Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 351 820
  • 5 835

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Lähde nyt, sillä itse en pysty keksimään näissä Mitään eroa. Miten poliisin työn kannalta on eroa ajaa edellä tai perässä? Selitäs nyt jollain muullakin kuin mutulla tai jenkkileffoista opituilla käytännöillä.
Onhan siinä nyt melkoinen ero ajeleeko poliisi perässä ja kattelee verrattuna siihen, että ajaa edella ja johtaa saattuetta. Molempien pitäisi toki ilman muuta olla turhaa, koska normi-ihmiset osaa poistua paikkakunnalta ilman poliisien apuakin.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Aika kujalla täytyy olla. Helpommin laskettavissa ne paikkakunnat, joissa saatetaan aina, kun ne, missä ei saateta. Helsinkiin mennessä saattue alkaa usein jo menomatkalla nelosetapin kohdalta. Ehkä teidän IG-mobi on vaan niin säälittävä, ettei poliisi jaksa tuhlata resurssejaan.

Vai kertooko tää enempi lahtelaisesta "kannattajakulttuurista", kun teitä pitää saattaa ja vahtia maakunnan rajoilta asti?
 

D.A.D

Jäsen
Eilen Porissa pelin päätyttyä, kotijoukkueen tullessa takaisin kentälle kiittämään kannattajiaan raumalaiset kunnostautuivat tämän ketjun aihepiiriin sopivasti heittelemällä heitä pulloilla. Onneksi pelaajat Porissa eivät ole helposti loukkaantuvaa sorttia ja Kuparistakin vaan lähinnä nauratti.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Eilen Porissa pelin päätyttyä, kotijoukkueen tullessa takaisin kentälle kiittämään kannattajiaan raumalaiset kunnostautuivat tämän ketjun aihepiiriin sopivasti heittelemällä heitä pulloilla.

"That's what happens when cousins fuck."

- Dave Mustaine -

Bojat kävi kuulemma aika kuumana alusta asti ja ultras-iiroilla oli kova halu saada nenä kipeäksi. No, onneksi suuremmilta draamoilta vältyttiin.
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen positiivisesti yllättynyt, että Kouvolassa ei tapahtunut sen kummempaa kuin kolikoiden heittelyä jäälle pelin aikana. Eikä kyllä ilmeisesti sen jälkeenkään. Sen verran kuumana yleisö siellä kävi, että aineksia olis ollu vaikka mihin. Propsit Kouvolaan siitä, ettei sekoiluun lähdetty
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jännittää nähdä kuinka monta Stadin Kinkkiä siirtyy pelleilemään lätkäpuolelle nyt kun fudispuolella tippuivat liigasta. Lahdessa tullut näemmä jo perinteeksi futiskauden päätyttyä lähteä hulinoimaan Pelsujen matseihin.
Eikö ne Pohjoinen Vastarinta- miehet (vai mikä saatanan natsisirkus se nyt on) odottele touhutipat pöksyissä pääsyä sekoilemaan? ilmeisesti Hallilla ollaan sen verran skarppeina että näitä tunnettuja huligaaneja ei päästetä sisään ollenkaan?
 
Suosikkijoukkue
Kiekko-Vantaa, HPK, symp. Haukat, divarit
Eikö ne Pohjoinen Vastarinta- miehet (vai mikä saatanan natsisirkus se nyt on) odottele touhutipat pöksyissä pääsyä sekoilemaan? ilmeisesti Hallilla ollaan sen verran skarppeina että näitä tunnettuja huligaaneja ei päästetä sisään ollenkaan?
Samaa sakkia. Toivotaan että Nordiksella tiedostetaan ja myös estetään se pääsy. Liiga ei kaipaa yhtään uutista missä x-joukkueen kannattajat hakkaavat porukalla x-joukkueen tuularikannattajan, tai mitään muuta yhtä turhaa ja jääkiekkokulttuuriin kuulumatonta. Jalkapallokin on kiva laji mutta isoista maista matkittava "ultras"-kulttuuri (=käyttäydytään huonosti, hajotetaan paikkoja ja vahingoitetaan sivullisia) saisi pysyä poissa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kuten Kiekkoareena ja Jatkoaika uutisoivat, Sportin tj komensi jv:t poistamaan lakanan, mutta vituiksi meni. Aika syvällä uidaan Vaasassa monella tapaa.
 

IlPadrino

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jalkapallokin on kiva laji mutta isoista maista matkittava "ultras"-kulttuuri (=käyttäydytään huonosti, hajotetaan paikkoja ja vahingoitetaan sivullisia) saisi pysyä poissa.
En ole ultra tai muutenkaan väkivallan kannalla, mutta maailmalla ultraseilla on kyllä ihan koodisto ettei "kasuaaleihin" kosketa eikä se paikkojen hajottaminen ole mikään itseisarvo.
 

Savon Poika

Jäsen
Suosikkijoukkue
1970, Keni Karalahti
Nytten aamuyöstä tuli selattua webbiä läpi, ja törmäsin paikallisen seurani uuden kannattajaryhmän twitteriin (Viikinkiveljet). Näköjään heillä ollut jotain kalabaliikkia Jyväskyläläisten järjestyksenvalvojien kanssa, kun uhattu heittää ulos tapaninpäivänä Hippokselta pariinkin otteeseen? Tapaus herättänyt keskustelua myös Jyväskyläläisten keskuudessa järjestyksenvalvojien ammattitaidosta.

Osaako joku paikalla olija/asiasta enemmän tietävä kertoa mitä oikein käynyt?

Viikinkiveljet Twitterissä: "2 erää pelattu ja 2 kertaa uhattu heittää veljet ulos. Jyväskylässä ei saa huutaa vastustajan pelaajille. @JYPJyvaskyla antakaa hamekangasta… https://t.co/QQf9OGs4lr"

Hurrikaanisydän Twitterissä: "Tuttua Jyväskylää, vieraskannattajat saattaa lentää ulos pelkästä kiroilusta. RR saa heittää vaikka rumpukapulat jäälle & jv tuo ne takaisin… https://t.co/p5WEjOYn58"

(Linkit vievät Twitteriin)
 
Tänne tämä tuntuisi sopivan, vaikka onkin futispuolen touhuja, mutta aika samat naamat näissä piireissä tuntuu pyörivän.

https://yle.fi/uutiset/3-9996783?origin=rss Linkki vie ylelle.

Tuo on niiden poliisien vika, jotka käännyttivät Klubi-fanit matkalla Vaasaan. Perusteena käytettiin sitä, että nämä muka aiheuttaisivat siellä jotain järjestyshäiriöitä. Sellaiset epäilykset ovat ihan täyttä puppua, kuten tästäkin uutisesta näkyy.
 

N.I.B

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito Oranssi, oikein- ja väärinkannattajat
Nytten aamuyöstä tuli selattua webbiä läpi, ja törmäsin paikallisen seurani uuden kannattajaryhmän twitteriin (Viikinkiveljet). Näköjään heillä ollut jotain kalabaliikkia Jyväskyläläisten järjestyksenvalvojien kanssa, kun uhattu heittää ulos tapaninpäivänä Hippokselta pariinkin otteeseen? Tapaus herättänyt keskustelua myös Jyväskyläläisten keskuudessa järjestyksenvalvojien ammattitaidosta.

Osaako joku paikalla olija/asiasta enemmän tietävä kertoa mitä oikein käynyt?

Viikinkiveljet Twitterissä: "2 erää pelattu ja 2 kertaa uhattu heittää veljet ulos. Jyväskylässä ei saa huutaa vastustajan pelaajille. @JYPJyvaskyla antakaa hamekangasta… https://t.co/QQf9OGs4lr"

Hurrikaanisydän Twitterissä: "Tuttua Jyväskylää, vieraskannattajat saattaa lentää ulos pelkästä kiroilusta. RR saa heittää vaikka rumpukapulat jäälle & jv tuo ne takaisin… https://t.co/p5WEjOYn58"

(Linkit vievät Twitteriin)
Kutsuttiinko mellakkapoliisit paikalle? Hyi ei saa kiroilla...
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse olen jättänyt jopa omatoimireissut Jyväskylään väliin. Yleensä Jyväskylän pieneen halliin pääsee ainoastaan seisomakatsomoon pylvään taakse, jossa yleensä on muitakin vierasjoukkueen kannattajia. Sinne olen yleensä Tappara-paidassani mennyt ja kertaakaan ei oo jäänyt hyvä mieli. Kerran olimme tätini ja veljieni kanssa Jyväskylässä täällä seisomakatsomossa ja koko pelin ajan paikalliset fanit viereisillä istumapaikoilla huutelivat meille törkeyksiä - koko katsomolle. Katsomosta käytiin useamman vieraskannattajan toimesta sanomassa paikalliselle järjestysvalvojalle, että ks. henkilö olisi syytä poistaa katsomosta. Hän siis ei huudellut pelaajille mitään vaan ainoastaan meille vierasfaneille ja pääsääntöisesti yksi henkilö.

Järjestysvalvoja ainoastaan tuli seisomaan käytävälle ja ohjeisti meitä, että antakaa huudella vaan turha näistä on niin valittaa. Pari kertaa jotkut vastasivat Tapparan puolelta tämän huuteluun ja heidät poistettiin katsomosta. Sen jälkeen ihan niin radikaaleja ei ole tapahtunut, kun on kavereiden kanssa menty tietoisesti juuri sinne pylvään taakse piiloon ja silloin tällöin yritetty jotain pelistä nähdä. Ollaan saatu olla kohtalaisen rauhassa. Ei ole kyllä Jyväskylään mitään järkeä lähteä vierasjoukkuetta kannattamaan, on sen verran ala-arvoista meno. Mutta sehän on JYPin ratkaisu, että vierasfaneja ei haluta turhaan kantelemaan rahaa Jyväskylään. Kyllä minä ne nykyään mieluummin muuhun sijoitan ja JKL:n kierrän kaukaa muutenkin.
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.
Itse olen jättänyt jopa omatoimireissut Jyväskylään väliin. Yleensä Jyväskylän pieneen halliin pääsee ainoastaan seisomakatsomoon pylvään taakse, jossa yleensä on muitakin vierasjoukkueen kannattajia. Sinne olen yleensä Tappara-paidassani mennyt ja kertaakaan ei oo jäänyt hyvä mieli. Kerran olimme tätini ja veljieni kanssa Jyväskylässä täällä seisomakatsomossa ja koko pelin ajan paikalliset fanit viereisillä istumapaikoilla huutelivat meille törkeyksiä - koko katsomolle. Katsomosta käytiin useamman vieraskannattajan toimesta sanomassa paikalliselle järjestysvalvojalle, että ks. henkilö olisi syytä poistaa katsomosta. Hän siis ei huudellut pelaajille mitään vaan ainoastaan meille vierasfaneille ja pääsääntöisesti yksi henkilö.

Järjestysvalvoja ainoastaan tuli seisomaan käytävälle ja ohjeisti meitä, että antakaa huudella vaan turha näistä on niin valittaa. Pari kertaa jotkut vastasivat Tapparan puolelta tämän huuteluun ja heidät poistettiin katsomosta. Sen jälkeen ihan niin radikaaleja ei ole tapahtunut, kun on kavereiden kanssa menty tietoisesti juuri sinne pylvään taakse piiloon ja silloin tällöin yritetty jotain pelistä nähdä. Ollaan saatu olla kohtalaisen rauhassa. Ei ole kyllä Jyväskylään mitään järkeä lähteä vierasjoukkuetta kannattamaan, on sen verran ala-arvoista meno. Mutta sehän on JYPin ratkaisu, että vierasfaneja ei haluta turhaan kantelemaan rahaa Jyväskylään. Kyllä minä ne nykyään mieluummin muuhun sijoitan ja JKL:n kierrän kaukaa muutenkin.

Hallille tai sivuseisomakatsomoiden rakenteille JYP ei juuri voi mitään ennen uutta hallia, mutta oikeassa olet tuon järkkäritoiminnan huomioista. Se huomio epätasavertaisesta kohtelusta koti- ja vieraskannattajia kohtaa on myös JYPin fanien joukosta julkisesti tuotu esille, niin kuin mm. Hurrikaanisydän on ottanut asiaan kantaan twitterissä, viimeksi juuri liittyen tuohon ViikinkiVeljien tapaukseen.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@RaakaSamppa juu en minä tästä JYPin joukkuetta tai faneja syytä. Kyllä meidän faneissa on urpoja, jotka voi ihan rauhassa hallilta poistaa, kun aihetta on. On niitä jokaisella joukkueella. Toimiva järjestyksenvalvonta olisi ihan kaikkien etu ja Jyväskylässä juuri tämä järjestyksenvalvonnan taso on huolestuttavaa.
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.
@RaakaSamppa juu en minä tästä JYPin joukkuetta tai faneja syytä. Kyllä meidän faneissa on urpoja, jotka voi ihan rauhassa hallilta poistaa, kun aihetta on. On niitä jokaisella joukkueella. Toimiva järjestyksenvalvonta olisi ihan kaikkien etu ja Jyväskylässä juuri tämä järjestyksenvalvonnan taso on huolestuttavaa.
Jeps, toivotaan että JYPin toimistolla ollaan hereillä tämän asian suhteen... Ainakin nyt uuden tjn aikana moni asia on parantunut ex-tj Tynin ajoista, joten toivoa on. Hyvä myös se että näistä asioista tulee julkista keskustelua.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Toimiva järjestyksenvalvonta olisi ihan kaikkien etu ja Jyväskylässä juuri tämä järjestyksenvalvonnan taso on huolestuttavaa.
Kai se kertoo jotain et viimekevään playoffien jossain pelissä jostain kumman syystä oli kotijoukkueen fanipäätyyn päässyt vierasjoukkueen kannattajia pari kappaletta. (oiskohan ollut Kalpa-sarjan matsi kyseessä). Varmaan 3-4x useampi heppu huuti järkkäreille siitä et "ohjatkaa nää omaan päätyyn" ennenkuin asialle tapahtui jotain.

Kai tärkeämpää puuhaa järkkäreillä oli valvoa sitä ettei vaan joku seiso osittain käytävällä taikka sitten varmistaa ettei vieraskannattajien päädystä lentele rumia sanoja.
 

Santsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, LiPu
Kai tärkeämpää puuhaa järkkäreillä oli valvoa sitä ettei vaan joku seiso osittain käytävällä taikka sitten varmistaa ettei vieraskannattajien päädystä lentele rumia sanoja.
Itse olin viime keväänä mukana vetämässä yhtä kannattajabussia Jyväskylään puolivälierässä. Noh ennen peliä järkkäreiden esimies ja poliisin johtohahmo otti vastuuhenkilöt meitin porukasta sivuun ja ilmoitti, että koska viime pelissä oli havaittu agressiivista kielenkäyttöä niin tähän matsiin on haalittu enemmän poliiseja mukaan ja kynnys pelistä ulostamiseen on matala. Kun kysyttiin, että millä tavalla agressiivista niin esimerkiksi annettiin kiroilu ja vastajoukkueelle huutelu. Itse en osannut kuin nauraa ja todeta, että hienoa ettei suomen poliisipula ole vielä Jyväskylään iskenyt.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Itse olin viime keväänä mukana vetämässä yhtä kannattajabussia Jyväskylään puolivälierässä. Noh ennen peliä järkkäreiden esimies ja poliisin johtohahmo otti vastuuhenkilöt meitin porukasta sivuun ja ilmoitti, että koska viime pelissä oli havaittu agressiivista kielenkäyttöä niin tähän matsiin on haalittu enemmän poliiseja mukaan ja kynnys pelistä ulostamiseen on matala. Kun kysyttiin, että millä tavalla agressiivista niin esimerkiksi annettiin kiroilu ja vastajoukkueelle huutelu. Itse en osannut kuin nauraa ja todeta, että hienoa ettei suomen poliisipula ole vielä Jyväskylään iskenyt.
Voihan herkiämätön ihme sentäs... :D

Jos kaikissa halleissa oisi samat säännöt mitä Jyväskylässä niin tällä menolla jokaiseen peliin pitäisi poliisin varautua omalla bussilla jonne sitten tyrkättäisiin kaikki "järjestyshäiriöitä aiheuttaneet kannattajat".

Mites turvatarkastukset muuten, keulitaanko/keulittiinko niissäkin yhtä paljon kuin näissä järjestyksenvalvojien "aggressiivisissa kielenkäytöissä"?
 

Tompsoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mites turvatarkastukset muuten, keulitaanko/keulittiinko niissäkin yhtä paljon kuin näissä järjestyksenvalvojien "aggressiivisissa kielenkäytöissä"?
Kiroiluhan on tunnetusti ylivoimainen ongelma, mutta syystä tai toisesta halliin voisi kävellä vaikkapa soihtu kädessä, eikä järkkärit huomaisi mitään. Tälläsiä kokemuksia ainakin meillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös