Yleistä keskustelua Liigasta

  • 2 464 750
  • 11 220

scholl

Jäsen
Liigan heikoista yleisömääristä puhutaan paljon ja syytetään ruudun alhaista hintaa. Itse väitän, että ongelma on enemmän näkyvyyden puute yleisesti. Liiga ei näy vapailta kanavilta lainkaan, eikä suurta yleisöä enää niin kauheasti kiinnosta sarja, joka näyttäisi lämpiävän pääosin sisäänpäin. Maajoukkuekaan ei ole enää koko kansan juttu, eli lajikaan ei vedä ihan itsestään enää.

Olen vähän samaa mieltä. Sunnuntain Hockey Night oli tavallaan kansaa kokoava tuote. Nyt on toki kaikkea muuta niin paljon, mikä tappelee kansan huomiosta, mutta kyllä ilmainen tv-peli pitäisi kerran viikossa tulla ja kattaa kustannukset mainosmyynnillä. Viikossa pelataan monta kymmentä ottelua. Jotenkin kummallista, ettei yhtä matsia voisi näyttää ilmaiseksi.

Lisäksi pääsylippujen reaalihinnat ovat nousseet valtavasti. Sen täytyy vaikuttaa. Jos ei halua viedä koko perhettä halliin peleihin edes joskus, niin mistä ihmeestä ne skidit sitten saavat kipinän mennä peleihin aikuisenakaan?
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lisäksi pääsylippujen reaalihinnat ovat nousseet valtavasti. Sen täytyy vaikuttaa. Jos ei halua viedä koko perhettä halliin peleihin edes joskus, niin mistä ihmeestä ne skidit sitten saavat kipinän mennä peleihin aikuisenakaan?
Tämähän siinä on. Jossain vaiheessa sitten huomataan, että oho; meiltä puuttuu kokonainen kannattajasukupolvi välistä. Tässä tietysti seurojen pitää käyttää järkeä ja tarjota järkeviä perhepaketteja ihmisille. Porissa ainakin perhepaketteja on saatavilla perhekatsomoon, mutta en ole tietoinen muista seuroista. Pari vuotta sitten oli sunnuntaipelejäkin, koska se oli todettu hyväksi päiväksi ottaa koko perhe mukaan peliin. Eipä sekään kokeilu jostain syystä kautta kauemmin kestänyt. Tod.näk. kaljanmyynnistä johtuen.
 

scholl

Jäsen
Minä olen ehdottanut dynaamista hinnoittelua, mihin kuuluisi mm. sellaisia asioita, että liput olisivat halpoja, jos ne ostaisi aikaisin ja lippujen hinta riippuisi voimakkaasti pelipäivästä ja vastustajasta. Lisäksi olen ehdottanut IFK:lle sitäkin, että myös paikat menevät nopeat syövät hitaat menetelmällä. Eli kun ostaa aiemmin niin saa paremman paikan yläkatsomossa kuin mattimyöhäset, eikä hinnan mukaan. Perhepaketit ovat helposti Nordiksellakin jonnekin pirun huonoille paikoille, jos niitä on.

Muutenkin pääsylipputulojen osuutta kokonaisbudjetista pitäisi saada laskettua sitä kautta, että löydetään uusia ansaitsemismalleja ja saadaan nostettua sponsorisopimusten arvoa. Osakausari voisi olla myös mahdollinen. Jos kausi jaetaan vaikka kolmeen osaan niin samalla paikalla voisi istua kauden aikana perheellinen skidin kanssa, opiskelija ja eläkeläinen.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pelipäivähinnoittelua on ollut kyllä muuten yllättävän vähän. Vastustajien perusteella on jo kategorisoitu monen seuran toimesta, mutta pelipäivien mukaan ottaminen hinnoitteluun olisi yhtä lailla tärkeää. Mutta eiköhän tämänkin seurat hoitaisi kuitenkin niin, että nostettaisiin pe-la -otteluiden hintaa, eikä puututtaisi siihen oikeaan ongelmaan, eli miten saadaan täyttöaste korkeammiksi niihin tiistai-iltojen Jukurit- ja SaiPa -peleihin.

E: Ja ihan hyvä ehdotus myös tuo, että mitä nopeammin ostaa, niin sitä halvemmaksi tulee. Ei ole väärin ottaa mallia bisneksestä jääkiekon ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä olen ehdottanut dynaamista hinnoittelua, mihin kuuluisi mm. sellaisia asioita, että liput olisivat halpoja, jos ne ostaisi aikaisin ja lippujen hinta riippuisi voimakkaasti pelipäivästä ja vastustajasta.

TPS:llähän oli viime kaudella tämmöinen systeemi kokeilussa, että aiemmin ostamalla lipun saattoi saada 30-50% halvemmalla ja viimeisellä viikolla ennen pelipäivää hinta alkoi nousta. Toimiikos sama vielä edelleen vai jäikö vain kokeiluksi?
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen vähän samaa mieltä. Sunnuntain Hockey Night oli tavallaan kansaa kokoava tuote.

Joka sunnuntai klo 16.00, selostus Pentti Lindegren, myöhemmin Mika Saukkonen. Ah, muistoja... Toi tunnari:

Ässät - Ilves 10.10.1993 - YouTube

Lisäksi pääsylippujen reaalihinnat ovat nousseet valtavasti.

Laitetaas tähän muistin kätköistä: kaudella 1995-96 Turkuhalliin maksoi liput päätykatsomoihin 50 mk (n. 8,50€) ja alasivukatsomoihin 100 mk (n. 17€). 90-luvun lopulla hinnat nousivat 60-120 markkaan.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Tuli taas mieleen tuota Porselandin tilannetta katsellessa...

Mikä olikaan Liigan protokolla ja sääntöjenmukainen varustus ensi/lääkintäavun suhteen? Siihenhän paikalle tuli vissiin lääkäri(?) ja huoltaja. Paarien ja ensivasteen saapuminen kesti kuitenkin jokusen minuutin. Oliko ihan tilanteen mukainen arvio vai jotain muuta?

Mikä on valmius jos pelaaja on tajuton? Tai saa mahdollisen sairaskohtauksen? Sydänkohtauksen? Avohaavan? Nielaisee kielensä? Kuinka lyhyessä ajassa näihin ollaan valmiina reagoimaan?
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
E: Ja ihan hyvä ehdotus myös tuo, että mitä nopeammin ostaa, niin sitä halvemmaksi tulee. Ei ole väärin ottaa mallia bisneksestä jääkiekon ulkopuolella.
Tämä on tehty lähes mahdottomaksi, koska välistävetofirmat keräävät halvat liput ja myyvät ne sitten n. 200-400%:n voitolla. Esim. viagogo ja mitä niitä onkaan. Ja sitten ihmetellään miksi jengiä ei saada katsomoihin vaikka olisi tarjolla edullisia lippuja. Kätännössä kuluttaja voi joutua maksamaan "edullisesta" lipusta, kaikkine kuluineen, enemmän kuin normaalihintaisesta lipusta. Tämä ei juurikaan kannusta toistamaan kokemusta.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Onko muuten kukaan kiinnittänyt huomiota, että 3 vastaan 3 -jatkoajat ovat tulleet passiivisemmiksi? Kun uudistus lanseerattiin, nähtiin ajoittain jopa viihdyttävää show´ta. Nyt taas perinteiseen tyyliin varmistellaan aika kovasti, siniviivan jälkeen käännytään omiin, jos on yhtään tiukempi paikka näköpiirissä.

Ymmärrettävää, mutta tylsää, sanon minä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko muuten kukaan kiinnittänyt huomiota, että 3 vastaan 3 -jatkoajat ovat tulleet passiivisemmiksi? Kun uudistus lanseerattiin, nähtiin ajoittain jopa viihdyttävää show´ta. Nyt taas perinteiseen tyyliin varmistellaan aika kovasti, siniviivan jälkeen käännytään omiin, jos on yhtään tiukempi paikka näköpiirissä.

Ymmärrettävää, mutta tylsää, sanon minä.

Pyrkimys voittoon aiheuttaa pelin järkevöitymistä.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Hitaimmatkin valmentajat ovat tajunneet, että 3-3-pelissä kiekkokontrolli on kaiken a ja o ja siksi laukoa ei kannata kuin "varmoista" (=A-luokan maali-) paikoista ja kiekosta ei todellakaan kannata luopua vapaaehtoisesti varsinkaan minkään paitsion pelossa.

Silloin kun uudistus lanseerattiin niin vain muutama koutsi tämän oli tajunnut ja sellaiset napsivat helppoja pisteitä aluksi (jos saivat asian pelaajille selväksi. Vieläkin on joitain pelaajia jotka eivät ole tätä tajunneet, vaan pelivuoron saatuaan roiskaisevat paikasta joka 5-5-pelissä olisi ihan semiok-maalipaikka tai vaihdon lopuksi dumppaavat päätyyn)

Sinänsä tämä kehitys oli odotettavissa ja taisin itsekin siitä mainita kun näitä lähinnä tuuriin perustuneita ylivoimahyökkäyskarnevaaleja Jatkoajassa kehuttiin. Omasta mielestäni tällä 3-3-jatkoajalla ei ollut silloin, eikä ole nytkään vaikka taktisesti pelataankin oikein, juuri mitään tekemistä jääkiekon kanssa ja siitä voisi luopua. Joko 60 minuutin jälkeen tasapeli ja pisteet jakoon tai jos on pakko se 3 pistettä jakaa niin vaikka mielummin suoraan rankkarit.
 
Viimeksi muokattu:

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Hitaimmatkin valmentajat ovat tajunneet, että 3-3-pelissä kiekkokontrolli on kaiken a ja o ja siksi laukoa ei kannata kuin "varmoista" (=A-luokan maali-) paikoista ja kiekosta ei todellakaan kannata luopua vapaaehtoisesti varsinkaan minkään paitsion pelossa.

Silloin kun uudistus lanseerattiin niin vain muutama koutsi tämän oli tajunnut ja sellaiset napsivat helppoja pisteitä aluksi (jos saivat asian pelaajille selväksi. Vieläkin on joitain pelaajia jotka eivät ole tätä tajunneet, vaan pelivuoron saatuaan roiskaisevat paikasta joka 5-5-pelissä olisi ihan semiok-maalipaikka tai vaihdon lopuksi dumppaavat päätyyn)

Kun tämä nyt on kaikkien erikoistilanteiden äiti, yllättävän vähän näkyy spesiaaleja kuvioita joilla oltaisiin askel edellä tai viritettäisiin vastustajalle ansa.

Kiekkokontrolli 3-3 pelissä on kaiken a ja o. Parhaimmillaan tuottaa laadukasta ja viihdyttävää peliä. On kyllä tullu nähtyä myös jatkoaikoja, joissa joukkue/joukkueet pitää vuorotellen 30 sekkaa kiekkoa, eivät ota pienintäkään riskiä ja koko 5 minuuttisella on ehkä pari puolittaista vetopaikkaa. Sellasta on hieman raskas katsoa. Ymmärtää tietysti jos tuntee todennäkösyyksiensä olevan puolellaan pilkuilla, noin muutoin kiekkokontrolli on a ja o, ja vähintään joka toisessa vaihdossa pitäs syntyä laadukas maalipaikka. Tai ainakin pyrkimys siihen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nämä peliin kuulumattomat viihdyttävätn sääntömuutokset eivät yleensä ole kovin pitkäikäisiä. Sen sijaan pitäisi apinoida ameriikasta tämä uusi sääntö (?), jossa mailalla ei pelata käytännössä kuin kiekkoa. Eilenkin Tappara-Sport -pelissä Repo luisteli vastustajaa sen verran kiinni, että mailalla ylettyi juuri huitaisemaan housunkaulukseen. Oli ihan saatanan tärkeä teko ja mielestäni tuollaisista ansaitsisi poikkeuksetta kakkosen. Jos ei muusta, niin laiskuudesta
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
3v3 jatkoaika on ollut mielestäni hirveää kuraa alusta alkaen, juurikin niistä syistä mitä täällä on lueteltu. Ihan hyvä idea teoriassa, mutta ei toimi käytännössä. Eikä sillä ole jääkiekon kanssa muutenkaan mitään tekemistä.
 

pilkku1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Torpedos Hockey
Päähän kohdistuneet taklaukset,kyynäpäät, kavereita jalat edellä kaukalosta ulos... Tässäpä nää tärkemmät asiat tän syksyn osalta liigasta,onko tää edes Liiga saanu yhtään positiivista julkisuutta syksyn aikana? surullista täytyy sanoa. Oon helvetin onnellinen että oma seura sentään pelaa hyvää lätkää ja antaa faneillensa hyviä fiiliksiä!
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Miksi et? Meinaatko tehdä itse rahaa näillä mahtavilla vinkeillä, vai etkö vain halua Telian onnistuvan liigan "televisioinnissa"?

Oli ihan pakko kommentoida, kun tuo lause vaikutti niin hauskalta.
No sellaiseksi se oli vähän tarkoitettukin. Toki vähän ärsyttää, että ammattilaiset kyselee foorumeilla miten asiat pitäisi hoitaa. Ilmeisesti tuolla ketjussa ei kuitenkaan ole vuoropuhelua syntynyt Telian kanssa. Itse toivon oikeastaan vain perusasioita kuntoon.

Jottei menisi ihan offtopikiksi, niin tämän päivän Aamulehdessä oli ihan ok mielipidekirjoitus koskien jatkoaikoja ja voittolaukauskilpailuja. Minustakin ne voisi molemmat poistaa, ainakin jälkimmäisen. Turhaa venyttelyä, eikä loppujen aiheuta kuin sen, että pelien loput menee helposti odotteluksi.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
No sellaiseksi se oli vähän tarkoitettukin. Toki vähän ärsyttää, että ammattilaiset kyselee foorumeilla miten asiat pitäisi hoitaa. Ilmeisesti tuolla ketjussa ei kuitenkaan ole vuoropuhelua syntynyt Telian kanssa. Itse toivon oikeastaan vain perusasioita kuntoon.

Jottei menisi ihan offtopikiksi, niin tämän päivän Aamulehdessä oli ihan ok mielipidekirjoitus koskien jatkoaikoja ja voittolaukauskilpailuja. Minustakin ne voisi molemmat poistaa, ainakin jälkimmäisen. Turhaa venyttelyä, eikä loppujen aiheuta kuin sen, että pelien loput menee helposti odotteluksi.
Erikoinen tapa lahestya asiaa. Eiko se ole vain positiivista etta silta segmentilta joka tulee tuotetta kayttamaan ja on malliesimerkki kohdeyleisosta kysytaan mitka asiat ovat oikeasti tarkeita. Ettei vain ilmoiteta etta tassa tama, katsokaa jos katsotte, jos on vikoja niin ne on kayttajassa.

Hyva markkinoinnin jatke kysya mielipiteita ja (varmasti toivovat) sitouttaa kuluttaja tuotteeseen.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Erikoinen tapa lahestya asiaa. Eiko se ole vain positiivista etta silta segmentilta joka tulee tuotetta kayttamaan ja on malliesimerkki kohdeyleisosta kysytaan mitka asiat ovat oikeasti tarkeita. Ettei vain ilmoiteta etta tassa tama, katsokaa jos katsotte, jos on vikoja niin ne on kayttajassa.

Hyva markkinoinnin jatke kysya mielipiteita ja (varmasti toivovat) sitouttaa kuluttaja tuotteeseen.
Ja tässä saadaan ilmaiseksi ja ennenkaikkea tehokkaasti hyvää dataa suoraan käyttäjiltä. Kehittäjille kun tulee usein pienoinen sokeus työn alla olevaa ohjelmaa kohtaan. Ohjelmoijalla kun tuo käyttöarkkitehtuuri jää helposti taka-alalle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki vähän ärsyttää, että ammattilaiset kyselee foorumeilla miten asiat pitäisi hoitaa.
Siis meinaatko että olisi parempi jos asiakkaita ei kuunneltaisi? Vai oletko vain sitä mieltä, että foorumeillä kysyminen olisi huono idea? Jos näin, niin miksi se mielestäsi on huono idea?

Täältä löytyy paljon sen täsmäkohderyhmän edustajia, jotka tulevat Telian tarjontaa hyödyntämään, joten mielestäni on erittäin järkevää ja loogista, että täällä myös kysellään millaisia toiveita asiakkailla palvelun suhteen on.
 

444

Jäsen
Erikoinen tapa lahestya asiaa. Eiko se ole vain positiivista etta silta segmentilta joka tulee tuotetta kayttamaan ja on malliesimerkki kohdeyleisosta kysytaan mitka asiat ovat oikeasti tarkeita. Ettei vain ilmoiteta etta tassa tama, katsokaa jos katsotte, jos on vikoja niin ne on kayttajassa.

Hyva markkinoinnin jatke kysya mielipiteita ja (varmasti toivovat) sitouttaa kuluttaja tuotteeseen.
Se on vain tässä insinöörien ihmemaassa valitettavan yleistä, että unohdetaan loppukäyttäjän tarpeet täysin. Olen joskus keskustellut yrittäjän kanssa, jonka firma teki viimeisen päälle olevaa kampetta, jossa kaikki oli suunniteltu ja rakennettu loppuun asti ja johon oli kulunut useita vuosia ja enemmän Tekes-rahaa. Nyt kun tuote oli valmis alettiin miettiä, että kukahan tällaisen ostaisi. Siis oikeasti, oltiin omien visioiden ja intohimojen pohjalta lähdetty tekemään jotain, millä ei ollut markkinaa. Tekes-rahan tyrehdyttyä firma meni aika pian nurin. En myöskään usko, että tarina on kovin ainutlaatuinen.

Yrityksen nimenomaan pitää olla suunnittelu- ja kehitysvaiheessa loppukäyttäjärajapinnassa kiinni todella tiukasti. Pitää ymmärtää, ketkä palvelua käyttävät ja ketkä ovat potentiaalisia asiakkaita. Näiltä kyselemällä saadaan tieto ja ymmärrys siitä, mitä se maksava asiakas kaipaa ja tarvitsee. Tai sitten voidaan toimia kuten Ruutu+ toimi: tehdään kuten itse halutaan, suolletaan ulos linnunpaskaa, syytetään loppuasiakasta ongelmista eikä missään vaiheessa myönnetä omia virheitä.
 

scholl

Jäsen
Yrityksen nimenomaan pitää olla suunnittelu- ja kehitysvaiheessa loppukäyttäjärajapinnassa kiinni todella tiukasti. Pitää ymmärtää, ketkä palvelua käyttävät ja ketkä ovat potentiaalisia asiakkaita. Näiltä kyselemällä saadaan tieto ja ymmärrys siitä, mitä se maksava asiakas kaipaa ja tarvitsee. Tai sitten voidaan toimia kuten Ruutu+ toimi: tehdään kuten itse halutaan, suolletaan ulos linnunpaskaa, syytetään loppuasiakasta ongelmista eikä missään vaiheessa myönnetä omia virheitä.

Lisäksi se palvelu menee paremmin kaupaksi, jos tulee sellainen kuva, että asiakkaita on kuunneltu, ts. fanit ovat olleet antamassa oman panoksensa kehitystyöhön. Heidän intresseissään on kuitenkin se, että mahdollisimman moni sen tuotteen tilaisi.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Se on vain tässä insinöörien ihmemaassa valitettavan yleistä, että unohdetaan loppukäyttäjän tarpeet täysin. Olen joskus keskustellut yrittäjän kanssa, jonka firma teki viimeisen päälle olevaa kampetta, jossa kaikki oli suunniteltu ja rakennettu loppuun asti ja johon oli kulunut useita vuosia ja enemmän Tekes-rahaa. Nyt kun tuote oli valmis alettiin miettiä, että kukahan tällaisen ostaisi. Siis oikeasti, oltiin omien visioiden ja intohimojen pohjalta lähdetty tekemään jotain, millä ei ollut markkinaa. Tekes-rahan tyrehdyttyä firma meni aika pian nurin. En myöskään usko, että tarina on kovin ainutlaatuinen.

Yrityksen nimenomaan pitää olla suunnittelu- ja kehitysvaiheessa loppukäyttäjärajapinnassa kiinni todella tiukasti. Pitää ymmärtää, ketkä palvelua käyttävät ja ketkä ovat potentiaalisia asiakkaita. Näiltä kyselemällä saadaan tieto ja ymmärrys siitä, mitä se maksava asiakas kaipaa ja tarvitsee. Tai sitten voidaan toimia kuten Ruutu+ toimi: tehdään kuten itse halutaan, suolletaan ulos linnunpaskaa, syytetään loppuasiakasta ongelmista eikä missään vaiheessa myönnetä omia virheitä.

Juuri nain. Paperilla kaikki tuntuu hyvalta ja omassa kuplassa taputellaan tiimin selkia ilman minkaanlaista hajua kuinka loppuasiakas tuotteen kokee. Insinoorit tuppaavat olemaan mailman fiksuimpia ihmisia niin kauan kuin kaytanto tulee eteen. Propsit Telialle tasta, varsinkin kun aikaisemmin eivat vastaavanlaista ole ainakaan Suomessa toteuttaneet. Lopputuote arvostellaan tietysti erikseen mutta hieno like mielestani. Ja HC-porukkaa kannattaa hieman kuunnellakin.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Siis meinaatko että olisi parempi jos asiakkaita ei kuunneltaisi? Vai oletko vain sitä mieltä, että foorumeillä kysyminen olisi huono idea? Jos näin, niin miksi se mielestäsi on huono idea?

Niin en tiedä, toivottavasti käyvät sitten myös vuoropuhelua palautteiden antajien kanssa ja toteuttavat niitä toiveita, jotka ovat tärkeitä. Viimeksi kun luin, niin toivottiin ainakin sekä vieras- että kotilasit päässä olevia selostajia ja muuta vähemmän tärkeää. Ja kyllä ne Sanomallakin palautetta sai. Toistaiseksi tuo näyttäytyy minulle maksettuna mainoksena.

Oikeasti tärkeät asiat ovat laadukas, nykimätön kuva ja hyvä, autenttinen äänimaailma (mikitetyt kaukalot). Jos nuo nyt laittavat kuntoon, niin hieno juttu. Jos nuo kusee, niin ollaan nollapisteessä, vaikka olis ketkä selostajat ja millainen studio tahansa. Katsellaan niitä sitten, kun ensin mainitut on kunnossa.

Ehkä olen vain skeptinen koko asian suhteen. Toivottavasti olen väärässä ja saadaan hyvä, mutta kuitenkin hinnaltaan saavutettavissa oleva tuote.

Edit. Kävin katsomassa ja viime yönä sinne on Teliankin puolelta kirjoitettu. Hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä olen vain skeptinen koko asian suhteen. Toivottavasti olen väärässä ja saadaan hyvä, mutta kuitenkin hinnaltaan saavutettavissa oleva tuote.
Olen minäkin skeptinen, mutta en näe mitä haittaa tuosta ketjusta voisi olla. Nyt on sentään toivoa, että saattaisivat jatkiksen lukijoita kuunnella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös