla "tämä". Ainakin täällä päässä jäi vähän sellainen vaikutelma, että koko uutinen oli juosten kustu.

"Tällä kaudella hän on takonut 35 runkosarjapelissä tehopisteet 12+11, jotka nostavat hänet paitsi TPS:n tehokkaimmaksi puolustajaksi myös Liigan puolustajien maalipörssin johtoon."

"Tällä kaudella hän on takonut 35 runkosarjapelissä 23 tehopistettä, jotka tekevät hänestä TPS:n tehokkaimman puolustajan. Heikkisen maalimäärä on 12, joka nostaa hänet myös Liigan puolustajien maalipörssin johtoon."

Erittäin hieno uutinen - kuumeisena tulee vaan kiinnitettyä entistä enemmän huomiota pikkuseikkoihin.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Täytyy myöntää, että itse kuulun myös pilkunviilaajiin kun puhutaan mistä tahansa virallisista uutisista tai päivityksistä ja niiden kirjoitusasusta. Toisaalta ymmärrän, että Suomessa jääkiekkojoukkueiden organisaatiot lienevät sen verran pieniä, että tiedotteita saattaa kirjoittaa joku, ketä ei ole ammattitoimittaja vaan tekee sitä muiden tehtävien ohessa. Silti tietty perus oikeinkirjoituksesta ja oikoluvusta pitäisi huolehtia.
 

Jazzy76

Jäsen
Mr. Foxin erittäin perusteellisen kirjoituksen jälkeen korjattu kaksi kirjoitusvirhettä. Jälkimmäinen syntyi, kun liian pitkä lause pilkottiin kahtia.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jos mainitsee, kannattaa mainita oikein. Mikä viittaa koko edelliseen lauseeseen ja on tässä tapauksessa täysin oikein kirjoitettu.
Menee jo aika pitkälti Kielipoliisit-ketjun asioihin. Kuume on jo laskenut, mutta päässä humisee normaalia enemmän ja keuhkot on yskitty pihalle jo aikoja sitten. Sain iltapäivällä lekurilta sellaiset tropit, että oksat pois ja pala latvaa...

Mulle on aina opetettu, että "joka" viittaa enemmän konkreettiseen asiaan ja "mikä" vastaavasti abstraktiin. Koko virkettä kannattaa miettiä kokonaisuutena. Näin mulle on aina opetettu. Ehkä olen väärässä? Mikä johtaa mihinkin? "Hän teki jotakin, joka/mikä johti johonkin."

"Hän teki kakun, joka miellytti minua." - konkreettinen viittaus teon kohteeseen eli objektiiviin - substantiiviin ("hänen tekemänsä kakku oli minun mielestäni kaunis")
"Hän teki kakun, mikä miellytti minua." - abstrakti viittaus edeltävään lauseeseen eli tekoon - koko edeltävään lauseeseen ("tykkäsin siitä, että hän teki kakun *PUSS-PUSS*")

"Hän teki kakun, joka voitti palkinnon." - konkreettinen viittaus kakkuun ("hänen tekemänsä kakku voitti palkinnon")
"Hän teki kakun, mikä voitti palkinnon." - abstrakti viittaus, eihän hänen tekonsa voittanut palkintoa, vaan hänen tekemänsä kakku - HOONO SOOMI

"Hän teki tehopisteet, jotka tekevät hänestä tehokkaimman puolustajan." - konkreettinen viittaus tehopisteisiin ("hänen tekemänsä tehopisteet...")
"Hän teki tehopisteet, mikä tekee hänestä tehokkaimman puolustajan." - jälleen abstakti viittaus (vrt. edellinen esimerkki) - HOONO SOOMI

Muutetaan hieman seurausta (sivulause) - syy (päälause) pysyy samana:

"Hän teki tehopisteet, joilla hän voitti puolustajien pistepörssin." - konkreettinen viittaus tehopisteisiin ("hänen tekemillään tehopisteillä...")
"Hän teki tehopisteet, millä hän voitti puolustajien pistepörssin." - abstrakti viittaus - HOONO SOOMI

Voi olla, että tiukasti kielioppisääntöjä tuijottamalla molemmat vaihtoehdot ovat täysin oikein. Mun mielestäni näissä on kuitenkin merkityseroja ja oikeat lauserakenteet riippuvat aina täysin asiayhteyksistä. Mulla ei ole alasta mitään koulutusta eli vetelen täysin mutulla ja korvakuulolla. Toisaalta aikoinani YO-kirjoituksissa olin Suomen kahdentoista parhaimman kirjoittajan joukossa - kummatkin aineet takaisin pisteillä 95/99.

Toisaalta ymmärrän, että Suomessa jääkiekkojoukkueiden organisaatiot lienevät sen verran pieniä, että tiedotteita saattaa kirjoittaa joku, ketä ei ole ammattitoimittaja vaan tekee sitä muiden tehtävien ohessa.
Ei se nyt aina amatitoimittajaa [SIC!] vaadi asiallisen (=kieliopillisesti oikein) tiedotteen kirjoittamiseen. Joku nousuhumalainen putkimies, krapulainen postinkantaja tai pillerihumalainen Kettuherra saattaa kirjoittaa parempaa suomea kuin nyt nähty räpellys. Joku Voice of Germany varmasti vetääkin parikymmentätuhatta katsojaa lisää jollain Samu Haberin paskalla saksalla - jengi nauraa, kieliopillisesti oikein taikka ei. Hieman vaikea uskoa, että joku HC TPS Turku Oy:n kotisivuille huonolla suomen kielellä kirjoitettu uutinen toisi jotenkin lisää suosiota. Mun mielestäni kieliopillisesti oikeaa suomea voi kirjoittaa muutkin kuin ammattitoimittajat!

Ei se tittelistä ole kiinni vaan ammattiylpeydestä!
 
Viimeksi muokattu:

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulle on aina opetettu, että "joka" viittaa enemmän konkreettiseen asiaan ja "mikä" vastaavasti abstraktiin. Koko virkettä kannattaa miettiä kokonaisuutena. Näin mulle on aina opetettu. Ehkä olen väärässä? Mikä johtaa mihinkin? "Hän teki jotakin, joka/mikä johti johonkin."

"Hän teki kakun, joka miellytti minua." - konkreettinen viittaus teon kohteeseen eli objektiiviin - substantiiviin ("hänen tekemänsä kakku oli minun mielestäni kaunis")
"Hän teki kakun, mikä miellytti minua." - abstrakti viittaus edeltävään lauseeseen eli tekoon - koko edeltävään lauseeseen ("tykkäsin siitä, että
Noh, mulle on myös aina opetettu juurikin noin kuin Bob Maalille, että "mikä" viittaa koko edelliseen lauseeseen ja "joka" vain edelliseen sanaan eikä ole kukaan äikänope höpöttänyt mistään abstrakteista tai konkreettisista asioista tässä yhteydessä. Mutta kai tuo on vain kryptisempi tapa sanoa sama asia. Jos katsot kakku-esimerkkiäsi niin huomaat tämän yksinkertaisen säännön jo selittävän täysin sen mikä on se sana, joka tulee kakun jälkeen ilman tarvetta miettiä mikä on abstraktia ja mikä ei.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Onko mikään media laittanut referaattia tai kenties jopa pidempää pätkää eilisen matsin pressistä? Videota tai kirjoitettua tekstiä?
Kiinnostaa mitä valmentajat ottelusta ovat tuumineet. Nyt en löytänyt mistään kunnon koostetta pressistä molempien valmentajien kommenteilla (Jatkoaika, Kiekkoareena, TS-kiekko, HIFK:n kotisivut, TPS:n kotisivut...)
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Onko mikään media laittanut referaattia tai kenties jopa pidempää pätkää eilisen matsin pressistä? Videota tai kirjoitettua tekstiä?
Kiinnostaa mitä valmentajat ottelusta ovat tuumineet. Nyt en löytänyt mistään kunnon koostetta pressistä molempien valmentajien kommenteilla (Jatkoaika, Kiekkoareena, TS-kiekko, HIFK:n kotisivut, TPS:n kotisivut...)
Tässä on muuten asia, jossa TPS on edellä kävijä liigajoukkueiden keskuudessa. Lehdistötilaisuudet ovat nähtävissä suorana Facebookin kautta ja ne ladataan myös nopeasti Youtubeen. Sopisi muiden ottaa mallia.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko mikään media laittanut referaattia tai kenties jopa pidempää pätkää eilisen matsin pressistä? Videota tai kirjoitettua tekstiä?
Kiinnostaa mitä valmentajat ottelusta ovat tuumineet. Nyt en löytänyt mistään kunnon koostetta pressistä molempien valmentajien kommenteilla (Jatkoaika, Kiekkoareena, TS-kiekko, HIFK:n kotisivut, TPS:n kotisivut...)

TPS:n hurja putki katkesi - luotsi löysi silti ilonaiheita: ”Siinä oli sitä meininkiä”

Tuossa on ainakin Kaskisen kommentteja iltalehdelle. Mitään muuta en minäkään löytänyt.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Elokuisen pride-tapauksen tiimoilta oli ilo nähdä, miten niin moni suhtautui asiaan positiivisesti. Sitten oli niitä, jotka perustelivat negatiivista suhtautumistaan sen poliittisella latauksella. Siksi kai sopii ihmetellä, miksi istuvan presidentin vaalikampanjaan kuuluva seremoniallinen avauskiekon pudottaminen ei ole laukaissut "someraivoa" ja boikottiaikeita TPS:ään liittyvillä keskustelualustoilla. Minusta kun presidentinvaaleilla on paljon enemmän poliittista latausta kuin seksuaalivähemmistön tasa-arvon kannattaminen. Vai onko nyt käynyt niin, että jääkiekko-organisaation ja politiikan yhdistäminen on aiemmasta kriitikistä huolimatta sopivaa, kunhan se sattuu sopimaan omaan arvomaailmaan.

Jokainen varmaan ymmärsi, etten kritisoinut huomista tapausta. Näin vain hyvän tilaisuuden verrata sitä siihen kritiikkiin, joka heräsi elokuussa TPS:n julkisuustempauksesta.
 

Kanada-malja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NYR, COL
Olihan Sauli syssymmällä seuraamassa TPS-Kalpaottelua ja tietääkseni vieraili jopa kopissa? Varmaan kannattaa Tepsiä hlökohtaisesti. Sama juttu, kun Koivisto kertoi epävirallisissa piireissä olevansa Tepsin ja Loimun kannattaja.
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Olihan Sauli syssymmällä seuraamassa TPS-Kalpaottelua ja tietääkseni vieraili jopa kopissa? Varmaan kannattaa Tepsiä hlökohtaisesti. Sama juttu, kun Koivisto kertoi epävirallisissa piireissä olevansa Tepsin ja Loimun kannattaja.
Harvinaisen järkeviä ja hienon tyylitajun omaavia pressoja nuo edellä mainitut..
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
@Radiopää täällähän ne tietyt henkilöt ilmoittivat lopettavansa Tepsin seuraamisen, joten on ymmärrettävää ettei tuollainen ole heillä osunut silmiin.

En tarkoittanut vain tätä ketjua. Kävin TPS:n Facebook-sivulla, eikä siellä ole minkäänlaista mielensäpahoittamista näkyvissä. Minusta tämä kertoo sen, että ongelma ei ollut poliittisessa aktiivisuudessa, vaan pride-tapahtuman luonteessa. Tämä taas nostaa arvostustani entisestään, että TPS otti osaa kyseiseen tapahtumaan. Toivottavasti seuraava askel on SM-liigan pride-kierros, jossa katsojat voivat tylsien fanikamojen sijaan pukeutua vähän räväkämmin.

Olihan Sauli syssymmällä seuraamassa TPS-Kalpaottelua ja tietääkseni vieraili jopa kopissa? Varmaan kannattaa Tepsiä hlökohtaisesti.

Niinistö on Lukon kannattaja, mutta ei siitä sen enempää tässä ketjussa. Ja toivottavasti ei missään muussakaan ketjussa.
 

Superper

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei TPS:n pelit toki ainoita ole, jossa presidentti on vieraillut. Tuolla Suomi100 hommalla tietty oma osansa. Miettikää mikä kampanja. Millä tavoin tavoitat yli 5k kansalaista aktiivisesti vaalien alla yhdesaä päivässä. Taululla näkyy Tasavallan presidentti, ehkä jopa TPS-paita päällä ja se joa jokin vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen. Siihen päälle yhteiskuvat käytävillä ja hunajamaailmassa. Boom, jackpot.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei TPS:n pelit toki ainoita ole, jossa presidentti on vieraillut. Tuolla Suomi100 hommalla tietty oma osansa. Miettikää mikä kampanja. Millä tavoin tavoitat yli 5k kansalaista aktiivisesti vaalien alla yhdesaä päivässä. Taululla näkyy tasavallan presidentti, ehkä jopa TPS-paita päällä ja se joa jokin vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen. Siihen päälle yhteiskuvat käytävillä ja hunajamaailmassa. Boom, jackpot.

Eivät ole ainoita, mutta tämäniltainen ottelu eroaa sillä, että Suomi 100 -vuosi on ohi ja nyt eletään vaalikuukautta. Kummasti vain tällä kertaa ei TPS:n ympärillä käyvä poliittinen toiminta haittaa, vaikka presidentinvaalikampanja ei ole mitään muuta kuin politiikkaa. Johtopäätökseni on, että ongelma ei ollutkaan "politiikka" vaan seksuaalivähemmistöt, joita ei TPS-legenda Tammisen mukaan jääkiekossa ole lainkaan. Kun kiekkoyhteisöön ja -yleisöön kuuluu tämänlaisia mielipiteitä, osoittaa se pride-tapahtumaan osallistumisen tarpeellisuudesta. Toivottavasti se ei jää yhteen kertaan ja herättää muut (ml. edelläkävijä KalPan) aktivoitumaan.

Br. Moraalinvartija #79
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tulevan kauden sopimusuutisia - tämä on nyt monikossa, eli tuleeko siis jotain lisää? Tirrosen jatko toki hieno juttu (melko odotettavissakin), mutta saisi tulla kyllä muitakin uutisia...
Itse odotin myös tuon monikon takia ainakin kahta sopparia. Tuskin sieltä lisää tulee, mutta olisi voinut tietysti yksikössä kirjoittaa tuntien meidät malttamattomat ja vaativat kannattajat,
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Järjellä kun ajattelee, niin ei kaikkia sopimusuutisia kannata puskea ulos vanhan kauden ollessa vielä käynnissä. Kesä on pitkä, ja paras tapa markkinoida tulevaa kautta on sopimusuutisten julkaisu. Harvaa kiinnostaa millaista treeniä pelaajat salilla vetävät, eikä moisella materiaalilla kausikortteja myydä. Mutta joku mehukas jatkosopimus tai uusi hankinta herättää heti enemmän hypeä, kiinnostusta ja tiedä jospa joku kausikorttikin menisi kaupaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös